Premiu Ig Nobel

De Wikipedia
Premiu Ig Nobel
Concedíu por Annals of Improbable Research (es) Traducir
Historia
Primer entrega 1991
Sitiu oficial
[editar datos en Wikidata]
Una xaronca viva en levitación magnética, nun esperimentu d'Andréy Gueim na Universidá de Nijmegen y Michael Berry de la Universidá de Bristol, que foi gallardoniáu col Premiu Ig Nobel en Física nel 2000, y en 2010 ganaría'l Premiu Nobel na mesma caña.

Los Premios Ig Nobel son una parodia d'Estaos Xuníos del Premiu Nobel y apúrrense cada añu a principios d'ochobre polos llogros de diez grupos de científicos que «primero faen rir a la xente, y depués facer pensar». Entamáu pola revista d'humor científico Annals of Improbable Research (AIR), que son presentaes por un grupu qu'inclúi a auténticos Premiu Nobel, nuna ceremonia nel Sanders Theatre, de la Universidá de Harvard. «Los premios pretenden celebrar lo inusual, honrar lo imaxinativo y aguiyar l'interés de toos pola ciencia, la medicina, y la teunoloxía».[1]

Nome[editar | editar la fonte]

El nome ye un xuegu cola pallabra Ignoble, qu'en castellán ye Innoble («que se caracteriza pola vileza, baxeza o mezquindad») y el nome «Nobel», por Alfred Nobel. Colos años, los organizadores dieron munches esplicaciones satíriques sobre l'orixe del nome de los premios, incluyendo l'afirmación de que Ig Nobel llamábase l'home qu'inventó la «Soda Pop».

Historia[editar | editar la fonte]

Los primeros Premios Ig Nobel fueron axudicaos en 1991, anque naquella dómina yeren premiaos descubrimientos «que nun podíen, o nun debíen, ser reproducíos». Diez premios otorgar cada añu en munches categoríes, incluyendo les categoríes del Premiu Nobel de física, química, fisioloxía / medicina, la lliteratura y la paz, sinón tamién a otres categoríes como la salú pública, la inxeniería, la bioloxía y l'investigación interdisciplinaria. Cola esceición de tres premios nel primer añu, los Premios Ig Nobel son pa verdaderos llogros.

Los premios son dacuando crítiques velaes, como nos dos premios daos pola homeopatía de la investigación y los premios na educación científica a «les xuntes estatales de la educación de Kansas y Colorado pola so postura en rellación cola enseñanza de la evolución, yá que abogen pol creacionismu y porque esta sía una teoría equiparable al electromagnetismu o a los estudios de Newton sobre la gravedá».[1]

Otru exemplu ye'l premiu dau a la Social Text dempués del escándalu Sokal. Bien de cutiu, sicasí, llama l'atención los artículos científicos que tienen dalgún aspeutu humorísticu o inesperaos. Los exemplos van dende'l descubrimientu de que la presencia de los humanos tiende a escitar sexualmente a los avestruces, a l'afirmación de que los furacos negros cumplen tolos requisitos téunicos pa ser l'allugamientu del Infiernu. Otru exemplu ye la investigación sobre la regla de los cinco segundos», la creencia de que la comida que cai al suelu nun se contamina si recuéyese dientro de los cinco segundos.

A lo último, el fechu de recibir un IgNobel nada tien que ver cola capacidá investigadora o la excelencia científica, una y bones Andréy Gueim, ganador del IgNobel de física en 2000 (Of Flying Frogs and Levitrons), foi de la mesma gallardoniáu col premiu Nobel de física en 2010, polos sos trabayos sobre'l grafeno.

Ceremonia[editar | editar la fonte]

Los premios son presentaos por auténticos ganadores de premiu Nobel. Primeramente foi una ceremonia celebrada nuna sala de conferencies nel Institutu Teunolóxicu de Massachusetts (MIT) pero agora realízase nel Sanders Theater de la Universidá de Harvard. Contién una serie siguida de chistes, como Miss Sweety Po, una neña que glaya repetidamente «Por favor, terminen. Toi aburrida» nuna voz aguda si los falantes falen enforma tiempu.[2] La entrega de premios ciérrase tradicionalmente coles pallabres: «Si nun ganasti un premiu - y especialmente si haber fechu - ¡meyor suerte'l próximu añu!»

