Pajares de la Lampreana

Coordenaes: 41°42′55″N 5°41′36″W / 41.715277777778°N 5.6933333333333°O / 41.715277777778; -5.6933333333333
De Wikipedia
(Redirixío dende Payares de la Lampreana)
Pajares de la Lampreana
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Pajares de la Lampreana (es) Traducir María Carmen Rodríguez Benéitez
Nome oficial Pajares de la Lampreana (es)[1]
Códigu postal 49142
Xeografía
Coordenaes 41°42′55″N 5°41′36″W / 41.715277777778°N 5.6933333333333°O / 41.715277777778; -5.6933333333333
Pajares de la Lampreana alcuéntrase n'España
Pajares de la Lampreana
Pajares de la Lampreana
Pajares de la Lampreana (España)
Superficie 27.99 km²
Altitú 694 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 297 hab. (2023)
- 159 homes (2019)

- 156 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 10,61 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Pajares de la Lampreana ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.[3]

Esti conceyu asítiase na contorna de la Tierra del Pan. Nel so día llegó a cuntar con cuatro ermites, de les que na actualidá perdura l'adscrita a la Virxe del Templu», patrona de Pajares de la Lampreana y de tola Tierra del Pan. Del so caserío tamién destaca la ilesia románica de San Pedro» y el denomináu «Castillo de Pajares».

Símbolos[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente la 16 d'ochobre de 2002.

L'escudu se blasona de la siguiente manera:

«Escudu mediu partíu y cortáu 1º de plata, cruz del Temple de Gules. 2º de gules, dos llaves de plata puestu n'aspa. 3º de sinople, ondes de plata y azur, cargada la central con llamprea de sable y en punta fai de trés espiges d'oru. Al timbre Corona Real zarrada.»
BOCyL nᵘ212. 31 d'ochobre de 2002.[4]

La descripción de la bandera ye la siguiente:

«Bandera rectangular de proporciones 2:3, formada por dos franxes verticales iguales, blanca con cruz del temple colorada al estil y cinco franxes horizontales iguales a la batiente, siendo dende la cimera a la inferior verde, morada, mariella, colorada y blanca»
BOCyL nᵘ212. 31 d'ochobre de 2002.[4]

Topónimu[editar | editar la fonte]

Pajares
Esisten siquier 14 pueblos distribuyíos por tol territoriu nacional llamaos Pajares. La pallabra "payares" ye'l plural de payar, sitiu onde se guarda la paya dempués de llimpiar el granu. Corominas fai derivar payar de paya, y asegura que “pallar” ye una pallabra documentada n'Aragón nel añu 1101. Al paecer, la primer vegada que se noma a Pajares de la Lampreana nun documentu ye como Desaniciares en 1185. Coles mesmes, en 1291 n'otru documentu apaez recoyíu como Payares.[5]
Etimológicamente, payar procede del llatín palearium, que significa llugar onde se pon la paya. Palearium vien de palea, paya. Otres pallabres llatines similares son pallaris, relativu al vistíu, una y bones palla significa vistíu baltar de muyer, capa curtia qu'usaben los antiguos galos; palliatus ye'l que lleva una capa llarga o mantu (d'ende la pallabra castellana paliu).
Nun cantar festivu sobre pueblos de la contorna de "La Lampreana" dicir de Pajares: “A los de Pajares, por andar a pardales, quemáronse-yos los cabañales”.
Lampreana
Contorna asitiada nel centru de la provincia de Zamora, qu'inclúi los pueblos de Pajares, Manganeses y Villalba. Anguaño atópense dientro de la Mancomunidá de Tierra de Campos - Pan - Lampreana.
Les primeres alusiones a la contorna de la Lampreana apaez en documentos de los sieglos IX y X. Nos cualos fai alusión a les “pausatas in Lampreana” (salines en Lampreana) nel documentu d'una compra que realizó'l monesteriu de Sahagún a Alarico y a la so hermana Fradegundia nel añu 936. (cfr. Studia Zamorensia, páx. 32, segunda etapa volume IV, UNED Zamora 1977.) Esta Lampreana atópase na redoma de Revellinos y Villafáfila.
Hai dos hipótesis sobre l'orixe d'esti nome. La primer teoría derivar de la etimoloxía n'íberu de la pallabra lampreana que significaría “ríu Lampre”. De fechu créese que na zona hubo repoblaciones ilirias. La segunda, y más aceptada hipótesis, rellacionar col usu de les llagunes salines esistentes nesta zona pa la cría de llamprea. Como asegura Jesús Torbado en Tierra mal bautizada:“La Lampreana foi antigua y pernomada llaguna, productu tamién del [ríu] Saláu, que les sos sumíes fronteres enmarquen güei los pueblos de Villarrín, Manganeses, Pajares y Villalba. Na llaguna, los monxos de Sahagún criaben pexes y llamprees cilíndriques, llises, mafoses y apuntiaes, coles que abaste-cían les sos cuaresmales refectorios”. Na páxina web d'A.d.r.i. Palombares dedicada a Manganeses de la Lampreana dizse:«En 1914 escribía Ismael Calvo Madroño: “...allá por onde s'abasnar el Saláu hai una rexón que se designa col nome de Lampreana. Porque naquelles agües los monxos del famosu Monesteriu de Sahagún (Llión) establecieron viveros de pexes, esplotando principalmente les bones condiciones que, pa criar llamprees, teníen aquellos depósitos y corrientes d'agua. D'ende'l so nome...”». Les llamprees yera bien apreciaes d'antiguo. Según Cela en Madera de boj: “la llamprea ye un manxar de dioses, pero tien mala prensa porque come muertos”.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Allugamientu[6]
Noroeste: Fontanillas de Castro y Riego del Camín Norte: Manganeses de la Lampreana Nordeste: Villarrín de Campos y Villalba de la Lampreana
Oeste: Piedrahita de Castro y San Cebrian de Castro Este: Arquillinos
Suroeste Moreruela de los Infanzones Sur: Torres del Carrizal Sureste: Cerecinos del Carrizal

