Parotiditis

De Wikipedia
Parotiditis

Imaxe de microscopio electrónicu de tresmisión (MET) del virus de les paperes Mixovirus parotiditis.
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 B26
CIE-9 072
CIAP-2 D71
MedlinePlus 001557
eMedicine emerg/324
MeSH D009107
Especialidá infeutoloxía
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

La parotiditis, popularmente denomada paperes, ye una enfermedá contaxosa que puede ser aguda o crónica, alcontrada fundamentalmente nuna o dambes glándules parótíes, que son glándules salivales mayores allugaes detrás de les cañes ascendentes de la quexal. Ye causada por un virus de los Paramyxoviridae,[1] que provoquen una enfermedá bien frecuentemente en neños y adolescentes, anque puede tamién causar infeiciones n'adultos sensibles.[2] Polo xeneral, la enfermedá produz inmunidá pa tola vida, polo que puede ser prevenida pola alministración d'una vacuna, la vacuna triple vírica (SPR).

La parotiditis puede afectar distintes glándules del cuerpu, el sistema nerviosu central y los testículos. Los entueyos más frecuentes son la meninxitis y la inflamación testicular que puede llevar a la infertilidad. El tratamientu consiste nel aliviu de los síntomes.

Na obra Epidemies, d'Hipócrates, escrita aproximao ente los años 475 y 466 e. C.,[3][4] descríbese una epidemia de parotiditis asocedida na islla de Tasos.[1]

Epidemioloxía[editar | editar la fonte]

Ye una enfermedá viral poliglandular, común na infancia, pero non exenta de presentase na edá adulta, y nesi casu caracterízase por producir inflamación de les glándules parótíes (principalmente, anque afecta otres glándules del cuerpu).[5] Antes de la introducción de la vacunación universal, la parotiditis yera una enfermedá qu'una vegada foi reinal en tol mundu, afectaba a la mayoría de los neños ente 2 y 15 años de vida, con aproximao un 90% d'adultos nuevos con una seroloxía positiva.[6] Dende la introducción de la vacuna, la incidencia menguó sópito con solu ocasionales biltos de la enfermedá en Llatinoamérica. Anguaño la so incidencia aumenta a finales del iviernu y mientres la primavera en climes templaossobremanera ente instituciones d'acoyida coleutiva de neños, como les guarderíes. Con un periodu d'incubación de 14-21 díes, siendo más contaxosa unos 4 díes antes de la inflamación visible de les parótíes. Tresmitir por contautu con gotitas de cuspia nel aire procedente d'un individuu infestáu y, en menor midida, la infeición puede arrobinase al traviés de la orina.[5]

La vacunación esanició práuticamente les formes de la infancia y, paradóxicamente, aumentó'l númberu de casos n'adultos nuevos que de cutiu reciben la vacunación de manera incompleta (ensin la dosis d'alcordanza), pero dacuando por alministración incorreuta.[7]

Secuenciación y genotipado[editar | editar la fonte]

La Organización Mundial de la Salú (OMS) encamienta'l genotipado del virus de la parotiditis pa llevar a cabo planes de vixilancia epidemiolóxica. Esti genotipado realízase siguiendo los procedimientos estándar basaos na secuenciación del xen que codifica la proteína hidrofóbico de pequeñu tamañu, denomada SH (del inglés Small Hydrofobic).[8]

La variación xenética nel xen SH llevó a la carauterización de los 12 xenotipos que son reconocíos pola OMS.[8][9][10]

Anque la OMS encamienta la determinación del xenotipu como una ferramienta pa la vixilancia epidemiolóxica de les paperes, los datos sobre los xenotipos circulantes de parotiditis son llindaos. Estos datos son de crucial importancia pa evaluar los patrones d'espardimientu del virus. Nel casu de los xenotipos circulantes n'España, describiéronse apocayá la serie completa de datos que revelen les cepes d'esti virus. La rexón pequeña rexón hidrofóbica (proteína SH) foi secuenciada en 237 cepes detectaes del virus de les paperes (MuV), identificaes, ente 1996 y 2007, en delles rexones d'España. Seis distintos xenotipos identificáronse: A, C, D (D1), G (G1, G2), H (H1, H2), y J. El xenotipu H1 foi predominante mientres la epidemia de 1999-2003, pero foi reemplazáu pol xenotipu G1 na epidemia de 2005-2007. La mesma cepa del xenotipu G1 detectáu, de la mesma, causó biltos concomitantes en distintos partes del mundu (EE. UU., Canadá y Reinu Xuníu), lo que demuestra la so amplia distribución ya importancia a nivel mundial. Los xenotipos restantes (A, C, D o J) apaecieron en casos esporádicos o pequeños biltos llindaos. Esti patrón de circulación paez reflexar la circulación viral continua a nivel nacional a pesar de l'alta cobertoria de la vacuna qu'esiste n'España.[11]

