Palaciu Real de La Granxa de San Ildefonso

Coordenaes: 40°53′51″N 4°00′16″W / 40.8975°N 4.00458°O / 40.8975; -4.00458
De Wikipedia
Palaciu Real de La Granxa de San Ildefonso
Bien d'Interés Cultural
residencia real (es) Traducir, monumentu y Real Sitio (es) Traducir
Llocalización
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Segovia
Conceyu Real Sitio de San Ildefonso
Coordenaes 40°53′51″N 4°00′16″W / 40.8975°N 4.00458°O / 40.8975; -4.00458
Palaciu Real de La Granxa de San Ildefonso alcuéntrase n'España
Palaciu Real de La Granxa de San Ildefonso
Palaciu Real de La Granxa de San Ildefonso
Palaciu Real de La Granxa de San Ildefonso (España)
Historia y usu
Apertura1721
Usuariu Museo de Tapices del Palacio de la Granja de San Ildefonso (es) Traducir
Arquiteutura
Arquiteutu/a Teodoro de Ardemans (es) Traducir
Estilu arquitectura rococó (es) Traducir
Patrimoniu
BIC RI-51-0000314[1]
Instalaciones
Formáu por Real e Insigne Colegiata de la Santísima Trinidad (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El Palaciu Real de la Granxa de San Ildefonso ye una de les residencies de la familia Real Española y alcuéntrase na llocalidá segoviana de Real Sitio de San Ildefonso. Ta xestionáu por Patrimoniu Nacional y atópase abiertu al públicu.

El Real Sitio de La Granxa ta asitiáu na aguada norte de la sierra de Guadarrama, a 13 kilómetros de Segovia, y a unos 80 kilómetros de Madrid. El so nome provién d'una antigua granxa que los monxos jerónimos del monesteriu d'El Parral teníen na redoma. En 1719 el rei Felipe V mandó construyir una capiya na so contorna, «ensin baltar cosa dalguna de lo antiguo», lo cual esplica, según Eugenio de Llaguno na so Noticies de los arquiteutos y arquitectura d'España dende la so Restauración, publicada trenta años tres el so fallecimientu por Juan Agustín Ceán Bermúdez en 1829, «la so irregularidá» y el fechu de que sía «un conxuntu d'amestadures».[2][2][2][3]

Historia[editar | editar la fonte]

L'aguada septentrional de la sierra de Guadarrama foi mientres la Edá Media llugar de caza reserváu pa los reis de Castiella, quien la frecuentaben dada la so riqueza cinexética y la so proximidá a la ciudá de Segovia. Según cróniques de la dómina, el primer abellugu real de monteros (conocíu como Casa del Monte) foi mandáu construyir pol rei Enrique III nel pueblu de Valsaín, el rei Enrique IV construyó un albergue y una pequeña ermita dedicada al arzobispu San Ildefonso. En 1477 los Reis Católicos donaron la ermita y l'albergue con estensiones de tierra a la congregación de los monxos jerónimos del Monesteriu del Parral en Segovia. Estos monxos fixeron pequeñes reformes y treslladábense nos meses de branu cuando l'aire fresco de la Sierra yera más prestosa qu'en Segovia. Esta granxa, llugar de meditación y recréu de los monxos del Parral, foi l'orixe del pueblu y della tomó'l nome. El rei Felipe II realizó la última reforma y convirtió l'edificiu nun suntuosu palaciu que sirvió de residencia a los sos sucesores hasta Carlos II, en tiempu del cual una gran quema destruyó la parte de poniente en 1682.

El duque de Anjou nació en Versalles (Francia) en 1683 y crióse na corte del so güelu Lluis XIV. De calter introvertíu, yera bonable ya intelixente y bien aficionáu al exerciciu físicu. En 1700, cuando cumplió 17 años, convirtióse en Felipe V (l'Animosu), rei d'España y de les Indies. El monarca frecuentaba los reales montes de Valsaín, cazando en compañía de la reina y del duque del Arcu, escontra 1718. Namorose del paisaxe y de la riqueza cinexética de la zona, y decidió llevantar un palaciu nel llugar en que s'atopaba la ermita de San Ildefonso, pa lo cual mercó a la comunidá de monxos del Parral la granxa-ermita, la hospedería y terrenes circundantes. El rei que, paez, quixo asonsañar la vida de Felipe II, acabó demostrando que fuera educáu na corte de Lluis XIV y lo que pudiera ser otru Palaciu d'El Escorial, acabó siendo una copia de Versalles.

