Olmeda del Rey

Coordenaes: 39°48′29″N 2°04′58″W / 39.8081°N 2.0828°O / 39.8081; -2.0828
De Wikipedia
Olmeda del Rey
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Olmeda del Rey (es) Traducir Vicente Pérez Hontecillas
Nome oficial Olmeda del Rey (es)[1]
Códigu postal 16216
Xeografía
Coordenaes 39°48′29″N 2°04′58″W / 39.8081°N 2.0828°O / 39.8081; -2.0828
Olmeda del Rey alcuéntrase n'España
Olmeda del Rey
Olmeda del Rey
Olmeda del Rey (España)
Superficie 75.44 km²
Altitú 933 m
Llenda con Cuenca, Monteagudo de las Salinas, Chumillas, Las Valeras, Valdetórtola y Arcas del Villar
Demografía
Población 127 hab. (2023)
- 67 homes (2019)

- 65 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 1,68 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
olmedadelrey.com
Cambiar los datos en Wikidata

Olmeda del Rey ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien un área de 75,44 km² con una población de 135 habitantes (INE 2015) y una densidá de 1,80 hab/km².

Pertenez a la contorna llamada Serranía Media-Campichuelo y Serranía Baxa, que ye realmente l'agrupación de les contornes que-y dan nome a esta división alministrativa provincial. Ye la transición ente la sierra de Cuenca y La Mancha, partiendo con la Alcarria y la Manchuela. Esta situación xeográfica, nuna zona de transición montascosa a los valles fértiles d'el Pandu asitiáron-y nuna zona de cambeos constantes dende hai milenios.

A lo llargo de la so historia recibió dellos nomes, dalgunos con una llarga tradición y otru que duró apenes una década.

La so construcción en ferradura na falda d'un pequeñu cuetu infier-y un aspeutu carauterísticu, magar según delles fontes deber a la esistencia d'un antiguu castiellu sobre la elevación qu'esplicaría la urbanización fecha,[2] anque otros estudiosos mueven dicha fortaleza a otru cuetu de les cercaníes.

Toponimia y símbolos[editar | editar la fonte]

El so nome tomar de la gran cantidá de llameres presentes, históricamente, na zona, nes riberes del Río Berros,[ensin referencies] quedando como La Olmeda.

Nel añu 1587 foi llamada "Olmeda de las Valeras" pa estremala d'otres poblaciones nomaes de la mesma.

Permaneció con esti topónimu hasta 1829, que pasa a ser conocida pol so actual nome de Olmeda del Rey:

3 d'Abril
Concede S.M. á la Villa de la Olmeda de las Valeras, na provincia de Cuenca, la gracia de que se denomine Olmeda del Rey.
Guía de la Real Facienda, Reales Decretos y Órdenes de S. M. que producen resolución xeneral en materies de la so Real Facienda[3]

Nun se-y conocen bandera nin escudu y nun se caltienen blasones o similares nos edificios oficiales o particulares.

Xeografía física y ambiental[editar | editar la fonte]

Allugamientu y relieve[editar | editar la fonte]

Ente la Serranía Media y Baxa de Cuenca, nes estribaciones de la Sierra de Palancares,[4] nel valle del Río Berros, naciellu n'el mesmu términu municipal, atópase esta llocalidá castellanu manchega.

El términu municipal de Olmeda del Rey llenda colos siguientes términos municipales:

La Devesa de Fuenlabrada, de propiedá privada, nun ye estremera col restu del territoriu de Olmeda del Rey pero ye parte de la so xurisdicción. Llinda, de la mesma, con Arques del Villar, Valdetórtola, Las Valeras y El Cardozo y Los Llecos. Esti últimu territoriu ye'l que dixebra en dos los terrenes municipales olmedeños.

Son accidentes xeográficos carauterísticos dientro del territoriu municipal:

  • Pico San Pedro y el Pingorote
L'agudu montículo, alredor del cual asitiárase el pueblu, pico San Pedro, que la so cume ye conocida como “El Pingorote” (974 msnm).[8][9] Esti elementu vertebró la crecedera del pueblu llegando a la distribución actual de ferradura.
  • Torca Airón
Tamién llamada torca de la Sierra, por atopase en dicha zona del conceyu, ye de primer magnitú coles sos aproximao 90 metros de fondura.[10]
En delles publicaciones mentar como torca Airón, nome del dios prerromanu del inframundu, Airón. Según otres opiniones esiste un tracamundiu ente esta torca y una de Valeria que sería la realmente la rellacionada con dichu topónimu.[11]
  • Cabeces
Al norte del pueblu atopen los picos más sobresalientes del conceyu: Cabeza Hondonera[12] y Cabeza de la Vallina de la Muyer,[13] dambos con una altitú de 1108 msnm.
  • Los Morteros
Formación karstica con forma de cogorda o morteru, a seis quilómetros del pueblu pela carretera que remata na N-320.[14]

Xeomorfoloxía[editar | editar la fonte]

El pueblu, asitiáu nel valle del río Berru asitia sobre magres acolorataes y pardes yesíferas del terciariu,[15] y más concretamente del Oligocenu,[16] que dexen el cultivu en dicha zona.