Etioloxía[editar | editar la fonte]

L'axente etiolóxicu de la parotiditis infeiciosa ye un virus: el denomináu Mixovirus parotiditis, un virus ARN que pertenez a la familia Paramyxoviridae, subfamilia Paramyxovirinae, xéneru Rubulavirus. El ser humanu ye l'únicu reservorio d'esti axente patóxenu. El virión tien una configuración arrondada con una contorna irregular y mide aproximao 150 nm recubiertu d'una cápside lipídica. Namái hai un serotipo con distintos subtipos en tol mundu, polo que nin la enfermedá nin la respuesta serológica difieren. De cuenta que, cuando una persona esponer al virus y enferma, va llograr inmunidá pol restu de la so vida. Ye una enfermedá de les llamaes prevenibles por vacunación, yá que se cunta con una vacuna, que suel aplicase en combinación cola del sarampión y la rubéola (triple viral o MMR). Esta midida preventiva suel brindase al cumplise los 12 o 15 meses (en función del país y del esquema de vacunación) y confier inmunidá permanente.

Clasificación[editar | editar la fonte]

Les parotiditis aguda pueden ser:

  • Primaries: nesti grupu inclúyese fundamentalmente la parotiditis epidémica o paperes, enfermedá contaxosa (infeiciosa o transmisible, por gotitas) producida por un virus de la familia de los paramixovirus. Ataca preferentemente a neños de 5 a 16 años d'edá, y caracterízase pol aumentu de tamañu de les glándules salivales, casi siempres de les parótíes, que s'alluguen a entrambos llaos de les cañes ascendentes del quexal. Nos adultos y mozos puede estendese a los testículos o ovarios. Los testículos pueden doblar el so tamañu.
  • Secundaries: suelen ser bacterianas y polo xeneral suelen apaecer en pacientes con dalgún tipu d'estáu d'inmunosupresión.

Cuadru clínicu[editar | editar la fonte]

Paciente col característicu aumentu de volume nel pescuezu por parotiditis.

Calcúlase qu'ente'l 20% y el 30% de los casos son asintomáticos[12] y l'infeición namái puede establecese pola detección d'anticuerpos nel sangre. Cuando apaecen, los síntomes iniciales de la parotiditis son dolor de cabeza, malestar xeneral, fiebre ocasional non mayor a 38 °C y dolor mandibular, principalmente al tactu. Estes molesties preséntense poco primero de que apaeza la inflamación y edema facial, provocáu pola crecedera de les glándules. El procesu xeneralmente empecipia nes parótides, y lo más frecuente ye que nun aumentar de tamañu los dos coles mesmes. Darréu pueden trate afeutaes les glándules salivales sollingual y submaxilares, amontándose'l dolor y l'edema.

Nun s'afecten nesta enfermedá namái les glándules salivales: pueden trate afeutaos tamién el páncrees, los testículos (presentándose orquitis nun 25-40 % de los varones postpuberales afeutaos) y los ovarios.

Nel casu de la parotiditis infeiciosa, al periodu d'incubación, que dura ente 18 y 21 díes, sígue-y un cuadru leve de malestar xeneral con una desagradable sensación nel gargüelu, provocada pol aumentu de les parótíes y el secañu bucal, porque mengua la secreción de cuspia. Nos adolescentes, el cuadru puede complicase cuando afecta a los testículos. Si la enfermedá ye tratada a propósito, el sanamientu ye integral, pero en dellos casos puede producise atrofia del testículu, con posterior esterilidá.

Diagnósticu[editar | editar la fonte]

Les paperes son diagnosticaes clínicamente basaes na clásica inflamación de les glándules parotídeas. Esta inflamación puede ser uni- o billateral, anque cada vez ye más frecuente atopar casos nos que nun ta presente la inflamación de la parótida en tolos pacientes aquexaos de paperes.[13] Per otra parte, esti síntoma puede tar presente nes infeiciones por otros virus,[14] polo que se fai indispensable'l diagnósticu diferencial nel llaboratoriu.

El diagnósticu de llaboratoriu foi clásicamente basáu na detección de IgM específica.[15] Sicasí, la sensibilidá d'esti marcador de diagnósticu mengua drásticamente pal diagnósticu de la infeición nos pacientes vacunaos, que ye la situación más frecuente en países con alta cobertoria de vacunación. Arriendes d'ello, na actualidá, el diagnósticu de llaboratoriu tien de complementase con téuniques de detección viral direutu como l'aislamientu del virus en cultivu celular o la detección d'acedos nucleicos por aciu la téunica de reacción en cadena de la polimerasa (RT-PCR).[16][17][18]

Al igual qu'asocede cola inflamación de les glándules salivales, l'amilasa sérica suel ser alzada. Una elevación na lipasa sérica suel ser niciu d'una pancreatitis.

