Periodu Heian

De Wikipedia

El Periodu Heian (平安時代 Heian jidai?) ye l'últimu periodu de la dómina clásica de la historia xaponesa, ente los años 794 a 1185,[1] nel que la capital yera Kioto.

Ye'l periodu de la historia xaponesa en que'l Confucianismu y otres influencies algamaron el so puntu máximu. El periodu Heian considérase tamién el cume de la corte imperial xaponesa y ye destacáu pola so arte, cuantimás la poesía y la lliteratura. Heian (平安?) [heːɑɴ] significa "paz y tranquilidá" en xaponés.

Historia[editar | editar la fonte]

El periodu Heian foi precedíu pol periodu Nara y empezó en 794 dempués del treslláu de la capital de Xapón a Heian-kyō (平安京, anguaño Kioto), pol 50º emperador, Kanmu. Considérase-y un puntu altu na cultura xaponesa que les xeneraciones posteriores siempres almiraron. Esti periodu tamién ye notable pola puxanza de la clase de los samurái, que nel so momentu tomen el poder y empecipien el periodu feudal de Xapón.

Nominalmente, la soberanía xaz nel emperador, pero de fechu el poder yera exercíu pola nobleza Fujiwara. Sicasí, pa protexer los sos intereses nes provincies, los Fujiwara y otres families nobles riquieron de guardias, policía y soldaos. La clase guerrera llogró continuos beneficios a lo llargo del periodu Heian. Yá en 939, Taira no Masakado amenació l'autoridá del gobiernu central, dirixendo un llevantamientu na provincia oriental d'Hitachi, y casi simultáneamente, Fujiwara no Sumitomo remontar al occidente. Inclusive, tomar militar enllargar por sieglos, cuando bona parte de la fortaleza del gobiernu recayería al interior de los exércitos privaos del shogunato.

La influencia de la incursión de la clase guerrera na corte foi resultáu de la Rebelión Hōxen. Nesti momentu Taira no Kiyomori alicó la tradición Fujiwara asitiando al so nietu nel tronu pa gobernar a Xapón por rexencia. El so clan (el clan Taira) nun sería espulsáu hasta dempués de la Guerra de Genpei, que marcó l'entamu del shogunato. El periodu Kamakura empezó en 1185 cuando Minamoto no Yoritomo retuvo'l poder de los emperadores y estableció un bakufu, el shogunato de Kamakura, en Kamakura.

La Rexencia de Fujiwara[editar | editar la fonte]

Salón del Fénix de Byōdō-in, construyíu mientres el Periodu Heian de Xapón.

Cuando l'emperador Kanmu treslladó la capital a Heian-kyō (Kioto, "la capital Heian"), que permaneció como capital imperial mientres los 1000 años siguientes, facer non yá pa fortalecer l'autoridá imperial sinón tamién p'ameyorar xeopolíticamente la so sede de gobiernu. Kioto tenía un bon accesu fluvial al mar y podía ser destín terrestre pa les rutes de les provincies orientales. El periodu Heian Incipiente (784-967) siguió cola cultura Nara; la capital Heian (Kioto) modelar a partir de la capital de la dinastía Tang de China en Chang'an, como lo foi Nara, pero a mayor escala. A pesar de la escayencia de les reformes Taika-Taihō, el gobiernu imperial foi robezu mientres el Periodu Heian Incipiente. Por dicir la verdá, la renuencia del emperador Kanmu a una reforma drástica menguó la intensidá de les lluches polítiques, y empezó a reconoce-y -y como unu de los emperadores de Xapón más enérxicos.

Anque Kanmu abandonó'l reclutamiento universal en 792, él entamaba entá ofensives militares p'apoderar a los emishi, posibles descendientes de los movíos Jōmon, qu'habitaron nel norte y oriente de Xapón. Dempués de llograr victories temporales en 794, Kanmu designó en 797 a un comandante nuevu sol títulu de Seii Taishōgun. Escontra 801 el shogun ganara a los emishi y estendiera los dominios imperiales a la llende oriental de Honshū. Sicasí, el control imperial sobre les provincies foi tenue, nel meyor de los casos. Nos sieglos IX y X, bona parte de l'autoridá perder nes grandes families, que desoyeron a los sistemes de gravámenes y de terrenes d'estilu chinu impuestos pol gobiernu de Kioto. La estabilidá llegó al Xapón del periodu Heian, pero, entá cuando la socesión taba asegurada pola familia imperial per mediu del heriedu, el poder concentrar de nuevu en manes d'una familia noble, los Fujiwara.

