Primer División de Méxicu

De Wikipedia
Primer División de Méxicu
Xeneral
Tipu de competición lliga de fútbol
Deporte fútbol
País Méxicu
Organizador Federación Mexicana de Fútbol (es) Traducir
Patrocinador BBVA México (es) Traducir
Editorial Panini (es) Traducir
Coca-Cola
eFootball
Voit (es) Traducir
HEINEKEN México (es) Traducir
Grupo Caliente (es) Traducir
Historia
Fundación 17 d'ochobre de 1943
Competición
Participantes 18
Nivel de lliga Máxima división
Liga Mexicana de Football Amateur Association (es) Traducir, Primer División de Méxicu y Campeonato de Primera Fuerza de la FMF/Liga Mayor (es) Traducir Primer División de Méxicu
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
Pa la lliga de fútbol femenín, vease Primer División Femenina de Méxicu.

La Primer División de Méxicu, tamién conocida a cencielles como Lliga MX o por motivos de patrociniu Lliga BBVA Bancomer MX,[1][2][3] ye la lliga de fútbol profesional más importante de Méxicu, ye'l primer nivel nel sistema de lligues de dichu país. Xuéguense dos torneos curtios por ciclu añal futbolísticu (cada unu col so campeón) denominaos Apertura y Clausura (nesi orde), antes llamaos Iviernu y Branu respeutivamente. El campeonatu definir por mediu d'una fase final posterior a cada fase regular, conocida como liguilla; clasifiquen a ella los ocho primeros llugares de la tabla xeneral.

Ye la lliga más dominante del área de la Concacaf llogrando (per mediu de los sos clubes representantes) 39 títulos internacionales oficiales. Reconocida al empar pola IFFHS como la lliga más fuerte de la última década na Concacaf;[4] Tamién como la 8° lliga más fuerte del mundu na década pasada y la tercer lliga más fuerte del continente, solo detrás de la Primer División d'Arxentina y la Serie A de Brasil qu'ocupen el 4° y 6° llugar respeutivamente.[5]

Los equipos que más campeonatos llograron na era profesional son l'América y el Guadalajara con 12,[6][7][8] siguíos del Toluca con 10, Cruz Azul con 8, UNAM y León con 7.

El Clásicu Nacional, tamién llamáu Clásicu de Clásicos, ye apostáu ente los clubes América y Guadalajara, el Clásicu Mozu ente América y Cruz Azul, el Clásicu Capitalín ente América y Universidá Nacional, el Clásicu Tapatío ente Guadalajara y Atlas y el Clásicu Regiomontano ente Monterrey y Tigres.

A partir del Tornéu Apertura 2013, establecióse un alcuerdu de patrociniu col bancu BBVA Bancomer, polo que la Lliga MX pasó a denominase comercialmente como Lliga Bancomer MX.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Troféu dau al campeón de la lliga mexicana.

Depués de la separación de dellos clubes de la Lliga Mexicana (fundada en 1902) y que crearon la llamada Lliga Nacional (creada en 1920); l'antagonismu y rivalidá ente dambos sectores terminó dos años dempués cola puesta en marcha d'una serie de negociaciones que dexaríen, non solo la unificación definitiva de dambes lligues, sinón la creación d'una estructura qu'entamara y desenvolviera el balompié nel país.

N'agostu de 1922 foi fundada la Federación Mexicana de Football Association, que con tou y el so anglicismu ye'l cimientu de l'actual FMF; Nos sos primeros estatutos reconocíase'l profesionalismo. Esti organismu ye constituyíu polos siguiente clubes: Club de Fútbol México, Real Club España, Germania Fußball-Verein, Club América, Asturias Football Club, Club de Fútbol Aurrerá y Club Necaxa, siendo los primeros direutivos Humberto Garza Ramos, del Méxicu, nomáu presidente, Juan B. Orraca del equipu Aurrerá como secretariu y Manuel Alonso del Germania como tesoreru, quien inscribieron y afiliaron a la Femexfut na FIFA.[9][10][11]

Darréu dempués de la fundación del organismu rector, y cola consecuente unión de los dos torneos rivales, creóse formalmente'l campeonatu de lliga, al que llamaron Campeonatu de primera Fuercia de la FMF. El silbatazo inicial de la temporada 1922-23 seria la tarde del domingu 22 d'ochobre de 1922. Nel partíu inaugural enfrentáronse América y l'España. Les cremes impunxéronse 2-0 con anotaciones de José Camote Izquierdo, anotador del primer gol, y Alfredo García Besné.[12][13]

Na temporada 1930-31, diversos conflictos direutivos causaron la suspensión del tornéu de lliga; la Federación decidió suspendelo pa solucionar definitivamente dichos problemes. Tres meses de braceos, llimaron aspereces y se refundó la competición col nome Lliga Mayor, qu'entamara dos competencies: la Preferente, compuesta por seis equipos, y la Primera Ordinaria, qu'exerció como un circuitu d'ascensu. Esta competencia tuvo durabilidá y foi creciendo hasta arrexuntar 16 equipos.

Oficialmente caltiénse la tesis de que'l campeonatu de Lliga empezó a apostase en 1943, sicasí, el 17 d'ochobre de dichu añu, nengún mediu mento l'entamu d'una nueva era y solo hasta 1949 úsase oficialmente per primer vegada la pallabra profesional.[14]

Por cuenta de la espansión de la lliga, tantu en clubes, como en númberu de xugadores; y la creciente contratación de futbolistes estranxeros, les Secretaríes de Gobernación y Facienda empezaron a primir a la lliga y a los clubes pa presentar contratos y otorgar permisos de trabayu amás de cumplir coles obligaciones fiscales por una senciellu razón, los xugadores yá yeren profesionales y cobraben bones cantidaes de dineru, pero taben daos d'alta en diverses empreses como emplegaos, esto ye, quería reconocese la esistencia del xugador profesional pa dalo d'alta na entós Secretaría del Trabayu y da-y tolos sos derechos llaborales, amás d'establecer les sos obligaciones de contribuyentes. Na década de los años 1930, ente refuxaos españoles, cubanos y refuerzos, militaron 92 xugadores estranxeros na lliga.

Les presiones veníen dende finales de la década de 1930, cuando se roblaron contratos bien alzaos a xugadores españoles. Esto fixo crisis en 1942 cuando la Federación Nacional (responsable del Campeonatu Nacional Amateur) manifestó la so molestia contra la Federación Mexicana de Fútbol y la Lliga Mayor por unviar xugadores profesionales al mentáu campeonatu inter-estatal, lo qu'evidentemente yera una ventaya inxusta frente al restu de les seleiciones estatales qu'escarecíen de dichu estatus y vencíen con relativa facilidá ante la seleición de la Lliga Mayor.

El 6 d'abril de 1943, a iniciativa del presidente del Club América César Martino, los clubes integrantes de la lliga alcordaron vencer a les presiones gubernamentales y promovióse el rexistru formal del oficiu xugador de fútbol” na Secretaría del Trabayu y los consecuentes impuestos frente a Facienda.

Esto ye, el cambéu de paradigma del campeonatu de la Lliga Mayor aquel añu, nun tuvo rellación dalguna con una refundación, cambéu de nome o estatutos y tampoco col entamu d'un nuevu formatu de competencia. Yera sía que non un cambéu contractual y fiscal de la rellación ente lliga y autoridaes, que nun afectaba la continuidá histórica del tornéu fundáu en 1922. En dicha asamblea, aprobóse la inclusión de Guadalajara y Atlas, que yá compitieren na Copa 1942-43.[15]

Otru de los fenómenos qu'asocedió en 1943, nun foi en realidá una fusión de les lligues más importantes del país, sinón una inclusión de clubes d'otros circuitos al senu de la Lliga Mayor, la única afiliada a la Federación Mexicana de Fútbol. De los ocho equipos contendientes del campeonatu de 1942-43, seis permanecíen nel circuitu: América, Atlante, Marte, Asturias, España y Moctezuma de Orizaba (esti postreru, antiguu miembru de la Lliga Veracruzana y que participaba como miembru plenu de la lliga y la FMF dende 1941-42). Necaxa sumió por problemes económicos y alministrativos derivaos de la muerte del so fundador William H. Fraser. La Seleición Jalisco, escuadra integrada por xugadores de los clubes Guadalajara, Oro y Atlas de la Lliga d'Occidente, y que participaba como convidáu dende 1940-41;[16] tamién sumió, pa dar pasu al ingresu formal de los clubes Atlas y Guadalajara (Oro fadríalo hasta 1944-45) na Lliga Mayor. Y a ellos hai que sumar tamién los debúes de Veracruz (que nació de la fusión de los clubes Iberia y Sporting que yá participaren con regularidá na Lliga Mayor), y ADO de la Lliga Veracruzana. D'esta forma, na práutica, la lliga solo tuvo una espansión de 4 clubes, y non una unificación de torneos.

