Paz mundial

De Wikipedia
El logo de la Campaña pal Desarme Nuclear, conocíu llargamente como'l símbolu de paz.

La paz mundial, o paz na Tierra, ye'l conceutu d'un estáu ideal de felicidá, llibertá y paz dientro y ente toles persones y naciones na Tierra. Esta idea de la non violencia mundial ye una motivación por que les persones y les naciones cooperen yá sía de manera voluntaria o en virtú d'un sistema de gobernanza que torgue la guerra. Distintes cultures, relixones, filosofíes y organizaciones tienen distintos conceutos sobre cómo se produciría tal estáu.

Delles organizaciones relixosu y secular tienen l'oxetivu declaráu de llograr la paz mundial por aciu el tratamientu de los derechos humanos, la teunoloxía, la educación, la inxeniería, la medicina o la diplomacia como fin de toles formes de llucha. Dende 1945, les Naciones Xuníes operaron coles mires de resolver conflictos ensin guerra o declaraciones de guerra. Sicasí, les naciones entraron en numberosos conflictos militares dende entós.

Teoríes de la paz mundial[editar | editar la fonte]

Propunxéronse munches teoríes sobre cómo llograr la paz mundial. Equí méntense dalgunes d'elles.

Paz armada[editar | editar la fonte]

La paz armada carauterizar pol fuerte desenvolvimientu de la industria bélico de les potencies y pola creciente tensión nes rellaciones internacionales. Les continues tensiones ente Estaos por causa de conflictos de diversa índole dan llugar a que cada Estáu destinara gran cantidá del capital estatal a la inversión de la industria d'armamentu y al fortalecimientu del exércitu, dando llugar a un complexu sistema d'aliances nes que les naciones topar en conflictu ensin tar en guerra. Esti principiu basar na idea espresada pola máxima llatina, «Si vis pacem, pa bellum» que significa: Si quies la paz, prepara la guerra.

Los conceutos de preponderancia de poder (n'oposición al equilibriu de poder), teoría d'estabilidá hexemónica, estabilidá unipolar y paz imperial (como Pax Romana, Pax Britannica o Pax Americana) acomuñar cola paz al traviés de la fuercia.

Diverses ideoloxíes polítiques[editar | editar la fonte]

La paz mundial dacuando afírmase que ye la resultancia d'una cierta ideoloxía política.[1] León Trotsky, un teóricu marxista, asumió qu'una revolución mundial del proletariáu conduciría a la paz mundial.[2]

Teoría de la paz democrática[editar | editar la fonte]

Los partidarios de la revesosa teoría de la paz democrática afirmen qu'esiste una fuerte evidencia empírica de que les democracies nunca o escasamente llibren una guerra ente elles.[3][4] Sicasí, hai delles guerres ente les democracies que tuvieron llugar históricamente.

Teoría del capitalismu de la paz[editar | editar la fonte]

Nel so ensayu "The Roots of War", Ayn Rand sostuvo que les principales guerres de la hestoria fueron empecipiaes poles economíes más controlaes de la dómina contra les más llibres y que'l capitalismu dio-y a la humanidá'l periodu más llargu de paz na hestoria, un periodu mientres el cual nun hubo guerres qu'arreyaren a tol mundu civilizáu, dende'l final de les guerres napoleóniques en 1815 hasta l'españíu de la Primer Guerra Mundial en 1914, coles esceiciones de la Guerra Franco-Prusiana (1870), la Guerra Hispanoamericana (1898), y la Guerra Civil Estauxunidense (1861-1865), que tuvo llugarsobremanera, na economía más lliberal del mundu al empiezu de la revolución industrial.

Destrucción mutua asegurada[editar | editar la fonte]

La destrucción mutua asegurada ye una doctrina d'estratexa militar na cual l'usu a gran escala d'armes nucleares per parte de dos bandos engarraos resultaría efeutivamente na destrucción de dambos batallosos.[5][6] Los defensores de la política de destrucción mutua asegurada mientres la Guerra Fría atribuyir al aumentu de la letalidad de la guerra hasta'l puntu en que yá nun ufierta la posibilidá d'una ganancia neta pa nengún de los bandos, polo tanto faciendo les guerres inútiles.

