Orreaga

Coordenaes: 43°00′50″N 1°18′17″W / 43.01376679°N 1.30468681°O / 43.01376679; -1.30468681
De Wikipedia
Orreaga
Alministración
País España
Comunidá foral Navarra
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Roncesvalles (es) Traducir Luis Echeverría Echávarren
Nome oficial Orreaga (eu)[1]
Roncesvalles (es)[2]
Nome llocal Orreaga (eu)
Códigu postal 31650
Xeografía
Coordenaes 43°00′50″N 1°18′17″W / 43.01376679°N 1.30468681°O / 43.01376679; -1.30468681
Orreaga alcuéntrase n'España
Orreaga
Orreaga
Orreaga (España)
Superficie 15.1 km²
Altitú 923 m
Llenda con Luzaide, Auritz y Orbaizeta (es) Traducir
Demografía
Población 19 hab. (2023)
- 12 homes (2019)

- 10 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Navarra
0% de España
Densidá 1,26 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
roncesvalles.es
Cambiar los datos en Wikidata
Puerta de San Juan, en Roncesvalles.

Orreaga (en castellanu: Roncesvalles y oficialmente Orreaga/Roncesvalles) ye un conceyu de la Comunidá Foral de Navarra, asitiáu na merindad de Sangüesa, na contorna d'Auñamendi y a 47,7  km de la capital de la comunidá, Pamplona. La so población ye de 19 habitantes (2023)[3][4].

Xeografía física[editar | editar la fonte]

El puertu de Roncesvalles correspondía d'antiguo a la collada axial de Ibañeta (1066 m), vía de camín natural que s'utilizó dende la prehistoria p'aportar a la península ibérica. El puntu de mayor altitú del conceyu ye'l visu del monte Orzanzurieta, con 1567 msnm.

Les cases ya instituciones relixoses y d'atención a los pelegrinos xacobeos topar nel pueblu de Roncesvalles, asitiáu xunto a Ibañeta, onde arrinca la famosa llanada na que los cantar de xesta alluguen la batalla contra los carolinxos. Roncesvalles, al cabu del tiempu, sigue siendo enclave fundamental pa los pelegrinos del Camín de Santiago. Por Ibañeta y Roncesvalles entra'l llamáu Camín Francés, el mesmu que percorrió Aymeric Picaud nel sieglu XII, que fúndese na villa d'Obanos, mui cerca de Puente la Reina, col otru que procede del Somport d'Huesca, tamién nos Pirineos, conocíu por Camín Aragonés.

Llocalidaes estremeres[editar | editar la fonte]

El conceyu de Roncesvalles llinda pel norte, na collada de Ibañeta, col de Valcarlos, conceyu navarru transpirenaico, y pel sur col de Burguete, la que foi primer población de la contorna, llamada entós Burgu de Roncesvalles. Al este llenda col conceyu d'Orbaiceta.

Historia[editar | editar la fonte]

Cadenes allugaes na colexata de Roncesvalles que sirvieron d'inspiración pa formar l'escudu de Navarra.

Roncesvalles foi de siempre vía de camín pa entrar na península ibérica. Por Roncesvalles enfusaron fundamentalmente los celtes, los bárbaros (409), los godos que s'establecieron a lo llargo de la conca del Duero, y naturalmente el rei Carlomagno col más poderosu exércitu del sieglu VIII, camín de la ciudá de Zaragoza. Carlomagno, yá que foi ganáu en Zaragoza, decidió, camín del so reinu, amenorgar a ruines la capital de los vasconos, Pamplona. Foi al regresu, nos Pirineos, ente la collada de Ibañeta y la fondalada de Valcarlos, onde hubo de sufrir una contundente emboscada por partíes de nativos vasconos, a los que-yos resultó fácil provocar un escalabru xeneral a base de llanzar roques y dardos. La Chanson de Roland, escrita en dalgún llugar de Francia escontra finales del sieglu XI, concibió'l desastre nel llanu, ente Roncesvalles y la villa de Burguete, y los atacantes yá nun yeren vasconos, sinón sarracenos, quien en realidá nunca llegaron a espandir los sos dominios tan al norte.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución de la población[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Roncesvalles ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Política y alministración[editar | editar la fonte]