España y Asturias, que marcaren dómina por el so estilu espectacular, ofensivu y eficaz, fueron los primeros campeones de la nueva etapa; Asturias en 1943-44 y España en 1944-45, sobresaliendo nellos dos delanteros de lleenda: l'español Isidro Lángara, del España, y l'arxentín Roberto Aballay, del Asturias, los únicos delanteros con 40 goles nuna temporada. Cabo mentar qu'arriendes de esti mentáu campeonatu, l'España recibió en propiedá'l troféu orixinal de la lliga, que la mesma determino otorgaría al primer club que consiguiera cinco títulos; situación qu'establecería la continuidá y conexón direuta ente'l Campeonatu de primera Fuercia y l'actual máximu circuitu.[17]

Salvo'l Guadalajara, tolos conxuntos incluyíen xugadores estranxeros en proporción escesiva. El 9 de payares de 1943 la FMF llindó a cuatro'l númberu d'estranxeros per equipu. Por causa de que munchos de los afeutaos empezaron a naturalizase, el Presidente de la República, Manuel Ávila Camacho, decretó que pa la temporada 1945-46 cada equipu tendría de participar (na Ciudá de Méxicu), con un mínimu de seis xugadores mexicanos por nacencia y pa la siguiente con siete a lo menos.

Veracruz foi'l primer campeón del interior de la república, encabezáu por Luis "Pirata" Fuente na temporada 1945-46. Esta temporada carauterizar polos abuitaos marcadores y l'altu permediu de gol per partíu.

Atlante coronóse campeón na temporada 1946-47 metanes polémica. La mayor parte del tornéu'l León y l'Atlante apostábense'l primer llugar de la tabla; el penúltimu partíu enfrentar y definiría al ganador. L'alcuentru tuvo de llevase a cabu na ciudá de León, pero una cuarentena vixente por causa de un biltu de fiebre aftoso provocó que la sede fuera camudada al Estadiu Olímpicu de la Ciudá de los Deportes, casa del Atlante que, cola ventaya de xugar como llocal, l'empate a cero final axudicó-y el títulu de lliga.

Primeros títulos del León[editar | editar la fonte]

Esitosa foi l'asociación ente Adalberto "Dumbo" López y el León. Como integrante d'esti equipu, "Dumbo" López foi'l primer delanteru mexicanu en ganar tres títulos de golio en ringlera nes xustes 1946-47, 1947-48 y 1948-49. Mentanto, el León proclamóse Campeón de Lliga nes temporaes 1947-48 y 1948-49, y Campeón de Copa Méxicu en 1948-49. El conxuntu esmeralda inda siguió la so collecha de títulos al ganar los campeonatos de 1951-52 y 1955-56. En dos d'estos campeonatos (1947-48 y 1955-56) tuvo qu'encarar partíos de desempate ante'l Oro, pa llograr el cetru.

En cuestiones alministratives, la Lliga Mayor terminó dixebrándose de la Federación y, tres numberoses negociaciones y proyeutos, dambes unificáronse en 1948, lo que se considera una refundación de la FMF. Ente les principales reformes derivaes de lo anterior, foi la de profesionalizar el fútbol, pa ello crearon una "caña" con eses carauterístiques separada de la amateur, poro, la competencia camudó de nome denominándose Campeonatu de la Caña Profesional.[18]

Campeonísimo Guadalajara[editar | editar la fonte]

Dempués de tener la denominación coloquial de yá méritu—por cuenta de les abruptas cayíes en temporaes onde se perfilaba como campeón—, el Guadalajara convertir na dinastía más dominante de la dómina al ganar cuatro campeonatos de lliga consecutivos ente 1958-1962 y un total d'ocho nun ralu de 13 años ente 1957 y 1970. Nesi mesmu periodu llogró dos títulos de la Copa Méxicu, en 1962 y 1970, y siete como Campeón de Campeones ente 1957 y 1970. Tamién consiguió'l títulu de campeón de la Copa de Campeones de la Concacaf 1962. Tou ello so un naciente y masivu sofitu popular en tol país, basándose na simpatía que-y xeneraba al públicu la so condición de xugar puramente con xugadores nacíos en Méxicu.

Coles mesmes, clubes como Atlas (1950-51), Oro (62-63), Tampico (1952-53), Zacatepec (1954-55 y 1957-58), y Marte (1953-54), vivieron los sos meyores años llogrando los sos únicos títulos de lliga, y, coincidentemente, nesti periodu los clubes capitalinos nun ganaron nengún campeonatu.

Nesti periodu producen los debúes en Primer División del Toluca (1953), Club Universidad Nacional (1962), y Cruz Azul (1964), clubes qu'habríen de convertise col pasu de los años n'instituciones esitoses de la historia del fútbol mexicano.

Na temporada 1950-51 foi creada la Segunda División; el primer equipu en baxar foi'l San Sebastián.

En 1960, cola eleición de Guillermo Cañedo de la Barcena como presidente de la FMF, modificáronse munchos reglamentos y estatutos y, polo pronto, la Lliga pasó a denominase de Primer División Profesional con tou y un Comité Direutivu autónomu ya independiente.

Surde la Liguilla[editar | editar la fonte]

Col fin de llograr más ingresos económicos y faer más competitiva la lliga; Roberto Solís, presidente del Club León propunxo la realización d'una serie de postemporada, denominada como liguilla na que se van enfrentar los meyores equipos de la fase regular pa llograr el títulu. La propuesta foi secundada polos clubes Guadalajara y Toluca. El 23 de payares de 1970 apruébase'l formatu de competencia del campeonatu de lliga; hubo un empate na primer ronda de votación, una y bones la contraparte encabezada per América y Atlas, quería que se caltuviera'l sistema de definición por puntos, dempués de dos rondes más de votación, el votu calidable d'Alejandro Sarquís, presidente de la Caña de primer División, decidió l'aprobación del formatu. A partir de la temporada 1970-71 determinar estremar el tornéu en dos grupos de 9 equipos y apostar una final ente los líderes de grupu pa definir al campeón. El 25 de xunetu en La Bombonera apostóse'l duelu d'ida (rematando con empate a cero) y el 1 d'agostu xugóse la vuelta de la primer final ente'l América y el Toluca. Les Cremes coronar al vencer 2-0 a los Diaños nel Estadiu Azteca.[19]

La Máquina Celeste de Cruz Azul y la década de 1970[editar | editar la fonte]

Encabezadura pol porteru Miguel Marín, Cruz Azul apoderó la década de 1970 al calificar a 9 liguillas, terminar en 4 ocasiones como líder xeneral y ganar 5 campeonatos de lliga nes temporaes 1971-72, 1972-73, 1973-74, 1978-79 y 1979-80.

Nesa década destacaron tamién l'América con dos campeonatos (1970-71 y 1975-76), encabezáu por Enrique Borja y Carlos Reinoso; y los Pumas de la UNAM con un títulu (1976-77), y que la so máximes figures fueron Evanivaldo Capo "Cabinho" y Hugo Sánchez, que debutó en 1976.

L'América y la so dómina dorada[editar | editar la fonte]

Na temporada 1982-83 l'América terminó la temporada regular con 26 victories (17 como llocal), solo 3 derrotes, 61 puntos, y una efectividá del 80%; toes estes cifres representaben récores del fútbol mexicano, pero nuna de les más grandes sorpreses de la historia, el Guadalajara esaniciar en semifinales al vencelos 3-0 (global 4-2), nel Estadiu Azteca. Guadalajara nun llegaría más lloñe, yá que foi ganáu na final pol equipu de la Franxa, el Puebla F.C.

Nel tornéu siguiente'l América tomó revancha de la liguilla anterior y venció, na final, 3-1 (5-3 global), al Guadalajara, proclamándose campeón de la temporada 1983-84. Na temporada 1984-85 venció nun tercer partíu de desempate y con polémicu arbitraxe a los Pumas. Nel tornéu curtiu PRODE 1985, remontó una desventaxa que llograría nel xuegu d'ida (perdía 4-1), y venció 4-0 al Tampico Madero na vuelta, pa proclamase tricampeón del fútbol mexicano. Ganó tamién los títulos de 1987-88 ante Pumas de la UNAM y 1988-89 contra Cruz Azul; El so dominiu en dicha década incluyó 4 lideralgos xenerales, 10 participaciones nes 11 liguillas apostaes, según un títulu de Concacaf en 1987 y dos del Campeón de Campeones en 1988 y 1989.

Tigres, Puebla y Monterrey ruempen la hexemonía capitalina en liguillas colos títulos de 1981-82, 1982-83 y Méxicu 1986 respeutivamente. Guadalajara llogra'l so primer troféu na era de les liguillas, rompiendo una seca de 17 años na campaña 1986-87.

El Necaxa de la década de 1990, el porcentaxe y los torneos curtios[editar | editar la fonte]

L'entamu de la década de 1990 vio al Puebla coronase nuevamente campeón de lliga na temporada 1989-90. Esi mesmu añu, la Franxa proclamóse tamién campeón de la Copa Méxicu, y al llograr dambos títulos nel mesmu añu, consiguió xunise al selectu grupu de los "Campeonísimos".

