Phantoscopiu

De Wikipedia
Phantoscopio.

El phantoscopio (phantoscope o phantascope) yera una máquina de proyeición de películes, creación de Charles Francis Jenkins. Escurríu nos años 1890s, la primer proyeición pública tuvo llugar na so ciudá natal de Richmond, Indiana, el 6 de xunu de 1894. Darréu conoció a Thomas Armat, quién apurrió sofitando financieru pa los cambeos necesarios. Los dos inventores amosaron el so proyeutor modificáu n'Atlanta, Xeorxa, en setiembre de 1895.

La máquina de Jenkin yera'l primer proyeutor que dexa quietu cada fotograma de la película pa ser illuminado tiempu abondu antes d'avanzar a la secuencia del fotograma próximu. Yera distintu del kinetoscopio d'Edison, que namái tien qu'executar un bucle de película con imáxenes socesives d'una escena en movimientu, al traviés del obturador de la cámara, lo que da una imaxe confusa de movimientu.

El phantoscopio, faciendo una posa en cada fotograma, da tiempu abondu por que'l celebru rexistre una sola imaxe clara, pero reemplazando cada fotograma de la secuencia abondo rápido (menos d'una décima de segundu), produz una imaxe de movimientu nidiu y verdadera. Ye a partir d'esti conceutu como tola industria cinematográfica creció.[1]

Jenkins namái construyó un prototipu de trabayu, que foi robáu a los pocos meses de la so casa por Armat, que lo vendió a la cadena de cines Gammon. Dempués d'una llarga batalla llegal, Jenkins aceptó 2500 $ como pagu total.[1] L'Institutu de Franklin dio una medaya d'oru a Jenkins pola so invención del primer proyeutor de película práuticu del mundu.

Proyeutor Llateral de Jenkins.

La Oficina de Patentes de los EE.XX. concedió a Jenkins una patente pal so proyeutor inicial y a Jenkins y Armat una patente pa la versión modificada. Dambos fueron nomaos phantoscopios. Dempués que Jenkins y Armat resolvieren el casu, Armat vendió la patente a Edison.[2] Jenkins Siguió ameyorando'l proyeutor y les cámares de cine creaes, que finalmente s'utilizaron pal espardimientu a los receptores domésticos de lo que conocemos güei como televisión, por aciu ondes de radio. Mecánicamente, tresmitió les primeres imáxenes de televisión y foi dueñu de la primer estación de televisión con llicencia comercial nos EE.XX.

Étienne-Gaspard Robert y los sos fantasmagorías[editar | editar la fonte]

Físicu y clérigu belga, meyor conocíu por ser el creador de les fantasmagorías, un espectáculu d'ilusiones que consistía na proyeición d'imáxenes en movimientu. Nos sos trabayos inspirar n'hestories del Antiguu Testamentu, la lliteratura inglesa y de la mitoloxía griega, temes que combinaba con momentos tragicómicos, fantásticos y moralizantes, que solíen tar fondamente pensaos pa calar nel aturbolináu contestu revolucionariu de la Francia del sieglu XVIII.[3]

Solía tratar la tema de la muerte, por aciu la representación de sepulcros, campusantos, cadarmes y la evocación d'una atmósfera misteriosa influyida poles noveles gótiques de la dómina; tamién buscaba unificar estes temes con tópicos del amor y criatures monstruoses (demonios, diaños, esperteyos, híbridos, etc.) Tocantes a los sos personaxes humanos, namái solía representalos so figures de grandes personalidaes, como yeren los clérigos, monxos, avaros, bruxes, relixoses y vírxenes. 

Les téuniques utilizaes por Robertson (nomatu del dramaturgu), variaben ente sobre impresiones, fundíos, imáxenes en movimientu, alocuciones y efeutos sonoros, que s'esplegaben nun espaciu d'ente 25 metros de llargu y 8 metros d'anchu, por aciu l'usu del phantoscopio. Asina tamién, el phantoscopio dexába-y aumentar y menguar el tamañu de les imáxenes proyeutaes, y l'apaición, desapaición y desplazamientos de les mesmes por aciu l'aplicación d'un sistema de obturación ya intercambiu de plaques, que-y otorgaba un efeutu secuencial y dinámicu a los sos shows.

Esta gran cantidá d'efeutos especiales yera consiguida gracies al usu y implementación del phantoscopio nos sos espectáculos, creáu a partir d'una llinterna máxica, asitiar tres la pantalla sobre un pie provistu de ruedes d'un altor averáu de 160 cm.[4] Sicasí, non tolos efeutos especiales consiguíense namái sol usu del phantoscopio; n'ocasiones, utilizar el sofitu d'una llinterna máxica ordinaria, según l'usu de pequeños baxorrelieves, grabaos o medayes, espeyos, que se distribuyíen pola escena pa crear determinaes solombres y motivos recortaos.

L'escenariu taba compuestu por trés partes: Nel centru atopábamos la pantalla de proyeición cubierta por una cortina negra que sirvía como separación ente dambos llaos del espectáculu; per un sitiu, el phantoscopio, y pol otru, unos 15 metros p'asitiar al públicu. 

Amás del mecanismu de representación, Robertson actuaba como narrador de les sos propies hestories, apurría comentarios esporádicos qu'ayudaben a la compresión y a dotar de valor espresivu a los sos espectáculos. Al pie de la voz de Robertson, acompañábalu entraes musicales ( n'ocasiones con un tam-tam o Gong chinu; o con dalgún artiluxu cilíndricu qu'asonsañara'l soníu de l'agua) que buscaben apurrir un efeutu psicolóxicu nel espectador, y l'usu de ruios descriptivos.

L'usu del phantoscopio nes Fantasmagorías de Robertson llevaron a un modelu de maduror espresivu dientro del espectáculu audiovisual, que buscaba calar tantu nos sentíos como nel pensamientu de los espectadores. La concepción d'esti tipu d'espectáculu, crearía un nuevu modelu pa futures xeneraciones de linternistas y convertiríase nunos de los grandes antecedentes del xéneru de terror.[3]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Tube - The Invention of Television, David Y. Fisher and Marshal Jon Fisher, 1996
  2. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 11 de payares de 2009. Consultáu'l 17 d'agostu de 2009. Kinetoscope at Machine_History.
  3. 3,0 3,1 (en castellanu) Lluces y solombres: hestoria de la llinterna máxica. eldiario.es. https://www.eldiario.es/norte/cantabria/amberes/Lluces-solombres-historia-llinterna-magica_6_662543746.html. Consultáu'l 1 d'avientu de 2017. 
  4. Esteban, Francisco Javier Fruto (2010). Los ecos d'una llámpara maraviyosa: la llinterna máxica nel so contestu mediáticu (en castellanu). Universidá de Salamanca. ISBN 9788478001637. Consultáu'l 1 d'avientu de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]