Partíu Comunista Colombianu

De Wikipedia
Partíu Comunista Colombianu
partíu políticu
Llocalización
Sede Bogotá
Direición Colombia
Historia
Fundación1930
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El Partíu Comunista Colombianu (PCC) ye un partíu políticu Colombianu inspiráu pol pensamientu de Karl Marx y Vladimir Lenin. Foi fundáu en 1930 como'l Partíu Comunista de Colombia, nesi momentu yera la seición colombiana de la Komintern, y camudó el so nome en 1991. El partíu ta anguaño dirixíu por Jaime Caycedo[1] y publica un periódicu selmanal llamáu Selmanariu Voz.[2]

El movimientu guerrilleru les FARC foi fundáu como'l brazu armáu del PCC en 1964, pero los dos organizaciones dixebrar en 1993.[3] En xunetu de 2017, anunciaron nuevos planes pa formar una coalición política.[4]

Historia[editar | editar la fonte]

De la fundación a los primeros años[editar | editar la fonte]

El Partíu Comunista de Colombia fundar a partir de la converxencia de grupos intelectuales cercanos a la Revolución d'Ochobre y de la mayor parte de los militantes obreros del antiguu Partíu Socialista Revolucionariu de la década del 20. La falta d'una llinia unificada nel PSR (había un sector putchista y otru abiertamente lliberal) llevó a que l'ala más radical (onde figuraben los gremios d'artesanos, les federaciones d'obreros portuarios y del tresporte, y les nacientes lligues agraries ya indíxenes) aceptara les 21 condiciones d'ingresu a la Internacional Comunista.

El procesu de construcción del PCC viose marcáu pol pasu de destacaos obreros comunistes al Partíu Lliberal Colombianu, (incluyendo'l so primer secretariu xeneral, Guillermo Hernández Rodríguez). Para 1934 el PCC presentar a eleiciones presidenciales con Eutiquio Timoté como candidatu. El trunfu del lliberal progresista Alfonso López Pumarejo y del so programa de “Revolución en marcha” vese acompañáu de la crecedera de los ataques de sectores radicales del conservatismu a les reformes. El PCC empobina entós la conformanza d'un "Frente Popular Antifascista" xunto colos obreros lliberales, axermandaos toos na nueva Central de Trabayadores de Colombia, CTC.

Nel III Congresu del PCC en 1938, ye nomáu secretariu xeneral el líder portuariu Augusto Durán quien, allegáu al browderismu, empobina'l cambéu de nome del partíu a 'Partíu Socialista Democráticu'. El PSD va carauterizar por una llinia política reformista acompañada por una manifiesta oposición al ingresu d'intelectuales al Partíu. Vuélvense entós públiques les contradicciones ente Durán y Gilberto Vieira White. L'enfrentamientu lleva al famosu V Congresu (1947), conocíu tamién como Congresu de Bucaramanga o Congresu de la Reconstrucción Leninista. Nésti ye nomáu secretariu xeneral Gilberto Vieira White y recuperáu el nome de Partíu Comunista de Colombia, de la que cayen refugaes poles mayoríes del Congresu les tesis del browderismu. El grupu de Durán (nel que s'atopen dirixentes obreros como Joaquín Moreno Díaz y Luis Morantes “Jacobo Arenas”) desvenceyar del PCC y funda un fugaz Partíu Comunista Obreru de Colombia. Esta rotura va menguar la influencia del PCC na CTC y nel movimientu obreru polo xeneral, llevando al fortalecimientu del trabayu agrariu en zones de colonización llabradora (Sumapaz, Viotá, Chaparral, Natagaima, Villarrica (Tolima))

El V Congresu lleva al PCC a correxir la carauterización fascista que-y atribuyía'l PSD al movimientu gaitanista (que lu llevara a sofitar a Gabriel Turbay, y non a Jorge Eliécer Gaitán, nes eleiciones presidenciales del 1946). A partir d'esti momentu, los comunistes van empobinar un trabayu unitariu colos gaitanistas, como lo demuestren les aiciones conxuntes que se llevaron a cabu nos llevantamientos de mases aniciaos pol asesinatu de Gaitán en 1948, especialmente en Bogotá y Barrancabermeja (el famosu “soviet de Fuécara”).

