Pablo Escobar

De Wikipedia
Pablo Escobar
miembru de la Cámara de Representantes de Colombia

20 xunetu 1982 - 26 ochobre 1983
Eleiciones: eleiciones llexislatives de Colombia de 1982
direutor Cartel de Medellín, Colombia (es) Traducir

Vida
Nacimientu Rionegro1 d'avientu de 1949[1]
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Residencia ps (es) Traducir
Llingua materna castellanu
Muerte Medellín2 d'avientu de 1993[1] (44 años)
Sepultura Medellín[2]
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Asesín Bloque de búsqueda (es) Traducir
Familia
Casáu con Victoria Eugenia Henao Vallejo (1976 – m. 1993)
Pareyes Victoria Eugenia Henao Vallejo
Fíos/es
Hermanos/es Roberto Escobar Gaviria (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu capo de la droga (es) Traducirpolíticu
Miembru de Cartel de Medellín (es) Traducir
Seudónimu/os El Patrón, Don Pablo, El Padrino, El Tutur, El Diablo, El Mágico, El Zar de la Cocaína, El Duro, El Baron y El Doctor
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Partido Liberal Colombiano (es) Traducir
IMDb nm1389257
Cambiar los datos en Wikidata

Pablo Emilio Escobar Gaviria (1 d'avientu de 1949Rionegro – 2 d'avientu de 1993Medellín) foi un narcotraficante y políticu colombianu, fundador y máximu líder del Cartelu de Medellín.

Nacíu d'una familia llabradora, Escobar demostró habilidá pa los negocios dende bien pequeñu. Empecipió la so vida delictiva a finales de los sesenta nel contrabandu, y a empiezos de la década de los ochenta, arreyar na producción y comercialización de mariguana y cocaína al esterior. En formando aliances con Gonzalo Rodríguez Farrapa, Carlos Lehder y Jorge Luis Ochoa, Escobar fundó'l Cártel de Medellín, organización que na so puxanza, monopolizó el negociu de la cocaína dende la so producción hasta'l so consumu, controlando más del 80% de la producción mundial de felicidá droga y del 75% del mercáu ilícitu de la mesma n'Estaos Xuníos.[4] Mientres esta década llogró consolidar el so imperiu criminal, convirtiéndolo nel home más poderosu de la mafia colombiana, atropando una inmensa fortuna, que rondó la cifra d'ente 25 000 a 30 000 millones de dólares, consagrándolo según unu de los homes más ricos del mundu según la revista Forbes mientres siete años consecutivos.[4][5][6]

Pa escusar el so inmensurable capital, a empiezos de los ochenta Escobar trató d'apolazar la so imaxe al traviés de la realización d'obres de caridá pa los desarimaos y con una curtia incursión na política, ocupando un escañu como representante a la cámara nel Congresu Nacional en 1982. Sicasí en 1983, tres diverses publicaciones del diariu El Espectador y cola acusación direuta del ministru de xusticia Rodrigo Lara Bonilla, pierde'l so escañu y ye acusáu públicamente polos sos negocios illegales. Meses dempués, Lara Bonilla y Guillermo Cano, direutor del El Espectador, son asesinaos por órdenes de Escobar.

Pa 1985, el narcotráficu yá taba en puxanza y coles mesmes los cárteles presentes en Colombia, lo que desamarró una guerra contra'l gobiernu. Cabeza en cuestión nesi entós, Belisario Betancur, disponer a combatila col usu de la estradición de narcotraficantes a Estaos Xuníos. Tres dos talos intentos de negociación y múltiples secuestros y asesinatus selectivos de xueces y funcionarios públicos, en 1989, el Cartelu de Medellín con Escobar al mandu declaró la guerra total contra l'Estáu.[7][8] Entamó y financió una estensa rede de sicarios, fieles al so mandu, qu'asesinó a personalidaes clave pa la institucionalidad nacional y perpetó actos terroristes indiscriminaos col emplegu de coches bomba nes principales ciudaes del país que desestabilizaron al mesmu, punxo a les autoridaes «de rodíes», y que lo convirtió nel criminal más buscáu a empiezos de los años noventa.[9][10] Foi responsable del asesinatu de 657 policías ente 1989 y 1993,[11] y de feroces enfrentamientos contra'l Cartelu de Cali, los paramilitares del Magdalena Mediu y finalmente Los Pepes.

Dempués de la consumación de l'Asamblea Nacional Constituyente en 1991, que-y dio a Colombia una nueva constitución y la prohibición de la estradición de nacionales a Estaos Xuníos, Escobar decidió sometese a la xusticia cola condición de ser recluyíu en La Catedral, una fachendosa cárcel allugada nos sos terrenes. En demostrándose qu'entá siguía delinquiendo tres les rexes, el Gobiernu quixo prindalo, polo cual Escobar dar a la fuga, saliendo fácilmente pela parte trasera de la prisión, lo que significó unu de los episodios más vergonzosos pa l'autoridá penitenciaria del país. Tres el so escape, el gobiernu conformó'l denomináu Bloque de Busca pa recapturarlo y tres diecisiete meses d'intensu rastrexu, foi tirotiáu nun teyáu d'un esclusivu sector de Medellín a los 44 años d'edá.

Biografía[editar | editar la fonte]

Familia[editar | editar la fonte]

Medellín, la segunda ciudá más grande de Colombia; llugar onde Escobar creció y empecipió la so carrera delictiva.

Foi'l terceru d'un llar de siete fíos, los sos padres fueron Abel de Jesús Escobar Echeverri, llabrador llabrador, y Hermilda de los Dolores Gaviria Berrío, maestra d'escuela. Los sos hermanos n'orde de nacencia fueron: Roberto de Jesús, alies L'Osín, Gloria Inés Escobar Gaviria, Argemiro Escobar Gaviria, Alba Marina Escobar Gaviria, Luz María Escobar Gaviria y Luis Fernando Escobar Gaviria (el menor, nacíu en 1958 y asesináu a los 19 años en 1977). El so güelu maternu, Roberto Gaviria Cobaleda, yá-y precediera n'actividaes illegales, yá que foi un renombráu contrabandista de Güisqui en dómines en qu'ésti yera illegal (principios del sieglu XX). El mentáu Roberto Gaviria foi tamién el güelu del abogáu y políticu colombianu José Obdulio Gaviria, ex-asesor presidencial d'Álvaro Uribe Vélez.[12] Nuna entrevista concedida a la televisión nacional del entós (años 80), Pablo Escobar manifestaba sobre los sos oríxenes lo siguiente:

Pos la mio familia nun tuvo unos recursos económicos importantes y vivimos dificultaes como les que vive la mayoría del pueblu colombianu, entós nun somos ayenos a esos problemes, conocer fondamente y entender.
Pablo Escobar

Sicasí, los sos antepasaos y los sos familiares más inmediatos destacáronse como políticos, empresarios, ganaderos y figures de la élite antioqueña,[13] polo cual los sos tan espublizaos «oríxenes populares» nun corresponderíen a la realidá. Ente la so estensa parentela podemos mentar a Isabel Gaviria Duque, primer dama de la Nación, esposa de Carlos E. Restrepo, quien foi presidente de Colombia ente 1910 y 1914. El padrín de bautismu de Pablo Escobar foi'l reconocíu diplomáticu ya intelectual colombianu Joaquín Vallejo Arbeláez. Na parroquia de Rionegro reposa la so partida que diz:

Na parroquia de San Nicolás de Rionegro, a cuatro d'avientu de mil novecientos cuarenta y nueve, el Pbro. Juan M. Gómez, bautizó a un neñu que nació'l primeru del presente, a quien punxo'l nome de PABLO EMILIO, fíu llexítimu d'Abel de Jesús Escobar y Hermilda Gaviria, vecinos d'esta parroquia. Güelos paternos: Pablo Emilio Escobar y Sara María Echeverri. Güelos maternos: Roberto Gaviria ya Inés Berrío. Padrinos: Joaquín Vallejo y Nelly Mejía de Vallejo, a quien s'alvirtió'l parentescu espiritual y les sos obligaciones. Doi fe. Agustín Gómez. Cura. NOTA MARXINAL DE CONFIRMACIÓN. Confirmáu na Basílica Menor pol Escelentísimu Sr. Alfonso Uribe Jaramillo, el ventiún d'ochobre de mil novecientos cincuenta y dos. Padrín: Gustavo Gaviria. Doi fe. Juan M. Gómez, Pbro. NOTA MARXINAL DE MATRIMONIU. Casóse en Palmira, Valle, parroquia de La Stma. Trinidá, el ventinueve de marzu de mil novecientos setenta y seis. Testigos: Alfonso Hurtado y Dolores de Vallejo. Casóse con Victoria Y. Henao. Doi fe. Mons. Samuel Álvarez Botero».[14]

Infancia y mocedá[editar | editar la fonte]

Según testimoniu de la so madre, Escobar empezó a amosar comprendoria y astucia yá na escuela primaria; y nos entamos de la secundaria, fíxose evidente otra de les sos cualidaes, el so lideralgu sobre los sos compañeros. Escobar y el so primu Gustavo Gaviria Rivero faíen pequeños «negocios» nel llicéu Lucrecio Jaramillo Vélez, onde dambos estudiaben. Faíen rifes, intercambiaben cómics, vendíen exámenes y emprestaben dineru a baxu interés. D'esta manera, Pablo Escobar empezó a desenvolver la so «habilidá» pa los negocios y el comerciu.

