Panteón de reis de San Isidoro de Llión

Coordenaes: 42°36′02″N 5°34′16″W / 42.60058°N 5.57117°O / 42.60058; -5.57117
De Wikipedia
Panteón de reis de San Isidoro de Llión
mausoléu y Panteón
Llocalización
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Lleón
Conceyu Lleón
Coordenaes 42°36′02″N 5°34′16″W / 42.60058°N 5.57117°O / 42.60058; -5.57117
Panteón de reis de San Isidoro de Llión alcuéntrase n'España
Panteón de reis de San Isidoro de Llión
Panteón de reis de San Isidoro de Llión
Panteón de reis de San Isidoro de Llión (España)
Dedicación Alfonso IV de León (es) Traducir
Ramiro II de León (es) Traducir
Ordoñu III
Ordoño IV de León (es) Traducir
Sancho I de León (es) Traducir
Ramiro III de León (es) Traducir
Bermudo II de León (es) Traducir
Alfonso V de León (es) Traducir
Bermudo III de León (es) Traducir
Sancho Garcés III de Pamplona (es) Traducir
Fernando I de León (es) Traducir
García de Galicia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El panteón de los reis de Llión, que s'atopa asitiáu a los pies de la basílica de San Isidoro de Llión, ye'l llugar nel que mientres la Edá Media recibieron sepultura la mayoría de los reis y reines del reinu de Llión.

Ye un espaciu rectangular con pórticu, d'aproximao ocho metros de llau, con dos robustes columnes sobre les que se sofiten siete arco qu'estremen l'espaciu en tres naves. El ciclu pictóricu qu'afata los sos murios ta consideráu una de los cumes del Románicu español.

Historia[editar | editar la fonte]

La reina Sancha de Llión, esposa de Fernando I de Llión, persuadió al so maríu por que dambos fueren soterraos a la so muerte nel monesteriu de San Juan Bautista de Llión —que camudó'l so nome pol de San Isidoro cuando los restos del santu sevillanu fueron treslladaos al monesteriu nel añu 1063 a pidimientu de Fernando I, quien deseyaba que les reliquies del pernomáu y sabiu arzobispu sevillanu reposaren na ciudá de Llión.[1]

Años antes, el padre de la reina Sancha de Llión, Alfonso V de Llión, ordenó treslladar los cuerpos de dellos reis y reines que s'atopaben esvalixaos por tol territoriu lleonés, con cuenta de que toos xuntos xacieren en San Isidoro de Llión.[2]

A empiezos del sieglu XIX, mientres la guerra de la Independencia, la basílica de San Isidoro de Llión foi ocupada poles tropes napoleóniques, que convirtieron el templu en payar y utilizaron los sepulcros de piedra de los reis como bebederos pa les sos montadures. Estrayxeron pa ello los restos reales de los sepulcros nos que se topaben, polo que resulta imposible na actualidá la reconocencia y la individualización de los restos de los distintos reis.[3]

En 1997 llevar a cabu un estudiu de los restos mortales de los reis qu'entá fuelguen ellí.[4]

Personaxes soterraos nel panteón[editar | editar la fonte]

Nél tópense asitiaos dellos sepulcros de piedra nos que fueron depositaos los restos de diversos reis de Llión, según dellos miembros de la familia real lleonesa. Les persones reales soterraes equí fueron:

Reis
Reines
Infantes

La decoración pictórica[editar | editar la fonte]

A lo llargo de los murios y de los seis bóvedes resultantes, desenvuélvense los trés ciclos llitúrxicos, Navidá, Pasión y Resurrección, formando un itinerariu que tien el so entamu nel muriu meridional y que, siguiendo'l sentíu de les manes del reló, remata na puerta que-y da accesu a la ilesia.

Les escenes, que según dellos autores siguen el desenvolvimientu de la misa mozárabe, se estructuran en rellación colos trés ciclos llitúrxicos:

El conxuntu completar con representaciones de los signos del zodiacu y de un calendariu agrícola, anque les últimes investigaciones al respeutu [6] plantegen la teoría de que nun ye un calendariu puramente, nin ta dedicáu a los llabradores, sinón que ye una metáfora sobre'l pasu del tiempu.

Autoría de les pintures murales[editar | editar la fonte]

Mientres enforma tiempu los frescos de San Isidoro de Llión fueron adscritos al estilu francorrománico, qu'enfusó n'España gracies a los caminos de pelegrinación y a los contactos políticos con Francia y que s'estableció nes tierres lleoneses, en clara oposición a la corriente que llegaba d'Italia, que permaneció nel Nordeste. El so desenvolvimientu significó, na so zona d'influencia, la erradicación definitiva de los restos de bizantinismu, del simbolismu escesivu y la riqueza de los atabeos, y l'empiezu de los grandes ciclos historiaos hispanos. Dellos espertos ven esta buelga francesa nel predominiu de fondos blancos, na predilección por pocos colores fundamentales aplicaos en superficies llises y na so rudez y gran espresividá.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Viñayo González, Antonio (1998). Real Colexata de San Isidoro: Hestoria, Arte y Vida. Llión: Edilesa, páx. 12 y 21. ISBN 84-8012-201-3.
  2. Del Arco y Garay, Ricardo (1954). «V», Instituto Jerónimo Zurita. Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques: Sepulcro de la Casa Real de Castiella, páx. 54.
  3. Elorza, Juan C.; Lourdes Vaquero, Belén Castillo, Marta Negro (1990). Xunta de Castiella y Lleón. Conseyería de Cultura y Bienestar Social: El Panteón Real de les Fuelgues de Burgos. Los enterramientos de los reis de Llión y de Castiella, 2ª, Editorial Evergráficas S.A., páx. 51. ISBN 84-241-9999-5.
  4. Estudiu antropolóxicu del Panteón Real de San Isidoro.
  5. Otres versiones dan testimoniu de la sepultura de Sancho III el Mayor nel Monesteriu de San Salvador de Oña, na provincia de Burgos, onde xaz soterráu'l so nietu, el rei Sancho II de Castiella.Del Arco y Garay, Ricardo (1954). «XIX», Instituto Jerónimo Zurita. Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques: Sepulcro de la Casa Real de Castiella, páx. 372-375.
  6. Noticia del Diario de León sobre les últimes investigaciones sobre'l significáu del calendariu agrícola del panteón de los reis

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Elorza, Juan C.; Lourdes Vaquero, Belén Castillo, Marta Negro (1990). Xunta de Castiella y Lleón. Conseyería de Cultura y Bienestar Social: El Panteón Real de les Fuelgues de Burgos. Los enterramientos de los reis de Llión y de Castiella, 2ª, Editorial Evergráficas S.A.. ISBN 84-241-9999-5.
  • Viñayo González, Antonio (1998). Real Colexata de San Isidoro: Hestoria, Arte y Vida. Llión: Edilesa. ISBN 84-8012-201-3.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]