Parque nacional del Jaú

De Wikipedia
Complexu de caltenimientu de l'Amazonia Central
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Imaxe de satélite del llagu Jaú.
Llugar Bandera de Brasil Brasil
Criterios Natural: ix, x
Referencia 998bis
Inscripción 2000 (XXIV Sesión)
Estensiones 2003
Área América Llatina y el Caribe
Cambiar los datos en Wikidata

El Parque Nacional de Jaú (en portugués Parque Nacional do Jaú) ye la mayor reserva selvática de Brasil y el mayor parque natural del mundu en selva tropical húmeda intacta. Alcontrar na selva amazónica, tomando los conceyos de Novo Airão y Moura, nel estáu d'Amazones) (Brasil). Tien una superficie de 23.778,9 km². El perímetru del parque ye de 1213,7 km. Ye alministráu pol IBAMA (Institutu Brasilanu del Mediu Ambiente) y de los Recursos Naturales Anovables.

Oxetivos específicos del parque[editar | editar la fonte]

Caltener los ecosistemes naturales protexíos contra cualquier alteraciones que los desvirtúen, destinándose a fines científicos, culturales, educativos y recreativos.

Curiosos[editar | editar la fonte]

Cuenta cola esuberancia de la selva amazónica y tola so biodiversidá de flora y fauna. El parque ye óptimo pa la práutica de senderismu y canoa, pa contemplación de les sos guapures naturales. Hai un percorríu al ríu Carabinani.

La riqueza de la selva tropical y el mayor llagu amazónicu, el Amaná, son los reclamos del parque. La vexetación ye trupa, compuesta por selva trupa tropical o por selves abiertes. Un interés, nel parque esiste aproximao un caimán per quilómetru, en tolos sos hábitats.

El periodu ideal pa visites ye ente xunetu y payares. El clima ye húmedu por cuenta de les selves tropicales, pero la dómina más lluviosa abarca los meses d'avientu y abril.

A partir de Manaus, puede viaxase en barcu pol ríu Negru hasta Novo Airão, que lleva ente les 6:00 a 18:00. En Novo Airão, tien d'arrendase otru barcu y siguir pol ríu Jaú hasta l'área del parque. Per vía terrestre, tien de dise al traviés de la carretera Manacapuru/Novo Airão. El parque permanez abiertu de les 7h a les 18h. El preciu de la entrada ye de R$ 3,00.

Tien de buscase agospiamientu en Novo Airão, al sur del parque, o en Barcelos, al norte. Dientro del parque esiste un centru de visitantes y agospiamientu pa los investigadores, con atracaderu de barcos y dos agospiamientos flotantes.

Antecedentes llegales[editar | editar la fonte]

La creación del parque foi propuesta pol IBAMA, col sofitu de los estudios realizaos pol INPA, en castellán, Institutu d'Investigación de l'Amazonia), considerando l'área pervalible pa preservación de recursos xenéticos.

El parque foi creáu'l 24 de setiembre de 1980. En 2000, el parque foi inscritu pola Unesco na llista del Patrimoniu de la Humanidá. En 2003, la proteición amplióse camudando'l nome de la denominación a Complexu de caltenimientu de l'Amazonia Central.[1]

Aspeutos culturales y históricos[editar | editar la fonte]

La rexón del parque foi'l primer polu de colonización de l'Amazonia por indíxenes, marcáu por batalles pola posesión del territoriu. Per otru llau topáronse restos de cerámica y petroglifos nes piedres.

La cuenca del ríu Jaú, que baña'l parque, recibe'l so nome por unu de los mayores pexes brasilanos, el jaú, paulicea luetkeni. La pallabra Jaú, vien del idioma tupi, y acabó nomando'l parque nacional.

Una de les peculiaridaes más estraordinaries del parque ta nel fechu de ser la única área protexida de Brasil, que toma la totalidá de la cuenca d'un ríu estenso y caudaloso, d'unos 450 km. D'esta forma caltiénse l'ecosistema d'agües negres.

Aspeutos físicos y biolóxicos[editar | editar la fonte]

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye húmedu, la temperatura medio añal varia en redol a los 26 a 26,7 C°, con máximes de 31,4 a 31,7 C° y les mínimes ente los 22 a 23 C° (DMPM, 1992). La estación d'agua entiende los meses d'avientu y abril y l'estación ensuga los meses de xunetu a setiembre.

Relieve[editar | editar la fonte]

Asitiáu na planicie de l'Amazonia Occidental, tien un relieve planu y altitúes en redol a los 100 msnm. Acompañando los llechu de los ríos apaecen ábanos del cuaternariu, formaos por sables, sables finos y magres.

Vexetación[editar | editar la fonte]

La vexetación tien una predominancia de selva ombrófila trupa, onde son frecuentes los grupos de nueces del brasil Bertholletia excelsa, Pithecellobium racemosum, Vochysia maxima, Diplotropis spp, Virola spp, Protium spp y Manilkara huberi. Ye tamién frecuente nel área una liana qu'abastez d'agua d'escelente calidá: el Doliocarpus rolandri.

Na parte más elevada, al nordeste del parque, atópase una porción de selva trupa de submontaña, onde los arbustos más representativos son el Parahancornia amapa, Micropholis guyanensis, Couma guianensis y Holopyxidium jarana.

A lo llargo de les llanures aluviales de los ríos Carabinani y Jaú, anubiertes de manera estacional, xenérense los agrupamentos de les palmeres, como les Iriartea spp, l'asaí (Euterpe olerácea) y Astrocaryon spp.

Ye nes árees aluviales más antigües, raramente afeutaes polos hinchentes, ye l'ambiente de la selva abierta aluvial, tamién con fuerte predominancia de palmeres, como'l moriche Mauritia flexuosa.

Fauna[editar | editar la fonte]

Especies que s'atopen na reserva forestal.

Típicos de la fauna ecuatorial, son los mamíferos de vezos crepusculares y nocherniegos, como les rares y/o amenaciaes el xaguar (Panthera onca), el puma (Puma concolor), amás de felinos menores, como'l ocelote (Leopardus pardalis), el yaguarundí (Herpailurus yaguarondi) y el tigrillo (Leopardus tigrinus).

Hai tamién el manatí (Trichechus inunguis), la llondra xigante (Pteronura brasiliensis), el delfín rosado (Inia geoffrensis), Alouata seniculus, los micos nocherniegos Aotus trivirgatus, el micu de golor Saimiri sciureus y el tapir Tapirus terrestris.

Ente los pexes, se encontran el pirarucú (Arapaima gigas), el tucunaré (Cichla spp.) y el tambaquí (Colossoma macropomum).

Hai una gran variedá de reptiles, la tortúa terrestre de pates coloraes (Geochelone spp), el caimán negru (Melanosuchus niger), l'anaconda (Eunectes murinus) y les tortúes.

Ente les aves, tán les garces, les guacamayos, los loros y el Nyctidromus albicollis, ente otres.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. World Heritage Committee (5 de xunetu de 2003). «Central Amazon Conservation Complex (Brazil)» (inglés). Consultáu'l 4 d'agostu de 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]