Plutarco Elías Calles

De Wikipedia
Plutarco Elías Calles
40. Presidente de Méxicu

1r avientu 1924 - 30 payares 1928
Álvaro Obregón - Emilio Portes Gil
ministru

Vida
Nacimientu Heroica Guaymas (es) Traducir[1]25 de setiembre de 1877[2]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Ciudá de Méxicu[1]19 d'ochobre de 1945[3] (68 años)
Familia
Casáu con Natalia Chacón
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu políticu, oficial, militar, presidenteSecretario de Gobernación (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército Constitucionalista (es) Traducir
Graduación Coronel
Lluchó en Revolución mexicana
Creencies
Relixón ateísmu
Partíu políticu Partíu Revolucionariu Institucional
Partido Laborista Mexicano (es) Traducir
IMDb nm1747410
Cambiar los datos en Wikidata

Francisco Plutarco Elías Campuzano,[4][5] meyor conocíu como Plutarco Elías Calles,[6] (25 de setiembre de 1877Heroica Guaymas (es) Traducir – 19 d'ochobre de 1945Ciudá de Méxicu) foi un políticu y militar mexicanu, presidente de los Estaos Xuníos Mexicanos nel cuatrieniu de 1924 a 1928. Figura clave na historia de Méxicu, nel apoxéu de la so carrera foi denomináu como'l Xefe Máximu de la Revolución».

Fíu natural del burócrata Plutarco Elías, que provenía d'una familia de terratenientes y mineros con una bona posición económica, que col pasu de los años foise amenorgando por cuenta de tolos problemes sociales, políticos y económicos de la dómina.[7] El so padre tuvo problemes col alcohol y abandonó a la so familia diendo vivir a una finca en San Pedro Palominas,[7] y la so madre María de Jesús Campuzano morrió cuando tenía trés años y quedó baxu tutelar de los sos tíos maternos en Hermosillo.[8]

Trabayó como cantinero, alministrador d'un hotel en Guaymas, Sonora nun molín en Fronteras, periodista, y maestru ya inspector d'escueles. En 1911 foi nomáu comisariu d'Agua Prieta, onde encaloró un llevantamientu magonista. En 1912 sumar a les fuercies revolucionaries nel gobiernu de Francisco I. Madero pa enfrentar la rebelión de Pascual Orozco. A la cayida de Madero, en 1913 xunir al constitucionalismo encabezáu por Venustiano Carranza y tuvo sol mandu d'Álvaro Obregón. Al rematar la llucha contra Victoriano Huerta, col grau de coronel[9] enfrentó con ésitu los ataques de Francisco Villa a Sonora, dende Agua Prieta.

En 1915 foi nomáu gobernador interín de Sonora. Dempués foi nomáu secretariu de Fomentu y Trabayu nel gabinete del presidente Venustiano Carranza. En 1920 xuntar a la campaña eleutoral d'Álvaro Obregón. Al trunfar el Plan d'Agua Prieta, ocupó la Secretaría de Guerra nel gobiernu d'Adolfo de la Huerta y darréu la de secretariu de Gobernación nel gobiernu de Obregón.

Favoritu de Obregón, en 1924 ye escoyíu presidente de la República. Mientres el so gobiernu creó'l Bancu de Méxicu, ordenó la construcción de carreteres, creó la primer llinia aérea, fundó los bancos Ejidal y Agrícola, restauró la Escuela d'Agronomía de Chapingo y fundó la Escuela Médicu-Veterinaria, construyó preses, sistemes de riego y numberoses escueles rurales. Mientres el so mandatu tamién s'empecipia la llamada Guerra Cristera debíu, ente otres coses, al artículu 130 de la Constitución y porque la ilesia tenía de rexistrase pa poder ser oficial y pagar cuota al gobiernu. Calles fixo cumplir felicidaes midíes per mediu de la fuercia, lo qu'agravó'l conflictu, que terminaría hasta 1929.

Álvaro Obregón reelixóse como presidente de Méxicu y, mientres la celebración del so trunfu, foi asesináu en 1928. Ye importante destacar que, nun contestu que yera aparente por que Calles estendiera'l so mandatu, pa sorpresa de munchos, nel so últimu informe de Gobiernu, creó la llamada "la etapa de les instituciones" (de la Revolución mexicana). Gracies a ello—conforme a lo dispuesto pola Constitución—el Congresu de la Unión designó presidente interín a Emilio Portes Gil, quien convocó a nueves eleiciones pa 1929.

El mensaxe ante'l Congresu nun dexaba de ser, sicasí, una paradoxa en sí mesmu, pos magar Calles falaba de la necesidá de dexar de ser un país de caudiellos pa convertinos nun país d'instituciones, él mesmu convirtióse nun caudiellu arquetípico.

El 4 de marzu de 1929, Calles y dellos militares y caudiellos de la revolución Mexicana, fundan el Partíu Nacional Revolucionariu (PNR) antecesor del PRI. Esti partíu nació como una federación de partíos políticos rexonales, grupos políticos diversos, xenerales y caudiellos sobrevivientes de la llucha armada.

El primer candidatu presidencial del PNR foi Pascual Ortiz Rubio, quien resultó escoyíu presidente en 1929. Dende entós hasta la so espulsión del país en 1936, Plutarco Elías Calles xugó un papel clave na política de Méxicu. Entós conocióse-y como'l Xefe Máximu de la Revolución y como'l Maximato (1928-1934). En 1932, Pascual Ortiz Rubio arrenuncia a la presidencia, dempués de nun soportar la inxerencia de Calles nel so gobiernu. Nel so llugar ye nomáu presidente interín el xeneral Abelardo L. Rodríguez, que s'ocupa de los asuntos alministrativos, y Calles de la política nacional. Nesta dómina modifícase'l artículu 3 de la Constitución pa la enseñanza de la educación socialista.

En 1934 Calles postula como candidatu a la presidencia al xeneral Lázaro Cárdenas, col llamáu Plan Sexenal. Cárdenas ye escoyíu y Calles impon-y xente del so enfotu nel gabinete presidencial. La madrugada del 10 d'abril de 1936, Cárdenas, acompañáu por un cuerpu militar, saca a Calles de la so casa (en pijama),[10] y llevar hasta un avión del Exércitu Mexicanu que lo llevará a California. D'esta manera Cárdenas espulsa del país a Calles y pide l'arrenunciu de tolos callistas nel so gobiernu. Plutarco Elías Calles fixa la so residencia en San Diego, California y torna a Méxicu hasta que'l presidente Manuel Ávila Camacho, a la fin del so mandatu, déxa-y de nuevu morar nel país onde torna gravemente enfermu. Morrió'l 19 d'ochobre de 1945 na Ciudá de Méxicu.

Familia y mocedá[editar | editar la fonte]

El Coronel José Juan Elías, «El Chinaco», el so güelu paternu.

L'orixe de los Elías atribuyir a xudíos sefardinos.[11] Los sos antepasaos llegaron a Méxicu a fines del sieglu XVIII y empezaron a destacar na sociedá como terratenientes y mineros d'ésitu, amasando una gran fortuna que s'amenorgó pero nun se perdió na so totalidá nos disturbios y guerres del sieglu XIX.[12][13] El más sobresaliente de los sos antepasaos foi'l so güelu, el Coronel José Juan Elías Pérez (1824-1865),[14] «El Chinaco»,[15] embravecíu militar lliberal que morrió en combate contra les fuercies imperialistes de Maximiliano I de Méxicu.

El so fíu Plutarco Elías Lucero (1848-1917)[16] estudió Derechu y trabayó como funcionariu públicu: foi diputáu local pol distritu d'Ures en 1872 y prefeutu de Guaymas en 1874.[6] La so principal esmolición, dempués de la so modesta carrera política, foi la d'albacea de les propiedaes familiares, que menguaron pola inactividá, el abigeato y los frecuentes ataques apaches.[17]

Mientres la so estancia en Ures, Elías Lucero convivió y procreó dos fíos cola profesora Juana Lidia Malvido, con quien vivió hasta 1876. Esi añu treslladar a Guaymas y xúnese temporalmente con María de Jesús Campuzano Noriega (1844-1880),[18][16] vilba dende 1872 de Francisco Calles Araujo[16][19] y tuvieron dos fíos.

Los hermanos Elías Campuzano fueron Francisco Plutarco, nacíu'l 25 de setiembre de 1877 en Guaymas, Sonora; y María Dolores. Los sos medios hermanos fueron Arnulfo (1866), Aquila Clemencia (1867) y Francisco Calles Campuzano (1868);[20] Arturo (1872-1934)[21] y Plutarco Elías Malvido (1874-1876).[16][22]

El so padre, alcohólicu y d'inconstancia ya irresponsabilidaes conocíes, abandonar y colóse a la so amenorgada finca en San Pedro Palominas. La so madre morrió en 1880 y a partir d'esi momentu y hasta los venti años, Plutarco quedó al cargu de la so tía materna María Josefa Campuzano y del so maríu Juan Bautista Calles, hermanu de la primer pareya de la so madre.

Guaymas, Sonora, llugar de nacencia de Plutarco Elías Calles.

Plutarco camudar con ellos a Hermosillo, onde cursó los sos estudios básicos. La so güela paterna, Bernardina Lucero Urías (1830-1902),[23] dacuando visitar y cuntába-y les fazañes de los sos tíos, que fueron persones de bona posición económica.

El so tíu, Juan Bautista Calles, tenía un local onde vendía llicores y atarraquites. Él esmolecióse por cuidu y la so educación, pos ente los sos hermanos había dellos maestros d'escuela; d'él Plutarco adoptó l'apellíu Calles. Primeramente, conocióse-y como Plutarco Calles hasta 1897, cuando se realcontró col so padre, y foi entós cuando decidió amesta-y l'apellíu Elías al so nome.

En 1888, Calles estudió col profesor Benignu López Serra na Academia de Profesores, col propósitu de faese maestru; recibir en 1894 y dedicóse al maxisteriu. Aportó a inspector de les Xuntes d'Instrucción Pública en Hermosillo, profesor na Escuela #1 pa varones y ayudante nel Colexu de Sonora. En 1897 torna a Guaymas, onde foi maestru del quintu grau na Escuela #1, editó la Revista Escolar” y dirixó la escuela de la Sociedá d'Artesanos “El Porvenir”.[6]

Esi mesmu añu'l so padre llevar a Arizpe, d'onde tornó Calles desnortiáu y un pocu alcohólicu. Por esi tiempu Calles escribió un poema tituláu "Dulda", que revela'l so fondu conflictu d'identidá. Nes sos memories, Adolfo de la Huerta refier asina'l so primer alcuentru con Calles:

«Conocí a Calles cuando ésti desempeñaba l'oficiu d'ayudante de profesor de párvulos, nuna escuela de Hermosillo, y al saber que yera de Guaymas averélu bonable y pregunté-y de qué familia yera..."De la mía", contestóme; seca frase que bien demuestra'l so pocu gustu en que fuera investigáu'l so orixe.»[24]

Para 1899 Plutarco llogró dixebrase del alcohol y tomó un camín distintu al del so padre: casóse namái polo civil con Natalia Chacón, empezando un añu dempués la creación de lo que sería una numberosa familia. Mientres dos años Calles desempeñó ensin ésitu varios emplegos. Amás de maestru foi tesoreru municipal del puertu de Guaymas ya inspector xeneral d'educación, puestos de los que foi despidíu por barruntu de fraude. Darréu vuélvese alministrador del "Hotel Méxicu", propiedá del so mediu hermanu Arturo Elías; cargu que dexó Plutarco al amburase l'inmueble'l 10 de xineru de 1903.[25]

"Aquellos años de la vida de Plutarco Elías Calles fueron bien pocu afortunaos; nun paecía sinón qu'un destín adversu escorríalu constantemente. En Guaymas circuló una versión malévola que lo acusaba de disponer de dineru que, como caxeru d'una agrupación de profesores, fuéren-y confiáu [...] Pero a más de qu'aquella versión, falsa y tou, estendióse.

L'amistá y proteición del entós secretariu de Gobernación de Sonora, Alberto Cubillas, vinieron favorece-y y foi nomáu [Calles] presidente municipal de Fronteres […] Lo cierto ye que surdieron males voluntaes nos vecinos y Calles tuvo que volver al so natal Guaymas.

Nesos díes el so hermanu Arturo Elías yera propietariu d'un hotel, y Plutarco foi puestu como encargáu del chigre. L'hotel amburóse pocu dempués, y como taba bien aseguráu nun faltaron les males llingües y propalaron la versión d'una quema provocada intencionalmente y entá señalaron a Plutarco como l'autor. Pero n'honor a la verdá, hai que dicir que'l cargu yera infundáu.

La so amistá con Cubillas volvió favorece-y, y foi nomáu tesoreru municipal de Guaymas; pero nuevamente la mala suerte se ensañó con él: al recibir la Tesorería de manes del so antecesor, ésti apurrió-y, ente otros documentos, un vale personal pola cantidá de seis mil pesos. Calles, […] por escesu d'enfotu, […] aceptó'l vale y cuando pocu dempués un visitador […] prauticó-y una visita y atopó-y aquel vale, […] nun quixo aceptalo, y llevantando (el) […] acta disponer a conseñar a Plutarco responsable del delitu.