Carta de les Naciones Xuníes y derechu internacional[editar | editar la fonte]

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, les Naciones Xuníes fueron establecíes pola Carta de les Naciones Xuníes pa "salvar a xeneraciones socesives del flaxelu de la guerra que dos veces na nuesa vida traxo un dolor indescribible a la humanidá". El Preámbulu de la Carta de les Naciones Xuníes tamién tien como oxetivu promover l'adopción de los derechos humanos fundamentales, respetar les obligaciones coles fontes del derechu internacional y xunir la fuercia de los países independientes pa caltener la paz y la seguridá internacionales. Tolos trataos sobre derechu internacional de los derechos humanos faen referencia o consideren que los principios proclamaos na Carta de les Naciones Xuníes, la reconocencia de la dignidá inherente y de los derechos iguales y inalienables de tolos miembros de la familia humana ye'l fundamentu de la llibertá, la xusticia y la paz.

Globalización[editar | editar la fonte]

Gordon B. Hinckley vio un enclín na política nacional por aciu la cual les ciudaes-estáu y los estaos-nación unificáronse y suxure que'l sable internacional eventualmente va faer lo mesmo. Munchos países como China, Italia, Estaos Xuníos, Australia, Alemaña, India y Gran Bretaña unificáronse n'Estaos nacionales únicos con otros como la Xunión Europea siguiéndo-yos, lo que suxure qu'una mayor globalización va xenerar un gobiernu mundial.

Aislacionismo y non intervencionismu[editar | editar la fonte]

Los partidarios del aislacionismo y el non intervencionismu afirmen qu'un mundu compuestu por munches naciones puede coesistir pacíficamente siempres qu'establezan un mayor enfoque nos asuntos internos y nun intenten imponer la so voluntá a otres naciones.

El non intervencionismu nun tien de confundir se col aislacionismo. El aislacionismo, al igual que'l non intervencionismu, aconseya evitar la interferencia nos asuntos internos d'otres naciones, pero tamién enfatiza el proteicionismu y la restricción del comerciu internacional y los viaxes. El non intervencionismu, per otru llau, aboga por combinar el llibre comerciu cola non intervención política y militar.

Naciones como Xapón son quiciabes les más conocíes por establecer polítiques aislacionistas nel pasáu. El Shogunato Tokugawa xeneró'l Periodu Edo, un periodu aislacionista nel que Xapón s'aislló del mundu nel so conxuntu.

Paz autoorganizada[editar | editar la fonte]

La paz mundial foi representada de resultes de conductes locales autodeterminadas que inhiben la institucionalización del poder y la consiguiente violencia. La solución nun se basa tantu nuna axenda alcordada, nin nuna inversión nuna autoridá cimera, yá sía divina o política, sinón nuna rede autoorganizada de mecanismos de sofitu mutuu, lo que da como resultáu un texíu social políticu-económicu vidable. La téunica principal pa inducir la converxencia ye'l esperimentu del pensamientu, esto ye, la retroproyección, que dexa a cualquier persona participar ensin importar el so orixe cultural, doctrina relixosa, afiliación política o demografía per edá. Mecanismos de collaboración similares tán surdiendo d'Internet en redol a proyeutos de códigu abiertu, incluyida Wikipedia, y l'evolución d'otres redes sociales.

Día Internacional de la Paz[editar | editar la fonte]

El Día Internacional de la Paz, dacuando extraoficialmente conocíu como'l Día Mundial de la Paz, celébrase añalmente'l 21 de setiembre. Ta dedicáu a la paz, y específicamente a l'ausencia de guerra y violencia, como la que podría causar un cese del fueu temporal nuna zona de combate pal accesu a l'ayuda humanitaria. El día celebrar por primer vegada en 1982, y caltener munches naciones, grupos políticos, grupos militares y pueblos. En 2013, per primer vegada, el Día dedicar a la educación pa la paz.