La zona de sierra ta formada por anticlinales y sinclinales blandos de caliares mesozoiques, principalmente cretáciques, qu'evolucionaron a pandos, dalgunes de les cualos crean pandoriales, cortaes por pequeños valles.[17][18] Del cretácicu son la dolomíes sobre les qu'esisten fenómenos de moldiáu del cuaternariu del tipu karst,[15] similares a los de la Ciudá Encantada,[19] llamaos Los Morteros.

Clima[editar | editar la fonte]

Polo xeneral el clima de Castiella-La Mancha ta apoderáu pol clima mediterraneu continentalizado, tamién llamáu clima Mesomediterráneo.[18] Polo que puede catalogase como tipu CSa dientro de la clasificación climática de Köppen. Nel casu de Olmeda del Rey atópase, amás, atenuáu pola altitú, superior a los 1000 msnm.

Dientro d'estes carauterístiques atopen temperatures estremes, fríes pel hibiernu y templaes pel branu, con variaciones ente dambes cercanes a los 20 °C,[18][20] y precipitaciones añales rondando los 500 mm.[21]

  Parámetros climáticos permediu d'Olmeda del Rey 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 5 5 9 11 14 22 24 23 19 14 8 5 13
Precipitación total (mm) 32 43 58 Error d'espresión: Operador < inesperáu
[ensin referencies]

Fauna y flora[editar | editar la fonte]

La formaciones vexetales habituales son cultivos na vega del río Berros y pinares, nes zones altes.[22] Magar pueden atopase especies habituales del monte mediterraneu, tales como la encina.

L'orixe d'esto pinares ye'l periodu 1965 a 1971 cuando se repoblaron con pinu cuatro zones del conceyu propiedá del mesmu, de consorcios participaos o del Estáu: Devesa Boyal, La Pedriza, La Sierra y La Navazuela, sumando en total 353 Hai.[23] Darréu siguióse repoblando la zona según los planes pa los montes d'utilidá pública, habiéndose llegáu a les 2007 Hai de masa forestal ente los presentes históricamente y les repoblaes.[24] La descripción d'estos montes d'utilidá pública ye:

  • Devesa Boyal
Monte d'utilidá pública nᵘ142.
491 Hai.[25]
Perteneciente al conceyu.
  • La Sierra
Monte d'utilidá pública nᵘ16.
500 Hai.
Perteneciente al Estáu Español.[26]
  • La Navazuela y la Pedriza
Monte d'utilidá pública.[ensin referencies]
243 Hai.[27]

En La Sierra, propiedá del Estáu Español y tresferío en 2003 a la Xunta de Comunidá de Castiella-La Mancha, siguiéronse planes pa dexar la crecedera de la población de xabalinos.


Hidrografía[editar | editar la fonte]

El pueblu de Olmeda del Rey asitiar na vega del río Berros, afluente pela izquierda del ríu Júcar. Otros afluentes del propiu ríu circulen pol conceyu, amás gran cantidá d'arroyo pero toos d'un caudal bien pequeñu tributen na vega a los ríos que lu percuerren.

L'agua potable de la llocalidá estrayer d'un manantial cercanu, llamáu la fonte de la Cascayosa», dempués d'ensugar con esta finalidá otros.[28]

Historia[editar | editar la fonte]

Esisten poques referencies direutes sobre los acontecimientos históricos según les distintes ocupaciones de la zona. Magar la zona foi territoriu d'olcades, lobetanos, celtíberos y otros pueblos prerromanos, sían toos tomaos con etnies de los celtíberos o de cultures distintes.[29]

A partir de la dómina de la segunda guerra púnica, sieglu II e. C., los romanos invaden el territoriu y asiéntanse de forma permanente na zona, como indiquen les ruines del importante municipium de Valeria, anque nun esiste nenguna muerte arqueolóxica o escritu sobre asentamientos no que güei ye Olmeda del Rey, quitando la Fonte del Chorrillo, pela rodiada del conceyu, que foi oxetu d'especulaciones sobre'l so orixe romanu, non ensin discutiniu.[30]

Tocantes a esta dómina atopamos que Flórez fai una mención a un posible asentamientu de «los antiguos» (forma de referise a los romanos) pa defender la posición de Valeria nel so llibru España sagrada, onde esplica los restos visibles sobre'l focete del río Berros del asentamientu del sieglu I e.C.[31] Sía que non ye colateral y ensin más documentación o referencia.

