Plutocracia

De Wikipedia
Plutocracia
forma de gobiernu y forma d'estáu
Oligarquía y sistema político (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Plutocracia (del griegu πλουτοκρατία, ploutos 'riqueza' y kratos 'poder') ye una forma d'oligarquía na qu'una sociedá ta gobernada o controlada pola minoría formada polos miembros más ricos de la mesma. El primer usu conocíu del términu deber a Xenofonte.[1] Al contrariu qu'otros sistemes como la democracia, el capitalismu, el socialismu o'l anarquismu, la plutocracia nun ta encontada en nenguna teoría de filosofía política. El conceutu ye davezu emplegáu nun sentíu peyorativu,[2] pa prevenir de los riesgos d'un sistema de gobiernu descomanadamente influyíu polos estratos más fanegueros d'una sociedá. Nesi sentíu, la plutocracia preséntase como una síntesis crítica que se fai a la democracia, al sufraxu universal y al parllamentarismu, que'l so funcionamientu puede trate descomanadamente aburuyáu polos miembros más ricos d'una sociedá.[3][4]

Conceutu[editar | editar la fonte]

Na so visión clásica, la plutocracia suel considerase un tipu d'oligarquía. Esto vien promovíu poles esperiencies en delles ciudaes estáu de la Grecia clásica (Corinto y Tebas, y en delles fases de la so historia, Atenes),[5] la República Romana de 300 a 146 a.C,[6] l'antigua Cartago,[7] o delles ciudaes estáu d'Italia medieval (Xénova, Venecia y Florencia).[8] En dichos casos, les élites económiques pudieron exercer un papel desproporcionáu o exercer un control absolutu del poder políticu o social. Amás, en munchos casos (Roma, Corinto o Venecia, por casu) les élites llindaben l'accesu a la representación política de los habitantes de dichos estaos venceyando'l mesmu a unos requisitos mínimos de riqueza.

Sicasí, la plutocracia nun tien de confundir se por regla xeneral con sistemes onde l'exerciciu de la ciudadanía ta venceyáu a una riqueza mínima. Por casu, nos sufraxos censitarios esíxese una contribución mínima a les finances públiques (censu) pa poder votar, pero estos sistemes nun son plutocráticos a priori porque les contribuciones nun pasen necesariamente a fomentar namái los intereses de les clases plutocrátiques. Tal yera'l casu, por casu, del Reinu Xuníu antes de 1828: el sufraxu taba acutáu namái a ciudadanos con una renta añal mínima, pero les eleiciones conducíen a un sistema representativu articuláu en redol a partíos que los sos oxetivos políticos nun yeren necesariamente los de satisfaer los intereses de los ciudadanos más ricos.[9]

Anque non de manera esclusiva, la plutocracia suel conformase en rexímenes representativos, cumpliendo les siguientes carauterístiques xenerales:

  • La representación atiende namái a aquellos que-y sofitaron, nun ateniéndose al mandatu de la voluntá xeneral. Los sofitos son les élites económiques, esto ye, los plutócratas.
  • Esiste la posibilidá de que'l mandatariu sía revocáu en cualquier momentu por voluntá de los plutócratas.
  • Esiste la responsabilidá del mandatariu ante aquellos que-y sofitaron, con obligación de rindir cuentes de la so xestión.
  • El calter llindao y esplícito de los poderes de los que dispón el mandatariu va tar sometíu a instrucciones venceyantes de los plutócratas.

Trátase pos d'un tipu de mandatu imperativu y venceyante qu'establez un nexu d'unión inmediata ente plutócratas y mandatariu. Esta estructura suel apaecer naquellos sistemes de gobiernu nos qu'aquellos qu'ostenten el poder político y llexislativu son ordenaos pol poder económicu.

Historia[editar | editar la fonte]

