Perales del Puerto

Coordenaes: 40°09′17″N 6°40′56″W / 40.1546°N 6.6822°O / 40.1546; -6.6822
De Wikipedia
Perales del Puerto
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Perales del Puerto (es) Traducir Andrés Manzano Redondo
Nome oficial Perales del Puerto (es)[1]
Nome llocal Perales del Puerto (es)
Códigu postal 10896
Xeografía
Coordenaes 40°09′17″N 6°40′56″W / 40.1546°N 6.6822°O / 40.1546; -6.6822
Perales del Puerto alcuéntrase n'España
Perales del Puerto
Perales del Puerto
Perales del Puerto (España)
Superficie 36.28 km²
Altitú 440 m
Llenda con Acebo, Gata, Villasbuenas de Gata, Moraleja, Cilleros y Hoyos
Demografía
Población 911 hab. (2023)
- 480 homes (2019)

- 472 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.23% de provincia de Cáceres
0.09% de Estremadura
0% de España
Densidá 25,11 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
peralesdelpuerto.es
Cambiar los datos en Wikidata

Perales del Puerto ye un conceyu español, na provincia de Cáceres, Comunidá Autónoma d'Estremadura.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Perales del Puerto parte con:[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Ara dedicada a Xúpiter[editar | editar la fonte]

Ara de granitu local, con coronamiento formáu por trés moldures que cuerren pola cuatro cares. La parte cimera ta bien erosionada. Foi topada formando parte de la paré d'una finca na Devesa de riba. El testu foi retocáu apocayá. Sicasí les llinies 1 y 2 son evidentes: presenten una dedicación a Iuppiter Optimus Maximus. La 3 ye más problemática cuidao qu'en función del testu que sigue, Arcobrigenses, lo lóxico sería pensar nunos vicani, anque, nun vemos na pieza nengún rastru del primer trazu de la V. Acani podría interpretase como un nominativu plural, un grupu étnicu, los Acani. Nun sería la primer vegada qu'apaez una referencia d'esti tipu rellacionada con Arcobriga. Na inscripción rupestre de la Ponte do ídolu en Braga, acéptase comúnmente, que'l términu Ambimogidus designa la división étnica a la que pertenecía Caecilius Fronto de la ciudá de Arcobriga que dedicó'l monumentu. Tamién podría pensase nunos A(uli) Cani, una familia que fora orixinaria de Arcobriga, interpretación que resulta bien forzada. Con éses preferiríamos correxir Acani en "vi"cani y d'esta miente desenvolveríamos: Io_v¬i / O_p¬(timu) · Ma(ximo) / _vi¬cani · Arcobri / genses / [a(ram)] · p(osuerunt) · a(nimo) · l(ibentes)

Conocemos con seguridá una llocalidá col nome de Arcobriga en Celtiberia. La esistencia d'otra Arcobriga, mentada por Ptolomeo, que taría asitiada nel Occidente de la Península nun foi confirmada pel momento, anque, si fuera cierta, preferiríamos qu'estos vicani vinieren de esta postrera, de la que nun sería estrañu que procedieren otros Arcobrigenses atestiguaos na zona próxima de Coria y Braga. Testimonios de dedicaciones a Xúpiter por vicani indíxenes en Lusitania, nun son escepcionales: vicani Tongobrigenses en Balses, Cáceres; vicani Camalocenses (freguesía y concelho Crato, distritu Portalegre); vicani Atucausenses (freguesía y concelho Amarante, distritu Porto) y vicani Maze[..]enses (nel mesmu Perales del Puerto). Tres estes dedicaciones a Xúpiter podría despintase una divinidá indíxena. La proximidá del llugar del afayu d'esta ara al monte Jálama, asitiáu al norte de S. Martin de Trevejo, qu'identifiquen col dios Salama, divinidá considerada por dalgunos como posible versión indíxena de Xúpiter, responderíen por la hipótesis.

Ara dedicada a Xúpiter Midíes: 37 x 57 x 20 Anguaño caltiénse nuna casa particular d'Acebo.