Alministración municipal[editar | editar la fonte]

Estos son los últimos alcaldes de Roncesvalles:

Llista d'alcaldes
Periodu Nome del alcalde Partíu políticu
2003 Luis Echeverría Echávarren AER (Agrupación Eleutores Roncesvalles).
2003–2007 Luis Echeverría Echávarren AER (Agrupación Eleutores Roncesvalles).
dende 2007 Luis Echeverría Echávarren AER (Agrupación Eleutores Roncesvalles).

Economía[editar | editar la fonte]

La economía de Roncesvalles basar nes rentes que se llogren de les tierres del conceyu (esplotación forestal principalmente), de dalguna esplotación agrícola-ganadera esistente nel conceyu y sobremanera de les actividaes hosteleres.

La economía llocal ta anguaño empobinada a l'atención de los pelegrinos y turistes, por cuenta de la condición de Roncesvalles como tradicional primer etapa n'España del Camín de Santiago.

A pesar de la so escasa población, el pueblu cunta con una notable ufierta d'agospéu: un hotel, un edificiu d'apartamentos turísticos, dos hostales y un abellugu de pelegrinos que depende de la Colexata. Roncesvalles tien una oficina de turismu, un muséu y una oficina del pelegrín. L'hotel y los hostales tienen amás chigre-restorán.

Sía que non, el caltenimientu del complexu históricu-artísticu entepasa los recursos municipales y esixe l'aportación económica d'instancies oficiales.

Tresportes y comunicaciones[editar | editar la fonte]

Tresporte interurbanu[editar | editar la fonte]

Roncesvalles ta comunicada per carretera per mediu d'autobuses con orixe y destín en Pamplona[5] y otres llocalidaes de Navarra. Amás, hai serviciu de taxis de delles llocalidaes d'alredor.[6]

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Monumentos relixosos[editar | editar la fonte]

Hospital de Pelegrinos[editar | editar la fonte]

Mausoléu de Sancho VII "El Fuerte" de Navarra allugáu na Colexata de Roncesvalles.

L'Hospital fundáu pol obispu de Pamplona Sancho Larrosa, cola collaboración d'Alfonsu I el Batallador y dellos nobles. Los papes tomar dende un principiu so la so proteición. Dende'l so fundación haber rexíu un Cabildru de canónigos regulares de San Agustín. En 1984 pasó a depender del arzobispáu de Pamplona. El Prior sigue ostentando'l títulu medieval de Gran Abá de Colonia. El cargu de «hospitalero» llevar un canónigu. Nel sieglu XVII partíense 25 000 raciones añales ente los pelegrinos.

L'hospital qu'esiste anguaño foi diseñáu en 1792 pol arquiteutu José Poudez, llevantándose ente 1802 y 1807 colos criterios de l'arquiteutura neoclásica. Consiste nun gran bloque horizontal con trés plantes escontra'l patiu y cuatro escontra l'este, apenes marcáu por ventanales cuadrangulares, y al que s'apuerta por un portal con arcu de mediu puntu enmarcáu por pilastres, frisu y frontón triangular.

Capiya de Sancti Spiritus[editar | editar la fonte]

Tamién conocida como Silu de Carlomagno por suponese que'l so orixe deber al enterramientu de combatientes francos cayíos nel 778, lo que nun ye inverosímil. Remontar al sieglu XII, polo que ta considerada la edificación más antigua de Roncesvalles.

El Sancti Spiritus hai que consideralo templu funerariu, pero nun foi llugar d'enterramientu perpetuu nel medievu. Yera la cortil en que s'oficiar mises polos pelegrinos finaos nel hospital que, soterraos n'otru llugar, una vegada trescurríu un tiempu los sos restos yeren depositaos na güesera so la capiya exenta.