Pintura nun pergamín (alredor de 1130), ilustrando una escena del "Ríu de Bambú" capítulu de la Novela de Genji.

Asocediendo a la muerte del emperador Kanmu en 806 y a una llucha pola socesión ente los sos fíos, estableciéronse dos oficines nueves nun esfuerciu por afaer la estructura alministrativa Taika-Taihō. Al traviés de la nueva Oficina Privada del Emperador, él pudo emitir edictos alministrativos más direutamente y con mayor seguridá propia qu'antes. El nuevu Conseyu de Policía Metropolitana reemplazó a les llargamente ceremonioses unidaes de guardia imperial. Al empar qu'esos dos oficines fortalecieron la posición del emperador temporalmente, llueu elles y otres estructures d'estilu chinu fueron pasaes por altu nel estáu en desenvolvimientu. La influencia china remató efeutivamente cola última misión ordenada pol imperiu a China de la dinastía Tang en 838. La China d'esta dinastía taba en decadencia, y los budistes chinos fueron escorríos con severidá, socavando el respetu de los xaponeses poles instituciones chines. Xapón empezó a dar un xiru escontra sigo mesmu.

A midida que el clan Soga tomara'l control del tronu nel sieglu VI, los Fujiwara establecieron matrimonios cola familia imperial escontra'l sieglu IX, y unu de los sos miembros foi'l primer titular de la Oficina Privada del Emperador. Otru Fujiwara convertir en rexente, sesshō pol so nietu, daquella un emperador menor, y otru más foi designáu kanpaku. Escontra'l fin del sieglu IX, dellos emperadores intentaron xixilar a los Fujiwara, pero fallaron. Sicasí por un tiempu, mientres el reináu del emperador Daigo (897-930), la rexencia Fujiwara foi suspendida como él ordenó direutamente.

Sicasí, los Fujiwara nun fueron desaposiaos de la so clase por Daigo sinón que de fechu llegaron a fortalecese mientres el so reináu. El control central de Xapón siguía en descensu, y los Fujiwara, xunto con otres grandes families y fundaciones relixoses, adquirieron entá más amplios shōen y mayor riqueza mientres l'entamu del sieglu X. Escontra'l periodu Heian Incipiente, el shōen llograra estatus llegal, y los amplios establecimientos relixosos procuraron títulos claros de perpetuidad, arrenunciu d'impuestos, ya inmunidá a la inspeición gubernamental de los shōen que teníen. Estes persones que trabayaben la tierra atoparon ventaxosu tresferir el títulu a propietarios de shōen en retribución por compartir la collecha. La xente y les tierres tuvieron progresivamente más allá del control central y los impuestos, un regresu de facto a condicionar antes de la Reforma Taika.

Semeya de Fujiwara Michinaga, por Kikuchi Yōsai.

Dientro de les décades siguientes al fallecimientu de Daigo, los Fujiwara teníen control absolutu sobre la corte. Hacia l'añu 1000, Fujiwara no Michinaga podía entronizar y derrocar emperadores a la so voluntá. Dexóse poca autoridá a los oficiales tradicionales y los asuntos de gobiernu fueron remanaos por aciu l'alministración privada de la familia Fujiwara. Los Fujiwara convirtiérense no que l'historiador George B. Sansom llamó "dictadores hereditarios."

A pesar de la usurpación de l'autoridá imperial, los Fujiwara gobernaron nun periodu de florecimientu cultural y artísticu na corte imperial y ente l'aristocracia. Hubo gran interés pola grácil poesía y la lliteratura vernácula. La escritura xaponés dependiera enforma tiempu de los kanji, pero éstos agora yeren complementaos polos kana, en dos tipos d'escritura fonético xaponesa: katakana, un inventu mnemónico qu'usa partes de los calteres chinos, y hiragana, un silabariu cursivo con un métodu d'escritura distinto que foi genuinamente xaponés. El hiragana dio espresión escrita a la pallabra falada y, con ella, la puxanza de la famosa lliteratura vernácula de Xapón, en gran parte escrita por cortesanes que nun se-yos enseñó en chinu como a los sos compañeros masculinos. Tres muyeres de finales del sieglu X y entamos del sieglu XI presentaron los sos puntos de vista sobre la vida y el namoramientu na corte Heian en "Los Años de la Telaraña" (蜻蛉日記 Kagero nikki) de "la madre de Michitsuna", "El Llibru de l'Almada" (Makura no Sōshi) de Sei Shonagon y "La Novela de Genji" de Murasaki Shikibu. L'arte autóctono tamién florió so los Fujiwara dempués de sieglos d'asonsañar les formes chines. Pintures del estilu xaponés yamato-e vivamente coloridas sobre la vida na corte y histories sobre templos y santuarios volviéronse comunes nos periodos Heian Mediu y Tardíu, estableciendo los modelos del arte xaponés hasta los nuesos díes.

