Principios de Yogyakarta

De Wikipedia
Los Principios de Yogyakarta fueron presentaos na sede de la ONX en Xinebra.

Los Principios de Yogyakarta: Principios sobre l'aplicación de la llexislación internacional de derechos humanos con rellación a la orientación sexual y l'identidá de xéneru o, a cencielles, Principios de Yogyakarta,[1] ye un documentu que recueye una serie de principios relativos a la orientación sexual y identidá de xéneru, cola cuenta d'empobinar la interpretación y aplicación de les normes del Derechu internacional de los derechos humanos, estableciendo unos estándares básicos, pa evitar los abusos y dar proteición a los derechos humanos de les persones lesbianes, gais, bisexuales y transexuales (LGBT).

El documentu foi ellaboráu a pidimientu de Louise Arbour, ex Altu Comisionado de les Naciones Xuníes pa los Derechos Humanos (2004-2008), por 16 espertos en derechu internacional de los derechos humanos de diversos países,[2] incluyendo miembros de la Comisión Internacional de Xuristes, del Serviciu Internacional pa los Derechos Humanos, académicos y activistes, axuntaos na ciudá de Yogyakarta, Indonesia, na Universidá de Gadjah Mada, ente'l 6 y 9 de payares de 2006.

El documentu final contién 29 principios, aprobaos por unanimidá polos mentaos espertos, ya inclúi encamientos a los gobiernos, les instituciones intergubernamentales rexonales, la sociedá civil y a la mesma organización de les Naciones Xuníes.[2] Ente los firmantes de de los principios de Yogyakarta atópense Mary Robinson, Manfred Nowak, Mauro Cabral, Martin Scheinin, Elizabeth Evatt, Philip Alston, Edwin Cameron, Asma Jahangir, Paul Hunt, Sanji Mmasenono Monageng, Sunil Babu Pant, Stephen Whittle y Wan Yanhai.

Los Principios de Yogyakarta fueron presentaos, como una carta global pa los derechos LGBT, el 26 de marzu de 2007 ante'l Conseyu de Derechos Humanos de les Naciones Xuníes en Xinebra. Estos principios nun fueron adoptaes polos Estaos nun tratáu, y por tanto nun constitúin, por sigo mesmos, un preséu venceyante del Derechu internacional de los derechos humanos. Sicasí, los sos redactores pretenden que los Principios de Yogyakarta sían adoptaos como una norma universal, esto ye, un estándar xurídicu internacional d'obligatoriu cumplimientu pa los Estaos, ante lo cual dellos países espresaron les sos reserves.

Oxetu y orixe[editar | editar la fonte]

Los mecanismos de derechos humanos de la ONX defendieron el gocie universal de los derechos humanos y la total inclusión nellos de toles persones, independientemente de la so orientación sexual, identidá de xéneru o otra carauterística. Los Principios de Yogyakarta basar nel desenvolvimientu positivu del derechu internacional y apurren claridá tocantes a les aiciones que ye necesariu tomar con al respective de les orientaciones sexuales ya identidaes de xéneru
Vitit Muntarbhorn, co-presidente del grupu d'espertos y Relator Especial de la ONX

L'orixe más inmediatu del documentu ta n'en el llamamientu que fixeron 54 Estaos en dichu Conseyu nel añu 2006, por que se respondiera ante les graves violaciones de derechos humanos de lesbianes, gais, bisexuales y persones transexuales o tresxéneru, y intersexuales que se dan davezu en numberosos países.

Conteníu[editar | editar la fonte]

Práctica homosexual llegal      Matrimoniu homosexual      Uniones civiles      Ensin uniones civiles      Reconocencia de matrimonios homosexuales realizaos n'otros países Práctica homosexual illegal/acutada      Restricciones a la llibertá d'espresión y asociación      Penalidá de iure, mas non aplicada de facto      Pena de cárcel      Cadena perpetua      Pena de muerte

El testu componer de 29 principios precedíos d'un preámbulu y siguíos por unos encamientos adicionales. El documentu parte de los derechos recoyíos na Declaración Universal de los Derechos Humanos, Declaración y Programa d'Aición de Viena y n'otros trataos de derechos humanos, pero qu'en numberosos países son negaos a persones por cuenta de la so orientación sexual o la so identidá de xéneru.