Calles […] consiguió ente los sos amigos la cantidá riquida, que reintegró a la caxa de la Tesorería, pero'l visitador, […] fixo sía comoquier el conseñamientu."[24]

A principios del sieglu XX a Elías Lucero quedáben-y inda unes nueve mil hectárees en Santa Rosa, cerca de Fronteres. En 1903 la Secretaría de Fomentu dio-y los documentos d'axudicación correspondientes. Ende, Elías Calles dedicar a l'agricultura: llantaba trigu, papa y maíz, sicasí, tampoco con ello adquirió estabilidá económica. El llabriegu Calles nun sabía semar y nun tenía bona maquinaria pal negociu. En 1906 retirar de l'agricultura y ensin ésitu, solicitó una concesión minera.

Esi añu visitar en Santa Rosa'l so amigu Santiago Smithers, quien lo persuade de faese cargu de la xerencia del molín fariñeru “Excélsior” en Fronteres. Calles acepta y en 1910 el Bancu de Sonora embarga'l molín.

Esi añu empecipia un negociu de compra-venta de pasturas, granes y farines llamáu “Elías, Smithers y Compañía”. Nel almacén d'esi negociu efeutuáronse delles xuntes del maderismo guaymense col que Calles simpatizaba. N'abril de 1911 el negociu de Calles y Smithers cierra; y por ello vuelve al alcohol. Les sos responsabilidaes fixeron que se rehabilitara por sigo mesmu; pos para 1911, yá nacieren cinco de los dolce fíos que procreó con Natalia Chacón.

"Dempués, Calles acomuñar con [...] Santiago Smithers, descendiente de norteamericanos, home honestu, trabayador y que gociaba de prestíu y xeneral estimación nel Estáu. La nueva sociedá espolletó de primeres, pero la quema d'un almacén y los primeros biltos de la revolución descompunxeron la situación y foi entós cuando Calles inclinóse a favor del enclín revolucionariu".[24]

Carrera militar y política[editar | editar la fonte]

Pascual Orozco, revolucionariu a quien Calles combatió en 1912.

En 1911 Calles abrió un comerciu en Agua Prieta onde distribuyía granes, granos, implementos agrícoles, petroleu, mantega, carne y piloncillo,[26] col que-y diba regularmente bien. En setiembre d'esi añu'l so tíu políticu,[27] el gobernador José María Maytorena, nomar comisariu.[6] Mientres el so cargu, Calles encargar de caltener l'orde, alministrar xusticia y de l'aduana. «El Viejo»,[28] como-y dicíen el so amigos, encargar de reorganizar la cárcel, asignó un edificiu a la comisaría, creó un centru escolar ya impartió sentencies a los rebeldes.[6]

Los cónsules del gobiernu de Francisco I. Madero en Douglas acusar ante Maytorena de conspirar contra'l réxime, pero'l gobernador siguió sofitándolo. En 1912 Calles enfrentó con ésitu la rebelión encabezada por Pascual Orozco.[29] Ante'l golpe d'Estáu de Victoriano Huerta y l'asesinatu del presidente Madero, Calles unvió una telegrama al gobernador Maytorena nel que lo convidaba a llevantase n'armes. Darréu, instaló a la so esposa y fíos en Nozales y dedicóse al reclutamiento de voluntarios en Douglas.[6][30]

El 5 de marzu de 1913 Calles entró a Méxicu al mandu d'un pequeñu grupu de soldaos dispuestos a la llucha. Darréu rellacionóse con otros xefes revolucionarios, ente ellos: Manuel M. Diéguez, Pedro F. Bracamontes y Esteban Baca Calderón.[6]Coles mesmes, participó na redaición y firma del Plan de Nacozari robláu'l 12 de marzu d'esi añu, onde se desconocía'l gobiernu de Huerta.

¡A les armes!

Los ciudadanos qu'empuñamos les armes pa llanzanos llenos d'ardor y rebosantes d'indignación al campu de la llucha nun venimos animaos d'esi espíritu de sistemática rebeldía que perdura por dalgún tiempu nos pueblos sacudíos formidablemente por una revolución como la de 1910; venimos cumplir con un deber como patriotes, rescatando de la tierra de la opresión al pueblu al que de nuevu trata d'encadenar la usurpación.

Como ciudadanos, salvando les instituciones republicanes d'un réxime absolutista como'l militar. Como homes, enjugando les llárimes de los que sufren cuando ven despintase'l sol radiante de les llibertaes humanes nun ocaso de regresión y d'estancamientu. Venimos protestar contra'l réxime y a llevar al banquín de los acusaos al criminal y a los sos cómplices; esto ye, a les Huerta y los Blanquet, a los Díaz y a los Mondragón, a los De la Barra y a los Reis y a tantos otros.

Venimos vengar el sangrientu ultraxe fechu a la llei, cuando asesinen al presidente de la República y a restituyir a cañonazos el derechu de xentes conculcado; venimos faenos xusticia, en representación de tol pueblu mexicanu, y a sentar la segunda piedra del Templu de Themis, baltáu'l 19 pola mano criminal de Félix Díaz, y el 23 de febreru […] pasáu, pola criminal y traidora de Victoriano Huerta.

Venimos, a lo último a lluchar ensin tregua y con tesón contra'l mal y siguir cola revolución de 1910, a apurrir el nuesu contingente de sangre a la causa del pueblu, a sacrificanos n'ares de les llibertaes públiques; a llimpiar de traidores el país y a llevar a culatazos a la rindición, a los cobardes y a los indiferentes, a los serviles y a los acomodaticios; a los atrofiaos de la conciencia y a los ociosos de la enerxía.

A eso venimos y pa eso empuñamos en 30-30.[31][30]

El mandu xeneral del exércitu sonorense taba al cargu d'Álvaro Obregón. Nel norte, el xefe d'operaciones yera Juan Cabral; nel centru, Salvador Alvarado y nel sur, Benjamín Hill. Calles foi xubíu a teniente coronel y el 16 de marzu entama pola so cuenta, y ensin autorización de Obregón, tomar de Nacozari. L'aición militar fracasó y Calles permanez en Nozales entamando'l suministru d'armes. Tres la derrota; Obregón moteyar “Plutarco Elías Cuerres”[26] y cúntase que comentó:

Calles nun s'avera al peligru, va pidi-y chiche a Arnulfo Gómez por que lo ayudar.[32][20][26]
El Gobernador de Sonora José María Maytorena Tapia, tíu políticu de Calles y a quien combatió. Ausentar pa engarrar contra Victoriano Huerta y al so regresu reclamó la gubernatura y el mandu militar.

En febreru de 1913 el gobernador José María Maytorena pidió llicencia per seis meses al Congresu estatal p'ausentase y dir combatir a Victoriano Huerta. Dexó nel so llugar a Ignacio L. Pesqueira y coló a Estaos Xuníos, onde paroló col Secretariu d'Estáu William Bryan alrodiu de la so oposición a reconocer a Huerta como presidente. Casi a la fin de la so llicencia, tornó a Sonora y Venustiano Carranza autorizólu por que n'agostu reasumiera la gubernatura del estáu; Maytorena reclamó'l mandu militar y los xefes del movimientu negáronse. Nos salones de la Presidencia Municipal de Cananea axuntáronse Ignacio Bonillas, Calles, Ignacio Pesqueira, Manuel M. Diéguez y dellos diputaos locales pa buscar la forma en que Maytorena non reasumiera la gubernatura.[17]

La combalechadura fíxose saber y Maytorena detuvo a Pesqueira, destituyó a Calles como xefe d'armes en Nozales y a Bonillas como prefeutu d'Arizpe. Calles negar a dexar el so cargu; Bonillas y Pesqueira exiliáronse n'Estaos Xuníos.[17] Diéguez foi reincorporáu al exércitu y Obregón tuvo al mandu del mesmu, mientres Maytorena foi aceptáu como gobernador de Sonora sol entendimientu de que se desempeñaría como tal hasta'l momentu fayadizu pa prescindir d'él.[17]

Carranza llegó a Sonora a mediaos de setiembre de 1913. Para ochobre, la rellación ente Maytorena y Carranza paecía rompese. La rotura definitiva consolidóse cuando Carranza nomó a Ignacio Pesqueira secretariu de Guerra.[30] El 1 d'avientu Calles foi xubíu a coronel; Carranza tenía-y particular apreciu y enfotu.[6] En marzu de 1914 Calles foi designáu comandante militar de la plaza de Hermosillo y xefe de les fuercies fixes de Sonora, tiempu nel cual dedicóse a amenorgar el poder de Maytorena y ésti, en reciprocidá, col sofitu de xefes yaquis hostiliza a Calles hasta provocar la so repliegue al norte del estáu.[6]

En setiembre de 1914 Maytorena y el so compadre Francisco Villa ruempen rellaciones col gobiernu de Venustiano Carranza.[6] A fines del mes, Calles tornó a Sonora y pasó por Agua Prieta, onde saludó per última vegada al so padre, que morrió trés años dempués.[33] El 1 d'ochobre empecipiar en Nacozari l'inminente enfrentamientu ente les tropes de Calles y Maytorena. Los maytorenistas, con 10 mil homes y los yaquis engarrando al so favor; sitiaron Nacozari por 107 díes.[34] Calles y Benjamín Hill aguantaron con 800 homes hasta que resultaron victoriosos. Calles, nesi entós xeneral brigadier, permanez en Agua Prieta adomando brigaes y xixilando les aiciones de les tropes de Maytorena en 1915.[6]

Gobernador de Sonora[editar | editar la fonte]

Primer mandatu[editar | editar la fonte]

El 4 d'agostu de 1915 Carranza nomar gobernador interín de Sonora y comandante militar del so estáu natal, desempeñándose como tal hasta'l 16 de mayu de 1916.[17] Mientres los diez meses del so interinato, Calles dedicóse simultáneamente a enfrentar a los xefes yaquis de Maytorena.

El mesmu día en qu'asumió'l cargu de gobernador, Calles dio a conocer el so Programa de Gobiernu, que ellaboró pensando nes “revolución d'ideales y les reformes escontra'l progresu qu'agora presentaba al pueblu”.[6]

Mientres el so gubernatura asegurar de faer respetar les garantíes individuales y les llibertaes polítiques.[6] Fixo reformes a la educación, abrió escueles en tolos sitios de más de 500 habitantes, obligó a les compañíes mineres o industriales a instalar centros escolares ya instaurar sistemes de beques, biblioteques, escueles normales y p'adultos. Tamién promovió una nueva llexislatura civil y penal, fixo reformes a l'agricultura concediendo meyores sueldos a llabradores y la subdivisión de grandes finques. Mientres el so mandatu, diose la creación d'un bancu agrícola oficial del estáu de Sonora.[6]

Pancho Villa, revolucionariu qu'atacó Agua Prieta en 1915, Calles combatir y trunfó con menos de la cuarta parte de soldaos.

El 1 de payares de 1915, Francisco Villa atacó Agua Prieta al mandu de 18.000 homes, pero Calles aguantó y trunfó con menos de la cuarta parte de soldaos, utilizando la mesma estratexa de resistencia del sitiu de Nacozari de 1914: los soldaos de Villa estrellar contra un allugamientu de mines, alambraos, fueses y trincheres dispuestes por Calles. Tres la so derrota, díes dempués, el 2 d'avientu, Villa asesinó nel pequeñu pobláu de San Pedro de la Cueva a tolos varón que lu habitaben (73 homes), incluyendo al cura Andrés Avelino Flores.[30]

Coles mesmes, Calles abrió nuevos caminos, favoreció la competencia comercial en beneficiu del consumidor, propunxo un nuevu réxime fiscal y creó instituciones de beneficencia.[6] Fixo que se inculcaran vezos de llimpieza por aciu conferencies públiques y amás, encargar d'impulsar el mutualismo ente los obreros. Cuatro díes dempués del so toma de posesión, emitió un decretu nel que prohibió la venta y fabricación de bébores embriagantes, con pena de cárcel per cinco años a quien lo fixera.[6]

Considerando qu'una de les causes de la decadencia de los pueblos ye l'usu de les bébores embriagantes, qu'amás de producir aniquilamientu físicu y les perversión moral del individuu, ye tamién unu de los principales factores del malestar económico; que ye bien sabíu que la criminalidad ta en rellación direuta col emplegu de les bébores alcohóliques y teniendo el gobiernu constitucionalista la obligación de moralizar a los ciudadanos que tán sol so amparu y procurar el so meyoramientu, nun podría dexar d'ocupase de llexislar darréu sobre tan importante materia.

Poro, tuvi qu'emitir el siguiente decretu:

1. Queda absolutamente prohibida nel Estáu de Sonora la importación, venta y fabricación de bébores embriagantes.

2. Considérense como bebíes embriagantes aquelles que contengan alcohol en cualquier cantidá.

3. Les persones que infrinjan l'artículu primeru van ser castigaes con cinco años de prisión que va imponer l'Executivu, mientres se restablez el Poder Xudicial, faciendo constar el procedimientu nuna acta onde se va recibir la declaración de los derechos responsables y les pruebes qu'hubieren y pro o en contra. A los cómplices y encubridores va imponése-yos prisión de trés y dos años, respeutivamente.