Según florió la cultura, asocedió igual cola descentralización. Ente que la primer fase del desenvolvimientu del shōen nel periodu Heian Incipiente viera l'apertura de tierres nueves y la concesión del usu d'éstes a los aristócrates y les instituciones relixoses, la segunda fase vio la crecedera de los "gobiernos domésticos" patrimoniales, como nel antiguu sistema de cles. (Ello ye que la forma del antiguu sistema de cles quedara enforma tiempu intacta dientro del gran gobiernu centralizáu antiguu.) Agora precisábense nueves instituciones de cara a los cambeos sociales, económicos y políticos. El Códigu Taihō caducó, les sos instituciones apostrar a funciones ceremoniales. Les alministraciones familiares volvíense agora instituciones públiques. Siendo la familia más poderosa, los Fujiwara gobernaron Xapón y determinaron los asuntos xenerales d'estáu, como la socesión al tronu. Los asuntos familiares y d'estáu fueron dafechu entemecíos, un patrón siguíu ente otres families, monesterios, ya inclusive na familia imperial. L'alministración de la tierra convertir na ocupación prioritaria de l'aristocracia, non tantu por cuenta de que'l control direutu de la familia imperial o'l gobiernu central menguaren sinón más pola fuerte solidaridá de familia y falta de sentíu sobre Xapón como una sola nación.

Puxanza de la clase militar[editar | editar la fonte]

So les primeres cortes, cuando'l reclutamiento universal controlárase centralizadamente, los asuntos militares esaniciárense de les manes de l'aristocracia provincial. Pero a midida que el sistema derrumbóse dempués de 792, los titulares del poder llocal una vegada más se volvieron la fonte primaria de la fuercia militar. Los propietarios de los shōen teníen accesu a les fuercies de combate y, yá que llograron teunoloxía militar ameyorada (tales como los nuevos métodos d'entrenamientu, arcos más potentes, armadures, caballos, y espaes más avanzaes) y enfrentaron condiciones locales en desmejora mientres el sieglu IX, el serviciu militar convertir en parte de la vida de los shōen. Sicasí esto nun se llindó a los shōen sinón que tamién les instituciones civil y relixosu formaron unidaes de guardia privada pa la so propia proteición. Adulces, la clase alta provincial tresformar nuna nueva élite militar basada nos ideales de los bushi (en xaponés: 武士 "guerreru") o samurái (en xaponés: 侍, lliteralmente, "servidor").

Los intereses de los bushi yeren diversos, dende esaniciar les antigües estructures de poder hasta formar nueves asociaciones nel sieglu X. Los intereses mutuos, los venceyos familiares, y el parentescu fueron consolidaos en grupos militares que se volvieron parte de l'alministración familiar. De la mesma, les amplies families militares rexonales formáronse alredor de miembros de l'aristocracia de la corte que se convirtieren en prominentes figures provinciales. Estes families militares ganaron prestíu a partir de les conexones cola corte imperial y los títulos militares concedíos pola corte, y al accesu a les fuercies de combate. La familia Fujiwara, los clanes Taira y Minamoto figuraron ente les families más prominentes sofitaes pola nuevu clase militar.

L'amenorgamientu na producción d'alimentos, la crecedera de la población, y la competencia por recursos ente les grandes families en total llevaron al decrecimiento gradual del poder de los Fujiwara y anició disturbios militares na última metá del sieglu X y nel sieglu XI. Los miembros de los Fujiwara, Taira, y Minamoto --toles cualos baxaben de la familia imperial --atacáronse mutuamente, reclamando control sobre estensos tramos de tierra conquistada, conformaron rexímenes rivales, y atayaron la paz de la Tierra del Sol Naciente.

Los Fujiwara controlaron el tronu hasta'l reináu del emperador Go-Sanjō (1068-1073), el primer emperador que nun nació d'una madre Fujiwara dende'l sieglu IX. L'emperador Go-Sanjō resolvió restaurar el control imperial por aciu un gobiernu fuertemente personal, implementó reformes pa reprimir la influencia de los Fujiwara. Tamién estableció una oficina p'arrexuntar y validar los rexistros de bienes inmuebles col fin de reafitar el control central. Munchos shōen nun fueron certificaos apropiadamente, y los grandes terratenientes, como los Fujiwara, sintiéronse amenaciaos cola perda de les sos tierres. L'emperador Go-Sanjō tamién estableció'l Inchō, o Oficina del Emperador en Claustru, que foi sostenida por una socesión d'emperadores qu'abdicaron pa dedicase al gobiernu "tres bastidores", o insei ("gobiernu en claustru").

