Procesu de Boloña

De Wikipedia
(Redirixío dende Procesu de Bolonia)
Infotaula documentProcesu de Boloña
Tipu higher education reform (en) Traducir
Epónimu Boloña
Publicación 19 xunu 1999
Páxina web Páxina web
Cambiar los datos en Wikidata
Una de les iniciatives en contra del procesu de Bolonia en Sevilla, onde los estudiantes de la Facultá de Física preparar pa una manifestación. Na semeya aprecia una pancarta onde s'espón la conseña Non a Bolonia.
Charra informativa sobre los planes d'estudiu nuna facultá española.

Procesu de Bolonia ye'l nome que recibe'l procesu empecipiáu a partir de la Declaración de Bolonia, alcuerdu qu'en 1999 roblaron los ministros d'Educación de diversos países d'Europa (tantu de la Xunión Europea como d'otros países como Rusia o Turquía), na ciudá italiana de Boloña. Trátase d'una declaración conxunta (la XE nun tien competencies en materia d'educación) que dio entamu a un procesu de converxencia que tenía como oxetivu facilitar l'intercambiu de titulaos y afaer el conteníu de los estudios universitarios a les demandes sociales, ameyorando la so calidá y competitividá al traviés d'una mayor tresparencia y un aprendizaxe basáu nel estudiante cuantificado al traviés de los creitos ECTS.

El procesu de Bolonia, magar nun ser un tratáu venceyante, condució a la creación del Espaciu Européu d'Educación Cimera, un ámbitu al que s'incorporaron países y que sirviría de marcu de referencia a les reformes educatives que munchos países habríen d'empecipiar nos primeros años del sieglu XXI.

Pa munchos sectores de la sociedá, el Procesu de Bolonia va más allá de lo roblao en Bolonia,[2] entendiendo aspeutos relativos a tola reforma universitaria que se consideren más importantes, especialmente aquellos referíos al financiamientu de la universidá pública,[3] y cuenta con munchos detractores, que la so principal crítica ye que'l Procesu de Bolonia solo apunta a la privatización y mercantilización de la educación pública y l'educación polo xeneral.[4]

Historia del procesu[editar | editar la fonte]

Países firmantes del EEES (Espaciu Européu d'Educación Cimera).

La Declaración de Bolonia tien como precedente la firma de la Carta Magna de les Universidaes (Magna Charta Universitatum) polos rectores d'universidaes europees el 18 de setiembre de 1988 en Bolonia, que proclama los principios básicos de la reforma:

  • 1ᵘ Llibertá d'investigación y enseñanza
  • 2ᵘ Seleición de profesoráu *3ᵘ

Garantíes pal estudiante *4ᵘ Intercambiu ente universidaes.[5]

Diez años dempués roblóse la Declaración de la Sorbona (25 de mayu de 1998) nuna xunta de ministros d'Educación de cuatro países europeos (Alemaña, Italia, Francia y Reinu Xuníu). El 19 de xunu de 1999, 29 ministros d'Educación europeos roblaron la Declaración de Bolonia, que da'l nome al procesu y nel que se basen los fundamentos del Espaciu Européu d'Educación Cimera (EEES), que remató nel añu 2010.[6]

La principal reforma consistió en crear un Espaciu Européu d'Educación Cimera competitivu y que sía curiosu tantu pa estudiantes y docentes como para terceros países. El documentu que tomaba como elementu principal la unificación de les enseñances, creando l'euru académicu materializáu nel valor académicu únicu pa quien se xuntaren al procesu, esto ye, el creitu ECTS, que recoyeron de la esperiencia del programa Erasmus. En xuntes posteriores, perfílense más cambeos y añader más Estaos, anque'l ritmu d'implantación ye desigual ente los distintos firmantes. Los alcuentros más importantes y los comunicaos resultantes son:[7]

El procesu de Bolonia[editar | editar la fonte]

Los cambeos más sustanciales que se van a producir pueden sintetizase en trés grandes grupos: les adautaciones curriculares, les adautaciones teunolóxiques y les reformes financieres necesaries pa crear una sociedá de la conocencia:

Na actualidá, la Europa de la conocencia ta llargamente reconocida como un factor irreemplazable pa la crecedera social y humanu y ye un componente indispensable pa consolidar y arriquecer a la ciudadanía europea [...]
Declaración de Bolonia.[8]

Reformes curriculares y homologación europea de títulos[editar | editar la fonte]

El procesu de Bolonia propón la creación d'un EEES con seis oxetivos fundamentales:[9]