4. Los delitos d'enfile van castigar coles penes que yá tienen señalaes nel Códigu Penal, llevándose a cabu'l mesmu procedimientu sumariu que s'espresa na primer parte del artículu terceru, entrín y non se restablecen los tribunales.[35][30]

Ente la gran cantidá de decretos apaecíen dalgunos prohibiendo los xuegos d'azar, autorizando a la policía a arrestar a los organizadores, xugadores y espectadores de los mesmos.[30] Calles concedió amnistía a los siguidores de Francisco Villa y clausuró los sitios de tortura nes penitenciarías.[6] N'otru decretu, ordenó la tresferencia al dominiu públicu de los bienes de quien sofitaren moral o materialmente a Pascual Orozco, Victoriano Huerta o al gobiernu de la Convención d'Aguascalientes. En mayu de 1916 ordenó la distribución ente los emplegaos públicos un cuestionariu nel que se-yos amedrana pa declarar la so llealtá al gobiernu y confesar les sos antigües filiaciones pasaes.[30]

Como gobernador, ordenó la emisión d'otros decretos referentes a la creación d'escueles, pal establecimientu del catastru, pa la publicación de la Llei Orgánica de los Tribunales d'Estáu y onde afitaba'l sueldu mínimu pa xornaleros y peones. Mientres el so mandatu, Calles atendió nun 22% a la educación pública. En mayu de 1916 foi asignáu, per unos meses, a la Xefatura d'Operaciones del Estáu y Adolfo de la Huerta convertir en Gobernador Interín. Pal tiempu en que dexó la gubernatura, Calles dictara 56 decretos, emitiendo seis per mes.[6]

Segundu y tercer mandatu[editar | editar la fonte]

Venustiano Carranza, mentor políticu de Elías Calles.

El 25 de xunu de 1917, Calles reasume la gobernatura constitucionalmente ostentándola hasta mayu de 1919, con una curtia interrupción dexando nel poder a Cesáreo Soriano; periodu nel cual Calles ye designáu ministru d'Industria, Comerciu y Trabayu mientres l'alministración de Venustiano Carranza. Mientres los sos últimos dos mandatos como gobernador, Calles promulgó cinco ley reglamentaries: la de Xuntes de Conciliación y Arbitraxe, la d'Indemnizaciones, la d'Alministración Interior del Estáu, la de Trabayu y Previsión Social y la Llei Agraria. A Soriano lo desaforó por aciu el Congresu por dexar l'establecimientu d'una casa de xuegos.[30][6]

Espulsó a dellos simpatizantes de la lliga anarquista IWW y ordenó el fusilamiento de Lázaro Gutiérrez de Lara. A los indios yaquis y a les compañíes estauxunidenses “Wheeler y Richardson”, qu'atropaben tierres inactives, dedicar a combatilos mientres la so gubernatura.[30][6] Otramiente, Calles ordenó la espulsión de tolos sacerdotes católicos de Sonora. Inauguró la Escuela Normal pa Profesores y entamó un congresu pedagóxicu, en xineru y xunu de 1916 respeutivamente. Calles mandó abrir 127 escueles primaries y les escueles “Cruz Gálvez d'Artes y Oficios” pa los neños güérfanos de la Revolución.[30][6]

N'agostu de 1917 Calles fixo circular un manifiestu tituláu “Pola redención de la raza”, onde pidía la cooperación de la ciudadanía pa construyir dos grandes edificios (unu pa varones y otru pa muyeres) per mediu d'un conveniu públicu.[30][6]

Hai menos de dos años, en 1915, fundé la Escuela d'Artes y Oficios pa Güérfanos […], impulsándome a ello a les repitíes observaciones que al correr los distintos puntos del estáu pudi recoyer en cuanto el númberu verdaderamente crecíu de neños güérfanos y abandonaos qu'atopé en casi tolos llugares. […] Concebí asina la idea de crear un asilu que, amás d'arrampuñar a la indigencia y ensin dulda a la corrupción a aquellos seres infelices ya inocentes, pudiera convertilos n'elementos d'orde y progresu […], más tarde […], aptos pal trabayu y moralmente fuertes y sanos.[36][30][6]

Nel decretu, Calles estableció que se protexería a tolos güérfanos ensin distinción dalguna. Para 1920, la institución cuntaba con instalaciones fayadices: el de varones tenía 468 alumnos internos y el de muyeres, cuntaba con 396 alumnes; ente elles les fíes del xeneral Calles.[6] La escuela tenía seis años de primaria y dábase enseñanza industrial. Los varones aprendíen carpintería, agricultura y mecanografía. Les muyeres formaron una orquesta y los varones una banda de música. Tolos alumnos de la institución, al referise al gobernador, llamar «Pá Calles».[6]

Los ésitos y fracasos que tengan nes escueles Cruz Gálvez considerar como mios, y voi gociar colos primeros y voi sufrir colos segundos.[37][6]

La llucha pol poder[editar | editar la fonte]

Plan d'Agua Prieta[editar | editar la fonte]

En xineru de 1920, Calles arrenunció al so puestu nel gabinete de Carranza pa incorporase a la campaña presidencial d'Álvaro Obregón.[6] Por cuenta de les diferencies polítiques ente Venustiano Carranza y Obregón, n'abril de 1920 el "grupu de los sonorenses" integráu por Obregón, Calles y De la Huerta, proclamó'l Plan d'Agua Prieta que desconocía al gobiernu carrancista. Col asesinatu de Carranza en Tlaxcalantongo, Puebla, Calles ocupó'l cargu de secretariu de Guerra y Marina mientres el interinato d'Adolfo de la Huerta y foi secretariu de Gobernación nel gabinete del presidente Álvaro Obregón,[29]el cual desempeñó mientres casi tol cuatrieniu presidencial.

Secretariu de Gobernación[editar | editar la fonte]

"El [...] (secretariu) Calles tien bon físicu de dictador […] el so calter ye de dominador de fieres y pisoteador de sapos […]."[6] "Ye home trabáu, anchu de costazos y d'actitú aveseda. […] La so cara ye dura, foliada, de traces agresives; mázcara de bronce que raramente reláxase. Los sos güeyos son pequeños, fundíos y ensin espresión. El so pelo negru yá tien toques de gris y el so bigote recortáu paez fuera de sitiu nuna cara tan severa."
.[6]
Plutarco Elías Calles fotografiáu fuera del edificiu de la Federación Estauxunidense del Trabayu colos funcionarios de la mesma; mientres una visita que realizó meses antes de tomar posesión como presidente de Méxicu. Ende foi recibíu con honores y ufiertóse-y una llacuada, presidíu por Samuel Gompers, quien dirixó delles pallabres a Calles mientres la so visita'l 31 d'ochobre de 1924.

A Obregón y a Calles más que la simpatía o l'amistá, la historia y la política mexicana xunir. No fondero, dambos sentíen despreciu unu pol otru; sicasí, siempres se precisaron mutuamente y calteníen un tratu cordial. A mediaos de 1923 Calles retirar a la facienda de Soledá de la Mota, Nuevo León, propiedá d'unu de los sos fíos. Ende inauguró una escuela y y impartió la primer lleición de la clase. Pa esi tiempu yá sabía que yera l'escoyíu p'asoceder a Obregón y estremóse pa cavilgar sobre lo que fadría nel so gobiernu.[6]

Plutarco Elías Calles col presidente d'Alemaña Friedrich Ebert n'agostu de 1924.

En Sonora empezaron a llamalo «El Turcu».[38] Ente agostu y ochobre de 1924, Calles viaxó a Europa con parte de la so numberosa familia. Unu de los propósitos del viaxe ye atendese nel sanatoriu Grunewald los dolores de la so pierna estropiada mientres el sitiu en Naco. Otru de los sos oxetivos yera estudiar la organización política, económica y social d'Europa; en particular l'Alemaña socialdemócrata, gobernada por Friedrich Ebert.[6]

Nesi país averar a industries cooperatives y solicitó copia de cada preséu de trabayu. Sobre trabayo y organización industrial pidió estatutos, libretas de trabayu, talonarios, vales de too tipu y obres lliteraries d'interés xeneral. En Hamburgu, Calles aprovechó pa externar les sos polítiques de recibimientu a los inmigrantes europeos, incluyíos los xudíos. El so mensaxe llegó hasta delles ciudaes polaques. D'Alemaña pasó a Francia, onde foi recibíu con honores pol primer ministru Édouard Herriot. Nun pudo viaxar a Inglaterra, entós rexida pol Primer Ministru Ramsay MacDonald, pero conformar con enterase del movimientu llaborista d'esti país.[6]Per otru llau, ente dambos surdiría una simpatía mutua, pos años dempués, nuna gran fuelga en Inglaterra, el gobiernu mexicanu —por órdenes de Calles— unviólu 200 mil dólares empobinaos a los mineros del carbón.[6]Depués visitó al presidente d'Estaos Xuníos Calvin Coolidge y asistió a una llacuada nel so honor entamáu pola Federación Estauxunidense del Trabayu, onde dirixó unes pallabres el reconocíu líder Samuel Gompers.[6]

Mandatu presidencial[editar | editar la fonte]

Protesta[editar | editar la fonte]

La so cercanía escontra Álvaro Obregón yera tal, que se dicía que yera'l brazu derechu qu'esti perdiera en Celaya.[8] Foi gracies a esta rellación que, ensin enforma esfuerciu, anque si hubo d'encalorar la rebelión encabezada por Adolfo de la Huerta y gana-y al so únicu contrincante Ángel Flores; que Calles ocupó la siella presidencial a los cuarenta y siete años d'edá. Tomó posesión del cargu a les 12:00 hores del 1 d'avientu de 1924 nel flamante Estadiu Nacional, como se-y conocía antes al estadiu construyíu nos terrenes del antiguu Panteón de la Piedá; nuna ceremonia a la qu'asistieron más de cuarenta mil persones. Al actu siguiólu una receición que siguió tola nueche frente a la casa de Calles na cai Marsella númberu 21.[8]

El nuevu mandatariu yera un políticu ente los militares que supo ganase a los más importantes líderes de la dómina por que-y dexaren siguir cola reconstrucción del país. Calles asitiaría'l so poder sobre cuatro pilares:

  • El sofitu del xeneral Álvaro Obregón, principal caudiellu de la dómina.
  • La profesionalización y descaudillización del exércitu.
  • La organización de les bases que la llevaríen a la creación del Partíu Nacional Revolucionariu.
  • L'alcuerdu norteamericanu con tou y renegociación de la delda.[39]

Gabinete[editar | editar la fonte]

CARGU NOME
Secretariu de Gobernación Emilio Portes Gil
Secretariu de Gobernación Adalberto Tejeda Olivares
Secretariu de Rellaciones Aarón Sáenz
Secretariu de Rellaciones Genaro Estrada
Secretariu de Facienda Alberto J. Pani
Secretariu de Facienda Luis Fernando Maldonado
Secretariu de Guerra y Marina Joaquín Amaro Domínguez
Secretariu d'Agricultura Luis L. León
Secretariu d'Agricultura Adalberto Tejeda
Secretariu d'Agricultura Eduardo Ortiz
Secretariu de Comunicaciones Ramón Ross
Secretariu de Comunicaciones Luis N. Morones
Secretariu d'Industria y Comerciu José Manuel Puig Casauranc
Secretariu Educación Pública José Manuel Puig Casauranc
Secretariu Educación Pública Moisés Sáenz
Departamentu de Salobridá Ignacio Gastelum
Departamentu de Fabriles Celestino Gasca
Departamentu de Contraloría Luis Montes de Oca
Departamentu de Contraloría Julio Freyssinier Morín
Procurador Xeneral de la República Romeo Ortega
Procurador Xeneral de la República Ezequiel Padilla Peñaloza
Departamentu del Distritu Federal Ángel Alanís
Departamentu del Distritu Federal Everardo Gallardo
Departamentu del Distritu Federal Juan Correa [40]

Política interna[editar | editar la fonte]

La política de Calles mientres la so presidencia taba enfocada na reconstrucción nacional, por aciu l'establecimientu d'un Estáu fuerte, sofitáu na ideoloxía populista y basao nel principiu de conciliación de sectores. Con Calles llogró un axuste económicu y d'instituyir un nuevu orde políticu.[41]

Reorganización del exércitu[editar | editar la fonte]

Xeneral Joaquín Amaro Domínguez, desempeñóse como ministru de Guerra nes alministraciones de Calles, Pascual Ortiz Rubio y Emilio Portes Gil. Calles -y comisionó la reorganización del exércitu.

Poles rivalidá internes y les aspiraciones presidenciales de casi tolos xefes militares, l'exércitu convirtiérase nun centru d'insurrección, polo que foi necesaria la so reorganización; llabor que Calles-y asignó al secretariu de Guerra Joaquín Amaro.[41]

Restablecióse l'antiguu Colexu Militar y profesionalizóse a los oficiales, despidiendo a los más revoltosos. Amaro enfocar n'acabar con el costume na que los xefes de zona o d'unidá formaben exércitos privaos que-y rindíen llealtá. El xeneral Amaro estremó al país en 33 xefatures que remplazaban a diez zones, y cuando yera necesariu, subdividir. Otru problema del exércitu mexicanu d'esi tiempu yera la falta de dineru p'adquirir armamentos y el mal salariu de los soldaos, condiciones qu'ameyoraron cuando Méxicu ameyoró rellaciones diplomátiques con Estaos Xuníos.[41]

Guerra Cristera[editar | editar la fonte]

Por Guerra Cristera entender a la etapa histórica trescurrida ente 1926 y 1929, carauterizada pol presidente Plutarco Elías Calles, onde s'efeutuó un conflictu armáu ente'l gobiernu y milicies de llaicos, presbíteros y relixosos católicos qu'aguantaben l'aplicación de llexislación y polítiques públiques empobinaes a acutar el poder y la participación de la Ilesia católica sobre los bienes de la nación según en procedimientos civiles.