Na temporada 1991-92 naz el criteriu popularmente conocíu como "porcentaxe" pa definir al equipu que baxa del máximu circuitu. Este estrema los puntos llograos mientres les últimes trés temporaes ente'l númberu de xuegos efectuaos per cada equipu. Entós empezaríase de cero, polo que l'equipu a baxar sería'l que terminara n'últimu llugar xeneral. D'esta manera, correspuende al Cobres de Ciudad Juárez el nada prestosu honor de ser el primer equipu despidíu de la Primer División pola mor del "porcentaxe".

Copiando'l formatu de la Primer División Arxentina, a partir de 1996 apostar en Méxicu dos torneos per añu, cada unu cola so respeutiva Liguilla, denominaos nun principiu Iviernu y Branu, y dende 2002 Apertura y Clausura. Toluca, Pachuca y Santos son los cuadros que más provechu sacaron d'esta nueva forma de competencia, llogrando 7 campeonatos el primeru y 6 títulos los otros dos.

Esta década ye apoderada pol Necaxa, club que llogra un bicampeonatu nes 2 últimes temporaes llargues xugaes en Méxicu: 1994-95 y 1995-96, más un tornéu curtiu nel Iviernu 1998, a esto suman el so destacaes actuaciones algamando'l lideralgu xeneral en 1992-93, el grau de Campeonísimo en 1994-95 ganando la Copa Méxicu y solo ausentase en dos de les liguillas apostaes en dichu periodu. Toluca tamién sobresalió a la fin del deceniu al consiguir los títulos Branu 1998, Branu 1999 y Branu 2000. Nesti periodu, clubes como León, con 36 años (1991/92), Atlante, con 47 (1992/93), Cruz Azul con 17 (Inv. 97), y el mesmu Toluca, con 23 (Ver. 1998), ruempen llargues cadenes d'años ensin campeonatu de lliga. De la mesma manera debuten como campeones de liga instituciones consideraes pequeñes pola so infraestructura, historia y popularidá: UAG (93-94), Santos (Inv. 96), Pachuca (Inv. 99) y Morelia (Inv. 2000).

Década 2000 - 2010 Les dinastíes de Toluca, Pachuca y UNAM[editar | editar la fonte]

La lliga que tuvo una importante crecedera futbolística nesta década, amuesa d'ello foi que nos años 2002[20]2006[21]2007[22] y 2008[23] la primer división atopábase clasificada dientro de les 10 meyores lligues del mundu según la IFFHS.

Nesta década destacaron de manera especial tres equipos:

  • El Toluca, quien consigue 4 títulos: Apertura 2002, Apertura 2005, Apertura 2008 y Bicentenariu 2010.
  • Pachuca, quien consigue 4 títulos: Iviernu 2001, Apertura 2003, Clausura 2006 y Clausura 2007.
  • UNAM, non tantu por consiguir 3 títulos, sinón pol fechu de ser el primer equipu en llograr un bicampeonatu desque se xueguen torneos curtios: Clausura 2004 y Apertura 2004, esti consiguíu so la direición téunica de Hugo Sánchez.

Tamién sobresalen los títulos del d'América pel branu 2002, Monterrey en Clausura 2003, Guadalajara n'Apertura 2006, y Atlante n'Apertura 2007, rompiendo raches de 13, 17, 9 y 14 años ensin ser campeón, respeutivamente.

Década 2010: Dómina Dorada de Tigres[editar | editar la fonte]

La década empieza cola séptima corona d'Universidá Nacional na Clausura 2011. Pa l'Apertura 2011, preséntase otra racha rota, siendo'l club Tigres de la Universidad Autónoma de Nuevo León quien llogra'l so tercer campeonatu dempués de casi 30 años de nun llogralo. Santos Laguna consolídase como l'equipu más constante en finales del primer llustru de la segunda década del sieglu XXI llegando a 4 de 6 d'éstes ente 2010 y 2012.

El 4 de xunu de 2012 dar a conocer una serie de midíes pa reestructurar la lliga, qu'incluyeron proyeutos de remodelación nos estadios (como retirar mallas y rexes, y cubrir la totalidá de les llocalidaes con butaques individuales), alicar el tornéu de Copa Méxicu, dixebrar el circuitu de la Federación, renombrar esta como Lliga MX y axudicar esti postreru a un patrocinador xeneral.

Esta forma de reorganización, que como los otros cambeos vistos nel pasáu, nun implica un cambéu fondu nos estatutos, conflictos, derechos llaborales de los xugadores, derechos de tresmisión de los clubes y muncho menos nel sistema de competencia; pero entiéndense y contémplense dientro d'un plan pa la crecedera deportiva de la mesma.

Nel ámbitu deportivu, esta década yá guardo'l llogru del títulu más rápidu pa un equipu recién xubíu, cuando Tijuana llogró'l cetru n'Apertura 2012 con apenes 59 partíos nel máximu circuitu dende'l so ascensu en 2011. Amás de la consecución del bicampeonatu a manes de León n'Apertura 2013 y Clausura 2014, equipu que yá llograra unu en 1947-49. Asina mesmu quedó marcada como la década en que Guadalajara perdería la so hexemonía como l'equipu con más títulos nel fútbol mexicano, y pasaría a ocupar el so llugar América, en conquistando los torneos Clausura 2013 y Apertura 2014 en dicha década. Esto duraría pocu pa los azulcremas, tres el llogru del campeonatu de lliga nel Tornéu Clausura 2017 per parte de les Chivas, nuevamente empatando en títulos, con un total de 12. Hai de solliñar que los roxiblancos consiguieron el doblete en dicha temporada, al alzar el campeonatu de Copa tamién, emulando la fazaña de 1970 cuando consiguieron el campeonatu de primer División y la Copa Méxicu.

Mientres la presente década l'equipu de mayor constancia son los Tigres UANL, siendo finalistes en 6 ocasiones, llogrando 4 títulos nelles (Apertura 2011, Apertura 2015, Apertura 2016 y Apertura 2017); amás de concluyir en trés causes como líder xeneral de la competencia. Siguíu por Santos Laguna, en llegando a 4 finales, ganando 3 d'éstes: Clausura 2012, Clausura 2015 y Clausura 2018; y América con 4 finales y 2 títulos de la máxima categoría.

Participantes[editar | editar la fonte]

Abandonos y/o retiros[editar | editar la fonte]

  • 1945-46 Club de Fútbol Monterrey abandonó la Primer División a la fin del tornéu depués de severos problemes económicos, la desastrosa campaña qu'incluyó la mayor goliada de la historia de la lliga (Veracruz 14-0 Monterrey) y una cuota de 133 goles en contra; y les consecuencies alministrativu y deportivu pol llamentable accidente que-y costó la vida a 2 de los sos futbolistes y dexó mancaos de gravedá a otros 6.
  • 1949-50 Real Club España y Club de Fútbol Asturias anunciaron a la fin de la campaña, el so retiru del máximu circuitu, la decisión basar na hostilidá que la comunidá española sintió nesi momentu, nel que'l fútbol convirtiérase en terrén fértil de disputes ente quien víen con rocea la presencia hispana n'infinidá d'estratos de la sociedá.[24]
  • 1956-57 Antes d'empecipiar el tornéu, Club Puebla solicitó un permisu especial p'ausentase per un añu pa resolver los sos severos problemes económicos, que foi-y concedíu, sicasí yá nun pudo tornar al añu siguiente, pos la Federación alvirtió-y que solo podría volver por aciu un ascensu deportivu.[25]

Cambeos de franquicia[editar | editar la fonte]

  • Antes d'empecipiar el tornéu Apertura 2002 xubió de primera "A" una nueva franquicia de Veracruz, propiedá del Gobiernu del Estáu, polo que l'equipu que yá esistía en Primer División foi treslladáu a Chiapas y surdió Chiapas Fútbol Club (Xaguares de Chiapas), ente que'l club xubíu adquirió'l nome oficial de "Tiburones Rojos de Veracruz".[37]

Cambeos de see[editar | editar la fonte]

Temporada 2018-19[editar | editar la fonte]

Nota: indicaes en negrina equipos debutantes na competición. Plantía:Mapa Primer División de Méxicu 2017 (Apertura)

Equipos de la temporada 2017-18
Equipu Debú Presencies En 1ª dende Serie
Bandera de Ciudá de Méxicu Club América 1943-44 97 1943-44 97
Bandera de Jalisco Atlas F. C. 1943-44 94 1979-80 60
Bandera de Ciudá de Méxicu Cruz Azul F. C. 1964-65 76 1964-65 76
Bandera de Jalisco C. D. Guadalajara 1943-44 97 1943-44 97
Bandera de Guanajuato Club León 1944-45 73 2012-13 10
Bandera de Puebla Lobos de la BUAP 2017-18 1 2017- 18 1
Bandera de Nuevo León C. F. Monterrey 1945-46 82 1960-61 80
Bandera de Michoacán C. A. Monarcas Morelia 1957-58 69 1981-82 58
Bandera de Aguascalientes Club Necaxa 1950-51 67 2016-17 2
Bandera de Hidalgo C. F. Pachuca 1967-68 48 1998-99 38
Bandera de Puebla Club Puebla 1944-45 77 2007-08 20
Bandera de Querétaro Querétaro F. C. 1990-91 26 2009-10 16
Bandera de Coahuila Santos Laguna 1988-89 50 1988-89 50
Bandera de Nuevo León Tigres de la UANL 1974-75 63 1997-98 40
Bandera de Baxa California Club Tijuana 2011-12 12 2011-12 12
Bandera de Estáu de Méxicu Deportivo Toluca 1953-54 87 1953-54 87
Bandera de Ciudá de Méxicu Pumas de la UNAM 1962-63 78 1962-63 78
Bandera de Veracruz T. R. Veracruz 1943-44 57 2013-14 8

Sistema de competición[editar | editar la fonte]

Temporada regular[editar | editar la fonte]

La temporada apuéstase añalmente, estremada en dos torneos curtios, cada unu cola so propia liguilla y campeón. Empezando polos denominaos torneos de Apertura a finales del mes de xunetu o principios d'agostu, y terminando nel mes d'avientu. Cerrar colos llamaos torneos de Clausura, qu'empiecen a principios de xineru y terminen a finales de mayu o principios de xunu.