Tratamientu[editar | editar la fonte]

Nun esiste un tratamientu que sía efectivu pa curar la enfermedá. Básase namái na meyora de los síntomes, hasta que se cumpla la historia natural de la enfermedá. Ente les midíes xenerales, ye necesariu aisllar al enfermu, pa evitar mayor incidencia de casos, reposu mientres el periodu febril y apurrir a la persona afeutada melecines pa menguar la sintomatoloxía. Por casu, l'aplicación de compreses fríes o calientes nel área del pescuezu y l'usu d'acetaminofén pueden ayudar a solliviar el dolor. Nun se debe dar aspirina a los neños con enfermedá viral debíu al riesgu del síndrome de Reye.[19]

Los casos que riquen principal curiáu y vixilancia son los siguientes:

Nel casu de la parotiditis infeiciosa, les midíes preventives tán destinaes a los adolescentes pa evitar los entueyos testiculares, y a los neños desnutridos y susceptibles.

Pronósticu[editar | editar la fonte]

La enfermedá suel durar dos selmanes; escasamente entepasa esti tiempu, dempués de lo cual los pacientes xeneralmente recupérense, inclusive si hai otros órganos comprometíos. La muerte (xeneralmente por encefalitis o otros entueyos graves) ye escepcional. Bien dacuando puede causar infertilidad en varones con afectación testicular.

Entueyos[editar | editar la fonte]

Comparanza de los entueyos de la parotiditis y l'enfermedá dempués de la vacunación contra'l sarampión, la parotiditis y la rubéola (MMR).[20])
Síntoma/Enfermedad  % d'entueyos 
Parotiditis 
% d'entueyos
Post-vacunación 
Inflamación de la glándula salival 98% 0,5%
Pancreatitis 2 al 5% 0,5%
Inflamación testicular en  
adolescentes y homes adultos
20 al 50% 1/1.000.000 (0,0001%)
Meninxitis ~15% 1/1.000.000 (0,0001%)
Sordera 1/20.000 (0,005%) 0%

La parotiditis ye una enfermedá xeneralmente benigna pero, en casu de nun tenese los procuros y los cuidos apropiaos (encamentaos por un profesional médicu), pueden apaecer entueyos. Ente les más graves, atopamos la meninxitis, sospechosa nun paciente con parotiditis que presenta somnolencia, rixidez de pescuezu (signu de Brudzinski) y cefalea, tamién la llamada encefalitis urliana. Otru entueyu severu ye la pancreatitis, que manifiéstase por dolor abdominal superior intensu ya intolerancia a la vía oral. Puede haber, en dellos casos, crecedera ovárica (ovaritis o ooforitis), tiroiditis, infartu testicular o priapismu (ereición doliosa del pene). La esterilidá ye rara, y tamién puede haber, en pocos casos, neuritis, hepatitis, miocarditis, trombocitopenia, artralxa migratoria, fibroelastosis miocárdica y perda d'audición, polo xeneral permanente, n'unu o dambos oyíos[21].

Ente los entueyos neurolóxicos rares, podemos atopar la encefalitis, el síndrome de Guillain-Barré, l'ataxia cerebral y la mielitis transversa. Éstes, si preséntense, van facer dempués del periodu de convalecencia.

Profilaxis[editar | editar la fonte]

