Procesu Revolucionariu en Cursu

De Wikipedia
Procesu Revolucionariu en Cursu
Himnu nacional Himno nacional de Portugal (es) Traducir
Alministración
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata
Mural conmemorativo de la revolución de los claveles. Coleición de António Paixão Esteves nel Centru de Documentación 25 d'Abril [1].

El Procesu Revolucionariu en Cursu (en portugués: Processo Revolucionário em Curso) ye un periodu de 19 meses de la Historia de Portugal entendíu ente la Revolución de los Claveles del 25 d'abril de 1974 y el golpe d'Estáu del 25 de payares de 1975. Corresponder cola fase más solmenada del periodu que la ciencia política denomina como "transición portuguesa a la democracia".

El nome PREC[editar | editar la fonte]

La designación de Procesu Revolucionariu en Cursu (PREC) foi usada polos militares del Movimientu de les Fuercies Armaes a partir de la primavera de 1975, dando cuenta de la falta de definición del aldu de los acontecimientos. N'ocasiones consideróse que la denominación de PREC yera despreciatible, y usar la derecha que considera qu'aquélla foi una dómina de desorde, negativa para Portugal. Sicasí, foi ganando un usu corriente inclusive ente los que recuerden aquella dómina con señardá.

Finxos de la política mientres el PREC[editar | editar la fonte]

El procesu revolucionariu[editar | editar la fonte]

Mientres el PREC asocediéronse seis gobiernos provisionales y hubo dellos intentos de golpe militar pa paralizar el procesu: les intentonas del 28 de setiembre de 1974 y el 11 de marzu de 1975, episodios encaloraos tres los cualos aceleróse la radicalización de la situación política.

La movilización popular[editar | editar la fonte]

Una de les carauterístiques más significatives del PREC foi la participación popular. En tolos ámbitos sociales: escueles, barrios, empreses, etcétera axuntaben asamblees y escoyíense comisiones pa tratar de los problemes sociales y políticos. Una de les reivindicaciones más frecuentes yera la depuración de los funcionarios que collaboraren cola policía política de la dictadura.

Foi una dómina con centenares de manifestaciones multitudinaries y reivindicaciones de too tipu. Hubo un movimientu vecinal bien fuerte, sobremanera nos barrios de chabolos de les cintures industriales de Lisboa, Setúbal y Porto, onde s'atarraquitaba la clase obrera apocayá emigrada del campu. Entamábense comisiones y ocupaben viviendes vacíes, más de 10.000 a la fin del procesu.

Tamién hubo un importante movimientu a favor de la reforma agraria, con ocupaciones de tierres na zona llatifundista del Alentejo, nel sur del país.

Los socesivos gobiernos teníen dificultaes pa tratar con estes movilizaciones, que dempués de los años de dictadura espresar por primer vegada en llibertá y paecíen encarnar la voluntá del pueblu.

Primeramente les movilizaciones paecíen unitaries y antifascistes, contra les autoridaes llocales de la dictadura y los collaboradores de la Policía. Dempués primaron les reivindicaciones del movimientu obreru y del vecinal. A partir de les eleiciones de 1975 empezó a haber manifestaciones de signu contrariu. A favor y contra la reforma agraria, contra los escesos de la revolución, a favor de los derechos de la Ilesia Católica, d'un gobiernu fuerte o polos derechos de los colonos portugueses obligaos a abandonar les sos cases nes respeutives colonies.

La vez del xeneral Spínola[editar | editar la fonte]

El xeneral António de Spínola presidió la primera Xunta de Salvación Nacional que se formó tres el golpe y asumió la presidencia de la República. En mayu de 1974 establecióse un primer gobiernu provisional, formáu por civiles y presidíu por Palma Carlos. Nel gobiernu participaben los partíos salíos de la clandestinidá, el Partíu Socialista de Mário Soares y el Partíu Comunista Portugués (PCP) d'Álvaro Cunhal. Tamién entraba nel apocayá formáu Partíu Socialdemócrata (PSD) de Francisco de Sá Carneiro.

Sicasí, los planes del xeneral Spínola d'aprobar rápido una Constitución presidencialista y buscar una fórmula de transición negociada nes colonies qu'evitara apurrir el poder a les guerrilles africanes enfrentáron-y col Movimientu de les Fuercies Armaes y colos partíos de la esquierda. El xeneral Spínola consideraba que si l'Exércitu portugués caltenía'l control del terrén nes colonies, podría entamar unes eleiciones llibres ellí, garantizar los derechos de los colonos y eventualmente formar una federación de naciones lusófonas. Sicasí, dempués de la revolución, les unidaes militares nes colonies taben indisciplinaes y esixíen tornar a Portugal, polo qu'esa posibilidá yera de bien mala realización.


