Alministración provincial romana

De Wikipedia
(Redirixío dende Provincies romanes)
División provincial escontra'l 117 d. C. En rosa les provincies senatoriales, onde'l Senáu nomaba a los procónsules (xeneralmente, les incorporaes mientres la República romana -sacante la mayor parte de Hispania y Galia-, qu'habíen quedáu pacificadas y lloñe del llimes, y por tanto teníen poques o nenguna lexón nelles), y en verde les provincies imperiales, onde'l Emperador nomaba a los legatus Augusti (xeneralmente les incorporaes mientres l'Imperiu romanu). La primer división ente provincies senatoriales ya imperiales realizar al empiezu del mandatu d'Augustu (añu 14 e.C.)
A partir de les reformes de Diocleciano (finales del sieglu III y empiezos del sieglu IV) les provincies subdividiéronse, y el so númberu pasó a ser d'un centenar, y arrexuntáronse en circunscripciones denominaes diócesis, al cargu de un vicariu de cada unu de los cuatro prefeutos del pretorio.

La alministración provincial romana surdió cuando la primer guerra púnica traxo consigo la espansión del territoriu de Roma, básicamente a les islles mediterránees.

De primeres los dos cónsules teníen la responsabilidá de l'alministración. Los cuestores itálicos yeren consideraos auxiliares de los cónsules. Nes islles (Cerdeña-Córcega y Sicilia) estableciéronse cuestores particulares dependientes de los cónsules, pero'l sistema nun funcionar. Faíase precisu buscar una nueva figura xurídica qu'alministrara los territorios provinciales.

El procónsul tenía un altu rangu dientro de les maxistratures romanes: venía dempués del cónsul. El so rangu yera equivalente al del pretor pero exercer sobre un territoriu determináu (provincia), ente que les funciones del pretor tomaben la totalidá del territoriu de la República.

El procónsul yera al empar xeneral, alministrador y xuez supremu na so provincia, y axuntaba nes sos manes toles funciones que d'antiguo tuvieren los cónsules y qu'agora taben partíes ente los cónsules, el pretor, el censor, los conceyales curules, los trés viri nocturni, los tribunos del pueblu y el xefe de la caballería. Namái les cuestiones financieres de la provincia escapaben a la so imperium, yá que pa llevales a cabu creóse la figura del cuestor provincial o procuestor, que dependía direutamente del Senáu. A los procónsules esixíase-yos sobriedá y probidad.

Ente los trés de Hispania figuró Catón, qu'alministró la provincia de Hispania Citerior con una probidad y un celu ahorrativo escepcional, pero'l so exemplu tuvo pocu asonsañadores. Catón viaxaba pola provincia a cuerpu con un solu servidor. Cuando terminó'l so serviciu vendió'l so caballu pa nun cargar al Estáu colos gastos del tresporte.

Como los procónsules yeren verdaderos reis de la so provincia, el so poder absolutu llevó de cutiu a la corrupción; esixíen «donativos voluntarios» a les ciudaes, y otres práutiques illegales. Cuando viaxaben podíen solicitar agospéu gratuitu y faer delles requisas, lo que dio llugar a abusos y exacciones. Por necesidaes del serviciu o de les sos xentes, o en casu de guerra, o tamién por necesidaes de los soldaos, podíen esixir granos a precios moderaos. Esto convirtióse nuna fonte de exacciones inxustes. Finalmente los procónsules esixíen recursos pa sufragar les fiestes populares romanes. El Senáu estableció llimitaciones nel 171 e.C., pero los maxistraos corruptos escasamente fueron xulgaos.

Les ciudaes que yeren sometíes perdíen la so independencia pa establecer trataos con otres ciudaes o Estaos y pa faer la guerra o roblar la paz. Los sos ciudadanos nun podíen adquirir territorios fuera de la so ciudá, y probablemente tampoco podríen casase fuera d'ella. Los ciudadanos nun podíen llevar armes salvu por orde espresa del procónsul. La moneda romana nun foi impuesta, pero tenía cursu llegal.