En 1969 terminó'l bachilleratu nel mentáu Llicéu, entós foi almitíu pa cursar estudios na Facultá d'Economía de la Universidá Autónoma Llatinoamericana de Medellín na qu'estudiaben dellos de los sos primos Gaviria, ente esos José Obdulio, pero finalmente optó por retirar se yá que prefirió dedicase a los sos negocios personales.

Matrimoniu y fíos[editar | editar la fonte]

La so esposa foi Victoria Eugenia Henao Vallejo, La Tata, con quien se casó'l 29 de marzu de 1976. cuando él tenía 26 años y ella namái quince. De dicha unión nacieron los sos dos únicos fíos: Juan Pablo Escobar Henao el 24 de febreru de 1977 y Manuela Escobar Henao el 24 de mayu de 1984. Gloria Gaviria Flores, quien foi la so prima consentida, foi la madrina de la boda xunto con Carlos Fersch, el meyor amigu del Cartelu del Sur. Ella manifiesta que:

Pablo muncho primero de morrer dicíame que quería que'l so fíu y el míu tendríen de ser los dueños del imperiu, yá que él nun quería que'l so imperiu acabara.
Carlos Fersch

Gloria na actualidá vive en Bogotá y paga casa per cárcel, la patria potestá del so fíu menor tener la so güela, lo último que se supo del nuevu ye que vive en Antioquia, Colombia, xunto a la so güela. Los fíos del patrón, Juan Pablo y Manuela Escobar Henao, dempués de la muerte de Escobar salieron del so país, pero fueron devueltos a la so llegada a Estaos Xuníos, corriendo cola mesma suerte n'Alemaña. Finalmente instaláronse en Buenos Aires, Arxentina, onde tuvieron dellos problemes llegales que dempués llograron resolver. Por razones de seguridá, y p'alloñar l'estigma de tener l'apellíu de Escobar, los sos nomes y apellíos fueron camudaos poles autoridaes colombianes primero que salieren d'esi país. Asina, Victoria pasó a llamase María Isabel Santos Caballero, Juan Pablo ye agora Juan Sebastián Marroquín Santos y Manuela llámase Juana Manuela Marroquín Santos, identidaes que fueron apocayá revelaes pola so propia voluntá.

En 2009, un mozu nacíu en San José de Costa Rica afirmó a la prensa en Colombia ser fíu d'una rellación que, en 1974, Pablo Escobar caltendría con una muyer de Costa Rica. Según la so versión, sería criáu pola so madre nel barriu de Desamparaos. En 1985, cuando'l neñu tenía 10 años d'edá, la so madre llevar a Estaos Xuníos.[15] Fíxose llamar Pablo Escobar Jr. y dedicóse a cantar hip hop y a l'actuación: foi parte del repartu de la serie El Cartelu de los Sapos y la telenovela La cara de Analía. La familia de Escobar denunció que sería un impostor.[16][17][18]

El 11 d'avientu de 2009, el so fíu Juan Pablo presentó'l documental biográficu Pecaos del mio padre, nel que pide perdón a les families víctimes de la violencia del narcotráficu.[19]

El 8 de payares de 2006, un día dempués de la muerte de la so madre Hermilda, el cadabre de Escobar foi desenterráu por orde de Nicolás Escobar, sobrín de Pablo y fíu de Roberto Escobar Gaviria, alies L'Osín. Juan Pablo Escobar acusó al so primu de vender les imáxenes de la exhumación a la televisión (éstes fueron tresmitíes en direutu)[20] y de lucrarse cola memoria del asesín. La disputa familiar fíxose más fonda en conociéndose que Nicolás se quedó con tres dientes y un cachu del bigote qu'entá quedaba na osamenta, anque él aliega que les caltuvo pa realizar pruebes d'ADN que resolveríen los reclamos de paternidá de dos supuestos fíos del narcotraficante.[21]

Carrera delictiva[editar | editar la fonte]

Los empiezos de Escobar nel crime entamáu diéronse lenta pero inexorablemente y a lo llargo de la so carrera criminal, sirvir d'un estrañu amiestu de violencia, sangre, paternalismu y filantropía pa llograr los sos fines.[22] Mientres, per un sitiu, esaniciaba ensin piedá a los sos competidores, ordenaba asesinatos, aguiyaba intrigues o conspiraba contra figures influyentes de la política o'l Gobiernu, pol otru, regalaba sándwiches a los méndigos, alzaba cases pa los probes de Medellín o construyía campos de fútbol pa los neños de los suburbios,[23] lo que-y apurría un fuerte sofitu popular nos barrios más probes de la ciudá.

Tranquilandia yera'l principal centru de producción de cocaína del Cartelu de Medellín alcontráu en Caquetá. Cuntaba con 19 llaboratorios de procesamientu, abondosa agua duce (del ríu Yarí), un sistema llétricu independiente, cuartos y una pista p'aterrizaxe. El complexu foi destruyíu en 1984 pola Policía Nacional y la DEA prindando cerca de 14 tonelaes de droga, valorada en 1 200 millones de dólares.[24]

Escobar empezó la so carrera delictiva con pequeños timos, furtos y trabayando pal rei del contrabandu en Colombia Alfredo Gómez López El Padrín.[25] Al contrariu de lo que se dicía, nun tuvo un negociu de bicicletes nin robó llábanes pa revendeles, yá que yera fondamente creyente dende bien pequeñu, al igual que la so familia. Años más palantre construyiría delles ilesies, campos de fútbol y reconstruyiría la ciudá colos ingresos derivaos del tráficu de cocaína.[26] A midida que foi creciendo arreyar nel furtu d'automóviles nes cais de Medellín,[27] y llueu pasó a dedicase al tráficu de mariguana escontra los Estaos Xuníos. Arreyóse-y igualmente nel secuestru y asesinatu del industrial Diego Echavarría Mises en 1971,[28] y del capo del narcotráficu Fabio Restrepo en 1975.[29] Primero actuaba como intermediariu que mercaba la pasta de coca en Colombia, Bolivia y Perú,[30] pa darréu revendela a los traficantes encargaos de llevala a Estaos Xuníos. Na década de 1970 convertir nuna pieza clave del tráficu internacional de cocaína, acomuñáu con Gonzalo Rodríguez Farrapa, Carlos Lehder, Jorge Luis Ochoa y los sos hermanos Fabio y Juan David, fundó y lideró el denomináu Cartelu de Medellín que se fixo col control de pistes, rutes, llaboratorios y monopolizó el comerciu illegal dende la producción hasta'l consumu. En 1977 foi deteníu por posesión y tráficu d'estupefacientes pero'l procesu prescribió y quedó en libertad meses dempués de la so detención. Sicasí, el procesu foi reabiertu pola xueza Mariela Espinosa, quien tamién arrenunció de la investigación por amenaces contra la so vida.[31] Espinosa foi asesinada años dempués por orde de Escobar.

Darréu aportaría a catalogáu como'l séptimu home más ricu del mundu según la revista Forbes cosa que'l so fíu negaría años dempués.[32] Foi dueñu d'una de les faciendes más estenses de Colombia, llamada Facienda Nápoles, que se convirtió nel so centru d'operaciones.

Pablo Escobar taba ente los multimillonarios del mundu pola so inmensa fortuna invertida n'edificios, viviendes, automóviles y faciendes.[33] Na Facienda Nápoles axuntó más de 200 especies d'animales exóticos pa la rexón, como hipopótamos, xirafes, elefantes, cebres y avestruces, toos introducíos nel país como frutu del sobornu a les autoridaes aduaneres, lo que nun torgar l'espardimientu televisivu del inmueble nun reportaxe propagandísticu. Yera aficionáu a los automóviles luxosos y, dempués del atentáu perpetáu polos sos enemigos del Cártel de Cali, atopáronse más de 40 autos deportivos nel aparcamientu del edificiu Mónaco en Medellín, onde vivía parte de la so familia. Ye difícil calcular la totalidá de les sos bienes raigaños como edificios, oficines, finques, locales comerciales y cases, pero dalgunos datos falen de más de 500 predios de la so propiedá. Tamién tenía helicópteros, motocicletes, llanches y delles avionetes pa tresportar la droga al traviés de la difícil xeografía colombiana.

Acordies con documentos de la DEA, el Cartelu de Medellín fundó en 1981 el grupu Muerte a Secuestradores (MAS) como respuesta a los secuestros y aiciones guerrilleres na so contra, esti grupu ta rellacionáu tamién, tres la muerte de Pablo Escobar, con Carlos Castaño y el so hermanu Fidel conocíos comandantes paramilitares.