Ente los eventos que bastiaron el conflictu, per un sitiu cúntense delles matances de fieles católicos a la salida d'actos de cultu en templos católicos na Ciudá de Méxicu y n'otres ciudaes de la República, y per l'otru llau les otomíes de los cristeros en contra de los Maestros Rurales desarmaos,[42][43][44][45] que nin siquier tomaben parte nel conflictu,[46] dalgunos nun aceptaron dexar les sos escueles y comunidaes, y a munchos cortáronse-yos les oreyes como resultáu.[47][48][49][50] a dichos maestros conózse-yos como "maestros desorejados".[51][52] En Los peores casos, los maestros fueron torturaos y asesinaos polos cristeros.[42][44] Calculóse que siquier 300 maestros fueron asesinaos ente los años 1935 y 1939,[53] incluyendo l'asesinatu de Carlos Sayago, Carlos Pastraña, y Llibráu Labastida en Teziutlán, Puebla;[54][55] la execución del maestru, Carlos Toledano, quien foi quemáu vivu en Tlapacoyan, Veracruz;[56][57] y el linchamiento de siquier 42 maestros nel estáu de Michoacán:.[44] Coles mesmes puede citase'l casu de la maestra María Rodríguez Murillo, quien fora ultraxada y muerta por un grupu de cristeros.[58]
Estos eventos fueron rexistraos polos principales diarios del País, pero que fueron censuraos pol gobiernu revolucionariu,[ensin referencies] anque dellos diarios estranxeros sí reportaron les masacres.[41]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Rotura de rellaciones cola Ilesia Católica[editar | editar la fonte]
Cristeros colgaos en Jalisco. Mientres la Guerra Cristera, los rebeldes yeren fusilaos y darréu colgaos por que sirviera d'alvertencia y escarmientu. Aquella guerra non solo costó 70,000 vides sinón una cayida fulminante de la producción agrícola y l'emigración de 200,000 persones. En pallabres del historiador Luis González y González, foi una guerra sangrienta como poques, el mayor sacrificiu humanu coleutivu en tola historia de Méxicu.

Escontra 1919, los católicos fundaren el partíu políticu Nacional Republicanu, y esixeron que fuera reformada la Constitución de la qu'entamaben manifestaciones contra'l gobiernu revolucionariu y glayaben pola ciudá de Méxicu les sos filiaciones relixoses. En febreru de 1925 los dirixentes de la Confederación Rexonal Obrera Mexicana, CROM, concibieron la idea de formar una ilesia católica dixebrada de Roma y punxeron en práutica'l so proyeutu nun templu de la ciudá de Méxicu, que tomaron violentamente, poles armes, y onde instalaron al sacerdote renegáu José Joaquín Pérez por que fuera el patriarca de la nueva Ilesia.[41] Por esi tiempu, los gobernadores anticlericales de los Estaos de Veracruz y Tabasco dictaron decretos pa llindar les funciones de los sacerdotes. En protesta, los mozos católicos fundaron, en marzu de 1925 la Lliga Nacional de Defensa Relixosa. El conflictu ente la Ilesia y el gobiernu apinóse cuando'l arzobispu de Méxicu José Mora del Río, realizó protestes contra les disposiciones que se referíen a les cuestiones relixoses nel artículu 130 de la Constitución. Calles ordenó al Procurador de Xusticia la detención del arzobispu, lo cual produció numberoses protestes de los católicos y de dellos embaxadores estranxeros.[41]

Llei "Calles"[editar | editar la fonte]

El 14 de xunu de 1926, el gobiernu del Presidente Plutarco Elías Calles Campuzano expedió una Llei adicional que foi publicada'l 2 de xunetu del mesmu añu, na que llindaba'l númberu de sacerdotes en cada Entidá y onde s'establecía que tolos sacerdotes del país teníen de rexistrase con cada presidente municipal y solamente podríen exercer les sos funciones quien tuvieren una llicencia dada pol Congresu de la Unión o'l Congresu del estáu correspondiente. Esta Llei efeutivamente non solamente nun dixebraba Ilesia y Estáu, sinón que supeditaba la primera al segundu, que por aciu ella adquiría "Carta blanca" llegal pa entemetese al so antoxu nos asuntos puramente internos de les Ilesies, la Católicasobremanera.[41]

Nel decretu, Calles faía saber les reformes del Códigu Penal onde establecía penes severes por violaciones a la Constitución no referente a cultos o enseñanza. Por cuenta de la Llei "Calles", fueron clausuraos arbitrariamente 142 templos nel País, delles capiyes n'asilos de beneficencia privada abiertos al públicu; suprimiéronse les actuaciones de relixosos en toles instituciones de beneficencia nes que participaben; cerráronse 73 conventos y espulsóse a numberosos sacerdotes estranxeros. Ante estes agresiones per parte del gobiernu, a finales de xunetu de 1926, l'episcopáu mexicanu ordenó la suspensión de tolos actos de calter relixosu; aición que bastió'l movimientu armáu.[41]

Remortines de la Guerra Cristera[editar | editar la fonte]

El conflictu relixosu desenvolvióse principalmente nos estaos de Guanajuato, Colima, Querétaro, Michoacán y Jalisco. El gobiernu de Calles, pa combatir a los remontaos, invirtió enormes recursos económicos, materiales y humanos, pos tuvo necesidá d'emplegar más de 200.000 soldaos.

Emilio Portes Gil, empezó una llarga negociación, na que participó como mediador, el recién llegáu embaxador estauxunidense, Dwight Morrow. Llogróse un alcuerdu d'amnistía xeneral pa tolos llevantaos n'armes que quixeren rindise. Alcordóse devolver les cases curales y episcopales, y evitar mayores confrontaciones en delantre.

L'alcuerdu nun tomó en cuenta a los 500.000 combatientes del exércitu cristero que pa esi momentu sufrieren 25.000 baxes. Decepcionaos, la mayoría dexó les armes, otros, entá so la condena de les autoridaes eclesiástiques siguieron la llucha mientres dellos años. Aquella guerra non solo costó 70.000 vides sinón una cayida fulminante de la producción agrícola y l'emigración de 200.000 persones. En pallabres del historiador Luis González y González, «foi una guerra sangrienta como poques, el mayor sacrificiu humanu coleutivu en tola historia de Méxicu».[59][60]

Economía, finances y obres públiques[editar | editar la fonte]

El proyeutu de reconstrucción económica mientres l'alministración de Calles foi de llamáu “Nueva Política Económica”.[41] El proyeutu tenía como oxetivu;

  • La creación d'una moneda estable, un presupuestu equilibráu y una Facienda sana.
  • La busca d'una correuta política financiera.
  • La devolución de bienes a manes privaes.
  • La creación del impuestu sobre la renta.
  • La creación d'instituciones y práutiques que sofitaren la política financiera.[41]

La misión de llevar a cabu les polítiques financieres callistas foi encamentada a Alberto J. Pani. El so llabor de saneamientu financieru consistió nel amenorgamientu de los sueldos de toles secretaríes, en suprimir dellos departamentos na de Facienda; en reformar métodos de contabilidá nacional y presupuestos; coles mesmes Pani impunxo drásticos amenorgamientos monetarios a toa oficina de gobiernu; encargar d'atayar los subsidios y les partíes que se dedicaben a sostener les asociaciones culturales civiles de beneficencia; amenorgar les compres a Estaos Xuníos; entamar la Direición Xeneral de Catastru aplicando métodos vanguardistas; diversificar les fontes d'ingresu federal per mediu del establecimientu del Impuestu sobre la Renta y racionalizar el réxime fiscal por aciu la organización de la Primer Convención Nacional, que s'efeutuó na ciudá de Méxicu n'agostu de 1925.[41]

A fines d'avientu de 1924, fueron creaes la Llei Xeneral d'Instituciones de Creitu y Establecimientos Bancarios y la Comisión Nacional Bancaria, que la so función principal yera xixilar que les instituciones de creitu cumplieres les disposiciones llegales. El 7 de xineru de 1925 foi expedida la Llei Xeneral d'Instituciones de Creitu, que marcaba la continuación del procesu evolutivu del sistema bancariu mexicanu, impulsáu mientres el Porfiriato y atayáu col derrumbe políticu d'ésti. Tanto yera la continuación del réxime de Porfirio Díaz na reorganización bancaria del gobiernu de Calles que se mandó a llamar a Miguel S. Macedo, unu de los “Científicos” más allegáu a José Yves Limantour, quien fuera ministru de Facienda de Díaz y que yá concibiera les bases d'una nueva estructuración del sistema bancariu antes del entamu de la Revolución mexicana. La nueva llexislación estableció la creación d'un Bancu únicu d'emisión, que sería'l Bancu de Méxicu, inauguráu'l 1 de setiembre de 1925; y yera alministráu por un conseyu integráu por industriales, comerciantes, banqueros y políticos de pesu nel país, y taba presidíu por Manuel Gómez Morín.[41]

El Bancu de Méxicu, que'l so mayor accionista yera'l gobiernu, crear col propósitu d'establecer un réxime bancariu empobináu a una economía social de base nacionalista. Taba facultáu pa efeutuar les siguientes funciones específiques:

  • Emisión de billetes.
  • Regular la circulación monetaria nel país, los cambeos sobre l'esterior y la tasa d'interés
  • Redescontar documentos de calter mercantil
  • Faese cargu del serviciu de tesorería del gobiernu *

Coles llimitaciones de la llei respeutiva, efeutuar les operaciones bancaries que pertenecen a los bancos de depósitu y descuentos.[41]

Manuel Gómez Morín, cofundador y primer presidente del Bancu de Méxicu; gracies a la so iniciativa, en 1926 establecióse'l Bancu de Creitu Agrícola pal fomentu, reglamentación y vixilancia de los creitos rexonales.

Otra institución de creitu creada nel gobiernu de Calles foi'l Bancu de Creitu Agrícola, inauguráu en febreru de 1926, que'l so proyeutu deber a Manuel Gómez Morín; el propósitu de la fundación d'esti bancu partía del supuestu de qu'en bona midida yá fuera realizada la reforma agraria, y constituyíase pa faer préstamos d'avíu, refaccionarios o inmobiliarios. Amás, Gómez Morín buscaba qu'esta institución sirviera pal fomentu, reglamentación y vixilancia del funcionamientu de les sociedaes de creitu rexonales.[41]

Los trabayos que Pani fixo cola economía mexicana dieron bones resultancies. En mediu añu los depósitos aumentaron un 22% y, a finales de 1925, llogróse un superávit de 21 millones de pesos, a pesar de que la creación del Bancu de Méxicu riquió de la inversión d'un pocu más de 50 millones de pesos del aforru estatal.

Sicasí, aquella situación de bonanza nun prevaleció enforma tiempu. Les finances mexicanes dependíen en gran midida de los impuestos del petroleu y cuando en 1926 conxugar factores que provocaron la cayida de los precios del crudu, la economía mexicana entró nuna crisis de la que nun se recuperaría hasta la dómina de la Segunda Guerra Mundial. Tal crisis acentuar pola cayida del preciu de la plata, otra área que constituyía les principales fontes de riqueza de Méxicu. Al desastre económicu auniéronse problemes d'orde políticu y social: el regresu d'Álvaro Obregón a la vida política y la Guerra Cristera. En 1927 arrenunció Pani como secretariu de Facienda y foi sustituyíu por Luis Montes de Oca, quien exerció'l so cargu mientres la reconciliación diplomática ente Méxicu y Estaos Xuníos y caltuvo un cordial y amistosu tratu col embaxador Dwight Morrow.[41]

El gobiernu de Calles foi'l primeru n'invertir en infraestructura.[61] Mientres el so xestión creóse la Direición Xeneral de Caminos y la Comisión Xeneral de Regación; empezar a construyir carreteres, caminos, preses y canales.[61] El Bancu de Méxicu y la Secretaría de Facienda, rexida por Alberto J. Pani, conducíen la economía y les finances del Méxicu na segunda metá de la década de 1920. Nel rubro de la industria, pal añu de 1925 en Méxicu cuntar con 130 fábriques de capital estauxunidense (Palmolive y la Ford Motor Company) y de capital nacional (CEMEX, Grupu Modelo). Nel mercáu de valores, Méxicu algamó importantes niveles y los inversionistas llograron ganancies.[61]

Sicasí, la puxanza económica nun duró enforma, pos nel periodu 1926-1932, la economía y les finances tornaron; tamién lo fixeron la demanda interna, les inversiones, les ganancies y la producción industrial. Esto traxo como repercusión el zarru de fábriques y el desemplegu masivu. La economía de dellos países entró en recesión y encararon una severa crisis mientres la Gran Depresión. En Méxicu, por causa de la Guerra Cristera, munchos inversionistas resabiaron del gobiernu y retiráronse. Les esportaciones, mientres esti tiempu, suspendiéronse y nun había divises. La Guerra Cristera afectó enforma al país no que fai a la economía.[61]

Calles y el comunismu[editar | editar la fonte]

En 1923 cuando se sabía yá que Calles seria candidatu a la presidencia búscose un partíu políticu que lo sofitara, d'esta manera la so candidatura foi llanzada pol Partíu Comunista Mexicanu, fundáu'l 24 de payares de 1919 (y con quien hubo mayores coincidencies ideolóxiques) y el Partíu Llaborista Mexicanu. Mientres el gobiernu de Calles ratificaron el so principios de sofitar el repartu de la tierra y d'entamar a los trabayadores agrícoles, lo que foi criticáu polos grandes hacendados y los llatifundistes qu'entá quedaben nel país. Mientres el Callismo partióse 62% de territoriu a la comunidá agraria y dióse-yos creitos que-yos dexaren progresar y desenvolvese.

emblema del Partíu Comunista Mexicanu

Coles mesmes la estricta política Callista d'aplicar l'artículu 27 de la Constitución provocó la inmediata reaición del gobiernu d'Estaos Xuníos. L'embaxador estauxunidense en Méxicu, James Rockwell Sheffield llamó a Calles comunista. Calles nunca se consideró a sigo mesmu como comunista, pero consideraba la revolución como una forma de gobernar más qu'una posición ideolóxica. La primer embaxada de la Xunión Soviética, nunca antes establecida, instaurar en Méxicu; ocasión na que l'embaxador de dicha dependencia señaló que “nengún país amuesa más semeyances que la Xunión Soviética y Méxicu”. Dempués d'esto, dellos miembros del gobiernu d'Estaos Xuníos, empezando por Sheffield, consideraron que Méxicu yera'l segundu país bolxevique na Tierra y empezaron a referise a él como “Soviet Méxicu”. Tiempu dempués Calles volvió ser llomáu de comunista por dellos xerarques de la ilesia católica pola so estricta política anticlerical, paecida a la que nun entamu fuera adoptada pola Xunión Soviética, la Llei Calles espulsó del país a los sacerdotes estranxeros y reguló l'actividá de les Ilesies. Esta Llei efeutivamente non solamente dixebraba Ilesia y Estáu, sinón que supeditaba la primera al segundu, que por aciu aquella adquiría "Carta blanca" llegal pa entemetese al so antoxu nos asuntos puramente internos de les Ilesies; la católica en particular. Calles tamién sofitó la lliberación económica de gran parte de la población llabrador y obrero ameyorando les sos actividaes llaborales y entamando dellos sindicatos.

