Organización pa la Lliberación de Palestina

De Wikipedia
Organización pa la Lliberación de Palestina
organización política y coalición política (es) Traducir
Llocalización
Gobiernu provisionalBandera de Palestina Autoridá Nacional Palestina
Sede Al-Bireh
Direición Estáu de Palestina
Historia
Fundación28 mayu 1964
Fundador Ahmed Shukeiri (es) Traducir
Organigrama
Presidente Mahmud Abás (29 ochobre 2004)
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Organización pa la Lliberación de Palestina (OLP) ye una coalición de movimientos políticos y paramilitares creada pol Conseyu Nacional Palestín en Xerusalén Esti en mayu de 1964 so los auspicios de la Lliga Árabe,[1][2] y considerada por ésta dende ochobre de 1974, como la "única representante llexítima del pueblu palestín".[3] Aquel mesmu añu, l'Asamblea Xeneral de la ONX reconoció a la OLP como representante del pueblu palestín, otorgándo-y la condición d'observadora.[4]

El so primer oxetivu declaráu yera la destrucción del Estáu d'Israel por aciu la "llucha armada" y primeramente yera controlada pol gobiernu exipciu. La carta orgánica orixinal de la OLP llamaba abiertamente a l'aniquilación d'Israel, según el retorno de los refuxaos palestinos que fuxeron o fueron espulsaos d'Israel mientres la guerra árabe-israelina de 1948, y l'autodeterminación de los árabes palestinos, que nesi momentu atopar so la ocupación xordana y exipcia de los territorios de Cixordania y la Franxa de Gaza respeutivamente. En dicha carta la creación d'un Estáu palestín nun yera mentada, anque darréu[¿cuándo?] la OLP adoptó la idea de fundar un Estáu independiente pa los palestinos dende'l Ríu Xordán hasta'l Mar Mediterraneu[ensin referencies].[5] Más apocayá,[¿cuándo?] la OLP adoptó la solución de do Estaos, con Israel y un Estáu palestín viviendo en paz, anque dellos líderes palestinos de l'agrupación, incluyendo a Yasir Arafat y Faisal Husseini[ensin referencies], siguieren declarando[¿cuándo?] que'l so oxetivu siguiera siendo la "lliberación" de toa Palestina.[5][6] En 1988, producióse la declaración d'independencia de Palestina pola OLP.

En 1993 el líder de la OLP, Yasir Arafat, reconoció l'Estáu d'Israel nuna carta oficial unviada al Primer Ministru israelín Isaac Rabin. En respuesta a la carta de Arafat, Israel reconoció a la OLP como "llexítimu representante del pueblu palestín", dando entamu a los Alcuerdos d'Oslu y a l'Autoridá Nacional Palestina. Arafat foi'l máximu dirixente del Comité Executivu de la OLP dende 1969 hasta la so muerte nel 2004, siendo asocedíu por Mahmud Abbas na conducción de la organización.

Historia[editar | editar la fonte]

Creación[editar | editar la fonte]

La OLP foi creada en Xerusalén Esti na primer xunta del Conseyu Nacional Palestín ente'l 28 de mayu y el 2 de xunu de 1964, arriendes d'una resolución de la Lliga Árabe adoptada nel so cume d'El Cairu (República Árabe Xunida) en xineru del mesmu añu, pola que s'encamentaba la creación d'una organización representativa del pueblu palestín. Primeramente foi sofitada y controlada pol gobiernu exipciu de Gamal Abdel Nasser, pero subordinándola a les sos ambiciones panarabistes.[1][2]

L'oxetivu yera crear un grupu que s'alzara como gobiernu de los refuxaos palestinos de la Guerra árabe-israelina de 1948. El primer presidente de la OLP foi Ahmed Shukeiri, un abogáu palestín-exipciu. El Exércitu pola Lliberación de Palestina crear pa ser l'ala armada de la organización, pero nunca llegó a funcionar como un exércitu en toa regla.

Arafat, presidente[editar | editar la fonte]

En 1967, dempués de la Guerra de los Seis Díes y la derrota de los estaos árabes, Shukeiri arrenunció como líder de la OLP en favor de Yahya Hammuda, un candidatu más nuevu, partidariu de Nasser. Nasser diose cuenta de que la OLP perdía posiciones como ente representativu de los palestinos frente a grupos como Fatah en Kuwait y el Movimientu Nacionalista Árabe (MNA) n'Iraq qu'empezaron la llucha contra Israel emplegando táctiques de guerra de guerrilles; nun se tuvo en cuenta que los palestinos queríen un movimientu independiente de los estaos árabes. A Yahya Hammuda asoceder al mandu de la organización Yasir Arafat (conocíu ente los árabes col llamatu de Abu Ammar).

