Orellana la Vieja

Coordenaes: 39°00′19″N 5°32′03″W / 39.005277777778°N 5.5341666666667°O / 39.005277777778; -5.5341666666667
De Wikipedia
Orellana la Vieja
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Orellana la Vieja (es) Traducir Isidro Moya Muñoz
Nome oficial Orellana la Vieja (es)[1]
Códigu postal 06740
Xeografía
Coordenaes 39°00′19″N 5°32′03″W / 39.005277777778°N 5.5341666666667°O / 39.005277777778; -5.5341666666667
Orellana la Vieja alcuéntrase n'España
Orellana la Vieja
Orellana la Vieja
Orellana la Vieja (España)
Superficie 37.5 km²
Altitú 351 m
Llenda con Acedera, Navalvillar de Pela, Orellana de la Sierra, Campanario, La Coronada y Don Benito
Demografía
Población 2594 hab. (2023)
- 1389 homes (2019)

- 1304 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.39% de provincia de Badayoz
0.24% de Estremadura
0.01% de España
Densidá 69,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
orellanalavieja.es
Cambiar los datos en Wikidata

Orellana la Vieja ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Situación[editar | editar la fonte]

A caballu ente les contornes pacenses de La Siberia y La Serena, pertenez a Vegas Altas y al Partíu xudicial de Villanueva de la Serena.

Un detalle carauterísticu d'esta población ye la so banzáu, que'l so canal fai posible una amplia zona de regadíos (Plan Badayoz).

El día 2 de xunu de 2010, foi-y dada a la sablera que tien na redoma del banzáu, "Sablera Mariña Duce de Orellana", la insinia de la Bandera Azul, poles sos instalaciones, accesos, calidá de l'agua, ... siendo ésta compromisu de meyora de les instalaciones y servicios de la mesma.

Convertir na primer sablera d'interior con esta bandera n'España.

A día 6 de xunetu de 2010, se izó la Bandera dientro d'un actu oficial al cual asistieron altos cargos de la Diputación de Badayoz, de DEXAR La Serena y del gobiernu autonómicu.

Población[editar | editar la fonte]

Según el censu del Institutu Nacional d'Estadística correspondiente a 2016, moraben nel conceyu 2.796 habitantes.[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes Históricos[editar | editar la fonte]

Na redoma de l'actual Orellana la Vieja produciéronse asentamientos humanos dende la Prehistoria, por cuenta de la importante presencia del ríu Guadiana y de les sierres próximes.

Son numberosos los restos arqueolóxicos atopaos na redolada de l'actual Orellana la Vieja, que prueben los asentamientos humanos en distintes dómines (Paleolíticu Inferior, Mediu, Calcolítico, Bronce y dómines prerromana y romana). En dómina romana nes márxenes del ríu asoceden les villes, que quedaríen so la influencia de la ciudá antigua de Lacimurga, asitiada nel Cuetu de Cogolludo (términos de Navalvillar de Pela y Puebla de Alcocer).

Formación y Desenvolvimientu del señoríu de Orellana la Vieja[editar | editar la fonte]

Na Edá Media, los restos atopaos paecen indicar que les tierres fértiles asitiaes nes proximidaes del Guadiana y les sierres, fueron aprovechaes polos musulmanes, inclusive ye posible qu'esistiera dalguna alquería árabe que probablemente apurriera la denominación a la futura villa de Orellana.

Sicasí, nun tenemos constancia documental de que l'actual Orellana la Vieja esistiera como nucleu entamáu de población con anterioridá al periodu de repoblación cristiana que siguió a la conquista definitiva de Trujillo en 1232. Ye cuando'l Rei Fernandu III de Castiella, pa premiar los servicios de Fernán Ruiz, del llinaxe Altamirano, na conquista de Trujillo, concéde-y les rentes de pecheros de la villa de Trujillo y amplios territorios al sur de la so alfoz, onde más tarde se fundaría, nes proximidaes del Guadiana, la villa de Orellana la Vieja.

La concesión de tierres pol monarca a destacaos miembros de la nobleza, constituyó una manera habitual de repoblación, casi siempres en pagu pol so sofitu a la Corona en reconquistar del territoriu, asitiando al sur de l'alfoz de Trujillo a los Altamirano, Bejarano y Añasco. Fueron les órdenes militares quien más se beneficiaron d'estes reparties (Órdenes del Temple, de Santiago y d'Alcántara). Según Emilio Cabrera, a finales de la Edá Media , alredor del 50% de la superficie d'Estremadura pertenecía a les órdenes militares de Santiago y Alcántara, con una mínima porción perteneciente a señoríos eclesiásticos, el 25% taría en manes de señoríos nobiliarios y les tierres de realengu apenes superaben el 25%.

Yá nel sieglu XIV, en 1335, el Rei Alfonsu XI, concede al so camareru Juan Alfonso Altamirano (servidor de la cámara del Rei), por aciu el privilexu rodáu, el señoríu sobre l'aldega de Orellana, aumentáu'l so dominiu sobre 50 vasallos más “sobre los 20 pobladores” yá esistentes. Nun se produz, sicasí, donación de nueves tierres per parte del monarca. Esti privilexu supón la primer reconocencia formal del señoríu de los Altamirano nel llugar de Orellana. La concesión del señoríu a favor de Juan Alfonso de la Cámara tien como oxetivu principal consolidar el procesu de repoblación que yá empecipiaren los sos güelos, asitiáu sobre un dominiu de tierres que recibió en herencia Juan Alfonso escontra 1321. Ente los bienes que recibió n'heriedu cabo destacar la esistencia d'una torre, con función defensiva y de vixilancia del llugar, y que constituyiría la base de lo que depués sería la Casa Fuerte del señoríu.

