Patricia Galeana

De Wikipedia
Patricia Galeana
Vida
Nacimientu Ciudá de Méxicu[1]1966 (57/58 años)
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu política, embaxadora, profesora universitaria, historiadoraejecutiva (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Patricia Galeana (1966Ciudá de Méxicu) ye una historiadora, actual direutora del Institutu Nacional d'Estudios Históricos de les Revoluciones de Méxicu dende xineru del 2013.

Biografía[editar | editar la fonte]

Llicenciada en Historia, Maestra en Historia de Méxicu y Doctora en Estudios llatinoamericanos pola Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. . Catedrática na Facultá de la Facultá de Filosofía y Lletres (Universidá Nacional Autónoma de Méxicu). Impartió cursos nel Instituto Matías Romero d'Estudios Diplomáticos de la Secretaría de Rellaciones Esteriores (Méxicu); na Facultá de Ciencies Polítiques y Sociales (Universidá Nacional Autónoma de Méxicu); nel Institutu d'Investigaciones Dr. José María Luis Mora; na Universidá Iberoamericana (CDMX) y nel Institutu Teunolóxicu Autónomu de Méxicu. Catedrática visitante de la Facultá de Filosofía y Lletres (Universidá Autónoma de Madrid), na Universidá de California y na Universidá Externado de Colombia. Foi miembru del Sistema Nacional d'Investigadores (Méxicu) de Conseyu Nacional de Ciencia y Teunoloxía (Méxicu), nivel II y ye parte del Programa de Primes al Desempeñu del Personal Académico del tiempu Completu (PRIDE) nivel D de la UNAM.

Trayeutoria[editar | editar la fonte]

Foi Coordinadora Académica del Institutu d'Investigaciones "Dr. José Ma. Luis Mora" (1981–1984); Investigadora del Institutu d'Investigaciones Históriques de la UNAM (1984–1988); Direutora Xeneral d'Intercambiu Académicu de la UNAM (1987–1988); Direutora Xeneral del Mancomún Históricu Diplomáticu de la Cancillería de Méxicu (1988–1991); Direutora Xeneral del Institutu "Matías Romero" d'Estudios Diplomáticos de la Secretaría de Rellaciones Esteriores (1991–1994), onde estableció'l posgráu pa los miembros del serviciu esterior mexicanu; Direutora del Archivu Xeneral de la Nación (1994–1999); Presidenta de l'Asociación Mexicana d'Estudios Internacionales (AMEI) (1995 – 1997) y titular de la Secretaría Executiva de la Comisión Nacional de Derechos Humanos (1999–2000).

Presidió'l Comité d'Historia Cultural de la Comisión d'Historia del Institutu Panamericanu de Xeografía y Historia (IPGH) de la Organización d'Estaos Americanos (OEA) de febreru de 2005 hasta xineru de 2014. En setiembre de 2012 foi nomada integrante de la Xunta Directiva de la Universidá Autónoma Metropolitana, cargu qu'exerció hasta 2016. Ye Direutora Xeneral d'Institutu Nacional d'Estudios Históricos de les Revoluciones de Méxicu (INEHRM) dende xineru de 2013. Electa en payares de 2013, Presidenta de la Comisión d'Historia del IPGH pal periodu 2014–2017.

Fundadora y presentadora en Radio UNAM de los programes “Méxicu y el mundu. Historia de les sos rellaciones esteriores” (1991–1994) y “Temes de La nuesa Historia” (1994 a la fecha). Nel Institutu Mexicanu de la Radio fundó'l programa “Muyeres a la Tribuna” en Radio Ciudadana (2003 a la fecha), fixo la serie radiofónica “Juárez na Historia de Méxicu” en Opus 94 (2006), “Historia de les Revoluciones en Méxicu” que se tresmite en (2013 a la fecha), “Historia de les muyeres en Méxicu (2013 a la fecha). Creadora de la serie pa la Canal del Congresu Bicentenariu de la Independencia y Centenariu de la Revolución Mexicana”. Foi coles mesmes, asesora histórica de programes de televisión y de películes, la más recién “Güérfanos” de Guyta Shifter (2013).