Na dómina de “La Violencia” (1948 - 1958) los grupos paramilitares del conservatismu empecipien una persecución contra los llabradores lliberal y comunista. El PCC empobina la conformanza de “autodefenses de mases” nes zones comunistes de Sumapaz, el Tolima y el Cauca. De Chaparral a Rioblanco parte la comunista Columna Móvil Luís Carlos Prestes (comandada por Isauro Yosa, “Mayor Líster”), que converxe en Rioblanco coles guerrilles lliberales de los Loayza y los Marín (ente ellos Pedro Antonio Marín). Ante l'amnistía del gobiernu de Rojas Pinilla (que ilegalizó al PCC) pa les guerrilles en 1953, los comunistes deciden nun apurrise y replegase calteniéndose vixilantes, orientación tamién siguida por líderes llabradores lliberales como Pedro Antonio Marín y Jacobo Prías Alape “Charru Negru”. Guerrilleros lliberales amnistiaos empecipien el señalamientu contra'l campesinado comunista, ante lo cual tienen de reactivase les “autodefenses de mases”. Para 1955 el gobiernu llanza socesivos operativos militares contra Villarrica (Tolima), conceyu consideráu d'amplia influencia comunista, xenerando la reactivación de les guerrilles móviles.

Ente 1958 y 1960, les autodefenses llabradores comunistes conformaron unes "repúbliques independientes" nel sur de Colombia, ensin autoridá del tao pero callando les sos armes, algamáu una relativa paz dempués de La Violencia partidista. En 1960 reactívase la llucha armada d'esti llabradores col asesinatu en Gaitania (Tolima) de Jacobo Prías Alape. Realizar en 1961 na absoluta clandestinidá l'IX Congresu del PCC onde empieza a esbozase la famosa tesis de la “combinación de toles formes de llucha ” como vía estratéxica pa la lliberación nacional. L'endurecimientu de la represión oficial contra los grupos llabradores del Sur del Tolima, lleva a que'l Partíu destaque cuadros políticos pa la rexón. Los más destacaos son Luis Morantes “Jacobo Arenas”, miembru del Comité Central del PCC; y Hernando González Acosta, del Comité Central de la Mocedá Comunista. En mayu de 1964 empecipia la Operación Marquetalia, na que cerca de 16.000 efectivos del Exércitu abarganen al movimientu llabrador del sur del Tolima na llamada “república independiente” de Marquetalia nel marcu de la "Operación Soberanía". Los llabradores, comandados por Pedro Antonio Marín (que yá tomara'l nome de combate de “Manuel Marulanda Vélez”, en memoria d'un líder sindical, de zapateros de manizales) llogren romper el cercu y realicen la II Conferencia del Frente Guerrilleru Sur, onde declaren fundada a les Fuercies Armaes Revolucionaries de Colombia (FARC).

El XXVI Plenu del Comité Central de 1964 espulsa importante cuadros del Partíu como Pedro Vásquez Rendón y Francisco Garnica pol so adscripción maoísta. El conflictu chinu-soviéticu va llevar a qu'importantes sectores de la militancia desvencéyense y funden el Partíu Comunista de Colombia – Marxista Leninista pro-Chinu en 1965. En 1966 y na clandestinidá qu'imponía'l Frente Nacional, llevar a cabu en Viotá (Cundinamarca) el X Congresu del PCC. Nesti Congresu ye espón finalmente la tesis de la combinación de toles formes de llucha, que sostenía qu'en Colombia la vía revolucionaria pasaba pola combinación de toa una gama de lluches de mases que diben dende les reivindicaciones cíviques (como l'accesu al deporte y la cultura) hasta la llucha armada, pasando pola participación n'eleiciones. D'esta manera'l PCC destacó dellos cuadros de la Mocedá Comunista al movimientu armáu (Jaime Bateman Cayón, Carlos Pizarro Leongómez, Iván Marín Ospina, Álvaro Fayad) y participó al tiempu nes eleiciones estableciendo una alianza táctica col Movimientu Revolucionariu Lliberal, so que la so llista presentábense los candidatos comunistes.

