Parque nacional del Cañón Bryce

Coordenaes: 37°37′42″N 112°10′05″W / 37.6283°N 112.168°O / 37.6283; -112.168
De Wikipedia
Parque Nacional del Cañón Bryce
Bryce Canyon National Park (en)
Parque Nacional de los Estados Unidos (es) Traducir y parque nacional
Llocalización
PaísBandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
EstaosBandera de Utah Utah
Condáu condáu de Kane
Coordenaes 37°37′42″N 112°10′05″W / 37.6283°N 112.168°O / 37.6283; -112.168
Parque nacional del Cañón Bryce alcuéntrase en los EE.XX.
Parque nacional del Cañón Bryce
Parque nacional del Cañón Bryce
Parque nacional del Cañón Bryce (los EE.XX.)
Historia y usu
Apertura15 setiembre 1928
Xestión National Park Service
Orixe del nome Bryce Canyon (en) Traducir
Arquiteutura
Superficie 145 km²
Patrimoniu
Visitantes añales 1 464 655
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El parque nacional del Cañón Bryce[1] (n'inglés, Bryce Canyon National Park) ye un parque nacional de los Estaos Xuníos alcontráu nel suroeste del estáu d'Utah. A pesar del so nome, el cañón Bryce nun ye puramente un cañón sinón una gran anfiteatru natural formáu pola erosión. Bryce destaca poles sos estructures xeolóxiques úniques, llamaes chimenea de faes, que se formaron pola erosión causada pol vientu, agua y xelu. El xuegu de colores de les roques, colloráu, naranxa y blancu recreen vistes espectaculares.

Bryce atopar a mayor altor que'l vecín Parque nacional Zion y que'l Gran Cañón. La cota media d'altitú atopar ente los 2400 y 2700 msnm. Sicasí, la parte meridional atopar a 2100 msnm. Por cuenta de esta variedá de cotes, la ecoloxía y el clima varien enforma d'una zona a otra, ufiertando un espectacular contraste.

Los mormones fueron los primeros blancos n'asitiase na zona alredor de 1850, dándo-y el nome n'honor a Ebenezer Bryce, primer habitante de la zona. L'área convertir nun monumentu nacional en 1924, convirtiéndose en parque nacional cuatro años más tarde. Ocupa una área de 145 km². De los trés parques nacionales d'Utah, este ye'l menos visitáu debíu en gran parte a la so remota llocalización. Kanab ye la ciudá que s'atopa nun puntu entemediu ente los trés parques, el Bryce Canyon, el Parque nacional Zion y el Parque nacional del Gran Cañón. El nome del parque tamién s'usó pa denominar a un programa informáticu encargáu d'asemeyar en tres dimensiones los paisaxes xeográficos.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Mapa de Bryce Canyon.
El cañón Bryce, equí vistu dende Bryce Point, ye un anfiteatru natural. Ebenezer Bryce, el so descubridor, dixo que yera'l peor llugar pa perder una vaca.

El parque nacional Bryce Canyon atopar al sur del estáu d'Utah a unos 80 km al nordeste del Parque nacional Zion. El clima ye más fríu y húmedu qu'en Zion.

El parque nacional atópase sobre la placa del Colorado, dientro de la provincia xeográfica d'América del Norte y estiéndese a entrambos llaos de cantu meridional del pandu Paunsagunt. Los visitantes apuerten al parque dende la pandu, averándose en cantu y contemplando el valle que forma'l ríu Paria. Al otru llau del valle puede reparase el cantu del pandu Kaiparowitz.

El cañón Bryce nun se formó pola erosión d'una corriente d'agua central, polo que téunicamente nun puede denominase cañón. El gran anfiteatru y demás figures de roques de la yera cenozoica fueron creaos por erosión de cabecera. D'esti tipu d'erosión provienen los pináculos de colores conocíos como chimenees de Faes, que lleguen a algamar los 60 m d'altor. Nun área de 30 km atópense dellos anfiteatros, siendo'l más grande'l Anfiteatru Bryce, que mide 19 km de llongura por 5 d'anchu y con una fondura de 240 m.

La mayor elevación del parque ye'l Rainbow Point, con un altor de 2775 msnm. Dende'l so visu puede reparase la Pandu Aquarius, el Anfiteatru Bryce, les Henry Mountains, los Cantiles Vermilion y los Cantiles Blancos. El puntu más baxu del parque ye'l cañón Cope, que s'atopa a 2011 msnm.

Historia humana[editar | editar la fonte]

Poblaciones natives americanes[editar | editar la fonte]

Los petroglifos de Bryce Canyon demuestren que tuvo habitáu fai milenios, pero anguaño inda se sabe pocu d'esos pueblos.