L'Asamblea Llexislativa del Distritu Federal escoyer Conseyera de la Comisión de Derechos Humanos del Distritu Federal, cargu que desempeñó de 2002 a 2013. Tamién ye conseyera de les siguientes instituciones: Centru d'Estudios d'Historia de Méxicu Carso; Coordinadora del Área d'Archivos Públicos de Llibertá de Información-Méxicu A. C. (LIMAC); preside l'Asociación d'especialistes sobre La Reforma, la Intervención francesa y el Segundu Imperiu, A.C. (ARISI); Fundación Emiliano Zapata d'Estudios ya Investigación AC. Ye miembru del Comité Executivu de la Sociedá Europea de Cultura, con sede en Venecia. El Senáu de la República nomar Secretaría Téunica ad honorem de la Comisión pa los festexos del Bicentenariu y Centenariu de Méxicu en 2007 y Secretaria Téunica ad honorem de la Comisión Especial pa los festexos del Sesquicentenario de la Batalla de Puebla, 2011-2012. A partir del 5 de febreru de 2013 constituyóse la Comisión Organizadora pa los Festexos del Centenariu de la Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos, siendo nomada la Dra. Patricia Galeana Secretaria Téunica, na so calidá de titular del INEHRM.

Ye presidenta fundadora de la Federación Mexicana d'Universitaries A.C. Foi vicepresidenta de la Federación Internacional de Muyeres Universitaries (IFUW, anguaño Graduate Women International, GWI) Curadora, fundadora y direutora del Muséu de la Muyer. Ye integrante de la Mesa Directiva de l'Asociación Internacional de Museos de la Muyer (IAWM) con sede en Merano, Italia.

Foi representante d'América Llatina y el Caribe nel Comité Executivu del Conseyu Internacional d'Archivos, miembru fundador del Patronatu pal Caltenimientu del Muséu Nacional de la Revolución; miembru del Grupu d'Amigos del Patronatu pal Rescate del Patrimoniu Históricu d'Oaxaca, de la Sociedá Mexicana de Bibliófilos, de la Fundación Javier Barro Sierra, del Fondu Mexicanu d'Intercambiu Académicu; del Conseyu Asesor de la carrera de Rellaciones Internacionales de la Universidá Anáhuac del Sur y Norte y de l'Academia Mexicana d'Investigación y Desenvolvimientu de la Comunicación y Fundadora de l'Asociación Civil "Memoria de Méxicu". Foi miembru de les meses d'estudios pa la Reforma del Estáu: Derechos Humanos y Llibertaes Públiques, y Representación Política y Democracia Participativa; del Conseyu Consultivu de la Coordinación Nacional de Comisiones y Representantes Juaristas pa los Festexos del Bicentenariu del Natalicio de Don Benito Juárez García; y del Conseyu Editorial de la Seición de Cultura del periódicu Reforma.

Ye Académica de Númberu de la Sociedá Mexicana de Xeografía y Historia. Ente les distinciones recibíes destaquen la Reconocencia "Luis Javier Solana" pol so llabor en pro del derechu a la información; el Primer Premiu Nacional de Periodismu Cultural 2006, pol espardimientu nel programa Tarrezas de La nuesa Historia en Radio UNAM, per parte del Club de Periodistes de Méxicu A.C.; la Reconocencia medaya Ignacio Manuel Altamirano de la Sociedá Mexicana de Xeografía y Estadística en 2007; Medaya al Méritu Históricu Capitán "Alonso de Llión", nes categoríes internacional, nacional y local, por Sociedá Nuevoleonesa d'Historia, Xeografía y Estadística en 2008; la Reconocencia, medaya y fistol "Fundación Caballeru Águila A. C. en 2006; la Reconocencia Garza de la Plata, máxima reconocencia de la Universidá Autónoma del Estáu d'Hidalgo en 2011; la Reconocencia del Senáu de la República poles actividaes realizaes nel marcu del Bicentenariu de la Independencia y Centenariu de la Revolución Mexicana; l'Asamblea Llexislativa del Distritu Federal, apurrió-y la Medaya al Méritu Ciudadanu en 2011, pol so llabor a favor de les muyeres y pola creación del Muséu de la Muyer; en 2012 la Sociedá Mexicana de Xeografía y Historia dio-y la Medaya "Valentín Gómez Farías", en reconocencia a les sos aportaciones en materia d'educación y formación cívica, según pola so destacada trayeutoria en defensa de la soberanía nacional.