El primer titular del señoríu tendrá d'atraer colonos colos qu'esplotar les sos posesiones, pero ensin qu'éstos pudieren venir de tierres realengas tal que establez el privilexu de fundación.

El día 3 de xineru de 1341, por aciu escritura fechada en Trujillo, fundó Juan Alfonso de la Cámara'l mayoralgu de Orellana na persona del so fíu primoxénitu, Pedro Alfonso. Ésti recibió tolos bienes que constituyíen el patrimoniu del señoríu, que nesos momentos taba formáu pola casa solariega del Banzáu en Trujillo, la Casa Fuerte de Orellana, dos cases más en Trujillo y otros bienes nel llugar de Orellana, como molinos y nories, asitiaos a veres del Guadiana, y les tierres de camperes y cultivos de la so demarcación.

El señoríu concedíu por Alfonsu XI a Juan Alfonso de la Cámara en 1335 nun contempla la facultá xurisdiccional del señor sobre los sos vasallos, namái'l dominiu territorial sobre l'aldega de Orellana, con facultá pa esixir de los sos vasallos tributos de calter territorial dientro d'esi dominiu, pudiendo nomar tamién a los oficiales del conceyu, alcalde y escribán. Les facultaes xurisdiccionales y de gobiernu sobre los sos vasallos namái les consiguirá'l so fíu Pedro Alfonso, al da-y un nuevu privilexu'l rei Enrique II de Trastámara en 1369. Según Antonio Adámez, nun se trataría del tresformamientu d'un señoríu típicamente territorial con función repobladora en señoríu xurisdiccional plenu, sinón que se produciría una suspensión del primeru y una instauración del segundu, por cuenta de la opción política del so titular na delicada situación que travesaba la Corona de Castiella, que va desaguar nuna guerra civil y nun cambéu de dinastía. Presume l'autor citáu, que'l señoríu de Orellana perdiérase en tiempos del rei Pedru I, pol allugamientu favorable a Enrique de Trastámara de Pedro Alfonso, y que la villa de Orellana perteneció a partir d'entós a tierres de realengu.

Al convertise en rei Enrique de Trastámara, empecipiando una nueva dinastía, Pedro Alfonso va recibir pocu dempués (por aciu privilexu dau'l 3 de xunu de 1369), la xurisdicción civil y criminal sobre'l so anterior dominiu, indicando espresamente que se concede en pagu pol sofitu qu'emprestó al Trastámara el segundu señor de Orellana la Vieja.

El señoríu nobiliariu esperimentó un gran emburrie cola llegada de los Trastámares, xeneralizándose la fórmula de señoríu plenu: “la xurisdicción civil y criminal alta y baxa y pixín y mistu imperiu”, que dota al titular del señoríu de facultaes xudiciales nel interior del so territoriu. Implica l'arrenunciu del monarca sobre competencies hasta entós acutaes a la so potestá, ente les que s'atopa la facultá d'alministrar y gobernar a los habitantes del señoríu. La espresión mero y misto imperiu” atribuyía poder al señor pa xulgar a los sos vasallos, tantu en material civil como criminal.

Recuperáu'l señoríu, Pedro Alfonso solicitó a Enrique II que-y confirmara la escritura na que'l so padre quedó facultáu pa fundar mayoralgu na so persona, lo que llogró'l 16 de setiembre de 1371. Tres la muerte d'Enrique II en 1379, solicitó a Xuan I la confirmación del privilexu, a lo qu'aportó'l nuevu monarca nes Cortes de Burgos el día 6 d'agostu de 1379.

El dominiu territorial del señor taba constituyíu nun área delimitada na qu'exercía la so autoridá sobre los vasallos que vivíen nella. Antonio Adámez enmarca les llendes del señoríu de Orellana per mediu de los terrenes fronterizos al actual términu municipal de la villa de Orellana, ye dicir el términu municipal d'Agrieta, el condáu de Medellín, el señoríu de Orellana de la Sierra y les posesiones de la Orde d'Alcántara, al otru llau del Guadiana.

El tercer señor de Orellana la Vieja, Hernando Alonso de Orellana, fíu de Pedro Alfonso, solicitó confirmación a Enrique III del privilexu qu'Enrique II concediera al so padre en 1369, llográndolo'l 20 de febreru de 1392, nes Cortes de Burgos. Confirmáu tamién más tarde pol so fíu Xuan II en Valladolid el 15 d'abril de 1409. Foi'l tercer señor de Orellana la Vieja personaxe destacáu de la nobleza llocal de Trujillo, rexidor del so conceyu y comendador de la Orde de Santiago en Mérida.