Sicasí Calles dio instrucciones a les Secretaríes de Rellaciones Esteriores y Gobernación por que torgaren la entrada de comunistes al país y la so infiltración na política mexicana, lo que foi bien vistu polos Estaos Xuníos.

Delda esterna[editar | editar la fonte]

La delda esterna foi otru de los problemes importantes que Calles s'enfocó en tratar. N'ochobre de 1925, cuando la reorganización bancaria de Pani inspirara ciertu enfotu a los acreedores foranos, llogróse un nuevu conveniu con Thomas Lamont que dexó refinanciar la delda esterna. Esti conveniu correxía l'anterior, robláu por Adolfo de la Huerta y Thomas Lamont, nel so aspeutu fundamental; yá que lliberaba al gobiernu mexicanu de pagar la delda ferrocarrilera a manes privaes, polo que'l gobiernu de Calles quitaba los problemes económicos y llaborales qu'aquexaben al sector ferrocarrilero.

Na Enmienda Pani», como se-y llamó al conveniu, caltúvose la obligación de Méxicu de pagar capital ya intereses de la delda desque fueren suspendíos los pagos en 1914, pero llogróse que'l comité de banqueros enllargara'l plazu de pagos hasta xineru de 1928. Al dixebrar la delda de los ferrocarriles, la suma de la delda menguó de 1451 a 998 millones de pesos, sicasí, como efeutu de la crisis y de los conflictos políticu-sociales de 1926, Calles suspendió nuevamente'l pagu de la delda esterior en 1927.

La nueva situación de crisis económica pola que travesaba Méxicu esmoleció al embaxador Morrow y convenció a Calles de que realizara un estudiu sobre les finances mexicanes por un grupu d'espertos estauxunidenses. Estos encamentaron que fueren amenorgaos los gastos correspondientes a les obres públiques y los gastos militares, que nesi tiempu ocupaben una tercer parte del presupuestu, pa enriar eses reparticiones al serviciu de la delda.

Política agraria[editar | editar la fonte]

Nel gobiernu de Calles creóse'l Bancu Nacional de Creitu Agrícola, la Comisión Nacional de Regación y la Comisión Nacional de Caminos. Estes instituciones fueron creaes col fin d'otorgar creitos pal campu y la construcción de preses, banzaos, sistemes de riego, caminos y carreteres pa favorecer a l'agricultura y a la economía del país.[61]

El repartu de tierres nun se realizaba por cuenta de los intereses de llatifundios mexicanos y estranxeros que teníen nel so poder la mayor parte de tierres. Calles emitió la llei reglamentaria del artículu 27 de la Constitución onde estableció'l derechu a la dotación o a la restitución de tierres y agües, coles mires de solucionar el problema.[61]

Coles mesmes estableció que los mexicanos podíen adquirir tierres y agües en cualquier puntu de la República; que los estranxeros nun podíen adquirir propiedaes nin tener concesiones sobre mines, agües y hidrocarburos a 100 quilómetros de les fronteres y a 50 quilómetros de les mariñes. Los estranxeros que pretendieren mercar o llograr concesiones teníen d'arrenunciar al sofitu de los sos países natales.[61]

Mientres el gobiernu de Calles, Méxicu siguía siendo un país onde gran parte de la población económicamente activa trabayaba nel campu y na so mayoría, taba constituyida por peones, anque en menor proporción qu'antes de la Revolución mexicana. La población llabradora componer de comuñeros, ejidatarios, pequeños propietarios comuñeros y renteros de facienda, ranchos y ejidos. Incluyía tamién a los trabayadores agrícoles migratorios.

Mientres la so alministración, Elías Calles partió 62% de territoriu a la comunidá agrícola, doblando la cantidá de reparticiones qu'Álvaro Obregón fixo mientres la so alministración.

Pa Calles, la situación del agru mexicanu tenía de camudar. A diferencia d'Álvaro Obregón, Calles consideraba que'l problema tenía de ser tratáu non solo como un conflictu políticu, sinón con una visión téunicu-económica, so la direición del Estáu.

La solución pa tratar el problema agrícola consistió no que'l presidente llamó «Solución Integral», que trataba la entrega de la tierra y daba la garantía de la so producción, faciendo que'l que la recibiera fora dotáu de granes, agües, implementos y creitos necesarios pal cultivu de les sos tierres.

Con base na Solución Integral», en 1925 Calles expedió la Llei Sobre Repartición de Tierres Ejidales y Constitución del Patrimoniu Parcelario Ejidal”, que'l so propósitu yera sustituyir el sistema d'esplotación coleutiva por un sistema d'esplotación individual. El repartu agrariu realizar por mediu de dos procedimientos:

  • La restitución que se llevaba a efeutu en casu de qu'un pueblu presentara los sos títulos de propiedá y demostrara ser desaposiáu.
  • La dotación, onde se procedía cuando los títulos que presentaba un pueblu que fuera desaposiáu de tierres teníen dalgún defectu que torgara la restitución.[41]

Pa 1928, los gobiernos revolucionarios apurrieren cerca de 5 millones 400 mil hectárees; Venustiano Carranza partiera'l 4%, Adolfo de la Huerta el 3%, Obregón el 31% y Calles el 62%. Otru puntu que'l proyeutu «Solución Integral» de Calles cumplió pal sector agrícola foi un intensu trabayu de regación, proyeutáu por Alberto J. Pani, que la so principal especialidá yera la hidráulica, con base n'estudios primeramente efeutuaos sobre recursos acuíferos de Méxicu.[41]

A principios de xineru de 1926 empezar a poner en práutica la Llei Federal de Regación, que se publicar un mes antes, na que se señalaben los trés propósitos de la obra de regación:

  • Amontar les árees cultivaes p'asegurar una meyor producción agrícola.
  • Crear la pequeña propiedá por aciu la parcelación de tierres irrigadas.
  • Llograr la lliberación económica de gran parte de la población llabradora.[41]

Pal añu de 1928 realizárense importantes obres de regación; principalmente na zona norte de Méxicu, que tuvieron un costo de 20 millones de pesos n'oru nacional. La presa "Don Martín", en Nuevo León, foi una de les más importantes; con capacidá de 1.400 millones de metros cúbicos que regaríen 65 mil hectárees de tierra greba. Al respeutive de la producción agrícola nel periodu de Calles, destaca la notable crecedera de l'agricultura comercial na rexón norte de la República, aportando a cinco veces mayor que la de 1907. Nel sur y centru del país, fíxose un decrecimiento pa 1928 principalmente polos disturbios del sieglu. Poro, la producción agrícola mexicana nel norte yera moderna, altamente tecnificada; y nel centru y el sur, yera de subsistencia y menguaben añu con añu les colleches.[41]

Política de comerciu[editar | editar la fonte]

Los años de llucha armada nun afectaron el comerciu esterior mexicanu. Para 1926, el valor de les esportaciones yera casi tres veces mayor qu'en 1910, faciendo que la posición comercial de Méxicu resultara favorable. Los productos esportaos yeren materies primes, como minerales, petroleu y derivaos, ganáu y productos animales, y productos agrícoles: café, tomate, arroz, azucre, vainilla, tabacu, henequén, algodón y chicle.[61]

La esportación d'oru y plata decayó en 1927, por causa de una baxa producción d'oru y de la cayida del preciu internacional de la plata. Les esportaciones de productos agrícoles doblar ente 1910 y 1927. L'agricultura comercial d'esportación foi un factor qu'ayudó a superar la crisis económica que careció Méxicu a partir de xunetu de 1926; y de la que s'empezaría a recuperar hasta 1929, cuando taba a puntu de dar entamu la Gran Depresión.[61]

Política de tresportes[editar | editar la fonte]

Na alministración callista implementáronse polítiques sobre les víes de tresporte.

Mientres el réxime callista rehabilitáronse ferrocarriles, primíos poles deldes y los problemes llaborales. Esto pretendíase dende'l primer añu del so gobiernu, pero llograr en parte de 1925 cuando se devolvió l'alministración de los ferrocarriles a les compañíes privaes. Estes establecieron midíes d'emerxencia; sicasí, nun pudieron dar resolución a los problemes económicos nin a los llaborales y en 1927 viéronse obligaes a suspender los pagos de la so propia delda esterna.[41]

Rematóse la obra de construcción del Ferrocarril Sud Pacíficu que xunía a Tepic con La Quemada, en Jalisco. Con ello, una sola vía enllazaba les ciudaes de Nozales, Hermosillo, Guaymas, Mazatlán, Tepic y Guadalaxara; lo que dexó que la producción del noroeste llegara al restu del país y amenorgando la dependencia del sur de los Estaos Xuníos. Amás avanzóse na construcción de la vía de Tampico-Méxicu y proyeutóse una ruta que xuniera a Chihuahua-Navojoa-Yavaros col propósitu de coneutar Sonora, Sinaloa y Chihuahua.[41]

Coles mesmes, el gobiernu de Calles fixo que fueren ampliaes y ameyoraes les carreteres, xera encamentada a la Comisión Nacional de Caminos y que'l so oxetivu yera crear una competencia ente les víes ferrocarrileras y carreteres promoviendo'l desenvolvimientu turísticu. Les carreteres construyíes fueron les de Méxicu-Puebla, Méxicu-Pachuca y Méxicu-Acapulco; amás siguiéronse colos llabores de la carretera panamericana que tenía de venceyar Méxicu con Nuevo Laredo escontra'l norte y con Comitán, Chiapas, escontra'l sur. A nivel tao, construyéronse tamién caminos carreteros que xunieron les principales poblaciones de tráficu comercial.[41]

Política d'educación[editar | editar la fonte]

El gobiernu de Calles encargar de da-y mayor impulsu al rubro de la educación. Diose la construcción d'escueles urbanes y rurales, fundóse l'Institutu Téunicu Industrial, la Escuela Nacional de Constructores y la Escuela d'Inxenieros Mecánicos Lletricistes; esos planteles seríen el antecesores del Institutu Politéunicu Nacional, creáu mientres la presidencia de Lázaro Cárdenas.[61]

Vida personal[editar | editar la fonte]

Plutarco Elías Calles y Natalia Chacón. Ella yera orixinaria de Mazatlán, onde nació en 1879. Casar en 1899 pol civil y un añu dempués empezaron la formación de la so familia; tuvieron doce fíos. Polos deberes militares de Calles, ocho años duraron separaos y mientres esi tiempu Natalia nun dexó de reprocha-y l'abandonu y la poca correspondencia. Dempués d'Agua Prieta, Natalia dir col so maríu a la capital. Un cuatrieniu dempués, él ocuparía la presidencia de la República. Asmática, Natalia foi Primer Dama de Méxicu hasta l'añu de 1927, fecha en que morrió en Los Angeles.

A los 20 años, Elías Calles arreyar con Josefina Bonfiglio, orixinaria de Tepic, d'ascendencia italiana y fía d'un emplegáu d'aduana. Quedó embarazada y el so padre Plutarco Elías Lucero convencer de desabrise del neñu y Calles coló a Fronteres. Cuando nació'l neñu, Josefina llamar Roberto. Poco dempués de la so nacencia, ella casóse con un emplegáu de telégrafos de «El Mineral del Tigre», con quien tuvo cuatro fíos más. En Fronteres Calles rellacionar con Rosario Gómez. Ella yera fía de la so otrora proteutor José Gómez Meza y taba casada con Manuel Fuentes, amigu de Plutarco; en afayándose la rellación, Plutarco fuxó y Gómez Meza unvió a Rosario a Nozales.

El 24 d'agostu de 1899, Elías Calles casóse pol civil con Natalia Chacón, fía d'un axente d'aduanes y quien se convertiría en Primer Dama de Méxicu. Tuvieron doce fíos: Rodolfo (1900-1965), Plutarco (1901-1976), Bernardina (1902-1903), Natalia (1904-1998), Hortensia (1905-1996), Ernestina (1906-1984), Elodia (1908-1908), Josefina (1910-1910), Alicia (1911-1988), Artemisa (1915-1998) y Gustavo (1918-1990).[16] Calles siempres foi ciñu a la so familia y bien apegáu al so llar. En 1919, cuando Calles yera ministru d'Industria y Comerciu, atopar con Roberto. Ufiertó-y ayuda p'adquirir un meyor emplegu, pos yera telegrafista, pero Roberto tornó la ufierta.