Nel marcu de la celebración del 150 aniversariu del trunfu de la República, el pasáu 14 de xunetu de 2017, el Presidente de la República, Enrique Peña Nieto, apurrió-y la condecoración “Gran Orden Victoria de la República”, distinción de la Secretaría de la Defensa Nacional, l'Academia Nacional de Méxicu y l'Academia Nacional d'Historia y Xeografía, que reconoz a personalidaes ya instituciones con destacada trayeutoria nel estudiu y el rescate de la historia de Méxicu. N'avientu de 2017 recibió la Medaya Omecíhuatl 2017 del Institutu de les Muyeres de la Ciudá de Méxicu, pola so destacada trayeutoria de más de dos décades a favor del exerciciu de los derechos de les muyeres en Méxicu.

Obres publicaes[editar | editar la fonte]

Autora de 15 llibros: Méxicu y la so Historia, coordinadora académica y autora del volume 7, ¿Monarquía o República? (UTHEA, 1984); José María Lafragua: Intelectual y políticu (Senáu de la República, Méxicu, 1987); Charles de Café con Hidalgo (Grijalbo, 2009); Méxicu y el Mundu: Historia de les sos rellaciones esteriores (1848-1876), Tomu III (El Colexu de Méxicu, 2010); El Dos Sieglos de Méxicu (Senáu de la República, Sieglu XXI, 2010); La fascinación pol Imperiu (Centru d'Estudios d'Historia de Méxicu, CARSO, 2011); El Muséu de la Muyer en Méxicu (UNAM, FEMU, 2012); La Segunda Independencia de Méxicu (Sieglu XXI, Senáu de la República, 2012); El pensamientu llaicu de Benito Juárez, na Coleición de Cuaderno “Jorge Carpizo” pa entender y pensar la llaicidá (IIJ, UNAM, Institutu Iberoamericanu de Derechu Constitucional, 2013), Tratáu McLane – Ocampo: La comunicación interoceánica y el llibre comerciu (CISAN, UNAM, Porrúa Hnos., 2014); La correspondencia ente Benito Juárez y Margarita Maza (Rosa Luxemburs Stiftung y Brigada Pa lleer en llibertá, 2014); Rellacionar Ilesia – Estáu mientres el Segundu Imperiu (IIH, UNAM, Sieglu XXI, 2015); y Xéneros asimétricos. Representaciones y perceiciones del imaxinariu coleutivu, de la coleición “Los mexicanos vistos por sigo mesmos. Les grandes temes nacionales” (IIJ,UNAM, 2015); Juárez na historia de Méxicu (Moscú Escurre Press, 2008; Miguel Ángel Porrúa, 2017).