Del cuartu señor de Orellana, García de Orellana, tiénense poques noticies, non asina del so fíu y quintu señor de Orellana, Juan “el Viejo”, quien llogró de los Reis Católicos, el 15 d'ochobre de 1487, en Córdoba, nueva facultá pa incluyir nel mayoralgu de Orellana la Devesa de Cogolludo, que intentara incorporar Hernando Alonso ensin consiguilo. La estensión d'esta devesa yera mayor que la del propiu términu municipal de Orellana la Vieja , apurriendo a los distintos titulares del señoríu a finales del Sieglu XVII una renta que superaba los trés cuartes partes de los ingresos llograos por toles esplotaciones agrícoles, estendiéndose hasta'l Guadiana.

Juan el Viejo contribuyó, como señor de vasallos, con dos llances al pidimientu que fixeron en mayu de 1485 los Reis Católicos a la ciudá de Trujillo por que participara na guerra d'Andalucía contra los musulmanes.

El quintu señor de Orellana, foi probablemente'l primeru qu'afitó la so residencia permanente en Orellana la Vieja , onde morrió y dio testamentu, encamentando que lo soterraren na Ilesia de Santu Domingu, al pie del so padre.

La Ilesia de Santu Domingu, construyida de xuru por Hernando Alonso de Orellana, taba asitiada nes cercaníes de los murios de la casa fuerte que miraben escontra'l sureste.

Juan el Viejo destina, amás, nel so testamentu 3.000 maravedinos añales pal sostenimientu del Hospital qu'él fundara en Orellana pa los probes y enfermos, nomando patrón del mesmu al so fíu Rodrigo por que él y los sos socesores nel mayoralgu sostener. Años más tarde, va faese cargu de la so alministración l'obispáu de Plasencia.

Rodrigo de Orellana, sestu señor de Orellana la Vieja, asocedió al so padre Juan de Orellana el Viejo, hacia 1491. Caballero principal de Trujillo, de que'l so conceyu formó parte como rexidor en 1498, contraxera matrimoniu con Teresa de Meneses, descendiente del segundu señor de Orellana de la Sierra, que, una vegada viuda, fundó'l Conventu de San Benitu.

A Rodrigo de Orellana asocedió-y a la so muerte en 1509 el so fíu Juan de Orellana. A ésti asocedió-y el so fíu primoxénitu Rodrigo. El novenu señor de Orellana la Vieja , sería Juan de Orellana el Bonu, que se convirtió en socesor del señoríu ensin algamar la mayoría d'edá. Ésti morrió ensin socesión, en xineru de 1549, na so casa del Banzáu , en Trujillo, pero dispunxo nel so testamentu que llevaren el so cuerpu a soterrar a la villa de Orellana la Vieja , por que depositaren los sos restos na nueva ilesia de La nuesa Señora, onde taben soterraos el so padre Rodrigo y los sos güelos Juan de Orellana y María de Mendoza. Juan el Bonu, fomentó'l caltenimientu de les construcciones relixoses (ilesia de Santu Domingu, Conventu de San Benitu y financiamientu d'una nueva ilesia) y l'hospital de Orellana la Vieja, de San Xuan Evanxelista.

L'alderique socesoriu (1549-1614)[editar | editar la fonte]

En 1594[3] formaba parte de la Tierra de Trujillo na Provincia de Trujillo.

La prematura muerte de Juan de Orellana el Bonu, a principios de 1549, ensin descendientes, fixo qu'españara'l conflictu ente les distintes cañes de los Orellana. L'alderique surdió ente la so hermana María de Orellana y el so tíu Gabriel de Mendoza. Tres más de 50 años de pleitos, mientres los cualos fueron señores de Orellana la Vieja socesivamente'l mentáu Gabriel de Mendoza, qu'a partir d'entós adoptó l'apellíu Orellana, el so fíu Juan Alfonso de Orellana y el so nietu Gabriel de Orellana el Mozu, una sentencia de la Sala de Mil y Quinientes en 1599 paecía poner fin al conflictu, ratificando les sentencies anteriores y confirmando nos sos derechos a la caña constituyida por Gabriel de Orellana el Viejo, contra los numberosos allegamientos interpuestos por María de Orellana. Pero al morrer Gabriel el Mozu ensin descendencia, complicar de nuevu la socesión al mayoralgu, empecipiándose nuevos pleitos.

El Marquesáu de Orellana la Vieja (1614-1759)[editar | editar la fonte]

El primer títulu de Marqués de Orellana foi concedíu a finales de 1614 por Felipe III a Pedro de Fonseca Orellana y Figueroa. Nun sabemos si foi pola prestación de dalgún serviciu a la corona o si foi adquiríu por dineru, yá que mientres los reinaos de Felipe III, Felipe IV y especialmente Carlos II, abondaron les concesiones de títulos nobiliarios p'aumentar los ingresos de la Corona.

Asocedió a Pedro Alfonso de Orellana y Toledo, 2º marqués de Orellana, el so fíu Pedro Rodríguez de Fonseca, en 1639. El títulu pasó dellos años más tarde al so fíu Rodrigo de Orellana y Toledo.

Constitúi esti periodu una fase primordial na evolución del estáu de Orellana, porque mientres el mesmu produz el definitivu alloñamientu de los sos titulares del territoriu xurisdiccional pa establecese na Corte , produciéndose l'abandonu de la esplotación económica del mayoralgu, amenorgándose casi puramente al arrendamientu de les camperes de les sos deveses (Cogolludo, Encina Formosa y les Dehesillas), amás de la esplotación del molín vieyu.

