Plataforma per la llengua

De Wikipedia
Plataforma per la llengua
Logotipu de la Plataforma per la llengua
Presidente/a Òscar Escuder i de la Torre
Tipu ONG
Lema L'ONG del català
Fundación 1993
Sede Barcelona
País  España
Llugar/es d'operación
Ideoloxía Catalanismu
Númberu de Socios 18.112 (2018)
Páxina web plataforma-llengua.cat

La Plataforma per la llengua ye una organización non gubernamental que defende los drechos llingüísticos de los catalanofalantes. El so presidete ye Òscar Escuder i de la Torre.

Historia y campañes[editar | editar la fonte]

La Plataforma per la Llengua ñació en 1993 nun alcuentru a los pies del Canigó a partir d'un coleutivu de mozos de la Vila de Gràcia (Barcelona) denomináu l'Esbarzer. A partir d'esti nucleu inicial delles entidaes xuniéronse nuna plataforma pa promover y defender la llingua catalana, ente los cualos habíen Moces per la Llengua y, darréu, l'Associació per la Llengua y mocedaes de sindicatos y partíos políticos. La primer aición pública foi'l 12 d'avientu del 1993 nun actu a favor del etiquetáu en catalán. Cola participación voluntaria de ciudadanos y personaxes públicos axuntáronse más de 15.000 llates de Coca-cola na plaza de Cataluña de Barcelona. Coles llates fixeron un dibuxu col lema “Etiquetem en català”.[1] Este foi l'entamu d'una serie de campañes y ésitos especialmente nos ámbitos del etiquetáu, el cine, l'acoyida llingüística, la enseñanza y la reconocencia llegal del catalán.

Primeres campañes[editar | editar la fonte]

Ente los años 1995 y 2000 la Plataforma per la Llengua realizó dellos actos de protesta en decenes de cines pa pidir el doblaxe y los sotítulos en catalán de les películes. Esto acompañóse con campañes de presión a les instituciones y a les multinacionales con mensaxes masivos, actes ya informes públicos de denuncia a los medios de comunicación. Nel añu 2001 consiguióse que grandes multinacionales como Warner doblaren en catalán les películes sobre Harry Potter.[2] Darréu, el Gobiernu catalán aprobaría la Llei del cine de Cataluña pa garantizar el 50 % de les copies en catalán. La Plataforma per la Llengua tuvo un papel bien activu tamién nos alderiques sobre otres lleis promovíes dende'l Parllamentu de Cataluña, como la Llei de política llingüística del 1998, l'Estatutu d'Autonomía de Cataluña de 2006, la Llei d'acoyida del 2010 o la Llei del Códigu de Consumu de Cataluña del 2010.

Nel ámbitu de les empreses, la situación yera bien desfavorable nel añu 2000, pero por aciu de campañes intensives consiguiéronse ésitos notables na inclusión del catalán en grandes multinacionales como Apple, Microsoft, Vodafone, Orange, Telefónica, Carrefour, Nokia, Samsung, Siemens, Decathlon, Schlecker, Facebook, Google, Twitter, IKEA, Freixenet o Codorníu.

Afitamientu de la organización[editar | editar la fonte]

A partir del añu 2000 la Plataforma per la Llengua entamó a crecer y d'una organización soportada por delles entidaes (básicamente a partir del coleutivu l'Artu) creóse una base de socios y una estructura profesional. Asina mesmu entamaron acontecimientos añales coles mires de sensibilizar los ciudadanos sobre los sos drechos llingüísticos y reclamar meyores nel usu del catalán nes empreses y nos gobiernos autonómicos de Cataluña, Comunidá Valenciana, Aragón y les Islles Baleares y de los estatales d'España, Francia ya Italia.