Coautora y coordinadora de 34 obres d'Historia Política, Diplomática y xéneru ente les que destaquen: José C. Valadés, políticu ya historiador (UNAM, 1992); Los Cancilleres de Méxicu (SRE, 1992); Méxicu: Independencia y Soberanía (AGN, SEGOB, 1996); Cultura y Derechos de los Pueblos Indíxenes de Méxicu (AGN, SEGOB, FCE, 1996); Méxicu y les sos Constituciones (AGN, FCE, 1998; edición correxida y aumentada, 2013); Rellaciones Estáu-Ilesia: Alcuentros y Desencuentros (AGN, SEGOB, 1998); Llatinoamérica na conciencia europea. Europa na conciencia llatinoamericana (FCE, 1999); Edmundo O’Gorman nel Archivu Xeneral de la Nación (SEGOB, AGN, Méxicu, 1999); La Definición del Estáu Mexicanu 1857-1867 (SEGOB, AGN, 1999); La verdadera historia de la ciudadanía de les muyeres (FEMU, ALDF, 2003); Alcuentru de Lliberalismos (UNAM, ARISI, Méxicu, 2004); Juárez xurista (IIJ, UNAM, 2007); Presencia internacional de Juárez (IIJ, UNAM, 2007); Mediu sieglu de derechos políticos de les muyeres en Méxicu (UAEM, FEMU, 2008); Historia comparada de les Amériques (IPGH, CISAN, CIALC, 2008); El Constitucionalismo Mexicanu. Influencies trasatlántiques y continentales (Sieglu XXI, Senáu de la República, 2010); la coleición Historia de les Instituciones Xurídiques (IIJ, UNAM, Senáu de la República, 2010) con 32 volumes; Secularización del Estáu y de la Sociedá (Sieglu XXI, Senáu de la República, 2010); Impautu de la Revolución Mexicana (Senáu de la República, UNAM, CIALC, Sieglu XXI, 2010); L'Impautu de la Intervención Francesa en Méxicu (Sieglu XXI Editores, Méxicu, 2011); L'Imperiu Napoleónicu y la Monarquía en Méxicu (Sieglu XXI, Senáu de la República, Gobiernu del estáu de Puebla, 2012); La Resistencia Republicana nes entidaes federatives de Méxicu (Sieglu XXI, Senáu de la República, Gobiernu del estáu de Puebla, 2012).

Coautora de 51 publicaciones, ente elles: Maximiliano como lliberal y como conservador de Méxicu a Miramar”, en Massimiliano rilatura di un’esistenza (Edizioni della Llaguna, 1992); “La caricatura política en Méxicu, el 98 vistu pola prensa mexicana” en La Gráfica Política del 98 (Centru Estremeñu d'Estudios y Cooperación con Iberoamérica, España, 1998), “Carlota foi Colorada”, en Más Nueves del Imperiu. Estudios Interdisciplinarios alrodiu de Carlota de Méxicu (Universidá de Erlangen - Nuremberg, 2001); “El derechu constitucional de Méxicu. Marcu históricu”, en Les constituciones de Canadá, los Estaos Xuníos d'América y Méxicu (Porrúa, UNAM, 2003); “Juárez y l'Estáu nacional mexicanu”, n'El bon ciudadanu: Benito Juárez, 1806–2006 (INAH, 2006); Voz del diccionariu “Historia” n'Espaciu – Tiempu (IPGH, UNAM, 2008); “El procesu independentista de Méxicu” n'América. Contautu ya independencia (IPGH, 2008); “Juarismo” y “José C. Valadés” pal Diccionariu de la Revolución Mexicana (UNAM, 2010); “Les independencies iberoamericanes nel so llaberintu”, en Les independencies iberoamericanes nel so llaberintu. Discutinios, cuestiones interpretaciones (Universidá de Valencia, 2010); “L'alianza Méxicu-Estaos Xuníos: el proyeutu del Tratáu McLane-Ocampo” n'El Derechu en Méxicu: dos sieglos (1810-2010) (IIJ-UNAM, Porrúa, 2010); "La revolución cultural de la Reforma", en Miraes a la Reforma (Coordinación d'Humanidaes, UNAM, 2012); “La Construcción del Estáu Llaicu Mexicanu” n'El Estáu llaicu y los derechos humanos en Méxicu: 1810-2010, (FFyL, IIJ, UNAM, 2012); “Ente diplomáticos y militares: España y l'intervención en Méxicu en 1862” en Méxicu y España. La mirada compartida d'Antonio García Pérez (Iberdrola, España, 2012); “Impautu de la Reforma Lliberal na vida de les muyeres” en Les lleis de reforma y l'Estáu llaicu: Importancia histórica y validez contemporánea (UNAM, COLMEX, Méxicu, 2013); “Clérigos, militares y civiles na llucha pol poder” en Memories del X Alcuentru Nacional d'Historiadores del Segundu Imperiu y la Restauración de la República (Institutu Queretano de la Cultura y les Artes, Muséu de la Restauración de la República, 2013); “Maximiliano en Méxicu y la Resistencia Republicana” en Maximiliano en Méxicu y la Resistencia Republicana. A 150 años de la llegada de Maximiliano a Méxicu (Institutu Queretano de la Cultura y les Artes, Muséu de la Restauración de la República, 2014); “Maximiliano como lliberal y como conservador” en Maximiliano en Méxicu y la Resistencia Republicana. A 150 años de la llegada de Maximiliano a Méxicu (Institutu Queretano de la Cultura y les Artes, Muséu de la Restauración de la República, 2014); “La Constitución de 1917, reforma de la Constitución de 1857” en La Constitución Analís Camín del so Centenariu, Temes Estratéxiques del Senáu (Senáu de la República, 2015).

