Paul Cézanne

De Wikipedia
Paul Cézanne
Vida
Nacimientu Aix-en-Provence[1]19 de xineru de 1839[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia [2]
Residencia Gardanne
quai d'Anjou (en) Traducir
Muerte Aix-en-Provence[1]22 d'ochobre de 1906[1] (67 años)
Sepultura Cimetière Saint-Pierre (Aix-en-Provence) (es) Traducir[3]
Causa de la muerte neumonía
Familia
Padre Louis-Auguste Cézanne
Madre Anne Elisabeth Aubert
Casáu con Marie-Hortense Fiquet (es) Traducir (1886 – )
Fíos/es Paul Cézanne
Estudios
Estudios Universidá d'Aix-Marsella
Academia Suiza (es) Traducir
Universidad Paul Cézanne Aix-Marseille III (es) Traducir
Llingües falaes francés[4]
Alumnu de Joseph Marc Gibert (es) Traducir
Profesor de Torsten Palm
Oficiu pintor, grabador, litógrafudibuxante
Llugares de trabayu Diller (es) Traducir, Auvers-sur-Oise, Chantilly, Giverny, Marsella, París, Pontoise, Fontainebleau, Aix-en-Provence, Suiza y Louveciennes
Trabayos destacaos Las orillas del Marne (es) Traducir
A Modern Olympia (en) Traducir
La montaña de Sainte-Victoire, vista desde Bibémus (es) Traducir
Influyencies Eugène Delacroix y Gustave Courbet
Movimientu Posimpresionismu[5]
Xéneru artísticu bodegón (es) Traducir
pintura de xéneru
pintura de paisaxe
semeya
IMDb nm5429082
paul-cezanne.org
Cambiar los datos en Wikidata

Paul Cézanne (19 de xineru de 1839Aix-en-Provence – 22 d'ochobre de 1906Aix-en-Provence) foi un pintor francés postimpresionista, consideráu'l padre de la pintura moderna, que les sos obres establecieron les bases de la transición ente la concepción artística decimonónica escontra'l mundu artísticu del sieglu XX, nuevu y radicalmente distintu. Sicasí, mientres vivió, Cézanne foi un pintor ignoráu que trabayó metanes un gran aislamientu. Resabiaba de los críticos, tenía pocos amigos y, hasta 1895, espunxo namái de forma ocasional. Foi un pintor de pintores»,[6]que la crítica y el públicu inoraben, siendo apreciáu namái por dalgunos impresionistes y, a la fin de la so vida, pola nuevu xeneración.

Biografía[editar | editar la fonte]

París[editar | editar la fonte]

Inscribir na Academia Suiza (Académie Suisse), una academia privada na que trabayaba con modelos del natural, y na que nun había exámenes nin lleiciones, tou ello pa preparar l'exame d'ingresu na École des Beaux-Arts. Nel Muséu del Louvre afayó la obra de Caravaggio y de Velázquez, lo que marcó fondamente la so evolución artística. Cuando refugaron la so candidatura a la École des Beaux-Arts (Escuela de les belles artes), tornó a Aix y aceptó un emplegu nel bancu del so padre. Sicasí, en 1862 decidió volver a París pa consagrase definitivamente a la pintura, pasándo-y el so padre una pensión de 125 francos. Volvió a entamar la so amistá con Zola y siguió los sos estudios na Academia Suiza, onde conoció a Guillaumin y a Camille Pissarro, pintor mayor qu'él anque pocu reconocíu, que vivía cola so numberosa familia nuna zona rural pela rodiada de París. Cézanne sintióse de momentu atraíu polos elementos más radicales del mundu artísticu parisín. Almiraba sobremanera al pintor románticu Eugène Delacroix y, ente los artistes más nuevos, a Gustave Courbet y a Édouard Manet, qu'esponíen obres d'estilu y temes chocantes pa los sos contemporáneos. El discutiniu ente l'arte oficial y los nuevos pintores llevó a la creación, en 1863, del Salon des Refusés onde s'amosaben obres ensin aceptar pol xuráu oficial del Salón de París. El Salón oficial, pela so parte, refugó toles obres que presentó dende 1864 hasta 1869. En 1864 pasó'l branu en Aix-en-Provence; ye'l mesmu añu en que se celebra una muestra de la obra de Delacroix, lo que dexa a Cézanne conocer la so pintura en fondura. 1869 ye l'añu nel que conoz a la modelu Marie-Hortense Fiquet. En 1870 el Salón refugó'l so Semeya de Achille Emperaire, por entender que yera inaceptable al nun respetar la perspeutiva nin la correición anatómica, xulgándolo «na llende de lo grotesco».