La primer mención histórica del términu plutocracia atópase en Xenofonte, en referencia a la situación política esistente n'Atenes previa a les reformes de Solón. Los hippeis (caballeros), dueños de la mayor parte de les tierres y esclavos, controlaren el procesu políticu n'Atenes, imponiendo midíes destinaes a escluyir a les clases baxes del gobiernu de la ciudá y gobernando puramente pal so beneficiu. Les sos polítiques, qu'incluyíen la esclavización de ciudadanos que nun pudieren faer frente a les sos deldes, causaron una serie de crisis polítiques que remataron coles reformes de Solón, que garantizaron el votu de tolos ciudadanos independientemente de los sos ingresos, llendes estrictes pa la eleición de maxistraos ya inclusive que dellos cargos públicos fueren asignaos de forma aleatoria ente los ciudadanos pa tornar los efeutos de la plutocracia.[10] De manera similar, ente'l 133 e. C. y el 123 e. C. los Gracos protagonizaron una brutal revolución contra la plutocracia de Roma.[11] Jenofonote, y darréu otros escritores griegos como Tucídides, víen la plutocracia como una fonte d'inestabilidá política, y los sos escritos sobre la tema siempres diben empuestos a prevenir l'apaición de tal sistema.[12] Sicasí, pa Tucídides la plutocracia nunca apaecería como un sistema políticu alternativu a la democracia o l'aristocracia, sinón como una corrupción de tales sistemes, inestable y desvirtuada, y bien amestada a la oligarquía.[12] Particularmente, Tucídides y Xenofonte señalaben que los plutócratas tienden a ignorar los intereses del estáu, la responsabilidá social y los problemes políticos, emplegando'l poder pal so propiu beneficiu. Esto conducía a conflictos sociales, hedonismu y decadencia. Tucídides y Séneca argumentaben qu'inevitablemente la plutocracia sería abolida nuna revolución, llevando a la monarquía.[12]

A lo llargo de la historia, pensadores políticos como Winston Churchill, Alexis de Tocqueville, Juan Donoso Cortés o Noam Chomsky han igualmente condergáu la plutocracia por centrase namái nos intereses del poder económicu, inorando los intereses de la sociedá y del estáu.[13][14]

Nel mundu modernu la plutocracia nun suel manifestase de forma direuta como lo fixera na antigüedá clásica, onde'l gobiernu taba exercíu direutamente polos plutócratas. Sicasí, la esistencia d'enclinos plutocráticos nes modernes democracies lliberales ye una tema davezu aldericada, y suel manifestase na suxerencia de que determinaos grupos de presión como pudieren ser grupos empresariales exercen una influencia desatamañada nel procesu políticu. Esto nun tien de ser confundíu con otres formes d'oligarquía que pudieren tar presentes en dichos rexímenes. Por casu, el control de los medios de comunicación per parte d'unos pocos puede llevar a una distorsión más específica del procesu eleutoral, de cuenta que los medios son un elementu vital nunes eleiciones (ver oclocracia). Ciertos grupos sostienen que la crítica a la situación del momentu o a una axenda concreta tiende a ser despintada al traviés de grupos mediáticos p'asina protexer los sos propios intereses.[15] Los partidarios contesten que la llibertá d'espresión fai posible tantu pa les organizaciones codaloses como pa les ensin ánimu d'arriquecimientu aldericar estes cuestiones. Argumenten que la cobertoria mediática nes democracies a cencielles reflexa les preferencies del públicu, y nun supón censura. Marxistes,[16] socialista[17] y anarquista[18] sostienen que les democracies lliberales son parte integrante del sistema capitalista, amás de que se basen na división en clases sociales y nun son dafechu democrátiques o participatives. Ye una democracia burguesa onde namái los más poderosos manden. Por causa de esto ye vista como un sistema desigual que funciona de cuenta que facilita la esplotación económica. Otra manera, para Vilfredo Pareto la plutocracia dominante nun ye tanto'l gobiernu de los homes de negocios como'l gobiernu de los políticos espoliadores qu'apelen al poder públicu pal so beneficiu personal.[19] Si la minoría dominante en realidá ye un conxuntu de grupos que los sos intereses por momentos diverxen, la competencia política puede en ciertes circunstancies inducir a los líderes a buscar el sofitu de la mayoría promoviendo los intereses d'ésta.

Plutocracia y financiamientu de partíos[editar | editar la fonte]

Una forma común de plutocracia güei día podría venir motivada pol financiamientu irregular de partíos. Ésta puede provocar que nuna partitocracia o democracia, alredor del poder estatal fórmese un holding empresarial o fáctico que, en financiando partíos y medios de comunicación, obligue a realizar un clientelismu políticu, la mayoría de les vegaes por aciu una llexislación favoritista.