De los años 70 a los años 80[editar | editar la fonte]

Na década de 1970, el Partíu Comunista participó viviegamente na conformanza de la Unión Nacional d'Oposición, xunto al Movimientu Ampliu Colombianu, MAC, (dixebra de la Anapo) y el maoísta Movimientu Obreru Independiente y Revolucionariu, MOIR. Nes llistes de la UNU los comunistes llograron una presencia nacional llogrando participar en numberosos conceyos y asamblees, especialmente en Bogotá, Viotá, Sumapaz, Cabrera, Cimitarra y el sur del Tolima. El PCC empobinaba la Central Sindical de los Trabayadores de Colombia (CSTC), filial colombiana de la Federación Sindical Mundial, y llogró ser la vanguardia del movimientu pol accesu a la vivienda en Colombia al traviés de la Central Nacional Provivienda (CENAPROV); so la influencia de CENAPROV surdieron numberosos barrios populares en toles ciudaes del país (Salvador Allende, Nuevu Chile y Policarpa Salavarrieta en Bogotá; Ciudadela Cuba y Leningráu en Pereira; Julio Rincón y El Rodiu en Cali; María Cano ya Ignacio Torres Giraldo en Palmira; La Llibertá en Neiva; Manuela Beltran en Bucaramanga etc.). Les diverxencies col MOIR terminaron eslleiendo la UNU pa finales de la década, ante lo cual el Partíu llanzó'l Frente Democráticu, como frente d'unidá de la izquierda en redol a la candidatura presidencial del socialista lliberal Gerardo Molina, ensin llograr mayores ésitos.

Para 1980, el XIII Congresu del PCC proclama la posibilidá d'una verdadera apertura democrática contra'l procesu de lo que llamaben "fascistización" que traía'l gobiernu de Julio César Turbay Ayala.[ensin referencies] Por tanto na llinia política de los comunistes teníen de ser prioritaries les aiciones de mases y específicamente les lluches sindicales, agraries, estudiantiles y eleutorales. Esta postura, acompañada de les conclusiones de la VII Conferencia de les FARC (que camudaben esti nome pol de FARC – Ejército del Pueblu, al considerar que les condiciones del país daben pa un nuevu estadiu de la llucha armada, agora con tintes insurreccionales), lleva a diverxencies programátiques ente'l PCC y el movimientu guerrilleru que van ser confirmaes pol XVI Congresu Estraordinariu del Partíu en 1991 (onde se conclúi que'l papel principal del PCC frente al conflictu armáu ye la llucha pola solución política negociada ente les partes) y pol VIII Conferencia de les FARC-EP en 1993 (onde empobinen la creación de too un cuerpu de milicies urbanes y de trabayu clandestín, y desvencéyense de toa opción eleutoral).

En 1985 el PCC integró con otres fuercies Unión Patriótica, movimientu políticu ampliu y democráticu al que pertenecíen tamién les FARC-EP (en procesu de paz col gobiernu de Belisario Betancur), y distintos grupos políticos d'esquierda. La UP yera un frente eleutoral ampliu empobináu a la conquista d'una serie de reformes mínimes pa l'apertura democrática (reforma agraria, reforma urbana, democratización de les fuercies militares, fin de la doctrina de seguridá nacional, respetu a los derechos humanos). Contra la UP desenvolvióse una operación d'estermín per parte de grupos narcotraficantes y paramilitares, según por organismos de seguridá del estáu colombianu como'l DAS y el F-2. Pal PCC esto representó un saldu de cerca de 3.000 militantes asesinaos (ente ellos los candidatos presidenciales Jaime Pardo Leal y Bernardo Jaramillo Ossa; l'ex-secretariu de la Mocedá Comunista Colombiana José Antequera; y dirixentes como Teófilo Forero y Manuel Cepeda Vargas).

Para 1986, la central obrera comunista (CSTC), la lliberal Unión de Trabayadores de Colombia (UTC) y el llamáu sindicalismu independiente, formen la Central Unitaria de Trabayadores de Colombia, CUT, onde los comunistes calteníen alta influencia.