Mientres el sieglu XVII los señores colar a la ciudá en busca de cargos codalosos y privilexos sociales, provocando serios perxuicios nel gobiernu y alministración de los señoríos. El primer marqués qu'afitaría la so residencia familiar en Madrid foi Pedro Rodríguez de Fonseca, al que siguió'l so fíu Rodrigo de Orellana y Toledo. Esti pasu supunxo pal 4º marqués la perda de la so fortuna personal y la de los fíos que-y asocedieron, que al dixebrar la fortuna solo unu de los sos fíos el Marques de Orellana Jose García de Orellana supo caltener. Esti como descendencia viaxó al nuevu continente y anicióse n'Arxentina, onde s'afincó hasta la so muerte. Los trés que-y asocedieron soportaron la ruina económica, llegó un momentu en que se vieron na indigencia. Finalmente, les rentes del mayoralgu que tenía de percibir Juan Geroteo, 7º marqués de Orellana la Vieja, fueron hipotecaes pa pagar a los sos acreedores, procesu que terminó na so confiscación.

Francisco Montés Pizarro d'Aragón y Orellana, marqués de San Juan, asocedió al so tíu Juan Geroteo nel mayoralgu. A la so muerte, en 1736, asocedió-y el so fíu Juan Pizarro Picolomini d'Aragón, marqués de San Juan de Piedras Albas, 9º marqués de Orelllana la Vieja.

El nuevu marqués, propietariu probablemente de riqueces más saniaes que les llograes de la so nueva condición de titular del mayoralgu de Orellana la Vieja, asumió'l patronalgu del Conventu de San Benitu, a pidimientu de les monxes dominiques.

Paez ser que, a mediaos del sieglu XVIII, escastóse'l títulu de Marqués de Orellana, anque depués paez que se rehabilitó, yá que güei esiste. Atopamos entós col títulu de Marqués de San Juan de Piedras Albas.

Patrimoniu del estáu de Orellana la Vieja (1728)[editar | editar la fonte]

Juan Geroteo de Orellana y Chacón, 7º marqués de Orellana, viose obligáu, acosáu polos sos acreedores, a solicitar del rei un censu de 20.000 ducaos. La situación yera crítica en tol dominiu, col fundimientu económicu reflexáu nes instalaciones y edificios o nos llabores del campu.

Pa constituyir el Censu, foi necesariu investigar sobre la situación económica del marquesáu. El patrimoniu del mesmu, integráu agora por dos mayoralgos, el de Orellana la Vieja, fundáu por Juan Alfonso de la Cámara , coles incorporaciones de Cogolludo y Encina Formosa llevaes a cabu por Juan de Orellana el Viejo y Fabián de Orellana, y el fundáu en 1552 por Pedro Suárez de Toledo y la so muyer Xuana d'Aragón, taba integráu en 1728 poles siguiente posesiones:

  • Casa Fuerte de Orellana (Ver apartáu Patrimoniu Históricu-Artísticu).
  • Molinos fariñeros: Cuando llegó Juan Alfonso de la Cámara a Orellana, yá esistía dalgún molín nel Guadiana. Hubo nel ríu siquier cuatro molinos fariñeros y otru más nel Regueru de Tamujoso. Fueron el molín vieyu, el molín nuevu, molín de Tamujoso, molín de la Gangarrilla y molín del Cañal.
  • Molín d'aceite.
  • Llavaderu de llanes: Tuvo De tar asitiáu xunto a la casa del barqueru.
  • Barca sobre'l Guadiana: Asitiar a poca distancia del llavaderu y del molín de la Gangarrilla , nel llugar que llamaben de la Barca.
  • Dehesilla: Taba llindada pol Guadiana al sur y el ejido de la villa al norte y la Devesa Boyal.
  • El Cotu: Topábase más embaxo del molín vieyu y de la Barca , na zona más elevada del terrén que da a la marxe derecha del ríu.
  • Devesa de Cogolludo: Yera la devesa principal del mayoralgu.
  • Devesa de Encina Formosa: Incluyida nel mayoralgu por Rodrigo de Orellana. Taba asitiada en tierres de Trujillo, xunto a la devesa Valhondo, nel términu de la villa d'El Puertu.
  • Güerta del Rei: Asitiada nel términu de Navalvillar de Pela.
  • Güerta de Valdelapeña: Atopar nel ejido de Navalvillar de Pela, xunto al manantial del Chorrero y el regueru de Valdelapeña. Yera utilizada polos señores de Orellana la Vieja como llugar de recréu familiar.
  • Viña del Ríu: Asitiada a veres del Guadiana.
  • Mesón d'Agrieta.
  • Barganales: Trés valles nel interior del pueblu, una xunto a la fonte, conocida como Güerta de les fontes, la cerca de Santu Domingu'l Viejo, y la cerca de Barbacana, xunto a la Casa Fuerte. Otra viña abarganada na Herguijuela , términu de Trujillo.
  • Delles capellaníes y el Patronatu del Hospital.
  • Propiedaes pertenecientes al mayoralgu fundáu por Pedro Suárez de Toledo y Xuana d'Aragón: Casas de Trujillo (el Palaciu del marqués de Piedras Albas, casa principal del mayoralgu, asitiada na plaza mayor y otros cinco más), deveses del mayoralgu, Casillas, Cuadrados y Los Guadalperales, y otros barganales, güertes y deveses.