Teodoro Ardemans, maestru mayor del Real Palaciu y de la Villa de Madrid, foi l'encargáu de realizar los planos y el proyectu del nuevu palaciu.[4] La fecha de iniciación de les obres ye 1721.[4] La execución de la obra encargóse al apareyador Juan Román. Prácticamente al unísonu de la obra arquitectónica empieza'l trazáu y construcción de los xardinos so la dirección del escultor René Carlier y del xardineru Étienne Boutelou. Los movimientos de tierra fueron dirixíos pol inxenieru Étienne Marchand que, amás, fíxose cargu de la dirección de les obres en 1725. De les fontes y estatues encargó un grupu de relevantes escultores, ente los que destacaron René Frémin, Jean Thierry, Hubert Demandré, Pedro Pitué, Santiago Bousseau, etc.

El trazáu y diseñu de los xardinos correspuende al estilu clásicu francés, que'l so creador foi Le Nôtre, autor de los xardinos de Versalles. Les escultures de les fontes pensóse nun principiu realizales en bronce pero, por cuenta de problemes económicos, decidióse finalmente realizales en chombu, estableciéndose la fundición nel palaciu de Valsaín. A partir de 1724, el Real Sitiu empieza a adquirir la so máxima rellumanza, pos yá nun ye un palaciu más de la xeografía española sinón que pasa a ser la residencia veraniega del rei d'España, cola so correspondiente corte.

Na planta baxa d'esti palaciu exhibíase la colección d'escultures de la reina Cristina de Suecia, quien les axuntó nel so exiliu en Roma tres la so abdicación al tronu. Fueron adquiríes espresamente para esti palaciu por Felipe V xunto colos sos peanas, ellaboraes n'Italia por encargu de la exreina sueca, que entá subsisten nos espacios orixinales. Les escultures fueron treslladaes nel sieglu XIX al Muséu del Prado y reemplazaes nos sos peanas por reproducciones n'escayola.

El palaciu tres la morte de Felipe V[editar | editar la fonte]

La Real Colexata de la Santísima Trinidá, que forma parte del conxuntu.

El rei Felipe V muerre'l 9 de xunetu de 1746 y ye soterráu na Colexata. Isabel de Farnesio, mientres el reináu del so fiyascu Fernando VI, retirose a San Ildefonso. La reina, italiana, encargó a paisanos sos, so la supervisión del pintor y arquitectu Andrea Procaccini, una amplación del palaciu. Asina, ente 1727 y 1737, añadieronse dos patios abiertos, unu de los cualos, el llamáu Ferradura, ye anguaño la principal entrada al palaciu.[5][5] La reina morrió'l 11 de xunetu de 1776 recibiendo sepultura, como'l so maríu, na Colexata y non na cripta real d'El Escorial pola so propia decisión.

Mientres el reináu de Carlos III el Real Sitiu adquirió la so ordenación definitiva. Mientres los sieglos XVIII y XIX, el Palaciu de San Ildefonso foi la residencia de branu de los Borbones y nél celebráronse fechos relevantes de la hestoria d'España: la boda de Carlos IV con María Lluisa de Parma; la firma del Tratáu de San Ildefonso ente España y Francia, el ministru Calomarde consigue mientres l'agonía de Fernando VII que se derogue la pragmática sanción decretada por Carlos IV a pidimientu de les Cortes de 1789; los sarxentos sublevaos de la guarnición, obliguen a María Cristina de Nápoles a proclamar la Constitución de 1812. Foi coles mesmes llugar de recepción d'embaxaes, nacencia y bautizu d'infantes, ente ellos el de la infanta Isabel (La Chata) y el de D. Juan, padre de Juan Carlos I.

