Pitágoras

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar
Uiquipedia:Wikipedia:Llista d'artículos que toa Wikipedia tien que tener/Archivu
Moneda cola semeya de Pitágoras

Pitágores de Samos (aproximadamente 582 edC - 507 edC, en griegu: Πυθαγόρας ο Σάμιος) foi un filósofu y matemáticu griegu, famosu sobre too pol Teorema de Pitágores.

Pitágores foi ñacíu na islla de Samos. Siendo bien mozu viaxó a Mesopotamia y Exiptu. A la vuelta a Samos, finó los estudios y fundó la so primer escuela cuando la tiranía de Polícrates. Problemes políticos obligárenlu a colar pa Crotona (Crotone), nel sur d'Italia, au fundó la so segunda escuela. Les doctrines d'esti centru cultural rexíense por regles estrictes enforma. La escuela (anque rigorosamente esotérica) taba abierta a homes y muyeres indistintamente. Los estudiantes pertenecíen a estremaes races, relixones y estratos socio-económicos. Tres de ser espulsaos polos pobladores de Crotona, los pitagóricos exiliáronse en Tarento au se fundó una nueva escuela.

La escuela de pensamientu afirmaba que la estructura del universu yera aritmética y xeométrica. Poro, les matemátiques convirtiéronse nuna disciplina fundamental pa la investigación científica.

De la infancia de Pitágores sábese bien poco. Yera una persona instruyida, con conocimientos musicales (sabía tocar la llira) y lliterarios.

Pitágores ta consideráu l'introductor de pesos y midíes, descubridor de la teoría musical; el primeru en falar de "teoría" y de "filósofos", en postular el vacíu, en considerar que l'universu yera una obra namái descifrable por medios matemáticos y que la tierra tien forma esférica.

La lóxica del númberu[editar | editar la fonte]

Lo primero ye la unidá, que cada cosa depende de que seya una y esi ye'l principiu del ún: que cada dalgo seya d'una mena'l tou de si o un puntu. El cuatro ye'l tránsitu de la superficie a la solidez que representa la pluralidá, la suma de 1, 2, 3 y 4 ye la década, que representa l'armonía y que tien como conteníu la progresión lóxica que lleva a ella y dende la que se reanicia tou movimientu.

L'ambigüedá pitagórica[editar | editar la fonte]

Constituyida como secta relixosa encargada de velar polos misterios revelaos a Pitágores y xebrada en miembros parcialmente aniciaos (los "acusmáticos") y totalmente aniciados (los "matemáticos"), el corpus de rigorosos conocimientos científicos d'esta escuela entemécese con idees místiques y supersticioses populares mui vieyes, venceyes a la maxa numbérica. Esti tratamientu llitúrxicu xustifica la famosa aberración a los númberos reales irracionales, como Pi o raíz cuadrada de dos.

Dellos escritores cuiden que Pitágores foi en realidá toa una escuela de pensamientu y non solo una persona; ello ye tan asina, que dellos aseguren que foron siete persones estremaes.


Enllaces Esternos[editar | editar la fonte]