Pineda de la Sierra

Coordenaes: 42°12′57″N 3°17′50″W / 42.215833333333°N 3.2972222222222°O / 42.215833333333; -3.2972222222222
De Wikipedia
Pineda de la Sierra
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Pineda de la Sierra (es) Traducir Santiago Rojo Gutierrez
Nome oficial Pineda de la Sierra (es)[1]
Códigu postal 09199
Xeografía
Coordenaes 42°12′57″N 3°17′50″W / 42.215833333333°N 3.2972222222222°O / 42.215833333333; -3.2972222222222
Pineda de la Sierra alcuéntrase n'España
Pineda de la Sierra
Pineda de la Sierra
Pineda de la Sierra (España)
Superficie 68.767 km²
Altitú 1205 m
Llenda con
Demografía
Población 95 hab. (2023)
- 66 homes (2019)

- 40 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia de Burgos
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 1,38 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
pinedadelasierra.es
Cambiar los datos en Wikidata

Pineda de la Sierra ye un conceyu asitiáu na provincia de Burgos, na comunidá autónoma de Castiella y Llión (España), contorna de la Sierra de la Demanda, partíu xudicial de Burgos, cabecera del conceyu del so nome.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Ta asitiáu en plena Sierra de la Demanda, concretamente na sierra del Mencilla, onde s'atopa l'antigua estación d'esquí Valle del Sol, a los pies del picu Mencilla (1.929 msnm). Eleváu a 1.205 metros d'altitú sobre'l nivel del mar, el conceyu ta asitiáu a 50 km de la capital burgalesa, a la cual apuértase al traviés de la carretera autonómica BU-820. El conceyu ye travesáu pel ríu Arlanzón, que naz a pocos quilómetros del términu municipal.

Población[editar | editar la fonte]

Según los datos más actualizaos del Institutu Nacional d'Estadística, a fecha 1 de xineru de 2017, el Padrón municipal de Pineda de la Sierra cunta con 103 habitantes.

Coordenaes GPS[editar | editar la fonte]

  • Llatitú: 42º 13' N
  • Llargor: 03º 18' O

Historia[editar | editar la fonte]

Villa perteneciente a la Hermandá de Montes d'Oca nel partíu de Juarros, unu de de los catorce que formaben la Intendencia de Burgos mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, tal como se recueye nel Censu de Floridablanca de 1787. Tenía xurisdicción de realengu con alcalde ordinariu.

A la cayida del Antiguu Réxime queda constituyida como conceyu constitucional del mesmu nome nel partíu Belorado, rexón de Castiella la Vieya; cuntaba entós con 228 habitantes.

Minerología[editar | editar la fonte]

Pineda de la Sierra tien un pasáu mineru de relativa importancia, yá que na so redoma estrayxéronse distintos tipos de minerales. Les esplotaciones mineres fueron curties ya irregulares, yá que dieron llueu señales d'escosamientu, pero gracies a estes esplotaciones y a otres de conceyos cercanos, construyóse'l ferrocarril mineru col propósitu de tresportar los minerales estrayíos d'estes mines. Los principales minerales estrayíos fueron el cobre, el plomu, el cinc y, sobremanera, el carbón. Los dos mines más importantes de les que se llograron dichos minerales son "Carmina" y "Monterrubio", dambes en terrén de Pineda de la Sierra. Tamién esistieron xacimientos de fierro nel Mencilla, monte cercanu d'orixe glaciar.[2]

Climatoloxía[editar | editar la fonte]

Por cuenta de la so situación xeográfica (asitiáu ente los dos montes más altos de la provincia, Mencilla y Torruco - San Millán) y la so altitú, Pineda tien un clima de monte. Pel hibiernu, les temperatures son baxes (de cutiu baxo cero) y les precipitaciones, abondoses (frecuentemente en forma de nieve). Los branos son nidios y secos, polo xeneral.