La decada del 90[editar | editar la fonte]

La cayida del socialismu real” y el xenocidiu contra la UP (que representó la práutica eliminación física de los rexonales comunistes d'Urabá, Sucre, César, Guaviare y Meta), sume al PCC nuna aguda crisis representada pol marcáu descensu de la militancia y la perda de l'anterior influencia sindical y de mases. El XVI Congresu Estraordinariu de 1991 camuda'l nome de la organización pol de Partíu Comunista Colombianu a pidimientu de Gilberto Vieira White, quien de la mesma abandona la secretaría xeneral que ye asumida por Álvaro Vásquez del Real; al tiempu, el XVI Congresu fai visible la crisis orgánica del Partíu ante la salida d'importantes cuadros de la organización escontra la socialdemocracia y el lliberalismu y la perda de casi tola militancia de la Mocedá Comunista. En 1993 perpétase'l crime del secretariu nacional d'organización, Miller Chacón, y al añu siguiente ye asesináu'l por esi entós secretariu xeneral, Manuel Cepeda Vargas, últimu senador de la UP. Cola perda de la curul del conceyal comunista de Bogotá, Mario Upegui, en 1998, la UP pierde la personería xurídica y práuticamente dexa d'esistir.

Persecución a los sos militantes[editar | editar la fonte]

Mientres la mayor parte de la so historia, el PCC foi oxetu de represión y persecución per parte de particulares, axentes del gobiernu activos y retiraos, y otros. El PCC viose severamente debilitáu por masacres y asesinatos de paramilitares dende principios de los años ochenta hasta mediaos de los noventa.[5]

Un destacáu personaxe del PCC, Arturo Díaz García, foi asesináu'l 21 d'avientu de 2005 nel correximientu de Toche nel conceyu d'Ibagué, Tolima. Los partidarios de David Ravelo, un miembru del comité central del PCC que ta cumpliendo una condena de 18 años por conspirar p'asesinar a un funcionariu municipal, sostienen que ye un presu políticu que foi procesáu de manera illexítima.[6]

El PCC na actualidá[editar | editar la fonte]

El Partíu Comunista Colombianu foi integrante fundador del Frente Social y Políticu que más tarde fixo parte de la coalición Alternativa Democrática que s'eslleió, dando pasu a la participción como enclín nel Polu Democráticu Alternativu. Les polítiques unitaries del PCC vienen dictaes poles conclusiones del so XIX Congresu "Unidá por un gobiernu democráticu", realizáu en 2005. El so más recién Congresu, el XXI, celebráu en xunetu de 2012, reafitó la so vocación unitaria (so la conseña "¡Xuntemos les Rebeldíes!"), calteniéndose nel PDA, al empar que participa y acompaña al nuevu movimientu políticu y social 'Marcha Patriótica', surdíu al calor de la celebración y conmemoración de los 200 años de la declaración d'Independencia. Otramiente, nesti últimu Congresu actualizóse la llinia política y reformáronse los estatutos y el programa del Partíu.

El Partíu Comunista edita'l selmanariu Voz, el periódicu d'esquierda más antiguu del país, fundáu en 1957, que ye dirixíu por Carlos Lozano Guillén. De la mesma forma'l PCC encargar de la publicación de teoría marxista Taller. L'actual secretariu xeneral del PCC ye l'intelectual Jaime Caycedo Turriago. Nel actual Congresu de Colombia participen dos militantes del PCC: Gloria Inés Ramírez nel Senáu, y Hernando Hernández Tapasco na Cámara pola circunscripción indíxena.

Nel 2012, el PCC foi espulsáu del Polu Democráticu Alternativu, yá que este argumentaba que nel PCC faía doble militancia por ser partes del movimientu social y políticu Marcha Patriótica.[7][8] El PCC decidió nel so XXI congresu fortalecer el movimientu social y político Marcha Patriótica como apuesta en busca de la paz, la soberanía y la segunda y definitiva independencia. Tres la so espulsión del PDA, partíos cercanos al PCC, que tamién faíen parte de la coalición PDA, retirar d'esta coleutividá.

Nel 2013 recupérase la personería xurídica del UP dempués que-y la quitaren impunemente y como una parte de les supuestes aiciones de dignificación pol xenocidiu qu'esti partíu sufrió nos años 1980. Depués, nel V Congresu de la UP que se realizó en payares del añu 2013, el PCC y otros movimientos sociales y políticos, ente ellos Marcha Patriótica, asumieron la xera de reconstruyir la UP y la Unión de Mozos Patriotes (UJP) en tol país.