Actividaes polítiques[editar | editar la fonte]

A finales de los años 1970 (o a principios de la década siguiente) entendió que tenía de crear una pantalla» con cuenta de protexer el so codalosu comerciu de drogues. Empezó a cultivar una imaxe d'home respetable, a contactase con políticos, financieros, abogaos, etc. Ensin sabese con certidume de les sos verdaderes intenciones, Pablo Escobar construyó munches obres benéfiques pa los probes, ente elles 60 campos de fútbol, o un barriu enteru llamáu Medellín ensin Tugurios ―tamién llamáu barriu Pablo Escobar―.

Impunxo la llei de plata o plomu», pola que munchos miembros del Gobiernu, policía y militares colombianos o aceptaben la "plata" (dineru) o-yos cayía una agua de "plomu" (yeren asesinaos a balazos).

Ganóse, por aciu la estorsión, el sofitu que lu llevaría a ser electu como suplente al senáu pol movimientu Alternativa Lliberal, dempués de ser espulsáu xunto con Jairo Ortega Ramírez, del Nuevu Lliberalismu fundáu por Luis Carlos Galán. Foi convidáu en 1982 a tomar de posesión de Felipe González, el tercer presidente de la España democrática, pol empresariu español Enrique Sarasola, quien tenía importantes negocios en Medellín.

D'esta forma, nel so meyor momentu llogró atropar gran influencia en múltiples estamentos llegales, civiles, económicos, relixosos y sociales de Medellín, d'Antioquia y del país.

Pero la so pantalla empezó a derrumbar en 1983, cuando'l periódicu El Espectador publicó una serie de notes editoriales escrites pol so direutor Guillermo Cano Isaza que revelaben lo que realmente se despintaba detrás de Pablo Escobar. El Congresu, que nun principiu amosó una actitú duldosa, suprimió la so inmunidá parllamentaria, y abrióse el camín por que les autoridaes empezaren a escorrelo. Pela so parte el Ministru de Xusticia Rodrigo Lara Bonilla lideró igualmente una investigación contra Escobar al comprobase la presencia de dineru de dudosa procedencia na política y nos equipos de fútbol nacional.

La guerra del narcoterrorismo[editar | editar la fonte]

Escobar foi acusáu per dellos medios de comunicación de patrocinar la Toma del Palaciu de Xusticia en Bogotá en 1985, qu'acabó cola vida de tola Corte y que resultó na destrucción del Palaciu.

Les investigaciones de Rodrigo Lara Bonilla, xunto col coronel de la policía, Jaime Ramírez Gómez, prueben la vinculación de Escobar nel narcotráficu cuando'l capo diéra-y al ministru un ultimátum de demostrar les sos acusaciones o nel so defectu acusar de llevantu y bilordiu. Escobar xunto con Ortega ataquen al ministru amosando un cheque, al paecer falsu, del narcotraficante Evaristo Porres financiando la campaña de Lara al senáu pero'l ministru niega tal venceyu y llogra desacreditar a Escobar amosando públicamente un documental de la canal estauxunidense ABC sobre'l capo ente que Ramírez encabezaba un operativu que desmanteló Tranquilandia, un xigantescu complexu de llaboratorios pal procesu de cocaína perteneciente al Cartelu allugáu nes cercaníes del ríu Yarí na entós comisaría del Guaviare. Por tanto, Escobar pierde'l so escañu y el so visa a Estaos Xuníos ye atayada y públicamente Escobar arrenunciu a la política.

El 30 d'abril de 1984 Lara ye asesináu por órdenes de Escobar dando entamu a un periodu que pasó a la historia como'l «narcoterrorismo». Tres dichu fechu'l presidente Belisario Betancur, antes opuestu a la estradición de colombianos, decide autorizala desencadenando una serie d'operativos per parte de la policía pa prindar a los miembros del Cartelu de Medellín. Con esti marcu llegal del Estatutu d'Estupefacientes, Betancur empecipió la primera gran guerra contra'l narcotráficu; disponer del embargu y del secuestru de bienes y del aumentu de penes y multes pa delitos acomuñaos al tráficu de drogues, pasando éstos a la conocencia de la Xusticia Penal Militar. Los principales cabezaleros del Cartelu tuvieron d'abellugase en Panamá ya intentaron en mayu de 1984 metanes los llamaos Diálogos de Panamá col ex-presidente Alfonso López Michelsen nun últimu intentu d'acercamientu al Estáu. El so fracasu deber a que los diálogos penerárense a la prensa. Meses dempués tornaríen clandestinamente al país y la guerra total sería cuestión de tiempu.[34]

Un añu dempués del asesinatu de Lara Bonilla, magar los anuncios del Gobiernu de combatilos, los narcotraficantes del cartelu de Medellín renombraos agora como Los Extraditables, permanecíen impunes espandiendo'l so aparatu criminal per amplies zones del país y abriendo nueves rutes de tráficu de cocaína por Nicaragua y Cuba. Tou ello en connivencia con dellos sectores de la fuercia público, mercaos a base de dineru y terror.

En payares de 1984 «los Extraditables» fixeron españar un coche-bomba frente a la embaxada norteamericana na capital colombiana matando a una persona y en xunu de 1985 ordenaron la muerte del xuez Tulio Manuel Castro Gil, encargáu d'investigar el crime de Lara Bonilla. Escobar, ambiguu nes sos rellaciones cola guerrilla, dempués del episodiu del MAS, averar al M-19 por entemediu del comandante Iván Marín Ospina y de dalguna manera créese que tuvo al tantu de los Toma del Palaciu de Xusticia fechos que se diben a desenvolver nel Palaciu de Xusticia ufiertando sofitu económicu pa la operación; magar los fechos nun tán resueltos del tou. Sía que non les rellaciones fueron bastante cercanes y motivaron ciertu alloñamientu de la cúpula del M-19 con Ospina y l'operación nel Palaciu de Xusticia foi autorizada pol so socesor Alvaro Fayad.

La campaña de terror continuo contra los sos enemigos nel Gobiernu y los que sofitaren el tratáu d'estradición, fechu efeutivu en xineru de 1985 cola unviada de los primeres prindaos a Estaos Xuníos per mediu del recién posesionado Ministru de Xusticia Enrique Parejo González en reemplazu del asesináu Lara, y tolos que denunciaren los sos negocios y redes mafioses: «los Extraditables» asesinaron en febreru de 1986 en Baton Rouge, Louisiana, al pilotu y testigu ante la xusticia norteamericana Barry Seal, en xunetu al maxistráu Hernando Baquero Borda, ponente del Tratáu d'Estradición en 1980, y al periodista de El Espectador (Bogotá) Roberto Camacho Prada, y el 18 d'agostu yá col nuevu presidente de Colombia Virgilio Barco Vargas, al capitán de la policía antinarcóticos Luis Alfredo Macana. Amás, demostraríen el so poder de corrupción cuando evitaron que Jorge Luis Ochoa y Gilberto Rodríguez Orejuela prindaos n'España y dambos reconocíos narcotraficantes, fueren estraditaos a Estaos Xuníos y fueren deportaos a Colombia onde pagaron risibles penes de cárcel. Hasta esi momentu los principales grupos esportadores de droga del país calteníen xeneralmente bones rellaciones ente sigo, anque l'atención de les autoridaes centrábase esencialmente sobre los violentos cabezaleros de Medellín, que controlaben hasta un 90 % del codalosu negociu. Y a pesar de que los xefes de Cali optaron principalmente pola corrupción y pola infiltración dientro de les instituciones como mediu de trepar col Estáu, en setiembre de 1986 ordenaron el crime del periodista del Diariu Occidente, Raúl Echavarría Barrientos.[34]

Guerra de cárteles[editar | editar la fonte]

La cocaína unviada pol Cartelu de Medellín a Estaos Xuníos yera empacada en bloques ya ingresaba oculta ente partes de maquinaria, autos, submarinos, botes y hasta nes plantes de les avionetes procedentes de Colombia. Hasta 15 tonelaes d'esta droga ingresaben al país del norte acaldía.[4]

Dempués del ascensu a la presidencia de Barco Vargas, en setiembre de 1986, sicarios motorizados mataron al xuez Gustavo Zuluaga Serna ―encargáu d'investigar la muerte de dos axentes del DAS, qu'en 1977 arrestaren a Escobar por posesión y tráficu d'estupefacientes―. N'ochobre de 1986, mataron al coronel de la policía antinarcóticos, Jaime Ramírez Gómez. El 17 d'avientu de 1986 mataron a Guillermo Cano ―direutor del diariu El Espectador―. En xineru de 1987, sicarios de Escobar perpetaron un atentáu terrorista en Budapest (Hungría), contra Parejo González, ex-ministru de Xusticia y daquella embaxador de Colombia nesi país.