Cuando españó la Guerra Franco-prusiana en xunetu de 1870, Cézanne y Hortense dexaron París pa dir a L'Abargane, cerca de Marsella, evitando asina l'allistamientu. Foi declaráu prófugo en xineru de 1871, pero la guerra acabó en febreru y la pareya volvió a París pel branu. En xineru del añu siguiente, 1872, tuvieron al so fíu Paul en París. Treslladáronse entós a Auvers-sur-Oise, onde vivió en casa del Dr. Gachet. La madre de Cézanne supo de los acontecimientos familiares, pero non el so padre, a quien nun se-y mentó la esistencia de Hortense por mieu d'incurrir na so roxura. En Auvers afonda la so amistá con Pissarro, que vivía en Pontoise. Primeramente, yera la rellación d'un maestru col so alumnu, con Pissarro exerciendo una influencia formativa sobre l'artista más nuevu. Mientres enforma tiempu dempués, Cézanne describir a sigo mesmu como l'alumnu de Pissarro, refiriéndose a él como Dios Padre» y diciendo «Toos nós provenimos de Pissarro».[7] Baxu tutelar de Pissarro, nel curtiu periodu entendíu ente 1872 y 1873, Cézanne pasó de los tonos escuros a los colores brillosos y empezó a concentrase n'escenes de la vida rural. A lo llargo de la siguiente década, les sos escursiones pa pintar paisaxes xuntos, del natural, en Louveciennes y Pontoise, llevaron a una rellación de trabayu en collaboración ente iguales.

Una moderna Olimpia, h. 1873-74, obra de Cézanne presentada na primer muestra impresionista.

Dexando a Hortense na rexón de Marsella, Cézanne mover ente París y Provenza. Gracies a Pissarro, conoció al "tíu" Tanguy en París nel añu 1873. Trátase d'un comerciante de colores qu'aceptaba cuadros como pagu de los materiales que vendía a los pintores. Anque paecía tener menos dominiu de la téunica que los otros impresionistes, Cézanne foi aceptáu dientro del grupu. Espunxo na primer muestra impresionista celebrada nel estudiu del fotógrafu Nadar en 1874: espunxéronse Una moderna Olimpia, Paisaxe de Auvers-sur-Oise y La casa del aforcáu. Estes obres fueron oxetu de burlles, pero la tercera llegó a vendese (agora nel Muséu d'Orsay de París).

La casa del aforcáu, Auvers-sur-Oise (1874).[8]

En 1875, llamó l'atención del coleicionista Victor Chocquet, que los sos encargos apurriéron-y daqué d'aliviu financieru. Pasó'l branu de 1876 en L'Abargane, lo que-y dio la oportunidá de pintar dos marines. Nun intervieno na segunda amuesa impresionista, pero sí na tercera (1877) celebrada na cai Pelletier, con dieciséis obres, ente acuareles, bodegones, paisaxes, un cuadru de bañistas y un semeya del coleicionista Chocquet. L'ésitu comercial de los impresionistes yera yá llindáu de por sí y, dientro d'esti grupu, les obres de Cézanne tuvieron l'acoyida más desfavorable. Les sos pintures provocaben hilaridad, indignación y sarcasmu. El críticu Louis Leroy dixo de la semeya de Chocquet: «Esta cabeza que paez tan peculiar, col color d'una bota vieya, impresionaría a [una muyer embarazada] y provocaría la fiebre mariello nel frutu del so banduyu enantes de la so entrada nel mundu».[9] Cézanne nun volvió esponer col grupu.