Según la nomenclatura d'Estaos Xuníos esiste nel financiamientu de partíos hai una distinción relativamente importante en cuanto al tipu de dineru utilizáu:[20]

Per un sitiu el «dineru duro» (hard money), los fondos provenientes de contribuciones regulaes pola Llei Federal de Campañes Eleutorales (Federal Election Campaign Act) qu'establez llendes a les contribuciones que pueden faer los individuos, los partíos políticos y los Comités d'Aición Política (Political Action Comitees o PACs), que son organizaciones formaes específicamente pa recaldar fondos destinaos a les campañes. Les corporaciones y los sindicatos nun pueden faer contribuciones direutes a los candidatos pero pueden constituyir Comités que recalden contribuciones de los sos emplegaos o acomuñaos. Magar lo qu'un Comité d'Aición Política puede da-y a un candidatu d'una manera direuta pa la so eleición suel tar llindáu pero estos Comités pueden gastar una cantidá ilimitada de dineru n'apurras que nun van direutamente al candidatu pero invertir en campañes qu'abogen en pro —o en contra— de determinaos candidatos.

Per otru llau, el «dineru blando» (soft money), que provién de contribuciones que nun tán regulaes pola mentada llei. Nun hai llende pa les contribuciones que cualquier institución puede faer al Comité Nacional d'un partíu políticu. Magar, teóricamente, esti dineru nun puede ser emplegáu pa inducir a la ciudadanía a votar en favor —o en contra— de determináu candidatu, los partíos políticos refuguen d'una manera bien senciella esta restricción con promociones publicitaries qu'eviten curioso frases tales como «Vote a...» o «Nun vote por...», pero realicen demagoxa.

Finalmente, hai una categoría adicional de dineru político masivu que ye apurríu por instituciones tales como, por casu, la Cámara de Comerciu, y que se gastar en publicidá específico sobre temes puntuales. Critícase argumentando qu'incurre na ficción de suponer qu'estes campañes non promueven direutamente una determinada candidatura pero cualquier políticu, con tan solo asitiar el so discursu en llinia cola tema espublizada, ardíciase direutamente de la promoción.

Situación actual[editar | editar la fonte]

Anguaño intelectuales como l'escritor fináu José Saramago,[21] l'economista Manuel Bartlett[22] o la profesora Alejandra Sales-Porres[23] falen de la esistencia en dellos países d'un réxime de plutocracia. Destacamos:

  • En Méxicu Manuel Bartlett, quien fuera Secretariu de Gobernación afirmó: Nesti puntu del tiempu, Méxicu ye una plutocracia.[22] Anguaño en dichu país l'actividá social paez tar condicionada ente l'ordenamientu impuestu por Washington y el poder d'holdings empresariales que nel ámbitu del mercáu qu'exhiben posiciones monopolistes o oligopolistas en dellos segmentos de productos y servicios básicos (teléfonos, cementu (Cemex), cerveza (Grupu Modelo), farina) o son grandes accionistas de medios de comunicación (Azcárraga y Televisa, qu'atropen un 70% de l'audiencia de televisión, prensa y radio en dichu país).[23][24]
  • N'Estaos Xuníos dellos economistes como Paul Krugman, ganador del Premiu Nobel d'Economía, denunciaron la supuesta esistencia de dichu réxime.[25] La Reforma del Financiamientu de Campañes, que se lleva a cabu n'Estaos Xuníos, ye un intentu por correxir estos problemes anque esisten dientro de los mesmos defensores del proyeutu numberosos disidentes en cuanto al testu redactáu. Marty Jezer, miembru fundador del Working Group on Eleutoral Democracy d'EE.XX., tuvo promoviendo enérxicamente una intensa campaña al respeutu afirmando:[26]
El dineru ye'l mayor determinante de la influencia y del ésitu políticu. El dineru determina qué candidatos van tar en condiciones d'impulsar campañes efeutives ya inflúi cualos candidatos van ganar los puestos electivos. El dineru tamién determina los parámetros del alderique públicu: qué cuestiones pondrán sobre'l tapete, en qué marcu van apaecer, y cómo se va diseñar la llexislación. El dineru dexa que ricos y poderosos grupos d'interés influyan les eleiciones y apoderen el procesu llexislativu.
Marty Jezer, "Money in Elections", artículu del Washington Times, 2005.
Ye bultable como aquelles empreses que tienen intereses especiales en determinaes cuestiones llexislatives apurrieron grueses sumes de dineru na campaña.[27] Sicasí, l'economista norteamericanu Steven Levitt y el periodista Stephen J. Dubner afirmen nel so llibru Freakonomics que los gastos de campaña nun son garantía d'ésitu eleutoral:
Un candidatu ganador puede amenorgar los sos gastos na metá y perder solamente'l 1% de los sos votos. Mentanto, un candidatu perdedor que doble los sos gastos puede esperar un aumentu de los sos votos nesi mesmu 1%.
  • N'Europa el poder financiero européu y mundial y la so influencia al traviés de la troika (FMI, BCE y Comisión Europea) instauraríen una oligarquía plutocrática n'Europa que s'amosaría de manera bultable mientres la crisis del euru y la Gran recesión cuando se retardaría les demandes sociales, la llucha contra los paraísos fiscales, el control de la banca, la tasa Tobin y cualesquier otra midida que pudiera poner llendes a 'establisment' financieru n'esclusivu beneficiu del poder bancariu.[40][41]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Departamentu de Derechu públicu y Área de Derechu Constitucional de la Universidá Pablo de Olavide, segundu de la Llicenciatura en Derechu y LADE. Materiales Docentes de Derechu Constitucional II, 2006.
  • Pedro Guevara, Democracia multirepresentativa. La seleición aleatoria de representantes.
  • Offe Y Schmitter, Les paradoxes y los dilemes de la democracia lliberal, 1995.
  • Jean Jacques-Rousseau, El Contratu Social, 1969.
  • Noam Chomsky, Hexemonía o Sobrevivencia ISBN 84-666-1466-4, 2004.