Sufrió un devastador amburo'l 2 de xineru de 1918 qu'afectó a la cubrición de tol palaciu y a la Casa de Canónigos, quedando destruyíos los frescos que decoraben los techos de la planta alta, delles llámpares de cristal y bronce, muebles y les perriques teles qu'afataben les parés de los salones d'esta planta.[6][7]

Edificios y dependencies[editar | editar la fonte]

El panteón real de San Ildefonso foi la primer manifestación n'España del arte funerario romanu del sieglu XVII, en combinación col arte francés. Sirvió como modelu referencial pa los sepulcros de Fernando VI y Barbara de Braganza nel Conventu de les Saleses Reales (Madrid). El sepulcru foi proyectáu por Hubert Dumandré, autor de les escultures, sacante los medallones que fueron realizaos por Lebasseau.

En perpendicular al palaciu, pela parte esquierda, asítiase una dependencia conocida como Antigua Casa de les Dames. Güei acueye'l Muséu de Tapices, onde s'exhibe una colección de tapices flamencos, d'enorme tamañu y abigarrada iconografía, iguaos n'honor del rei Carlos I. Nel llau esquierdu de la plaza atopa otra dependencia conectada al edificiu principal, conocida como Casa de los Oficios.

Otru de los edificios del complexu palaciegu ye la llamada Casa de les Flores, con una superficie total de 655 m².

L'interior del Palaciu ye fondamente barrocu con formosos frescos nos techos y moldures de madera policromada n'oru. Tamién destaquen les impresionantes llámpares de vidriu fabricaes na Real Fábrica de Cristales de La Granxa.

Los Reales Xardinos[editar | editar la fonte]

Con una estensión de cientu cuarenta y seis hectárees, los xardinos arrodien el palaciu y son unu de los meyores exemplos del diseñu de xardinos de la Europa del sieglu XVIII.

Les fontes tán inspiraes na mitoloxía clásica, incluyendo deidaes, alegoríes y escenes mitolóxiques. Construyéronse en chombu pa prevenir l'escomiu, anque pintaes a imitación de bronce p'anobleceles, al igual qu'en Versalles.

En total hai 21 fontes con más de 300 surtidores d'agua. Toles fontes peracaben una media de 9000 metros cúbicos per hora si funcionen al empar, la mesma cantidá d'agua que se consume na ciudá de Segovia. El depósitu principal consumiese en 13 hores; por eso les fontes nunca funcionaron al empar y tán pensaes pa ser encendíes solamente cuando s'averara'l rei. Por esti motivu, amás del deterioru que supondría'l so funcionamientu continuu, funcionen en temporada braniza dalgunes, pero solo funcionen toes 3 vegaes al añu: el 30 de mayu, día de San Fernando; el 25 de xunetu, día de Santiago; y el 25 d'agostu, día de San Luis.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «base de datos de monumentos de Wiki Loves Monuments» (13 payares 2017).
  2. 2,0 2,1 2,2 Llaguno, Eugenio de. Noticias de los arquitectos y arquitectura de España desde su Restauración. Tomo IV, pp. 110-14. Imprenta Real, 1829.] En Google Books. Consultáu'l 3 de xineru de 2018.
  3. Bonet Correa, Antonio. Fiesta, poder y arquitectura, pp. 43-5. Ediciones AKAL, 1990. En Google Books. Consultáu'l 3 de xineru de 2018.
  4. 4,0 4,1 «Terrible incendio en La Granja: El Palacio Real y la Colegiata destruidos.» ABC. Consultáu'l 3 de xineru de 2018.
  5. 5,0 5,1 Bonet Correa, Antonio. Fiesta, poder y arquitectura, pp. 43-5. Ediciones AKAL, 1990. En Google Books. Consultáu'l 3 de xineru de 2018.
  6. «Terrible incendio en La Granja: El Palacio Real y la Colegiata destruidos.» ABC. Consultáu'l 3 de xineru de 2018.
  7. «Incendio en el Palacio de La Granja.» El Norte de Castilla. Consultáu'l 3 de xineru de 2018.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]