Conozse pocu sobre los primeros habitantes de la zona del Cañón Bryce. Los estudios arqueolóxicos n'el mesmu cañón y nel pandu Paunsaugunt demuestren qu'hubo asentamientos humanos na zona dende hai 10 mil años. Al sur del parque atopáronse oxetos anasazi de la dómina de los cesteros. Tamién s'atoparon oxetos anasazi de la dómina de los Indios Pueblo y de la cultura Fremont.

Los indios Paiute colonizaron l'área de los valles y pandos na mesma dómina que los anteriores habitantes abandonar. Estos indios yeren predominantemente cazadores / pañadores anque tamién completaben la so dieta con delles verdures que cultivaben. Los Paiute fueron los que crearon la mitoloxía sobre les chimenees de faes de la zona. Pensaben que los pináculos yeren xente llexendario a los que'l coyote convertir en roques. Ello ye qu'en llingua Paiute denominar a los Anka-ku-wass-a-wits, que significa “cares coloraes”.

Esploración y asentamientos blancos[editar | editar la fonte]

Los primeros blancos llegaron a la zona a finales del sieglu XVIII y principios del XIX. Los mormones llegaron a la zona en 1850, en busca de zones pa cultivar y criar ganáu.

La primera gran espedición científica realizar l'oficial del exércitu John Wesley Powell en 1872. Powell, xunto con un grupu de cartógrafos, xeólogos y xeógrafos, esploró los calces de los ríos Sevier y Virxe. Los sos cartógrafos caltuvieron munchos de los nomes Paiute tradicionales.

Ebenezer Bryce y la so familia vivieron en Bryce Canyon, concretamente nesti cabanu, fotografiada en 1881.

Pequeños grupos de mormones fueron asitiándose nel área del cañón Bryce nes riberes del ríu Paria. En 1873, la empresa ganadera Kanarra asitiar nel área pa criar ganáu.

Los mormones unviaron al inmigrante escocés Ebenezer Bryce y a la so muyer Mary, a colonizar l'área pos pensaben que les sos conocencies de carpintería seríen beneficiosos pa la zona. La Familia Bryce escoyó'l marxe derechu del anfiteatru pa establecer la so morada. Bryce asitió al so ganáu no qu'agora ye una de les fronteres del parque y dixo que los anfiteatros yeren el llugar perfectu pa perder una vaca. Tamién construyó una carretera pa traer lleña y madera. Tamién creó una canal pa regar los sos cultivos y dar de beber a los sos animales. Otros colonos, al ver la situación empezaron a llamar al cañón “cañón de Bryce” y asina pasó a convertise nel nome oficial del parque.

Una combinación de seca, crecíes ya hinchentes provocó la fuxida de los pocos Paiute que quedaben na zona y obligó a los colonos a crear una canal dende'l ríu Sevier para drenar los terrenes. L'intentu foi fallíu y los colonos, incluyida la familia Bryce, fuxeron de la zona. Bryce treslladar a Arizona en 1880. Los colonos que se quedaron intentaron crear una acequia de 16 km de llongura dende la bifurcación esti del ríu Sevier hasta Tropic Valley.

Creación del parque[editar | editar la fonte]

L'albergue foi construyíu ente 1924 y 1925 con materiales de la rexón.
En 1928, en cañón convertir en Parque nacional. Anguaño tien un centru de visitantes.

Los visitantes y especialmente el guarda forestal J.W. Humphrey empezaron a espandir les sos alcordances sobre la guapura del llugar por tol Estáu. En 1918 publicáronse diversos artículos qu'ampliaron l'interés pela zona. Sicasí, los probes accesos al área y la falta de llugares pa pernoctar caltuvieron les visites nun númberu mínimu.

Ruby Syrett, Harold Bowman, y los hermanos Perry construyeron más tarde un pequeñu albergue y crearon una serie de servicios pa los turistes. Syrett foi'l primer xefe de la oficina de correos de Bryce Canyon. Les visites aumentaron exponencialmente y en redol a 1920, ampliáronse les llinies de ferrocarril hasta'l sur d'Utah pa facilitar l'accesu de los turistes.

Por eses mesmes feches, los conservacionistas empezaron a sollertase pol deterioru al que se taba sometiendo a la zona. Creóse un movimientu pa llograr la proteición de la zona y el direutor del Serviciu Nacional de Parques, Stephen Mather propunxo convertir Bryce Canyon nun parque estatal. El gobernador d'Utah y el Congresu del Estáu sofitaben la idea de convertilo en parque nacional. Consiguieron camudar la opinión de Mather, que propunxo al presidente Warren G. Harding la so designación como monumentu nacional, una proclamación que realizó'l 8 de xunu de 1923 en virtú de l'autoridá que-y confirió la llei d'Antigüedaes de 1906.