Censu enfiteútico (Sieglu XIX)[editar | editar la fonte]

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Puebla de Alcocer.[4] Nel censu de 1842 cuntaba con 459 llares y 1.766 vecinos.[5]

Por aciu escritura público de transaición dada en Trujillo el 24 de marzu de 1840, ente los representantes de la villa de Orellana y del Marqués de Bèlgida, Mondéjar y San Juan, llegar a la solución de pleitos pendientes ente'l Marqués y los vecinos del pueblu de Orellana. Ente estos pleitos tán los derechos de pagu por esfrute de les Dehesillas, derechos de “barcaje”, pagu del canon per terrenes en Sevellares y Viñes, etc.

Constituyir nesta escritura un Censu Enfiteútico sobre los Sevellares y Dehesillas (o Ejidos), pola que'l Marqués tendría'l dominiu direutu y los vecinos tendríen perpetuamente el dominiu útil, a cambéu del pagu d'un Canon o renta añal: 270 fanegas de trigu y 180 de cebada polos Sevellares, y 40 fanegas de trigu poles Dehesillas.

El dominiu útil de los vecinos empecipióse, según faise constar na escritura, nel sieglu XVI, en 1547, cuando'l señor de Orellana concede la gracia “por solo'l tiempu de la so voluntá y namás a los vecinos de la so villa de Orellana por que pudieren llabrar y semar cierta porción de terrén nel egido d'ella”, y tou ello a requerimientu del Conceyu, Xusticia y Reximientu de la villa. Esto daría llugar a dellos pleitos que se resuelven na escritura de 1840.

Esta fórmula de Censu Enfiteútico hai pervivido hasta los nuesos díes. El Conceyu de Orellana la Vieja , tres trabayoses negociaciones colos titulares del Censu, llegó en 1994 a un alcuerdu colos mesmos, terminando asina con un arcaicu sistema de propiedá. En sesión del Plenu de 13 d'ochobre de 1994, alcordóse la redención del total de los Censos Enfiteúticos constituyíos sobre les finques Sevellares y Egidos del términu de Orellana la Vieja, por aciu adquisición del dominiu direutu a los sos titulares acreditaos, nel preciu resultante d'aplicar les normes conteníes nel artículu 1611 del Códigu Civil.

El total de les hectárees gravadas pol Censu y que quedaron llibres del mesmu, pasando'l dominiu útil al Conceyu, como bienes comunales, fueron 1522-54-70.

Finalmente, el 24 d'ochobre de 1997, roblar nel Conceyu de Orellana la Vieja , el Protocolu de la redención del Censu Enfiteútico, ente'l Conseyeru d'Agricultura y Comerciu, l'Alcalde de Orellana la Vieja y el representante de los titulares del mesmu, que recibieron 17 millones de pesetes, apurríos pola Conseyería.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Del sieglu XX habría que destacar l'enorme impautu que supón pa la población de Orellana (al igual que para otres munches) la Guerra Civil de 1936-1939, acontecimientu históricu que puede ser consideráu como unu de los más importantes del sieglu XX, y qu'en Orellana va dexar una dura alcordanza.

Patrimoniu Históricu-Artísticu[editar | editar la fonte]

Los monumentos del Patrimoniu históricu-artísticu de Orellana la Vieja que se caltienen na actualidá son: el Castiellu-Palaciu de los Altamirano, el Conventu de San Benitu y la Ilesia Parroquial de la Inmaculada Concepción. Otros monumentos sumieron, tales como la Ermita de Santu Domingu o la Ermita de San Sebastián.

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Palaciu de los Orellana (o de Los Altamirano)
  • Conventu de les dominiques.
  • Ilesia parroquial de la Inmaculada Concepción, del sieglu XVI
  • Resto Convento del Paular (ventanal).
  • Cases Arquiteutura Popular en c/real, c/palaciu y c/orellanita (ensin catalogar)

Castiellu-Palaciu de los Altamirano[editar | editar la fonte]

Ye la más emblemática construcción de Orellana la Vieja y símbolu del so señoríu. Los primeros elementos de la primitiva Casa Fuerte daten de finales del sieglu XIII. Juan Alfonso de la Cámara recibió n'heriedu una torre que probablemente construyó'l so güelu escontra 1280. El primer documentu que se refier a ella data de 1340, nel testamentu del primer señor de Orellana faise referencia a ella como “la la mio cassa fuerte de Orellana”. Igual espresión utiliza'l so fíu, Pedro Alfonso de Orellana, en 1341, nel documentu de fundación del mayoralgu. Supónse que por esa dómina yá sufrió la primitiva fortificación les sos primeres remodelaciones pa convertila en residencia de los señores de Orellana, entá calteniendo la so naturaleza defensiva.

La construcción que güei conocemos taba formada por cuatro torres, dos redondes y otru dos cuadraes, xuníes por una muralla que delimitaba una cortil zarrada de planta aproximao cuadrada, abiertu a poniente pela so puerta principal, asitiada xunto a la torre albarrana.