En cada ciudá sometida tender a favorecer l'accesu al poder nos conseyos locales de l'aristocracia. Roma podía unviar a les ciudaes a ciudadanos romanos o de los territorios sometíos ensin llimitación.

El censo quinquenal, siguiendo'l modelu romanu, foi establecíu pa toles ciudaes. Cada ciudá tenía afitáu un contingente que tenía de facilitar al Exércitu regularmente.

Los impuestos establecíos yeren el diezmu de les colleches y productos de la tierra, y una ventena parte del valor de les mercancíes que pasaben pel territoriu en cuestión, tantu pa entrar como pa salir (postoria). Delles ciudaes taben exentes polo cual nun taben sometíes a estos impuestos. A otres, xunto a la inmunidá o exención d'impuestos concedióse-yos el rangu de ciudaes ensin sufraxu o otros niveles de derechos.

Al pie de les ciudaes sometíes nos sos diversos graos, taben les colonies romanes que los sos ciudadanos podíen esfrutar de la ciudadanía romana o llatina (con restricciones) y les ciudaes de rangu municipal. La mayoría de les colonies de derechu llatín fundar nel norte d'Italia, porque esta rexón, anque yera zona provincial, considerábase dientro del mesmu ámbitu xeográficu italianu que Roma. Dende'l 238 al 221 e.C. los establecimientos y asentamientos romanos dirixiéronse principalmente a esta zona. Dempués, la segunda guerra púnica atayó'l procesu y llevó a los romanos a Hispania.

Los primeres procónsules de la Hispania Citerior tuvieron la misión de pacificar el país y actuaron más como xefes militares que como xefes políticos.

La pertenencia a un territoriu, nesti casu una provincia, nun constituyía nenguna situación xurídica, pos la condición de la persona nel derechu romanu, nun taba amestada al territoriu, sinón a la ciudá. N'efeutu, el derechu romanu efectúa los contratos» o pactos, con ciudaes o bien con grupos asimilables a una ciudá (esti contratu, conocíu por foedus, establecía l'autonomía local y les prestaciones a les que taba sometida la ciudá; cuando se trataba d'una ciudá colonial, rexir pola lex colonia, de normal con derechu llatín, anque con enclín a asimilase de plenu derechu, (salvu en casu de rebelión en que la so situación podía empiorar).

Sábese que l'establecimientu romanu en provincies traxo la creación d'un ager publicus importante (hasta entós el ager públicu yera solo una pequeña parte del territoriu conquistáu). Sobre esti ager provincial van establecese más tarde les nueves colonies. Dalgunos d'estos terrenes yeren arrendaos pa camperes o campos de cultivu (el renteru tenía de pagar el 10 % del productu). Cuando nel ager esistíen montes, mines, puertos, salines, etc. la so esplotación yera confiada a unos intermediarios (publicani). Les mines de Hispania fueron arrendaes aproximao a partir del 178 e.C.

Los habitantes de les provincies taben exentos del serviciu militar, anque yeren de normal reclutados como voluntarios. Los ciudadanos romanos de provincies nun taben suxetos a tributu individual.

En provincies, los habitantes de les ciudaes vencíes yeren vendíos como esclavos o bien yeren incluyíos nos dominios de Roma so la cobertoria de ciudadanos de ciudaes aliaes que calteníen una independencia municipal y la so llibertá d'impuestos.

En delles provincies (África, Sicilia, Cerdeña-Córcega y les de Hispania) recaldábense tases ya impuestos siguiendo'l sistema yá esistente colos cartaxineses cuando gobernaron estos territorios. En teoría la recaldación yera pa satisfaer los gastos de l'alministración y la defensa de la provincia, pero'l sistema estendióse más tarde a les provincies d'Iliria y Macedonia, onde Roma nun asumió nin la defensa nin les alministraciones municipales.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]