Notes al pie[editar | editar la fonte]

  1. José Fernández Santillán, Norberto Bobbio, Norberto Bobbio: El filósofu y la política. Antoloxía 2ed., Fondu de Cultura Económica, Méxicu, 2002.
  2. "The study of attitudes is reasonably easy [...] it's concluded that for roughly 70% of the population - the lower 70% on the wealth/income scale - they have non influence on policy whatsoever. They're effectively disenfranchised. As you move up the wealth/income ladder, you get a little bit more influence on policy. When you get to the top, which is maybe a tenth of one percent, people essentially get what they want, i.e. they determine the policy. So the proper term for that is not democracy; it's plutocracy." Extract from the transcript of a speech delivered by Noam Chomsky in Bonn, Germany, at DW Global Media Forum, 15 August 2013.
  3. Fiske, Edward B.; Mallison, Jane; Hatcher, David (2009). Fiske 250 words every high school freshman needs to know. Naperville, Ill.: Sourcebooks, páx. 250. ISBN 1402218400.
  4. Coates, ed. by Colin M. (2006). Majesty in Canada: essays on the role of royalty. Toronto: Dundurn, páx. 119. ISBN 1550025864.
  5. Pomerleau, Wayne P. Twelve Great Philosophers: a historical introduction to human nature. Rowman & Littlefield, 1997.
  6. Aureo Yepez Castillo. Roma. Universidá Catolica Andres Bello, 1995.
  7. Catálogu históricu y bibliográficu de la Esposición Internacional de Barcelona. Ed. Duque de Berwick y Alba, Real Academia de la Historia, 1931.[1]
  8. Tierney, Brian. Western Europe in the Middle Ages, 300-1475. New York: Knopf, 1970.
  9. Liddington, Jill. Vanishing for the Vote: Suffrage, Citizenship and the Battle for the Census. 2014.
  10. Pedro Guevara, Democracia multirepresentativa: la seleición aleatoria de representantes.
  11. Jose María Blázquez Martínez. Los Gracos: una gran revolución contra la plutocracia de Roma José María Blázquez Martínez. Los Gracos: una gran revolución contra la plutocracia de Roma.
  12. 12,0 12,1 12,2 Ryan, Alan. On Politics: A History of Political Thought-From Herodotus to the Present. WW Norton & Company, 2013.
  13. Viereck, Peter (2006) Conservative thinkers: from John Adams to Winston Churchill. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers, páx. 19–68. ISBN 1412805260.
  14. Toupin, Alexis de Tocqueville; edited by Roger Boesche; translated by James; Boesche, Roger (1985). Selected letters on politics and society. Berkeley: University of California Press, páx. 197–198. ISBN 0520057511.
  15. ¿Qué fai que los medios convencionales sían convencionales?, Noam Chomsky.
  16. Formación marxista. Democracia burguesa y democracia obrera.
  17. Socialismu s.XXI. Capitalismu Vs. Socialismu.
  18. Coleutivu Llibertariu Oveya Negra. ¿Qué ye l'anarquismu?
  19. Robert Dahl. La democracia y los sos críticos.
  20. Édgar Hugo Rojas Figueroa. EU: La plutocracia detrás de la democracia.
  21. «Vivimos nuna plutocracia, un gobiernu de los ricos». Entrevista a José Saramago por Verónica Abdala.
  22. 22,0 22,1 eleiciones_yá_nun inclúin_la_pasion.html Mientres la paciencia mexicana paez escosa frente al modelu económicu, América llatina mira con distancia los comicios del domingu. Artículu de Oscar Raúl Cardoso, periodista, analista internacional y llicenciáu en filosofía.