Coordinadora de 127 publicaciones, ente elles: Presidentes de Méxicu. De la Revolución a los nuesos díes (Presidencia de la República, 1988); Historia de la Secretaría de Rellaciones Esteriores. Méxicu (SRE, 1993); Cronoloxía Iberoamericana 1803-1992 (FCE, Méxicu, 1993); Patrimoniu Artísticu de la Cancillería Mexicana (SRE, 1994); Lecumberri: Un Palaciu llenu d'Historia (AGN, 1994); Balance y Prospectiva de los Archivos Históricos de Méxicu (AGN, SEGOB, 1994); Méxicu: Patria ya Identidá (AGN, 1995), Rellaciones de Méxicu: América Llatina, América del Norte y la Xunión Europea (AMEI, UNAM, 1997); Vixencia de la Constitución. LXXX Aniversariu (AGN, SEGOB, 1997); Documentos Históricos sobre la Defensa de Chapultepec (Comisión organizadora de los homenaxes del CL Aniversariu de los Neños Héroes 1847-1997, AGN, SEGOB, 1997); Méxicu y les sos rellaciones con El Caribe (AMEI, UNAM, Gobiernu del Estáu de Quintana Roo, Universidá de Quintana Roo, 1998); La nacencia de Méxicu (FCE, SEGOB, AGN, 1999); Consumación de la Independencia (SEGOB, AGN, 1999); Méxicu nel Sieglu XX (SEGOB – AGN, 1999); La nuesa Frontera Norte (AGN, SEGOB, 1999); Oríxenes de La nuesa Ciudá (AGN, SEGOB, 1999); Derechu a la información y Archivos Públicos (Limac, 2005); Audiu llibro La historia de Méxicu al traviés de los sos documentos. Independencia, Reforma y Revolución (UANL, 2010); Historia Comparada de les Muyeres nes Amériques (IPGH, Coordinación d'Humanidaes, UNAM, CISAN, CIALC, IFUW, FEMU, 2012); Historia Comparada de les Migraciones nes Amériques (IPGH, CoHu-UNAM, IIJ-UNAM, 2014), La Revolución de les Muyeres en Méxicu (INEHRM, SEP, 2014). Escribió numberosos artículos y ensayos en revistes especializaes y prologó obres de temes históriques, rellaciones internacionales y de xéneru. Foi collaboradora de La Jornada, de "El Uxu" de Excélsior, d'El Nacional, d'Unu más Unu, Procesu, Archipiélagu, Revista Cultural de la nuesa América, Esti país, enclinos y opiniones, y revistir Rellatos y Hestories.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: xx0270500. Data de consulta: 29 xineru 2023.
  2. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: xx0270500. Data de consulta: 8 febreru 2023.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]