Flora y fauna[editar | editar la fonte]

Esti conceyu atópase na llende del sector oriental del pandu castellanu. El so paisaxe carauterizar por nidies llombes de cultivos de cebera. Este ye'l princiapl valor natural del conceyu yá que nesti hábitat estepario atópense especies amenaciaes como l'avutarda común, el sisón, l'aguilucho cenizo o'l peñerina primilla. Otra carauterística natural bien destacada na zona ye la bayura de llagunes endorreicas formaes pol calter impermeable d'estes tierres. Esti conceyu llinda al norte cola Reserva Natural de les Llagunes de Villafáfila, unos de los llugares más importantes d'ivernada y migración d'aves acuátiques nel interior de la península ibérica. Anque de menor importancia qu'estes, dientro del conceyu pueden atopase siquier cuatro llagunes qu'alluguen retazos bien importantes de biodiversidá. Estes son la llaguna de Ciguillas, la llaguna de Picu Riego, la llaguna de la Presa y la llaguna de Cartemil. Nestes puédense atopar especies bien interesantes d'anfibios como la ranita de San Antón, el tritón xaspiáu o'l gallipato, d'aves como'l aguilucho lagunero o de mamíferos como l'aguarón d'agua o inclusive'l melandru.

Historia[editar | editar la fonte]

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Los primeros restos de poblamientu humanu nel términu dataríen de dómina romana, de la cual seríen los restos topaos nos pagos d'El Billar y el Tesu de Santa Coloma.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Esta población yá taba pobláu a empiezos del sieglu X, polo que s'enmarca dientro de la repoblación medieval efectuada polos reis lleoneses.[7] Asina, la esistencia medieval de Pajares de la Lampreana se documenta por casu nun documentu de 1185 en qu'apaez denomináu Desaniciares. Pela so parte, en 1291 nel pleitu socedíu ente'l comendador templariu de Zamora y el d'esta llocalidá apaez recoyíu como Payares.[5] Y ye que Pajares de la Lampreana llegó a pertenecer a la Orde del Temple en dómina medieval, tando adscritu a la encomienda de Villárdiga.

Nos sieglos XII y XIII, un tal Pedro de Arnales, caballeru del rei Fernandu II de Llión, según los sos descendientes, realizaron delles donaciones al Obispu y al Cabildru de Zamora. Efectuáronse delles permutes de propiedaes y derechos ente l'Obispu, el Monesteriu de Moreruela y el Cabildru de la Catedral, quien quedó como titular con amplios poderes pa nomar alcaldes.[7]

La villa de Pajares de la Lampreana tuvo na Edá Media llugar de behetría, lo que suponía conceyu y tierres propies. Pajares foi riquíu pa contribuyir a la segunda reconstrucción de Castrotorafe, a lo que la villa negar por cuntar con privilexu de behetría. Los Reis Católicos saldaron el conflictu'l 7 de setiembre de 1481, dando la razón “a los vecinos de Pajares, por xustificar ser llugar de behetría de mar a mar y non solariego, como pretendía D. Alfonso de Valencia, nun teníen deber de pechar pa la reedificación del castiellu de Castrotorafe”.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