En 1920, Calles tuvo en Agua Prieta una aventura con Amanda Ruiz, orixinaria de Cananea. D'esta rellación nació Manuel Elías Calle Ruiz. Calles nun se desabrió d'Amanda Ruiz y el so fíu, al que reconoció y col que nun tuvo problema en compartir la so vida na ciudá de Méxicu. Manuel Elías Calle Ruiz foi reconocíu llegalmente, y a partir d'ello pasó'l so vacaciones tolos años col so padre y Leonor Llorente. Amanda Ruiz nun-y guardó rensía dalgunu a Calles, a quien cariñosamente llamaba "inolvidable papacito".

Agua Prieta, Sonora; marzu de 1929

Xeneral P. Elías Calles
Méxicu D.F.
O onde s'atope.

Inolvidable papacito:

Llegamos bien pero ta nevando y fai enforma fríu. Manuel sintióse bien mal, pol cambéu de temperatura tan distinto. Espero que cuando tou póngase bien mandes por nós otra vegada. Equí bien feu, toi bien murniu. Non te escaezas de nós, ayudar, pos equí les cases tán en bien males condiciones, casi cayéndose. Nun tenemos con qué movenos, yá ves que tou cuesta dineru. Manuel te manda munchos besos y que-y mandes otros 100 pesos. nun se-y escaeció'l reló que lu prometisti […]
Dica agora esto non más y que te alcuerdes de mi y del to fíu, quien te quier y non te escaez.

AMANDA RUIZ.[17]

Natalia morrió en 1927, lo cual dexar bien abatíu y en depresión per dellos meses. El 2 d'agostu de 1930, Calles casar por segunda ocasión con Leonor Llorente,[62] quien yera guitarrista, pianista y sopranu; con quien tuvo dos fíos, Plutarco José (1931) y Leonardo Gilberto (1932). La boda foi discreta, pol civil. Llorente morrió poco tiempu dempués del enllaz por cáncer, el 25 de payares de 1932.

Dempués de la presidencia; Calles viaxó en dos causes, por llargos periodos, a Europa. Amás retirábase por temporaes a les sos diverses finques y negocios. A la facienda "Soledá de la Mota" en Nuevo León, propiedá del so fíu Plutarco, y al inxeniu azucreru de "El Mante" yá nun asistía cola frecuencia que la faía. Dende'l so segundu matrimoniu, el so llugar preferíu yera la quinta "Los Palombos", en Cuernavaca. Pero nun dexaba de dir al so ranchu Santa Bárbara en Ixtapaluca, Estáu de Méxicu, cerca de Chalco, onde tenía un establu, una granxa avícola y una escuela fundada por él, a la qu'allegaba un estudiante per cada estáu de la República. Tamién reposaba en "El Sauzal", ranchu que'l so propietariu yera Abelardo L. Rodríguez, o'l Tambor, xunto al mar, propiedá de la so fía Alicia. Al pie de los sos familiares y amigos, Calles xugaba golf y nos sos tiempos llibres, realizaba con frecuencia sesiones espiritistes, coles que buscaba infructuosamente la cura de los sos males.[63]

Rellación Calles-Obregón[editar | editar la fonte]

La diarquía[editar | editar la fonte]

Al empecipiar Calles el so gobiernu'l 1 d'avientu de 1924, Obregón retirar a vivir a Sonora, lo cual nun significó que nun dexara d'intervenir na política, pos se caltenía informáu de la manera en que Calles gobernaba y llegó a intervenir direutamente en dellos asuntos políticos. Cúntase que Obregón y Calles fixeren un pactu secretu” en 1923, nel qu'alcordaben que los dos se turnarían el poder periodu tres periodu. Nel cuatrieniu callista, el sistema políticu foi una diarquía, sobremanera en 1926, cuando Obregón tornó abiertamente a la política, decidíu a defender y promover la so reelección. A partir d'esto, la presión sobre Calles foi muncha y ésta empioró cuando Obregón y Luis N. Morones rompieron rellaciones amistoses irreconciliables pos dambos pretendíen la siella presidencial; esto obligaría a Calles a actuar como mediador ente ellos munches vegaes. Aquella rivalidá acentuó les divisiones qu'había nel Congresu por cuenta de los problemes interregionales, formáronse bloques de cromistas, socialistes, agraristas, obregonistas, moronistas y dellos callistas, que lluchaben a favor o en contra de la reelección de Obregón.[41]

Socesión presidencial[editar | editar la fonte]

La reelección de Obregón y la formación de bloques fixeron más conflictiva la situación política del añu de 1926. Al añu siguiente presentáronse les candidatures de Arnulfo R. Gómez y Francisco R. Serrano pa la presidencia, pero, tal como lo antemanara'l primeru d'ellos, “Obregón bastió los acontecimientos emburriando a los sos adversarios a la rebelión;[64] y en calidá de rebeldes, Gómez y Serrano fueron aprehendidos y fusilaos n'ochobre de 1927.

José de León Toral, asesín material del presidente electu de Méxicu, Álvaro Obregón, muertu'l 17 de xunetu de 1928.

A la fin llogró imponese la voluntá de Obregón, que tamién Calles compartía. El Congresu de la Unión aprobó les reformes a la Constitución Mexicana nel sentíu de dexar la reelección al cargu de Presidente de Méxicu, siempres que non fora pal periodu inmediatu. Obregón aceptó la so candidatura'l 26 de xunu de 1927 y pocu dempués percorrió casi tol país na so campaña política. El 10 de xunetu de 1928 efeutuáronse les eleiciones y Obregón resultó electu Presidente de la República.[65]

Asesinatu de Obregón[editar | editar la fonte]

Sicasí, Obregón, el candidatu electu, nun llegó a ocupar la presidencia per segunda ocasión. El 17 de xunetu de 1928, el xeneral Obregón asistió a una llacuada realizada pa celebrar el so trunfu nel restorán “La Bombilla” en San Ángel. Mientres la convidada, Obregón foi asesináu por José de León Toral, que lo creía responsable del conflictu relixosu. Poles circunstancies, nun faltó quien acusaron a Morones y a Calles d'entamar el so asesinatu, pero nunca se pudieron probar les acusaciones; l'asesinatu de Obregón camudó l'aldu de la política mexicana.

Nomamientu del presidente interín[editar | editar la fonte]

Col asesinatu de Obregón, el problema políticu inmediatu yera nomar al presidente interín. Calles propunxo ante'l Congresu que, la persona que se postulara a la presidencia interina, y a la constitucional dempués, nun perteneciera al exércitu. Amás, Calles torgó que se postularen dellos llexisladores obregonistas. L'entá presidente de Méxicu consiguió que fuera escoyíu Emilio Portes Gil, que la so presidencia entendió del 1 d'avientu de 1928 al 5 de febreru de 1930, tiempu nel cual prepararíase'l procesu pa la eleición constitucional d'un nuevu presidente.

Maximato[editar | editar la fonte]

Ing. Pascual Ortiz Rubio, arrenunció pol autoritarismu ya intervención de Calles nel so gobiernu. Foi'l primer candidatu que postuló'l partíu fundáu por Calles en 1929.

A los 51 años d'edá, Calles dexó'l poder en manes del abogáu tamaulipeco Emilio Portes Gil. La gran reforma política de Plutarco foi la creación d'un partíu únicu, d'estáu, que per vegada primera llogró axuntar y poner n'orde a la mayoría de los grupos políticos. “El que quiera la siella presidencial, que se forme” dicía Calles.[66]D'equí p'arriba, toa aspiración pol poder tenía de ser enriada al traviés del Partíu Nacional Revolucionariu. La so fundación tuvo llugar el 4 de marzu de 1929. El PNR alzóse como l'únicu partíu capaz de conducir al país a un estáu de bienestar y desenvolvimientu. Ensin Álvaro Obregón, quien en vida fuera una figura político y militar de pesu; el poder de Calles axigantóse. Dientro del escenariu políticu nacional, nun había personaxe que tuviera percima de la so autoridá. Empezaron a llamalo'l Xefe Máximu de la Revolución». Calles ye consideráu, polos historiadores, como'l dueñu de Méxicu” mientres los años 1928-1934. A pesar de los presidentes Emilio Portes Gil, Pascual Ortiz Rubio y Abelardo L. Rodríguez; les grandes decisiones y l'última pallabra en materia político proveníen de Calles. Esti periodu ye conocíu históricamente como El Maximato. Los políticos allegaben a consultalo a la so residencia de la colonia Anzures o a la so finca de Cuernavaca.[66]

Dende la casa de Calles na colonia Anzures, llográbase apreciar el Castiellu de Chapultepec. Por ello, la xente de la dómina, al pasar pola casa del ex-presidente, dicía: «Ellí vive'l presidente, pero'l que manda vive enfrente». Con Porte Gil foi designáu Secretariu de Guerra y Marina pa combatir la rebelión escobarista, nuevamente desempeñaríase como tal mientres el gobiernu de Pascual Ortiz Rubio. En 1933, Abelardo L. Rodríguez -y comisionó la Secretaría de Facienda y la presidencia del Conseyu Executivu de los Ferrocarriles Nacionales de Méxicu.[29]Calles escoyó como candidatu a la Presidencia al so antiguu subordináu Lázaro Cárdenas, pensando que podría controlalo como lo fixera colos sos predecesores, lo cual nun asocedió.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Exiliu[editar | editar la fonte]

A la so muerte, asocedida'l 19 d'ochobre de 1945, los restos mortales de Calles fueron depositaos na cripta de la so madrina xunto a los de la so esposa Natalia Chacón. En 1969, por órdenes del Presidente Gustavo Díaz Ordaz, los sos restos fueron treslladaos al Monumentu de la Revolución.

Cárdenas asumió la presidencia'l 1 d'avientu de 1934. Calles tenía la idea de disponer del gobiernu de Cárdenas tal que lo fixera nel pasáu, pero lo qu'asocedió foi, que Calles empezó a perder poder y autoridá. Per esos díes Calles careció de la vesícula y recibió de los sos médicos l'encamientu de treslladase a Los Angeles pa ser operáu. A partir del 11 d'avientu de 1934, Calles conformar con saber qu'impunxera nel gabinete de Cárdenas a trés callistas y que los sos fíos Plutarco y Alfredo, fueren convertíos en gobernadores de Nuevo León y Tamaulipas respeutivamente y que al so xenru Fernando Torreblanca Contreras nomárase-y subsecretariu de Rellaciones Esteriores.

Dempués de la intervención quirúrxica y de la so convalecencia en Los Angeles, Calles tornó a la facienda "El Tambor" de la so fía Alicia Elías Calles de Almada. Allá recibía visites de políticos que lu poníen al tantu sobre lo qu'asocedía nel país col gobiernu de Cárdenas. En mayu de 1935, Calles tornó a la ciudá de Méxicu, en que la so estación ferroviaria foi recibíu pol presidente y una comitiva de callistas. Depués sostuvo una llarga plática con Cárdenas, pero la situación política nun camudó. El 12 de xunu de 1935, Calles fixo declaraciones pa esixir que se punxera fin a la fola de fuelgues y a la división del Congresu, yá que, nes sos pallabres, “d'últimes intervién l'exércitu, de resultes, el choque armáu y el desastre de la nación”.[12]

Lázaro Cárdenas, presidente de Méxicu de 1934 a 1940. Calles imponer como candidatu presidencial, pos pensaba que podría influyir nél como lo fixera nel pasáu. Cárdenas foi drásticu: rompió rellaciones con Calles y mandar al exiliu en 1936, del que nun tornaría hasta 1941.