Monumentos y curiosos turísticos[editar | editar la fonte]

  • Ilesia románica de San Esteban Protomártir (galería porticada del sieglu XII). Monumentu declaráu Bien d'Interés Cultural cola categoría de Monumentu Históricu.
  • Ermites del Santu Cristu y de San Pedro.
  • El Esteralbo. Área recreativa con parque infantil, fonte, bancos, meses y abellugu dende'l que puede vese l'estensu monte de la Sierra de la Demanda y los dos banzaos de fondu.
  • Mines de Cerracín. Complexu mineru con delles mines que evidencian la pasada actividá minera nel conceyu.
  • Vía Verde de la Sierra de la Demanda. Camín natural aptu pa caminantes, ciclistes y caballeros que traviesa'l monte de la Sierra de la Demanda. El percorríu empecipiar en Arlanzón y remata en Monterrubio de la Demanda; Pineda atopar nel centru del percorríu, aproximao.
  • Estación d'esquí Valle del Sol. Anguaño non operativa, entá caltién los remontes que d'antiguo la faíen funcionar. Puede practicase senderismo y otres actividaes de naturaleza na so redoma.
  • Banzáu del Arlanzón. Banzáu de 22 hm cúbicos qu'almacena les agües del ríu Arlanzón y abastez d'agua a la capital burgalesa. Nél déxense los deportes náuticos y la navegación ensin motor.

Festividaes[editar | editar la fonte]

Pineda de la Sierra celebra les siguientes fiestes de manera especial:

  • Fiestes patronales n'honor a la Virxe de Villa. Son les principales fiestes del conceyu. Celebrar mientres el primer o segundu fin de selmana de setiembre, y el día 8 de setiembre. Hai mises, procesiones, verbenes, etc.
  • Fiesta de la Cruz. Celebrada'l 14 de setiembre. Hai misa y procesión, na cual llévase a la Virxe de Villa hasta la ermita del Santu Cristu pela mañana; yá pela tarde, volver a pola virxe pa llevala de nuevu a la ilesia de San Esteban.
  • Fiesta de la Virxe. Pineda celebra, como otros munchos pueblos, esta fiesta'l 15 d'agostu. La fiesta vien marcada por una misa y procesión peles cais del pueblu.
  • Fiesta de San Esteban, patrón del conceyu. Celébrase'l día 26 d'avientu.
  • Corpus Christi. Fiesta celebrada en xunu, con una misa y posterior procesión peles cais del pueblu, que s'afaten con altares relixosos y florales.
  • Romería de San Pedro. La so fecha de celebración varia, pero suelse celebrar en mayu. En dicha romería, los vecinos van hasta la ermita de San Pedro, asitiada en metá del monte, onde asisten a una misa n'honor al santu y, darréu, el Conceyu convida a tolos sos vecinos al tradicional bocáu de bonitu con pimientos, acompañáu de vinu y guindilles. Esta romería, d'antiguo, celebrar pa pidir un añu de bones colleches, de la que se daba la bienvenida a la primavera y dexábase tras l'iviernu.
  • Xueves de Toos. Tradicionalmente, esta fiesta celebraba'l xueves nel que s'empecipia Antroxu. Cuando los neños del pueblu salíen de la escuela, diben llamando poles cases de la que ciscaben, con un cantar, chorizos, morcielles, güevos, etc. Cuando acabaren, faíen toos xuntos una merienda colos productos recaldaos.

Arquiteutura tradicional del conceyu[editar | editar la fonte]

El nucleu urbanu de Pineda de la Sierra presentó, históricamente, una estructura arquitectónica perbién definida qu'entá güei caltiénse. L'arquiteutura tradicional del conceyu basar na construcción de cases de piedra arenisca acoloratada, por cuenta del so altu conteníu mineral en fierro, los sos teyaos a dos agües con texa árabe y chimenees encestadas, ventanes d'amenorgaes dimensiones p'aisllar del fríu, grandes puertes de madera con cuarterón, escudos de piedra na fachada principal, etc. Les antigües cases teníen planta rectangular, de cutiu con tres altures: la planta baxa solía tar destinada al guardáu d'animales, lleña o yerba; na planta primera taba la cocina, naturalmente cola so chimenea na que se curaba la matanza, según les distintes habitaciones y alcobes (habitaciones pequeñes ya interiores) de la casa; y la planta más alta, llamada davezu desván o payu, taba darréu debaxo del teyáu y usábase como trasteru o, dacuando, como habitación adicional. Esistíen nel conceyu otres construcciones auxiliares, como los fornos o'l molín, nes que los vecinos faíen el pan y molíen el trigu, la cebada y el centenu, respeutivamente. Otra de les actividaes frecuentes d'antiguo yera la lanar, pola cual tosquilábase a les oveyes de raza churra y, darréu, aplicábense dellos trabayos a la llana. Muertes d'esta actividá en Pineda son los distintos nomes rellacionaos con dicha actividá, como'l llavaderu (onde se llavaba la llana una vegada tosquilada), la era de la llana (onde se tendía pal so ensugáu al sol) y fincar (sitiu nel que s'almacenaba pa la so posterior venta).