  1. Adopción d'un sistema fácilmente legible y comparable de titulaciones. Ello nun quier dicir que les nueves titulaciones sían les mesmes pa tolos países firmantes, yá que pueden tener distintu númberu de cursos en cada país y les Facultaes o Centros deben tener plena llibertá de crear los planes d'estudios como quieran según la redolada sociu-industrial.[10][11] La converxencia europea solo dase a nivel de reconocencia de titulación y non de conocencies.
  2. Adopción d'un sistema basáu en dos ciclos[4] (pregrado y posgráu ó "undergraduate" y "graduate", según los sos enunciaos lliterales n'inglés): Partiendo del modelu anglosaxón, les titulaciones van consistir nun primer ciclu de calter xenéricu de 3-4 años de Grau y un segundu ciclu de 1-2 años pa la especialización, el Máster y/o'l Doctoráu. Anque xeneralmente la mayor parte de los países de la Unión optaron pol sistema de trés años en primer ciclu y dos años nel segundu ciclu; avanzándose nos países que conformen la esceición escontra'l sistema mayoritariu. Dicha especialización va tener un preciu cercanu a los 2.000 euros per cursu.[12] Pretende consiguise una meyora de la incorporación de los estudiantes al mundu del trabayu con una formación apropiada:
El primer nivel, o de Grau, entiende les enseñances universitaries de primer ciclu y tien como oxetivu llograr la capacitación de los estudiantes pa integrase direutamente nel Ámbitu llaboral européu con una cualificación profesional apropiada
Real Decretu 55/2005 Martes 25 xineru 2005 BOE num. 21
  1. Establecimientu d'un sistema internacional de creitos: el Sistema Européu de Tresferencia de Creitos (ECTS - "European Credit Transfer System" n'inglés) ye un sistema de tresferencia de creitos que cunten non solo les hores de clases teóriques (esto ye, les impartíes pol profesor y les hores d'exame), sinón tamién el trabayu que tien de ser realizáu pol alumnu (seminarios, hores d'estudiu, realización de trabayos). El creitu ECTS correspuende a unes 25 a 30 hores y describe los estudios cursaos pa faer posible una homologación y comparanza a nivel européu.
  2. Promoción de la movilidá d'estudiantes, profesores ya investigadores y personal d'alministración y servicios, y superación de les torgues qu'enzanquen dicha movilidá: Al traviés de los ECTS quier favorecese la movilidá estudiantil y llaboral nel espaciu européu, d'acordies col actual programa Erasmus. Sicasí, esta motivación ta fuertemente reñida cola actual creación de planes d'estudiu, yá que da plena llibertá na creación d'estudios a les facultaes y nun establez nengún criteriu de converxencia.[10]
  3. Promoción de la cooperación europea pa garantizar la calidá de la educación cimera.
  4. Promoción d'una dimensión europea de la educación cimera.

Aprendizaxe permanente[editar | editar la fonte]

N'abril de 2008 el Conseyu Européu y el Parllamentu européu aprobaron el denomináu Marcu Européu de Cualificaciones pal aprendizaxe permanente (EQF-MEC).[13] El EQF ye un encamientu a los Estaos miembros y establez l'añu 2010 como fecha llende por que los países realicen los axustes ente los sos sistemes de cualificaciones y el EQF, y el 2012 como fecha d'aplicación completa.

El EQF ye una ferramienta pa fomentar el llamáu aprendizaxe permanente. El so oxetivu ye venceyar los distintos sistemes nacionales de cualificaciones por aciu ocho niveles de referencia comunes a toa Europa y que tomen dende los certificaos d'educación escolar hasta'l doctoráu.

Dada la diversidá de los sistemes educativos europeos, el EQF define los niveles de referencia en términos de resultancies d'aprendizaxe y non en función del propiu sistema d'aprendizaxe, como la formación o les asignatures que componen un grau. Les resultancies d'aprendizaxe defínense como "espresiones de lo qu'una persona en procesu d'aprendizaxe sabe, entiende y ye capaz de faer al rematar un procesu d'aprendizaxe" y clasifíquense en tres categoríes:

  1. Conocencies: teóricos y/o fácticos.
  2. Mañes: "cognitives (usu del pensamientu lóxicu, intuitivu y creativu) y práutiques (fundaes na maña manual y nel usu de métodos, materiales, ferramientes y preseos)".[13]
  3. Competencia: responsabilidá y autonomía.

Nueves metodoloxíes docentes[editar | editar la fonte]

El EEES implica la instauración de nueves metodoloxíes docentes, en desterciu de les tradicionales clases maxistrales:[14]

  • Evaluación continua: siguimientu diariu al trabayu personal del alumnu por aciu evaluaciones continues. Pa llevar a cabu la evaluación continua propónense principalmente dos herramienta: l'usu de toles posibilidaes qu'ufierta Internet y les nueves teunoloxíes TIC y les tutoríes personales.
  • Enseñanza práutica: intervención activa del alumnu al traviés d'exercicios, trabayu en grupu, práutiques profesionales, etc.

Financiamientu[editar | editar la fonte]

Unu de los oxetivos de la reforma universitaria empecipiada na Declaración de Bolonia ye recapitalizar la Universidá, lo qu'implica una fonda revisión de les víes de financiamientu:

La espansión de los sistemes universitarios, la crisis de los presupuestos públicos y los alderiques alrodiu de la viabilidá del Estáu del bienestar llevaron a munchos países a plantegar reformes nos sos modelos de financiamientu universitariu nos últimos diez años.
Informe Bricall, Capítulu V, Financiamientu.