Provenza[editar | editar la fonte]

Cézanne pasó l'añu 1878 nel Mediudía francés, con Hortense y el so fíu. En marzu, el so padre afayó l'asuntu de Hortense y amenació con romper con él financieramente pero, en setiembre, decidió xubi-y la asignación a 400 francos. En 1879-80 pasó parte del iviernu en Melun, aprovechando pa pintar el paisaxe cubierto de nieve. Ente les obres maestres d'esti periodu ta la vista de la Ponte de Maincy. N'agostu de 1880 coló a casa de Zola en Médan, a veres del Sena onde conoció a Huysmans; aprovechó pa pintar al campu. El so padre, por cuenta de la vida que lleva, dexó d'unvia-y ayuda. En mayu de 1881, conoció a Gauguin na casa de Pissarro en Pontoise; n'ochobre tornó a Aix, onde'l so padre Louis-Auguste fíxo-y un estudiu en Jas de Bouffan. Taba na planta cimera y apurrióse-y una gran ventana, que dexaba la entrada de la lluz del norte pero atayando la llinia de los bistechos, lo cual entá s'aprecia. La familia Cézanne afitó definitivamente la so residencia en L'Abargane, y a partir d'entós namái en rares ocasiones abandonó Provenza. El treslláu reflexa una nueva independencia al respective de los impresionistes, centraos en París, y la preferencia del pintor pel sur, la so tierra natal.

En L'Abargane recibió la visita de Renoir (1882), quien quedó impresionáu cola guapura del paisaxe. Esi añu foi la única vegada que pudo esponer nel Salón de París, gracies a la intervención del so amigu y artista Antoine Guillemet, Semeya de Louis-Auguste Cézanne, padre del artista, lleendo 'l'Evénement, 1866 (National Gallery, Washington).[10] Escasu ye la reconocencia que llogra pola crítica oficial. Daquella, dexó de trabayar n'estrecha rellación con Pissarro. Conociera al pintor Monticelli en Marsella nos años 1860, y ente 1878 y 1884 los dos artistes de cutiu pintaron paisaxes xuntos, percorriendo nuna ocasión mientres un mes el campu de Aix. En 1883 morrió Manet, noticia qu'afectó a Cézanne. N'avientu axuntar con él en L'Abargane Monet y Renoir.

L'añu 1886 foi crucial: cásase con Hortense y, n'ochobre, morrió'l so padre. Dexó-y n'heriedu la finca qu'adquiriera en 1859. Cézanne tenía 47 años d'edá y por fin consiguió la independencia económica, gracies a el gran heriedu que recibió,[11] anque siguió calteniendo l'aislamientu social. Ye l'añu de la so rotura con Émile Zola, dempués de qu'esti-y usara, en gran midida, como modelu pal artista fracasáu y tráxicu Claude Lantier, en La obra. Cézanne sintió que la novela yera indecorosa y una traición per parte del so amigu de la infancia, polo que rompieron la so amistá y nun volvieron a trate.

Pal añu 1888 la familia taba na anterior casona, Jas de Bouffan, un sólidu edificiu y terrenes con edificaciones anejas. Anguaño ye propiedá de la ciudá, anque con menos terrenal, y ta abierta al públicu de manera llindada. En 1889 amuesa La casa del aforcáu na Esposición Universal. Al añu siguiente, espón en Bruxeles con los XX, un grupu de pintores bien activos. Sicasí, el so periodu idílicu en Jas de Bouffan foi namái temporal. Dende 1890 hasta la so muerte, asocediéronse acontecimientos perturbadores que-y fixeron aisllar se más, dedicándose n'esclusiva a la pintura. Ente 1887 y 1893, namái recibe la visita d'unos pocos empecipiaos, como los marchantes d'arte J. Tanguy y Ambroise Vollard.

