Primer Coalición

De Wikipedia
Guerra de la Primer Coalición
Parte de Guerres revolucionaries franceses, Guerres de la Revolución Francesa y Guerres Napoleóniques
Fecha 20 abril 1792 → 18 ochobre 1797
Llugar Francia, Europa Central, Italia, Bélxica, Países Baxos, España, Indies Occidentales
Resultáu

Tratáu de Campo Formio

Belixerantes
Primer Coalición:

Bandera de Austria Monarquía Habsburgu
Bandera de Sacru Imperiu Romanu Xermánicu Sacru Imperiu Romanu Xermánicu
Reinu de Prusia[a]
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
[[Archivu:{{{bandera alies-Lluis XIV}}}|20x20px|border|link=|Bandera de Francia]] Realistes franceses
Reinu d'España[b]
Bandera de Portugal Reinu de Portugal
Bandera de Reinu de Nápoles Reinu de Nápoles
Bandera de Reinu de Cerdeña Reinu de Cerdeña

Bandera de Países Baxos Provincies Xuníes[c]
Bandera de Francia República Francesa

República Bátava[c]

Reinu d'España[b]
Baxes
94.000 austriacos, húngaros y alemanes muertos en combate[1] 100.000 franceses muertos en combate[1]

  1. Hasta 1795, cuando Prusia robló la paz con Francia.
  2. Tuvo en guerra con Francia hasta 1795, cuando se robló la Paz de Basilea. Al añu siguiente España entró en guerra del llau de Francia.
  3. La República de les Provincies Xuníes foi ocupada poles tropes franceses en 1795, y sustituyida pola República Bátava como un estáu satélite de Francia.
[editar datos en Wikidata]

Conozse como Primer Coalición (1792-1797) al primer esfuerciu coordináu de les monarquíes europees pa contener la Revolución francesa. Les campañes béliques estender por Europa Occidental y el Caribe, convirtiéndola nuna guerra a gran escala.

La coalición empecipiar cola invasión del territoriu francés per Austria y Prusia, y como respuesta ofensiva Francia declara la guerra a la Monarquía Habsburgu d'Austria el 20 d'abril de 1792, guerra a la que poco dempués se xuniríen el Reinu de Prusia, Gran Bretaña, España y otros estaos. A pesar de les derrotes iniciales de los exércitos franceses, a partir de 1794 estos llograron imponese nel campu militar y ganar socesivamente ún por ún a tolos países qu'entraren na coalición antifrancesa. En 1795, Prusia y España roblaron la paz col país galu y retiráronse de la coalición, de la que yera establecida la República Bátava como un estáu satélite francés n'Holanda. A partir d'esi añu'l Directoriu Francés preparó diverses operaciones pa llanzar ofensives n'Alemaña y el norte d'Italia. Tres los últimos años en que les tropes franceses llograron caltener la so hexemonía, en 1797 roblóse'l Tratáu de Campo Formio ente Francia y Austria, poniendo fin a la primer coalición.

Esti alcuerdu de paz nun foi bien duraderu nin del tou efectivu, yá que Gran Bretaña siguió en guerra y al añu siguiente volvió formase una Segunda Coalición antifrancesa y la reapertura d'hostilidaes.

La Revolución Francesa[editar | editar la fonte]

Dende la Toma de la Bastilla, el 14 de xunetu de 1789, la monarquía de los Borbones entrara nun procesu revolucionariu. Esta deriva foi reparada con creciente esmolición poles monarquíes absolutistes del continente européu, cola fundada medrana de que s'acabara estendiendo a los sos estaos y amenaciara el so poder. El 20 de xunu de 1791, Lluis XVI, opuestu al cursu que diba tomando la Revolución, fuxó xunto cola so familia de les Tullerías. Sicasí, a otru día cometió la imprudencia de dexase ver, foi arrestáu en Varennes por un oficial del pueblu y devueltu a París escoltáu pola guardia. Aumentaba la tensión político y social en Francia, según l'amenaza militar de les potencies europees. El conflictu plantegábase asina ente una monarquía constitucional francesa en camín de convertise nuna democracia republicana, y les monarquíes europees absolutes.