Créese que Escobar foi quien provocó la captura y estradición a los Estaos Xuníos de Lehder el 4 de febreru de 1987. Escobar y el restu de la cúpula teniendo conciencia del peligru que la estradición representaba a los sos intereses y decidíos a combatila, reforzaron el so aparatu militar y económico, y diéronse a la xera de recaldar ente tolos narcotraficantes cuantiosos recursos, inclusive ente los que nun yeren parte del so grupu, pa poder financiar el previsible escalamiento de violencia. L'ambición de Escobar por apoderar la situación motivó una primer purga dientro de la organización, ente ellos Pablo Correa Arroyave (principal llavador de dineru del cártel), y el secuestru de dellos traficantes del Valle, tou ello al traviés d'un fallíu intercambiu de favores ente Escobar y Gilberto Rodríguez. Tres la negativa de Rodríguez a apurrir a Piña, unu de los sos homes, Escobar ordena'l secuestru de Piña y el so asesinatu a manes del Negru Pabón, unu de los sos llugartenientes. Dichu asesinatu y la medrana de los hermanos Rodríguez Orejuela, d'Helmer Pacho Herrera y de José Santacruz Londoño de ser les próximes víctimes, motivó la rotura ente dambos cartelos. La captura en payares de 1987 de Jorge Luis Ochoa en Buga (Valle), foi vista como productu d'una delación de los traficantes de Cali.

La posible estradición de Escobar reactivó la ofensiva contra l'Estáu. Pocos díes dempués, el políticu y candidatu a l'alcaldía de Medellín Juan Gómez Martínez, salvar d'un intentu de secuestru reivindicáu por Los Extraditables. Y magar Ochoa foi lliberáu impunemente amparáu nel derechu de hábeas corpus un mes dempués, la confrontación nun se detuvo. Nos primeros díes de xineru de 1987, el Gobiernu humildáu públicamente― dio órdenes d'estradición contra los principales miembros de la organización. Nesos díes, sicarios de Escobar perpetaron un atentáu terrorista contra Pacho Herrera, quien solo salió mancáu. El 13 de xineru, Pacho Herrera fixo dinamitar l'Edificiu Mónaco, onde vivía Escobar cola so familia. Intensificóse la sangrienta guerra de sicarios ente dambos cartelos. Españaron delles bombes nes farmacies de la cadena Drogues Rebaxar, propiedá de los Rodríguez Orejuela.

El 16 de xineru de 1988, sicarios de Escobar secuestraron a Andrés Pastrana ―candidatu a l'alcaldía de Bogotá y más tarde Presidente de la República y caltener dellos díes ocultu nuna finca cerca de Rionegro. El 25 de xineru de 1988 secuestraron a Carlos Mauro Hoyos ―Procurador Xeneral de la Nación (Xefe de Fiscales)―, nel momentu qu'ésti se dirixía al aeropuertu de Rionegro (Antioquia). Sicasí, esi mesmu día, la policía de Rionegro lliberó a Pastrana, y como represalia Popeye mató a balazos a Carlos Hoyos (48), que llevaba diez hores secuestráu y que'l so plan primeramente yera caltener a Pastrana y a Hoyos secuestraos nun mesmu sitiu. En marzu de 1988, dellos cientos de uniformados cayeron sobre la finca El Bizcuechu ―propiedá de Escobar―, pero esti foi avisáu a últimu momentu y escapó.[34]

Ofensiva de 1989 y negociaciones[editar | editar la fonte]

A partir de xunetu de 1988, el secretariu xeneral de la Presidencia, Germán Montoya entrara en conversaciones colos líderes de Los Extraditables. Subsecuentes declaraciones del Gobiernu fueron interpretaes polos narcotraficantes como una invitación al diálogu, polo que'l 15 de setiembre siguiente, estos respondieron con una carta a l'alministración Barcu, y fixeron llegar a Montoya un proyeutu de llei d'indultu y un plan de desmovilización. Sicasí, ante la intransixencia de los Estaos Xuníos, renuente a la posibilidá de dialogar colos narcos, dilatáronse les conversaciones y a la fin presentar como iniciativa personal del intermediariu, desligando al primer mandatariu d'elles.

Como una reaición a esti diálogu ensin resultancies, el cartelu encabezáu por Escobar y Rodríguez Farrapa, empecipió una cadena d'asesinatos de xueces, de funcionarios del Gobiernu y de personaxes de la vida pública. En marzu de 1989, Los Extraditables mataron a Héctor Giraldo Gálvez ―apoderáu del casu Lara en reemplazu de Castro Gil―, y dos meses dempués dinamitaron la sede de la televisora Mundo Visión. Tres l'intentu d'asesinatu contra'l xefe del DAS, xeneral Miguel Maza Márquez el 30 de mayu de 1989 en Bogotá, utilizando una poderosa carga esplosiva que liquidó a 7, el terrorismu apoderar del país. El 4 de xunetu de 1989, en Medellín, nun atentáu empobináu al coronel Valdemar Franklin Quintero, morrió'l gobernador d'Antioquia, Antonio Roldán Betancur, xunto a cinco de los sos acompañantes. El 28 de xunetu de 1989, sicarios de Escobar asesinaron a la xueza María Helena Díaz ―sustituta de Espinoza― y a los sos dos escoltes.

El 16 d'agostu de 1989 sicarios de Escobar mataron al xuez del tribunal cimeru de Cundinamarca, Carlos Ernesto Valencia, y el 18 d'agostu en Medellín al coronel Quintero, acribilláu a traición con decenes d'impautos de bala. Anque la noticia del crime asocedíu nes hores de la mañana foi opacada, cuando na nueche mientres un mitin políticu en Soacha, delles decenes de pistoleros al serviciu de Rodríguez Farrapa se infiltraron na manifestación y dieron muerte al precandidato presidencial pol partíu lliberal, Luis Carlos Galán, enemigu acérrimo de los narcotraficantes y partidariu de dexar la estradición de los narcotraficantes a Estaos Xuníos, que yera'l que tenía más posibilidaes d'algamar la presidencia de la nación. Nesti asesinatu tamién s'arreya al políticu Alberto Santofimio Botero (1942) ―qu'en 2006 demostróse que fuera coautor intelectual del fechu―.[34][35]

De resultes del asesinatu de Galán, los diálogos atayar del tou y el presidente declaró la guerra al narcotráficu de la mesma manera que lo fixera Betancur cinco años tras. Col decretu 1830 del 19 d'agostu de 1989, Barcu estableció la estradición per vía alministrativa, ensin cuntar col fallu de la Corte Suprema de Xusticia; col decretu 1863 autorizó a los xueces militares a prauticar rexistros onde se presumía o esistíen nicios de persones o oxetos rellacionaos con dalgún delitu; col decretu 1856 ordenó la confiscación de tolos bienes muebles ya inmuebles de los narcotraficantes; y col decretu 1859 autorizó la detención en condiciones d'absoluta incomunicación y por un tiempu qu'entepasaba les normes constitucionales, de persones de les que se tuvieren graves nicios de cometer delitos contra la esistencia y seguridá del Estáu. Amás dispúnxose la creación del Grupu Élite con 500 homes, esencialmente dirixíu a cazar a los cabezaleru terrorista y poner al mandu del coronel Hugo Martínez Poveda. Nos díes posteriores l'Exércitu y la Policía llevaron a cabu más de 450 allanadures en tol territoriu nacional y detuvieron a cerca de 13 000 persones acusaes de tar venceyaes al narcotráficu.

El Vuelu 203 de Avianca foi destruyíu'l 27 de payares de 1989 en plenu vuelu por órdenes de Escobar coles mires de matar a Cesar Gaviria Trujillo, quien nun encetó la nave nel últimu momentu; 110 persones morrieron. Gaviria llegaría a la presidencia de Colombia en 1990 y Escobar sería dau de baxa sol so mandatu. Na imaxe, un Boeing 727 similar al destruyíu.

El 23 d'agostu Los Extraditables respondieron al Gobiernu nuna carta a la opinión pública, asumiendo'l retu de la guerra total. Con 3000 sicarios n'armes, l'acomuño del paramilitarismo y el respaldu d'una porción importante de la población sol so dominiu, a lo que se sumaba'l músculu financieru que-y daba'l control de siquier un 90% del tráficu de cocaína escontra l'esterior, el Cartelu de Medellín enfrentar al Estáu colombianu a base de bombazos y asesinatos selectivos. El terrorismu convertir nuna verdadera velea diaria, multiplicóse y punxo en xaque como nunca antes al Gobiernu: ente setiembre y avientu de 1989 más de 100 artefautos fixeron esplosión en Bogotá, Medellín, Cali, Bucaramanga, Cartagena, Barranquilla y Pereira, contra edificios gubernamentales, instalaciones bancaries, comerciales, de servicios ya infraestructura económica. En total sumando los ataques sicariales, los narcoterroristas fueron los responsables de 289 atentaos terroristes nesi periodu, con un aciar saldu de 300 civiles asesinaos y más de 1500 mancaos.

