Pasudoble

De Wikipedia
Pasudoble como baille.
Festeros desfilando a pasudoble, como marcha militar.

El pasudoble o paso-doble ye una marcha llixera utilizada nos desfiles militares, adoptada como paso dos reglamentariu de la infantería, con una carauterística especial que fai que la tropa pueda llevar el pasu ordinariu: 120 pasos per minutu. La música qu'acompaña esta marcha tien compás binariu y movimientu moderáu y foi introducida nes corrida de toros corríes de toros. Tamién se denomina pasudoble al baille que s'executa al son de esta música.

Paez ser que'l pasudoble, como baille, vien de la tonadilla escénica, que yera una composición que na primer metá del sieglu XVIII sirvía como conclusión de los entremeses y los bailles escénicos y que depués dende mediaos del mesmu sieglu yera utilizada como entemediu musical ente los actos de les comedies.

A día de güei el mayor focu de producción de pasudobles centrar nel llevante español, en redol a les fiestes de Moros y Cristianos.

Distintes modalidaes de pasudobles[editar | editar la fonte]

"... Musicalmente consiste nuna introducción basada sobre l'acorde dominante, a la que sigue una primer parte nel tonu principal y una segunda parte, llamada "tríu" que ta escrita na subdominante, no pasudobles en manera mayor y el relativu menor, nos de manera mayor. Cada parte ta precedida de curties entraes (o introducciones) y, pa rematar, el tríu, interpretáu en "pianu", repitir en "fuerte" ..." Ramón T. Berenguer, compositor
La fiesta de los toros influyó de manera notable na creación y espardimientu del pasudoble toreru

Pasudoble cola[editar | editar la fonte]

El pasudoble tien el so orixe como marcha militar, que por etimoloxía se cree que deriva del pas-redouble francés. Trátase d'una marcha rápida d'infantería que regulaba y entainaba el pasu de los soldaos ("a pasu doble", más rápidu que'l pasu normal), y yá ye tocáu per bandes pa marches militares dende 1780. Nesta forma caltener en desfiles militares (marcha) y civiles festivos (pasudobles festeros del llevante), según en pasacalles populares.

Oríxenes del baille[editar | editar la fonte]

Conozse como pasudoble'l baille aniciáu n'España escontra 1533 y 1538. Utilizáu en delles rexones pa la celebración d'eventos, ye, amás, unu de los pocos bailles de pareya que siguen enraigonaos anguaño;"A principios de sieglu rellacionar col garrotín, un baille de pareya xitanu, abondo vivu y repetitivu".

El pasudoble ye un baille bien senciellu, con figures bien llibres, polo que resulta abondo fácil aprendelo. La posición de la pareya; unu enfrente del otru y colos cuerpos pegaos llixeramente movíos escontra la esquierda. El so ritmu básicu ye bien simple: un pasu por tiempu y débese permanecer tol tiempu colos cuerpos en paralelu y cola manzorga y derecha del home y la muyer, respeutivamente, xuníes. El pasudoble forma parte del repertoriu de les bandes de música españoles y suel constar d'introducción y dos partes principales, con un ritmu aflamencado. Como danza ye asemeyáu al one-step; estremar nel númberu de pasos que se dan al baillar y nos sos respeutivos nomes.

Los más conocíos[editar | editar la fonte]

Pasudobles mexicanos[editar | editar la fonte]

El Piti, El Charru Cárdenas, El 11-81, San Antonio de Triana, Fermincito, Lorenzo Garza, El abuelito, El banderillero, María Caballé, El Berrendito de San Juan, Tarde de toros, Por tapatías, Toros en San Miguel, Rodolfo Gaona, Joselito Huerta, Toros de Llaguno, La Macarenita.

Tamién se deben destacar fantásticos pasudobles del maestru mexicanu Agustín Lara como Silverio Pérez, El Novillero o Fermín.

Pasudobles puertorriqueños[editar | editar la fonte]

Ecos de Puertu Ricu (El Maestru Ladi), Alma Boricua, "El gallu, la pita y la guinea" (El Maestru Ladi), Morica (Noro Morales), Cuando piensu n'España (Juan Peña Reyes), Reminiscencies (Juan Peña Reyes), El truenu (Juan Peña Reyes), Himnu a Humacao (Miguel López), Sol andaluz (Manuel Peña Vázquez), Allegría en Batey (Rafael González Peña II).

Pasudobles colombianos[editar | editar la fonte]

Vale destacar que'l pasudoble taurín "Feria de Manizales", emblemáticu de la ciudá colombiana, Manizales; foi compuestu en 1957 con lletra de Guillermo González Ospina y música de Juan Mari Asins, que básase nel desenvolvimientu de bailles y desfiles con cada reina d'una ciudá , la so duración ye de 1 selmana y báillase al ritmu de los encantadores soníos de los sos preseos musicales y el cantar inicial.

Tunes y pasudobles[editar | editar la fonte]

Anguaño, una de les maneres poles que se caltuvo vivu esti ritmu (amás de les bandes de música) son les tunes, agrupaciones musicales universitaries, provenientes del sieglu XII. Anguaño, los pasudobles formen parte importante del repertoriu d'estes agrupaciones, sían d'España o d'otres universidaes del mundu. Unu de los elementos carauterísticos de los pasudobles interpretaos poles tunes ye la so vistosidá yá que, amás, acompañar con ciertes reblincaes: Fantasía de pandereta (tocar el preséu con distintes parte del cuerpu, ensin perder el ritmu), Baille de bandera (mover l'estandarte de la Tuna al ritmu del cantar), el Baille de capa (ximelgar la capa emulando'l movimientu de los toreros). Munches tunes tienen un pasudoble creáu por ellos mesmos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. La Gracia de Dios - Mp3 Berenguer González, Ramón T. 2008 Legran Orchestra, (Versión autorizada).
  2. Petrel Pasudoble - Mp3 Berenguer González, Ramón T. 2008 Legran Orchestra (Versión autorizada).

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Berenguer González, Ramón T. (2008). "Pasudobles d'España". ISBN 6914850.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]