Españíu de guerra[editar | editar la fonte]

La tensión con Austria, aumentada cola Declaración de Pillnitz, llevó a que Francia-y declarara la guerra'l 20 d'abril de 1792.[2] Produzse'l primer actu de guerra cola Toma de Porrentruy el 28 d'abril de 1792 por iniciativa francesa contra territoriu d'Austria. Nel Manifiestu de Brunswick (25 de xunetu de 1792), los Exércitos Imperiales y de Prusia amenaciaron cola execución o represión de too aquel que s'aguantara al reestablecimientu de la monarquía y a les tropes de coalición. Esto causó que Lluis XVI fuera vistu como conspirador colos enemigos de Francia.[2] El 10 d'agostu, finalmente les mases asaltaron el Palaciu de les Tullerías, y l'Asamblea Llexislativa suspendió les funciones constitucionales del rei. L'Asamblea acabó convocando eleiciones coles mires de configurar (por sufraxu universal) un nuevu parllamentu que recibiría'l nome de Convención. El 21 d'agostu proclamóse la República Francesa.

Conociendo les intenciones de l'Asamblea Nacional de siguir cola revolución y el guillotinamiento de Lluis XVI de Francia, formóse una coalición qu'entendía a los siguientes países: la Monarquía Habsburgu, el Reinu de Prusia, Reinu de Nápoles, Reinu de Cerdeña, Reinu Xuníu de Gran Bretaña, les Provincies Xuníes o'l Reinu d'España. El Xeneral Charles François Dumouriez preparó de momentu una invasión sobre los Países Baxos Austriacos, onde esperaba atopar el sofitu de la población llocal contraria al poder austriacu. Sicasí, la revolución había desorganizado fondamente l'Exércitu francés y les sos fuercies yeren insuficientes pa la campaña. Los sos soldaos fuxeron al primer signu de batalla y, en dellos casos, asesinando a los sos propios oficiales como'l xeneral Théobald Dillon.

La batalla de Jemappes.

El mesmu día nel que s'axuntó la nueva Convención francesa (20 de setiembre de 1792), tropes franceses (formaes por tenderos, artesanos y llabradores de toa Francia) ganaron per primer vegada a un exércitu prusianu na batalla de Valmy, lo cual señalaba l'entamu de les llamaes Guerres Revolucionaries Franceses. Pa más inri, dempués d'esta derrota los prusianos dieron per rematada la so campaña en considerándola más costosa y llarga de lo que orixinalmente había previstu y retiráronse de Francia.[3] Mentanto, los franceses empezaron a llograr ésitos cola ocupación de Saboya y Niza nel frente italianu. De la mesma, el Xeneral Custine invadía Alemaña y prindaba numberoses ciudaes a lo llargo del ríu Rin, llegando inclusive hasta Frankfurt. Dumouriez preparó una nueva ofensiva en Bélxica, llogrando esta vegada una gran victoria sobre los austriacos en Jemappes el 6 de payares, y ocupando los Países Baxos Austriacos a empiezos del iviernu.[3]

Campañes béliques[editar | editar la fonte]

1793[editar | editar la fonte]

El 17 de xineru de 1793, la Convención condergó al rei a muerte por una pequeñu mayoría, acusándolo de «combalechadura contra la llibertá pública y la seguridá xeneral del Estáu». El 21 de xineru'l rei foi executáu, lo cual encendió nuevamente la mecha de la guerra con otros países europeos. Otra de les consecuencies indireutes del Manifiestu foi la de crear una medrana ente los revolucionarios franceses al enemigu internu que pudiera collaborar coles monarquíes absolutistes, cola resultancia de les célebres Masacres de setiembre. A lo llargo de los siguientes meses la represión contra tou elementu antirrevolucionariu creó un ambiente que foi conocíu como'l "Reináu del Terror", en que miles de persones fueron executaes.

Les monarquíes absolutistes empecipiaron una serie d'invasiones de Francia tantu per tierra como per mar, con Prusia y Austria atacando dende los Países Baxos austriacos y el Rin, España invadiendo'l Rosellón (nun conflictu que se denominó Guerra del Rosellón), y Gran Bretaña sofitando les revueltes nes provincies franceses y poniendo asediu a Tolón. Francia sufrió dellos reveses militares (batalla de Neerwinden, 18 de marzu de 1793; batalla de Mas Deu, 18 de mayu) y delles revueltes internes (especialmente la Guerra de la Vendée). A toa esta serie de crecientes dificultaes respondió con midíes estremes: el Comité de Seguridá Pública, formáu'l 6 d'abril de 1793 y les lleves en masa, reclutando a cualquier soldáu en potencia ente los 18 y los 25 años (agostu de 1793).[3]

1794[editar | editar la fonte]

La batalla de Fleurus, por Jean Baptiste Mauzaisse.