Pal 28 de setiembre de 1974 los partidarios de Spínola y la so solución federalista pa les colonies entamaron una manifestación en Lisboa. Los partíos d'esquierda y los sos sindicatos allegaos, acabante llegalizar, consideraron qu'esa manifestación plebiscitaria tapaba un golpe d'Estáu de Spínola pa reforzar el so poder y frenar la movilización popular. Los sindicatos y les comisiones de barriu salieron a la cai, montaron barricaes y albortaron la manifestación.

Les tropes del Exércitu lleales al MFA, que teníen de caltener l'orde públicu, punxéronse del llau de les barricaes y demostraron que les unidaes más operatives del exércitu nun sofitaben a Spínola. El xeneral tuvo que dimitir y el MFA nomó al xeneral Francisco Costa Gomes como presidente de la República y asumió más protagonismu nel gobiernu; aun así Spínola apeló a lo que denominaba la "mayoría silenciosa" de portugueses que presuntamente nun deseyaríen ver el gobiernu apoderáu pola esquierda.

El MFA facer col poder[editar | editar la fonte]

Dempués de les movilizaciones del 28 de setiembre de 1974 el xeneral Spínola foi obligáu a arrenunciar a la presencia de la República, que foi apurrida al xeneral Costa Gomes.

En marzu de 1975, tres un intentu de golpe d'Estáu sofitáu por Spínola, el Movimientu de les Fuercies Armaes anunció que s'empecipiara la transición al socialismu. Foi nacionalizada tola banca, y la mayor parte de la gran industria, colo cual l'Estáu portugués llegó a tener so control direutu o indireutu hasta'l 70% del PIB del país. Tamién s'empecipió la reforma agraria cola ocupación de tierres per parte de llabradores probes nos grandes llatifundios del sur del país, cuntando pa ello col auspicio del gobiernu. Derrocáu Spínola, convocáronse eleiciones llexislatives pa l'Asamblea Constituyente, programaes pa celebrase n'abril de 1975.

Les eleiciones camuden l'escenariu[editar | editar la fonte]

Sicasí, les eleiciones constituyentes d'abril de 1975 dieron la victoria a los socialistes, que llucharon por quitar el control del poder a los militares revolucionarios y da-y lo a la llexitimidá eleutoral. El PS resultó'l más beneficiáu coles resultancies pos llogró'l 38% de los votos, el centru derechiegu Partíu Popular Democráticu (PPD) llogró'l 26.4% de votos, mientres el PCP consiguió'l 13% de sufraxos, y un grupu derechiegu llamáu Partíu de Centru Democráticu y Social (CDS) ganó'l 8% de votos.

Les eleiciones tamién amosaron que Portugal yera un país políticamente estremáu ente'l sur y el norte. Les provincies sureñes del Alentejo y el Algarve, mayormente rurales y llatifundistes, votaben polos comunistes, igual que faía bona parte del Portugal industrializáu concentráu na periferia de Lisboa. Sicasí, les zones de pequeña propiedá agraria al norte del Tajo (como les provincies de Braga, Coimbra, Aveiro), de pequeña estensión pero densamente poblaes, tendíen a un votu más conservador. Sicasí, dende mediaos de la década de 1960 Portugal venía esperimentáu un aumentu de la población urbana y la mayor parte de los habitantes de les grandes ciudaes (Lisboa y Porto), votaben polos socialistes, d'esta forma'l partíu de Mário Soares convertíase tamién na primer fuercia eleutoral del país.

El branu caliente de 1975[editar | editar la fonte]

Nel branu de 1975 el PS y el PSD salieron del cuartu gobiernu provisional, dirixíu pol militar Vascu Gonçalves, al qu'acusaben de nun respetar la democracia y querer imponer un réxime socialista (por cuenta de la so cercanía al PCP) entá cuando los resultaos eleutorales d'abril d'esi añu amosaben que namái una minoría sofitaba les teoríes revolucionaries de Gonçalves. Formóse entós el quintu gobiernu provisional.

El Movimientu de les Fuercies Armaes estremóse abiertamente en tres faiciones.