Según la mayor parte de fontes indiquen, foi fundada mientres l'asentamientu cristianu tres tomar d'Alarcón a finales del sieglu XII. Anque tolos archivos municipales fueron destruyíos por una quema causáu polos soldaos ingleses que participaben na Guerra de Socesión al Tronu de Carlos II nel añu 1706,[32] lo qu'enzanca una reconstrucción de la historia contemporánea, quitando referencies esternes d'estudios de la capital, Cuenca, o otres poblaciones cercanes.

Sería d'esa dómina un castiellu asitiáu nel cuetu de San Pedro.[ensin referencies]

En 1587 recibe'l nome de Olmeda de las Valeras pa estremala d'otres poblaciones d'igual nome.


Nes obres siguientes cites falar del señor de la Olmeda de la Valeras:

«D. Juan de Hinestrosa y Guzmán. Señor de la Villa de Villares del Sanz de D. Guillén La Olmeda, de las Valeras y la Torre del Monje, Caballerizo de su Alteza el Serenisimo Infante Cardenal, y regidor perpetuo de esta ciudad de Cuenca, por renunciación de D. Diego de Hinestrosa y Guzmán, su padre en el año 1625, fundó el Mayorazgo de la Casa de los Marqueses de Valera de Abajo.»
Moya, 1977, p. 164.

Juan Pablo Mártir Rizo, en 1629, yá menta:

«..., y doña Isabel Xarava,que casò con do Diego de Ynestrosa y Guzman Cavallero de conocida nobleza,señor de las villas del Olmeda,del Vilar del Saz, y Torre el Monge,Regidor de Cuenca.»
Mártir, 1629, p. 282.

Juan Pablo Mártir Rizo, en 1629, yá menta la esistencia d'un señor de Olmeda de las Valeras[33] independiente d'otros.

$37 MARQUES DE VALERA. Año 1679. El Señor Don Carlos II. en 11 de septiembre de 1679 concedió este Marquesado a Doña Maria Pacheco de Inestrosa, Señora de las Villas de Valera, Olmeda, y otras: casada con Don Antonio Domingo del Castillo y Camargo Cavallero del Real Orden de Santiago. Gran Chanciller del Consejo de Cruzada. Su actual posseedor es Don Francisco Antonio del Castillo y Carróz, Fenollét, Roca de la Serna, González de Arce, Inestrosa, Pacheco, Mendoza, Guzman, Campero, Sobrevila, Moxica, y Jarava, Marqués de Valera, y Fuente Hermosa, Vizconde de Valdesoto. Gran Chanciller de Cruzada, &c. Viene este Cavallero de Sangre Real. Don Andres Pacheco fue del Consejo de Estado, é Inquisidor General año 1622.
Creacion, antigüedad y privilegios de los titulos de Castilla. Escritu por José Berni y Catalá, Imprenta de Marina (Cádiz)[34]

El vallasaje del Marqués de las Valeras caltener hasta 1827, cuando la villa denunciar y gana el contenciosu'l 24 d'agostu d'esi añu.[35] Arriendes de ello ye cuando solicita y consigue el cambéu de nome, pasándose a llamar Olmeda del Rey.

Nel sieglu siguiente y hasta la llegada de la Segunda República tien un periodu d'estabilidá poblacional onde nun destacar nengún fechu relevante.

Les eleiciones municipales d'abril de 1931 que conducieron a la Segunda República Española fueron anulaes en 115 pueblos de la provincia de Cuenca, ente ellos Olmeda del Rey, y fueron celebraos comicios el 31 de mayu del mesmu añu, siendo los resultaos (reparar na tabla que'l sufraxu nun yera con llistes zarraes, d'ende la inconsistencia nos parciales y los totales) una victoria pa la derecha:[36]

Resultaos de les Eleiciones Municipales de 1931[36]
Eleutores Votantes CRS AN Agr. PLD DLR PRRS Indef.
273 253 96 57 202 103 20 0 36
Fonte:B.O.P., nᵘ9, 3-7-31 y Xunta Provincial del Censu Eleutoral
CRS=Conxunción Republicanu-Socialista; AN=Aición Nacional; Agr.=Agrupación Ciudadana Agraria (ACA) de Cuenca;[37]
PLD=Partíu Lliberal Demócrata; DLR=Derecha Lliberal Republicana; PRRS=Partíu Republicanu Radical Socialista; Indef.=Indefiníos.