La competición consta d'un grupu únicu integráu polos 18 clubes que conformen el máximu circuitu, apostando 17 partíos cada unu, toos contra toos a una sola vuelta; Si al rematar les 17 xornaes de cada tornéu, dos o más clubes tuvieren empataos en puntos, la so posición na Tabla xeneral de clasificación va ser determinada atendiendo a los siguientes criterios de desempate:

  • Meyor diferencia ente los goles anotar y recibir.
  • Mayor númberu de goles anotaos.
  • Marcadores particulares ente los clubes empataos.
  • Mayor númberu de goles anotaos como visitante.
  • Meyor allugáu na tabla xeneral de cociente.
  • Tabla fair play.
  • Sortéu.

De la temporada 1922-23 hasta'l tornéu Méxicu 1970, el campeón yera l'equipu que rematara como líder xeneral de la competencia, (tal como na mayoría de les lligues nel mundu) depués d'apostar partíos toos contra toos a visita recíproca (ye dicir dos vueltes). N'ocho causes fueron necesarios partíos extra pol títulu al producise un empate nel primer llugar de la tabla; esto foi nos torneos 1923-24, 1925-26, 1931-32, 1933-34, 1941-42, 1943-44, 1947-48 y 1955-56. Pero a partir del tornéu 1970-71, el campeón definir por un sistema de clasificación a ronda d'eliminación direuta, conocíu coloquialmente en Méxicu como "Liguilla".

El númberu d'equipos, orixinalmente de 8, foi aumentando o menguando yá fora por ascensos, descensos, desapaiciones, invitaciones o liguillas promocionales pasando a 9 en 1923-24, 7 en 1924-25, 8 en 1927-28, 9 en 1928-29, 8 en 1929-30, 5 en 1932-33, 6 en 1933-34, 5 en 1935-36, 6 en 1936-37, 7 en 1938-39, , 6 en 1939-40, 8 en 1940-41, 10 en 1943, 13 en 1944, 16 en 1945, 12 en 1950, 14 en 1955, 16 en 1964, 18 en 1970, 20 en 1974, 21 en 1986, 20 en 1987, 19 en 1994, 18 en 1995, 19 en 2001, 20 en 2002 y 18 dende 2004.

Antes del actual formatu de torneos curtios, yá s'apostaren 3 torneos de menor duración a les avezaes competencies llargues de doble vuelta, previos a les Copes Mundiales de Fútbol de 1970 y 1986.

Nel denomináu Méxicu 1970, los 16 equipos fueron estremaos en dos grupos de 8 equipos, nuna primer fase; los cualos solo enfrentar contra rivales del so sector, en duelu a visita recíproca. Dempués nuna segunda fase los 4 meyores de cada grupu fueron allugaos nun nuevu sector llamáu De campeonatu, que nuevamente apostaron partíos d'ida y vuelta, el líder d'esti sector, y qu'a la fin tamién lo foi de tola competencia, (y por consecuencia el Campeón) seria Cruz Azul. En cuantes que los peores 4 equipos de cada grupu de la primer fase, allugar n'unu llamáu De descensu, xugaron ente ellos duelos ida y vuelta, sicasí nun hubo descensu a la fin del tornéu.[41]

Nel PRODE 1985, estremar a los 20 equipos en 4 grupos de 5, solo xugóse ente los rivales del sector a visita recíproca, los 2 meyores de cada sector calificaron a la liguilla.[42]

Pal Méxicu 1986 estremar a los 20 equipos en dos grupos, igual que nos anteriores, xugáronse alcuentros ida y vuelta, solo contra adversarios del mesmu grupu. Los 4 meyores de caúnu pasu a la liguilla.[43]

Liguilla[editar | editar la fonte]

Los ocho clubes calificaos pa la fase final del tornéu van ser allugaos en duelos direutos acordies con el llugar qu'ocupen na Tabla xeneral al términu de la xornada 17 (ye dicir 1 vs 8, 2 vs 7, 3 vs 6 y 4 vs 5). La Liguilla consiste en partíos de visita recíproca de cuartos de final, semifinal y la gran final. Ye importante señalar qu'en casu d'empate nel marcador global, el primer criteriu de desempate ye'l gol de visitante, y de caltenese l'empate global, el segundu criteriu va ser la posición xeneral ocupada nel tornéu regular; con éses l'equipu que realizara más puntos ye quien va avanzar a la siguiente ronda. Estos criterios anular na final pol títulu; poro, en casu d'empate global va haber prórroga con tiempos extras y, de ser necesariu, ronda de penaltis.

El sistema de clasificación a la Liguilla varió; anque la constante foi que los equipos clasificaos definir pola so posición nos grupos preestablecidos de primeres de cada tornéu. De 1970 a 1975 los equipos fueron estremaos en dos grupos, a partir de 1975 y hasta 2004 en 4 (salvo los mentaos casos de los torneos PRODE 85 Y Méxicu 86), variando claro, en númberu d'integrantes; a partir d'Apertura 2011 sumen los grupos y los equipos clasifiquen d'alcuerdu a la posición na tabla xeneral, ye dicir los 8 primeros llugares.

La primera liguilla en 1970-71 solo consistió na gran final, qu'apostaron a visita reciproca los líderes grupales.

En 1971-72, 72-73 y 73-74 solo apostáronse semifinales ente líderes y sublíderes de grupos, pa depués dar pasu a la final.

En 1974-75 apostóse una liguilla grupal ente líderes y sublíderes de los 2 grupos de la campaña regular. Los 4 equipos xugaron a visita recíproca y a la fin el líder del sector sería campeón.

Les liguillas de 1976-77, 1978-79, 1979-80, 1980-81 y 1988-89 xugar con dos grupos de 4 equipos, toos contra toos a visita recíproca; los líderes xugaben la final. Nel restu xugóse sol sistema d'eliminación direuta, anque en 1991/92 surdió'l formatu de repechaje, por qu'equipos con mayor puntaje que los sublíderes o líderes de grupu, pudieren clasificar a la liguilla. Dichu sistema suspender ente Apertura 2004 y Clausura 2006, y foi esaniciáu definitivamente n'Apertura 2008.

Acordies colos reglamentos vixentes, nos casos d'empate en marcador global, el criteriu de desempate en liguilla varió; de la 1970-71 a 1973-74 definir nun tercer partíu de desempate en cancha neutral, y de persistir la igualdá, tiempos extras y penaltis. De 1974-75 al Méxicu 86 xugábense tiempos extras, y de siguir l'empate, tiros de penalti. Ente la temporada 1986-87 y la 1995-96 decidir sol criteriu de gol de visitante, ye dicir l'equipu que na serie dío y vuelto anotara más goles en calidá de visitante, (situación que definió'l títulu en 2 ocasiones: 1990-91 y 1995-96); Dar# en tiempos extras y tiros de penalti en casu de tener la mesma cantidá de goles en dambos partíos.

Ente l'Iviernu 1996 y Clausura 2012, les fases previes a la final (repechaje, cuartos de final y semifinales) definir por "meyor posición na tabla xeneral". A partir del tornéu Apertura 2012, el criteriu que s'aplica ye, de nueva cuenta, el de gol de visitante. Per otru llau, nel casu de la final los criterios fueron tiempos extras y penaltis (70-71 a Méxicu 86), un tercer partíu en cancha neutral (1972-73 y 1984-85), gol de visitante (86-87 a 95-96), gol d'oru (Iviernu 96 a Clausura 2004) y, dende Apertura 2004, tiempos extras y penaltis.