Ilesia de Santiago o de los Pelegrinos[editar | editar la fonte]

Sancho «el Fuerte» (rei de Navarra) na Batalla de las Navas de Tolosa nuna vidrera en Roncesvalles.

Pequeña ilesia gótica del sieglu XIII, asitiada xunto al Silu de Carlomagno. Ye una senciella fábrica de planta rectangular con dos tramos qu'inclúin la cabecera recta y bóveda de crucería simple. Unes columnes de fuste cilíndricu sirven de soporte pa la cubierta. Nel so interior hai una figura del Apóstol Santiago. L'esterior tien murios de sillar irregular, ensin contrafuertes, con una portada d'arcu apuntáu y Crismón.

Foi utilizada como parroquia hasta'l sieglu XVIII. Quedó ensin cultu mientres un llargu periodu hasta que foi restaurada por Florencio Ansoleaga nel sieglu XX, quien abrió un pequeñu óculo sobre la puerta ya incorporó la mítica y llexendaria campana qu'empobinaba a los pelegrinos na capiya qu'había na collada de Ibañeta: la capiya de San Salvador.

Ilesia de la Real Colexata de Santa María[editar | editar la fonte]

La ilesia colexata de Santa María ye la fábrica más luxosa de Roncesvalles y el meyor exemplu navarru del góticu, non yá francés, sinón del más puru de l'Île de France. Acueye una preciosa imaxe de la Virxe del sieglu XIV. El templu actual construyóse gracies a Sancho'l Fuerte (1194-1234), quien lo escoyó como llugar d'enterramientu. Nun hai datos concretos sobre les feches de la construcción de la ilesia, pero sábese que foi a principios del sieglu XIII, ente 1215 y 1221.

La Colexata sufrió importantes desperfectos, causaos principalmente por delles quemes asocedíos en 1445, 1468 y 1626. A empiezos del sieglu XVII, el so estáu de deterioru y casi abandonu favoreció la so reconstrucción, que tomó tou la cortil colexal, especialmente a la ilesia y al claustru. Amazcaróse l'interior góticu y dióse-y forma barroca salvu nel presbiteriu y el tramu de nave que-y preciede, onde quedaron a la vista los elementos góticos.

Capiya de San Agustín[editar | editar la fonte]

Capiya de Santiago.

De planta cuadrada cubierta con bóveda de terceletes con lligadures de nervios más ellaboraos que los de la ilesia y les claves decoraes. La bóveda sofitar en cuatro ménsules de gran tamañu que representen unos ánxeles.

L'esterior preséntase como un bloque cúbicu de sillería, con ciertu aspeutu de fortaleza; d'ende que n'ocasiones se -y denomine torre de San Agustín. Unos contrafuertes adosaos a les esquines que lleguen hasta la cubierta piramidal refuercen el conxuntu, que data del sieglu XIV. Nel centru de la capiya asítiase'l sepulcru de Sancho VII el Fuerte.

Tamién hai que reseñar una serie d'escultures rellacionaes coles obres del claustru de la Catedral de Pamplona. Trátase de dos capiteles que representen el Pecáu orixinal y l'Espulsión del Paraísu, que cabo pensar formaron parte del claustru góticu.

Mesa de Roldán.

Monumentos civiles[editar | editar la fonte]

Albergue de pelegrinos Itzandeguía[editar | editar la fonte]

A unos cien metros de la capiya del Sancti Spiritus, en cantu d'una pequeña fondigonada de verdes pacionales, tópase una edificación envuelta en misteriu. Domenico Laffi escribiera que la capiya funeraria taba mui cerca del hospital de pelegrinos. Asitiar a occidente, lo que paez coincidir col allugamientu de Itzandegia. «Ye un gran y bellu hospital nel que los pelegrinos pueden permanecer tres díes. Pueden comer y dormir, y tratar perbién».