El 30 d'agostu de 1989 una primer bomba fixo esplosión en Medellín, el 2 de setiembre fueron casi destruyíes les instalaciones del diariu El Espectador en Bogotá, que nesi mesmu día siguió la so edición n'hores de la tarde, el 11 de setiembre, sicarios de Escobar asesinaron el líder lliberal Pedro Peláez González, el 21 de setiembre, los sicarios de Escobar dinamitaron 9 sedes polítiques en Teusaquillo y el 26 de setiembre atacaron l'Hotel Hilton en Cartagena. Magar nun poder detener les continues esplosiones, les autoridaes nun agambaron nel so esfuerciu, multiplicaron les allanadures y prindaron a dos grandes capos: Eduardo Martínez Romero y a Rafael El Monu Abello, pa depués estraditalos a Estaos Xuníos. Como represalia, el 16 d'ochobre de 1989, un coche-bomba afaró la sede del periódicu Vanguardia Lliberal (de Bucaramanga) y mató a 4 periodistes. El 8 de payares de 1989, sicarios de Escobar mataron al xuez Héctor Jiménez Rodríguez y al periodista Jorge Enrique Pulido (quien yá recibiera amenaces) cuando se disponía a tornar al so programa, dempués de la emisión dominical del noticieru Mundo Visión, recibiendo dellos impautos de bala. Tamién mataron a Luis Francisco Maderu (representante a la cámara). A finales d'ochobre, asesinaron a siete policías en Medellín, cinco d'ellos na esplosión d'un bus frente al Club d'Oficiales de la ciudá.

El 23 de payares de 1989 llanzóse un operativu rescamplu contra la facienda L'Oru, en Cocorna (Antioquia) na que se topaba Pablo Escobar y Jorge Luis Ochoa. Escobar llogró escapar, pero morrieron dos de los sos homes unu d'ellos el so cuñáu, Fabio Henao―, y 55 fueron deteníos. Cuatro díes dempués, el 27 de payares, sicarios de Escobar fixeron españar el vuelo 203 d'Avianca[36] col fin de matar al entós candidatu César Gaviria Trujillo, socesor de Galán (quien nun xubiera al avión por conseyu de los sos asesores), con un saldu de 107 civiles asesinaos. El 6 d'avientu de 1989, sicarios de Escobar asitiaron un bus bomba frente al edificiu del DAS ―la policía secreta colombiana―, tratando d'asesinar al so direutor, el xeneral Miguel Alfredo Maza Márquez, quien salió ilesu a pesar de que la edificación quedó semidestruida. El bus-bomba destruyó tamién más de 200 establecimientos comerciales al so alredor. Morrieron 63 civiles y 500 quedaron mancaos.

El diariu El Espectador, unu de los más antiguos d'América, caltuvo una actitú severa contra'l narcotráficu y foi quien reveló detalles de la vida delictiva de Escobar tres la so llegada a la Cámara de Representantes en 1982. El so direutor, Guillermo Cano foi acribilláu por órdenes del capo en 1986. Les sos instalaciones (na imaxe) fueron semidestruidas por un coche bomba en 1989, tamién por órdenes de Escobar.

El 15 d'avientu de 1989, el Gobiernu de Barcu llogró matar al segundu cabezaleru del cartelu de Medellín y el so líder militar, El Mexicanu (Rodríguez Farrapa). Foi alcontráu por un informante na mariña norte del país, onde se topaba abellugándose de la persecución de les autoridaes. Responsable de más de 2000 homicidios y reivindicando l'ataque al edificiu del DAS, foi asesináu tres una dura persecución ente los conceyos de Tolú y Coveñas nel departamentu de Sucre, al pie del so fíu Freddy Rodríguez Celades, al so principal llugarteniente Gilberto Rendón Hurtado y a cuatro sicario del so cuerpu de seguridá. Al Mexicanu atribuyíense-y la mayor parte de los atentaos terroristes de los últimos meses. Los Extraditables intentaron una nueva estratexa de diálogu y negociación col Estáu, queriéndolo primir col secuestru del fíu del secretariu de presidencia, Álvaro Diego Montoya y de dos parientes del presidente de la República. Surde entós una propuesta del ex-presidente López Michelsen, sofitada polos tamién expresidentes Julio César Turbay y Misael Pastrana, pol cardenal Mario Rebollo Bravo y pol presidente de la UP Diego Monte Cuellar, consistente na formación d'una comisión de Notables p'axustar colos narcoterroristas. El 17 de xineru de 1990, éstos respondieron a felicidá propuesta presentándose nun comunicáu como aspirantes llexítimos al perdón xudicial y espresaron una «verdadera voluntá de negociación». Darréu dempués lliberaron los secuestraos, apurrieron un bus con una tonelada de dinamita, y unu de los mayores llaboratorios de procesamientu de droga nel Topeto. Como contraparte los narcos esperaben del Gobiernu la creación de la comisión d'altu nivel que s'encargaría de los procedimientos llegales que dexaríen la so rindición. Sicasí, esto nunca asocedió y l'intentu de diálogu y negociación terminó nuna nueva folada de terrorismu. Efeutivamente engañaos pol Gobiernu y frente a una fuerte ofensiva militar en Envigado, declaráu zona d'operaciones militares pola IV Brigada al mandu del Xeneral Harold Bedoya, Los extraditables punxeron fin a la tregua'l día 30 de marzu, poniendo preciu a la cabeza de cada policía muertu: 1 millón de dólares. Medellín y el so área metropolitana viéronse envolubraos nuna verdadera guerra urbana, tres les primeres execuciones de uniformados y dempués del ataque contra un camión del Grupu Élite, asocedíu nuna ponte de Itagüí el 11 d'abril. Esti atentáu que dexó 20 muertos y 100 mancaos foi'l primeru de los 18 que s'asocedieron hasta finales de xunetu con un saldu de 100 víctimes fatales y 450 mancaos. El 12 de mayu, viéspora de la celebración del Día de la Madre fixeron esplosión en 2 centros comerciales de Bogotá dos tales bombes que mataron a 21 persones. El mesmu día en Cali otru actu terrorista cobró la vida de 9 civiles. A finales de mes al empar qu'un sicariu faíase volar frente al Hotel Intercontinental de Medellín, acabando con 6 policías y 3 transeúntes, foi acribilláu'l senador Federico Estrada Vélez y el so conductor. La violencia enfóscase y les víctimes fueron miles: en represalia pola muerte de 215 uniformados executaos ente abril y xunetu de 1990, escuadrones de la muerte xube toles nueches a les comuñes y fusilen a decenes d'homes, dellos d'ellos menores d'edá. Poco dempués de que'l xefe militar de Escobar, Pinina (John Jairo Arias Tascón), fora asesináu'l 14 de xunu, vieno otra serie d'aiciones béliques: 19 mozos de l'alta sociedá antioqueña son masacrados nel chigre Porto y un coche-bomba españó frente a la Estación Llibertadores de la Policía, matando a 14 civiles. Finalmente, a finales de xunetu, dempués d'un inmensu operativu nel Magdalena Mediu antioqueño del qu'una vegada más escapó Escobar, Los Extraditables decretaron una nueva tregua y punxéronse a la defensiva, n'espera de les decisiones que pudiera tomar l'alministración entrante de Gaviria. Sía que non afirmen la imposibilidá d'apurrise a la xusticia mientres nun se reestructuren los organismos de seguridá del Estáu y nun se crearen los mecanismos llegales apoderaos pa evitar la so estradición.[34]

Bombes y secuestros. Rindición y entrega[editar | editar la fonte]

Amás de un procesu de paz inconcluso, el presidente César Gaviria heredó la guerra contra'l narcotráficu» cola que'l so predecesor pretendiera amenorgar al Cartelu de Medellín y la so rede de sicarios, enemigos declaraos del Estáu. Anque mientres la so campaña presidencial demostrara total respaldu tanto a la ofensiva como a les midíes tomaes pol primer mandatariu, ente elles la más tarrecida polos narcoterroristas, que yera la estradición per vía alministrativa; una vegada posesionado dexó entever que l'eleváu costo económicu y humanu d'esta guerra merecía la busca d'una salida alternativa na que'l fortalecimientu de la xusticia sería un elementu clave. El 12 d'agostu sía que non, nun golpe de mano, homes del Grupu Élite asesinaron a Gustavo Gaviria Rivero, primu y mano derecha de Pablo Escobar.