Como nel restu de la provincia la derecha consideró que la victoria en Cuenca yera significativa y l'últimu bastión de la ilesia católica y los sos partíos.[ensin referencies]

Col empiezu de la Guerra Civil el pueblu queda nel bandu lleal a la República y prodúcense fregaos como la estroza de la ilesia, el fusilamiento de les imáxenes que nella había y la conversión de la cortil nun garaxe.[38]

Pasada la Guerra Civil y la Segunda Guerra Mundial empieza'l despoblamientu del campu español convirtiéndose nuna emigración masiva a les ciudaes nos años 1960 y dexando el pueblu y el so conceyu na sienda que lu llevaría a casi l'abandonu del la primer década del sieglu XXI. Dende finales del XX el pueblu recupera'l númberu de pobladores nes dómines vacacionales col regresu temporal de los naturales y los sos descencientes.[39]

Nel añu 1974 Olmeda del Rey fundir con Chumillas, Almodóvar del Pinar, Solera de Gabaldón y Monteagudo de las Salinas adquiriendo'l nuevu nome d'Almodóvar de Monterrey. Esta unión realizar por problemes económicos pal financiamientu básicu riquida. Se segregarón nel añu 1983, según el RD 152/1983 publicáu nel BOCM de fecha 6 d'ochobre de 1983, quedando colos sos anteriores nomes. La segregación producióse, según Rubio (2003), por desavenencies ente los distintos alcaldes.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica d'Olmeda del Rey
1857187719001910192019301940195019601970199119961998199920002001200220032004200520062007200820092013
888107710351076906898933832721482244254247254248234234221218213209197192180140
(Fonte: INE [Consultar])

Nel sieglu XVI yá tenía 138 habitantes según censu de la dómina,[40] que diría creciendo. Una cita nuna géographique, en francés, censa la población en 800 en 1830.[41] Nel so llibru de 1849 Pascual Madoz asígna-y una población de «777 alm. (almes)»,[42] p'algamar el máximu nos primeros años del sieglu XX. Darréu, dempués de la Segunda Guerra Mundial, la so población empezó a escayer de forma lenta hasta la llegada de los años 1960, cuando se produció una emigración masiva a les ciudaes.[43] Estos enclinos apreciar de forma clara nel gráficu.

Gráficu de la evolución de la población de Olmeda del Rey ente 1900 y 2009[44][45]
Gráfica ellaborada por: Wikipedia sobre la base de los datos del INE-2010.
(*) Parte de Almodóvar de Monterrey dende 1974 hasta 1983.

Alministración[editar | editar la fonte]

Política L'órganu de [[alministración

llocal]] de Olmeda del Rey ye'l Conceyu. La alcadesa, escoyida en 2007, ye Dª. Isabel Mora Calleja, del Partíu Popular.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Ente 1974 y 1983 parte de Almodóvar de Monterrey.
1983-1987
1987-1991 AP/PDP/UL (a partir de 1989 PP)
1991-1995 José Rubio Escudero PSOE
1995-1999 José Rubio Escudero PSOE
1999-2003 José Rubio Escudero Independiente
2003-2007 Primitivo Mora Fernández PSOE
2007-2011 Isabel Mora Calleja PP
2011-2015
2015-2019
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Fuentes: DGAL del Ministeriu d'Alministraciones Públiques y Ministeriu del Interior.

Xurídica

Olmeda del Rey pertenez a la:

"Agrupación número 62
Integrada poles Secretaríes de los Xulgaos de Paz de Almodóvar del Pinar, Campillo de Altobuey, Castillejo de Iniesta, Chumillas, Enguídanos, Gabaldón, Graja de Iniesta, Minglanina, Monteagudo de las Salinas, Olmeda del Rey, Paracuellos, La Pesquera, Puebla del Salvador y Solera de Gabaldón.
Población total: 6.920 habitantes.
See: Minglanilla."[46]

Economía[editar | editar la fonte]

Históricamente'l conceyu caltúvose presupuestariamente polo recaldao de les cesiones de bienes comunes, especialmente de les camperes,[42] como'l de la Devesa Boyar y el mediu de vida mayoritariu foi l'agrícola.