En xunetu de 2017, el PCC y les FARC anunciaron planes pa crear una nueva alianza política antes de les eleiciones parllamentaries colombianes de 2018. Dambes organizaciones indicaron el so sofitu a la creación d'un "nuevu partíu o movimientu políticu".[4]

Autoridaes[editar | editar la fonte]

Secretarios xenerales[editar | editar la fonte]

Nᵘ Secretariu Mandatu
Entamu Fin
1 Bandera de Colombia Luis Vidales 1932 1934
2 Bandera de Colombia Ignacio Torres Giraldo 1934 1938
3 Bandera de Colombia Augusto Durán 1938 1947
4 Bandera de Colombia Gilberto Vieira White 1947 1991
5 Bandera de Colombia Álvaro Vásquez del Real 1991 1992
6 Bandera de Colombia Manuel Cepeda Vargas 1992 1994
7 Bandera de Colombia Jaime Caycedo Turriago 1994 nel cargu

Militantes[editar | editar la fonte]

Ente los militantes históricos del PCC atópense:

Eleiciones[editar | editar la fonte]

Eleiciones presidenciales[editar | editar la fonte]

Eleición[9] Candidatos Primer vuelta Segunda vuelta Resultáu Nota
Votos % Votos %
1974 Hernando Echeverry Mejia 137.054 2.70 Plantía:N electu (4to) Unión Nacional d'Oposición
1978 Julio César Pernia 97.234 1.90 Plantía:N electu (3ero) Unión Nacional d'Oposición
1982 Gerardo Molina Ramírez 82.858 1.21 Plantía:N electu (4to) Unión Nacional d'Oposición
1986 Jaime Pardo Leal 328 752 4.54 Plantía:N electu (3ero) Unión Patriótica
1990 Ensin candidatu (respaldu a Antonio Navarro Wolff) 754.740 12.48 Plantía:N electu (3ero)
1994 Ensin candidatu (respaldu a Antonio Navarro Wolff 219.241 3.79 Plantía:N electu (3ero)
1998
2002 Ensin candidatu (respaldu a Luis Eduardo Garzón) 680.245 22.02 Plantía:N electu(3ero)
2006 Ensin candidatu (respaldu a Carlos Gaviria Díaz) 2,613,157 22.02 Plantía:N electu(2do)
2010 Ensin candidatu (respaldu a Gustavo Petro) 1,331,267 9.13 Plantía:N electu(4to)
2014 Ensin candidatu (respaldu a Clara López) 1,958,414 15.23 Plantía:N electu(4to)
2018 Ensin candidatu (respaldu a Gustavo Petro) Por defnir Por defnir Por defnir Por defnir Por defnir DECENTES

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. http://english.pravda.ru/world/americas/22-01-2003/1792-argentina-0/
  2. Selmanariu Voz Consultáu'l 7 de xineru de 2018.
  3. «Unity for a Socialist and Revolutionary Colombia: Interview With Carlos Lozano». Counterpunch. 5 August 2015. https://www.counterpunch.org/2015/08/05/unity-for-a-socialist-and-revolutionary-colombia-interview-with-carlos-lozano/. Consultáu'l 14 July 2017. 
  4. 4,0 4,1 «Colombian Communist Party, FARC Seek 2018 Election Alliance». TeleSUR. 14 July 2017. http://www.telesurtv.net/english/news/Colombian-Communist-Party-FARC-Seek-2018-Election-Alliance-20170714-0018.html. Consultáu'l 14 July 2017. 
  5. «The Trail of Death: 30 Years of Massacres in Colombia». InSight Crime (8 May 2014). Consultáu'l 17 July 2017.
  6. «Colombian prisoner David Ravelo must go free». People's World (5 January 2017). Consultáu'l 14 July 2017.
  7. partíu comunista-desamarra-crisis-en-el polu-democratico/20120811/nota/1742677.aspx Espulsión del partíu comunista desamarra crisis nel Polu Democráticu. http://www.caracol.com.co/noticias/actualidad/expulsion-del partíu comunista-desamarra-crisis-en-el polu-democratico/20120811/nota/1742677.aspx. 
  8. polu-comite-executivu-nacional/262995-3 Partíu Comunista "sí ta fora del Polu": Comité Executivu Nacional. http://www.semana.com/politica/articulo/partíu-comunista-si-esta-fora-del polu-comite-executivu-nacional/262995-3. 
  9. Tolos datos son estrayíos de les wikipedias de cada eleiciones, citaes en cada añu

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]