D'últimes, Calles esixía devolver la so influencia política a Luis N. Morones y amenaciaba a Cárdenas, de qu'en casu de nun suprimir les divisiones del Congresu, retiraría-y el poder como lo fixera col inxenieru Ortiz Rubio. En respuesta, el presidente Lázaro Cárdenas solicita l'arrenunciu de los miembros del gabinete con filiación callista. El 16 de xunu Calles llamentar poles sos pallabres y declaró que se retiraba definitivamente de la vida política nacional. Nel Zócalo de la capital los contingentes obreros manifestaron el so sofitu a les decisiones de Cárdenas.[12]

Mentanto, na so facienda de Santa Bárbara, Calles empieza a faer los preparativos pa un viaxe de recréu a Ḥawai. Mientres la so ausencia, el gobiernu de Cárdenas consolídase y los periódicos aprovecharon la oportunidá pa facer# risión a él y a los sos partidarios. El 13 d'avientu de 1935 Calles tornó a la ciudá de Méxicu pa defender al callismo de los ataques que taba sufriendo; los periódicos que lu habíen combayáu nel pasáu, negar a publicar les sos declaraciones. El so apuerto anició diverses protestes y la separación de dellos gobernadores, senadores y diputaos de los sos cargos. La tensión ente callistas y cardenistas enllargar hasta que'l presidente Cárdenas tomó la decisión de romper definitivamente con Calles.[6]

La nueche del 9 d'abril de 1936, venti militares y ocho policías armaos entraron na facienda de Santa Bárbara, residencia de Calles. Mientres s'atopaba reposando na so cama lleendo “La mio Llucha”, el llibru d'Adolf Hitler; comunicáronlu que Cárdenas ordenábalu preparar pa salir del país a los siete de la mañana. Asina 10 d'abril foi conducíu al Puertu Central Aereu, onde en compañía d'otros activos callistas, Luis L. León, Luis N. Morones y Melchor Ortega; encetó un aeroplanu que lu llevó al exiliu n'Estaos Xuníos.[41][12][65] Calles permaneció los cinco años del so destierru en San Diego, California; acompañáu de la so fía Hortensia Elías Calles de Torreblanca. Establecer nuna casa de dos pisos allugada nel númberu 1212 de la cai Upas.[67] Mientres los branos, como Calles gustaba de dir a la sablera, arrendaben una casa na cai Del Mar, aledaño del luxosu barriu residencial La Jolla, onde permanecíen por trés meses tolos años que duró'l destierru.[17]

Calles frecuentaba dos veces per día les sableres californianes. Anque murniu, en California visitaba asiduamente granxes, ranchos y cultivos y pasiaba ente güertes y xardinos. Calteníase enteráu de lo socedío en Méxicu, nel exiliu frecuentóse delles vegaes con José Vasconcelos, con quien nel pasáu tuviera diferencies polítiques y llimaron aspereces.[68] En marzu de 1941, mientres la Segunda Guerra Mundial, el presidente Manuel Ávila Camacho convidar a tornar a Méxicu. Nel mes de setiembre, Calles apaeció nel balcón de Palaciu Nacional flanqueado pol Presidente Ávila Camacho, y los expresidentes Pascual Ortíz Rubio, Abelardo Lujan Rodríguez, Lázaro Cárdenas del Río , Emilio Portes Gil y Adolfo De la Huerta. Los sos últimos cuatro años de vida pasar na so quinta "Les Palmes", en Cuernavaca; onde se dedicó a la horticultura y a la xardinería. Llantó flores y árboles frutales y marcaba personalmente los bulbos.[6]

Calles dedicábase de xemes en cuando a xugar golf, el so deporte favorito; amás dedicábase a asistir, dende mediaos de 1941 hasta la so muerte en 1945, una vegada per selmana, a les sesiones espiritistes que Rafael Álvarez presidía dende 1939 nel Institutu Mexicanu d'Investigaciones Síquicas. A éstes asistíen tamién políticos como Gilberto Valenzuela, Juan Andreu Almazán, Ezequiel Padilla y Miguel Alemán Valdés. Calles invocaba a los espíritus d'Enrique del Castillo y de Rubén Darío.[6]

Muerte[editar | editar la fonte]

A finales del mes de setiembre, el so médicu de cabecera decidió preparar pa otra intervención quirúrxica; onde-y inyectaben más de dos millones y mediu d'unidaes de penicilina. Toles sos visites encamentáron-y treslladase a Rochester pa la operación, pero Calles negóse. Por nenguna circunstancia deseyaba dexar Méxicu otra vegada. Calles foi internáu nel Sanatoriu Lady Cowdray de la ciudá de Méxicu, onde foi operáu pol doctor Abraham Ayala González. El 12 d'ochobre detectáron-y la formación d'adherencies nel tubu de secreciones del fégadu, de resultes de la operación que se fixera doce años antes. Magar esti entueyu y del mala traza colédoco, por trombosis, salió bien de la operación y, mientres una selmana, paeció recuperase satisfactoriamente.[17]

Una selmana dempués de la so operación, Calles presentó inesperadamente una hemorraxa masiva, atribuyida a una mancadura de l'arteria mesentérica. Francisco Plutarco Elías Calles Campuzano finó'l 19 d'ochobre de 1945 a les 14:40 hores. Los principales diarios nacionales de la dómina rellaten qu'esi día y xusto a esa hora notóse, sobrevolando la Ciudá de Méxicu, la más grande parvada d'utres ("zopilotes") que se viera en munchos años na ciudá. Munchos atribuyeron esti fechu ominoso a les dures persecuciones relixoses que llanzara contra los católicos mexicanos.[6] El cortexu aciagu salió de les cais de Guadalaxara, residencia de la so fía Hortensia y el so xenru Fernando Torreblanca, aldu al panteón de Dolores, onde se llevó a cabu l'entierru. Ente les ufriendes florales y telegrames nun figuró nengunu unviáu por Lázaro Cárdenas.[17] Los restos del so primer cónyuge, Natalia Chacón, fueron desenterraos primero y reinhumados dempués, p'asitialos al llau de los de Calles.[69]Darréu, en 1969, los restos de Plutarco Elías Calles fueron llevaos al Monumentu a la Revolución na ciudá de Méxicu, onde permanecen.[69]

Fideicomiso Calles-Torreblanca[editar | editar la fonte]

El Fideicomiso Archivos Plutarco Elías Calle-Fernando Torreblanca (FAPECFT); foi creáu en 1986 pola so fía Hortensia Elías Calles, quien axuntó y curió tolos documentos históricos de Calles y del so maríu Fernando Torreblanca que s'atopen abellugaos na so propia casa-habitación de la cai de Guadalaxara n° 104 na colonia Condesa de la ciudá de Méxicu.[29]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Кальес Плутарко Элиас. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Кальес Плутарко Элиас. Data de consulta: 27 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  4. "Acta de bautizu de Plutarco Elías Campuzano", Guaymas, 1878.
  5. Nel so árbol xenealóxicu diz ser el so nome: Francisco Plutarco Elías-Calles Campuzano. Los sos padres verdaderos: Plutarco Elías Lucero (1849-1917) y María Jesús Campuzano Noriega (1844-¿?)
  6. 6,00 6,01 6,02 6,03 6,04 6,05 6,06 6,07 6,08 6,09 6,10 6,11 6,12 6,13 6,14 6,15 6,16 6,17 6,18 6,19 6,20 6,21 6,22 6,23 6,24 6,25 6,26 6,27 6,28 6,29 6,30 6,31 6,32 6,33 6,34 6,35 6,36 6,37 KRAUZE, Enrique: "Plutarco Elías Calles, reformar dende l'orixe", na serie "Biografía del Poder", Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1987.
  7. 7,0 7,1 «45° presidente de Méxicu: Plutarco Elías Calles». Presidentes de Méxicu.
  8. 8,0 8,1 8,2 SEFCHOVICH, Sara, " La Suerte de la consorte". Méxicu, Océanu, 2001.
  9. Grandes Biografíes de Méxicu vol1. Oceano grupu editorial. Barcelona, España.1998.páx. 28.
  10. Carlos Menéndez Navarrete, corresponsal "Diariu de Yucatán. «La torna de la piyama». Consultáu'l 26 de xunetu de 2009.
  11. Armando Elías Chomina, autor del Compendiu de datos históricos de la familia Elías” sostién que l'apellíu tien orixe xudíu.
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 AYALA ANGUIANO, Armando: "Historia esencial de Méxicu. Tomu VI; Forxa y esbarrumbe del PRI", Méxicu, Editorial Conteníu, 2003.
  13. Francisco Elías González de Zayas heredó al so fíu José Francisco, l'ampliu valle de San Pedro Palominas, que permaneció inactivu hasta que pasó a manes del so descendiente José Juan Elías Pérez. La familia Elías Lucero tenía 34 mil hectárees en San Pedro Palominas y otres 30 mil estremaes en delles faciendes. La Llei de Baldíos de 1883 fai que pierdan más de 20 mil hectárees por inactividá. A fines del sieglu XIX, la Cananea Copper Company mercó bona parte del territoriu restante de San Pedro Palominas.
  14. Nació en Arizpe, Sonora n'agostu de 1824. Los sos padres, Jesús Rafael Elías González y Caxigas (1803-1852) y María Guadalupe Pérez Ortiz. Empecipió la so carrera militar como cadete nes guarniciones de soldaos y foi xubíu a coronel. Inspector de Colonies Militares y comandante militar de la frontera; combatió al filibusteru Henry A. Crabb en 1857. Prefeutu del distritu d'Ures (1860-1864); lluchó na so última batalla en contra de los imperialistes en Cananea Vieya n'agostu de 1865. Mancáu y por cangrena, morrió díes dempués en Bocoachi.
  15. Rosa Albina Garavito Elías. «Los Elías de Sonora». Consultáu'l 23 de xunetu de 2009.
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 16,4 BÜCHENAU, Jürgen: "Plutarco Elías Calles and the Mexican Revolution", Estaos Xuníos, Editorial Rowman & Littlefield, 2006.
  17. 17,0 17,1 17,2 17,3 17,4 17,5 17,6 17,7 17,8 MEDINA-NAVASCUÉS, Teresa. "Plutarco Elías Campuzano; mal conocíu como Presidente Calles", Méxicu, Editorial Quebecor, 2006.
  18. Fía d'Antonio Campuzano y María Josefa Noriega López.
  19. María de Jesús Campuzano casóse'l 12 de febreru de 1864 na Catedral de L'Asunción de Hermosillo con Francisco Calles Araujo. Depués de tener descendencia, dos varones y una muyer; Calles Araujo careció y morrió en 1872.
  20. 20,0 20,1 MACÍAS RICHARDS, Carlos: "Vida y temperamentu: Plutarco Elías Calles (1877-1945)", Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1995.
  21. L'empresariu y diplomáticu Arturo Elías Malvido nació en Guaymas el 26 d'abril de 1872. Empecipiar nel Cuerpu Consular Mexicanu en 1903 como vicecónsul en Salomonville. Foi xubíu a cónsul na metá del añu de 1911. Dos años dempués, en marzu Victoriano Huerta nomar visitador de los consulaos, cargu que desempeñó hasta la cayida del gobiernu huertista. Reingresó al serviciu consular en 1924 y en 1928 el presidente Emilio Portes Gil nomar xefe d'Establecimientos Fabriles Militares. Foi gobernador del territoriu de Baxa California y dempués fíxose cargu de la Direición de Correos y Telégrafos hasta'l día del so fallecimientu, asocedíu na ciudá de Méxicu el 30 de payares de 1934.
  22. Morrió'l 22 de xunu de 1876, a los dos años.
  23. Fía de Gregorio Lucero y Casilda Urías, nació en 1830 en Tecoripa, Sonora; casóse con José Juan Elías en 1847. Tuvieron ocho fíos; Plutarco, Rafael, Abundio, Carlos, María de Jesús, Alejandro, Manuel y Dolores, de los que se fixo cargu dempués de la muerte del so maríu en 1865. Vivió siempres cola pensión que-y dio l'Estáu por ser esposa d'un servidor de la patria. Morrió en Guaymas el 15 d'abril de 1902.
  24. 24,0 24,1 24,2 Memories d'Adolfo de la Huerta, Méxicu, 1981.
  25. Pa esa dómina, Calles yera l'únicu dueñu del hotel pos Arturo Elías fuera nomáu cónsul mexicanu en Salomonville, Estaos Xuníos. Calles recibió de la empresa aseguradora «Northon Company» la cantidá de 3.000 pesos.
  26. 26,0 26,1 26,2 bicentenariu.gob.mx. «de conocer-sobre-plutarco-elias-calles&catid=72:10-datos-interesaos Páxina del Bicentenariu». Consultáu'l 25 de xunetu de 2009.
  27. El mediu hermanu del gobernador José María Maytorena Tapia, José María Maytorena Galaz, taba casáu cola tía de Calles, María de Jesús Elías Lucero.
  28. Tamién yera referíu como «La Vieyina» por cuenta de la so caminar encorváu, la so voz llixeramente cascada y a qu'acostumaba siempres a llevar un cayáu
  29. 29,0 29,1 29,2 29,3 Fideicomiso Plutarco Elías Calle-Fernando Torreblanca. «Plutarco Elías Calles (1877-1945)». Consultáu'l 25 de xunetu de 2009.
  30. 30,00 30,01 30,02 30,03 30,04 30,05 30,06 30,07 30,08 30,09 30,10 30,11 MARES, Roberto: "Plutarco Elías Calles", na serie "Los Grandes Mexicanos", Méxicu, Grupu Editorial Tomu S.A. DE C.V., 2004.
  31. Fragmentos del Plan de Nacozari. Nacozari, Sonora, 12 de marzu de 1913.
  32. Álvaro Obregón citáu n'Enrique Krauze; “Biografía del Poder”.
  33. Plutarco Elías Lucero morrió en 1917 en Agua Prieta a los 69 años d'edá. Terminó la so vida viviendo nun hotel; onde les enfermeres sacáben-y les botelles de llicor escondíes so les almaes.
  34. Un reporte militar estauxunidense efeutuáu nel mes d'abril de 1915, fai una estimación de que les tropes de Maytorena teníen alredor de 5.230 homes contra 3.500 de los homes de Carranza. Y en un armamentu, los maytorenistas apoderaron la situación; Calles y Hill cuntaben con 5.300 rifles y 5.200 millones de bales, ente que los soldaos de Maytorena con 15.500 rifles y 8.500 millones de bales. Superioridá cola que, fácilmente, los maytorenistas sitiaron Nacozari por trés costaos, una y bones la cuarta banda ye la frontera con Estaos Xuníos.
  35. Fragmentos del “Decreto Númberu 1” emitíu pol gobernador Plutarco Elías Calles. Molina, Sonora; 8 d'agostu de 1915.
  36. Fragmentos del "Decreto númberu 12" emitíu pol gobernador Plutarco Elías Calles a favor de los neños güérfanos. Sonora; 1917.
  37. Carta de Plutarco Elías Calles al direutor de la escuela “Cruz Gálvez. Ciudá de Méxicu, 7 de payares de 1919.
  38. A Calles atribuyíase-y orixe musulmán, tamién se rumoraba que tenía sangre siria. Por eso empezar a llamar «El Turcu». Calles exhibía ciertes traces orientales.
  39. POCES HORCASITAS: " "El triunviratu sonorense"", Méxicu, Martín Casilla Editor, 1983.
  40. FLORES RANGEL, Juan José. " "Historia de Méxicu"". Méxicu, Thomson, 2005.
  41. 41,00 41,01 41,02 41,03 41,04 41,05 41,06 41,07 41,08 41,09 41,10 41,11 41,12 41,13 41,14 41,15 41,16 41,17 41,18 41,19 41,20 41,21 41,22 41,23 DELGADO DE CANTÚ, Gloria. " "Historia de Méxicu"". Méxicu, Pearson Education, 2002. ISBN 970-26-0356-0
  42. 42,0 42,1 John W. Sherman (1997). The Mexican right: the end of revolutionary reform, 1929-1940. Greenwood Publishing Group, páx. 43-45. ISBN 0275957365, 9780275957360.
  43. Christopher Robert Boyer (2003). Becoming llabradores: politics, identity, and agrarian struggle in postrevolutionary Michoacán, 1920-1935. Stanford University Press, páx. 179-81. ISBN 0804743568, 9780804743563.
  44. 44,0 44,1 44,2 Marjorie Becker (1995). Setting the Virgin on fire: Lázaro Cárdenas, Michoacán peasants, and the redemption of the Mexican Revolution. University of California Press, páx. 124-126. ISBN 0520084195, 9780520084193.
  45. Cora Govers (2006). Performing the community: representation, ritual and reciprocity in the Totonac Highlands of Mexico. LIT Verlag Münster, páx. 132. ISBN 3825897516, 9783825897512.
  46. Jim Tuck (1982). The holy war in Los Altos: a rexonal analysis of Mexico's Cristero rebellion. University of Arizona Press, páx. 184. ISBN 0816507791, 9780816507795.
  47. Donald Clark Hodges, Daniel Ross Gandy, Ross Gandy (2002). Mexico, the end of the revolution. Praeger, páx. 50. ISBN 0275973336, 9780275973339.
  48. George I. Sanchez (2008). Mexico – A Revolution by Education. Read Books, páx. 119. ISBN 1443725870, 9781443725873.
  49. Raquel Sosa Elízaga (1996). Los códigos ocultos del cardenismo: un estudiu de la violencia política, el cambéu social y la continuidá institucional. Plaza y Valdes, páx. 333. ISBN 9688564656, 9789688564653.
  50. Everardo Escárcega López (1990). Historia de la cuestión agraria mexicana, Volume 5. Sieglu XXI, páx. 20. ISBN 9682314925, 9789682314926.
  51. Matthew Butler, Matthew John Blakemore Butler (2007). Faith and impiety in revolutionary Mexico. Palgrave Macmillan, páx. 11. ISBN 140398381X, 9781403983817.
  52. Kees Koonings, Dirk Kruijt (1999). Societies of fear: the legacy of civil war, violence and terror in Latin America. Zed Books, páx. 112. ISBN 1856497674, 9781856497671.
  53. Nathaniel Weyl, Mrs. Sylvia Castleton Weyl (1939). The reconquest of Mexico: the years of Lázaro Cárdenas. Oxford university press, páx. 322.
  54. Eric Van Young, Gisela von Wobeser (1992). La ciudá y el campu na historia de Méxicu: memoria de la VII Xunta d'Historiadores Mexicanos y Norteamericanos (in English). Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, páx. 896. ISBN 9683618650, 9789683618658.
  55. James McKeen Cattell, Will Carson Ryan, Raymond Walters (1936). School & society (Special Correspondence) 44. Society for the Advancement of Education, páx. 739-41.
  56. Belinda Arteaga (2002). A berros y sombrerazos: historia de los alderiques sobre educación sexual en Méxicu, 1906-1946 (in Spanish). Miguel Angel Porrua, páx. 161. ISBN 970701217X, 9789707012172.
  57. Eduardo J. Correa (1941). El balance del cardenismo. Talleres linotipográficos "Aición", páx. 317.
  58. Mártires de la enseñanza|http://elobservadorcampechano.wordpress.com/2008/05/14/maestros-martirizados-por-los-cristeros/
  59. Krauze, Enrique (1997). historia+de+M%C3%A9xico%22&dq=%22guerra+sangrienta+como+poques,+el+mayor+sacrificiu+humanu+coleutivu+en+toa+la historia+de+M%C3%A9xico%22&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwiUzY7IiNnQAhXDiZAKHbo0DroQ6AEIJTAB Biografía del poder: caudiellos de la Revolución Mexicana, 1910-1940. Tusquets, páx. 353. ISBN 978-84-8310-030-1.
  60. Maldonado Gallardo, Alejo; Guerra, Sergio; González Arana; Roberto (2006). historia+de+M%C3%A9xico%22&dq=%22guerra+sangrienta+como+poques,+el+mayor+sacrificiu+humanu+coleutivu+en+toa+la historia+de+M%C3%A9xico%22&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwiUzY7IiNnQAhXDiZAKHbo0DroQ6AEIHzAA Revoluciones llatinoamericanes del sieglu XX: síntesis histórica y analís historiográficu. Morelia, Méxicu: Universidá Michoacana de San Nicolás d'Hidalgo, Facultá d'Historia, páx. 126. ISBN 970-703-414-9.
  61. 61,00 61,01 61,02 61,03 61,04 61,05 61,06 61,07 61,08 61,09 BARROY SÁNCHEZ, Héctor. " "Historia de Méxicu"". Méxicu, McGraw-Hill, 2006.
  62. Leonor Llorente Machado foi la segunda esposa de Plutarco Elías Calles. Nació en 1903 en Mérida, Yucatán. Guitarrista y pianista; Leonor yera sopranu de la Compañía Nacional d'Ópera. Casar en Santa Bárbara en 1930 y tuvieron dos fíos. Dempués d'una operación de la que paecía recuperase, Leonor Machado morrió en 1932 de cáncer cerebral na so residencia de la ciudá de Méxicu.
  63. Diariu de Morelos. «Plutarco Elías Calles en Cuernavaca». Consultáu'l 10 d'agostu de 2009.
  64. MEYER, Jean: " "Estáu y Sociedá con Calles"", Méxicu, El Colexu de Méxicu, 1981.
  65. 65,0 65,1 CASASOLA, Gustavo: "Seis sieglos d'historia gráfica de Méxicu, tomu 4"". Méxicu, Editorial Gustavo Casasola S.A, 1976
  66. 66,0 66,1 Alejandro Rosas en “Presidencia de la República (2000-20006) (Xueves 27). «El Xefe Máximu: Plutarco Elías Calles». Consultáu'l 10 d'agostu de 2009.
  67. La residencia de la familia Calles tenía cacíos, llavadora, aparatos pa la llimpieza, cortines, ropes de bañu y recámares, una cacía fina y otra pal usu diariu. La so fía Hortensia Elías Calles de Torreblanca refería que “Al mio pá estelábalu'l mar, bañábase dos veces diaries. Llevantábase, almorzaba bien llixeru y como a los once yá tábamos na sablera. Comíamos y dormíamos un pigazu y como a los cinco de la tarde volvíamos a la sablera”.
  68. La rivalidá ente ellos nació mientres les eleiciones presidenciales de 1929. Vasconcelos y Calles volvieron a entamar la so amistá mientres el destierru. Calles díxo-y; “Usté ye l'home que más ataques me llanzó, faciendo burlla hasta del mio nome al llamame «la Plutarca». Pero si usté tuviera nel mio llugar, nel gobiernu, tuviera que faer lo que yo fixi; non podía faese otra cosa pa gobernar percima d'esi grupu de militares llainos, ambiciosos, venales y cobardes.
  69. 69,0 69,1 RAMÍREZ GONZÁLEZ, Beatriz. " "Na probeza y na riqueza: Biografía de Natalia Chacón de Elías Calles"". Méxicu, DEMAC, 2008.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Fontes principales[editar | editar la fonte]