Actividaes[editar | editar la fonte]

Les actividaes armaes de la OLP tres 1969 fueron les mesmes de los grupos armaos que constituyíen la organización, como Fatah o'l Frente Popular pola Lliberación de Palestina. El FPLP y otros grupos radicales abandonaron la OLP en delles ocasiones porque pensaben que Arafat nun yera lo suficientemente duru con Israel y poles negociaciones de paz que más tarde llevaría a cabu.

Les armes de la OLP yeren suministraes pola XRSS, qu'apurría armamentu a los estaos árabes dende los años 50. De manera avezada la OLP nun recibía les armes direutamente de los soviéticos, sinón d'intermediarios. Tres la revolución libia en 1969 (Revolución verde) el presidente d'aquel estáu, Muammar al-Gaddafi, abastecía a los miembros de munchos grupos de la OLP con armamentu que mercaba de la URSS.

Actualidá[editar | editar la fonte]

En 1993, los Alcuerdos d'Oslu terminaben col estáu de guerra ente Israel y la OLP, pero unes cuantes facciones yeren contraries a abandonar la llucha permanente contra l'estáu d'Israel, como la FPLP-CG y el Frente Democráticu pola Lliberación de Palestina (FDLP). Tres la muerte d'Arafat n'ochobre del 2004, tomó les riendes de la OLP y de Fatah Mahmud Abbas. Los Alcuerdos d'Oslu tamién crearon un órganu de gobiernu palestín autónomu, l'Autoridá Nacional Palestina (ANP), pero la OLP caltiénse como un factor bien importante na política palestina por cuenta de les sos grandes reserves económiques y a qu'entá sirve de "paragües" de dellos grupos armaos palestinos (Movimientu de la Resistencia Islámica-Hamas y la Yihad Islámica, por casu). Estos dos grupos tienen continues desavenencies cola OLP por causa del so calter islamista, yá que nun plantegen la llucha con Israel como un conflictu colonialista ya imperialista (como fai la OLP) sinón como un conflictu de fe, nel que se lleva a cabu una guerra santa contra l'enemigu xudíu.

Conflictos[editar | editar la fonte]

Al tomar el control de la OLP, Arafat tenía que lluchar contra los estaos árabessobremanera contra Exiptu y Siria, pa crear un frente palestín sólidu ya independiente. En delles ocasiones los estaos árabes faíen frente a la OLP, bien porque queríen caltener la so influencia sobre la organización y los palestinos, bien por defender los sos propios intereses cuando la OLP nun respetaba la so soberanía.

Batalla de Karamé[editar | editar la fonte]

El 21 de marzu de 1968 una unidá especial de les Fuercies de Defensa d'Israel crució'l ríu Xordán, la llende ente Israel y Xordania, pa depués asaltar el campamentu militar de Fatah nel pueblu de Karamé. Delles equivocaciones israelines nel asaltu, como la desorientación y el fueu amigo estremar del so oxetivu principal: matar a Yasir Arafat. Cuando los israelinos por fin sitiaron el campamentu de Fatah, les Fuercies Armaes Reales de Xordania unviaron una columna de tanques y artillería pa responde-yos. La siguiente batalla, desenvuelta a cencielles pa esaniciar a Arafat, tornóse bien complicada. Les fuercies israelines tuvieron de recular entós a la so frontera. La batalla, anque ganada gracies a la intervención de les fuercies xordanes, foi declarada como la mayor victoria de la resistencia palestina, polo que Arafat convertir na estrella más grande ente los guerreros palestinos.

En 1969 el líder de Fatah, Arafat, inda gociando del méritu pola batalla de Karamé, foi escoyíu presidente de la OLP, camudando asina la organización de manes de la Lliga Árabe a un grupu qu'incluyía a tolos movimientos guerrilleros palestinos.