Nun se conocen los socesivos tresformamientos sobre la so estructura orixinal, sí se sabe que perdería'l so calter defensivu escontra mediaos del sieglu XVI, convirtiéndose nun formosu Palaciu. Nesta dómina construyir nel so interior un magníficu patiu porticado, güei sumíu, d'estilu platerescu, con arcos de mediu puntu nel pisu inferior y arquitrabado nel superior, sofitáu por columnes de capiteles xónicos, introduciéndose tamién los primeros elementos ornamentales y artísticos nel esterior de la construcción, según el gustu renacentista. Probablemente foi'l padre de Francisco Magüeta, Alonso Magüeta, l'autor de la remodelación de la fortaleza, por encargu de Gabriel de Mendoza el Viejo.

El documentu más antiguu que se conoz del edificiu ye de 1728, cuando realiza visita d'inspección a Orellana el xuez trujillano Don Joaquín Antonio de Tapia, por cuenta del pidimientu que fixo'l marqués Don Juan Geroteo al rei por que lu autorizara a solicitar un censu. Describir nél determinaes estancies del Palaciu: l'Archivu, el Cuartu de los Azulexos, bodegues, caballerizas nel patiu central, adosaes a la muralla, cocines, cuartos... Del informe del xuez destaca'l deterioru de la edificación. Les obres necesaries tasar en 21.460 reales, pero nun sabemos si llegaríen a realizase, probablemente pol estáu de ruina económica del marquesáu.

Según cuenta Antonio Adámez, escontra 1898 paez que s'emplegó a un matrimoniu pa curiar la fortaleza, que viviría nel Palaciu hasta 1936, fecha na que seríen desallugaos pa ser utilizaes dalgunes de les sos dependencies como cárcel mientres la Guerra Civil. Mientres la guerra sufrió l'impautu d'un proyeutil, pero los daños irreparables yá se produxeren. Sumieron la fachada onde s'abrir a poniente una magnífica balconada enrexada al estilu de los balcones trujillanos, los restos d'un patiu platerescu, el torrexón circular asitiáu a la derecha de la puerta principal y de la torre cuadrada. La cortil y la piedra seríen vendíos más tarde pa construyir una vivienda particular onde s'asitiaba'l patiu, fechos que reflexaría dempués Adelardo Covarsí. Ésti fixo, xunto al fotógrafu Fernando Garrorena, un viaxe hacia 1927 a Orellana la Vieja , nel que pudo comprobar l'estáu de ruina del edificiu, pero tamién la so nobleza, quedando constancia gráfica del mesmu. Muñoz de San Pedro, pela so parte, citaba'l patiu como la más artística construcción de la Siberia , y llamentaba l'actitú del so propietariu que destruyó gran parte del edificiu.

Güei día caltién la torre del Homenaxe, un torrexón circular y otres estancies y restos, ente ellos l'escudu de los Orellana con diez roeles, y una inscripción. Los restos que se caltienen, una vegada donaos pol so propietariu Don Pedro Bañuelos al Conceyu, tán siendo rehabilitaos pola Conseyería de Cultura de la Xunta d'Estremadura, poniéndolos en valor para esfrute de los orellanenses.

Conventu de San Benitu o de les Dominiques.[editar | editar la fonte]

Ye una construcción del sieglu XVI bien interesante, d'estilu renacentista. Foi edificáu a iniciativa de la mesma casa de los Orellana, siendo la so fundadora Dª Teresa de Meneses, vilba del sestu señor Don Rodrigo de Orellana. En 1528 Dª Teresa de Meneses llogra llicencia del Obispu de Plasencia pa edificar el Conventu, anque va tardar unos años n'empezar les obres del edificiu nel que van vivir ella y les sos fíes, Marina de Meneses y Ana de Sotomayor, que sería priora del Conventu. Escontra 1540 la construcción yá s'empecipiara, pero van tener bastantes problemes pal so financiamientu. Por ello, mientres unos años viven en condiciones bien precaries ocupando delles cases del pueblu. A partir d'entós entablan dellos pleitos colos Monesterios de San Pablo y Santu Domingu'l Real, en Toledo, nos cualos profesaren como monxes, pa la devolución de les cuantiosas dotes qu'apurrieren al ingresar nellos, con esti dineru llevantóse finalmente l'edificiu.

El conventu foi habitáu poles monxes de clausura de la Orde de Santu Domingu, qu'abandonaron l'inmueble en 1836, arriendes de la desamortización de Mendizábal.

El conxuntu que s'atopaba bien deterioráu foi rehabilitáu y recuperáu, una vegada adquirida la so propiedá pol Conceyu de Orellana la Vieja , allugándose na actualidá nel mesmu un Centru Cultural, qu'alluga la Biblioteca Municipal , un Auditoriu y una Sala d'Esposiciones y d'Usos Múltiples. Una parte importante de la restauración llevar a cabu en 1997-1998 cola Escuela Taller Lacimurga, terminándose les obres pol Conceyu. La restauración de la decoración del trascoro llevar a cabu con fondos de la Conseyería de Cultura de la Xunta d'Estremadura.