Aprovechando'l respiru de la tregua unillateral indefinida anunciada en xunetu por Los Extraditables, el ministru de xusticia Jaime Giraldo Ángel diseñó la llexislación d'estáu de sitiu que se fadría pública como «política de sometimientu a la xusticia». Felicidad política, que se materializó en cinco decreto que darréu, seríen alzaos dempués d'una depuración, a llexislación permanente nel nuevu Códigu de Procesamientu Penal, aspiraba en términos simplificaos, a favorecer col amenorgamientu de la pena a los narcotraficantes que s'apurrieren voluntariamente y confesaren a lo menos un delitu, cola garantía, en dellos casos condicional, de ser xulgaos nel país y recluyíos en pabellones d'alta seguridá. Los primeres n'acoyese a la ufierta, ente avientu de 1990 y febreru de 1991, fueron los hermanos Ochoa, Jorge Luis, Juan David y Fabio, socios cercanos de Escobar quien roceanu de les intenciones del Gobiernu, que yá -y incumplió enantes, entamó una serie de secuestros selectivos de periodistes de sonadía y de personaxes influyentes na vida nacional. Escobar ordena'l secuestru a familiares de miembros del Gobiernu y a periodistes, de la llarga llista de secuestraos los más reconocíos fueron: Francisco Santos Calderón (redactor xefe del diariu El Tiempo), Maruxa Pachón de Villamizar (periodista y direutora xeneral de Focine, esposa del políticu y diplomáticu Alberto Villamizar), Beatriz Villamizar de Guerrero (hermana d'Alberto Villamizar y asistente personal de FOCINE), Diana Turbay (direutora del noticieru de televisión Criptón y de la revista Güei x Güei, fía del ex-presidente de la República Julio César Turbay) y quien morrió en fechos confusos mientres un intentu de rescate de la policía, Marina Montoya de Pérez (hermana del exsecretario Xeneral de la Presidencia, Germán Montoya) y quien ye executada polos sos captores como represalia pola muerte de sicarios y collaboradores del Cartelu manes de la policía, cuantimás pola muerte de los hermanos Armando y Ricardo Prisco Lopera, líderes de 'Los Priscos', brazu armáu del cartelu, Álvaro Diego Montoya (fíu mayor del entós Secretariu Xeneral de la Presidencia, Germán Montoya), Patricia Echeverri y la so fía Diana Echeverri, parientes polítiques del ex-presidente de la República Barcu primiendo d'esa manera al presidente saliente y electu por que fuera tratáu como un delincuente políticu, faciéndose beneficiariu de camín de los indultos reservaos a los guerrilleros. Escobar amás pretendía arrinca-y al Executivu un alcuerdu fechu a la so midida y siguió primiendo nuevamente pela vía armada, amenaciando con executar a los rehenes y con reiniciar la so ofensiva terrorista. El 13 d'avientu de 1990 una bomba mató a 7 policías en Medellín y otros 7 más seríen peracabaos por sicarios nos 3 primeros díes de xineru y con una nueva racha d'atentaos: una decena d'efeutivos policiales fueron víctimes de sicariato, una esplosión nun bus dexó 6 muertos y el 16 de febreru un bederre bombazu contra una patrulla del F-2 en Medellín frente a la plaza de toros de la ciudá, saldar con 22 civiles muertos. Dos meses dempués, sicarios de Escobar mataron al ex-ministru de Xusticia Enrique Low Murtra, en Bogotá.

El Gobiernu tuvo de plegase a les esixencies de Escobar, quien lliberó al restu de los secuestraos como xestu de «bona fe». Pero solu hasta cuando tuvo seguru de que l'Asamblea Nacional Constituyente votara y aprobara el 19 de xunu de 1991 l'artículu que prohibía la estradición de colombianos por nacencia, Escobar apurrir en compañía del padre Rafael García Herreros y Alberto Villamizar, mediadores na so rindición. Depués sería recluyíu na famosa Cárcel de La Catedral en Envigado. Dende ellí magar les promeses de nun delinquir más, siguió controlando los filos del negociu illegal al traviés d'otros 2 aliaos sos que nun s'apurrieron: Fernando El Negru Galeano y Gerardo Kiko Moncada y dellos de los sos sicarios.[34]

Guerra nel Magdalena Mediu[editar | editar la fonte]

La Facienda Nápoles, llugar de residencia de Escobar mientres dellos años, anguaño funciona como un parque temáticu y entá caltién la fauna exótica trayida pol criminal.

Como la política de negociación de penes tamién acovecía a los paramilitares, munchos miembros de les organizaciones afincaes en Córdoba, el Magdalena Mediu, la Sierra Nevada de Santa Marta, Boyacá, el Valle del Cauca y los Llanos Orientales se allanaron a les autoridaes confesando solamente'l delitu de porte illegal d'armes, amparaos toos ellos nos decretos 2047 y 3030 de 1990 y 303 de 1991. El grupu más grande al mandu d'Ariel Otero desmovilizó a 400 de los sos integrantes en Puertu Boyacá, mientres en Córdoba Muerte a Revolucionarios del Nordeste (MRN) de Fidel Castaño apurría 600 fusiles, y delles porciones de tierra como supuesta compensación a los llabradores desaposiaos de les sos parceles. Tamién un apartaz de cerca de 200 homes, d'antiguo mandaos por Gonzalo Rodríguez Farrapa acoyer a l'amnistía en Pacho.

Arriendes d'ello, a partir de 1992, reparar un importante amenorgamientu de los asesinatos de civiles, atribuyíos a les autodefenses nos años anteriores. Pero na práutica estes estructures siguieron actives, remanando un baxu perfil. Les autodefenses nel Magdalena mediu, viéronse envolubraes nuna brutal llucha colos sos antiguos socios narcotraficantes a partir de 1990. Henry Pérez, el primer comandante fuera asesináu mientres la celebración d'una procesión en xunetu de 1991, y Ariel Otero'l so socesor alliniáu col Cartelu de Cali, correría la mesma suerte a principios de 1992. La fuercia sobreviviente atomizóse y dalgunos de los sos restos entraron al serviciu de Escobar, mientres otres bandes como la encabezada por Ramón Isaza, replegar de la zona.

Mentanto, na parte sur de la rexón, cerca a Honda (Tolima), cobró protagonismu Jaime Rueda, l'asesín de Luis Carlos Galán, safáu de la cárcel escontra un añu y agora xefe d'una partida de 150 criminales. Buscando asitiase como líder máximu mató y estazó al alcalde de Puertu Boyacá en marzu de 1992, pa depués refundiar el so cuerpu y el de 4 de los sos acompañantes al ríu Magdalena. Pero'l so ascensu foi cortáu por una patrulla del GOES que lo ablayó a él y a 6 miembros del so cuerpu de seguridá nun restorán d'Honda'l 14 d'abril del mesmu añu. Tres la so muerte, l'actividá de les autodefenses na zona menguó considerablemente, una y bones estes optaron por mimetizar les sos actividaes delincuenciales. Esaniciáu Escobar n'avientu de 1993, Ramón Isaza retomaría'l control del estratéxicu territoriu.

A la fin sicasí, los grandes esfuercios realizaos nos primeros años de la década del noventa pa llograr la desintegración de les estructures más poderoses y con mayor cubrimientu territorial, los grupos paramilitares tuvieron un nuevu impulsu a finales del cuatrieniu Gaviria. Foi según, con posterioridá a la muerte de Escobar en 1993, les Autodefenses Llabradores de Córdoba y Urabá (ACCU), sol mandu de Fidel y Carlos Castaño, protagonizaron una significativa espansión, col sofitu de cientos de desmovilizados del EPL, masacrados metódicamente, ellos y les sos families, poles FARC-EP y la disidencia de Francisco Caraballo.

La Catedral y fuga[editar | editar la fonte]

El 20 de xunu de 1991, el capo ingresó voluntariamente en prisión en cuenta de nun ser estraditáu a Estaos Xuníos.[37] Sicasí, pa faelo esixía al Gobiernu ―ente otres coses― que fora nuna cárcel esclusiva col argumentu de que podría correr peligru de muerte si ingresara nun correccional corriente. Asina'l Gobiernu autorizó les obres del allugamientu que se convertiría a posterior na peor vergüenza del sistema penitenciariu colombianu: llamáu La Catedral. Una cortil construyida «a midida», que s'alzaba nunos terrenes adquiríos pol mesmu Escobar, y que cuntaba con innumberables luxos pa él y los sos asociaos, amás d'una fuerte seguridá brindada pol Exércitu Colombianu nel so esterior, espaciu aereu acutáu y les autoridaes penitenciaries designaes pol estáu pa curiar la so reclusión que magar la mayoría yeren sicarios de Escobar con uniformes de guardia carcelaria.[38] A casi un añu del so encierre a principios de xunetu de 1992, Escobar convirtiérase nun extorsionista d'altu rangu. Dexó d'esportar cocaína y empezó a cobrar elevaes sumes de dineru a los demás narcotraficantes. Abarruntando de los sos más cercanos aliaos Galeano y Moncada pretextando qu'estos-y despintaben $20 millones, Escobar ordena la execución de dambos. La posterior purga ente los más cercanos a dambos capos y ente los sos familiares dexó unos 50 muertos. El Gobiernu y la Fiscalía al conocer de los graves fechos y p'evitar que Escobar siguiera delinquiendo dende la so cómoda prisión, ordenó'l treslláu d'este escontra un nuevu penal. Pero en condiciones escures que demostraron una vegada más el poder de corrupción y la medrana que xeneraba'l peligrosu narcotraficante depués de secuestrar al viceministru de Justicia Eduardo Mendoza y al direutor de prisiones del INPEC Coronel Hernando Navas quien antemanaron los movimientos del Gobiernu a Escobar al empar que s'afaya que los soldaos encargaos de xixilar les contornes del penal fueren sobornaos pol capo.