Los problemes empezaron col empiezu de la diabetes en 1890, desestabilizando la so personalidá hasta'l puntu de que les rellaciones con otros quedaron de nuevu afeutaes. Viaxó a Suiza, con Hortense y el so fíu, quiciabes esperando restaurar la so rellación. Cézanne, sicasí, tornó a vivir a Provenza; Hortense y Paul el mozu, a París. Les necesidaes financieres obligaron a Hortense a volver a Provenza pero en viviendes separaes. Cézanne treslladóse cola so madre y la so hermana.

Bodegón con cortina (1895) ilustra'l creciente enclín de Cézanne escontra la compresión tersa de formes y tensión dinámico ente figures xeométriques.
Botella, garrafa, xarru y llimones (1902-1906) Paul Cézanne. Muséu Thyssen-Bornemisza

En 1891 volvió al catolicismu, anque les imáxenes relixoses fueron escases na so obra tardida. Cézanne sostenía que «Cuando xulgo l'arte, cueyo'l mio cuadru y poner xunto a un oxetu obra de Dios como un árbol o una flor. Si desentona, nun ye arte».[12]

En 1895 celebróse la so primer esposición individual, entamada por Vollard, con 100 llenzos. Esti marchante promocionó la obra de Cézanne con gran ésitu mientres los años siguientes, llogrando que xubiera la so cotización, como se comprueba al ver los precios de les ventes Duret y Tanguy (1894)[13] y la venta Chocquet de 1899.[14]

En 1897 morrió la so madre, lo que-y dexó reconciliar se cola so muyer. Vendió Jas de Bouffan y arrendó un llugar en Rue Boulegon, onde construyó un estudiu. Tamién arrendó una habitación nel Château Noir, cerca de Aix, onde se preparar un pequeñu estudiu. Pasó una temporada en -y Tholonet, na fastera del monte Sainte-Victoire, faciendo d'ella oxetu de la so pintura, lo mesmo que la cantera de Bibémus.

Les sos pintures fixéronse bien conocíes y buscaes y llogró el respetu d'una nueva xeneración de pintores. A pesar de la creciente reconocencia pública y ésitu financieru, Cézanne prefirió trabayar nel aislamientu artísticu, de normal pintando en Provenza. En 1900 trés de los sos llenzos incluyir na Esposición Universal y trelce nuna esposición entamada por Paul Cassirer en Berlín, ocasión na que'l poeta Rainer Maria Rilke vio la so obra per vegada primera. En 1901 espón nel Salón de los Independientes. Esi mesmu añu, Maurice Denis presenta'l so Homenaxe a Cézanne, cuadru nel que puede trate a un grupu d'artistes (Redon, Vuillard, Bonnard y Denis) alredor d'un bodegón pintáu por Cézanne y que fuera propiedá de Gauguin.[6]

La rellación ente Cézanne y la so muyer siguió siendo tormentosa. Precisaba un llugar nel que tar él solo. En 1901 mercó daqué de tierra a lo llargo del Chemin des Lauves («Camín de Lauves»), una carretera aisllada na llomba de Lauves, y encargó que-y fixeren ellí un estudiu (el atelier, anguaño abiertu al públicu), onde entá puede trate'l atrezzo de les sos obres, tal como les dexó. Dende ellí vese'l monte Sainte-Victoire. Ellí pintó hasta la so muerte. Mentanto, en 1902, fixo un borrador de testamentu escluyendo a la so esposa del so heriedu y dexándo-y lo tou al so fíu. Aparentemente la rellación taba de nuevu rota; dizse qu'ella quemó les alcordances de la so madre.

En 1903 remata la reconocencia de la so obra, apaeciendo en diverses esposiciones. Asina, el Salón de Seronda espón 33 llenzos sos. Tamién s'inclúin obres de Cézanne na Secesión vienesa y en la de Berlín.