La reforma del financiamientu universitariu consiste na diversificación de los fondos de financiamientu, yá sía por aciu l'aumentu de les tases (la Conferencia Xeneral de Política Universitaria marcó una xubida en toa España d'hasta un 8,2 %)[15] (el preciu del creitu) a los alumnos,[16] o por aciu inversiones d'empreses privaes.[17][18]

D'esta miente, amenórgase'l porcentaxe de financiamientu públicu respectu del total nel financiamientu d'universidaes,[19] pos se pretende que sían les mesmes universidaes y non l'Estáu les que s'encarguen cada vez más del so propiu financiamientu:

Les universidaes tienen de financiase más polo que faen que polo que son, centrando'l financiamientu más nes resultancies pertinentes que nos insumos, y afaciéndoles a la diversidá de perfiles institucionales. Les universidaes tienen d'asumir una mayor responsabilidá pola so propia sostenibilidá financiera al llargu plazu [...]
Boletín Oficial de la Xunta d'Andalucía, númberu 146 de 25 de xunetu de 2007.

Esto nun tien por qué significar un amenorgamientu en términos absolutos del gastu públicu universitariu, pero sí que'l sistema pasa de ser públicu a tener un sistema mistu de financiamientu.[11][17][20]

El procesu de Bolonia per países[editar | editar la fonte]

El procesu de Bolonia n'España[editar | editar la fonte]

N'España los títulos de Grau y Posgráu, establecíos por aciu Real Decretu, tienen la siguiente estructura:

  • Títulu de grau, de 180 a 240 ECTS (de 3 a 4 años lectivos). Esceiciones: Arquiteutura, Farmacia (plan de formación 57: 343 ECTS), Odontoloxía y Veterinaria con 300 ECTS, Medicina con 360 ECTS (6 años lectivos); estos títulos de grau de duración escepcional son consideraos equivalentes a un títulu de máster.
  • Títulu de máster, de 60 a 120 ECTS (de 1 a 2 años lectivos).
  • Doctoráu, según cada universidá.

va producise una homogeneización y amenorgamientu del númberu de titulaciones anguaño esistentes,[21] según los másteres y un encarecimientu del creitu de matrícula (xubida de tases).[22] Los graos van ser más xenerales, ente que los másteres van ser más específicos y van tar enfocaos al mercáu.[10]

[Les nueves titulaciones] tienen como finalidá'l llogru per parte del estudiante d'una formación xeneral, nuna o delles disciplines, empobinada a la preparación pal exerciciu d'actividaes de calter profesional
Artículu 9, pto. 1 del Real Decreto 1393/2007
Pal establecimientu d'un títulu oficial de Grau, l'informe del Conseyu de Coordinación Universitaria tendrá de contener referencia espresa, siquier, a los siguientes aspeutos: [...]d) Relevancia del títulu pal desenvolvimientu de la conocencia y pal mercáu llaboral español y européu.[...]
Capítulu III, art. 9, puntu 3 del REAL DECRETO 55/2005, de 21 de xineru.
[…] los programes universitarios deben estructurarse de manera que s'ameyore direutamente la empleabilidá de los llicenciaos. Les universidaes tienen d'ufiertar planes d'estudiu, métodos docentes y programes de formación o readiestramiento innovadores que, a les capacidaes más propies de la disciplina, sumen otres de calter más ampliu rellacionaes col emplegu […] Inclusive pretende dise más allá de les necesidaes del mercáu de trabayu y aguiyar una mentalidá entamadora ente los alumnos.
Boletín Oficial de la Xunta d'Andalucía n.º146,2007

La encargada final d'aprobar los planes d'estudiu va ser l'Axencia Nacional d'Evaluación de la Calidá y Acreditación (ANECA). Esta organización declaró apocayá,[23] siguiendo informes europeos de 2001 que:

[...] la universidá yá nun ye más un llugar sele pa enseñar, realizar trabayu académicu a un ritmu pausáu y contemplar el universu como asocedía en sieglos pasaos. Agora ye un potente negociu, complexu, demandante y competitivu que rique inversiones continues y de gran escala.
Skilbeck 2001, pg.29
El discursu de modernización de la estructura universitaria, cola so busca de nuevos marcos d'aprendizaxe caló con fuercia, y son munches les midíes que se punxeron en práutica col fin de convertir la enseñanza universitaria n'escelente y afaela a les necesidaes de les empreses.[23]
[...] para ello hanse analizáu y tánse analizando, al traviés de numberoses investigaciones nel mercáu de trabayu, cuálos son los requerimientos actuales de les organizaciones empresariales. Les universidaes, pela so parte, van afaer los sos planes d'estudiu y métodos d'aprendizaxe a dichu catálogu de competencies.
Testu oficial de l'ANECA: L'alderique sobre les competencies. José Joaquín Brunner.[23]

El financiamientu va depender de la productividá de les universidaes y va ser tanto pública como privada:

Les universidaes tienen de financiase más polo que faen que polo que son, centrando'l financiamientu más nes resultancies pertinentes que nos insumos […] Esto supón una diversificación proactiva de les sos fontes de financiamientu por aciu la collaboración con empreses […], fundaciones y otres fontes privaes.
Boletín Oficial de la Xunta d'Andalucía n.º146,2007

En diversos informes del Gobiernu d'España falar del aumentu de beques-préstamos en desterciu de les beques convencionales.[20]

Col sistema de préstamos, los estudiantes fáense más conscientes del costu de la so educación, tienen más incentivos pa esixir una enseñanza calidable, y tienen d'esforciase nos estudios y nel trabayu, pa poder devolver el financiamientu recibíu. Ello ye que cabo pensar que la gratuidá de la enseñanza cimera non yá non promueve l'esfuerciu de los estudiantes, sinón que tiende a crear problemes de seleición adversa, atrayendo a la Universidá a estudiantes que nun tienen posibilidaes de completar los estudios; especialmente si esiste un sistema de beques qu'apurra ingresos amás de cubrir les tases.
Informe Universidá 2000, cap. 5 Financiamientu, p. 270

El procesu de Bolonia n'otros países del EEES[editar | editar la fonte]

Italia reformó'l sistema universitariu, según les indicaciones del procesu de Bolonia, en 1999 (D.M 509/99). En 2009 el gobiernu de Silvio Berlusconi quixo volver reformar el sistema por aciu la Llei Gelmini, qu'afecta al financiamientu de la universidá pública y non al espíritu de la reforma de 1999. Les crítiques faen referencia a que na llei escuéndese un plan pa desmantelar la educación pública.[24] Por cuenta de les movilizaciones de los estudiantes, profesores y personal de les universidaes, el gobiernu decidió aplazar un añu la instauración de llei.[25] Según los medios de comunicación, más d'un millón d'estudiantes salieron a la cai contra la llei d'educación.[26] La oposición italiana (Walter Veltroni, PD) ta intentando promover un referendu.[27]

En Grecia, en mayu de 2008, aldericar nel Parllamentu sobre la nueva Llei Griega d'Universidaes y la so posible anticonstitucionalidá. L'Artículu 16 de la Constitución Griega, que prohibe'l funcionamientu d'universidaes privaes nel país, foi l'epicentru de discutiniu na Cámara de los Diputaos. El movimientu estudiantil centró les sos crítiques na xubida de tases, yá que hasta'l momentu los estudiantes de menor renta nun teníen que pagar matrícula, y contra la creación d'un contratu precariu similar al CPE (Contratu Primer Emplegu) francés. El ministru d'educación, Euripidis Stilianidis, medió pa la enmienda de dichu artículu col sofitu del presidente del partíu conservador LAOS, Giorgos Karatzaferis. Sicasí la profundización de les reformes ta paralizada dende entós pa evitar una reacción de los estudiantes, como mientres les manifestaciones de 2007.

Manifestación d'estudiantes contra la implantación del Procesu de Bolonia y la xubida de tases n'Istambul, Turquía.

En Turquía los estudiantes protestaron masivamente contra la xubida de les tases, que pal cursu 2009/2010 foi d'un 80%. Diverses manifestaciones asocediéronse en 2009 según encierres nes principales universidaes del país, como la Universidá d'Istambul, la Universidá de Galatasaray o la Universidá del Bósforo.

En Croacia producióse una fuelga xeneral d'estudiantes ente marzu y abril de 2009 protestando contra l'aplicación del Plan Bolonia qu'afectó principalmente a les universidaes de Zadar y Split.

En Serbia les principales crítiques de los estudiantes centrar nel aumentu de les tases y el empobrecimiento de los conteníos.

N'Alemaña, onde'l desenvolvimientu del Procesu de Bolonia ta más avanzáu que n'España, produciéronse encierres, manifestaciones ya inclusive se llevó a cabu una fuelga xeneral d'estudiantes en 2009, la primera n'enforma tiempu.[28]

Francia vivió grandes manifestaciones, especialmente mientres el cursu 2008/2009 nel que se multiplicaron los encierres por tol país y los estudiantes llegaron a ocupar el conceyu de París per primer vegada dende la Segunda Guerra Mundial.[29] L'oxetivu principal yera l'anulación de la LRU (Llei sobre les Llibertaes y Responsabilidaes de les universidaes) y la dimisión de Pecresse como ministru d'educación. Nes manifestaciones participaron tanto estudiantes como profesores.

Argumentos contra'l procesu de Bolonia[editar | editar la fonte]

Crítiques[editar | editar la fonte]

Iconu estudiantil nes protestes contra la implantación de la reforma universitaria.
Estudiante entrevistáu pelos medios de comunicación nacionales nuna concentración contra'l procesu de Bolonia.