  • CASASOLA, Gustavo: "Seis sieglos d'historia gráfica de Méxicu, tomu 4", Méxicu, Editorial Gustavo Casasola S.A, 1976.
  • "Seis sieglos d'historia gráfica de Méxicu, tomu 5", Méxicu, Editorial Gustavo Casasola S.A, 1976.
  • FUENTES MARES, José: "Historia Ilustrada de Méxicu, de Hernán Cortés a Miguel de la Madrid. Tomu III", Méxicu, Editorial Océanu, 1984. ISBN 968-491-047-9
  • KRAUZE, Enrique: "Plutarco Y. Calles, reformar dende l'orixe", na serie "Biografía del Poder", Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1987. ISBN 968-16-2292-8
  • "Sieglu de caudiellos, biografía política de Méxicu —1810-1910—", Méxicu, Editorial Tusquets, 1994. ISBN 970-699-048-8
  • ROSAS, Alejandro: "Mitos de la historia mexicana. D'Hidalgo a Zedillo", Méxicu, Editorial Planeta, 2006. ISBN 970-37-0555-3
  • MARES, Roberto: "Plutarco Elías Calles", na serie "Los Grandes Mexicanos", Méxicu, Grupu Editorial Tomu S.A. DE C.V., 2004. ISBN 970-666-977-9
  • RODRÍGUEZ, Esteban David: "Derechu de sangre: Hestories familiares del poder públicu en Méxicu", Méxicu, Grijalbo, 2007. ISBN 968-5957-44-4
  • MEDINA-NAVASCUÉS, Teresa: "Plutarco Elías Campuzano; mal conocíu como Presidente Calles", Méxicu, Editorial Quebecor, 2006. ISBN 970-710-225-X
  • SILVA HERZOG, Jesús: "Curtia historia de la Revolución Mexicana", Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1978.

Fontes secundaries[editar | editar la fonte]

  • BÜCHENAU, Jürgen: "Plutarco Elías Calles and the Mexican Revolution", Estaos Xuníos, Editorial Rowman & Littlefield, 2006.
  • MACÍAS RICHARDS, Carlos: "Vida y temperamentu: Plutarco Elías Calles (1877-1945)", Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1995. ISBN 968-16-4799-8
  • LLIÓN QUINTANAR, Adriana: "Forxadores de Méxicu", Colombia, CARGRAPHICS, S.A. ISBN 968-7999-02-0
  • PONTE, Ramón: "Homes de la Revolución: Calles", Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1994.
  • AYALA ANGUIANO, Armando: "Historia Esencial de Méxicu. Tomu VI; Forxa y esbarrumbe del PRI", Méxicu, Editorial Conteníu, 2003. ISBN 968-6694-46-3
  • SILVA CÁZARES, Carlos. "Plutarco Elías Calles". Méxicu, Planeta-Booket, 2005. ISBN 970-37-0291-0
  • MEYER, Jean. "La Cristiada". Méxicu, Sieglu XXI, 1980.
  • SHIRK, David. "Mexico's New Politics". 2005, Lynne Rienner Publishers. ISBN 1-58826-270-7.
  • POCES HORCASITAS. " "El triunviratu sonorense"". Méxicu, Martín Casilla Editor, 1983. ISBN 968-471-044-5
  • FLORES RANGEL, Juan José. " "Historia de Méxicu"". Méxicu, Thomson, 2005.
  • DELGADO DE CANTÚ, Gloria. " "Historia de Méxicu"". Méxicu, Pearson Education, 2002. ISBN 970-26-0356-0
  • BARROY SÁNCHEZ, Héctor. " "Historia de Méxicu"". Méxicu, McGraw-Hill, 2006. ISBN 970-10-4972-1
  • DULLES, John: " "Ayeri en Méxicu. Una Crónica de la Revolución (1919-1936)"", Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1977.
  • MEYER, Jean: " "Estáu y Sociedá con Calles"", Méxicu, El Colexu de Méxicu, 1981. ISBN 968-12-0071-3
  • RAMÍREZ GONZÁLEZ, Beatriz. " "Na probeza y na riqueza: Biografía de Natalia Chacón de Elías Calles"". Méxicu, DEMAC, 2008. ISBN 978-968-6851-74-8

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Benjamin Hill
Gobernador de Sonora
1915-1916
Socesor:
Adolfo de la Huerta


Predecesor:
Adolfo de la Huerta
Gobernador de Sonora
1917 - 1918
Socesor:
Cesareo G. Soriano


Predecesor:
Cesareo G. Soriano
Gobernador de Sonora
1918 - 1919
Socesor:
Adolfo de la Huerta


Predecesor:
León Salinas
Secretariu d'Industria, Comerciu y Trabayu
1919-1920
Socesor:
León Salinas


Predecesor:
Francisco L. Urquizo
Secretariu de Guerra y Marina
1920
Socesor:
Benjamin Hill


Predecesor:
José Inocente Llugo
Secretariu de Gobernación
1920-1923
Socesor:
Gilberto Valenzuela


Predecesor:
Álvaro Obregón

Presidente de Méxicu

1924 - 1928
Socesor:
Emilio Portes Gil


Predecesor:
Joaquín Amaro Domínguez
Secretariu de Guerra y Marina
1929
Socesor:
Joaquín Amaro Domínguez


Predecesor:
Joaquín Amaro Domínguez
Secretariu de Guerra y Marina
1931-1932
Socesor:
Abelardo L. Rodríguez


Predecesor:
Alberto J. Pani
Secretariu de Facienda y Creitu Públicu
1933-1933
Socesor:
Marte R. Gómez