Nesi mesmu añu construyó una carretera sobre'l pandu pa dexar un meyor accesu a la zona alta del anfiteatru. Ente 1924 y 1925 construyóse l'abelugu de Bryce Canyon con maderes y roques de la zona.

El 7 de xunu de 1924 el Congresu d'Estaos Xuníos decidió aumentar el grau de proteición de la zona por aciu llei pa convertilo en parque nacional (Utah National Park), pero na llei introdució un requisitu que riquió un procesu d'adquisición de toles propiedaes privaes na zona («land within the esterior boundaries of the aforesaid tract shall first become the property of the United States») que remató'l 25 de febreru de 1928 cuando una nueva llei del Congresu designó finalmente'l parque nacional Bryce Canyon.

En 1931, el presidente Herbert Hoover amplió'l parque con terrenes al sur del mesmu. En 1942 producióse otra ampliación de 2.57 km². Con esta última ampliación, el parque quedó con una área total 145.02 km². La Rim Road, la carretera qu'entá sigue n'usu, construyir en 1934. Hasta 1956, l'alministración del parque llevar a cabu dende'l cercanu Parque nacional Zion.

Historia recién[editar | editar la fonte]

El USS Bryce Canyon foi bautizáu n'honor al parque. Foi un barcu de suministru y d'arreglos al serviciu de la Flota del Pacíficu de l'Armada de los Estaos Xuníos dende'l 7 de marzu de 1947 hasta'l 30 de xunu de 1981. Foi l'únicu barcu de la marina estauxunidense en ser gallardoniáu cola Y de oru, por ganar cinco premios consecutivos a la eficiencia.

En xunu de 2000 en respuesta al aumentu del númberu de visitantes y les conxestiones de tráficu, el Serviciu de Parques Nacionales estableció un serviciu d'autobuses voluntarios que funcionen branu. En 2004 empezóse la reconstrucción de la carretera por atopase bien deteriorada.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Chimenea de faes típicos de la zona.

L'área de Cañón Bryce muesta una amplia gama de deposiciones dende la última parte del Cretácicu hasta la primer metá de la Yera Mesozoica. Les distintes capes provienen de distintes dómines y ambientes:

  • L'arenisca Dakota y la cayuela tropical fueron depositaos nes templaes agües pantanoses del Cretácicu.
  • Les coloridas formaciones Claron, de les que fueron modelaos los hoodoos, vienen de un sistema de deposiciones sedimentaries propies de corrientes fríes y llagos qu'esistieron hai ente 63 y 40 millones d'años (dómines del Paleocenu y Eocenu). Los distintos tipos de sedimentos fueron depositaos cuando los llagos fueron perdiendo fondura y convirtiéronse en banzaos y cola variación del delta del ríu.

Otres formaciones crear por erosión mientres los periodos nos que se produció l'alzamientu del suelu.

Les roques que formen les chimenea de faes formar pola sedimentación de corrientes y llagos qu'esistieron hai ente 63 y 40 millones d'años.
La erosión de roques sedimentaries creó pontes naturales y les chimenea de faes.
  • La oroxenia Laramida afectó a la zona occidental de lo que se convertiría n'América del Norte hai aproximao 70 millones d'años. Esto ayudó na creación de los Montes Rocosos. Los cantiles Straight y les formaciones Kaiparowits fueron víctimes d'esti alzamientu.
  • La pandu del Colorado foi irguida hai unos 10 o 15 millones d'años, segmentándose en distintos pandos, dixebrándose caúna por falles y teniendo una tasa d'elevación distinta.

La erosión provocó la creación d'estos monumentos xeolóxicos. Los cantiles rosados, más fácilmente erosionables formaron los hoodoos, ente que les roques más dures formaron los monolitos. El color rosado vien del óxidu de fierro y manganesu. Tamién se crearon arcos naturales, parés y ventanes. Los Hoodoos componer de débiles roques sedimentaries, que la so cumal ta compuesta por roques más dures que protexen a la columna de los elementos. El cañón Bryce tien una de les mayores concentraciones de chimenea de faes de la Tierra.

Les roques de la zona formen parte de la Gran Staircase un conxuntu de capes de roques sedimentaries que tomen les zones del cañón Bryce, Parque nacional Zion y Gran Cañón. Les capes más antigües pueden vese nel Gran Cañón, les medies nel Parque nacional Zion y les más nueves nel Cañón Bryce.

Bioloxía[editar | editar la fonte]

Los venaos son los mamíferos más comunes del parque.

Los montes y praos de Bryce Canyon son l'hábitat de numberoses especies d'animales, d'ente los que destaquen les aves, foínos, pumes osos negros y venaos, que son los mamíferos más comunes del parque. Tolos años visiten el parque más de 160 especies d'aves. La mayoría de les especies d'aves emigren a rexones más templaes mientres los meses d'iviernu, salvu águiles, cuervos y uxos que permanecen nel cañón Bryce. Los mamíferos baxen a cotes más baxes pa evitar l'intensu fríu de los altores. Les marmotes y les esguiles enviernen.