Puntos de vista relixosos[editar | editar la fonte]

Munches relixones y líderes relixosos espresaron el so deséu de que se ponga fin a la violencia.

Budismu[editar | editar la fonte]

Munchos budistes creen que la paz mundial solo puede llograse si primero establecemos la paz nes nueses mentes. La idea ye que la roxura y otros estaos mentales negativos son la causa de les guerres y les engarradielles. Los budistes creen que les persones pueden vivir en paz y harmonía solu si abandonamos les emociones negatives como la roxura nes nueses mentes y cultivamos emociones positives como l'amor y la compasión. Como con toles relixones dhármicas (hinduismu, jainismo, budismu y sikhismu), ahimsa (evitar la violencia) ye un conceutu central.

Les pagodes de la paz son monumentos que se construyeron pa simbolizar ya inspirar la paz mundial y fueron fundamentales pal movimientu pola paz a lo llargo de los años. Estes son típicamente d'orixe budista, siendo construyíos pola organización budista xaponesa Nipponzan Myohoji. Esisten en tol mundu en ciudaes como Londres, Viena, Nueva Delhi, Tokiu y Lumbini.

Cristianismu[editar | editar la fonte]

L'ideal cristianu básicu especifica que la paz solo puede venir pola Pallabra y l'amor de Dios, lo que ta perfectamente demostráu na vida de Cristu:

La paz te dexo, la mio paz te doi. Non te doi como'l mundu da. Non dexes que los tos corazones altériense y nun tengas mieu.
Juan 14:27[7]

Como s'interpreta cristológicamente a partir de Isaías 2[8], dempués de lo cual la "Pallabra del Señor" establecer na tierra, la resultancia humana-políticu material va ser "la nación nun va tomar espada contra la nación; nin van entrenar pa la guerra nunca más". La paz mundial cristiana rique una vida proactiva apinada de toles bones obres a la lluz direuto de la Pallabra de Dios. Los detalles de dicha vida pueden reparase nos Evanxelios, especialmente nel Sermón del Monte, onde se preconiza, ente otros preceptos piadosos, el perdón a los que faen coses males contra unu mesmu.

Sicasí, non tolos cristianos esperen una paz mundial duradera nesta tierra:

Nun supongan que vini pa traer paz a la tierra. Nun vini pa traer paz, sinón espada. Porque vini pa convertir a un home en contra del so padre, a una fía en contra de la so madre, a una nuera contra la so suegra; los enemigos d'un home van ser los miembros de la so propia casa.
Mateo 10:34-36[9]

Munchos cristianos creen que s'espera que la paz mundial manifestar na "nueva tierra" que se promete nes escritures cristianes como Apocalipsis 21.[10]

La concepción católica de "Consagración de Rusia", rellacionada coles apaiciones marianes de Fátima, promete la paz mundial como resultáu d'esti procesu.

Hinduismu[editar | editar la fonte]

Tradicionalmente, el hinduismu adoptó l'antigua frase sánscrita Vasudha eka kutumbakam,[11] que se traduz como "El mundu ye una sola familia". La esencia d'esti conceutu ye la observación de que solo les mentes básiques ven dicotomíes y divisiones. Cuanto más buscamos sabiduría, más volvemos inclusivos y lliberamos el nuesu espíritu internu de les ilusiones mundanes o maya. Poro, la paz mundial solo llógrase al traviés de medios internos, lliberar de les fronteres artificiales que nos dixebren a toos. Como con toles relixones dhármicas (hinduismu, jainismo, budismu y sikhismu), ahimsa (evitar la violencia) ye un conceutu central.

Islam[editar | editar la fonte]

Acordies cola escatoloxía islámica, el mundu enteru va xunir sol lideralgu del profeta Isa nel so segunda venida.[12] Nesi momentu, l'amor, la xusticia y la paz van ser tan abondoses que'l mundu va ser asemeyáu al paraísu.