Personaxes Pernomaos[editar | editar la fonte]

1.- Bernabé Pérez Ortiz[3]

Nació en Pineda de la Sierra en 1878, nel senu d'una familia humilde, fíu de padres llabradores. El campu nun-y ufiertaba un futuru, asina que nel añu 1893, con apenes quince años, toma la decisión d'emigrar a Arxentina. Según él mesmu atestigua nuna entrevista al periódicu “El Correo Catalán”,[4] salió de Pineda colo puesto, con una única conseña dada pol so padre: “Sé trabayador, honráu y obediente. Prefiero recibir la noticia de la to muerte a saber que te fixisti bandíu”.

Cuando llegó a Buenos Aires, empezó como aprendiz nun establecimientu de texíos pa, en poco tiempu, convertise nel propietariu d'una de les empreses más importantes d'esti ramu.

La so fortuna tuvo de ser sustanciosa, como demuestren les aportaciones que fizo a Pineda y a otros llugares, ente elles podemos destacar: Acondicionamientu de la carretera que xunía Pineda de la Sierra con Villorobe (güei pueblu sumíu), y la so rede de caminos periféricos. 10.000 ptas. pa la meyora del ganáu lanar de la contorna. 5.000 ptas pa repoblar forestalmente los pagos menos granibles. El so propósitu nun yera otru que'l de revitalizar la débil economía serrana que lu emburrió a la emigración.

Agora bien, hai que reconocer que bona parte de les sos aportaciones económiques fueron destinaes a atestiguar el so talante de patriota y dirixiéronse a otros oxetivos. Contribuyó nes obres de la Basílica del Pilar de Zaragoza, pola so condición de Patrona d'España. A finales de la década de los venti constátense delles donaciones a la Casa de Caridá burgalesa, ente elles: La constitución d'una banda de música por un montante de 500 ptas.; otres tantes pesetes pa la compra de la intendencia precisa pa la celebración de la festividá de la Santa Infancia: 100 quilos de carne, 102 llitros de vinu, fruta ya inclusive el contratu de la banda de música del Reximientu d'Infantería de San Marcial nᵘ44.

La construcción en 1941 del Llar-Escuela Infantil (orfanatu) “Hispanu Arxentín”. Si la obra tenía un presupuestu de 700.000 ptas. Bernabé apurrió práuticamente la totalidá d'ella.

Amás de toes estes contribuciones fueron constantes los donativos al Hospital de San Juan, al Hospiciu de Neños y al Comité Femenín de Neños Españoles según el so tradicional aguilandu pa la celebración de les fiestes de Navidá, por aciu la entrega de cantidaes próximes a les 10.000 ptas destinaes a la compra de xuguetes pa los neños y otros menesteres.

Esta predilección pola infancia vien dada pola única de les ilusiones que nun pudo ver cumplida nesta vida: la de tener los sos propios fíos xunto a la so muyer Ana.

Por cuenta de la so filantropía y arrogancia fixo merecedor de la concesión de delles distinciones ente les que se destacar:

* La Orde de Beneficencia * 
La Gran Cruz d'Isabel La Católica * 
El títulu de Fíu Predilectu de Burgos 
* Alcalde Honorariu de Pineda de la Sierra La Medaya d'Oru de la Ciudá de Burgos, 

cuando s'empecipió la incoación de dichu expediente la propuesta realizar pa la medaya de plata; pero los munchos testimonios recoyíos a favor de la mesma, como los del direutor de la SESA, o de los ferreteros herederos de Valentín Marcos, Primitivu y Sixto Saiz Marcos, según los del que fuera alcalde de la ciudá mientres la construcción del Llar-Escuela, Manuel de la Cuesta. La distinción foi-y impuesta na ciudá porteña el 3 de xunetu de 1945 pol embaxador español, a instancies del Ministeriu del Asuntos Esteriores, dempués de lo que fizo entrega, una vegada más a José María Moliner, d'un nuevu donativo de 50.000 ptas pa fines altruistes.