El 21 de xunetu de 1992 Escobar, el so hermanu Roberto y los sos homes fuxen de la prisión en patiscando unu de los murios traseros de la edificación construyíu con yelsu pa esti propósitu. El capo y los sos secuaces fuxeron caminando, arrodiando los montes y aprovechando la neblina que cubría la zona y l'apagón de la llamada Hora Gaviria.[39][40] El fuximientu del capo significó la más grande burlla al Gobiernu de Gaviria ante la opinión pública y la xusticia colombiana desprestixada internacionalmente. El Gobiernu tocáu no más fondo, creó'l Bloque de busca, un cuerpu conformáu pola Policía Nacional, l'exércitu y los cuerpos antidroga d'Estaos Xuníos pa cazar a los prófugos y desmantelar d'una vegada por toes el so imperiu criminal. Los líderes del Cartelu de Cali encargar de desencadenar nuevamente la guerra, al activar un carru bomba en Medellín qu'atribuyeron a los sos enemigos antioqueños. Estos ante l'arremetedura de les fuercies estatales, reactivaron la so campaña con una serie d'ataques nos qu'executaron a 30 uniformados y una xuez, ente setiembre y ochobre de 1992. Pero esta vegada la situación camudara sópito pal Cartelu: la muerte de Galeno y Moncada xeneró una quebra al interior de la organización. Diego Murillo Bejarano 'Don Berna', xefe de seguridá de los capos asesinaos y los hermanos Castaño, alliniar colos narcos del Valle nuna amplia alianza contra Escobar, qu'incluyía a oficiales corruptos del Bloque de Busca y dellos de los sos antiguos socios. Cola información que pudieron suministrar a les autoridaes solmenáronse perduros golpes a les redes del Patrón». El 28 d'ochobre, Tyson (Brances Alexander Muñoz), unos de los sos xefes militares más importantes, foi ablayáu nuna operación especial.

Escobar trató nesi momentu d'axustar el so reentrega y autorizara la rindición de dellos de los sos llugartenientes más cercanos, ente ellos el so hermanu Roberto, alies “Popeye”, “Otto” y la Mugre”, desencadenó en respuesta una nueva guerra total. Decenes de pistoleros executaron a un centenar de policías hasta febreru y los carros bomba remanecieron nes grandes ciudaes a partir d'avientu de 1992. Magar los mecanismos yá nun yeren tan sofisticaos; les perdes humanes y materiales fueron cuantiosas, pos los atentaos yá nun diben dirixíos a un oxetivu específicu, sinón que yeren totalmente indiscriminaos. En Medellín morrieron 19 persones, en Bogotá 39 y en Barrancabermeja 16. El Valle de Aburrá viose afeutáu por 3 ataques n'avientu del 92 y en Bogotá les esplosiones asoceder a partir de xineru de 1993: el 20 nel norte, el 30 frente a la Cámara de comerciu, mediando febreru en dos árees comerciales y n'abril 15 nel Parque de la 93.[34]

Magar la dura arremetedura de los terroristes, les autoridaes esaniciaron hasta marzu de 1993 a 100 sicarios y 10 xefes militares del Cartelu, ente los que se cuntaben El Chopu (Mario Castaño Molina), HH (Hernán Darío Henao) y El Palombu (Jhonny Edison Rivera), toos homes d'enfotu de Escobar. Tamién fueron prindaos 1900 sospechosos de pertenecer a la organización, y rindiéronse 18 altos mandos de la so ala militar. Esto ―sumáu a la derrota per bandes rivales de los sos grupos de gatilleros―, nuna guerra que dexó 300 muertos, terminó per debilitar decisivamente al grupu de Medellín qu'en 8 meses perdió'l 80 % de la so capacidá bélica. Como amestadura, el 30 de xineru fixo la so apaición pública una estructura paramilitar que se autodenominó Los Pepes ('Perseguidos por Pablo Escobar), detrás de la que taben les Castañal y que se dedicaría a matar a los testaferros, contadores, abogaos y familiares del capo, como tamién a destruyir les sos propiedaes y minar les sos finances.[34]

Muerte[editar | editar la fonte]

Escobar foi arrequexáu poles fuercies armaes y poles amenaces que pesaben sobre la so familia. Trató d'axustar la so rindición, condicionándola a la salida del país de la so muyer y los sos fíos, pero esta vegada la so propuesta nun topó ecu ente'l poder Executivo. Magar llogró safar al Bloque de Busca mientres seis meses más, la muerte del so xefe de seguridá L'Anxelín (León Puerta Muñoz), n'ochobre de 1993, dexar desarimáu, al mandu yá de sicarios rasos. Finalmente, la esmolición pola situación de la so esposa y fíos ―abellugaos en Residencies Tequendama so estricta vixilancia policial dempués de buscar fallidamente asilu n'Estaos Xuníos y Alemaña― foi utilizada como carnada pol Gobiernu p'atraer a Escobar quien hasta esi momentu carecía problemes gástricos y presuntamente anunciara formar un grupu armáu denomináu Antioquia Independiente.[41]

El Bloque de Busca apurrir a la xera d'alcontrar a Escobar hasta que, dempués d'un añu y cuatro meses d'intensos llabores d'intelixencia, el 1 d'avientu de 1993,[42] consiguió rastrexar y alcontrar seis llamaes que Escobar fíxo-y al so fíu.

Primeramente unidaes d'intelixencia de señales de la DIJIN alcontraren por aciu teunoloxía francesa y británica adquirida pola Policía Nacional en 1991 y operada por oficiales y suboficiales d'intelixencia de la Policía colombiana.[43] Nuna entrevista con Gilberto Rodríguez Orejuela, ésti dixo ayudar a la compra de dicha teunoloxía.

El día 2 d'avientu de 1993, un día dempués de cumplir 44 años Escobar realizó dos llamaes al so fíu de les cualos la postrera ,al ser enllargada, dexó a les autoridaes dar col so allugamientu nuna casa nel barriu Los Olivos en Medellín.[44] Al trate acorrexáu, Pablo Escobar intentó escapar, pero morrió mientres la fuxida d'un disparu nel corazón.[45]

De la so muerte esisten delles hipótesis:

  • Miembros del Bloque de Busca col cuerpu de Pablo Escobar, muertu nun tirotéu tres 17 meses d'intensa busca.
    Suicidar por aciu un disparu debaxo del oyíu,[46][47] lo que se vio na exhumación del cadabre. Esta versión coincide col lema de los Los Extraditables: «Preferimos una tumba en Colombia a una cárcel n'Estaos Xuníos» y ye la versión que defende la so familia.[46]
  • Disparó-y un francotirador del grupu Los Pepes.[48]
  • Disparó-y un oficial de la DIJIN que formaba parte del Bloque de Busca.[48]
  • Foi acribilláu por un escuadrón del Bloque de Busca.[51] Esta escena representar nun célebre cuadru de Botero,[52] y ye la versión oficial.

La muerte de Escobar xeneró distintes reaiciones: la so familia y los sos protexíos lloraron la so muerte, y al so entierru asistieron miles de persones, na so mayoría de los barrios probes de Medellín. Pero la prensa y el Gobiernu considerar un trunfu na llucha contra les drogues y el principiu del fin del tráficu d'estupefacientes, lo que nun asocedió hasta la fecha; anguaño guerrilleros, paramilitares y grupos de delincuencia entamada conocíos como Bacrim (Bandes Criminales) apuéstense'l negociu del narcotráficu. Anque darréu al so abatimientu, los cartelos de Cali y Norte del Valle tuvieron control del narcotráficu hasta les sos respeutives disoluciones.