La vacuna triple viral protexe contra'l sarampión, les paperes y la rubéola, y débese aplicar dos dosis de la vacuna a los neños ente 12 a 15 meses d'edá, como midida profiláctica, que confier inmunidá activa. La vacuna repitir a la edá de 4 a 6 años o ente los 11 y 12 años, si nun s'había aplicáu antes.[19]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Atkinson, William (mayu de 2012) Mumps Epidemiology and Prevention of Vaccine-Preventable Diseases, 12, Public Health Foundation, páx. Chapter 14. ISBN 9780983263135.
  2. Royuela Y, Castellanos A, Sánchez-Herrero C, Sanz JC, De Ory F, Echevarria JE. (2011). «Mumps virus diagnosis and genotyping using a novel single RT-PCR». J Clin Virol. 52(4):  páxs. 359-62.. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21975077. 
  3. Lane Fox, Robin (2005): El mundu clásicu. La epopeya de Grecia y Roma. – Crítica, Barcelona, 2007, p. 186. ISBN 978-84-8432-898-8
    Lane Fox cita a:
    Pouilloux, Jean (1954): Recherches sur l'histoire et les cultes de Thasos, v. 1, 1954, p. 249-250.
  4. Hipócrates:Epidemies, I, 1 (n'inglés).
  5. 5,0 5,1 Davis NF, McGuire BB, Mahon JA, Smyth AE, O'Malley KJ, Fitzpatrick JM (abril de 2010). «The increasing incidence of mumps orchitis: a comprehensive review». BJU International 105 (8):  páxs. 1060-5. doi:10.1111/j.1464-410X.2009.09148.x. PMID 20070300. 
  6. Galazka AM, Robertson SE, Kraigher A, Mumps and mumps vaccine: a global review, Bull World Health Organ, 1999;77:3-14
  7. Dayan GH, Quinlisk P, Parker AA, [358:1580-1589 Recent resurgence of mumps in the United States], New Eng J Med, 2008;358:1580-1589
  8. 8,0 8,1 Jin L, Rima B, Brown D, Orvell C, Tecle T, Afzal M, Uchida K, Nakayama T, Song JW, Kang C, Rota PA, Xu W, Featherstone D. (2005). «Proposal for genetic characterisation of wild-type mumps strains: preliminary standardisation of the nomenclature.». Arch Virol. 150(9):  páxs. 1903-9. 
  9. Johansson B, Tecle T, Örvell C. (2002). «Proposed criteria for classification of new genotypes of mumps virus.». Scand. J. Infect. Dis. 34:  páxs. 355-357.. 
  10. Palacios G, Jabado O, Cisterna D, de Ory F, Renwick N, Echevarria JE,Castellanos A, Mosquera M, Freire MC, Campos RH, Lipkin WI. (2005). «Molecular identification of mumps virus genotypes from clinical samples:standardized method of analysis.». J. Clin. Microbiol. 43(4):  páxs. 1869-1878.. http://feelsynapsis.com/pg/file/read/62892/molecular-identification-of-mumps-virus-genotypes-from-clinical-samples-standardized-method-of-analysis. 
  11. Echevarría JE, Castellanos A, Sanz JC, Pérez C, Palacios G, Martínez d'Aragón MV, Peña Rei I, Mosquera M, de Ory F and Royuela Y. (2010). «CIRCULATION OF MUMPS VIRUS GENOTYPES IN SPAIN FROM 1996 TO 2007.». J. Clin. Microbiol. 48(4):  páxs. 1245-54.. http://feelsynapsis.com/pg/file/read/33652/circulation-of-mumps-virus-genotypes-in-spain-from-1996-to-2007-epaperepub. 
  12. «Mumps epidemic--Iowa, 2006». MMWR Morb. Mortal. Wkly. Rep. 55 (13):  páxs. 366-8. 2006. PMID 16601665. http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5513a3.htm. 
  13. Anders Hviid, Steven Rubin, Kathrin Mühlemann (2008). «Mumps». Lancet. 371:  páxs. 932-44.. http://feelsynapsis.com/pg/file/read/33687/mumps-review-lancetepub. 
  14. Itzhak Brook, MD, MSc (1992). «Diagnosis and Management of Parotitis». Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 118(5):  páxs. 469-471.. 
  15. World Health Organization. HO-recommended surveillance standard of mumps.
  16. Krause CH, Eastick K, Ogilvie MM (2006). «Real-time PCR for mumps diagnosis on clinical specimens--comparison with results of conventional methods of virus detection and nested PCR». J. Clin. Virol. 37 (3):  páxs. 184-9. doi:10.1016/j.jcv.2006.07.009. PMID 16971175. http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1386-6532(06)00252-6. 
  17. J.S. Rota 1 *, J.C. Turner 2, M.K. Yost-Daljev 3, M. Freeman 3, D.M. Toney 3, Y. Meisel 3, N. Williams 1, S.B. Sowers 1, L. Lowe 1, P.A. Rota 1, L.A. Nicolai 4, L. Peake 5, W.J. Bellini. (2006). «Investigation of a mumps outbreak among university students with two measles-mumps-rubella (MMR) vaccinations, Virginia, September-December 2006». Journal of Medical Virology. 81 (10):  páxs. 1819-1825. 
  18. Boddicker, J. D., P. A. Rota, T. Kreman, A. Wangeman, L. Lowe, K. B. Hummel, R. Thompson, W. J. Bellini, M. Pentella, and L. Y. DesJardin. (2007). «Real-time reverse transcription-PCR assay for detection of mumps virus RNA in clinical samples». J. Clin. Microbiol. 45:  páxs. 2902-2908. 
  19. 19,0 19,1 por MedlinePlus (agostu de 2006). «Paperes». Enciclopedia médica n'español. Consultáu'l 5 de marzu de 2009.
  20. Afechu de R.T. Chen: Vaccine risks: real percieved and unknown. Vaccine 17/1999. S. 41–46
  21. «Mumps: a resurgent disease with protean manifestations». Senanayake SN (Ochobre de 2008). “Mumps: a resurgent disease with protean manifestations”. Med J Aust. 189 (8): 456–9.. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]