Descensu y ascensu[editar | editar la fonte]

Cola creación de la Segunda División de Méxicu en 1950, se instituyo la disputa pol ascensu-descensu nel máximu circuitu a partir de la temporada 1950-51. Ente 1950 y 1968 el descensu definir de la manera tradicional: el postreru de la tabla xeneral dir a Segunda División. En 1968 creóse la liguilla pol non descensu qu'apostaben los dos o cuatro clubes con menos puntos, siempres y cuando nun esistieren más de tres puntos de diferencia ente los arreyaos. En 1985 suspendiéronse por cuenta de los fechos de violencia asocedíos en Zacatepec depués d'una invasión a la cancha per parte de los aficionaos, dempués de la derrota 1-0 ante Necaxa, que los condergó al descensu.

En 1991-92 se instituyo un sistema de descensu qu'en Méxicu se -y conoz coloquialmente como porcentaxe o tabla del descensu. El descensu ye cada dos torneos curtios, cuntando'l cociente que se llogra d'estremar los puntos llograos ente los partíos xugaos nos últimos seis torneos. Na Primer División baxa un solu equipu —obviamente, col peor permediu—, a la división inmediata, nesti casu la Lliga d'Ascensu. A los equipos recién xubíos o con menos de seis temporaes nel máximu circuitu sácase'l so cociente contabilizando namái les temporaes que lleven xugando. Por esta razón, el so permediu puede xubir o baxar con mayor facilidá. En casu de que dos equipos o más tengan exactamente'l mesmu permediu de puntos per partíu, va baxar aquél equipu que tenga peor diferencia de gol.

Como clausa de competencia, el reglamentu espresa qu'un equipu qu'ocupe l'últimu llugar de la tabla del descensu nun puede aportar a la Liguilla, entá tando asitiáu en posición de calificar. Esto aprobóse depués de que na temporada 1995-96 los Tigres de la Universidad Autónoma de Nuevo León baxaren y al empar calificáu nesi tornéu.

El llugar del equipu baxáu ocupar el campeón de la final pol ascensu de la Lliga d'Ascensu, qu'apuesten los dos campeones de los dos torneos curtios apostaos na temporada; en casu de qu'un equipu llogre los dos títulos va xubir automáticamente.

L'equipu que gane la final pol ascensu, tendrá de tar "Certificáu pa xubir", d'alcuerdu al Reglamentu de la FMF, de nun ser asina, nun va poder xubir y se -y "va compensar" con dos millones de dólares. Poro, l'equipu baxáu de primer División y el club certificáu con más puntos na Lliga d'Ascensu (sumando los dos torneos), van apostar una promoción a ida y vuelta pa determinar qué equipu va ocupar un llugar nel máximu circuitu.

Participación en torneos internacionales[editar | editar la fonte]

Lliga de Campeones de la Concacaf[editar | editar la fonte]

La Lliga de Campeones de la Concacaf ye la máxima competición confederativa que pueden apostar los clubes mexicanos. A ella apuerten los campeones y subcampeones de los torneos Apertura y Clausura. Por disposición de la Concacaf, los campeones y sub-campeones de Méxicu tán obligaos a participar namái na citada competición, esto a manera d'aumentar la mira y competitividá del mesmu.

Copa Libertadores[editar | editar la fonte]

Magar que nun correspuende la participación de clubes Concacaf en torneos CONMEBOL, la mayor competitividá y relevancia del so máximu tornéu, la Copa Libertadores, llevó a qu'a ente 1998 y 2003, cuatro o hasta ocho equipos mexicanos fueron convidaos a apostar un tornéu selectivu ente ellos xugáu n'Estaos Xuníos para dempués apostar dos places direutes a dicha competición. Estes fueron apostaes contra clubes venezolanos nel tornéu PreLibertadores, qu'intercambiaben les sos places en cuenta de un porcentaxe d'entraes y derechos televisivos.

En 2004 CONMEBOL dio dos places direutes a Méxicu (en 2005 aumentó a tres vía repechaje), colo que'l sistema de clasificación camudó: los campeones vixentes, al añu anterior de la disputa del certame, enfrentar pol boletu denomináu Méxicu 1, los boletos 2 y 3 yeren apostaos nun tornéu llamáu InterLiga, xugáu n'Estaos Xuníos, polos 8 equipos meyor allugaos nuna tabla xeneral que contemplaba los dos torneos curtios de la temporada.

Cada temporada quedaben refugaos p'apostar la Copa Libertadores aquellos equipos que resultaren campeones, esto por cuenta de la disposición de Concacaf de que los ganadores de la lliga en Méxicu van apostar el tornéu del área y asina tener qu'esperar dos años a lo menos p'aspirar a la competencia suramericana.

A partir de la temporada 2010-2011 enllantóse un nuevu sistema de clasificación:

  • Méxicu 1: El líder xeneral del tornéu Apertura de cada añu. Ensin importar si resulta campeón.
  • Méxicu 2: El segundu puestu de la tabla xeneral del tornéu Apertura de cada añu.
  • Méxicu 3: El campeón de la Supercopa MX, un tornéu apostáu ente los dos campeones del ciclu futbolísticu dientro de la Copa Méxicu.(Esti postreru, implementáu a partir de la temporada 2013-14, enantes correspondía al tercer meyor allugáu del tornéu d'Apertura)

Sicasí'l cambéu de formatu en 2016, según del calendariu del certame suramericanu, causó que los equipos mexicanos decidieren nun participar dende la edición 2017.

Historial[editar | editar la fonte]

Pa un meyor detalle de cada edición vease Historial de la Primer División de Méxicu

De siguío amuésase'l llistáu de campeonatos incluyendo la dómina amateur (de 1902 a 1942) y la profesional (de 1943 a la fecha).[44]

Nota: Nomes y banderes de los equipos según la dómina.