La ceremonia ye co-patrocinada por Harvard Computer Society, Harvard-Radcliffe Science Fiction Association y The Harvard-Radcliffe Society of Physics Students.

Refundiar Aviones de papel nel escenariu ye una tradición de llargu tiempu nos IgNobel, sicasí dende la ceremonia de 2006 esti xuegu foi suspendíu por cuenta de motivos de seguridá. Nos últimos años, el profesor de física Roy Glauber encargárase del barríu del escenariu, pa llimpialo de los aviones. Sicasí, Glauber nun pudo asistir al eventu del 2005, yá que se dirixó a Estocolmu pa recibir un verdaderu Premiu Nobel de Física.

El Desfile de Ignitaries» trai diversos grupos al pasiellu. Nes ceremonies de 1997, un equipu d'investigadores sexuales criogénicos» distribuyó un folletu tituláu Sexu Seguro a Cuatro Kelvin. Los delegaos del Muséu del Mal Arte, de Massachusetts, de cutiu exhiben delles pieces de la so coleición, qu'amuesen que l'arte malo y la mala ciencia van de la mano.

Algame[editar | editar la fonte]

La ceremonia ye rexistrada y tresmitida pela Radio Nacional Pública, d'EE.XX. y ye tresmitida en direuto al traviés d'Internet. La grabación emítese tolos años, el vienres dempués de l'Aición de Gracies n'EE.XX., nel programa de radio Ciencia Vienres, d'esi país. En reconocencia d'esto, el públicu en repitíes ocasiones canta'l primer nome del presentador del programa de radio, Roxura Flatow.

Dos llibros fueron publicaos: El Premiu Ig Nobel (2002) y El Premiu Ig Nobel 2 (2005), que foi retitulado más palantre como L'home que trató de Clonase.

Un Ig Nobel Tour viaxó por Reinu Xuníu y Australia delles vegaes.

Crítica[editar | editar la fonte]

En 1995, Robert May, barón May d'Oxford y principal asesor científicu del Gobiernu británicu, pidió que los organizadores del Premiu Ig Nobel nun concedieren premios a los científicos británicos, afirmando qu'estos faen poner en riesgu de ser puestos en ridículu a verdaderos esperimentos científicos. Munchos investigadores británicos tornaron les declaraciones de lord May, y la revista británica Chemistry and Industrysobremanera, publicó un artículu pa refutar aquellos argumentos.

En setiembre de 2009 un artículu en The National tituláu El llau noble de los Ig Nobel diz que, anque los Premios Ig Nobel son una crítica velada de la investigación trivial, la hestoria demostró que les investigaciones triviales dacuando conducen a descubrimientos importantes.[3]

Por casu, en 2006 un estudiu qu'amuesa que'l mosquitu que tresporta la malaria (Anopheles gambiae) siéntese atraíu por igual al golor del quesu Limburger como al golor de los pies humanos[4] ganara'l Premiu Ig Nobel nel área de la Bioloxía. Como resultancia direuta d'estos afayos, esti tipu de quesu asitiar en llugares estratéxicos de les naciones del África pa combatir la epidemia de la malaria. La importante contribución que de forma inalvertida fixo esti estudiu escontra la preservación de la vida humana pon en relieve la importancia de compartir los resultaos esperimentales, independientemente de los usos previstos en dichos resultaos.[5]

Otru exemplu ye Andre Geim, quien nel añu 2000 recibió'l Premiu lg Nobel de Física por faer levitar una xaronca nun campu magnético, y darréu nel añu 2010 el Premiu Nobel de Física xunto con Konstantín Novosiolov pol estudiu del grafeno.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Web oficial de los IG Nobel. Referencia al premiu a la xunta de Coloráu y Kansas.
  2. guardian.co.uk - Al infinitu y al más allá
  3. A noble side to Ig Nobels en The National (EAU), 26 de setiembre de 2009
  4. Knols BG (payares de 1996). «On human odour, malaria mosquitoes, and Limburger». Lancet 348 (9037):  páxs. 1322. doi:10.1016/S0140-6736(05)65812-6. PMID 8909415. 
  5. Llista de los ganadores d'años anteriores

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]