Émile Bernard, que yá en 1892 dedicara un artículu a Cézanne, tuvo trabayando con él mientres tou un mes en 1904.[15] Esi mesmu añu, el Salón de Seronda dedicó-y toa una sala, con 30 cuadros y dos dibuxos. En 1905 Vollard presentó les acuareles de Cézanne. Yera yá un pintor de prestíu. Asocedíense esposiciones retrospectives. Munchos pintores nuevos viaxaron hasta Aix-en-Provence pa ve-y trabayar y pidi-y conseyu mientres los últimos años de la so vida. Sicasí, tanto'l so estilu como les sos teoríes siguen siendo misterioses y críptiques; pa unos yera un pintor primitivu inocente y p'otros un complicáu maestru nos procedimientos téunicos.

Muerte de Cézanne[editar | editar la fonte]

Un día, Cézanne viose atrapáu por una nube mientres trabayaba nel campu.[16] Namái dempués de trabayar mientres dos hores sol bastiu decidió tornar a casa; pero nel camín esmorecióse. Llevar a casa un conductor que pasaba pellí.[16] La so ama de llaves estregó-y los brazos y les piernes pa restaurar la circulación; como resultancia, recuperó la consciencia.[16] A otru día, pretendía siguir trabayando, pero más tarde esmorecióse; el modelu pidió ayuda; metiéron-y na cama, en Lauves, d'onde nun volvió salir.[16] Morrió unos pocos díes dempués, el 22 d'ochobre de 1906.[16] Morrió de neumonía y foi soterráu nel antiguu campusantu na so amada ciudá natal de Aix-en-Provence.[17]

Dempués de la so muerte, el so estudiu en Aix convertir nun monumentu, Atelier Paul Cézanne, o Les Lauves.

Estilu[editar | editar la fonte]

Cézanne intentó consiguir una síntesis ideal de la representación naturalista, la espresión personal y l'orde pictóricu. Al igual que Zola col realismu lliterariu, Cézanne manifestó un interés progresivu na representación de la vida contemporánea, pintando'l mundu tal como se presentaba ante los sos güeyos, ensin esmolecese d'idealizaciones temátiques o afectación nel estilu. Lluchó por desenvolver una observación auténtica del mundu visible al traviés del métodu más exactu de representalo en pintura que podía atopar. Con esti fin, ordenaba estructuralmente tou lo que vía en formes simples y planos de color. La so afirmación «Quiero faer del impresionismu daqué sólidu y perdurable como l'arte de los museos»,[18] sorraya'l so deséu de xunir la observación de la naturaleza cola permanencia de la composición clásica. Ello queda n'evidencia igualmente cola so pretensión de «alicar a Poussin del natural» (Vivifier Poussin sur nature).[19]

El monte Sainte-Victoire, 1905.

Son bien carauterístiques y fácilmente reconocibles les sos pincelaes, de cutiu repetitives, sensibles y esploratories. Estes pequeñes pincelaes y planos de color conxugar pa formar campos complexos, espresando coles mesmes les sensaciones del güeyu que repara y una astracción de la naturaleza reparada.

Cézanne esforciar por entender y reflexar la complexidá de la perceición visual humana. Quería ufiertar una visión auténtica de la realidá, y pallo repara los oxetos dende distintos puntos de vista, lo que lu lleva a representalos dende perspectives distintes simultáneamente. La obra de maduror de Cézanne amuesa'l desenvolvimientu d'un estilu de pintura solificado, casi arquiteutónicu. La intensidá de los sos colores, xunida al aparente rigor de la estructura compositiva, indiquen que, a pesar de la frecuente desesperación del propiu artista, sintetizara los elementos básicos de representación y espresividá de la pintura d'una manera bien personal.

Taba interesáu na simplificación de les formes qu'asocedíen naturalmente a les sos esencia xeométrica:

Tou na naturaleza modelar según la esfera, el conu, el cilindru. Hai qu'aprender a pintar sobre la base d'estes figures simples; dempués podrá faese tou lo que se quiera. Cézanne, 1904.