Temporada Campeón Resultáu Subcampeón Notes
Campeonatu de primera Fuercia de la FMF
1922-23
C. F. Asturias Germania F. V.
Dómina amateur
1923-24
R. C. España
2-1
Club América
Dómina amateur
1924-25
Club América Club Necaxa
Dómina amateur
1925-26
Club América
1-0
C. F. Asturias
Dómina amateur
1926-27
Club América R. C. España
Dómina amateur
1927-28
Club América C. F. Asturias
Dómina amateur
1928-29
C. D. Marte R. C. España
Dómina amateur
1929-30
R. C. España Club América
Dómina amateur
1930-31
Suspendíu por desalcuerdos alministrativos ente los participantes
Dómina amateur
Campeonatu Preferente de la Lliga Mayor
1931-32
C. F. Atlante
1-0
Club Necaxa
Dómina amateur
1932-33
Club Necaxa C. F. Atlante
Dómina amateur
1933-34
R. C. España
2-1
C. F. Asturias
Dómina amateur
1934-35
Club Necaxa Club América
Dómina amateur
1935-36
R. C. España Club América
Dómina amateur
1936-37
Club Necaxa C. F. Atlante
Dómina amateur
1937-38
Club Necaxa C. F. Asturias
Dómina amateur
1938-39
C. F. Asturias Seleición d'Euskadi
Dómina amateur
1939-40
R. C. España Club Necaxa
Dómina amateur
1940-41
C. F. Atlante Seleición de Jalisco
Dómina amateur
1941-42
R. C. España
5-4
C. F. Atlante
Dómina amateur
1942-43
C. D. Marte C. F. Atlante
Dómina amateur
1943-44
C. F. Asturias
4-1
R. C. España
Entamu de la dómina profesional
1944-45
R. C. España Puebla
1945-46
Veracruz C. F. Atlante
1946-47
C. F. Atlante Club León
1947-48
cantu Club León
2-0
Oro
1948-49
cantu Club León Atlas
Campeonatu de la Caña Profesional de la FMF
1949-50
Veracruz C. F. Atlante
1950-51
Atlas C. F. Atlante
1951-52
cantu Club León C. D. Guadalajara
1952-53
Tampico Zacatepec
1953-54
C. D. Marte Oro
1954-55
Zacatepec C. D. Guadalajara
1955-56
cantu Club León
4-2
Oro
1956-57
C. D. Guadalajara Toluca
1957-58
Zacatepec Toluca
1958-59
C. D. Guadalajara Club León
1959-60
C. D. Guadalajara Club América
Campeonatu de Lliga de primer División Profesional
1960-61
C. D. Guadalajara Oro
1961-62
C. D. Guadalajara Club América
1962-63
Oro C. D. Guadalajara
1963-64
C. D. Guadalajara Club América
1964-65
C. D. Guadalajara Oro
1965-66
Club América Atlas
1966-67
Toluca Club América
1967-68
Toluca UNAM
1968-69
Cruz Azul C. D. Guadalajara
1969-70
C. D. Guadalajara Cruz Azul
Torneo Méxicu '70
MÉX. 1970
Cruz Azul C. D. Guadalajara
Campeonatu de Lliga de primer División Profesional
1970-71
Club América
2-0
Toluca
1971-72
Cruz Azul
4-1
Club América
1972-73
Cruz Azul
5-4 (des.)
Club León
1973-74
Cruz Azul
4-2
Atlético Español
1974-75
Toluca
Club León
Títulu definíu so sistema de lliga
1975-76
Club América
4-0
UdeG
1976-77
UNAM
1-0
UdeG
1977-78
Tigres UANL
3-1
UNAM
1978-79
Cruz Azul
2-0
UNAM
1979-80
Cruz Azul
4-3
Tigres UANL
1980-81
UNAM
4-2
Cruz Azul
1981-82
Tigres UANL
2-2 (3-1, pen.)
C. F. Atlante
1982-83
Puebla
2-2 (7-6, pen.)
C. D. Guadalajara
1983-84
Club América
5-3
C. D. Guadalajara
1984-85
Club América
4-2 (des.)
UNAM
Torneos Prode '85 y Méxicu '86
PRODE 85
Club América
5-4 (pró.)
Tampico-Madero
MÉX. 1986
cantu Monterrey
3-2 (pró.)
Tampico Madero
Campeonatu Mexicanu de Lliga
1986-87
C. D. Guadalajara
4-2
Cruz Azul
Campeonatu de Lliga de la FMF
1987-88
Club América
4-2
UNAM
1988-89
Club América
5-4
Cruz Azul
1989-90
Puebla
6-4
UdeG
1990-91
UNAM
3-3 (v)
Club América
1991-92
cantu Club León
2-0 (pró.)
Puebla
1992-93
C. F. Atlante
4-0
Monterrey
1993-94
Tecos UAG
2-1 (pró.)
Santos Laguna
Campeonatu de Lliga de la Primer División Profesional
1994-95
Club Necaxa
3-1
Cruz Azul
1995-96
Club Necaxa
1-1 (v)
Atlético Celaya
Campeonatos Mexicanos de Lliga de la Primer División Profesional Iviernu y Branu
INV. 1996
cantu Santos Laguna
4-3
Club Necaxa
VER. 1997
C. D. Guadalajara
7-2
Toros Neza
INV. 1997
Cruz Azul
2-1 (g.o.)
Club León
VER. 1998
Toluca
6-4
Club Necaxa
INV. 1998
Club Necaxa
2-0
C. D. Guadalajara
VER. 1999
Toluca
5-5 (5-4, pen.)
Atlas
INV. 1999
Pachuca
3-2
Cruz Azul
VER. 2000
Toluca
7-1
Santos Laguna
INV. 2000
Morelia
3-3 (5-4, pen.)
Toluca
VER. 2001
cantu Santos Laguna
4-3
Pachuca
INV. 2001
Pachuca
3-1
Tigres UANL
VER. 2002
Club América
3-2 (g.o.)
Club Necaxa
Campeonatos Mexicanos de Lliga de la Primer División Profesional Apertura y Clausura
APR. 2002
Toluca
4-2
Morelia
CLA. 2003
cantu Monterrey
3-1
Morelia
APR. 2003
Pachuca
3-2
Tigres UANL
CLA. 2004
UNAM
1-1 (5-4, pen.)
C. D. Guadalajara
Torneos Mexicanos de Lliga de la Primer División Profesional Apertura y Clausura
APR. 2004
UNAM
3-1
Monterrey
CLA. 2005
Club América
7-4
Tecos UAG
APR. 2005
Toluca
6-3
Monterrey
CLA. 2006
Pachuca
1-0
San Luis
APR. 2006
C. D. Guadalajara
3-2
Toluca
CLA. 2007
Pachuca
3-2
Club América
APR. 2007
C. F. Atlante
2-1
UNAM
CLA. 2008
cantu Santos Laguna
3-2
Cruz Azul
APR. 2008
Toluca
2-2 (7-6, pen.)
Cruz Azul
CLA. 2009
UNAM
3-2 (pró.)
Pachuca
APR. 2009
cantu Monterrey
6-4
Cruz Azul
BICEN. 2010
Toluca
2-2 (4-3, pen.)
Santos Laguna
APR. 2010
cantu Monterrey
5-3
Santos Laguna
CLA. 2011
UNAM
3-2
Morelia
APR. 2011
Tigres UANL
4-1
Santos Laguna
CLA. 2012
cantu Santos Laguna
3-2
Monterrey
APR. 2012
cantu Tijuana
4-1
Toluca
CLA. 2013
Club América
2-2 (4-2, pen.)
Cruz Azul
APR. 2013
cantu Club León
5-1
Club América
CLA. 2014
cantu Club León
4-3 (pró.)
Pachuca
APR. 2014
Club América
3-1
Tigres UANL
CLA. 2015
Santos Laguna
5-3
Querétaro
APR. 2015
Tigres UANL
4-4 (4-2, pen.)
UNAM
CLA. 2016
Pachuca
2-1
Monterrey
APR. 2016
Tigres UANL
2-2 (3-0, pen.)
Club América
CLA. 2017
C. D. Guadalajara
4-3
Tigres UANL
APR. 2017
Tigres UANL
3-2
Monterrey
CLA. 2018
Santos Laguna
3-2
Toluca
  • Nes temporaes 1923-24, 1925-26, 1931-32, 1941-42, 1943-44, 1947-48 y 1955-56 hubo empate nel primer llugar de la tabla y xugáronse partíos extra pol títulu. En cuantes que na campaña 1933-34 hubo triple empate nel visu y apostóse un triangular final.
  • En 1974-75 la liguilla consistió nuna ronda grupal ente los 4 clubes qu'ocuparon los 2 primeros llugares de los dos grupos en que s'estremaron los 20 equipos de la fase regular: Club León, Toluca, Cruz Azul y Unión de Curtidores. Apostóse toos contra toos a visita recíproca; el ganador del grupu sería'l campeón. El partíu Toluca 1-0 León de la quinta xornada definió'l títulu a favor de Toluca; nun ye una final como tal, yá que el reglamentu vixente entós, nun contemplo la realización d'una.[45]

Palmarés[editar | editar la fonte]

Club Títulos Subcamp. Años de los campeonatos Año subcampeón
cantu Club América
12
9
1965-66, 1970-71, 1975-76, 1983-84, 1984-85, P-1985, 1987-88, 1988-89, V-2002, C-2005, C-2013 y A-2014
1959-60, 1961-62, 1963-1964, 1966-67, 1971-1972, 1990-91, C-2007, A-2013 y A-2016
cantu C. D. Guadalajara
12
9
1956-57, 1958-59, 1959-60, 1960-61, 1961-62, 1963-64, 1964-65, 1969-70, 1986-87, V-1997, A-2006 y C-2017
1951-52, 1954-55, 1962-1963, 1968-1969, M-70, 1982-83, 1983-84, I-1998 y C-2004
cantu Deportivo Toluca
10
7
1966-67, 1967-68, 1974-75, V-1998, V-1999, V-2000, A-2002, A-2005, A-2008 y B-2010
1956-1957, 1957-1958, 1970-1971, I-2000, A-2006, A-2012 y C-2018
cantu Cruz Azul F. C.
8
10
1968-69, M-1970, 1971-72, 1972-73, 1973-74, 1978-79, 1979-80 y I-1997
1969-1970, 1980-81, 1986-87, 1988-89, 1994-95, I-1999, C-2008, A-2008, A-2009 y C-2013
Universidá Nacional
7
7
1976-77, 1980-81, 1990-91, C-2004, A-2004, C-2009 y C-2011
1967-68, 1977-78, 1978-79, 1984-85, 1987-88, A-2007 y A-2015
cantu Club León
7
5
1947-48, 1948-49, 1951-52, 1955-56, 1991-92, A-2013 y C-2014.
1946-47, 1958-1959, 1972-73, 1974-75 y I-1997.
cantu Tigres UANL
6
5
1977-78, 1981-82, A-2011, A-2015, A-2016 y A-2017
1979-80, I-2001, A-2003, A-2014 y C-2017
cantu Santos Laguna
6
5
I-1996, V-2001, C-2008, C-2012, C-2015 y C-2018
1993-1994, V-2000, B-2010, A-2010 y A-2011
cantu C. F. Pachuca
6
3
I-1999, I-2001, A-2003, C-2006, C-2007 y C-2016
V-2001, C-2009 y C-2014
cantu C. F. Monterrey
4
6
M-1986, C-2003, A-2009 y A-2010
1992-1993, A-2004, A-2005, C-2012, C-2016 y A-2017
cantu C. F. Atlante
3
4
1946-47, 1992/93 y A-2007
1945-46, 1949-1950, 1950-1951 y 1981-82
cantu Club Necaxa
3
3
1994-95, 1995-96 y I-1998
I-1996, V-1998 y V-2002
cantu Club Puebla
2
2
1982-83 y 1989-90
1944-45 y 1991-92
cantu C. A. Zacatepec
2
1
1954-55 y 1957-58
1952-53
cantu C. D. Veracruz
2
-
1945-46 y 1949-50
cantu C. D. Oro
1
5
1962-63
1947-1948, 1953-54, 1955-1956, 1960-61 y 1964-65
cantu Atlas F. C.
1
3
1950-51
1948-1949, 1965-1966 y V-1999
cantu C. A. Monarcas Morelia
1
3
I-2000
A-2002, C-2003 y C-2011
cantu R. C. España
1
1
1944-45
1943-44
cantu Tecos F. C.
1
1
1993-94
C-2005
cantu C. F. Asturias
1
-
1943-44
cantu C. D. Tampico
1
-
1952-53
cantu C. D. Marte
1
-
1953-54
cantu Club Tijuana
1
-
A-2012
cantu UdeG
-
3
1975-76, 1976-77 y 1989-90
cantu Tampico Madero F. C.
-
2
P-85 y M-86
cantu Atlético Español
-
1
1973-74
cantu Atlético Celaya
-
1
1995-96
cantu Toros Neza
-
1
V-1997
cantu San Luis F. C.
-
1
C-2006
cantu Querétaro F. C.
-
1
C-2015