  • Una sofitaba a Vascu Gonçalves y yera próxima al PCP. Creía que col sofitu del exércitu y del movimientu obreru y llabrador del sur de Portugal tenía una base social suficiente p'avanzar colos tresformamientos sociales del país. Consideraba que si les mases populares, sobremanera nel norte rural del país, votaren por partíos derechiegos o moderaos, yera porque nun conocíen los sos verdaderos intereses. El tresformamientu social en cursu y el trabayu de propaganda fadría-yos sofitar la revolución izquierdista nel futuru.
  • Otra defendía la democracia pluralista y taba próxima al Partíu Socialista. Defendía les conquistes sociales de la revolución, pero quería ser escrupulosu col respetu polos procedimientos democráticos formales como forma d'espresar la voluntá popular. Llamar a sigo mesmos los puros del MFA, y ente ellos destacaben Vascu Lourenço y Melo Antunes, esixendo que los resultaos eleutorales d'abril de 1975 sían tomaos en cuenta pol réxime.
  • Una tercera defendía'l poder popular, yera fuerte nel COPCON (grupu d'élite de les fuercies armaes so influencia de partíos d'estrema esquierda) y taba influyida por dellos partíos d'estrema esquierda como'l MES y el PRP. Creía qu'había que favorecer l'autonomía de los movimientos populares, obreros y vecinales, y defender la revolución evitando una institucionalización de les fuercies armaes. A partir del branu de 1975, Otelo Saraiva de Carvalho foi'l voceru militar d'esta corriente.

Al tiempu, mientres nel sur (provincies d'Alentejo y Algarve) acelérase la reforma agraria coles ocupaciones de tierres y la llexislación que les ampara, nel norte de Portugal (provincies de Beira y Minho) empecípiase un movimientu anticomunista. Per una parte, hai grupos entamaos pol autodenominado Exércitu de Lliberación de Portugal qu'empiecen a cometer atentaos y aiciones de provocación. Por otra hai una movilización de mases en manifestaciones contra'l gobiernu de Vascu Gonçalves y a favor de la Ilesia Católica. Munches d'estes manifestaciones acaben con ataques violentos a les sedes del Partíu Comunista Portugués y más de 80 son destruyíes, casi toes elles nel Portugal al norte del Tajo. El gobiernu empieza a ver desafiada la so autoridá nel norte del país.

¿Escontra la guerra civil?[editar | editar la fonte]

La situación del branu de 1975, cola severa movilización anticomunista del norte y el Partíu Socialista sacando a ensames a la cai en Lisboa y Porto pa protestar contra al gobiernu de Vascu Gonçalves fixeron claro qu'ésti nun podría gobernar pacíficamente. Nuna nueva asamblea del MFA los moderaos ganaron les votaciones y forzaron la dimisión de Vascu Gonçalves. Formóse'l VI gobiernu provisional, presidíu pol almirante Pinheiro de Azevedo, nel qu'entraron con fuercia'l Partíu Socialista y el Partíu Social Demócrata, los ganadores de les eleiciones d'abril.

Esti frenu al procesu revolucionariu llevó la movilización de los sindicatos y los soldaos que sofitaren a Vascu Gonçalves, que s'aliaron tamién cola estrema esquierda y los sectores militares y civiles del Poder Popular. Mentanto, dende abril de 1974 cerca de 300,000 civiles portugueses que vivíen nes ex colonies africanes (Angola, Mozambique, Guinea-Bisáu), tuvieron de dirixise a Portugal dexando tras propiedaes y emplegos, causando mayor presión económica sobre'l país que nun taba preparáu pa recibir a tantes persones.

Estes faltes y les circunstancies de la so llegada fixeron qu'estos colonos (los retornaos) oponer al MFA al cual culpaben de les sos penuries por non dirixir una descolonización ordenada y por ello engrosaben les files de militantes derechiegues, acusando a los partíos d'esquierda d'habelos "abandonáu a la so suerte". Gran cantidá de retornaos fueren instalaos pol gobiernu nes Islles Azores y na isla de Madeira, xenerando un fuerte movimientu de refuga al nuevu réxime neses rexones. Hasta 1979 cerca de mediu millón de civiles portugueses, de toles edaes, llegaren dende les colonies.

Mientres el seronda de 1975 les movilizaciones faíen que'l país fora casi ingobernable. El primer ministru foi secuestráu dos veces por ensames reivindicativos. Y la mesma Asamblea Constituyente tuvo más de 24 hores secuestrada por una manifestación del sindicatu comunista d'obreros de construcción, que nun dexaba salir a los diputaos y namái dio alimentos pa los del PCP.

Había a lo llargo de setiembre, ochobre y payares de 1975 numberoses manifestaciones a favor de la revolución, la reforma agraria y el socialismu, sobremanera en Lisboa y les provincies del sur. Y tamién enormes manifestaciones pa dar fuercia al gobiernu, auspiciadas pola estrema esquierda y el PCP en Lisboa y la rexón meridiconal d'Alentejo. Al norte de Tajo, y na ciudá de Porto, la oposición derechiega de pequeños propietarios yera sofitada por ex miembros del PIDI y antiguos funcionarios salazaristas, mientres los miles de retornaos -resentíos colos líderes d'esquierda por "abandonalos na descolonización"- inclinaben les Azores y Madeira cada vez más a la derecha. Falar de qué militares sofitaben unes o otres opciones y había rumores constantes de golpes d'estáu.