Por casu, un tueru d'árbol puede concebise como un cilindru, una cabeza humana como una esfera. Amás, l'atención concentrada cola que rexistrara les sos observaciones de la naturaleza dieron como resultáu una fonda esploración de la visión binocular, que resulta de dos perceiciones visuales simultánees y llixeramente distintes, y apúrrenos una perceición de la fondura y una conocencia complexa de les rellaciones espaciales. Vemos dos puntos de vista simultáneamente; Cézanne emplegó esti aspeutu de la perceición visual na so pintura en graos distintos. La observación d'esti fechu, xunto col deséu de Cézanne de prindar la verdá de la so propia perceición, de cutiu llevólu a presentar los perfiles de formes pa coles mesmes intentar amosar los puntos de vista distintivamente distintes de tanto'l güeyu esquierdu como'l derechu.

Periodos[editar | editar la fonte]

Describiéronse dellos periodos na vida y obra de Cézanne.[20]

El periodu escuru, París, 1861-1870[editar | editar la fonte]

Trátase d'un periodu carauterizáu por colores escuros y un intensu usu del negru, con pigmentos trupos, bien empastado. La so obra difier grandemente de les sos anteriores acuareles y esbozos de la École Spéciale de dessin d'Aix-en-Provence en 1859, o de les sos obres posteriores. De cutiu úsense pa estes obres los términos antisocial o violentu, o tamién erótiques o macabres.[21] La so temática ye la figura nel paisaxe y entiende munches pintures de grupos de figures grandes y pesaes nel paisaxe, pintaes imaginativamente. A esti periodu pertenecen:

L'asesinatu, h. 1870.

Periodu impresionista, Provenza y París, 1870-1878[editar | editar la fonte]

Cuando Cézanne coló a L'Abargane en 1870, camudó les sos temes pa dedicase principalmente al paisaje. Al instalase en 1872, n'Auvers (Val-d'Oise), empezó la so estrecha rellación de trabayu con Pissarro, quien vivía na cercana Pontoise. Xunto con Claude Monet, Pierre-Auguste Renoir y unos pocos pintores más, Pissarro desenvolviera un estilu pa trabayar al campu (en plein air) de forma rápida y a escala amenorgada, que consistía n'utilizar pequeños toques de colores puros, ensin recurrir a bocetos preliminares nin a dibuxos. Pretendíen atrapar d'esa manera los efeutos llumínicos fugaces según la so interpretación visual, tamién efímera, de la naturaleza. So la influencia de Pissarro, Cézanne empezó a abandonar les normes académiques y la paleta aveseda y fuertemente empastada que-y caracterizaba. Los sos llenzos fixéronse muncho más brillosos, con colores claros, escoyendo los colores primarios y los sos complementarios, amás de forza-y a reparar atentamente la realidá. La so tema favorita son paisaxes. Trabayó a partir de la observación direuta y gradualmente desenvolvió un estilu de pintura aereu y llixeru.

Vista de Auvers (h. 1873).

Periodu de maduror, Provenza, 1878-1890[editar | editar la fonte]

La ponte de Maincy, 1879-1880.

Cuando Cézanne afitó la so residencia definitivamente en Provenza, a principios de los años 1880, independizar de los impresionistes, centraos en París, y demostró la so preferencia pel sur, el so país natal y el so paisaxe. L'aislamientu y la concentración, según la singularidá de la so busca, podríen señalase como los responsables de la increíble evolución que sufrió'l so estilu mientres les décades de 1880 y 1890. L'hermanu de Hortense tenía una casa dende la que se vía'l monte Sainte-Victoire n'Abargane. Una serie de pintures d'esti monte de 1880-1883 y otres de Gardanne de 1885-1888, dacuando son conocíes como'l Periodu constructivu». De 1888 a 1890 interesar pola figura humana, pintando una serie de cuadros con personaxes de la Comedia del arte, pasando, a partir de 1890, a otra serie sobre Xugadores de cartes, posiblemente inspiráu pola obra sobre la mesma tema de Louis Le Nain.