Arcóbriga[editar | editar la fonte]

Arcóbriga ye una pallabra d'orixe celta formada pol lexema ARC que significa rei o piedra. La mayoría de los topónimos qu'empiecen polos lexemes ARCU, ARK o ARC tienen la particularidá de que s'atopen o sobre xacimientos arqueolóxicos de dómina romana o mui cerca de les sos calzaes y víes. Estos topónimos alcuéntrense especialmente na Lusitania, Celtiberia y Bracarense, y toos tán rellacionaos cola pallabra piedra. Per otru llau, los topónimos terminaos en BRIGA, nun principiu, significaron elevación o altor; pero bien llueu adquirieron el significáu de ciudá, castru, fortaleza o llugar fortificáu. El sufixu BRIGA foi adoptáu polos romanos como sufixu apelativu pa referise a ciudad fortaleza. Dexando a un llau la Arcóbriga celtibérica alcontrada en Monreal de Ariza, Zaragoza, hubo otres dos Arcóbrigas Lusitanes, dambes documentaes por Ptolomeo, pero ensin alcontrar. Hubo una Arcóbriga non documentada textualmente, pero que sí apaez na Epigrafía de la ciudá de Braga, según Ptolomeo taba esta ciudá na rexón celta de gletas, ente'l Algarve y el Alentejo portugués. La que más nos podría interesar ye la Arcóbriga capital occidental de la diócesis placentina, que reemplazó a la población verata de Ambracia en siendo destruyida ésta por causa de diverses invasiones allá pel añu 400 d. C. A ella, quiciabes, pudiera referise una llábana atopada en Coria qu'obedez a un ACEMILIUS MARCELLUS.M.F. ARCOBRIGENSIS. O una ara votativa a dedicada a Xúpiter, que los sos dedicantes yeren VICIANI ARCOBRIGENSIS atopada en Perales del Puerto.

Con éses, la supuesta población de la Arcóbriga atópase metanes una trupa vexetación que denominen el Valle de los Ascentros, nel términu de Perales del Puerto. Al tratase d'un asentamientu fortificáu habría que falar d'un Castru, construyíu en fastera, que podría tener una superficie averada de pocu más de 1 Hai. Caltiénense de pies dellos sajurdones o chozos y parte del recintu cercáu con un anchu de muralla de media d'unos 3 m . Pela redolada reparar diversos manantiales d'agua, pozos y el cercanu cursu d'un regueru, amás, atopar nuna vía de comunicación privilexada, próximu a la vía Dalmacia, que xunía Estremadura col Pandu, y qu'escurría dende Coria hasta Ciudad Rodrigo.

Na redolada atopáronse diverses pieces d'orixe romanu, dos Ares y un Arula dedicaes al Dios Romanu Jupiter (tres ye cual ye bien posible que s'escondiera una dedicación al Dios indíxena Sálama) y otra Ara dedicada al Dios indíxena Palantico. Domingo Domené na so obra "Hestoria de Sierra de Gata" utiliza la esistencia d'ésti Llabra dedicada al Dios Palantico, como parte d'una teoría qu'indicaría que los primeros pobladores de Sierra de Gata fueron los Ilirios, un pueblu indoeuropéu bien pocu conocíu pero que tuvo gran importancia n'Europa Central. Años dempués, en redol al añu 800 e.C., una crecida y diversa cantidá d'esos nuevos indoeuropeos crució los Pirineos Occidentales y estendióse, adulces, pel interior del Pandu. Unu de los grupos recién llegaos foi'l de los Vetonos. La llegada de los Romanos supunxo enfrentamientos, Vettones y Lusitanos llucharon xuntos, por defender, que se reconocieren les demarcaciones del so territoriu, según los sos derechos de mercáu y llendo, como siempres fixeren. Peracabáu'l dominiu Romanu, l'asentamientu pudo nun trate afeutáu pola orde de César, de baxar los Castros a los llanos, pa tener un mayor control de los pueblos indíxenes. Ye de suponer que la decadencia llegara na dómina medieval, cuando les Órdenes Militares tomaron el control del puertu de Perodiçola o Perales, sugiendo na so redoma un asentamientu que daría llugar a l'actual población de Perales del Puerto.

Cruz de la Orde Militar d'Alcántara[editar | editar la fonte]

Alfonsu VII, ante les dificultaes pa defender y repoblar Ciudad Rodrigo y la so contorna pola proximidá de los musulmanes ya inclusive de los portugueses de quien siempres podía esperase un ataque, dio al salmantino don Sueru Fernández Barrientos y a un grupu de caballeros del mesmu orixe un pereiro o campu de perales próximu a la ermita de Santuyano, xunto al ríu Coa, a 45km al oeste de Ciudad Rodrigo, y a 22km de Sabugal.