Los principios[editar | editar la fonte]

Resumen de los principios de Yogyakarta:

  • Preámbulu: Reconócense les violaciones de derechos humanos, marxinación, estigmatización y prexuicios, basaes na orientación sexual y l'identidá de xéneru; establezse un marcu de trabayu llegal y defínense los términos clave.
  • Principiu 1: El derechu al esfrute universal de los Derechos Humanos: Los seres humanos de toles orientaciones sexuales ya identidaes de xéneru tienen derechu al plenu esfrute de tolos derechos humanos.
  • Principiu 2: Los derechos a la igualdá y a la non discriminación: Toles persones tienen derechu al esfrute de tolos derechos humanos, ensin discriminación por motivos d'orientación sexual o identidá de xéneru. La llei va prohibir toa discriminación y va garantizar a toes personar proteición igual y efectiva contra cualquier discriminación.
  • Principiu 3: El derechu a la reconocencia de la Personalidá xurídica: La orientación sexual o identidá de xéneru que cada persona defina pa sigo, ye esencial pa la so personalidá y constitúi unu de los aspeutos fundamentales de l'autodeterminación, la dignidá y la llibertá. Nenguna persona va ser obligada a sometese a procedimientos médicos, incluyendo esterilización, ciruxía de reasignación de sexu y terapia hormonal como requisitu pa la reconocencia llegal de la so identidá de xéneru. Nenguna persona va ser sometida a presiones pa despintar, suprimir o negar la so orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 4: El derechu a la vida: A naide va imponése-y la pena de muerte por actividaes sexuales realizaes de mutuu alcuerdu.
  • Principiu 5: El derechu a la seguridá personal: Toa persona, con independencia de la so orientación sexual o identidá de xéneru, tien derechu a la proteición del Estáu frente a tou actu de violencia o agresión contra la so integridá personal.
  • Principiu 6: El derechu a la privacidá: Toles persones, con independencia de la so orientación sexual o identidá de xéneru, tienen el derechu la privacidá, ensin inxerencies arbitraries o illegales na so vida privada. Incluyendo'l derechu a optar por revelar o non la mesma orientación sexual o identidá de xéneru, según tamién les decisiones relatives al propiu cuerpu y a les rellaciones sexuales o d'otra índole consensuaes con otres persones.
  • Principiu 7: El derechu de toa persona a nun ser detenida arbitrariamente: Ye arbitrariu l'arrestu o la detención por motivos d'orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 8: El derechu a un xuiciu xustu: Toa persona tien derechu, en condiciones de plena igualdá y coles debíes garantíes, a ser oyida públicamente y con xusticia por un tribunal competente, independiente y imparcial ensin discriminación por motivos d'orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 9: El derechu de toa persona privada de la so llibertá a ser tratada humanamente: Toa persona privada de la so llibertá va ser tratada humanamente y con dignidá con independencia de la so orientación sexual o identidá de xéneru, conceutos que son fundamentales pa la dignidá de toa persona.
  • Principiu 10: El derechu de toa persona a nun ser sometida a tortures, nin a penes o tratos crueles, inhumanos y degradantes: Toles persones tienen el derechu a nun ser sometíes a tortures nin a penes o tratos crueles, inhumanos o degradantes, inclusive por razones rellacionaes cola orientación sexual o la identidá de xéneru.
  • Principiu 11: El derechu a la proteición contra toles formes d'esplotación, venta y trata de persones: Toa persona tien derechu a la proteición contra la trata de persones, venta y cualquier forma d'esplotación, incluyendo la esplotación sexual, basaes nuna orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 12: El derechu al trabayu: Toa persona tien derechu al trabayu dignu realizáu en condiciones equitativas y a la proteición contra'l desemplegu, ensin discriminación por motivos d'orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 13: El derechu a la seguridá y a otres midíes de proteición social: Toles persones tienen derechu a la seguridá social y a otres midíes de proteición social, ensin discriminación por motivos d'orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 14: El derechu a un nivel de vida fayadizu: Toa persona tien derechu a un nivel de vida fayadizu, incluyendo una alimentación fayadizo, agua potable, servicios sanitarios y vistimienta fayadices, según a la meyora continua de les sos condiciones de vida, ensin discriminación por motivos d'orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 15: El derechu a una vivienda fayadiza: Toa persona tien derechu a una vivienda fayadiza, lo qu'inclúi la proteición contra'l desallugu y carencia de llar, independientemente de la so orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 16: El derechu a la educación: Toa persona tien derechu a la educación, ensin discriminación dalguna basada na so orientación sexual ya identidá de xéneru, y col debíu respetu escontra estes.