De la Edá Moderna cabo destacar que s'atestigua en Pajares la esistencia de cuatro ermites, citaes nel llibru de cuentes de la ilesia de San Pedro en 1679: la de La Cruz, la de San Roque, la de San Martín y l'Ermita de la Virxe del Templu. En 1790 inventariábase namái la Ermita de Virxe del Templu, siendo ésta la única que se caltién y guarda nel so interior un retablu mayor y una imaxe románica de la Virxe del Templu, de gran devoción na contorna. Coles mesmes, Pajares tuvo un hospital qu'en 1746 yá sumiera.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Cola creación de les actuales provincies na división provincial de 1833, Pajares de la Lampreana quedó encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[8]

A principios del sieglu XX había en Pajares 1.185 habitantes y en 1950 el censu algamó los 1.339. Cuntaba entós con cinco escueles: una de párvulos, dos de moces y dos de mozos. Nesa dómina había un médicu residente, un prauticante, un veterinariu, trés ferreros, cuatro carpinteros, dos zapateros, un hojalatero, un confiteru qu'ellaboraba tolos dulces y demás confitures que vendía (yera, amás, fotógrafu), dos panaderos, trés carniceros, cuatro barberos, una farmacia, una posada, una casa de telégrafos (dempués con centralita telefónica), un grupu de músicos (Los Pelegrines, dellos dedicaos tamién a la barbería), salón de baille, casino y chigre.

Poco dempués de la guerra civil, que nun alterió la vida de la población dientro del pueblu, creóse l'Auxiliu Social, onde se daba tolos díes comida nun comedor a los fíos de les families más probes, suministraba comida a les vilbes y families menos pudientes (diben recoyer al comedor) y pasaba consulta médica a les madres lactantes d'otros pueblos vecinos. Como asociaciones, yeren bien actives l'Aición Católica, sobremanera la caña xuvenil (Moces d'Aición Católica) y l'asociación de l'Adoración Nocherniega, inda n'activu. Nos años setenta creóse l'Asociación Cultural Virxe del Templu; entama y anima la Selmana Cultural que se celebra tolos años a finales del mes d'agostu.

Tres la constitución de 1978, esti conceyu pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Llión, xunto col restu de conceyos de la provincia de Zamora.[9]

Demografía[editar | editar la fonte]

La población actual nel conceyu ye de 351 habitantes censaos (INE 2017), que multiplíquense mientres el periodu vacacional y los díes festivos, yá que gran parte de les viviendes del pueblu tienen un usu de segunda residencia.

Al igual qu'en práuticamente tolos pueblos de la provincia de Zamora, la población baxó de forma dramática nos postreros 50 años, magar, ye ciertu que Pajares de la Lampreana ye tamién una de les llocalidaes que cunta con más xente nuevo en rellación col númberu d'habitantes total. Anguaño, munchos fíos del pueblu” qu'emigraron al norte d'España (País Vascu y Asturies, principalmente) y a Madrid tienen casa en Pajares, anque caltienen la residencia nos sos llugares de trabayu. Nos últimos venti años hubo una espectacular medría na construcción de cases nueves y chalés; restauráronse tamién delles cases vieyes.

La situación xeográfica estratéxica, atopar a una distancia equivalente de los trés ciudaes más grandes de la provincia (Zamora, Benavente y Toro), pudo frenar esti despoblamientu dramáticu.

Gráfica d'evolución demográfica de Pajares de la Lampreana ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Economía[editar | editar la fonte]

A l'actividá eminentemente agrícola, sobremanera la tradicional producción de trigu, xunióse la esplotación ganadera: oveyes, vaques de lleche y cría de marranos. Bona parte de la población ta xubilada.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

El conceyu llegó a tener cuatro ermites, citaes en 1679 el llibru de cuentes de la ilesia de San Pedro. Estes llamábense Ermita de La Cruz, Ermita de San Roque, Ermita de San Martín y l'Ermita de la Virxe del Templu. Nel inventariu de 1790 yá namái permanecía Ermita de Virxe del Templu; la cual ye la única que se caltién na actualidá.

