Premiu Booker

De Wikipedia
Premiu Booker
Concedíu por Fundación Booker Prize (es) Traducir
Llocalización Guildhall (es) Traducir Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Historia
Primer entrega 1969, 55 años
y http://www.themanbookerprize.com/ Sitiu oficial
[editar datos en Wikidata]

El Premiu Booker (Man Booker Prize for Fiction, tamién conocíu como Booker Prize n'inglés), ye unu de los premios lliterarios más prestixosos de fala inglesa.

Descripción[editar | editar la fonte]

El Premiu Booker concédese cada añu dende 1969 a la meyor novela orixinal escrita en llingua inglesa por un ciudadanu d'un país perteneciente al Commonwealth o de la República d'Irlanda. Un gallardón que s'otorga por separáu, pal que cualquier escritor del mundu puede calificar, empecipió los sos premiaciones en 2005: el Booker Internacional (vease embaxo). Tamién esiste una versión rusa del premiu: el Booker rusu, creáu en 1992.

El ganador xeneralmente tien asegurada fama y reconocencia, munches vegaes a nivel mundial, yá que nun ye raru que les noveles ganadores sían traducíes a más de 15 idiomes. Tamién ye un gran honor ser nomáu, y la nominación igualmente trai muncho espardimientu.

El nome orixinal d'esti gallardón yera'l de Booker-McConnell Prize yá que foi la compañía del mesmu nome la qu'empezó a entamar l'eventu en 1968; dempués pasó a ser conocíu a cencielles como "Premiu Booker", o inclusive "el Booker". En 2002 tresfirióse-y l'alministración del premiu a la Booker Prize Foundation, y el patrocinador mayoritariu pasó a ser el grupu d'inversiones Man Group, quien prefirieron caltener la pallabra "Booker" como parte del nome del premiu. Nun principiu, el Booker otorgaba al ganador £21,000; la cifra aumentó a £50,000 en 2002.

Xuráu[editar | editar la fonte]

El procesu de seleición del ganador del premiu empieza cola formación d'un comité qu'inclúi un escritor, dos editores, un axente lliterariu, un llibreru, un bibliotecario y un presidente de comité que ye nomáu pola Booker Prize Foundation. Esti comité escueye al panel de xueces (3); estos camuden añu con añu, anque en delles ocasiones escepcionales convidóse al mesmu xuez a participar nuna segunda ocasión.

Pa poder caltener la constante excelencia de les obres premiaes escoyer a los xueces d'ente los más renombraos críticos lliterarios, escritores, académicos y figures públiques notables.

Delles estadístiques[editar | editar la fonte]

  • Pa ser consideráu candidatu al Premiu Booker, la editorial del llibru puede proponer la so candidatura, o los xueces pueden proponer candidatos. En 2002, 110 llibros fueron propuestes esternes y diez fueron propuestes del xuráu.
  • La primer vegada que se dio a conocer la llista de pre-finalistes foi en 2001. En 2003 hubo noveles finalistes, en 2002 hubo 20 y en 2001 hubo 24.
  • Según les cifres hasta 2003:
    • Nos primeres 35 años hubo un total de 201 noveles de 134 escritores nes llistes de finalistes.
    • De los 97 novelistes que fueron nomaos una sola vegada hubo 13 ganadores, 47 perdedores y trés ganadores en mancuerna.
    • De los 19 novelistes que fueron nomaos dos veces hai siete ganadores y unu que lo ganó dos veces (J. M. Coetzee).
    • De los diez novelistes nomaos tres veces hai cuatro ganadores, un ganador en mancuerna y unu que ganó dos veces (Peter Carey).
    • De los seis que fueron nomaos cuatro veces, toos quitando al escritor William Trevor ganaron una vegada. Los otros escritores que fueron nomaos cuatro veces son Kazuo Ishiguro, Ian McEwan, Salman Rushdie, Thomas Keneally y Penelope Fitzgerald.
    • Namái hubo dos novelistes nomaos cinco veces, Margaret Atwood (nomada per primer vegada en 1986 y que ganó en 2000) y Beryl Bainbridge (nomada dos veces nos 1970s y tres veces nos 1990s, anque nunca ganó'l Booker).
    • La única persona que foi nomada seis veces ye Iris Murdoch, quien ganó na so cuarta nominación en 1978 y foi nomada dos veces más nos 1980s.
  • Hilary Mantel fai hestoria en 2012 al convertise na primer muyer que gana per segunda vegada'l Booker.[1]

Llista de ganadores del Premiu Booker[editar | editar la fonte]

Lo que sigue ye una llista de los ganadores del Premiu Booker, siguíos pola novela pola que ganaron dichu premiu.

En 1993, el Premiu Booker de Booker foi-y presentáu a Salman Rushdie pola so novela Midnight's Children (que ganara en 1981), por ser considerada como la meyor novela en ganar el premiu nos sos primeros 25 años d'esistencia.

Premiu Booker Internacional[editar | editar la fonte]

Ismail Kadare, el primer ganador del Premiu Booker Internacional.

El Premiu Booker Internacional ye un gallardón lliterariu que s'otorga de manera bienal a un escritor vivu de cualquier nacionalidá por una serie d'obres de ficción publicaes en llingua inglesa o d'ampliu espardimientu en dichu idioma por aciu una traducción.

El premiu foi establecíu en 2005 como un complementu internacional al Premiu Booker, premia la trayeutoria lliteraria d'un autor y la influyencia qu'esta tuviera n'escritores y llectores alredor del mundu. D'esta forma, y a diferencia del Premiu Booker orixinal, l'Internacional premia a un autor y a la so obra completa y non a una novela en particular.

El primer ganador, l'escritor albanés Ismail Kadare, foi anunciáu en Londres el 2 de xunu de 2005, y recibió el premiu de £60,000 nuna ceremonia n'Edimburgu el 27 de xunu.

Ganadores[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. El Nuevu Herald. «so-segundu.html Hilary Mantel gana'l so segundu premiu Booker». Consultáu'l 16 d'ochobre de 2012.
  2. EFE (7 d'ochobre de 2009). «Mantel gana'l Booker con una novela sobre la corte de los Tudor». El País. Consultáu'l 7 d'ochobre de 2009.
  3. El Booker premia una novela risible
  4. El Mundo. «Hilary Mantel fai historia al ganar per segunda vegada'l Booker». Consultáu'l 17 d'ochobre de 2012.
  5. «L'australianu Richard Flanagan gana'l premiu Man Booker». El Mundo (15 d'ochobre de 2014). Consultáu'l 21 de mayu de 2015.
  6. L'autor xamaicanu Marlon James imponer nel Premiu Man Booker, El Mercurio, 15.10.2015, accesu'l mesmu día
  7. «Man Booker Prize: Paul Beatty becomes first US winner for The Sellout». BBC (26 d'ochobre de 2016).
  8. «Una ficción sobre l'actualidá d'Israel». Páxina 12. 15 de xunu de 2017. https://www.pagina12.com.ar/44232-una-ficcion-sobre-l'actualidá-de-israel. Consultáu'l 15 de xunu de 2017. 
  9. «Laszlo Krasznahorkai, premiu Booker internacional». El Periódico (20 de mayu de 2015). Consultáu'l 21 de mayu de 2015.
  10. 10,0 10,1 «The Man Booker International Prize 2015» (inglés). The Man Booker Prizes. Consultáu'l 21 de mayu de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]