Ente los mitos sobre la so muerte figura unu que diz que nun morrió, que contrató a un doble y que ta escondíu esfrutando del so dineru.[53][46]

Ente quien lo consideren muertu, entá la so imaxe sigue bien vixente y ye utilizada políticamente. Les sos semeyes viéndense al llau de les del Che Guevara. Inclusive en dellos sitios inda ye veneráu como un santu y na so tumba deposítense ufriendes. La so lleenda forma parte del circuitu turísticu de Medellín. La so facienda nel campu agora ye un muséu visitáu per miles de turistes al añu.[54] La so imaxe tien tantu pesu que sigue siendo utilizada inclusive pa les campañes polítiques,[55] la venta de camisetes o remeres n'Austria, Estaos Xuníos, Guatemala y Méxicu,[56] la venta d'álbum de figurines pa neños,[53] relós cola so imaxe y llibros sobre la so vida.[54]

Exhumación[editar | editar la fonte]

El cadabre de Pablo Escobar foi desenterráu'l 28 d'ochobre de 2006 a pidimientu de dalgunos de los sos familiares col propósitu de tomar una muestra del ADN pa confirmar la presunta paternidá d'un fíu estramatrimonial y estenar cualquier dulda sobre la identidá del cuerpu que llevaba 12 años soterráu xunto a los sos padres. Un videu del momentu foi tresmitíu pola cadena RCN fechu que disgustó al so fíu Juan Sebastián Marroquín (Juan Pablo Escobar) quien acusó al so tíu, Roberto Escobar Gaviria y al sobrín del capo Nicolás Escobar ―que coordinó l'actu― de ser "mercaderes de la muerte".[57][58]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. URL de la referencia: https://www.findagrave.com/memorial/6202410/pablo-escobar.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. 4,0 4,1 4,2 Amanda Macias (21 de setiembre de 2015). «10 facts reveal the absurdity of Pablo Escobar's wealth» (inglés). Business Insider. Consultáu'l 3 de mayu de 2016.
  5. Pablo Petovel (2 d'avientu de 2015). «Pablo Escobar, siete años siguíos na clasificación de Forbes». Diariu El Salvador. Consultáu'l 3 de mayu de 2016.
  6. «Forbes History: The Original 1987 List Of International Billionaires» (inglés). Forbes Magacín (1987). Consultáu'l 23 de febreru de 2014.
  7. Fútbol, droga y muerte en Colombia Borja Formosu nel blogue Versión bien orixinal del diariu El País, 20/05/2010
  8. «Confiésase "Popeye", mano derecha de Pablo Escobar». Caracol Radio. Consultáu'l 13 de payares de 2014.
  9. «Una estrataxema ganó al criminal más buscáu del mundu». eltiempo.com. Consultáu'l 26 d'abril de 2014.
  10. «¿Ye'l "Chapo" Guzmán el Pablo Escobar del sieglu XXI?». BBC. Consultáu'l 26 d'abril de 2014.
  11. «Pablo Escobar Gaviria – Una Lleenda nel Mundu del Narcotráficu» (castellanu). Consultáu'l 22 de xunetu de 2017.
  12. José Obdulio tuvo que lluchar contra'l so apellíu. Dende hai 20 años tocólu capotear les circunstancies de ser el primu de Pablo Escobar Gaviria
  13. «Aeropuertu Municipal de Frontino agora va llevar el nome de Guillermo Gaviria Echeverri como reconocencia a unu de los fíos más pernomaos de la rexón», artículu del 5 d'agostu de 2004 nel sitiu web de la presidencia de Colombia.
  14. Partida de bautismu de Pablo Emilio Escobar Gaviria de fecha 4 d'avientu de 1949, que reposa na parroquia de San Nicolás de Rionegro, Antioquia, Colombia.
  15. «El fíu desconocíu de Pablo Escobar quier crear el so propiu cartelu, pero musical». Diariu El Tiempu (18 de mayu de 2009).
  16. «La familia de Pablo Escobar demanda a un cantante que diz ser primoxénitu del capo». Soitu.es (22 de mayu de 2009).
  17. «so-identidá/20090522/nota/816345.aspx Verdaderu fíu de Pablo Escobar esmazcara a suplantador de la so identidá». W Radiu (22 de mayu de 2009).
  18. «Pablo Escobar's 'fake' son: Meet the Narcos drug lord's 'long-lost child'» (inglés). Daily Star (30 d'ochobre de 2015).
  19. «El fíu de Pablo Escobar pide perdón» (10 de payares de 2009). Consultáu'l 6 de xineru de 2018.
  20. Video familiar de la exhumación de Escobar
  21. ¿Qué van faer con tres dientes de Pablo Escobar? ¿Pablo Escobar foi unu de los mas buscaos? El Tiempo, 12 de payares de 2006, páxs. 1-4.
  22. «tiempu_de_los narcos_filantropicos_como_pablo_escobar/ Mujica: terminóse'l tiempu de los narcos filantrópicos como Pablo Escobar». unoticias.com. Archiváu dende l'tiempu_de_los narcos_filantropicos_como_pablo_escobar/ orixinal, el 23 de febreru de 2014. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  23. «puxanza-y-l'entierru-del-futbol-colombiano/131202104406 Pablo Escobar, la puxanza y l'entierru del fútbol colombiano». eldeber.com.bo. Archiváu dende l'puxanza-y-l'entierru-del-futbol-colombiano/131202104406 orixinal, el 5 d'avientu de 2013. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  24. frontline: drug wars: thirty years of america's drug war. http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/drugs/cron/. Consultáu'l 20 de xunetu de 2008. 
  25. «Los Caballeros de la Cocaína - Capítulu III». derechos.org. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  26. «Dato del medrosu narcotraficante Pablo Escobar». panamaamerica.com. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  27. «La confidente de Pablo Escobar desatapar nun polémicu llibru». elmundo.es. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  28. «Lo malo y lo bono». elmundo.com. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  29. «Fabio Restrepo, l'actor que tamién foi víctima de Pablo Escobar». elcolombiano.com. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  30. «Pablo Escobar, el capo que arrodilló a un Estáu». rtve.es. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  31. «Pablo Escobar, tres el rastru del Patrón: l'arremetedura contra la Xusticia», artículu nel diariu El Espectador (Bogotá).
  32. «Pablo Escobar's Son: 'Forbes Is Lying'» (inglés). Forbes Magacín (15 de payares de 2011). Consultáu'l 23 de febreru de 2014.
  33. Colombia: 10 años ensin Escobar
  34. 34,0 34,1 34,2 34,3 34,4 34,5 34,6 34,7 «Escobar: 17 años d'historia del criminal». El Tiempo (2 d'avientu de 1993). Consultáu'l 16 d'agostu de 2012.
  35. «John Jairo Vásquez Velásquez, alies "Popeye", rellata la manera como s'entamó l'atentáu contra'l líder políticu Luis Carlos Galán», artículu nel sitiu web Wradio (Colombia).
  36. «Esplosión Avianca HK-1803, vuelu 203 - 20 años (RCN TV - 1/3)», video nel sitiu web YouTube.
  37. Alberto Villamizar y Maruxa Pachon en 1996
  38. «La única bona obra de Pablo Escobar». hoy.es. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  39. «La Catedral: Toma, Pasu a Pasu». eltiempo.com. Consultáu'l 23 de febreru de 2014.
  40. «Esperando a Escobar». selmana. Consultáu'l 23 de febreru de 2014.
  41. http://www.verdadabierta.com/la historia/la historia-de-les-auc/3862-pablo-escobar-autodefenses-ramon-isaza-magdalena-mediu-colombia
  42. «L'últimu día de Pablo Escobar», artículu del 2 d'avientu de 1993 nel diariu El Tiempu (Bogotá).
  43. «Percorriendo los escenarios de Pablo Escobar». elmundo.es. Consultáu'l 3 d'avientu de 2013.
  44. http://www.semana.com/enfoque/articulo/la casa-onde-murio-pablo-escobar/76498-3
  45. «domingu/el legáu-de-pablo-escobar-20-anos-despues-de-la so-muerte#.Up4C99LuLps El legáu de Pablo Escobar 20 años dempués de la so muerte». larazon.es. Consultáu'l 3 d'avientu de 2013.
  46. 46,0 46,1 46,2 «El Patrón nun morrió». laopinion.com.co. Consultáu'l 3 d'avientu de 2013.
  47. «Fíu de Pablo Escobar cree que'l so padre suicidóse». El Tiempo. Consultáu'l 3 d'avientu de 2013.
  48. 48,0 48,1 48,2 «Los Pepes, clave en muerte de Escobar». elcolombiano.com. Consultáu'l 3 d'avientu de 2013.
  49. «Hugo Aguilar y la historia de la persecución de Pablo Escobar». El Espectador. Consultáu'l 3 d'avientu de 2013.
  50. «"A Pablo Escobar matar Carlos Castaño"». elespectador.com. Consultáu'l 3 d'avientu de 2013.
  51. «muerte-de-pablo-escobar A venti años de la muerte de Pablo Escobar». espanol.rfi. Consultáu'l 3 d'avientu de 2013.
  52. «muerte-de-Escobar-por-Botero-269358101.html La muerte de Escobar, por Botero». Telemundo. Consultáu'l 7 de setiembre de 2017.
  53. 53,0 53,1 «En Medellín, Pablo Escobar tien un álbum pa neños», artículu del 12 d'agostu de 2012 nel sitiu web BBC (Londres).
  54. 54,0 54,1 La rellación bipolar de Colombia con Pablo Escobar, BBC
  55. Discutiniu por valles que comparen a Pablo Escobar con Iván Márquez
  56. Pablo Escobar impon la moda en Méxicu
  57. «La exhumación de Pablo Escobar», artículu nel sitiu web Selmana. Consultáu'l 23 de febreru de 2014.
  58. «Familiares desenterraron cadabre de Pablo Escobar pa verificar dafechu la so identidá», artículu nel diariu El Tiempo (Colombia). Consultáu'l 23 de febreru de 2014

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]