El Inchō enllenó'l vacíu dexáu pol amenorgamientu del poder de los Fujiwara. En cuenta de ser proscritos, los Fujiwara fueron na so mayoría ratificaos nes sos antigües posiciones de dictador civil y de ministru del centru a midida que yeren reemplazaos en tomar de decisiones. De la mesma, munchos de los Fujiwara fueron reemplazaos, principalmente por miembros de la familia Minamoto en puxanza. Ente que los Fujiwara cayeron en disputes ente ellos mesmos y formaron facciones al norte y al sur, el sistema insei dexó que la llinia paterna de la familia imperial ganara influencia nel tronu. El periodu dende 1086 hasta 1156 foi la dómina de supremacía del Inchō y del ascensu de la clase militar en tol país. El gobiernu foi apoderáu más pol poder militar que pola autoridá civil.

Pintura de la Batalla de Dan-non-ura el 25 d'abril de 1185, Guerra de Genpei.

Una llucha pola socesión a mediaos del sieglu XII dio a los Fujiwara una oportunidá de recuperar el so poder anterior. Fujiwara no Yorinaga xunir col emperador en retiru nuna batalla violenta en 1156 contra l'aparente herederu, quien yera sofitáu polos Taira y polos Minamoto (Rebelión Hōxen). Los Fujiwara fueron destruyíos a la fin, l'antiguu sistema de gobiernu foi suplantáu, y el sistema insei inhabilitáu en cuanto los bushi tomaron control de los asuntos de la corte, marcando un puntu de xiru na historia xaponesa. En 1159, los Taira y los Minamoto topetaron (Rebelión Heiji), y empezó un periodu de venti años d'ascensu de los Taira. Los Taira fueron seducíos pola vida cortesana y desconocieron los problemes nes provincies. Finalmente, Minamoto no Yoritomo llevantar del so cuartel xeneral na rexón de Kantō pa ganar a los Taira, y collos al emperador neñu, emperador Antoku qu'ellos controlaben, na Guerra de Genpei.

Cultura Heian[editar | editar la fonte]

Desenvolvimientu del Budismu[editar | editar la fonte]

Bodhisattva de la Virtú Universal qu'Enllarga la Vida, pintura en seda del sieglu XII, periodu Heian Tardíu.

El budismu empezó a aprucir en Xapón mientres el periodu Heian, principalmente por dos sectes esotériques, la del Tiantai 天台 (llamada en xaponés Tendaishū), cordal chinu que'l so nome significa "Terraza Divina" y el Shingon. Tendai aniciar en China y ta basada nel Sutra del Lotu, unu de los sutras más importantes del budismu majaiana. Shingon ye una secta indíxena bien cercana al budismu Historia de la India indiu, al tibetanu, y al chinu, pensamientu fundáu por Kūkai. Kūkai impresionó a los emperadores qu'asocedieron al emperador Kanmu, y tamién a xeneraciones de xaponeses, non yá cola so santidá sinón tamién cola so poesía, caligrafía, pintura y escultura. El mesmu Kanmu foi un notable líder de la forana secta Tendai, que s'alzó escontra un gran poder polos sieglos siguientes. Desenvolvióse una rellación cercana ente'l complexu del monesteriu Tendai sobre'l monte Hiei y la corte imperial na so nueva capital na base del monte. De resultes, Tendai enfatizó una gran reverencia pol emperador y la nación.

Lliteratura del periodu Heian[editar | editar la fonte]

Anque'l chinu escritu (Kanbun) permaneció como la llingua oficial de la corte del Periodu Heian, la introducción y ampliu usu del kana evidenció una esplosión na lliteratura xaponesa. A pesar del establecimientu de dellos xéneros lliterarios nuevos como la novela, la narración monogatari (物語) y los ensayos, el alfabetismo namái yera común na corte y el cleru budista.

La lletra del actual himnu nacional de Xapón, Kimi ga Yo (君が代), foi escrita nel periodu Heian. Igual que la Novela de Genji (源氏物語 Genji Monogatari) por Murasaki Shikibu, llargamente considerada dacuando la primer novela escrita de la historia mundial. Les reveladores observaciones y meditaciones de Sei Shōnagon, la contemporánea y rival de Murasaki Shikibu, como sirviente na corte de la emperatriz fueron rexistraes colectivamente como El Llibro de l'Almada (枕草子 Makura no Sōshi) na década de 990. El famosu poema xaponés conocíu como Iroha (いろは) tamién foi escritu mientres el periodu Heian.