Periodu final, Provenza, 1890-1905[editar | editar la fonte]

Los xugadores de naipes (1892-95). Courtauld Institute of Art, London. 4ª versión del mesma tema.
Bodegón con mazanes y naranxes, 1895-1900.
Les grandes bañistas, 1906, Philadelphia Museum of Art: el trunfu del equilibriu xeométricu y l'estabilidá a la manera de Poussin.

En 1895 fixo una visita xerminal a les canteres de Bibémus y xubió'l monte Sainte-Victoire. El paisaxe llaberíntico de les canteres tuvieron d'impresiona-y particularmente, pos arrendó una cabaña ellí en 1897. Créese qu'estes formes inspiraron l'estilu cubista n'embrión. Cézanne concentrar nunos pocos xéneros, nos que yera arteru por igual: bodegones, semeyes (y autorretratos), paisaxes y estudios de bañistas (desnudos nel paisaxe). Respectu al postreru, Cézanne viose obligáu a dibuxar a partir de la so imaxinación, por cuenta de la falta de modelos desnudos disponibles. Como los sos paisaxes, les sos semeyes pintar a partir de lo que yera familiar, de manera que non yá la so esposa y fíu, sinón tamién llabradores locales, neños, y el so marchante, sirvieron de modelos.

Cézanne siguió pintando direutamente del natural con brillosu coloríu de tipu impresionista, pero foi simplificando de manera gradual l'aplicación de la pintura hasta'l puntu de que paecía llograr espresar el volume con namái unes cuantes pincelaes de color yustapuestes. Más palantre los espertos llegaríen a afirmar que Cézanne afayara una manera de representar tantu la lluz como les formes de la naturaleza a cencielles por aciu el color. Paecía reintroducir una estructura formal que los impresionistes abandonaren, ensin sacrificar por ello la sensación y vivacidad llumínica llograda por ellos. El mesmu Cézanne falaba de modular el color en llugar de modelar el clarescuru de la pintura tradicional. Con ello referíase a que suplantaba les convenciones artificiales de representación (modelar) por un sistema más espresivu (modular) que se topaba entá más próximu a la naturaleza o, como dicía'l mesmu artista, "paralelu a la naturaleza". Pa Cézanne la solución a tolos problemes téunicos del impresionismu aniciaba n'utilizar el color d'una manera más ordenada y espresivu que'l de los sos compañeros impresionistes.

Cézanne consideraba que nunca llegaba a algamar dafechu'l so oxetivu, polo que dexó la mayor parte de les sos obres ensin acabar y destruyó munches otres. Llamentar del so fracasu a la de representar la figura humana y, efeutivamente, les grandes obres con figures humanes de los sos últimos años revelen unes aburuyes interesaes que paecen dictaes pol rigor del sistema de modulación cromática qu'él mesmu impunxo sobre les sos propies representaciones. Exemplu d'ello son tola serie de pintures dedicaes a la tema de los y les bañistas.

Legáu[editar | editar la fonte]

Puede dicise que Cézanne crea la ponte ente l'impresionismu del sieglu XIX y el nuevu estilu de principios del sieglu XX, el cubismu.

Mientres munchos años la obra de Cézanne namái foi conocida polos sos antiguos colegues impresionistes y por unos cuantos artistes nuevos radicales de la llinia del postimpresionismu, ente los que s'incluyíen Vincent van Gogh y Paul Gauguin. Esta xeneración posterior aceptó práuticamente toles rareces de Cézanne.

La retrospectiva de Cézanne de 1907 nel Salón de Seronda impactó grandemente la direición que tomó la vanguardia parisina, dando creitu a la so posición como unu de los artistes más influyentes del sieglu XIX y al advenimiento del Cubismu. Fueron les esploraciones de Cézanne de simplificación xeométrica y fenómenos ópticos les qu'inspiraron a Picasso, Braque, Gris, y otros pa esperimentar con múltiples visiones entá más complexes del mesma tema, y, col tiempu, a quebrar de la forma. Hai una frase, atribuyida tanto Matisse como a Picasso, según la cual «Cézanne ye'l padre de toos nós». Matisse almiraba'l so usu del color y Picasso desenvolvió la estructura de la composición plana de Cézanne pa crear l'estilu cubista.