Estadístiques[editar | editar la fonte]

Pa un completu resume estadísticu de la competición vease Estadístiques de la Primer División de Méxicu

Clasificación histórica de fase regular[editar | editar la fonte]

De siguío amuésase la tabla histórica de la fase regular de primer División (1943-Cla 18.), na cual los datos nun contabilicen liguillas, partíos pol títulu o segundu llugar,[n 1] nin partíos d'ascensu o descensu.[n 2][46]

Nota: Sistema de puntuación históricu de 2 o 3 puntos per victoria. En cursiva equipos ensin participación nel circuitu 2017-18.
Pos              Club PX PG PE PP GF GC Dif. Puntos
1 cantu Club América 2446 1036 721 689 3928 3152 776 3138
2 cantu C. D. Guadalajara 2446 981 750 715 3568 2991 577 3005
3 cantu Deportivo Toluca 2198 891 646 661 3255 2638 617 2787
4 cantu Cruz Azul F. C. 1922 815 615 492 3009 2247 762 2577
5 cantu Atlas F. C. 2352 815 672 866 3378 3496 -118 2575
6 cantu C. F. Atlante 2234 788 643 803 3326 3255 71 2431
7 C. Universidá Nacional 1974 769 579 626 2926 2524 402 2405
8 cantu C. F. Monterrey 2080 737 625 718 2892 2959 -67 2396
9 cantu Club León 1966 761 541 664 3013 2720 293 2215
10 cantu Club Puebla 1946 654 573 719 2643 2772 -129 2077

Tabla histórica de goliadores[editar | editar la fonte]

Pa un completu detalle vease Máximos goliadores de la Primer División de Méxicu

Nota: Contabilizaos los partíos y goles según actes oficiales en dómina profesional. En negrina xugadores activos y club actual.

Pos. Xugador G. Lliga LGL Part. Prom. Periodu Clubes
1 Bandera de Brasil Evanivaldo Capo 312 289 23 429 0.72 1974-87 UNAM (151), Atlante (108), León (44), Tigres (9)
2 Bandera de Méxicu Carlos Hermosillo 294 269 25 539 0.54 1984-01 América (78), Monterrey (20), Cruz Azul (169), Necaxa (13), Atlante (7), Guadalajara (7)
3 Bandera de Méxicu Jared Borgetti 252 211 41 475 0.53 1994-10 Atlas (21), Santos (189), Dorados (8), Pachuca (8), Cruz Azul (7), Monterrey (10), Puebla (5), Morelia (4)
4 Bandera de Paraguái José Cardozo 249 206 43 332 0.75 1994-05 Toluca (249)
5 Bandera de Méxicu Horacio Casarín 238 238 - 326 0.73 1936-57 Atlante (107), Zacatepec (24), España (21), Necaxa (70), América (13), Monterrey (3)
6 Bandera de Chile Osvaldo Capo 214 210 4 398 0.53 1971-84 América (45), Jalisco (91), Neza (45), Atlético Potosino (24), UNAM (9)
7 Bandera de Méxicu Luis Alves 209 184 25 577 0.36 1986-03 América (162), Atlante (24), Necaxa (23)
8 Bandera de Méxicu Adalberto López 201 201 - 231 0.87 1942-55 Atlante (10), León (126), Atlas (14), Oro (27), Guadalajara (24)
9 Bandera de Brasil Eloir Perucci 199 192 7 398 0.50 1972-84 Llaguna (66), Atlético Español (86), Cruz Azul (47)
10 Bandera de Méxicu Sergio Llira 191 182 9 564 0.33 1978-96 Tampico (36), Atlante (2), Oaxtepec (20), Tampico Madero (102), Tigres (18), Puebla (13)
11 Bandera de Méxicu Ricardo Peláez 187 170 17 1985-00 América (33), Necaxa (138), Guadalajara (16)
12 Bandera de Brasil Ricardo Ferretti1 182 175 7 1977-91 Atlas (9), UNAM (116), Neza (6), Monterrey (9), Toluca (43)
13 Bandera de Méxicu Horacio López 172 160 12 1967-80 América (39), Cruz Azul (133)
14 Bandera de Uruguái Ricardo Brandón¹ 172 159 13 1971-83 Atlético Español (55), Veracruz (45), Toluca (33), Atlético Potosino (15), Atletes Llabradores (12), Oaxtepec (9)
15 Bandera de Méxicu Enrique Borja 168 166 2 1964-77 UNAM (69), América (99)
Estadístiques actualizaes hasta'l postreru partíu xugáu'l 20 de mayu de 2017.
Jared Borgetti, tercer máximu goliador históricu mexicanu.

Xugadores con mayor cantidá de partíos apostaos[editar | editar la fonte]

Pa un completu detalle vease Xugadores con más presencies na Primer División de Méxicu

Nota: indicaos en negrina futbolistes n'activu na categoría mientres el Clausura 2018 amás del so actual equipu.

Pos. Xugador Part. Lliga LGL Periodu Clubes
1 Bandera de Méxicu Oscar Pérez 738 661 77 1993- Cruz Azul (416), Tigres (30), Chiapas (30), Necaxa (34), San Luis (62), Pachuca (166)
2 Bandera de Méxicu Oswaldo Sánchez 725 631 94 1993-14 Atlas (81), América (76), Guadalajara (272), Santos (296)
3 Bandera de Méxicu Benjamín Galindo 700 633 67¹ 1979-01 Tampico (73), Tampico Madero (135), Guadalajara (296), Santos (101), Cruz Azul (72), Pachuca (20)
4 Bandera de Méxicu Juan Pablo Rodríguez 685 595 90 1997-2018 Atlas (203), Tecos (107), Guadalajara (13), Santos (294), Morelia (68)
5 Bandera de Chile Bandera de Méxicu Rodrigo Ruiz 638 582 56 1994-12 Puebla (65), Toros Neza (132), Santos (294), Tecos (130), Veracruz (17)
6 Bandera de Méxicu Adolfo Ríos 635 582 53 1986-04 UNAM (166), Veracruz (247), Necaxa (71), América (141)
7 Bandera de Méxicu Miguel España 631 573 58 1983-03 UNAM (410), Tigres (34), Santos (187)
8 Bandera de Méxicu Alfonso Sosa 610 563 47 1985-04 UdeG (226), Puebla (73), León (71) Monterrey (34), Cruz Azul (36), Pachuca (138), Querétaro (32)

9 Bandera de Brasil Sinha 609 524 85 1999-17 Monterrey (17), Toluca (548), Quéretaro (44)
10 Bandera de Méxicu Cristóbal Ortega[47] 608 534 74 1974-92 América (608)
Estadístiques actualizaes hasta'l postreru partíu xugáu'l 20 de mayu de 2018.
Óscar Pérez, xugador con más partíos de la Lliga.

1 Benjamín Galindo xugó los trés partíos de la liguilla pol non descensu correspondientes a la temporada 1981-82 con Tampico, serie na que perdería la categoría ante'l Atlas, estos duelos formen parte del so historial de xuegos na Primer División.[48] En negrina, xugadores n'activu y el so club actual

Derechos y tresmisiones de televisión[editar | editar la fonte]

Anguaño los derechos de tresmisión pa televisión abierta o rede nacional en Méxicu, de 16 equipos de la Primer División, tán partíos ente Televisa, TV Azteca y Grupo Imagen. Ente que nos sistemes de televisión de paga o acutada distribuyir ente TDN (sub-empresa de Televisa), SKY (al traviés de la canal «SKY Sports» tresmite partíos yá sía d'Azteca Deportes, de Televisa Deportes o Imaxe Televisión), ESPN (tresmite en direuto los xuegos de Santos y Atlas, los de Morelia, Tijuana y Veracruz diferíos per un día), Fox Sports tresmite 2, y Guadalajara ye tresmitíu pola so canal d'internet : Chivas TV y TDN.

