Pealgu

De Wikipedia
Pealgu
tasa (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El pealgu[1] o peaxe[2] ye'l pagamientu que se fai como derechu pa poder circular per un camín. Antiguamente, la suma que debía pagase pa cruciar daqué llinde (puerte) ente dos estayes territoriales llamábase portalgu. En términos más menos xenerales vencéyase'l conceutu de pealgu a la tasa o tarifa que se cobra a un mediu d'acarréu terrestre, fluvial o marín como derechu de tránsitu pa utilizar la infraestrutura de la respeutiva vía de comunicación; por exemplu los automóviles pa poder circular per carretera, o los barcos pa travesar una canal de navegación. Na mayoría los casos la vía o ruta marina suxeta a pealgu permite a los usuarios aforrar tiempu de viaxe y amenorgar los sos costes d'operación, con respeutu al tránsitu por víes o rutes alternes llibres de pealgu.

Pealgos viales[editar | editar la fonte]

El dineru recaldau a traviés dun pealgu suel destinase pa financiar la construción, operación y mantenencia de la infraestrutura vial (carreteres, túneles o pontes). Polos sos altos costes de inversión, lo usual ye que'l pealgu cobrau nun algame a pagar los costes totales de construción, y cuando s'alministradireutamente pol Estáu, en xeneral, los fondos recaldaos úsense emprimero pa operaciones de mantenencia de la infraestrutura suxeta a pealgu. Nel casu de carreteres suxetes a concesión el pealgu dexa'l operador privau recobrar les inversiones feches y los costes futuros d'alministración, operación y mantenencia.

Los esquemes de cobru de pealgos permiten al Estáu, seya direuctamente o a traviés dun concesionariu, realizar un cobru direutu a los usuarios qu'utilicen la carretera, ponte o túnele, evitando asina que los demás contribuintes subsidien dicha infraestrutura vial a los usuarios. D'otru sen, y por aciu de los problemes crónicos de conxestión vial que se vinieren dando nos grandes centros urbanos, dende 1975 en Singapur, y con mayor puxu dende 2003, introduciéren los pealgos urbanos baxo'l conceutu económicu de tarifes de conxestión, col envís de amenorgar el númberu entrante de vehículos nes áries urbanes centrales. Nestos casos, el pealgu cobráu cubre los costes d'operación del sistema de control, y los recursos restantes destínense al acarréu públicu o pa financiar infraestrutures viaries urbanes.

Davezu les tarifes de pealgu páguense n'estaciones de pealgu asitiaes na vía, ponte o túnele pela que se viaxa, ya seya sobre la vía principal o les víes llaterales (o en saliendo de la autopista). El primer problema direutu venceyáu col cobru de pealgos ye la conxestión que se prodúz nes estaciones demientres les hores de mayor afluyencia o demientres la día y torna de los viaxeros demientres los fines de selmana y fiestes. Cuando la valuma de tránsitu ye peralta, les coles pueden algamar quilómetros y producir enormes mueres.

Tribes de pealgu vial[editar | editar la fonte]

Hai delles menes de pealgu :

  • Pealgu abiertu: Cada dello distancia hai una casiella de pealgu, onde se abona una cantidá.
  • Pealgu peslláu: N'entrando na vía de pelagu, rexístrase la entrada y abónase al salir, según la llonxitú percorrida, ensin más paraes intermedies (col pealgu manual recuéyese una tarxeta al entrar y cuando s'usa telepeaxe nun se recueye, pues un aparatu encárgase de rexistrar la entrada).
  • Pealgu anual: En dellos países, como en Suiza, los usuarios pagen anualmente una cantidá, que s'acredita mediante un pegamín nel parabrís, que permite circular por toles autopistes llibremente. Aquellos que namás la utilicen dacuando (turistes), han de pagar la mesma cantidá.
  • Pealgu urbanu de conxestión: Tasa, cargu o impuestu que se cobra n'algunes ciudades baxo la política de tarifes de conxestión, como los llantaos en Singapur, Londres, Estocolmu y Milán, col envís d'amenorgar la valuma de vehículos qu'acceden a una determinada faza del centru p'amenorgar la conxestión de tránsitu. Los programes más recientes, tamién tienen l'obxetivu d'amenorgar les emisiones de gases d'efeutu ivernaderu. Aínda que non se trata dun pealgu nel sen tradicional, los medios de comunicación llámenlu davezu "Pealgu urbanu".

Referencies[editar | editar la fonte]