Dende los sos entamos, el procesu de Bolonia recibió crítiques en toa Europa por distintes razones y sectores. Un 27% de los españoles nun sofita'l procesu de Bolonia, el doble de los que lo sofiten.[4] Nel casu d'España, el movimientu d'oposición más importante ye'l lideráu pol movimientu asambleario universitariu. Estes asamblees (dalgunes d'elles son órgano máximos de representación estudiantil como les de Sevilla) oponer al procesu y piden un paru total pa entablar conversaciones como representantes llexítimos de los alumnos que representen.[30] Amás, acusen a la CREUP (Coordinadora de Representantes d'Estudiantes de 20 de les 45 Universidaes Públiques) de nun representar realmente los intereses de los alumnos y de vivir a les órdenes de los responsables universitarios.[31] Estes Asamblees entamar a nivel estatal y tán formaes por estudiantes universitarios.

Les oxeciones al procesu van dende crítiques al respective de la capacidá d'ameyorar la enseñanza universitaria,[32] a crítiques enmarcaes na idea de que les reformes pretenden una progresiva política de mercantilización del ámbito universitariu.[17][18][33][34] Los distintos coleutivos realizaron manifestaciones[35] y encierres por gran númberu de facultaes españoles mientres la última década.

El movimientu anti-bolonia llevaba tiempu esistiendo pero nun foi hasta'l cursu 2008-2009 cuando esti convirtióse en referente importante. Los nucleos de protesta más importantes dar en Madrid, Barcelona, Sevilla y Valencia, anque esiste movimientu en práuticamente toles universidaes del país.

Falta de democratización del proceso[editar | editar la fonte]

Profesores y alumnos acusaron al procesu d'ellaboración de la reforma universitaria empecipiada en Bolonia de falta de democratización:

Nun pretendo abrir equí un alderique sobre la meritocracia o sobre la democracia censitaria, pero constato que, en contra de lo qu'a la primer vista podría paecer (y resultaría deseable), la presunta democratización nel accesu a los cargos provocó la xeneralización de procedimientos dudosamente democráticos, lo que nel casu de la ellaboración de los nuevos planes d'estudiu concretóse na designación, per parte de les autoridaes académiques, de comisiones pretendidamente téuniques que terminaben decidiendo alrodiu de cuestiones de conteníu a uña de caballu, esaniciando asignatures y proponiendo otres nueves, ensin dar ocasión a que tuviera llugar un alderique abiertu, nel que pudieren participar tolos sectores afeutaos.[36]
Manuel Cruz, Catedráticu de Filosofía na Universidá de Barcelona y direutor de la revista Barcelona METROPOLIS.

Falta de financiamientu públicu[editar | editar la fonte]

Otra de les crítiques dirixióse a la falta de financiamientu européu y nacional pa enllantar la reforma. Asina, nel casu d'España, el rector de la Universidá de Sevilla denunció que nun s'especifique nos nuevos planes d'estudios de la facultaes sevillanes mandaos a revisión pola ANECA cómo se va a enllantar lo reglao pol Real Decretu en cuestión de númberu d'alumnos per clase y siguimientu del trabayu personal del alumnu, yá que nun disponen de medios nin estructures abondes.

Per parte del alumnáu, criticóse que la reforma nun venga acompañada d'un aumentu de beques sinón del fomentu de los llamaos préstamo-renta,[37] préstamos públicos amestaos a renta futura.

Mercantilización de la universidá pública[editar | editar la fonte]

La mayor parte de les crítiques al procesu de Bolonia centráronse na mercantilización de la universidá pública que según los sos críticos trai la reforma universitaria:

[...] lo que les autoridaes polítiques nun dicen [...] ye que so esi nome pomposu desenvolver n'España una operación al empar más simple y más complexa de reconversión cultural destinada a amenorgar drásticamente el tamañu de les universidaes -y ello non por razones científiques, lo qu'acasu tuviera dafechu xustificáu, sinón namái por motivos contables- y a someter dafechu'l so réxime de funcionamientu a les necesidaes del mercáu y a les esixencies de les empreses, futures empleadoras de los sos titulaos; una operación que, otra manera, encuadrar nel contestu xeneralizáu de descomposición de les instituciones carauterístiques del Estáu social de derechu y que concuerda con otros exemplos financieramente sangrantes de subordinación de les arques públiques al beneficiu priváu a que tamos asistiendo últimamente.[38]
José Luis Pardo, catedráticu de Filosofía na Universidá Complutense de Madrid.
Al entornar el financiamientu públicu en proyeutos académicos que yá gocien de fontes esternes” de financiamientu lo que se fai llisa y llanamente ye subvencionar con dineru público actividaes empresariales privaes (de la que s'afuega'l financiamientu públicu d'actividaes d'interés ciudadanu que nun sían rentables).
Fernández Liria

Esta denunciada mercantilización de la conocencia rellacionar con un informe presentáu en 1995 (trés años antes d'apaecer la Declaración de Bolonia) pola European Round Table of Industrialists (ERT) o Mesa Redonda de los Empresarios Europeos, lobby qu'arrexunta a executivos de multinacionales como Nestlé, British Telecom, Total, Renault o Siemens ente otres.[39] Esti informe tenía por oxetivu "presentar la visión de los empresarios al respective de cómo ellos creen que los procesos d'educación y aprendizaxe nel so conxuntu pueden afaese pa responder d'una manera más efectiva a los retos económicu y social del momentu". Asina, la ERT declaraba unes aspiraciones bien similares a les que depués se recoyeron nel procesu de Bolonia:

La ERT espera qu'añadiendo la visión práutica de la empresa a les bien documentaes opiniones de los especialistes nesti campu, pueda ayudar a provocar los urxentes cambeos que, al nuesu xuiciu, riquen na actualidá los sistemes educativos europeos.
Educación pa los europeos. Escontra la sociedá del aprendizaxe.