En 1156 por conseyu del ermitañu, que se llamaba Pedro Amando, los recién llegaos xunir n'hermandá, asonsañando a los caballeros del Temple y del Hospital. L'obispu residencial más próximu nel reinu de Llión, don Ordoño, de Salamanca, diolos como regla relixosa la de san Benitu, na so versión cisterciense. Los caballeros tresformaos en flaires (freyres dicíen ellos), escoyeron como prior a don Sueru, edificaron una torre que los sirvía de defensa y conventu y bautizaron el llugar con nome tan pocu imaxinativu como'l de Santuyano del Pereiro. Faciendo gala d'humildá, escasu maxín y mal diseñu, tomaron como escudu d'armes una peral montesa, pardu, ensin fueyes, y colos raigaños descubiertos, sobre campu d'oru.

P'animar a les órdenes militares a recuperar lo perdío, en 1181 Fernandu II dexó a la Orde del Hospital, en propiedá y con derechos de xurisdicción, el llugar de Villasrubias y al añu siguiente dio a la Orde del Pereiro los derechos de portalgu del puertu de Perodiçola, pasu indispensable pa los ganaderos trashumantes y por ello yera una bona fonte d'ingresos. El puertu camudó de nome y pasó a llamase del Pereiro, d'onde aportó a Perales y xunto a él naz un asentamientu que daría orixe a la población de Perales del Puerto.

Años más tarde, como amuesa d'agradecimientu a los castellanos pola ayuda recibida na conquista d'Alcántara a los musulmanes en 1214, el rei fixo entrega de dicha población a la Orde de Calatrava trés años más tarde; pero esta orde yera esencialmente castellana y Alfonsu IX taba decidíu a "leonizar" el so reinu na midida de lo posible. El rei tuvo de primir por que Calatrava dexara la nueva propiedá a la Orde del Pereiro; esa cesión tuvo llugar el 16 de xunetu de 1218; el Pereiro obligar a obedecer, nominalmente, al maestre de Calatrava. A partir d'esti momentu, la Orde de Santuyano del Pereiro, amás de modificar l'escudu cola peral ensin fueyes qu'adoptaren los fundadores del Pereiro añader les torgues distintives de la Orde de Calatrava, utilizando una cruz sinople similar pero en color verde en llugar del colloráu, camudó de nome pa pasar a llamase Orde d'Alcántara.

Demografía[editar | editar la fonte]

Perales del Puerto tuvo la siguiente evolución demográfica dende 1900:[3][4]

Tresportes[editar | editar la fonte]

El pueblu ta travesáu de norte a sur pela carretera EX-109 o avenida Sierra de Gata, que xune la provincia de Salamanca con Moraleja.[5]

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial católica so la advocación de La nuesa Señora de l'Asunción, na diócesis de Coria.[6]

Ermita de La nuesa Señora de la Peña[editar | editar la fonte]

La Ermita de La nuesa Señora de la Peña atópase allugada nuna pequeña elevación na confluencia de los términos municipales de Perales del Puerto, Hoyos y Cilleros. "Sancta Maria de la Peña ye bon monte d'osu pel hibiernu, et pel branu. Et ye la voceria por visu de la sierra de Sancta Maria. Et son les armaes, la una nel valle d'Aguilar, et la otra nel Alcornocosa". Asina ye como Alfonsu XI (1312-1350) citar nel Llibru de la Montería. Cunta la lleenda que l'orixe de la mesma debe a l'apaición de la Virxe nuna peña próxima a un pastores de los trés pueblos citaos, alzándose nel so honor la Ermita en cuestión, que la so construcción actual dataría del sieglu XVII o XVIII. La ermita atopar n'estáu ruinosu y d'abandonu, caltiénense de pies parte de les parés maestres y dalguna arquería de la nave principal. La cabeza ta construyida con cantería de granitu ayudada por cuatro contrafuertes, la bóbeda de piedra y adobe, y tien un pequeñu tragaluz empobináu al sur. De la nave caltienen parte de los murios, d'un tamañu similar a la cabeza, tien dos puertes, empobinaes al sur y al oeste. Próximu a la Ermita atopa un púlpitu talláu en roca granítica.

D'antiguo celebrábase una Romería na Peña onde según la tradición apaeció la Virxe. La so celebración yera'l llunes de la octava de Pascua de Resurrección, a ella asistíen vecinos de los trés pueblos que andaben a la tema n'ufriendes y atenciones. Mientres la Guerra de la Independencia, pel añu 1809, los franceses escalaron y quemaron la Ermita, que dende entós s'atopa nun estáu de ruina progresiva. Ye de suponer que la imaxe de la Virxe foi de dalguna forma puesta a salvo, porque se caltién na actualidá na Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción, de Perales del Puerto, ye la Patrona de la población y la so celebración sigue siendo'l segundu llunes tres el Domingu de Resurreición.