Elementos[editar | editar la fonte]

Nel edificiu destaquen los siguientes elementos y espacios:

  • Fachada: Ye práuticamente la orixinal. Destaca la puerta, construyida n'arcu de mediu puntu con sillares regulares, percima de la portada atópase una fornica, probablemente destinada a dalguna imaxe relixosa. A entrambos llaos de la fornica, figuren dos escudos, unu de los Orellana, con diez roeles, y otru de la Orde d'Alcántara.
  • Ilesia: Ye la pieza más importante del Monesteriu, la única que taba al serviciu del pueblu y de la comunidá relixosa. Presenta dos entraes llaterales, una que comunica con Callar Conventu y otra que comunica col claustru del edificiu. Tien una sola nave con cabecera pentagonal, orixinalmente tuvo encalada nel so interior con un esgrafiado de sillería. En caúna de les parés llaterales asítiense dos óculos de llume redondu y otru a los pies de la nave, claramente renacentistes. La so primitiva cubierta a dos agües, sumida, foi sustituyida por una estructura de madera laminada que repite con teunoloxía actual les carauterístiques portantes antigües.
  • Barcal: Ye un depósitu d'agua soterraño asitiáu sol trascoro. Formaba parte d'una complexa rede hidráulica que comunicaba dos pozos y dos barcales colos güertos del conventu. Tien una magnífica bóveda de lladriyu y suelu de folla cocío y cayuela.
  • Trascoro: Yera'l llugar dende'l que les monxes asistíen a los oficios relixosos, ocultes de les miraes de los fieles por unes rexes y l'escuridá de la estancia. En realidá yera un allongamientu de la nave de la ilesia, coles separaciones oportunes ente'l pueblu y la comunidá relixosa. Tien una interesada decoración a manera de cenefa perimetral fecha a base de esgrafiados, que fueron restauraos, y que representen zoomorfismos y animales mitolóxicos. Tamién se caltién el suelu central orixinal.
  • Pórticu: De xuru el so desenvolvimientu tuvo pensáu siquier pa unu de los llaos del patiu, pero probablemente por razones económiques, namái se construyeron los trés bóvedes de lladriyos qu'esisten anguaño. Destaquen los dos arcos de mediu puntu construyíos con sillares regulares, y terminaos en volutes propies del estilu xónicu.
  • Patiu: Ye l'elementu xenerador del conxuntu, al so alredor distribúyense'l restu de les dependencies, .
  • Sala Capitular: Atópase al otru llau de la Ilesia. Atopábase totalmente destruyida, pero supónse qu'ésta sería la función d'esta estancia.
  • Güertos y otres dependencies: Los güertos del Monesteriu de San Benitu, colindantes col edificiu, son güei día de propiedá particular. Fueron nel so día fonte de subsistencia pa la comunidá relixosa. Del restu de dependencies del Conventu nun se caltién nada. Les de la entrada del mesmu, incluyendo tornu, llocutorios, cocines, etc., alcontrar na actual propiedá colindante.

Ilesia Parroquial[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial católica so la advocación de la Inmaculada Concepción , na Archidiócesis de Mérida-Badayoz, Diócesis de Plasencia, Arciprestalgu de Navalvillar de Pela.[6]

El proyeutu de la nueva ilesia sería concebíu por Rodrigo de Orellana hacia 1520, de primeres del so mandatu como 8º señor de Orellana. Juan el Bonu en 1549 encamentó nel so testamentu que terminaren la construcción de la so capiya mayor y el retablu, pa lo qu'asignó una cantidá de 20.000 maravedinos, magar nun sabemos qué fixeron con esti mandatu.

Sí sabemos que l'obispu de Plasencia, don Pedro Ponce de León encargó en 1570, siendo señor de Orellana la Vieja Juan Alfonso de Orellana, el proyeutu d'una nueva ilesia al maestru (arquiteutu) trujillano Francisco Magüeta. Na escritura de contratu detállense les condiciones particulares de la obra, construyida nuna sola nave ensin capiyes llaterales, con bóveda de lladriyu sobre la so capiya mayor, representación típica de la ilesia de salón del sieglu XVI. La obra entendía la construcción de la nave central cola so venera de cantería formando bóveda percima del altar mayor, na que tenía de figurar l'escudu d'armes del obispu y la sacristía. Dexar pa más palantre la construcción de la torre que tenía d'agospiar les campanes, que les sos escaleres arrincaríen dende l'esterior de la puerta de la sacristía, sobre que'l so arcu habría d'asitiase otru escudu d'armes del obispu.

La Ilesia Parroquial , cola advocación de la Inmaculada Concepción , ye'l monumentu de Orellana la Vieja que meyor calteníu llegó a los nuesos díes. La so fábrica de mampostería álzase exenta, presentando socesivos tresformamientos de distintes dómines. Ye de notables dimensiones, con cabecera semicircular y elevada torre xunida a ella nel so llenzu septentrional.

Tres acceso comuniquen col interior, los de les bandes de traza bien elemental, de mediu puntu, ensin decoración. La de los pies ye tamién de mediu puntu, con arcu, jambas y pilastres, rematada con un frontón curvu partíu, sobre un frisu nel qu'hai restos d'una inscripción na que puede lleese “añu 1659” . Enriba d'esta portada destaca una llamativa ventana, d'estilu platerescu, con columnes abalaustradas sobre plintos.

L'interior ye de nave única, distribuyida en tres tramos por aciu sólidos fajones de mediu puntu sofitaos en ménsulas. Cubrir con una rica armadura de madera de siete paños, que Salvador Ordax data de finales del sieglu XVI.