Ermita de la Virxe del Templu
Esta ermita foi ilesia parroquial hasta 1895, llamada de Santa María. L'interior sío restauráu apocayá; apaecieron dellos arcos de lladriyu. Nel del camerín, caltiénse la cúpula barroca sobre pechinas d'anxelinos y llabores vexetales. En 1763 el conde de Castronuevo, socesor de los Enríquez, yera'l patrón de la capiya mayor.
El retablu mayor tien 19 tables. D'estilu italianu, d'escuela de Xuan de Borgoña del primer terciu del sieglu XVI, ye obra del zamoranu Blas de Oña, con fondos paisaxísticos y d'arquiteutura renacentista. Como notes destacables, hai que señalar dalguna composición escorzada, desarrollos manieristes y delles cares bellísimos, como'l de la Virxe na Fuxida a Exiptu. Polo xeneral, hai que circunscribirlas dientro del ámbitu del trabayu de dellos pintores de la escuela de Xuan de Borgoña, irradiada na provincia dende'l fecundu focu toresano.
Tien siete calles, dixebraes por medies columnes con fuertes decoraos de llabores platerescos y tres cuerpos; la cai central perdió los marcos orixinales nel primer y segundu cuerpu, sustituyéndolos por otros barrocos. En mediu del mesmu, detrás d'una fornica del sieglu XVIII, ta la imaxe de la Virxe del Templu, magnífica talla románica realizada ente 1200 y 1220; tien 85 centímetros d'altor. La Virxe ta sentada y tien un neñu nel cuellu.
Caltiénse tamién una Virxe col Neñu de finales del XVI, que ta de pies, con policromía orixinal; y el Cristu de la Misericordia, del sieglu XIV de calteres góticos. Hai nel templu una Virxe col Neñu del sieglu XVI, de pies, con policromía orixinal; una talla de San José col Neñu del sieglu XVI; l'escudu de los Enríquez, familia nobiliaria que tuvo, ente otros, los señoríos de Villalonso, Alcañices y Alba y Aliste.
Tanto la imaxe de la Virxe del Templu como'l retablu fueron restauraos a final de los años ochenta. La Virxe foi restaurada en 1987 por D. Nazario Diéguez, coles mesmes responsable artísticu del Obispáu de Zamora, y el retablu baxu tutelar de la Xunta de Castiella y Lleón. La restauración empecipióse arriendes de un reportaxe a tou color publicáu nel ABC Dominical (marzu de 1977), tituláu L'arte escaecío de los pueblos, de Gerardo González Calvo. Nel reportaxe abógase tamién pola restauración d'un Cristu románicu qu'hai en Manganeses de la Lampreana. El mesmu autor publicó dellos artículos n'El Corréu de Zamora p'acelerar la restauración de la talla de la Virxe del Templu y el retablu. Nel añu 2000 el cura párrocu, D. Santiago Alonso Ferreras, acometió una esmerada ya intelixente restauración de la ermita; antes fixera lo propio cola ilesia parroquial.
La Virxe del Templu ye la patrona de Pajares de la Lampreana y de tola Tierra del Pan. Son numberosos los milagros que s'atribúin a la Virxe del Templu: salvar a neños cayíos en pozos, devolver la fala, llibrar a la contorna de la Lampreana de pestes y plagues. Dalgunos d'ellos hanse recoyíu documentalmente ya inclusive formaron parte de la decoración pictórica de los murios del templu. Los vecinos de Pajares defenden l'orixe templariu de la ermita y de la imaxe, dáu'l nome del so advocación y lo románico de la talla.
Ilesia de San Pedro
Ye románica. Foi edificada nel añu 1181 y el rei de Llión Fernandu II donar al Monesteriu de Moreruela pocu dempués. Esti Monesteriu donó'l so patronatu a la catedral de Zamora nel añu 1244. Según Gómez Moreno ye románica, periodu al que correspuende la so portada meridional, formada por dos arquivoltas de mediu puntu sobre dos pareyes de columnes de capiteles de fueyes esquemátiques dientro d'arcaes. Tien planta de cruz llatina, con murios de mampostería, igual que la espadaña. Correspuende al sieglu XII la portada meridional, que voltia arcos gradiaos con impostas de nacela y capiteles vexetales esquemáticos nos cuatro pequeñes columnes de les jambas. Tien un retablu rococó de la segunda metá del XVIII, con un cuerpu ente columnes d'abondosa talla y anilladas nos sos tercios baxos y un áticu ente machones festoneados. Contién una escultura de San Antón Abá. El retablu mayor, paez de mediaos del sieglu XVIII pero ta tou rehecho modernamente. El restu afatar con espeyos de marcos rococós rectangulares, ovales, cuadrifolios y octogonales, tou ello de la segunda metá del sieglu XVIII.
Castillo de Pajares
El castiellu de Pajares ye un inmueble de propiedá privada, anguaño utilizáu como casa rural, construyíu a mediaos del sieglu XX por Donaciano, vecín de Pajares, que llegó a crear una gran fortuna derivada principalmente del sector de la construcción, sobremanera na llocalidá madrilana de San Fernando de Henares, llocalidá na que puede reparase cais que parten de la rotonda principal de la ciudá que son denominaes "cai de la Presa" y "cai de la Virxe del Templu". Tamién esiste la cai de Zamora. Nesta llocalidá esiste una parroquia que la so patrona ye tamién la virxe del Templu, nesta parroquia figura una imaxe de la virxe del Templu de Pajares, dicha parroquia y l'ermita de Pajares tienen estrecha vinculación por esi motivu.