Tumba de La Cama del Moru[editar | editar la fonte]

La hestoria sobre les tumbes ye curtia, porque escasos o nulos fueron les nueses conocencies sobre estes necrópolis; pa la xente de los pueblos na mayoría de los casos el so nome yera: "Les tumbes de los moros". ¿Por qué les llamaben asina? La razón habría que buscala na casi total ausencia de símbolos relixosos o profanos y nes rellaciones que tendríen col mundu musulmán. Cuando atoparon esos signos, yeren tan exíguos, que nun s'atrevíen a determinar qu'una simple cruz visigótica o griega, con un arcu mozárabe de ferradura, tuvieren rellación con una hestoria de Repoblación, paecida a la que los nuesos mayores empecipiaríen unos sieglos dempués. Daquella'l poderíu musulmán taba n'espansión. Les racias de Almanzor llegaron ocupar la mayoría de la península ibérica, quedando a mercé de dictador del califatu omeya de Córdoba.

Na Edá Media, dientro del ámbitu cristianu, practicáronse distintes formes d'enterramientu, con un ritual únicu, rellacionáu cola creencia na inmortalidá de l'alma y na resurrección del cuerpu. Anque'l costumes amestaes a esti ritual evolucionaron a lo llargo de la dómina, con distintes normatives pa faer los enterramientos dientro o fora de los templos y les sos llendes, les sos carauterístiques caltuviéronse constantes: inhumación, orientación de les tumbes al Este (pa "mirar" escontra'l sol naciente pola sociación lluz-Dios-resurrección), vinculación a los edificios relixosos, y ausencia de dote na mayoría de los casos. Los tipos d'enterramientos según la estructura pueden ser:

Tumbes escavaes na roca: el buecu na roca ye trapezoidal, con fondu rectu o en bañera. Les más evolucionaes resalten los cantos de la tumba nun intentu d'asonsañar los sarcófagos. La cubierta facer con una o delles lloses. La so cronoloxía, ensin llendes precises, bazcuya ente los sieglos VIII y XII.

Tumbes de llábanos: ye la manera más senciella d'enterramientu. La estructura basar nuna escavación na tierra de forma trapezoidal o rectangular, l'allugamientu de llábanos o lloses en posición vertical afeches a les parés del buecu, con o ensin morteru, y cubierta de lloses horizontales sofitaes nes verticales. La mayoría escarez de suelu, anque dalgunes pueden tener lloses, piedres planes o roca madre. La cabecera puede tar marcada por dos o tres piedres qu'apurren una estructura antropomorma. La so cronoloxía, podría tomar dende'l sieglu IX al sieglu XVI.

Sarcófagos de piedra: el so usu tuvo llindada a les capes más pudientes de la sociedá. La caxa suel ser trapezoidal y el so interior antropomorfu. La cubierta varia ente la simple a dos agües y la poligonal, ensin decoración o con ella, incluyéndose inscripciones y heráldica. Anque esisten exemplos anteriores al sieglu XI, el so usu tuvo de xeneralizase a partir del sieglu XII.

Como complementu nel mundu funerariu medieval, destaquen los Cercos, senciellos monumentos de piedra que sirvíen pa indicar la situación de la tumba, asitiaes na cabecera a manera de llábana, y tamién posiblemente, pa delimitar la cortil funeraria. El Cercu medieval más frecuente ye en forma de discu, decoráu xeneralmente con una cruz y motivos xeométricos, con un pie llisu pa llancalo nel suelu. Material: Granito Dimensiones:

- Llargu/Anchu: 185cm x 41-30cm - Fondura: 36cm-34cm Orientación: O-E Forma: ovalada, de parés curves y fondu de bañera. Tien forma antropomorfa na base de la cabeza. Nun hai restos de la cubierta.

Festividaes[editar | editar la fonte]

Les principales fiestes son:

  • Fiestes n'honor de la Virxe de la Peña (segundu llunes dempués del domingu de Resurreición).
  • Fiestes del emigrante n'honor de la Virxe de la Peña (primer fin de selmana d'agostu).
  • Fiestes n'honor a San Andrés (30 de payares).

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]