Guapura[editar | editar la fonte]

Mientres el periodu Heian, la guapura yera lo que-y faía a unu "bona" persona, non la xentileza nin la honradez.

Nos homes la guapura consistía nuna barba curtio y apuntiao.

Nes muyeres, yera muncho más complicáu, y teníen que:

  • empolvoriscase de blancu les sos cares
  • empolvoriscase con una plizca de colloráu les mexelles
  • pintase finamente los llabios de colloráu (creando la sensación d'una pequeña boca: ochobo)
  • pintase ceyes altes nel centru de la frente *

llucir una llarga melena negra y brillosa

Dambos sexos ennegrecían curioso los sos dientes con un amiestu de yerbes y vinagre, costume conocida como ohaguro.

Economía[editar | editar la fonte]

Ente que per un sitiu el periodu Heian foi en verdá un inusual periodu llargu de paz, tamién puede argumentase qu'esti periodu debilitó económicamente a Xapón y llevar a la probeza pa la mayoría de los sos habitantes. Los beneficiarios aristocráticos de la cultura Heian, los Yokibito (que significa "Xente Bono") sumaron cerca de cinco mil nun territoriu de quiciabes cinco millones. Una razón pola que los samuráis pudieren llegar al poder foi que la nobleza gobernante demostró ser incompetente na alministración de Xapón y de les sos provincies. Hacia l'añu 1000 el gobiernu yá nun sabía cómo emitir moneda y el dineru sumía gradualmente. La falta d'un sólidu mediu d'intercambiu económicu ta ilustrada implícitamente nes noveles de la dómina. Por casu, se remuneraba a los mensaxeros con oxetos útiles, como un vieyu quimonu de seda, en preferencia a paga-y -yos los sos honorarios. Los gobernantes Fujiwara amás fallaron en caltener fuercies policiales apropiaes, que dexaron a los asaltantes aforfugar llibremente a los viaxeros. De nuevu esto ta ilustráu implícitamente nes noveles pol terror qu'inspiraba'l viaxe nocherniegu nos personaxes prinicipales.

Eventos[editar | editar la fonte]

  • 784: l'emperador Kanmu tresllada la capital a Nagaoka-kyō (Kioto).
  • 794: l'Emperador Kanmu tresllada la capital a Heian-kyō (Kioto).
  • 804: el monxu budista Saichō (Dengyo Daishi) introduz la escuela Tendai.
  • 806: el monxu Kūkai (Kōbō Daishi) introduz la escuela (tántrica) Shingon.
  • 819: Kūkai funda'l monesteriu del Monte Koya, na parte nororiental de l'actual Prefeutura de Wakayama.
  • 858: l'emperador Seiwa inaugura'l gobiernu del clan Fujiwara.
  • 1050: puxanza de la clase militar (samurái).
  • 1053: el Byōdō-in (templu Byōdō, cerca de Kioto) ye inauguráu pol emperador rexente (sesshō) Fujiwara no Yorimichi.
  • 1068: l'emperador Go-Sanjō espulsa al clan Fujiwara.
  • 1087: l'emperador Shirakawa abdica y conviértese en monxu budista, el primeru de los "emperadores de claustru" (insei).
  • 1156: Taira Kiyomori derrota al clan Minamoto y toma el poder, rematando la dómina "insei".
  • 1185: Taira ye vencíu (Guerra de Genpei) y Minamoto Yoritomo del clan Hōjō toma'l poder, convirtiéndose nel primer shogún de Xapón, ente que l'emperador (o "mikado") convertir en xefe nominal.
  • 1191: el budismu Rinzai Zen ye introducíu a Xapón pol monxu Eisai de Kamakura y apuerta a popular ente los samuráis, la clase dirixente na sociedá xaponesa.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. "Heian period". Encyclopædia Britannica n'inglés. Recuperáu'l 24 d'abril de 2007.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  1. La historia de Genji. 4ª Edición, 2010. ISBN 978-84-934625-2-9.
  2. Los rellatos de Uji. 2ª Edición, 2006. ISBN 978-84-934625-8-1.
  • —. La novela de Genji. Traducción de Roca Ferrer de la versión al inglés de Arthur Walley. Barcelona: Ediciones Destino, 2005 [2007]/2006.
  1. Rellumanza. 7ª Edición, 2005. Tamién en nueva edición revisada 2007. ISBN 978-84-233-3772-9/ISBN 978-84-233-4011-8.
  2. Catástrofe. 2ª Edición, 2006. ISBN 978-84-233-3830-6.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]