Con éses la visión crítica frente al procesu de Bolonia encontar na idea de que'l poder económico européu, representáu por estos poderosos grupos de presión de conglomeraos empresariales, sentó les bases d'esta reforma universitaria. La reforma universitaria ye, por tanto, según los sos críticos, una reforma fundamentalmente económica que pon a la universidá al serviciu de la empresa privada, una realidá que quixo camuflase colos cambeos que se xulguen positivos pa desenvolver un espaciu común d'educación n'Europa.

Los críticos al procesu de Bolonia señalaron delles víes poles que s'enllantaría la mercantilización de la universidá pública:

  • Equiparación práutica del horariu estudiantil al d'un horariu llaboral debida al aumentu de les hores lectives presenciales obligatories que se riquir p'aprobar la cantidá de creitos necesarios. Entender dende los sectores críticos al procesu de Bolonia que'l cambéu va provocar una elitización de la enseñanza universitaria, en cuanto p'aportar a ella va ser necesariu disponer de mayores cantidaes de dineru ensin trabayar pa ello, pos l'aumentu d'hores presenciales obligatories (especialmente en posgráu) enzancaría trabayar y estudiar coles mesmes. Per otru llau, estos aumentos nos costos económicos (de tiempu y dineru) que supón l'adautación al EEES, nun se compensen con un aumentu eficaz de les ayudes y beques nacionales o europees nesti ámbitu.
  • Profesionalización del estudiante: según los sos críticos, nel procesu de Bolonia la universidá concíbese como productora d'individuos válidos pa introducise nel mercáu llaboral européu.[11] Nun se trata yá de desenvolver y tresmitir conocencia o inclusive conocencia con aplicación social sinón de formar trabayadores.[40] Nesti sentíu cualquier aplicación social de la conocencia va tener que ser impulsada por empreses privaes y, por tanto, presumiblemente motivada por intereses privaos.

Crítiques dende organizaciones profesionales[editar | editar la fonte]

Organizaciones profesionales de médicos (Organización Médica Colexal d'España, Confederación Estatal de Síndicatos Médicos, Conferencia Nacional de Decanos, Conseyu Estatal d'Estudiantes de Medicina y Federación d'Asociaciones Científicu Médiques) y d'arquiteutos criticaron el procesu, yá que devalúa la categoría de les sos titulaciones oldeándoles a les diplomaturas. Dende va dalgún tiempu vienen realizándose pidimientos al gobiernu, al traviés de los sos órganos xenerales de representación, habiendo consiguíu algamar un alcuerdu col Ministeriu en 2010, tres una manifestación popular na cai.[41]

Hubo movilizaciones d'estos coleutivos como la Manifestación del día 23 d'ochobre de 2009 frente al Ministeriu d'Educación, noticia de la que se fixo ecu'l Selmanal Dixital.[42]

Los arquiteutos y médicos nun entienden como les sos titulaciones convertir en titulaciones de grau col nuevu marcu llexislativu y como sicasí les inxenieríes convertir en titulaciones de Máster.[43]

Argumentos a favor[editar | editar la fonte]

Esisten tamién agrupaciones de rectores, profesores, estudiantes y moces que s'asitiaron a favor del procesu de Bolonia. La conferencia de rectores europeos de l'Asociación de la Universidá d'Europa (EUA) y, n'España, la CRUE sofiten la reforma,[44] magar dellos rectores espresaron los sos crítiques respectu a la manera nel que s'enllantó.[18] Ente los mozos y estudiantes que sofiten la reforma atopen la CREUP, qu'acusó a les asamblees estudiantiles anti-Bolonia de manipoliar les opiniones de los alumnos,[31] y les Mocedaes Socialistes d'España.[45]

Países refugaos[editar | editar la fonte]

Otros cuatro países o territorios solicitaron ser incluyíos nel Procesu de Bolonia, pero enagora nun fueron aceptaos:

Kirguistán.
Anque Kirguistán ratificó'l Conveniu de Reconocencia de Lisboa en 2004, nun ye un estáu miembru de la Convención Cultural Europea del Conseyu d'Europa, y enagora nun se ta considerando espandir l'algame xeográficu d'esta Convención. Por tanto, paez claro que'l Kirguistán nun ye un candidatu aptu pa incorporase al Procesu de Bolonia, según los criterios definíos en Berlín.[46]

República Turca del Norte de Xipre.
La República Turca del Norte de Xipre nun ta reconocida como entidá política independiente por nengún miembru del Procesu de Bolonia, sacante Turquía. Nun ye, poro, miembru de nenguna organización intergubernamental, y nun ye parte de la Convención Cultural Europea del Conseyu d'Europa. Por ello, “Xipre del Norte” nun ye aceptable pa incorporase al Procesu de Bolonia, según los criterios definíos en Berlín.