L'edificiu ye una casona de piedra de 32 x 12 metros. Consta de nave única de seis tramos, que la so cubrición sostienen cinco arcos apuntaos que fuelguen sobre los murios, que de la mesma se sofiten en diez contrafuertes, cinco per cada llau. Tien dos accesos, unu mayor, anchu como pal pasu de carros, vueltu de llombu a Roncesvalles, alzáu casi un metro sobre'l suelu, desnivel que nun esistiría hasta tantu nun foi edificada la casa casi adosada. La otra puerta, menor, nel llateral derechu, dexa'l pasu a la única planta, que n'otru tiempu debió de cuntar con otra cimera.

Ye edificiu ciegu, salvo la escasa lluz que dexen pasar seis aspilleras, verticales y estreches, a lo cimero del muriu que da al mediudía. La última restauración terminó col Xacobeo 1993. La mayor parte de los contrafuertes esteriores sumiera al igual que los arcos de la bóveda, «recuperándose sobre'l modelu de los trés qu'entá se calteníen», anotaron los profesores Miranda y Ramírez. Pero nun paez que fuera asina, porque por delles fotografíes d'antaño puede comprobase cómo la estructura medieval fuera alteriada, afecha a los requerimientos del caserío rural en que se convirtiera, con amplios ventanales, puertes pa distintos cometíos y dependencies axacentes. Nin siquier taben los gruesos contrafuertes.

Muséu y biblioteca[editar | editar la fonte]

Ocupen un edificiu yustapuestu a la Casa Prioral formando un bloque horizontal. Consta de trés niveles n'altor y un amenorgáu áticu de óculos. Nel segundu cuerpu ábrese una arcada sobre pilastres acanalaes.

La Biblioteca

Entiende más de 15 000 volumes de too tipu de materies, anque destaquen les obres sobre cuestiones teolóxiques, filosófiques y d'historia eclesiástica. Hai volumes en distintes llingües: hebréu, griegu, llatín, vascuenciu ya inclusive chinu. Dalgunes de les pieces más interesantes, como'l códiz La Pretiosa (del sieglu XIV), esponer nel Muséu de la Colexata.

Inda caltién una importante seición d'Archivu Históricu conformáu a lo llargo de los casi nueve sieglos d'esistencia del hospital, qu'inclúi pergaminos, llibros d'alministración, documentos relativos a la historia interna y les repercusiones esteriores de la vida capitular, etc.

El Muséu

Axedrez de Carlomagno.

Asitiáu na planta baxa del edificiu, recueye gran cantidá d'oxetos d'arte representativu de la Colexata, qu'inclúin escultura, pintura y orfebrería, según muebles, tapices, monedes y llibros de gran interés bibliográficu.

N'escultura destaquen la estatua d'una figura femenina sedente, gótica del sieglu XIV, y una talla de San Miguel fechada nel segundu terciu del sieglu XVI. Coles mesmes, dellos relieves y estatues que formaben parte del retablu mayor de la Colexata, realizáu ente 1618 y 1624.

En pintura lo más destacable ye'l trípticu de la Crucifixón (escuela noreuropea del sieglu XVI), vencíu a la Colexata en 1720 por doña Jerónima Jiménez d'Esparda, d'orixe aparentemente flamencu. Una tabla de la Sagrada Familia, realizada por Luis de Morales, que guarda semeyanza cola de la Catedral Nueva de Salamanca. El llenzu del martiriu de San Llorienzo, barrocu de la primer metá del sieglu XVII, según otru de Judith portando la cabeza de Holofernes.

N'orfebrería hai que resaltar una formosa arqueta de plata dorao, cubierta de finu llabor de filigrana y fechada ente 1274 y 1328. Esiste otra arqueta de plata parcialmente dorao, que se fechó nel sieglu XVI, que'l so interés anicia en qu'aprovecha medallones y relieves de la dómina medieval.

Figuren tamién los relicarios y especialmente el denomináu «Axedrez de Carlomagno», llamáu asina pola so disposición en damero. Esta pieza, adscrita al góticu de la segunda metá del sieglu XIV, ta formada por un alma de madera, forrada de llámines de plata parcialmente dorao, esmaltes tresllúcíos y vidriu.