Unu de los cuadros de la so serie Los xugadores de cartes convertir en 2012 na obra d'arte vendida públicamente por más dineru, al mercala la familia real quatarí por más de 250 millones de dólares.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. «llista d'artistes del Muséu Nacional de Suecia» (12 febreru 2016). Consultáu'l 27 febreru 2016.
  3. URL de la referencia: http://www.tombes-sepultures.com/crbst_1473.html.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Paul-Cezanne. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. 6,0 6,1 Kosme de Baraño, «Cézanne: la soledá del corredor de fondu», en "Cézanne", Los grandes xenios del arte, nᵘ 19, Eileen Romanu (dir.), Unidá Editorial, S.A., 2005, ISBN 84-89780-71-4
  7. Brion, 1974, p. 26
  8. La casa del aforcáu, Auvers-sur-Oise Musée d'Orsay. Consultáu'l 7 d'abril de 2103.
  9. Brion, 1974, p. 34
  10. Gowing, 1988, p. 110
  11. «Paul Cézanne Biography (1839-1906)». Biography.com. Consultáu'l 17 de febreru de 2007.
  12. «Paul Cezanne quotes». ThinkExist.com Quotations. Consultáu'l 17 de febreru de 2007.
  13. La venta Tanguy foi la puya de los cuadros que caltenía na so tienda'l "tíu" Tanguy, ente los qu'había numberosos cézanne que se vendieron con precios ente 45 y 215 francos.
  14. La venta Chocquet producir tres la muerte en 1899 de la esposa de Chocquet, lo que dio llugar a la venta de la so coleición d'arte.
  15. De la rellación ente É. Bernard y Cézanne queda un llibru, Una conversación con Cézanne, na que s'esponen les idees del pintor al respective del so trabayu.
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 16,4 Vollard The Last Years, p.113-114
  17. «Paul Cezanne 1839-1906». MyStudios.com. Consultáu'l 18 de febreru de 2007.
  18. Paul Cézanne, Cartes, editaes por John Rewald, 1984.
  19. Julián Gállego, «La pintura europea del sieglu XIX. El posimpresionismo. Los avanzaos del sieglu XX» en Summa Artis, Antoloxía IX, Espasa, páx. 106, ISBN 84-670-1360-5.
  20. Equí síguese, esencialmente, l'orde de la Enciclopedia Británica. Méntense dellos nomes alternativos. Globalmente les distintes clasificaciones tienden a coincidir.
  21. Dalgunos prefieren llamalo «Periodu románticu», pero Cézanne nun taba primero de too interesáu nel Romanticismu. El términu refierse equí a una disposición personal, más qu'a una conexón con esi movimientu históricu.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Brion, Marcel (1974). Cézanne, Thames and Hudson. ISBN 0-500-86004-1
  • Chun, Young-Paik (2006), "Melancholia and Cézanne's Portraits: Cares beyond the mirror". En: Griselda Pollock (ed.), Psychoanalysis and the Image. Londres: Routledge. ISBN 1-4051-3463-5
  • Gowing, Lawrence, con Adriani, Götz; Krumrine, Mary Louise; Lewis, Mary Tompkins; Patin, Sylvie; Rewald, John (1988). Cezanne: The Early Years 1859-1872. Nueva York: Harry N. Abrams.
  • Klingsor, Tristan. Cézanne. París: Rieder.
  • Lindsay, Jack. Cezanne; his life and art. Estaos Xuníos: New York Graphic Society. ISBN 0821203401.
  • Machotka, Pavel. Cezanne: Landscape into Art. Estaos Xuníos: Yale University Press. ISBN 0300067011.
  • Pissarro, Joachim (2005). Cezanne & Pissarro Pioneering Modern Painting: 1865-1885. Nueva York: The Museum of Modern Art. ISBN 0870701843.
  • Vollard, Ambroise. Cézanne. Inglaterra: Courier Dover Publications. ISBN 0486247295.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]