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes
  • El 14 d'abril y el 2 de xunetu son respeutivamente les rogativas de Pajares a la Virxe del Templu y la romería del Votu a la Virxe del Templu.
  • El primer sábadu de mayu ye cuando los vecinos de Villalba de la Lampreana alleguen a adorar a la Virxe del Templu (dende mediaos del s. XVIII).
  • El 8 de mayu alleguen los vecinos de Villarrín de Campos p'adorar a la Virxe del Templu (dende mediaos del s. XVIII). Feria de Pajares. Esti día yera –y ye– especialmente solemne. Dellos devotos de Villarrín de Campos lleguen vistíos de penitentes, cofrades de la Cofradería de la Vera Cruz. Antes diben en procesión con un carru tiráu por vaques o gües, magníficamente decoráu portando l'estandarte de la Virxe del Templu, hasta un prau llamáu Fátimas, d'onde parten en procesión. El pueblu de Pajares sale a esperalos al llamáu “picu de Villalba”. L'alcuentru ye bien emotivu: salúdense los pendones y prosiguir en procesión, toos xuntos, hasta la ermita de la Virxe del Templu, onde se celebra una misa solemne. A la entrada de la ermita asítiense los pendones de dambos pueblos.
  • L'últimu domingu de mayu ye cuando alleguen los vecinos del pueblu de Arquillinos a adorar a la Virxe del Templu.
  • El primer xueves d'agostu alleguen los vecinos del pueblu de Manganeses de la Lampreana p'adorar a la Virxe del Templu. Ye tradición que vengan andando dende Manganeses hasta la ermita de Pajares de la Lampreana. El trayeutu averáu ye 9 km ente ida y vuelta.
  • La última selmana d'agostu ye la denomada "selmana cultural", na que tienen lugar representaciones teatrales, bailles, esposiciones d'artesanía popular, concursos de dibuxos infantiles, etc.
  • El 8 de setiembre ye la festividá de la Virxe del Templu, La Feria. Ye la mayor fiesta en Pajares de la Lampreana, conocida popularmente como La Feria. Hasta la llegada de los tractores convertir nuna gran feria agrícola de preseos de llabranza y toa clase de menaxe: cestos, palas, rastres, vigues, puertes, llenzos, sombreros, etc. Anguaño prevalecen les peñes de moces, con profusas llimonaes en cases y bodegues habilitaes al efeuto. Hubo tradicionalmente cantares y ramos a la Virxe, amás de la misa popular de Pajares, de sabor bizantino, tresmitida de xeneración en xeneración. Apocayá estrenóse un himnu con lletra de Gerardo González Calvo y música del sacerdote Fabriciano Prieto Miguel, dambos nacíos en Pajares de la Lampreana.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/pajares-de-la-lampreana-id49141.
  3. Diputación de Zamora. «Nuestros ayuntamientos: Pajares de la Lampreana» (castellanu). Consultáu'l 30 de diciembre de 2009.
  4. 4,0 4,1 {{cita web |url=http://bocyl.jcyl.es/boletines/2002/10/31/pdf/BOCYL-D-31102002-20.pdf%7Ctítulu=ALCUERDO de 16 d'ochobre de 2002, del Conceyu de Pajares de la Lampreana (Zamora), pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera. |fecha=31 d'ochobre de 2002|format=pdf |publicación=Xunta de Castiella y Lleón|work=Boletín Oficial de Castiella y Lleón núm. 212
  5. 5,0 5,1 Martínez Díaz, Gonzalo (1993). Los templarios na Corona de Castiella. Burgos: La Olmeda. Páx. 106
  6. Citzamora.com (ed.): «Mapa de Pajares de la Lampreana. Conceyos estremeros con Pajares de la Lampreana». Consultáu'l 10 d'abril de 2009.
  7. 7,0 7,1 Adri Palombares: Pajares de la Lampreana
  8. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  9. {{cita web |url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Llión|autor=

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]