Setiembre Negru[editar | editar la fonte]

Por causa de les sos actividaes illegales en Xordania nos años 60, creóse un conflictu ente la OLP y el rei de Xordania, Hussein de Xordania. Les facciones de la OLP usaben el territoriu cercanu a la frontera ente Xordania ya Israel pa construyir bases guerrilleres y entrenar les sos soldaos. Por cuenta de que los guerrilleros palestinos nun respetaben les lleis del rei, empezaron a enfrentase coles Fuercies Armaes Reales de Xordania en confrontaciones pequeñes. Como en delles rexones de Xordania rexíen les lleis palestines y el rei nun exercía control, empezar a pensar que Arafat intentaría derrocar al rei Hussein y establecer en Xordania un gobiernu palestín como un primer pasu pa reconquistar Palestina, polo que suplió la llerza nel palaciu real en Amán.

Los secuestros de vuelos internacionales realizaos pola FPLP el 6 de setiembre de 1969 enoxaron al rei xordanu, sintiéndose humildáu y cola cada vez más claru convencimientu de que perdía'l control del so propiu reinu. Por ello, decidió atacar a la OLP primero que ella atacar. El 15 de setiembre les sos fuercies atacaron les bases de la OLP en tol país asesinando a miles de guerrilleros de toles facciones y a ciudadanos palestinos nos campos de refuxaos. Les estimaciones de les muertes fluctúan ente mil y trenta mil víctimes mortales. El fechu foi bautizáu como Setiembre Negru per parte de los palestinos, causando la formación d'un grupu homónimu.

El Frente Rechacista[editar | editar la fonte]

En 1974, el Presidente Arafat faló frente a l'Asamblea Xeneral de la ONX na que dixo: "Vini equí con una caña d'olivar y la pistola de quien llucha pola llibertá. Nun dexen que la caña d'olivar caya de la mio mano". La intención foi dicir que la OLP taba llista p'axustar con occidente (o posiblemente, con Israel,) para asina terminar col conflictu. Los grupos radicales de la OLP, como la FPLP, declararon que Arafat yera un traidor, formando de siguío el Frente Rechacista, un grupu qu'incluyía a tolos grupos que nun aceptaben axustar con Israel. Dellos estaos árabes, como Exiptu y Xordania, trataron de reemplazar a Arafat por una persona más radical. Con too y con eso, el Frente Rechacista nun ganó la batalla interna contra Fatah y Arafat.

La Guerra Civil Libanesa[editar | editar la fonte]

En 1975, cuando empezaron los enfrentamientos ente los cristianos y musulmanes libaneses pol control del estáu, la OLP xunir a les fuercies del Movimientu nacional libanés, un grupu de musulmanes, drusos, y otros sectores libaneses con una axenda izquierdista. Pel llau de los cristianos participaron los sirios y dellos grupos radicales palestinos sofitaos por Siria. Les batalles y masacres perpetaes por dambos bandos mientres la guerra causaron la destrucción y la muerte de miles de civiles n'El Líbanu, otorgando asina una reputación sangrienta a la OLP, que tuvo la so peor espresión na Masacre de Damour. En 1982, dempués d'una campaña d'ataques cerca de la frontera ente Israel y El Líbanu perpetaos pola OLP, los israelinos entraron n'El Líbanu y espulsaron a la OLP dempués d'una guerra llargo y revesoso. Cuando los israelinos retiráronse, estos grupos volvieron entrar nel país.

Ente 1983 y 1985 formóse una rebelión contra Fatah, llamada Fatah-‘Intifada' (“sulevación”), qu'enfrentó a Siria y otros grupos palestinos pro-sirios (FPLP-Comandu Xeneral y As Saiqa) contra Arafat pol control de la OLP. La rebelión falló, debíu probablemente a que los palestinos qu'habitaben los campos de refuxaos d'El Líbanu prefirieron lluchar por un líder palestín que sofitar a les fuercies siries, qu'asaltaben los sos campos y causaben munches muertes de manera indiscriminada. En 1985 una nueva ofensiva israelina intentó espulsar definitivamente a Arafat, que treslladóse a Tunicia.

Reconocencia d'Israel[editar | editar la fonte]

En 1988 en Arxel, la OLP proclamó la independencia del Estáu de Palestina, reconoció implícitamente al Estáu d'Israel y arrenunció al usu del terrorismu pa consiguir los oxetivos políticos de la causa palestina: un Estáu independiente (con capital en Xerusalén Esti) nel restu de Palestina que nun foi ocupáu per Israel en 1948 (Cixordania y la Franxa de Gaza) y la reconocencia del derechu de torna de los palestinos espulsaos que viven como abellugaos nos países vecinos.