  • Principiu 17: El derechu al esfrute del más altu nivel posible de salú: Toles persones tienen el derechu al esfrute del más altu nivel posible de salú física y mental, ensin discriminación por motivos d'orientación sexual o identidá de xéneru, con derechu de consentimientu informáu. La salú sexual y reproductiva ye un aspeutu fundamental d'esti derechu.
  • Principiu 18: Proteición contra abusos médicos: Nenguna persona va ser obligada a sometese a nenguna forma de tratamientu, procedimientu o exámenes médicos o psicolóxicos, nin a permanecer confinada nun centru médicu, por cuenta de la so orientación sexual o identidá de xéneru. Con independencia de cualquier clasificación qu'afirme lo contrario, la orientación sexual y l'identidá de xéneru d'una persona nun son, en sí mesmes, condiciones médiques y nun tendrán de ser trataes, curaes o suprimíes.
  • Principiu 19: El derechu a la llibertá d'opinión y d'espresión: Incluyendo la espresión de la identidá o la personalidá por aciu el llinguaxe, l'apariencia y el comportamientu, la vistimienta, les carauterístiques corporales, la eleición de nome o cualesquier otru mediu, como tamién la llibertá de buscar, recibir ya impartir información ya idees de tolos tipos, inclusive la tocante a los derechos humanos, la orientación sexual y l'identidá de xéneru, al traviés de cualquier mediu y ensin considerancia a les fronteres.
  • Principiu 20: El derechu a la llibertá de xunta y d'asociación pacífiques: Incluyendo les manifestaciones pacífiques rellacionaes cola orientación sexual o la identidá de xéneru. Les persones pueden formar y faer reconocer, ensin discriminación, asociaciones basaes na orientación sexual o la identidá de xéneru, según asociaciones que distribuyan información a, o sobre persones de, les diverses orientaciones sexuales ya identidaes de xéneru, faciliten la comunicación ente estes persones y abogen polos sos derechos.
  • Principiu 21: El derechu a la llibertá de pensamientu, de conciencia y de relixón: Estos derechos nun pueden ser invocaos pol Estáu pa xustificar lleis, polítiques o práutiques que nieguen el derechu a igual proteición de la llei o que discriminen por motivos d'orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 22: El derechu a la llibertá de movimientu: La orientación sexual y l'identidá de xéneru nunca van poder ser invocaes pa llindar o torgar l'ingresu d'una persona a un Estáu, la so salida d'este o la so torna al mesmu, incluyendo l'Estáu del cual la persona ye ciudadana.
  • Principiu 23: El derechu a procurar asilu: En casu de persecución rellacionada cola orientación sexual o la identidá de xéneru, toa persona tien derechu a procurar asilu, y a llogralo en cualquier país. Un Estáu nun va poder espulsar a una persona a otru Estáu del qu'haya barruntos fundaos de qu'esa persona podría sufrir cualquier forma de penes o tratos crueles o degradantes por causa de la so orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 24: El derechu a formar una familia: con independencia de la so orientación sexual o identidá de xéneru, inclusive al traviés del accesu a adopción o a reproducción asistida. Esisten diverses configuraciones de families. Nenguna familia puede ser sometida a discriminación basada na orientación sexual o identidá de xéneru de cualesquier de los sos integrantes.
  • Principiu 25: El derechu a participar na vida pública: incluyendo'l derechu a postulase a cargos públicos, a participar na formulación de polítiques qu'afecten el so bienestar, según a tener accesu a tolos niveles de les funciones y emplegos públicos, incluyendo'l serviciu na policía y les fuercies armaes, ensin discriminación por motivos d'orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 26: El derechu a participar na vida cultural: pudiendo espresar al traviés d'esti derechu la diversidá d'orientaciones sexuales ya identidaes de xéneru.
  • Principiu 27: El derechu a promover los Derechos Humanos: incluyendo les actividaes de los defensores de los derechos humanos empuestes a promover y protexer los derechos de les persones de diverses orientaciones sexuales ya identidaes de xéneru.
  • Principiu 28: El derechu a recursos y resarcimientos efectivos: brindando arreglos a persones que los sos derechos fueren violaos por motivu de la so orientación sexual o identidá de xéneru.
  • Principiu 29: Responsabilidá penal: Toa persona que los sos derechos humanos sían violaos, incluyendo los derechos a los que se fai referencia nestos Principios, tien derechu a qu'a les persones responsables de dicha violación, responsabilícese-yos penalmente polos sos actos de manera proporcional a la gravedá de la violación. Nun tendrá d'haber impunidá p'autores de violaciones a los derechos humanos rellacionaes cola orientación sexual o la identidá de xéneru.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]