Les empreses que tienen los derechos internacionales del Fútbol Mexicano, son Azteca América, ESPN Deportes (EUA), Fox Sports, Univision, Telemundo, y Al Jazeera. En setiembre del 2011, la empresa brasilana Traffic adquirió los derechos de televisión de la Lliga Mexicana de Fútbol y la Seleición Mexicana a la Federación Mexicana, según un reporte que fizo públicu la consultoría Sports Pro y amás ESPN Brasil tamién la tresmite. L'alcuerdu foi hasta la Copa del Mundu del 2014. Y de la mesma, Traffic revendió los derechos de televisión a la cadena árabe Al Jazeera pa los territorios d'Oriente Mediu, África del Norte y Francia, tamién hasta'l 2014. La cadena asiática tien 16 canales de tresmisión vía Internet que lleven por nome AlJazeerasport.tv y onde se tresmite un partíu de la Lliga Mexicana a la selmana, nun hai un métodu definíu de la eleición. Esta vía de comunicación tien la posibilidá de tener impautu en 23 países del Mediu Oriente y África del Norte, lo que dexa que se repare en países como Irán o Qatar. Tamién Oromar TV y Oromar HD d'Ecuador tien derechos pa tresmitila. En Centroamérica ye tresmitida por ESPN Llatinoamérica, Fox Sports y TDN. Eurosport tresmite en gran parte d'Europa.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Temporaes de la Primer División de Méxicu Bandera de Méxicu

1943-441944-451945-461946-471947-481948-491949-501950-511951-521952-531953-541954-551955-561956-571957-581958-59

1959-601960-611961-621962-631963-641964-651965-661966-671967-681968-691969-701970-711971-721972-731973-741974-75

1975-761976-771977-781978-791979-801980-811981-821982-831983-841984-851985-861986-871987-881988-891989-901990-91

1991-921992-931993-941994-951995-961996-971997-981998-991999-002000-012001-022002-032003-042004-052005-062006-07

2007-082008-092009-102010-112011-122012-132013-142014-152015-162016-172017-18




Torneos rellacionaos Otres divisiones Artículos rellacionaos Anexos

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Ente Cruz Azul y Veracruz de la temporada 1969-70.
  2. En 1955, 1964, 1970, 2001 y 2002.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «de los equiposfut.org.mx/portalv2/aspx/WEB_DetalleNoticia.aspx?pnIDNtca=39056 Presentar de Forma Oficial la LLIGA MX y ASCENSU MX».
  2. «Dan bienvenida a Lliga Bancomer MX ESPN».
  3. «lliga mexicana-como-bbva-bancomer Confirmen a Lliga mexicana como BBVA Bancomer».
  4. IFFHS (28 d'ochobre de 2010). «Lligues más fuertes de Norteamérica y Centroamérica de la 1ª Década del Sieglu XXI (2001-2010)». Consultáu'l 1 de payares de 2010.
  5. iffhs.de. «Lligues más fuertes del Mundu de la 1ª Década del Sieglu XXI (2001-2010)». Consultáu'l 9 de payares de 2010.
  6. «Campeonatu del Club América.».
  7. «CAMPEONATO D'AMÉRICA.».
  8. «Les 12 estrelles del América.».
  9. Varios Autor (1977). Enciclopedia de Méxicu, Tercer IV, Méxicu: Editora Mexicana S.A., páx. 526-530. ISBN 968-7167-02-5.
  10. «Aniversariu ficticiu». Consultáu'l 8 de setiembre de 2014.
  11. «Recuperando les estrelles: Capítulu III Principios del fútbol». Consultáu'l 18 de xunu de 2015.
  12. «90 aniversariu de la lliga». Consultáu'l 8 de setiembre de 2014.
  13. «Quebra n'amestar». Especial Récor: América 90 años (Méxicu: Notmusa):  páxs. 8-9. ochobre 2006. 
  14. «Nomes y apellíos de la lliga». Consultáu'l 5 d'agostu de 2014.
  15. «La xénesis del profesionalismo». Soccermanía (Méxicu: Televisa):  páxs. 58-60. ochobre 2003. 
  16. «Más pena que gloria». Especial Récor: América 90 años (Méxicu: Notmusa):  páxs. 29. ochobre 2006. 
  17. «Centenariu del Club España». Consultáu'l 14 de setiembre de 2014.
  18. «Nomes y apellíos de la Lliga». Consultáu'l 23 de marzu de 2014.
  19. «El colosu estrena campeón». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 44. mayu 2004. 
  20. IFFHS. «The strongest National League in the World». Consultáu'l 12 de payares de 2010.
  21. IFFHS. «La Meyor Lliga de Fútbol del Mundu 2006». Consultáu'l 12 de payares de 2010.
  22. IFFHS. «The strongest National League in the World 2007». Consultáu'l 12 de payares de 2010.
  23. IFFHS. «La Meyor Lliga de Fútbol del Mundu 2008». Consultáu'l 12 de payares de 2010.
  24. Campeón contra toa revista= Soccermania. Méxicu: Televisa. payares 2003.  páxs. 52. 
  25. «El colosu estrena campeón». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 36. xineru 2004. 
  26. «El colosu estrena campeón». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 44. mayu 2004. 
  27. «El primer títulu del "Superman"». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 56. xunu 2004. 
  28. Wolfson, Isaac (payares de 1996). Historia Estadística del Fútbol Profesional en Méxicu, Segunda Edición, páx. 215. ISBN 970-91132-0-8.
  29. «Tigres faise grande». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 33. setiembre 2004. 
  30. «Una máquina imparable». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 56. setiembre 2004. 
  31. Wolfson, Isaac (payares de 1996). Historia Estadística del Fútbol Profesional en Méxicu, Segunda Edición, páx. 193. ISBN 970-91132-0-8.
  32. «Crez una gran rivalidá». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 60. mayu 2005. 
  33. Wolfson, Isaac (payares de 1996). Historia Estadística del Fútbol Profesional en Méxicu, Segunda Edición, páx. 186. ISBN 970-91132-0-8.
  34. Wolfson, Isaac (payares de 1996). Historia Estadística del Fútbol Profesional en Méxicu, Segunda Edición, páx. 178. ISBN 970-91132-0-8.
  35. Wolfson, Isaac (payares de 1996). Historia Estadística del Fútbol Profesional en Méxicu, Segunda Edición, páx. 216. ISBN 970-91132-0-8.
  36. Isaac Wolfson, 2010, p. 403.
  37. Isaac Wolfson, 2010, p. 409.
  38. Isaac Wolfson, 2010, p. 404.
  39. Isaac Wolfson, 2010, p. 415.
  40. Isaac Wolfson, 2010, p. 435-436.
  41. «Cruz Azul acostumar a la gloria». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 48-50. mayu 2004. 
  42. «El campeonatu más curtiu». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 54-56. xunu 2005. 
  43. «Rayaos conoz gloriar». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 64-66. setiembre 2005. 
  44. «Históricu de Campeones.».
  45. «El diañu mete la cola». Soccermania (Méxicu: Televisa):  páxs. 48. agostu 2004. 
  46. «Overall All-Time Table 1922-2016». Consultáu'l 25 d'avientu de 2016.
  47. «Quebra n'amestar». Especial Récor: América 90 años (Méxicu: Notmusa):  páxs. 78. ochobre 2006. 
  48. Isaac Wolfson, 2010, p. 222.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bañuelos Renteria, Javier (1998). Crónica del fútbol mexicano: Balón a tierra (1896-1932). Clío. ISBN 970-663-022-8.
  • Bañuelos, Javier; Calderón, Carlos; Krauze, León y Sotelo, Greco (1998). Crónica del fútbol mexicano: Los años difíciles (1970-1986). Clío. ISBN 970-663-024-4.
  • Calderón Cardoso, Carlos (2006). Anecdotariu del fútbol mexicano. Ficticia. ISBN 968-5382-40-9.
  • Calderón Cardoso, Carlos (1998). Crónica del fútbol mexicano: Por amor a la camiseta (1933-1950). Clío. ISBN 970-663-025-2.
  • Capo Zurita, Fernando Jesús (2009). Memoria futbolera.
  • Cid y Mulet, Juan (1960). Llibro d'oru del fútbol mexicano. Mariña Amic.
  • Galindo Zárate, Jesús y Hernández Y., Gustavo Abel (2007). Historia xeneral del fútbol mexicano. Televisa. ISBN 978-968-5963-22-0.
  • Krauze, León (1998). Crónica del fútbol mexicano: Moneda nel aire (1986-1998). Clío. ISBN 970-6630-026-0.
  • Macias Cabrera, Fernando (2007). Fútbol Profesional en Méxicu Primer División 1943-2007.
  • Ramírez, Carlos F. (2010). 11 décades de fútbol mexicano. Octavio Antonio Colmenares y Vargas. ISBN 978-607-00-3118-2.
  • Sotelo, Greco (1998). Crónica del fútbol mexicano: L'oficiu de les canches (1950-1970). Clío. ISBN 970-663-024-4.
  • Wolsfon, Isaac (2010). Los porteros del fútbol mexicano. 67 años d'historia de la primer división. Tintoreto. ISBN 978-607-00-3253-0.
  • Wolsfon, Isaac (1996). Historia estadística del fútbol en Méxicu. Nueva República. ISBN 970-91132-0-8.
  • Récor Especiales: Amestar Apertura 2014, NOTMUSA S.A. de C.V., Méxicu 2014.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]