En 1991 Arafat participó na Conferencia de Paz de Madrid xunto col Primer Ministru d'Israel, Isaac Shamir. En 1993 el socesor de Shamir, Isaac Rabin, y Arafat atopar nuna conferencia inicial n'Oslu (Noruega) p'axustar un alto'l fueu y depués en Washington (EE. XX.) col Presidente del Estaos Xuníos Bill Clinton p'alcordar una Declaración de Principios. En 1994 l'Autoridá Nacional Palestina, la organización gobernante de Cixordania y Gaza, arrenunció a les tierres qu'Israel tenía antes de 1967. Dende 2001, Fatah y otros grupos de la OLP enfrentar contra les fuercies armaes d'Israel na Segunda Intifada.

Financiamientu[editar | editar la fonte]

Según un informe de 1993 del antiguu Serviciu Nacional d'Intelixencia Criminal británicu, la OLP yera considerada como la organización terrorista más rica, con unos activos d'ente 8 y 10 mil millones de dólares, y unos ingresos añales de 1,5 a 2 mil millones de dólares. Coles mesmes, el periódicu The Daily Telegraph informó en 1999 que la OLP tenía más de 50 mil millones de dólares n'inversiones secretes en tol mundu.[7] Un informe de 1995 de la GAO (Oficina de Contabilidá del Gobiernu de los Estaos Xuníos) afirmó que-y foi imposible confirmar estos datos, una y bones l'autor del informe del NCIS de febreru de 1994 negar a revelar les sos fontes. Per otru llau, contrariamente a les acusaciones publicaes por analistes de diversos medios, la GAO declaró que nun esisten pruebes de que la OLP tuviera implicada en tráficu de drogues.[8]

Facciones de la OLP[editar | editar la fonte]

Miembros actuales[editar | editar la fonte]

Antiguos miembros[editar | editar la fonte]

Grupos contrarios a la OLP[editar | editar la fonte]

Grupos ensin afiliar[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Hamid, Rashid (1975). «What is the PLO?» (n'inglés). Journal of Palestine Studies (University of California Press) 4 (4):  p. 94. http://www.palestine-studies.org/files/pdf/jq/11403.pdf. Consultáu'l 26 de marzu de 2014. 
  2. 2,0 2,1 El-Abed, Oroub (2009). «6», Unprotected: Palestinians in Egypt Since 1948 (n'inglés). Washington D.C. & Otawa, Canadá: Institute for Palestine Studies & International Development Research Centre, páx. 253. ISBN 978-0-88728-313-0. Consultáu'l 26 de marzu de 2014.
  3. Madiha Rashid al Madfai, Jordan, the United States and the Middle East Peace Process, 1964-1991, Cambridge Middle East Library, Cambridge University Pess (1993). ISBN 0-521-41523-3. p. 21:"On 28 October 1974, the seventh Arab summit conference held in Rabat designated the PLO as the sole legitimate representative of the Palestinian people and reaffirmed their right to establish an independent state"
  4. «Les Naciones Xuníes y la cuestión de Palestina». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de febreru de 2014. Consultáu'l 16 d'abril de 2013. , Naciones Xuníes, 2003. Consultáu'l 27/03/2014.
  5. 5,0 5,1 The PNC Program of 1974, June 8, 1974. On the site of MidEastWeb for Coexistence R.A. - Middle East Resources. Page includes commentary. Accessed 5 December 2006.
  6. The Palestinian National Charter: Resolutions of the Palestine National Council July 1-17, 1968, The Avalon Project at Yale Law School. Accessed 5 December 2006
  7. Rachel Ehrenfeld (2003). «Funding Evil» (inglés). http://eufunding.org.uk/terror/FundingEvil.pdf American Center for Democracy. Consultáu'l 1 d'ochobre de 2017.
  8. Letter Report, 11/28/95, GAO/NSIAD-96-23 (28 de payares de 1995). «Foreign Assistance: PLO's Ability to Help Support Palestinian Authority Is Not Clear (Letter Report, 11/28/95, GAO/NSIAD-96-23).» (inglés). U.S. GAO. Consultáu'l 1 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

N'inglés: