Proyeición cartográfica

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Diverses proyeiciones.

La proyeición cartográfica o proyeición xeográfica ye un sistema de representación gráfica qu'establez una rellación ordenada ente los puntos de la superficie curva de la Tierra y los d'una superficie plana (mapa). Estos puntos alcuéntrense aidándose nuna rede de meridianos y paralelos, en forma de malla. La única forma d'evitar aburuyar d'esta proyeición sería usando un mapa esféricu.

Nun sistema de coordenaes proxectaes, los puntos identificar poles coordenaes cartesianes (x y y) nuna malla que'l so orixe depende de los casos. Esti tipu de coordenaes llógrense matemáticamente a partir de les coordenaes xeográfiques (llargor y llatitú), que nun son proxectaes.

Les representaciones planes de la esfera terrestre llámense mapes, y los encargaos d'ellaboralos o especialistes en cartografía denominar cartógrafos.

Propiedaes de la proyeición cartográfica[editar | editar la fonte]

Suélense establecer clasificaciones en función de la so principal propiedá; el tipu de superficie sobre la que se realiza la proyeición: cenital (un planu), cilíndrica (un cilindru) o cónica (un conu); según la disposición relativa ente la superficie terrestre y la superficie de proyeición (planu, cilindru o conu) pudiendo ser tanxente, secante o oblicua. Según la propiedá que tenga una proyeición puede estremase ente:

  • proyeiciones equidistantes, si caltién les distancies.
  • proyeiciones equivalentes, si caltienen les superficies.
  • proyeiciones conformes, si caltienen les formes (o, lo que ye lo mesmo, los ángulos).

Nun ye posible tener los trés propiedaes anteriores al empar, polo que ye necesariu optar por soluciones de compromisu que van depender de la utilidá a la que sía destináu'l mapa.

Tipos de proyeiciones cartográfiques[editar | editar la fonte]

Dependiendo de cuál sía'l puntu que se considere como centru del mapa, estremar ente proyeiciones polares, que'l so centru ye unu de los polos; ecuatoriales, que'l so centru ye la interseición ente la llinia del Ecuador y un meridianu; y oblicues o inclinaes, que'l so centru ye cualesquier otru puntu.

Estrémense tres tipos de proyeiciones básiques: cilíndriques, cóniques y acimutales.

Proyeición cilíndrica[editar | editar la fonte]

Esquema d'una proyeición cilíndrica.
Artículu principal: Proyeición cilíndrica

La proyeición de Mercator, que revolucionó la cartografía, ye cilíndrica y conforme nella, proxéctase'l globu terrestre sobre una superficie cilíndrica. Ye una de les más utilizaes, anque polo xeneral en forma modificada, por cuenta de les grandes aburuyes qu'ufierta nes zones de llatitú elevada, lo que torga apreciar a les rexones polares na so verdadera proporción. Ye utilizada na creación de dalgunos mapamundis. Pa correxir les deformaciones en llatitúes altes úsense proyeiciones pseudocilíndricas, como la de Van der Grinten, que ye policónica, con paralelos y meridianos circulares. Ye esencialmente útil pa ver la superficie de la Tierra completa.

Proyeición cónica[editar | editar la fonte]

Esquema d'una proyeición cónica.

La proyeición cónica llógrase proxectando los elementos de la superficie esférica terrestre sobre una superficie cónica tanxente, asitiando'l vértiz na exa que xune los dos polos. Anque les formes presentaes son de los polos, los cartógrafos utilicen esti tipu de proyeición pa ver los países y continentes. Hai diversos tipos de proyeiciones cóniques:

Proyeición azimutal[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Proyeición azimutal
Esquema d'una proyeición acimutal gnomónica.

Nesti casu proxéctase una porción de la Tierra sobre un planu tanxente al globu nun puntu escoyíu, llográndose una imaxe similar a la visión de la Tierra dende un puntu interior o esterior. Si la proyeición ye del primer tipu llámase proyeición gnomónica; si ye del segundu, ortográfica. Estes proyeiciones ufierten una mayor distorsión cuanto mayor sía la distancia al puntu tanxencial de la esfera y el planu. Esti tipu de proyeición rellaciónase principalmente colos polos y hemisferios. Tipos de proyeiciones:

Proyeiciones modificaes[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Proyeiciones modificaes

Na actualidá la mayoría de los mapes facer con base en proyeiciones modificaes o combinación de les anteriores, dacuando, con dellos puntos focales, con cuenta de correxir no posible aburuyar en ciertes árees escoyíes, entá cuando se produzan otres nueves en llugares a los que se concede importancia secundaria, como son polo xeneral les grandes estensiones de mar. Ente les más avezaes figuren la proyeición policónica de Lambert utilizada pa fines educativos, y los mapamundis ellaboraos según les proyeiciones Winkel-Tripel (adoptada pola National Geographic Society[1]) y Mollweide, que tienen forma de elipse y menores aburuyes.

Proyeiciones convencionales[editar | editar la fonte]

Les proyeiciones convencionales xeneralmente fueron creaes pa representar el mundu enteru (mapamundi) y dan la idea de caltener les propiedaes métriques, buscando un balance ente aburuyes, o a cencielles faer que'l mapamundi "vease bien". La mayor parte d'esti tipu de proyeiciones aburuya les formes nes rexones polares más que nel ecuador:

La proyeición de Robinson foi adoptada pola revista National Geographic en 1988 pero abandonada alredor de 1997 en cuenta de la proyeición de Winkel-Tripel.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Proyección cartográfica