Pitangus sulphuratus

De Wikipedia

Les especies d'aves con nome común en llingua asturiana márquense como NOA. En casu contrariu, conséñase'l nome científicu.

Pitangus sulphuratus
Estáu de caltenimientu
Preocupación menor (LC)
Esmolición menor (IUCN)
Clasificación científica
Dominiu: Eukaryota
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Subfilu: Vertebrata
Clas: Aves
Orde: Passeriformes
Familia: Tyrannidae
Xéneru: Pitangus
Especie: P. sulphuratus
(Linnaeus, 1766)
Distribución
Consultes
[editar datos en Wikidata]

'''Pitangus sulphuratus ye una ave paseriforme americana de la familia de los tirandos. El machu y la fema son bien similares y comparten la xera de construyir el nial, que faen con bien diversos materiales y tien aspeutu desordenáu. El so berru agudo y enllargao da orixe al nome común onomatopéyicu que lleva y que varia según les distintes rexones onde habita.

Descripción física[editar | editar la fonte]

Benteveo

Mide ente 21 y 26 cm de llargu. Tien cabeza grande, ales llargues y pates curties. El picu ye tan llargu como la cabeza y termina en forma de gabitu. El llombu y la cola son de color pardo verdosu. La cabeza ye negra con dos franxes blanques a manera de ceyes y gargüelu blancu, lo cual da-y l'aspeutu de tener antifaz y boina negros. El pechu y l'abdome son de color mariellu vivu y tien una corona oculta del mesmu color.

Hábitat[editar | editar la fonte]

Habita dende'l sur de Texas y Méxicu hasta Uruguái, el centru d'Arxentina y Venezuela. Sacante nel altu monte, alcuéntrase en casi tolos ambientes, preferentemente cerca de l'agua. Con frecuencia, puede trate sobre los árboles de places en grandes ciudaes.

Comportamientu[editar | editar la fonte]

Pitogue

Magar el so aspeutu grave, ye un páxaru pacíficu, que solo s'amuesa agresivu na defensa del so nial.

Nial[editar | editar la fonte]

El nial ye d'aspeutu desordenáu, avolumáu y esféricu, construyíu con camperes seques y recubiertu externamente por payes llargues, trapos ya inclusive bolses de polietileno.

Cantar[editar | editar la fonte]

El so cantar ruidoso y chillón ye'l so principal carauterística. Nes distintes rexones d'América interpreta'l so berru clásicu con distintos significaos, y dellí la so variabilidá de nomes.

Alimentación[editar | editar la fonte]

Pitangus sulphuratus, estación biolóxica La Selva, Costa Rica

L'alimentación del benteveo basar en tou tipu d'invertebraos, como bárabos, merucos, ya inseutos que caza volando, y complementar con delles frutes, como uves y figos, pequeños rucadores y reptiles, ya inclusive pexes, a los que pesca de manera bien similar a la del martín pescador, llevándolos hasta una caña y matándolos a golpes que da contra ella. Dacuando escalen los niales d'aves pequeñes.[1]

Reproducción[editar | editar la fonte]

El benteveo tien un periodu de reproducción qu'entiende la primavera al branu, siendo'l so maduror sexual a los 12 meses de vida. Pon de 2 a 5 güevos per postura, realizando 3 o 4 postures per temporada. La incubación dura 13 díes, y los pichones pueden dixebrase a los 35 díes de nacencia.

Cría en cautiverio[editar | editar la fonte]

Ye escasamente atopáu en cautiverio, pero sí ye posible la so reproducción nesti estáu, utilizando xaules grandes de blima y evitando el contautu con otros páxaros, sobremanera en dómina de celu. L'alimentación fayadizo ta basada en frutes como les mores, los figos, la mazana, etc. (pero non naranxes nin mandarines), y complementada con inseutos y viérbenes de too tipu. Precisa una xaula reproductora de 150 cm de llargu, 100 cm d'altu y 100 cm de fondura.

Mitoloxía[editar | editar la fonte]

En dellos llugares tiense la creencia de que cuando'l benteveo glaya al mediudía, xunto a una casa, avisa la llegada de xente inesperao: parientes, amigos o persones estrañes. N'otros llugares atribúin el so berru cerca d'una casa a un anunciu de nacencia. N'árees rurales de la mariña arxentina suelse considerar el so berru sobre una vivienda como presaxu aciagu polo que-y lo estorna darréu. Si canta contentu cerca d'una casa, considerar como presaxu d'embaranzu.[2] Una lleenda guaraní diz que'l benteveo ye un nietu de mal corazón al cual el dios Tupá convirtió en páxaru por non algamar al so güelu morrebundu un vasu d'agua.[3]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ficha de Pitangus sulphuratus en Especies de Costa Rica, s/f; accesu 02.02.2013
  2. Subsecretaría de Cultura (1999). Histories de La nuesa Rexón, Santa Fe 1. Santa Fe: El Capital. Consultáu'l 25 de febreru de 2014.
  3. agenciaelvigia.com.ar Leyenda guaraní: El benteveo, El Vigía, s/f; accesu 02.02.2013

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]