La famosa esmeralda de Miramamolín, que s'identifica, según la lleenda, cola que Sancho VII el Fuerte arrampuñó del turbante al rei moru na Batalla de las Navas de Tolosa, arriendes de la cual incorporóse, como un símbolu, al escudu de Navarra. El evangelario nel que xuraben fidelidá los reis de Navarra, obra d'orfebrería románica.

Cultura[editar | editar la fonte]

Apuntes sobre toponimia roncesvaliana[editar | editar la fonte]

Los topónimos llatinos y romances, emplegaos dende la Edá Media pa referise al enclave pirenaicu, son munchos y variaos, magar dalgunos hai que consideralos parcialmente erróneos por causa de males interpretaciones de copistas y de personaxes bien alloñaos de Navarra, a grafíes derivaes d'otres equivocaes o a intentos por enmendar lo que se suponía que taba mal escritu. Ensin escosar la llista, he ende los tocantes a Roncesvalles:

  • Errozabal
  • Roncidevallibus
  • Roncisdevalles
  • Roncisdevallis
  • Roncisvalle
  • Roncisvallis
  • Roncisvals
  • Ronsasvals
  • Ronzalsvals
  • Roscidavallis
  • Rozavalles
  • Runcevallis
  • Runciavallis
  • Runciavalle
  • Runzasvals
  • Rainchevaux
  • Rencelvals
  • Rencesvals
  • Renceval
  • Renchevax
  • Rescesval
  • Roncallis
  • Ronças
  • Ronçasvals
  • Roncavallis
  • Roncavalls
  • Roncavallus
  • Roncesvalls
  • Roncevall
  • Roncevallis
  • Roncesvalhes
  • Roncevax
  • Roncevaux.

Ibañeta tamién concitó múltiples referencies, muncho más imprecises por cuenta de les reminiscencies legendaristas de paraxa tan especial:

  • «Pyrenei zusmiu»
  • «Pyrenei saltus summitate»
  • «Summi Portus»
  • «Vertex Pyrenei Wasconum»
  • «Vertice montis qui dicitur Ronsasvals»
  • «Summi montis verticae»
  • «qui dicitur Ronsasvals»
  • «Montis qui dicitur Runciavallis»
  • «Capella Caroli»
  • «Capella Rotolandi»
  • «Hospital Rollandi»
  • «Hospitale Rotolandi»
  • «Hospital de Summo Portu»
  • «Hospital Sant Salvador de Summi Port»
  • «Monasterium Sant Salvador de Ybenieta»
  • «Monasterium Sanctus Salvator»
  • «Hospitale de Sancti Salvatoris»
  • «San Salvador de Ibañeta»
  • «Ecclesia Sancti Salvatoris».

L'altu de Valcarlos conocióse como:

  • Portus Cisere
  • Puertu de Císera
  • Portus Ciséreos y
  • Porz de Sizer

Esti topónimu nun tien de confundir se col Port de Cize propuestu por Picaud, rellacionáu cola travesía romana de los cumes. El Valcarlos puramente dichu deriva de Vallis Caroli y Karlestal, espaciu que cabo encuadrar ente la frontera internacional de Arnéguy y el portiellu de Moccosalia, onde la tradición supunxo acampando a Carlomagno mientres los vasconos aniquilaben a la retaguardia.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Esiste una importante devoción pola Virxe de Roncesvalles en tol Pirinéu navarru. El 8 de setiembre festexa'l Día de la Virxe de Roncesvalles, patrona de Roncesvalles.

Mientres los domingos y festivos de mayu y xunu suelen allegar en romería les parroquies de los valles y pueblos de la redolada ya inclusive de Pamplona.

Lleendes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Euskaltzaindia.
  3. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  4. oficina de rexistru
  5. Llinia Roncesvalles. Camín de Santiago (Autocares Artieda)
  6. Tresportes (Real Colexata de Roncesvalles)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]