Los oficiales próximos al PRP proclamaben el so compromisu revolucionariu nun manifiestu a favor de los partíos d'estrema esquierda, mientres del otru llau les asociaciones derechiegues de pequeños y medios llabradores montaben barricaes nes carreteres escontra'l norte p'aisllar el suministru d'alimentos de lo que llamaben "la comuña de Lisboa". El país paecía en cantu d'una guerra civil pero nenguno de los actores políticos demostraba tar dispuestu a empecipiala, prefiriendo la presión al debilitáu gobiernu de Pinheiro de Azevedo, sosteníu por socialistes y socialdemócrates.

El 25 de payares y la normalización institucional[editar | editar la fonte]

Ante les dificultaes pa faese obedecer y el riesgu d'una revuelta armada de la derecha radical (sobremanera nes provincies del norte) o de la esquierda revolucionaria, el gobiernu de Pinheiro de Azevedo decidió declarase en "fuelga" a mediaos de payares de 1975 y pidió direutamente a les Fuercies Armaes que "restablecieren les condiciones pa un gobiernu efeutivu". Dellos xefes de les Fuercies Armaes formaren un "Conseyu de Nueve" pa caltener la disciplina militar y evitar la influencia de los partíos políticos ente les tropes, midida qu'afectaba principalmente al PCP.

Esti "reestablecimientu de condiciones" asocedió unos díes dempués, el 25 de payares de 1975, cuando aprovechando una movilización sindical d'esquierda radical realizóse un complexu golpe militar nel que vencieron los sectores moderaos del Exércitu con sofitu de socialistes y socialdemócrates, desarmando al COPCON que sofitaba al Partíu Comunista Portugués pero que los sos xefes taben más ocupaos en coordinar sofitos políticos qu'en caltenese al mandu de los sos homes, y restableciendo l'autoridá del réxime sobre oficiales y tropa. El PCP escarecía d'un plan concretu pa tomar el poder venciendo a los socialdemócrates (teniendo amás l'amenaza de provocar con ello una grave revuelta derechiega al norte del Tajo), y el so poder políticu topábase abondo menguáu tres les eleiciones d'abril, polo cual los sos xefes refugaron intervenir p'aguantase al gobiernu.

A partir d'esi golpe remaneció nel MFA la figura de Ramalho Eanes, militar del sector moderáu que lideró les operaciones del 25 de payares. Ramalho Eanes foi nomáu polos socialistes como Xefe d'Estáu Mayor del Exércitu Portugués. Desarmar a los militares revolucionarios y fueron llicenciaos de los cuarteles los soldaos que nun guardaren la disciplina escontra'l gobiernu civil, cualesquier que fora la so ideoloxía, reteniendo actives namái les tropes obedientes al gobiernu, que s'encargaron de caltener l'orde públicu ensin contemplaciones.

Nesa situación más sele aprobóse la Constitución de 1976, escoyéronse democráticamente un nuevu Congresu, un presidente de la República (ganó Ramalho Eanes) y nueves autoridaes municipales. Consolidábase un réxime democráticu y empecipiábase la vida del Portugal constitucional.

L'heriedu del PREC[editar | editar la fonte]

Del procesu revolucionariu surdió la Tercer República Portuguesa, con una constitución que contemplaba toles garantíes formales d'una democracia moderna. Amás, proclamaba la transición al socialismu y reconocía la fuercia de los movimientos vecinales mientres el PREC por aciu la incorporación d'instituciones de democracia direuta nos barrios. Tamién faía irreversibles les llamaes "conquistes de la revolución", como la nacionalización de sectores estratéxicos y de la banca, o la reforma agraria. Un Conseyu de la Revolución formáu por militares del MFA actuaría como garante del cumplimientu de la constitución mientres los primeros años.

Sicasí, una vegada qu'empezó a funcionar el réxime democráticu, los eleutores dieron el poder a partíos que renegaben del conteníu socializante de la Constitución, tal como asocedió nes eleiciones de los años posteriores onde trunfaron mayoritariamente los socialistes moderaos a cuenta de los comunistes, y nes cualos la derecha caltuvo la so amplia masa de votantes nel norte del país, que nun-y dexaba formar gobierno pero sí actuar como segunda fuercia político del país, moviendo al PCP.

Los nuevos líderes políticos de la década de 1980 llograron abonda poder pa paralizar la reforma agraria y depués revisaron la constitución de 1976 pa poder empecipiar la reprivatización del sector públicu de la economía. Les instituciones de democracia direuta cayeron nel desinterés y nunca fueron entamaes efeutivamente, polo cual esa parte de la constitución sigue vixente pero como lletra muerta.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Palacios Cerezales, Diego (2003). «Confrontación, violencia política y democratización. Portugal 1975 [2]». Política y Sociedad 40 (3). 



Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]