  23. 23,0 23,1 Estudiu: Los grupos mexicanu y coreanu ante l'esmantelamientu del Estáu. Trabayu de la profesora Alejandra Sales-Porres de la Universidá Complutense de Madrid.
  24. eleiciones_yá_nun inclúin_la_pasion.html Mientres la paciencia mexicana paez escosa frente al modelu económicu, América llatina mira con distancia los comicios del domingu. Artículu d'Óscar Raúl Cardoso, periodista, analista internacional y llicenciáu en filosofía.
  25. Luis Sebastián, catedráticu d'economía de ESADE.
  26. Marty Jezer, "Money in Elections" en The World and I — publicación mensual del Washington Times, agostu de 1996. Los escritos de M.Jezer pueden consultase, en [2]
  27. Cf. Oficina del Censu de los EE.UU (U.S. Census Bureau), "Current Population Reports, P60-209, Money Income in the United States" 1999, U.S. Government Printing Office, Washington, DC, 2000, Tabla 2 y "Resident Population Estimates of the United States by Sex, Race, and Hispanic Origin," de la mesma fonte, 27 de setiembre de 2000
  28. El Mundo, El PSOE utilizó les caxes d'aforru sevillanu p'arriquecer a un protexíu de Manuel Chaves. Denuncia del ex secretariu de Finances del partíu n'Andalucía.
  29. El Mundo, Jesús de Polanco: l'editor del poder.
  30. Sogecable respuende a la llamada del PSOE y pide al Gobiernu que Canal+ emita siempres n'abiertu. Artículu de Libertad Digital: Denuncia del eurodiputáu del PP ante'l Parllamentu d'Estrasburgu.
  31. CC y PSOE prorroguen a Sogecable el contratu de la Televisión Canaria y el PP anuncia que lo impugnará. Artículu de Libertad Digital (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión)..
  32. El PSOE llogra que tamién la BBK perdóne-y otros 21 millones de delda. La caxa vizcaina secunda l'exemplu de la Caixa y el Santander y condona impagados dende los 80 tantu del PSE como de Euskadiko Ezkerra. El Mundo: Investigación del Tribunal de Cuentes.
  33. El Mundo, La Caixa tamién perdonó 2,7 millones d'euros a ERC col tripartitu yá nel poder Casu José Montilla, investigación del Tribunal de Cuentes.
  34. El Mundo, Montilla desvenceya la delda del PSC cola Caixa de la OPA de Gas Natural sobre Endesa, investigación del Tribunal de Cuentes.
  35. El PP gana pesu nel conseyu de Caja Madrid. El Mundo.
  36. Zapatero pregunta al PP «por qué tien tantu interés en defender a quien güei ta al mandu d'Endesa», artículu d'Europa Press, José Luis Rodríguez Zapatero, presidente d'España.
  37. PP y PSOE xustifiquen el perdón de deldes colos bancos como una práutica avezada. Artículu d'El País: Investigación del Tribunal de Cuentes.
  38. El PP frena la reforma del financiamientu de partíos al afectar a la fundación d'Aznar. Artículu de ElComercioDigital.com.
  39. El PP frena la reforma del financiamientu de partíos porque inclúi la fiscalización de les fundaciones. Artículu d'El Heraldu.
  40. [https://web.archive.org/web/20140413154935/http://www.diarioprogresista.es/plutocracia-30770.htm El G-20 y la Xunión Europea se mandataron a sigo mesmos pa lluchar, erradicar, escastar los paraísos fiscales en tol mundu. Nun ye verdá, son brinde al sol, cantares de serena, promeses de cara a la galería. Nada de nada. Antonio Miguel Carmona, Diariu Progresista, 25/5/2013
  41. Plutocracia europea, David Serquera, Coleutivu Burbuya, 24/9/2012

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]