Programa de les Naciones Xuníes pal Desenvolvimientu

De Wikipedia
Programa de les Naciones Xuníes pal Desenvolvimientu
organización establecía poles Naciones Xuníes y organización internacional
Llocalización
Sede Nueva York
Historia
Fundación1965
Participación empresarial
Organización matriz Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes
Filiales
Forma parte de
Formáu por Global Policy Centre on Resilient Ecosystems and Desertification (en) Traducir
Bolsa de valores Sistema de les Naciones Xuníes
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El Programa de les Naciones Xuníes pal Desenvolvimientu (PNUD), crear por aciu la fusión del Programa Ampliáu d'Asistencia Téunica de les Naciones Xuníes, creáu en 1949, y el Fondu Especial de les Naciones Xuníes, establecíu en 1958. El PNUD, tal como se-y conoz na actualidá, foi creáu en 1965 pola Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes. Pertenez al sistema de Naciones Xuníes, y la so función ye contribuyir a la meyora de la calidá de vida de les naciones. Dende 1990, el PNUD publica l'informe sobre desenvolvimientu humanu o Índiz de desenvolvimientu humanu (IDH). El PNUD promueve el cambéu y coneuta a les conocencies, la esperiencia y los recursos necesarios p'ayudar a los pueblos a forxar una vida meyor. Ta presente en 178 países.

Árees de trabayu[editar | editar la fonte]

La so meta ye ayudar a los países a ellaborar y compartir soluciones que dexen responder a los retos que plantegen: gobernabilidad democrática, amenorgamientu de la probeza, prevención y recuperación de les crisis, enerxía y mediu ambiente, teunoloxía de la información y les comunicaciones y el VIH-SIDA. Igualmente, estableciéronse metes clares p'amenorgar la enfermedá, el analfabetismu y la discriminación contra la muyer pal citáu.

El PNUD ye una rede internacional de la ONX en desenvolvimientu económicu y ta empobináu nes siguientes árees:

Gobernabilidad democrática[editar | editar la fonte]

Un númberu cada vez mayor de países esforciar por establecer la gobernabilidad nun contestu democráticu. Pero enfrenten al desafíu d'ellaborar instituciones y procesos que respuendan meyor a les necesidaes de los ciudadanos ordinarios, incluyíos los probes. El PNUD arrexunta a la xente nes naciones y en tol mundu, creando asociaciones y compartiendo les maneres de fomentar la participación, la responsabilidá y l'eficacia en tolos niveles. Ayudar a los países a fortalecer los sos sistemes eleutorales y llexislativos, ameyorar l'accesu a la xusticia y l'alministración pública, y a desenvolver una mayor capacidá pa faer llegar los servicios básicos a quien más los precisen.

Amenorgamientu de la probeza[editar | editar la fonte]

Los países en desenvolvimientu tán esforciándose por crear les sos propies estratexes nacionales pa erradicar la probeza, con base nes necesidaes y prioridaes locales. El PNUD fomenta estes soluciones nacionales, y ayuda a garantizar la so eficacia.

Prevención y recuperación de les crisis[editar | editar la fonte]

Munchos países amuésense cada vez más vulnerables a los conflicto violentos o los desastres naturales que pueden borrar decenios de desenvolvimientu ya intensificar la probeza y la desigualdá. Por conductu de la so rede mundial, el PNUD trata d'arbitrar y compartir enfoques innovadores pa la prevención de la crisis, l'alerta temprano y el resolución del conflictu. El PNUD tópase presente en casi tolos países en desenvolvimientu, de manera que cuando se produza la crisis siguiente, el PNUD va tar presente p'ayudar a cubrir la etapa que media ente'l socorru d'emerxencia y el desenvolvimientu al llargu plazu.

Teunoloxíes de la información y la comunicación[editar | editar la fonte]

Les teunoloxíes de la información y la comunicación (TIC) constitúin un preséu cada vez más poderosu pa poder participar nos mercaos mundiales; promover la responsabilidá política; ameyorar la provisión de servicios básicos, y realzar les oportunidaes de desenvolvimientu llocal. Pero ensin polítiques innovadores de TIC, munches persones de los países en desenvolvimientu -especialmente los probes- van quedase atrasaos. El PNUD ayuda a los países a utilizar el remangu y les meyores práutiques de tol mundu pa ellaborar estratexes qu'amplíen l'accesu a la TIC y aprovechar pal desenvolvimientu. El PNUD tamién confía en soluciones de TIC pa poder faer l'usu más eficaz posible de la so propia rede mundial y menguando la fienda dixitalsobremanera nos países d'América Llatina.

VIH/SIDA[editar | editar la fonte]

Con cuenta de torgar l'espardimientu del VIH/SIDA y amenorgar les sos consecuencies, los países en desenvolvimientu precisen movilizar tolos niveles del gobiernu y de la sociedá civil. Como un fidedignu asociáu pal desenvolvimientu, el PNUD defende que s'asitie la cuestión del VIH/SIDA nel nucleu de la planificación y los presupuestos nacionales; ayuda a la creación de capacidá nacional pa xestionar iniciatives qu'incluyan a persones ya instituciones de normal comprometíes direutamente con cuestiones de salú pública, y promueve respuestes descentralizaes que sofiten iniciatives a nivel de la comunidá. Habida cuenta de que'l VIH/SIDA ye un problema mundial, el PNUD sofita estos esfuercios nacionales facilitando conocencies, recursos y les meyores práutiques del mundu.

