Prudencio

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar
Prudencio

Aurelio Clemente Prudencio (en llatín, Aurelius Prudentius Clemens; Calahorra, 348 d. C. - c. 410) foi un poeta hispanolatino conocíu a cencielles como Prudencio. Dalgunos piensen que nun nació en Calagurris, Calahorra, sinón en Caesaraugusta (Zaragoza)[ensin referencies]. Tenía una gran erudición escriturística y en cultura clásica. Ta consideráu como unu de los meyores poetes cristianos de l'Antigüedá.[1]

Biografía[editar | editar la fonte]

La cuestión del so llugar de nacencia (Calahorra o Zaragoza) ta entá indecisa, ente otres coses porque'l mesmu Prudencio llapada "sos" a dambes ciudaes. Prudencio nació cuando yá faía una xeneración de la "paz de la Ilesia" y tenía catorce años d'edá cuando l'emperador Xulianu l'Apóstata quixo tornar al paganismu infructuosamente.

De familia cristiana noble y opulenta, foi profesor de retórica y xurisconsultu y desenvolvió una brillosa carrera política como funcionariu imperial y gobernador de dos provincies. Viaxó enforma; tuvo en Roma y ellí desempeñó'l cargu de prefeutu sol mandatu de Teodosio; depués exerció un altu empléu en cortar cesárea de Milán, con rangu de proximus, mientres l'episcopáu de Ambrosio de Milán, polo que pudo ser testigu de la so llucha contra l'últimu apartaz paganu (sentencia sobre'l Altar de la Victoria en 383) y contra los herexes (ente 385 y 386 foi ocupada la basílica Porcia de Roma, reclamada pola emperatriz madre Justina), según del descubrimientu de los restos de los santos Gervasio y Protasio (386) o de la penitencia pública de Teodosio I tres la masacre de Tesalónica (en 390), que demostró yá entós el poder non yá moral que tenía la Ilesia.

Yá mayor, hubo d'allegar ante'l Senáu pa defendese d'acusaciones que lu perxudicaben, desconocíes pa nós, de les que salió proclamáu inocente. Na Praefatio que punxo a la colección de les sos poesíes, cúntanos que cavilgó sobre la so vida, considerar falta de conteníu y a fines del sieglu IV retirar a un monesteriu, en Hispania, pa faer una vida ascética (qu'incluyía una rigorosa dieta vexetariana) y dedicase a la poesía relixosa, qu'empezó a escribir bien tarde, cuando yá tenía 56 años, en 404. Ellí morrió escontra l'añu del saquéu de Roma por Alarico (410), seique nel 413 y non enantes de 405.[2]

El so himnu Da, puer, plectro (qu'inclúi "Corde natus ex parentis") y l'himnu de la Epifanía O sola magnarum urbium ("Oh ciudá grande ente les grandes"), dambos del Cathemerinon, inda s'usen anguaño. Conocer como "el cantor de los mártires" cristianos, pero la so obra más influyente ye, sicasí, la Psychomachia, inspiración y fonte de la lliteratura alegórica medieval.

Obra[editar | editar la fonte]

Ilustración de la Psychomachia: Concordia contra Discordia.
British Library.

Ente los años 404 y 405, tornando a Calahorra y abrazáu al so obispu y amigu Valeriano, publicó una colección de los sos poemes: el Peristéphanon, una colección d'himnos a mártires, dalgunos de los cualos pasaron a la lliturxa. Quédennos más de 20 000 versos sos, munchos d'ellos entá inéditos. Les sos fontes son bien variaes: dende la Biblia, interpretada alegóricamente, compilaciones como les Actes de los mártires y los más esvalixaos autores, como San Ireneo, Tertuliano, Minucio Félix, Lactancio, San Cipriano de Cartago y, bien especialmente, San Ambrosio de Milán, sobre un fondu clásicu de reminiscencies sobremanera de Virgilio y Horacio. Siguiendo l'exemplu d'esti postreru, amás, utilizó bien diversos metros y estrofes.

Rindió homenaxe a dos mártires de Córdoba, Acisclo y Zoilo, a los dos mártires sevillanes, Xusta y Rufina y los dos mártires de Calahorra Santu Medero y San Celedonio.

Escribió Cathemerinon liber (Llibru de los himnos o Llibru de les xeres de la xornada), una especie de llibru d'hores que recueye 12 himnos; Hamartigenia (Orixe del pecáu); Contra Symmachum (Contra Símaco, en referencia a Quintu Aurelio Símaco); Peristephanon (Llibru de les corones de los mártires), célebre colección de catorce formosos himnos a dellos mártires, ente los cualos figuren dellos d'el españoles, polo que ye importante tamién como fonte de pervalible información sobre ellos.

Los sos himnos tienen fuerza y sentimientu, y en dalguna manera preludian el futuru temperamentu barrocu español, tamién porque'l so estilu, refináu, cultu y casi alexandrín, ye profuso n'imaxes y figures retóriques. Supo con ello dotar de puxanza a un llinguaxe qu'esquizaba per vegada primera los valores de la virtú heroica de los mártires cristianos. Especial dedicación prodigó a los mártires de Zaragoza, ente los que s'inclúin el relatu del martiriu de santa Engracia y los sos dieciocho compatriotes, que recibieron el nome de los «innumberables mártires» o «santes mases» de Caesaraugusta. Tamién s'atopen rexistraos los tormentos de san Lorenzo de Huesca y san Vicente, diáconu zaragozanu que foi martirizado en Valencia.

La so famosa Psychomachia ye un poema alegóricu que representa'l combate pol alma humana ente les virtúes y los vicios personificaos, de forma asemeyada a como va faer Pedro Calderón de la Barca nes sos autos sacramentales. Esta obra exerció una fonda influencia, tantu lliteraria como iconográfica, nel alegorismo medieval polo xeneral y nes pieces teatrales denominaes moralidaes en particular.

El manuscritu más importante que recueye les sos obres perteneció a Juan Francisco Andrés de Uztarroz, eruditu y mecenes aragonés, y de ende que la so poesía fuera almirada, al pie de la de Marcial, por escritores y poetes barrocos como Lupercio Leonardo de Argensola. Amuesa del so espardimientu nesta dómina ye que Luis Díez de Aux publicó una Traducción de los himnos que fixo Aurelio Prudencio (Zaragoza, 1619) y, más tarde, Vicente Blasco de Lanuza tradució (Zaragoza, 1623) el so Peristephanon.

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Antonio Pérez Lasheras, La lliteratura del reinu d'Aragón hasta'l sieglu XVI, Zaragoza, Ibercaja;Institución «Fernando'l Católicu», 2003, pág. 63. ISBN 84-8324-149-8.
  2. Guillermo Fatás, "Aurelio Clemente Prudencio", en Aragoneses pernomaos I, Zaragoza, CAI, 1983, p. 128-129

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Obres de Prudencio
  1. Volume I: Obres I. ISBN 978-84-249-1868-2.
  2. Volume II: Obres II. ISBN 978-84-249-1869-9.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]