En 2004, nel periodu d'enantes de Nadal, celebróse la primera Fiesta pal xuegu y xuguete en catalán; una fiesta que se foi celebrando añalmente pa reclamar que los neños puean disponer de xuguetes en catalán. Nel añu 2005 fíxose la primer fiesta d'acoyida d'estudiantes universitarios del Programa Erasmus con oxetu de fomentar la presencia de la llingua catalana nes clases universitaries y de facer compatible la llegada de nuevos estudiantes col caltenimientu de la llingua catalana na universidá.[3] En 2005 hubo'l primer actu del día de Sant Jordi na Plaza de Cataluña de Barcelona, entamada conxuntamente con delles entidaes de recién llegaos, pa reivindicar el catalán como llingua común. Esta actividá foise realizando en dellos allugamientos en Barcelona. A partir d'equí, la organización trabayó con más de 30 entidaes de acabante llegar p'arreciar la diversidá llingüística de los llugares de fala catalana y el catalán como llingua de cohesión, cola creación de centenares de pareyes llingüístiques y vídeos divulgativos sobre la cohesión social en catalán. Nel añu 2011 realizóse un Lip dub pola llingua,[4] grabáu los díes 15 y 16 d'abril de 2011 en dellos espacios de Barcelona y que cuntó cola participación de 1.500 persones y de numberoses cares conocíes. El cantar escoyíu foi "Cuerren", del grupu Perros, xentileza de Música Global. Tuvo centenares de miles de vistes en Youtube. "El catalán, llingua común" ye'l lema baxu'l cual axúntense les distintes actividaes que s'entamen por Sant Jordi acordies con un manifiestu que roblaron diverses entidaes qu'axunten catalanes recién llegaos de tol mundu. Este ye l'espíritu del entamu del manifiestu:

Les entidaes firmantes d'esti manifiestu, asociaciones de persones inmigraes y organizaciones de sofitu a les poblaciones inmigraes, queremos compartir col conxuntu de los ciudadanos les nueses reflexones alredor de la llingua catalana y de los elementos que faciliten el procesu d'inclusión social de les persones recién llegaes. Creemos que son una serie de puntos a los cualos la sociedá catalana nun pue arrenunciar si pretendemos construyir una sociedá xusta y cohesionada(...).[5]

Acordies cola Llei de política llingüística catalana del añu 1998 y dientro de la campaña “A Tabla”, la Plataforma per la Llengua arrexuntó centenares de conceyos ya instituciones catalanes que se comprometíen a consumir solamente productos etiquetaos, al menos, en catalán. En 2010 la campaña remató con una declaración llamada “Compromís de Girona[6] que roblaron centenares de conceyos catalanes nesa ciudá. Dempués d'incidir nel etiquetáu en catalán de los seutores catalanes de vinos, caves, agües, lleches y cerveces; finalmente, dempués de campañes intenses, en 2010 consiguió que la Llei del Códigu de Consumu de Cataluña incluyera la obligación d'etiquetar en catalán los productos distribuyíos en Cataluña. A partir del 2011, cola finalización de los plazos de desempeñu de la llei del Códigu de Consumu, entamó una campaña pa incidir nel cumplimientu de la normativa y facer un siguimientu de l'aplicación poles empreses y l'alministración. En 2012 la Plataforma per la Llengua valoró que solo un 6 % de los productos de marques comerciales vendíos en grandes superficies afixérase.[7]

Nel ámbitu de la reconocencia xeneral de la llingua, la Plataforma per la Llengua denunció una y otra vez por aciu de campañes diverses que'l catalán ye la única llingua europea con tantos millones de falantes que nun ye llingua oficial de la Xunión Europea nin llingua oficial d'un estáu de la Xunión Europea. La organización fixo delles campañes de denuncia d'esta situación esceicional, inclusive nel ámbitu internacional, con videos esplicativos n'inglés[8] o aiciones en Bruxeles. Nel añu 2010 ellaboró un informe nel que denunciaba les más de 500 disposiciones de les instituciones españoles qu'obligaben a los catalanes a usar el castellán y les prohibiciones vixentes inda nel usu del catalán.[9] El 2015, la organización publicó'l reporte sobre les balances llingüístiques ente'l castellán y el catalán nel estáu español, a manera de llibru blancu sobre'l tratamientu del catalán respectu al castellán.[10] Nel añu 2017 actualizó esti reporte.

