Parllamentu de Xordania

De Wikipedia
Parllamentu de Xordania
Datos xenerales
Tipu bicameralismu
Estáu Bandera de Xordania Xordania
Formáu por Cámara de Representantes de Jordania (es) Traducir
Senado de Jordania (es) Traducir
Más información
parliament.jo
Cambiar los datos en Wikidata

El Parllamentu de Xordania (árabe: مجلس الأمة: مجلس الأمة Majlis Al-Umma) ye l'asamblea nacional xordana bicameral. Establecíu pola Constitución de 1952, la llexislatura consta de dos cases: el Senáu (o "Majlis Al-Aayan") y la Cámara de Representantes (o "Majlis Al-Nuwaab").

El Senáu tien 65 miembros, toos ellos nomaos direutamente pol Rei, ente que la Cámara de Representantes tien 130 miembros electos, con nueve escaños reservaos pa los cristianos, trés pa les minoríes circásicas y chechenas, y quince pa les muyeres. Los miembros de dambes cámares tienen un mandatu de cuatro años.[1]

Historia política[editar | editar la fonte]

Como monarquía constitucional en desenvolvimientu, Xordania sobrevivió a les pruebes y moliciones de la política d'Oriente Mediu. El públicu xordanu esperimentó una democracia llindada desque llogró la independencia en 1946, sicasí la población nun sufrió como otros países so dictadures impuestes por dellos rexímenes árabes.[2] La Constitución de 1952 preve que los ciudadanos de Xordania formen y xúnanse a partíos políticos. Estos derechos fueron suspendíos en 1967 cuando se declaró l'estáu d'esceición y la llei marcial y la suspensión del Parllamentu, hasta que foi derogada en 1989.

En 1988, el rei Hussein I cortó los llazos políticos con Cixordania tres la ocupación israelina. Darréu, el baturiciu civil siguió col primer ministru a la Rifa'i alegáu pa utilizar táctica pesada contra la población que causó disturbios n'abril de 1989. Dempués de que los disturbios apangárense'l rei tiró a la Rifa'i y anunció eleiciones pa más palantre esi añu. L'aición del Rei pa volver convocar a les eleiciones parllamentaries consideróse una meyora importante pa dexar que'l públicu xordanu tuviera mayores llibertaes y democracia, lo que foi calificáu pol think tank Freedom House de "l'esperimentu más prometedor del mundu árabe na lliberalización política y reforma".[3]

La continuación de les eleiciones parllamentaries viose reforzada poles nuevu lleis que regulen los medios de comunicación y la publicación, según por una menor restricción de les llibertaes d'espresión. Tres la llegalización de los partíos políticos en 1992, en 1993 celebráronse les primeres eleiciones multipartidistas dende 1956.[4] El país ye agora unu de los más políticamente abiertos n'Oriente Mediu dexando a partíos d'oposición como'l Frente d'Aición Islámica (Islamic Action Front o IAF), l'ala política de la Hermandá Musulmana de Xordania. La influencia de la IAF amenorgóse significativamente en 2007 cuando la so representación parllamentaria cayó de diecisiete a seis. La IAF boicotió les eleiciones de 2011 y 2013 en protesta pol sistema eleutoral d'una voz. El monarca inda tien les verdaderes palanques de poder, nomando a miembros de la Cámara de Senáu y tien el derechu de reemplazar al primer ministru, un pasu que'l rei Abdullah II tomó n'abril de 2005.[5]

Argumentóse que nun tien de pasar se per alto la influencia del tribalismo na determinación de los resultaos eleutorales del Parllamentu en Xordania; Ye más fuerte que les afiliaciones polítiques. La identidá tribal tien una fuerte inflúi sobre la vida xordana: "... les identidaes siguen siendo les principales fuercies impulsoras de tomar de decisiones a nivel del individuu, la comunidá y l'Estáu".

En 2016, el rei de Xordania, Abdalá II, eslleió'l parllamentu, y nomó a Hani Al-Mulki como primer ministru.[6][7]

Procedimientu llexislativu[editar | editar la fonte]

Ministeriu d'Asuntos Parllamentarios.

Dambes cámares empecipien alderiques y voten sobre la llexislación. Les propuestes son unviaes pol Primer Ministru a la Cámara de Representantes onde son aceptaes, enmendadas o refugaes. Toa propuesta se remite a un comité de la Cámara Baxa pa la so considerancia. Si apruébase, entós se remite al gobiernu a redactar en forma d'un proyeutu de llei y presentalo a la Cámara de Representantes. Si ye aprobáu por esta Asamblea, pasar al Senáu pal alderique y un votu. Si'l Senáu da la so aprobación, entós el Rei puede dar el so consentimientu o refugalo. Nesti casu, el proyeutu de llei devolver a la Cámara de Diputaos, onde se repite'l procesu de revisión y votación. Si dambes cámares aprueben el proyeutu de llei por una mayoría de dos tercios, convertir nuna llei del Parllamentu que deroga'l vetu del Rei. L'artículu 95 de la Constitución faculta a dambes cámares pa someter la llexislación al gobiernu so la forma d'un proyeutu de llei.