Hai tres ecosistemes nel parque basaos na cota d'elevación:

Na zona abonden los montes.
  • Les zones más baxes del parque tán compuestes por montes de pinos piñoneros, coníferes, y otros tipos de arbustos y árboles.
  • Los montes de pinu ponderosa, cubren les cotes medies xunto con otres especies de coníferes y abetos. Tamién hai munches especies d'arbustos.
  • Les zones de mayor altitú del parque tán cubiertes de coníferes y de secuoyes

Nel parque tamién hai importantes colonies de liquen y fungos. Estos organismos amenorguen la erosión y afiten el nitróxenu nel suelu, lo qu'ayuda a retener nutrientes.

Ente que los humanos amenorgaron la mayoría de los hábitats nos Estaos Xuníos, la relativa escasez d'agua nel sur d'Utah evitó los asentamientos humanos y polo tanto dexó'l caltenimientu de tolos ecosistemes de la zona.

Actividaes[editar | editar la fonte]

Zones delimitadas pa faer senderismo (con calzáu de nieve pel hibiernu).

La mayoría de los visitantes averar al parque al traviés d'una carretera de 29 quilómetros que traviesa los 13 miradores sobre los anfiteatros.

El Cañón Bryce tien 8 senderos delimitados y calteníos que pueden percorrese en menos d'un día ida y vuelta.

D'abril a ochobre puede montase a caballu nel parque.
Atraición turística nel cañón Bryce.
  • Cueva Mossy (una hora al traviés de la Utah State Route 12 al noroeste de Tropic), Rim Trail (5–6 hores), Bristlecone Loop (una hora hasta Rainbow Point), y Queens Garden (1–2 hores hasta Sunrise Point) son senderos de fácil a moderáu.
  • Navajo Loop (1–2 h) y Tower Bridge (2–3 hores) son senderos moderaos. * Fairyland Loop (4–5 hores) y Peekaboo Loop (3–4 h) son senderos pa espertos.

Dellos senderos entecrúcense dexando a los usuarios camudar de ruta sobre la marcha. El parque tamién tien dos senderos llargos con zones pa pasar la nueche. El Long Riggs Loop Trail de 14 quilómetros y otru de 37 km. Pa dambos fai falta un permisu d'acampada. En xunto hai más de 50 km de senderos nel parque.

Hai más de 16 km de pistes d'esquí nel parque. L'aire de la zona ye tan puru, que nos díes claros puede vese hasta 140 quilómetros nel interior d'Arizona dende Yovimpa y Rainbow points. N'otres ocasiones pueden llegase a ver les Black Meses d'Arizona y l'oeste de Nuevu Méxicu a 320 quilómetros de distancia. La escuridá del cielu convierte al parque n'unu de los meyores llugares pa reparar les estrelles. Pueden reparase más de 7500 estrelles a güeyu ente que n'otres zones del mundu solo pueden vese unes 2000 por cuenta de la contaminación lluminosa. En delles ciudaes grandes solo puede vese una docena.

El cañón Bryce vistu dende Sunrise Point.
El cañón Bryce vistu dende Puntu de Bryce



Hai dos campamentos nel parque, el Campamentu Norte y el Campamentu Subset. La zona A del campamentu norte ta abierta mientres tol añu. Les demás zones y l'otru campamentu abren dende mediaos de primavera hasta seronda. Otra forma de pasar la nueche nel parque ye usar el alberque, que dispón de 114 habitaciones.


Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Geology of National Parks: Fifth Edition, Ann G. Harris, Esther Tuttle, Sherwood D., Tuttle (Iowa, Kendall/Hunt Publishing; 1997) ISBN 0-7872-5353-7
  • Secrets in The Grand Canyon, Zion and Bryce Canyon National Parks: Third Edition, Lorraine Salem Tufts (North Palm Beach, Florida; National Photographic Collections; 1998) ISBN 0-9620255-3-4
  • The Hoodoo, National Park Service, Fall, Winter, Spring 2003–2004 edition
  • Bryce Canyon visitors guide, National Park Service


Bibliografía adicional[editar | editar la fonte]

  • DeCourten, Frank. 1994. Shadows of Time, the Geology of Bryce Canyon National Park. Bryce Canyon Natural History Association.
  • Kiver, Eugene P., Harris, David V. 1999. Geology of U.S. Parklands 5th ed. John Wiley & Sons, Inc.
  • Sprinkel, Douglas A., Chidsey, Thomas C. Jr., Anderson, Paul B. 2000. Geology of Utah's Parks and Monuments. Publishers Press.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Mapa * mapa topográficu

Tour