La Plataforma per la Llengua tamién actuó respondiendo a los ataques que, dende'l Gobiernu español o de los varios gobiernos autonómicos españoles, fixéronse en contra de los ciudadanos que falen catalán, especialmente tocantes a la enseñanza de la llingua y a la reconocencia oficial. Nesti sentíu, forma parte tamién de Somos Escuela y de la Observatoriu de la Llingua Catalana como parte activa nes campañes y nel analís de la situación del catalán. Tamién denunció los incumplimientos llegales na aplicación de les normatives autonómiques, estatales ya internacionales como la Carta Europea de les Llingües Rexonales o Minoritaries y les agresiones de los cuerpos de seguridá del estáu y otros funcionarios contra ciudadanos por espresase en catalán. Nel añu 2013 ellaboró un informe cola compilación de "40 casos graves" que presentó en Bruxeles na sede de la Xunión Europea.[11] En 2016 presentó una segunda parte del estudiu con 37 nuevos casos recoyíos nos últimos años y l'analís completu de 87 casos dende'l 2007.[12]

Dende'l 2012 la organización ellabora la InformeCAT, una compilación de datos sobre la situación de la llingua catalana en tol ámbitu llingüísticu catalán, onde se destaquen datos sociollingüísticos xenerales, pero tamién s'analiza la presencia del catalán n'ámbitos como la cultura y los medios de comunicación, les empreses, la enseñanza, la xusticia y Internet y les nueves tecnoloxíes, ente otros.

La muerte de Martí Gasull y Roig y los 20 años[editar | editar la fonte]

El 23 de setiembre del 2012 morrió, con 43 años, el fundador y alma de la organización Martí Gasull y Roig, nun accidente de monte en Nepal, nel Himalaya.[13] La Plataforma per la Llengua homenaxó al cantante nun actu na sala grande del Teatru Nacional de Cataluña, en Barcelona, el día 15 de xineru del 2013. En 2013 la Plataforma por la Llengua aprobó les bases del Premiu Martí Gasull y Roig pa premiar añalmente a una persona o entidá de los llugares de fala catalana que s'estremara pa promover los oxetivos d'esta organización polos cualos trabayara Martí Gasull y Roig. El primer Premiu Martí Gasull y Roig llibróse'l 4 de febreru del 2014.[14]

40.000 llates de Coca-cola, recoyíes el 31 de mayu de 2014, faciendo un mosaicu coles lletres "Etiquetáis en catalán"

Nel añu 2014 conmemórense, con una serie de campañes y actos, los 20 años de la organización. Una de les aiciones principales d'esta celebración foi un actu reivindicativu na plaza de

Cataluña de Barcelona, el día 31 de mayu de 2014.[15] recordando l'actu del 12 d'avientu de 1993 pol cual ñacía la organización, recoyéronse milenta llates de Coca-cola, más de 40.000, pa facer un mosaicu coles lletres "Etiquetáis en catalán!". L'oxetivu yera que les grandes empreses etiquetaren en catalán y cumplieren los requisitos y drechos de los consumidores incluyíos na normativa. Asina mesmu, esixieron a l'alministración que fixera cumplir la llei y garantizárase l'etiquetáu en catalán. Nesi mesmu añu tamién se publicó, na Editorial Base, el llibru "Plataforma per la Llengua. 20 años defendiendo'l catalán" del escritor ya historiador Francesc Marco y Palau sobre los 20 años d'historia de la organización.[16]

Númberu de socios[editar | editar la fonte]

Añu !