La Constitución nun ufierta un sistema fuerte de controles y equilibrios dientro del cual el Parllamentu xordanu pueda afirmar el so papel en rellación col Monarca. Mientres la suspensión del Parllamentu ente 2001 y 2003, l'algame del poder del Rei Abdullah II demostrar cola aprobación de 110 lleis temporales. Dos d'eses lleis ocupar de la llei eleutoral y fueron creaes p'amenorgar el poder del Parllamentu.

Duración del mandatu[editar | editar la fonte]

Los senadores tienen un mandatu de cuatro años y son nomaos pol Rei y pueden ser reelixíos. Pa ser senador ye necesariu tener a lo menos cuarenta años y ocupar un altu cargu nel gobiernu o nel exércitu. Ente los senadores actuales y pasaos hai ex primeros ministros y miembros de la Cámara de Representantes. Los diputaos electos tienen un mandatu de cuatro años. Los candidatos a diputaos tienen de ser mayores de trenta y cinco años, nun pueden tar rellacionaos col rei y nun tienen de tener intereses financieros en contratos gubernamentales.

Miembros actuales de la Cámara de Representantes[editar | editar la fonte]

Cámara de Representantes de Xordania

Les resultancies d'eleición del Parllamentu de payares 2007 demuestren la escasa influencia que tienen los partíos políticos en Xordania.

Partíos % Asientos
Independientes 94.5 104
Frente d'Aición Islámica 5.5 6
Total 100 110

Na siguiente nota al pie figura una llista de los miembros que componen la Cámara Alta y la Cámara baxa del Parllamentu de Xordania, según la cantidá de votos que llograron na eleición de 2007.[8]

Partíos políticos na Cámara de Representantes[editar | editar la fonte]

A pesar de les reformes de 1989, la política multipartidista inda nun se desenvolvió en Xordania. L'únicu partíu políticu que desempeña un papel na llexislatura ye'l Frente d'Aición Islámica (IAF). Puede vese que los partíos políticos representen cuatro seiciones: islamistes, izquierdistes, nacionalistes árabes y conservadores. Hai 34 partíos políticos rexistraos en Xordania, incluyendo'l Partíu Popular Democráticu Xordanu, el Partíu Socialista Xordanu, el Partíu Centru Musulmán, pero éstos tienen pocu impautu nel procesu políticu. La llexislación relativa a los partíos políticos foi aprobada en marzu de 2007, qu'obligaba a tolos partíos políticos a informar al Ministeriu del Interior y tener un mínimu de quinientos miembros fundadores de siquier cinco gobernaciones. Esto foi vistu por dalgunos como una amenaza direuta a una serie de partíos políticos que son pequeños na membresía.

La desilusión pública colos partíos políticos esistentes destacóse nes investigaciones realizaes pel Centru d'Estudios Estratéxicos de la Universidá de Xordania. La investigación concluyó qu'en 2007 namái'l 9,7% de los encuestaos consideraba que los partíos políticos representaben les sos aspiraciones polítiques, económiques y sociales. Amás, el 80% de los encuestaos creía que "nengún" de los partíos políticos taben "calificaos pa formar un gobiernu".

Comités permanentes[editar | editar la fonte]

Asuntos Xurídicos, Financieros, Alministrativos y de Rellaciones Esteriores. Dambes cámares tienen la capacidá de crear comités cuando sía necesariu.

Democratización[editar | editar la fonte]

El Parllamentu xordanu y la so forma de democracia son nueves en comparanza colos sos contemporáneos occidentales. Según Kaaklini y otros, "dende 1989, [el parllamentu xordanu] convirtióse nuna institución más creíble, representativa ya influyente. Aun así, graves torgues constitucionales, políticos ya internos siguen torgar gociar de les prerrogativas y desempeñar la gama de funciones que son apoderaes pa una llexislatura nun sistema democráticu". Xulgáu en contra d'otros estaos nel Mediu Oriente, Xordania fixo progresos significativos escontra un sistema democráticu de gobiernu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «The World Factbook — Central Intelligence Agency». Consultáu'l 3 de payares de 2016.
  2. «OneWorld: where the good guys gang up». Consultáu'l 3 de payares de 2016.
  3. «Jordan | Country report | Countries at the Crossroads | 2006». Consultáu'l 3 de payares de 2016.
  4. Jordan. U.S. Department of State. http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/3464.htm. Consultáu'l 3 de payares de 2016. 
  5. Pike, John. «JORDAN: Year in Brief 2005 – A chronology of democratic developments». Consultáu'l 3 de payares de 2016.
  6. Jordan's King Abdullah dissolves parliament, names caretaker PM. TODAYonline. http://www.todayonline.com/world/jordans-king-abdullah-dissolves-parliament-names-caretaker-pm. Consultáu'l 3 de payares de 2016. 
  7. «Rei Abdullah de Xordania esllee Parllamentu y noma primer ministru interín». Consultáu'l 3 de payares de 2016.
  8. B.O.C., Business Optimization Consultants. «Jordan - Government - The Legislative Branch - House of Deputies». Consultáu'l 3 de payares de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]