Israel.
Israel nun ye parte de la Convención Cultural Europea del Conseyu d'Europa, anque tien l'estatus de “observador”. Por ello, Israel participa como observador nes xuntes de los Comités de Direición del Conseyu d'Europa, por casu nel Comité de Direición de la Enseñanza Cimera ya Investigación (CDESR). Anque Israel nun forma parte xeográficamente d'Europa, ye parte de la Rexón Europea de la Unesco. Tamién ye país firmante del Conveniu de Reconocencia de Lisboa. Según los criterios definíos nel Comunicáu de Berlín, paez claro que Israel nun ye aptu p'aportar al Procesu de Bolonia.[46]

Kosovu.
Kosovu nun ye parte de la Convención Cultural Europea del Conseyu d'Europa, amás de que la so soberanía como país independiente entá nun foi reconocida. Por tanto, nun puede ser aceptáu como miembru del Procesu de Bolonia.[46]

Discutiniu[editar | editar la fonte]

Posiblemente'l más revesosu d'estos solicitantes refugaos ye Xipre del Norte. El refugu basar na premisa de que la so solicitú tien de cursase al traviés de la internacionalmente reconocida República de Xipre. La Constitución de 1960 asignó la responsabilidá de la educación a les cámares comunales respeutivamente greco-chipriota y turcu-chipriota, non al gobiernu central de la isla. La situación de fechu ye que cada comunidá ocupar del so propiu sistema educativu.

Antes de roblase la Declaración de Bolonia, yá esistía la Magna Charta Universitatum, que surdiera d'una xunta de rectores d'universidaes mientres celebraben en 1988 el 900º aniversariu de la Universidá de Boloña, la más antigua d'Europa. Un añu antes de la Declaración de Bolonia, los Ministros d'Educación Claude Allegre (Francia), Jürgen Rüttgers (Alemaña), Luigi Berlinguer (Italia) y Tessa Blackstone (Gran Bretaña) roblaron la Declaración de La Sorbona en París, en 1998, comprometiéndose a "harmonizar l'arquiteutura del sistema d'educación cimera européu".