1794 empezó con un aumentu de los ésitos de los Exércitos revolucionarios: Anque fracasó una ofensiva n'El Piamonte, la invasión d'España al traviés los Pirineos llogró conquistar San Sebastián y los franceses llograron una importante victoria na batalla de Fleurus, volviendo ocupar toa Bélxica y Renania.[3] Les aiciones béliques estender a les colonies franceses de les Indies occidentales: Una flota británica prindó les islles de Martinica, Santa Llucía y Guadalupe, anque un añu más tarde llegaron refuerzos franceses que llograron recuperar les islles.[4]

1795[editar | editar la fonte]

Los nuevos exércitos franceses contraatacaron repeliendo a los invasores y espulsándolos del territoriu galu. Dempués d'ocupar la República de les Provincies Xuníes nun ataque sorpresa mientres l'iviernu, los franceses establecieron el estáu satélite de la República Bátava en mayu de 1795, y darréu llograron Renania (les tierres de la ribera del ríu Rin) del Reinu de Prusia por aciu el Tratáu de Basilea. España, con tropes franceses tremaes por Cataluña, les Provincies Vascongadas y Navarra, robló la paz por separáu con Francia nel Segundu Tratáu de Basilea: Los españoles dexaben la colonia de Santu Domingu en cuenta de recuperar los territorios peninsulares perdíos. La coalición sufrió un seriu revés y ello dexó a Francia llibre d'invasiones pa los siguientes años.

Los británicos intentaron reforzar a los rebeldes de la Vendée col desembarcu de realistes franceses na mariña de Quiberon, pero'l plan fracasó. Tamién fracasaron los intentos de baltar pola fuercia al gobiernu de París gracies a la intervención de la guarnición militar al mandu de Napoleón Bonaparte, llogrando con ello l'establecimientu definitivu del nuevu Directoriu.

Pa finales d'añu'l Direutoriu francés preparó los sos planes pa conquistar más territorios n'Alemaña y el norte d'Italia, onde los austriacos reorganizaben les sos fuercies. Sicasí a finales d'añu'l xeneral Jean-Baptiste Jourdan fracasaba nel sitiu de Mainz.[5]

1796[editar | editar la fonte]

Situación estratéxica d'Europa en 1796.

Los franceses prepararon una gran meyora en trés frentes, con Jourdan y Moreau nel Rin, y Bonaparte n'Italia. Los trés exércitos teníen d'atopase nel Tirol y avanzar sobre Viena. Jourdan avanzó rápido per Alemaña y Moreau algamó Baviera y el Tirol a empiezos de setiembre, pero Jourdan foi ganáu pol Archiduque Carlos, y dambos exércitos retiráronse de vuelta al Rin.[5] Per otru llau, Napoleón tuvo un gran ésitu na invasión d'Italia: Dixebró a los exércitos de Cerdeña y Austria, ganando a cada unu por separáu, forzando a Cerdeña a roblar una paz mientres prindaba Milán y ponía asediu a Mantua. Ganó socesivamente a los exércitos austriacos que fueron unviaos contra les sos fuercies, mientres siguía col asediu.[5]

La rebelión na Vendée foi finalmente entartallada en 1796 por Lazare Hoche, pero fracasó l'intentu de Hoche de desembarcar una gran fuercia d'invasión n'Irlanda.[4]

1797[editar | editar la fonte]

El 2 de febreru Mantua rindir a Napoleón y collo 18.000 soldaos austriacos yeren fechos prisioneros. L'Archiduque Carlos víase incapaz de detener a Bonaparte na so meyora al Tirol, lo qu'obligó al gobiernu de Viena a roblar la paz de Leoben n'abril. Coles mesmes, producíase una nueva invasión francesa n'Alemaña sol mandu de Moreau y Hocheau.[6] Austria acabó roblando la Tratáu de Campo Formio n'ochobre, dexando los Países Baxos Austriacos y reconociendo el control francés de Renania y el norte d'Italia.[6] L'antigua República de Venecia foi estremada ente Austria y Francia. La Primer Coalición fundióse, dexando namái al Reinu Xuníu na so llucha de contención del expansionismo francés, siquier nel mar.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «Victimario Históricu Militar».
  2. 2,0 2,1 Arthur William Holland (1911); War declared against Austria.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Arthur William Holland (1911); Battle of Valmy
  4. 4,0 4,1 David Hannay (1911), páx. 204
  5. 5,0 5,1 5,2 David Hannay (1911), páx. 182
  6. 6,0 6,1 David Hannay (1911), páx. 193

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]