Xudaísmu[editar | editar la fonte]

El conceutu de Tikkun Olam (Reparar el mundu) ye fundamental pal xudaísmu rabínicu modernu. Tikkun Olam llógrase al traviés de diversos medios, tales como'l cumplimientu ritual de los mandamientos de Dios, la caridá y la xusticia social, según, por aciu l'exemplu, persuadir al restu del mundu a portase moralmente. Acordies con dellos puntos de vista, Tikkun Olam sería l'empiezu de la Era Mesiánica. Díxose qu'en cada xeneración, una persona naz col potencial de ser el Mesíes del xudaísmu Mesíes espiritual. Si ye'l momentu fayadizu pa la Era Mesiánica dientro de la vida d'esa persona, esa persona va ser el mashiach. Pero si esa persona muerre primero que él complete la misión del Mesíes, entós esa persona nun ye'l Mesíes del xudaísmu Mesíes (Mashiach).[13]

Específicamente, nel mesianismu xudíu considérase qu'en dalgún momentu futuru un Mesíes (lliteralmente "un Rei designáu por Dios") va llevantar pa traer a tolos xudíos de vuelta a la Tierra d'Israel, siguíos pola paz y la prosperidá mundial eternes. Esta idea provién de pasaxes nel Antiguu Testamentu y el Talmud.

Y él va xulgar ente les naciones y va reprender a munchos pueblos, y van convertir los sos espaes n'araos y les sos llances en podaderas; la nación nun va alzar espada contra nación, nin van aprender más la guerra.
Isaías 2:4[14]

Implicaciones económiques[editar | editar la fonte]

Un informe en xunu de 2015 sobre'l Índiz Global de Paz destacó que l'impautu de la violencia na economía global algamó los 14,3 billones de dólares.[15] L'informe tamién atopó que'l costo económicu de la violencia ye 13,4% del PIB mundial, igual a la producción económica total de Brasil, Canadá, Francia, Alemaña, España y el Reinu Xuníu combinaos.[16]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «President Meets with Bulgarian President Georgi Purvanov» (inglés). Washington: Casa Blanca (17 d'ochobre de 2005). Consultáu'l 13 de febreru de 2018.
  2. «The War and the International» (inglés). Consultáu'l 13 de febreru de 2018.
  3. Ray, James Lee (1998). «Does democracy cause peace?» (inglés). Consultáu'l 13 de febreru de 2018.
  4. «An Institutional Explanation of the Democratic Peace» (inglés) (26 de febreru de 1999). Consultáu'l 13 de febreru de 2018.
  5. «Mutual Assured Destruction» (inglés). NuclearFiles.com. Nuclear Age Peace Foundation. Consultáu'l 13 de febreru de 2018.
  6. Parrington, Alan. «Mutually Assured Destruction Revisited» (inglés). Consultáu'l 13 de febreru de 2018.
  7. Juan 14:27
  8. Isaías 2
  9. Mateo 10:34-36
  10. Apocalipsis 21
  11. «Dharmic Wisdom Quotes - páxina 3» (inglés). Consultáu'l 14 de febreru de 2018.
  12. «Traditions Relating to the Descent of Christ, Son of Mary» (inglés). witness-pioneer.org. Consultáu'l 14 de febreru de 2018.
  13. Rich, Tracy. «Mashiach: The Messiah» (inglés). Judaism 101. Consultáu'l 14 de febreru de 2018.
  14. Isaías 2:4
  15. «Global conflicts 'cost 13% of world GDP'» (inglés). BBC (17 de xunu de 2015). Consultáu'l 14 de febreru de 2018.
  16. Anderson, Mark (17 de xunu de 2015). «Global cost of conflict reaches $14.3tn, says report» (inglés). The Guardian. Guardian News and Mediu. Consultáu'l 14 de febreru de 2018.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]