Oxetivos de Desenvolvimientu del Mileniu[editar | editar la fonte]

Los líderes mundiales comprometer nel añu 2000 a llograr los oxetivos de desenvolvimientu del mileniu, incluyíu l'oxetivu fundamental d'amenorgar la probeza a la metá pa 2015.

Oxetivu 1: Erradicar la probeza estrema y la fame[editar | editar la fonte]

  • Meta 1.A: Amenorgar a la metá, ente 1990 y 2015, la proporción de persones con ingresos inferiores a 1 dólar per día.
  • Meta 1.B: Llograr l'empléu pleno y granible y el trabayu decente pa toos, incluyíos les muyeres y los mozos.
  • Meta 1.C: Amenorgar a la metá, ente 1990 y 2015, el porcentaxe de persones que carecen fame.

Oxetivu 2: Llograr la enseñanza primaria universal[editar | editar la fonte]

  • Meta 2.A: Asegurar que, en 2015, los neños y neñes de tol mundu puedan terminar un ciclu completu d'enseñanza primaria.

Oxetivu 3: Promover la igualdá de xéneru y el papel de la muyer[editar | editar la fonte]

  • Meta 3.A: Esaniciar les desigualdaes ente los xéneros na enseñanza primario y secundario, preferiblemente pal añu 2005, y en tolos niveles de la enseñanza antes de finales de 2015.

Oxetivu 4: Amenorgar la mortalidá de los neños menores de 5 años[editar | editar la fonte]

  • Meta 4.A: Amenorgar en dos terceres partes, ente 1990 y 2015, la mortalidá de neños menores de cinco años.

Oxetivu 5: Ameyorar la salú materna[editar | editar la fonte]

  • Meta 5.A: Amenorgar un 75% la tasa de mortalidá materna ente 1990 y 2015.
  • Meta 5.B: Llograr, pa 2015, l'accesu universal a la salú reproductiva.

Oxetivu 6: Combatir el VIH/SIDA, la malaria y otres enfermedaes[editar | editar la fonte]

  • Meta 6.A: Detener y empezar a amenorgar l'espardimientu del VIH/SIDA en 2015.
  • Meta 6.B: Llograr, pa 2010, l'accesu universal al tratamientu del VIH/SIDA de toles persones que la precisen.
  • Meta 6.C: Detener y empezar a amenorgar, en 2015, la incidencia de la malaria y otres enfermedaes graves.

Oxetivu 7: Garantizar la sostenibilidá medioambiental[editar | editar la fonte]

  • Meta 7.A: Incorporar los principios del desenvolvimientu sostenible nes polítiques y los programes nacionales y amenorgar la perda de recursos del mediu ambiente.
  • Meta 7.B: Amenorgar y ralentizar considerablemente la perda de diversidá biolóxica en 2010.
  • Meta 7.C: Amenorgar a la metá, pa 2015, la proporción de persones ensin accesu sostenible a l'agua potable y a servicios básicos de saneamientu.
  • Meta 7.D: Ameyorar considerablemente, en 2020, la vida de siquier 100 millones d'habitantes de barrios marxinales.

Oxetivu 8: Fomentar una asociación mundial pal desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

  • Meta 8.A: Atender les necesidaes especiales de los países menos desenvueltos, los países ensin mariña y los pequeños estaos insulares en víes de desenvolvimientu.
  • Meta 8.B:Siguir desenvolviendo un sistema comercial y financieru abiertu, basáu en regles establecíes, predecible y non discriminatoriu.
  • Meta 8.C: Trepar en forma integral cola delda de los países en víes de desenvolvimientu.
  • Meta 8.D: En cooperación col sector priváu, faer más accesible los beneficios de les nueves teunoloxíes, especialmente les d'información y comunicaciones.

Informes sobre Desenvolvimientu Humanu[editar | editar la fonte]

El PNUD tamién realiza un ampliu llabor de promoción. L'Informe sobre Desenvolvimientu Humanu añal, encargáu pol PNUD, centra l'alderique mundial sobre cuestiones clave de desenvolvimientu, apurriendo nuevos preseos de midida, analises innovadores y, de cutiu, propuestes de política revesoses. Empobinar pola creencia de que'l desenvolvimientu, n'última instancia, ye "un procesu d'ampliación de la capacidá d'elección de les persones", non a cencielles una cuestión d'ingresos nacionales. L'equipu independiente d'espertos qu'ellabora l'Informe utiliza la contribución d'una rede mundial de personalidaes destacaes del sector académicu, el gobiernu y la sociedá civil qu'apurren datos, idees y les meyores práutiques. Los países en desenvolvimientu y los sos asociaos internacionales utilicen l'Informe pa cubicar los resultaos y configurar nueves polítiques.

El marcu analíticu mundial y l'enfoque ampliu del Informe siguir n'informes sobre desenvolvimientu humanu nacionales y locales, que cunten tamién col sofitu del PNUD. Hasta l'añu 2003, publicáronse más de 420 Informes Nacionales sobre Desenvuelvo Humanu en 135 países. Estos informes son ellaboraos por espertos ya intelectuales nacionales que recurren a la rede mundial del PNUD pa llograr asesoramientu ya inspiración; el so ésitu demuestra la manera en que la investigación calidable y el llabor de promoción pueden amenar alderiques de política, señalar cuestiones urxentes a l'atención política, y ayudar a los países a ellaborar les sos propies soluciones pa les cuestiones de Subdesarrollu.

El país col Índiz de desenvolvimientu humanu más altu del mundu ye Noruega, con 0,971.Estes resultancies fueron daos pola ONX.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]