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. La Comunicación de la Comisión al Conseyu y al Parllamentu Européu, de 10 de mayu de 2006, núm. 208, pa cumplir l'Axenda de Modernización pa les Universidaes; Educación, Investigación ya Innovación, considera que la meyora de la eficacia del financiamientu de les universidaes va ser un cambéu clave pal ésitu de la Estratexa de Lisboa.[...]
    Cabecera de la Llei d'Universidaes Públiques d'Andalucía 2007-2011.
    Boletín Xunta d'Andalucía [1]
  2. ; Alfredo Almendro, Daniel Iraberri, Alejandro Merlo, Xacintu Morano, Rebeca Moreno, Manuel Muñoz Navarrete, Jorge Polo Blanco, Clara Serra y Clara Serrano García (mayu de 2009) esiste.htm Bolonia nun esiste. La destrucción de la Universidá europea., Lluis Allegre y Víctor Moreno (coords.) Prólogu de Carlos Fernández Liria., 1ª, Madrid: hiru, páx. 166.
  3. Fernández Liria, Carlos. «Golpe d'estáu a l'Academia.». Públicu.es. Consultáu'l 17 de mayu. «
    Al entornar el financiamientu públicu en proyeutos académicos que yá gocien de fontes esternes” de financiamientu, lo que se fai llisa y llanamente ye subvencionar con dineru público actividaes empresariales privaes (de la que s'afuega'l financiamientu públicu d'actividaes d'interés ciudadanu que nun sían rentables).
    »
  4. 4,0 4,1 «Un 29% de los españoles nun sofita'l procesu de Bolonia, el doble de los que lo sofiten». Ibercampu.es. Consultáu'l 1 d'abril de 2009.
  5. La Carta Magna, n'español.
  6. Declaración de Bolonia n'español. Testu de la Declaración de Bolonia, n'inglés. .
  7. Los comunicaos pueden descargase equí
  8. n'inglés
  9. Tomáu de la páxina web de la CRUE, equí.
  10. 10,0 10,1 10,2 Real decretu, 55/2005 de 21 de Xineru
  11. 11,0 11,1 11,2 Llei de Financiamientu de les Universidaes públiques d'Andalucía
  12. Axúntase un BOJA qu'apurre precios públicos d'un máster de la Universidá de Córdoba. Boletín númberu 192 de 25/09/2008.
  13. 13,0 13,1 Parllamentu Européu, Conseyu Européu. «Marco Européu de Cualificaciones pal aprendizaxe permanente (EQF-MEC).». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de payares de 2015.
  14. Testu realizáu pola universidá privada Universidá Europea Miguel de Cervantes
  15. Publicación de la Universidá Pablo de Olavide.
  16. Barcala, Diego. «El fracasu universitariu cuesta 3.300 millones al añu. Un 30% de los estudiantes de les facultaes españoles abandona los sos estudios nos dos primeros años.». Públicu.es. Archiváu dende l'orixinal, el 27 de payares de 2015. Consultáu'l 17 de mayu. «
    [...] un asesor del Ministeriu d'Educación (Juan José Forgáu) propón aumentar l'importe de les matrícules hasta los 2.000 euros y penalizar con 300 euros cada convocatoria estraordinaria.
    »
  17. 17,0 17,1 17,2 Artículu del PAÍS; Faigamos de la Universidá Pública un negociu.
  18. 18,0 18,1 18,2 EL PAÍS. Artículu: Sí a Bolonia, pero non asina.
  19. Informe Bricall. Lléase la seición 5 sobre financiamientu d'Universidaes Públiques en [2]
  20. 20,0 20,1 Informe Bricall. Lléase la seición 5 sobre financiamientu d'Universidaes Públiques en [3].
  21. «Conseyu Universitariu propón l'amenorgamientu del númberu de titulaciones.». (Artículu), Rede d'Universidaes Universia..
  22. «ensin afaer-18-cientu-proximo-cursu-20090716183150.html La Complutense va aumentar la tasa de les titulaciones ensin afaer hasta un 1,8 per cientu pal próximu cursu». EuropaPress. Consultáu'l 10 d'agostu de 2009.
  23. 23,0 23,1 23,2 José Joaquín Brunner, Prólogu al Alderique sobre les competencies. Una investigación cualitativa en redol a la educación cimera y el mercáu de trabayu n'España.; Documentu de l'ANECA. Madrid, febreru 2009.
  24. Mora, Miguel. «La protesta de los estudiantes alza la tensión n'Italia». Consultáu'l 1 d'avientu de 2008.
  25. Mora, Miguel. «Masiva protesta sindical contra Berlusconi». EL PAÍS. Consultáu'l 26 d'avientu de 2008.
  26. Mora, Miguel. «La fuelga d'estudiantes paraliza Italia». EL PAÍS. Consultáu'l 1 d'avientu de 2008.
  27. Figueres, Amanda. «[https://www.elmundo.es/elmundo/2008/10/30/madrid/1225377159.html Los estudiantes italianos en Madrid, contra la nueva llei d'educación]». Madrid: El Mundo. Consultáu'l 4 d'avientu de 2008.
  28. movimientu antibolonia n'Alemaña
  29. Ocupación del conceyu de París (francés)
  30. «El Cadus pide una moratoria pa Bolonia. L'órganu estudiantil asegura que los planes d'estudiu realizáronse "con prieses".». Sevilla: Diariu de Sevilla. Consultáu'l 17 de mayu. «"Los planes d'estudiu de Grau fueron realizaos con prieses y presiones pa tenelos aprobaos en poco tiempu, antes de poder faer una valoración pausada d'ellos, de resultes entendemos que la resultancia nun foi positivu".»
  31. 31,0 31,1 Cristina Vázquez, J. A. Aunión. «Los delegaos d'alumnos, contra los anti-Bolonia». EL PAÍS. Consultáu'l 15 d'avientu de 2008.
  32. ameyorara-la calidá universitaria-segun-un profesor-de-Oxford.html Bolonia nun va ameyorar la calidá según un profesor de Oxford. Artículu de eleconomista.es.
  33. Artículu: Públicu, Dominiu públicu » Golpe d'Estáu na Academia
  34. Manifiestu (equí) de la Xunta de la Facultá de Filosofía de la UCM sobre'l nuevu máster profesional de profesores d'educación secundaria y bachilleratu.
  35. 10.000 estudiantes rexuntar en Madrid contra Bolonia
  36. Lo peor de cada casa, o Bolonia como escusa, artículu de ELPAÍS, 1 d'Avientu de 2008
  37. Informe Financiamientu SUE 2007, p.56
  38. La descomposición de la Universidá, artículu deL PAÍS, 10 de payares de 2008.
  39. Educación pa los europeos. Escontra la sociedá del aprendizaxe
  40. Informe Tuning
  41. «un arquiteutu.html Manifestación d'arquiteutos en blogue n=». Archiváu dende l'un arquiteutu.html orixinal, el 27 de payares de 2015. Consultáu'l 2009.
  42. «Noticia nel Selmanal Dixital». Consultáu'l 12 d'ochobre de 2009.
  43. «Lo que diz sobre Bolonia el Conseyu Cimeru d'Arquiteutos Dixital». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de payares de 2015. Consultáu'l 11 de marzu de 2010.
  44. rectores/aseguren/bolonia/nun privatizara/la universidá/publica.html Diariu de Sevilla - Los rectores aseguren que Bolonia nun va privatizar la universidá
  45. «Juventud Socialistes cree que Bolonia va ameyorar la formación y a dar más oportunidaes a los universitarios». Consultáu'l 9 de marzu de 2009.
  46. 46,0 46,1 46,2 «Información avera del tratáu de Bolonia» páx. 5. Consultáu'l 11 de marzu de 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]