La capiya mayor, de perfil semicircular, ufierta la peculiaridá del so zarramientu cimeru, una bóveda de cuartu d'esfera avenerada, en lladriyu, cola charnela de granitu sofitada na imposta.

Xunida a la capiya mayor, asítiase la sacristía, cuadrada y con bóveda d'arestes, a la que s'apuerta al traviés de puerta adintelada. Sobre la puerta figura un ricu y apargamináu blasón episcopal del obispu placentino don Pedro Ponce de León. Al pie de la sacristía dispónse la xubida a la torre.

A mediaos del sieglu XVII tuvieron d'efectuase delles reformes qu'afectaríen a les portaes, como la puerta de los pies cola inscripción de 1659. Nel presbiteriu figura una inscripción relativa al altar: “ESTI ALTAR MAND ACER FERNANDO RVY Y CATALINA SANCHEZ EL SO MV AÑU 1656” . Del mesmu promotor caltién una llábana nel suelu de la capiya mayor con idéntica datación.

Na década de los 90 del sieglu XX, construyóse xunto a la sacristía la Capiya dedicada al Santísimu Cristu de la Capiya , na que destaca una formosa cubierta de madera.

Mientres la Guerra Civil , la Ilesia Parroquial sufrió deterioros nel so conteníu mueble. Asina, perdióse'l retablu mayor de tipoloxía rococó, probablemente del sieglu XVIII, del que se realizó una copia a partir de fotografíes; y l'imaxe orixinal del Cristu de la Capiya, d'estilu góticu . Sicasí, caltiénense dellos oxetos artísticos de gran valor, destacando un magníficu Cristu de Marfil, de carauterístiques similares al que se caltién en Yuste, de finales del sieglu XVI, atribuyíu a Gaspar Núñez Delgado. Según la tradición popular, el Cristu procedía del Conventu de les Dominiques. Igual procedencia puede tener una mota de plata, del sieglu XVII, con escudos de la Orde d'Alcántara, de los Orellana y un terceru cola inscripción Ave María. Caltiénense tamién otres pieces d'orfebrería, pero ente toes destaca la Cruz Procesional de plata, de la segunda metá del sieglu XVI.

Fiestes populares[editar | editar la fonte]

  • Fiesta de San Sebastián (20 de xineru).
  • Antroxu. "Xota del Antroxu" murgues y comparses.
  • Selmana Santa: “ La Enramá ” y “L'Alcuentru”. Mientres la madrugada del Domingu de Resurreición celebra una de les fiestes más típiques de la llocalidá, “ La Enramá ”. Los mozos del pueblu encargar d'afatar la cai Real, onde se celebra a les 8 de la mañana “L'Alcuentru”. Afátase la cai con palmeres, tomillos, romeru, cañes d'álamu y yerbes del campu. Afátense les ventanes y balcones de la cai, fáense guirlandes texíes que van de balcón a balcón faciendo arcos y queda cubiertu totalmente el suelu de la cai. Amás, mientres la madrugada del Domingu de Resurreición los rapazos namoraos preparen cada unu a la so namorada la “Enramá de Gala”, afatando la ventana o la puerta de la so casa. Mientres unos años esti costume perdióse, pero anguaño volvió recuperar se. A l'amanecida, sobre les 8 de la mañana del Domingu de Resurreición, sale la procesión del Alcuentru. La Virxe sale vistida de llutu y cola cara cubierta por un velu del mesmu color. Por separáu sale la imaxe del Cristu Resucitáu. Cuando apaez la imaxe del so fíu pel otru estremu de la cai Real, quíten-y a la Virxe'l ropaje negru y empieza un acercamientu paulatino y reverencial, les imáxenes se arrodillan tres veces pa terminar nuna singular carrera. Cuando les imáxenes atópense, el portadores llevantar tou lo que-yos dexen el so brazos, mientres arrecian les palmes y los vítores de tolos presentes, tirándose cohetes n'honor al Cristu resucitáu, viviéndose estos momentos con gran emoción. De siguío la procesión sigue'l so cursu, hasta llegar a la Ilesia , onde se celebra la Santa Misa.
  • Romería de San Isidro (15 de mayu).
  • Procesión Náutica de la Virxe del Carmen (16 de xunetu): La procesión desenvolver nel Banzáu de Orellana. La Virxe del Carmen, nuna barca bellamente afatada, ye acompañada por numberoses embarcaciones nel so paséu peles agües del banzáu.
  • Feria d'Agostu (del 14 al 18 d'agostu): Mientres la Feria , desenvuélvese l'espectáculu multimedia y cultural, de pirotecnia, lluz y soníu, únicu n'Estremadura, FUTURVISIÓN, que supón un complementu de la ufierta turística del nuesu Banzáu.
  • Fiestes del Santísimu Cristu de la Capiya (Del 13 al 17 de setiembre).

Gastronomía[editar | editar la fonte]

  • Bollos dormíos.
  • Carpes n'adobo.
  • Güevos embizcochados.
  • Perdices al gitanillo.
  • Sopes de pimientu y tomate.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Población de conceyos de la provincia de Badayoz, 2016[1].
  3. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  4. Cervantes Virtual [2]
  5. Conceyu Códigu INE -06-097. [3]
  6. Llistáu de Parroquies per Llocalidá [4]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]