Socios
2010 2.200[17]
2011 3.000[17]
2012 4.100[18]
2013 6.100[19]
2014 8.500[20]
2015 10.689[21]
2016 12.890[22]
2017 14.928[23]
2018 18.112[24]

CatalApp[editar | editar la fonte]

CatalApp ye una aplicación móvil que dexa valorar y comentar la responsabilidá llingüística de los comercios de tolos llugares de fala catalana. La ferramienta, creada pola Plataforma per la Llengua, tien por oxetivu ameyorar la presencia de la llingua catalana nos establecimientos comerciales y de servicios.[25]

Oxetivos[editar | editar la fonte]

Los oxetivos de la Plataforma per la Llengua son:

  • 1- Consiguir que'l catalán tea configurada como la llingua común, de cohesión social y d'interrellación ente toles persones del ámbitu llingüísticu.
  • 2- Garantizar y promover l'usu de la llingua catalana en tolos ámbitos pa sía llingua de plenu dr
  • rechu.
  • 3- Promover los drechos llingüísticos y culturales de les persones que falen catalán y de los que viven nos territorios de fala catalana, con al respective d'e
  • esta llingua.
  • 5- Interesase polos problemes qu'afecten a la sociedá catalana, siempres y cuando contribuyan a la meyora del usu de la llingua catalana, acordies colos oxetivos de la entidá. La entidá tien voluntá de representar la sociedá civil y de reactivala nel mundu del activismu llingüístico.

Según la Plataforma, el bienestar de la llingua catalana ye una responsabilidá que nun se pue delegar a los gobernantes nin a les alministraciones públiques. La sociedá civil tien de tener un papel principal na reclamación y el reestablecimientu de los drechos llingüísticos, les demandes de la sociedá civil son la midida más efeutiva pa esixir al gobiernu y a los grandes empresarios qu'adopten polítiques llingüístiques coherentes cola realidá llingüística catalana.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. blogue del Diariu Agora (ed.): «primera-accio-de-la plataforma-per-la-llengua Qué pasó agora hai 20 años? La primer acción de la Plataforma pola Llingua».
  2. 3/24 (ed.): «cópieslos-de-harry-potter-son-en-catala Warner nun cumple y solo el 10 % de les copies de "Harry Potter" son en catalán».
  3. Directe.cat (ed.): «Güei celébrase la Fiesta means party" 2007».
  4. «Lipdub pola llingua».
  5. «Manifiestu: El catalán, llingua común».
  6. Diariu de Girona (ed.): «El Compromisu de Girona" reclama que se llexisle pa obligar a etiquetar en catalán».
  7. Diariu Agora (ed.): «Un 94 % de los productos nun tán etiquetaos en catalán».
  8. «Catalan and the official European Union languages».
  9. Plataforma pola Llingua (ed.): «500 disposiciones impositives del castellán a casa nuesa».
  10. Plataforma pola Llingua (ed.): «Balances llingüístiques ente'l catalán y el castellán nes práutiques institucionales y nes reconocencies llegales del estáu español».
  11. Plataforma pola Llingua (ed.): «"En español o nada"».
  12. Plataforma pola Llingua (ed.): ««Si me fales en catalán suspende'l xuiciu» Los derechos llingüísticos en vía muerta"».
  13. Agora (ed.): «El mundu de la cultura allaba la xera de Martí Gasull en favor del catalán».
  14. «L'Asamblea de Docentes, premiu Martí Gasull a la meyor iniciativa pol catalán editor=Vilaweb».
  15. El Punt Avui (ed.): «L'etiquetáu en catalán, a poco fueu».
  16. Editorial Base (ed.): «Plataforma pola Llingua, 20 años defendiendo'l catalán».
  17. 17,0 17,1 Plataforma pola Llingua (ed.): «Memoria 2011».
  18. Plataforma pola Llingua (ed.): «Memoria 2012».
  19. Plataforma pola Llingua (ed.): «Memoria 2013».
  20. Plataforma pola Llingua (ed.): «Memoria 2014».
  21. Plataforma pola Llingua (ed.): «Memoria 2015».
  22. Plataforma pola Llingua (ed.): «Memoria 2016».
  23. Plataforma pola Llingua (ed.): «%20PL-90.pdf Memoria 2017».
  24. Plataforma pola Llingua (ed.): «Memoria 2018».
  25. Plantía:Ref-noticia