El 18 de setiembre de 1954, el Conceyu aprovechando la so estancia na ciudá, incluyía fora del orde del día, una moción pola que se daba'l so nome a una céntrica cai de la ciudá de nueva apertura, n'unu de los llaterales del güei Colexu Públicu Ríu Arlanzón.

La so pasión pola madre patria” xunida a la so amistá personal con Ramiro de Maeztu, daquella embaxador d'España na República Arxentina, animáron-y a escribir dos llibros de significativos títulos: “Per España” y “Faciendo patria”.

El 29 d'avientu de 1957 Bernabé finó. Nes sos últimes voluntaes dexó espresada a la so esposa la intención de dexar la solariega “casa serrana” –como a él gustaba dicir- que mandara construyir al más puru estilu indianu nel so Pineda d'orixe, al cuidu de la Diputación de Burgos como residencia pa los güérfanos de la provincia. Convertida n'a l'actualidá n'Albergue destináu a fines culturales y deportivos, entá ye posible apreciar la buelga dexada por esti natural pinedano nes distintes fontes que jalonan les plazuelas de la llocalidá serrana.


2.- Manuel Ibeas[5]

Maestru de capiya de la catedral de Santander ente 1794 y 1804. Nació en Pineda de la Sierra, nel postreru terciu del sieglu XVIII. Foi neñu de coru na catedral de Burgos. En 1789 tuvo na capiya de la catedral de Alfaro y en 1791 en Santo Domingo de la Calzada hasta 1794 que pasu a asoceder a Pedrosa na plaza vacante qu'ésti dexó na catedral santanderina. Permaneció en Santander hasta l'añu 1804 en que ganó'l maxisteriu de la catedral de Astorga onde tuvo hasta la so muerte en 1829. A partir de 1807, sufre continuos tara polo que va solicitar permisos pa folgar na so llocalidá d'orixe.

Les obres de Manuel Ibeas atópase en munches catedrales españoles, unes 350atopar en Astorga y dalguna en Santo Domingo de la Calzada, esisten composiciones sos nos archivos de la catedral de Cuenca y del Santuariu de La nuesa Señora de Aranzazu.

Economía[editar | editar la fonte]

Ganadería ovina y bobina, silvicultura, turismu y sector servicios. Ye sede del Centru de Documentación Comarcal de Sierra de la Demanda y de Agalsa.

Eventos deportivos[editar | editar la fonte]

Pineda de la Sierra (Valle del Sol) acoyó la meta de la penúltima etapa de la Vuelta a Burgos 2015, con victoria del ciclista colombianu Miguel Ángel López, del equipu Astana Pro Team.

En setiembre de 2015, celebróse la I Carrera Popular "Banzáu del Arlanzón", que tuvo dos percorríos: unu de 8 km de distancia y otru de 21 km.

En setiembre de 2016, tuvo llugar la II Carrera Popular "Villa de Pineda", con percorríos de 8 km y 21 km.

A finales d'agostu de 2017, celebróse la III Carrera Popular "Villa de Pineda", que cuntó con dos modalidaes: running (con percorríos de 8 km y 21 km, como n'anteriores ediciones) y marcha a cuerpu (con un percorríu de 8 km).

Lliteratura[editar | editar la fonte]

L'autora Carla Montero, na so obra L'iviernu na to cara, empecipia la hestoria de la novela inspirándose nel accidente d'avioneta qu'asocedió nel picu San Millán n'abril de 1948, y nel que finaron los trés ocupantes franceses que viaxaben na aeronave.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Termalismo antiguu. Madrid: Universidá Nacional d'Educación a Distancia, 1997, p. 270
  3. Joaquín García Andrés. Protagonistes burgaleses del sieglu XX. Universidá de Burgos, Diario de Burgos. 2000 páxs. 197-200
  4. Entrevista realizada por Mª Pilar Comin, recoyida por Diario de Burgos el 13/10/1954
  5. Julio C. Arce Bueno. La música en Cantabria. Fundación Marcelino Botín, 1994

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]