Los medios de vida provienen de l'agricultura en gran midida y de los ingresos por pensiones de xubilaos residentes nel conceyu.[47] Esti conceutu convirtióse n'unu de los principales medios d'ingresu yá que nel añu 2009 la población con una edá cimera a 65 años xubía a casi'l 49% del total, 88 habitantes.[48]

En 2009 los ingresos totales municipales xubieron a 205.806,01 €,[49] provenientes de los presupuestos xenerales del Estáu.

Sector primariu[editar | editar la fonte]

Ganadería Esti sector

atópase casi estinguíu, sacante la cabaña ovina, onde en 1999 caltiénense cerca d'un millar de cabeces (86 Unidaes Ganaderes, UG), según amuesa'l censu del INE:

Censu agrariu de 1999 en INE en UG.[50]
Bovinos Ovinos Caprinos Porcinos Equinos Aves Coneyes madres
0 86 1 0 0 0 0

La Cañada Real d'Andalucía (Cañada Real de la Sierra de Cuenca a Andalucía), crucia'l términu municipal, señalizándose de forma fayadiza con moyones en setiembre de 2009.[51]

Agricultura Los

campos de ceberes (trigu, cebada, avena y centenu) arrodien al pueblu en casi tola so estensión, anque tamién puede atopase xirasol y hortolices.[47]

Nel censu agrariu de 1999 recuéyense los siguientes datos: 3072 Hai d'herbales y 4 Hai de viñeos, siendo los demás cultivos inesistentes.[52] Los cultivos herbales tán constituyíos por plantes que la so parte aérea tien consistencia herbal. Considérense los siguientes grupos: ceberes pa granu, lleguminoses pa granu, pataques, cultivos industriales, cultivos forrajeros, hortolices, flores y plantes ornamentales, granes y plántulas destinaes a la venta y otros cultivos.[53]

Campu d'azafrán.

Esti conceyu atópase dientro de la zona de producción baxu Denominación d'Orixe de "Azafrán de la Mancha".[54] Históricamente foi un gran productor d'esta especie, magar la collecha actual de la zona ye casi testimonial.[55] Na mesma páxina del Conseyu Regulador de la Denominación d'Orixe espliquen les causes que llevaron a la perda de mercáu.[47]

Flor d'espliegu o lavanda.

La recoyida d'espliegu de los montes circundantes realizar de forma manual, llevándose depués a la caldera d'estraición de la esencia asitiada xunto al ríu, nel accesu al pueblu pela carretera procedente de Chumillas. Duró, siquier hasta los años 50, perdiéndose la intensidá de l'actividá col surdimientu del cultivu intensivu d'esta variedá d'arumosa. Inda se sigue recoyendo en primavera pa la venta de la flor.[47]

Esistió "La Dula", conxuntu d'animales que s'unviaben a pastiar a terrenes comunales, de pollinos, mules y pollinos, que sumió cuando esti tipu d'animales dexar d'usar nos llabores agrícoles na década de 1950.[56] El pastor faía sonar una trompetilla tantu na recoyida del ganáu como a la entrega al atapecer, anque gran parte de les caballeríes tornaben a les sos corrolades soles. El llugar de campera yeren los terrenes comunales del conceyu.

En 1960[57] y 1980 realizáronse dos tales concentraciones parcelarias pa potenciar l'agricultura amenorgando'l minifundismo, afitando la unidá mínima de cultivu de secanu en 2 Ha.[51]

Pesca y Caza

El ríu Berros foi unu de los afeutaos por una enfermedá importada (afanomicosis) qu'afectó al cámbaru de ríu reinal y escastar nos años 1980 de les sos agües.

El xabalín ta presente nos montes del términu municipal, anque amás históricamente abondaron otros tipos de pieces: llebre, corzu, perdiz, coneyu y venado.[42]

Dende 2003 la caza nel monte de La Sierra ta controlada pa dexar la espansión faunística de forma natural a tou la redolada, y aprovechando la titularidá pública de dichu monte.[58]

Sector secundariu[editar | editar la fonte]

Nun esiste industria nel términu municipal. Les úniques referencies históriques son menores, yá qu'en delles obres, por casu la de Pascual Madoz de 1846 y la de Cornielle de 1830, méntense la industria de la fabricación de ferramientes agrícoles.[41]

Hasta la cayida de la población a mediaos del sieglu XX, pola enmigración a les ciudaes, esti sector yera casi inesistente anque hai referencies non direutes a la producción de yelsu nun poema de Víctor Chumillas,[59] onde se menta la estraición de la piedra nel cuetu de les Canteres,[60] términu municipal de Chumillas. La piedra yera quemada nel "Rincón Caliente", llugar que correspuende cola actual cai del Rincón. Depués yera vendida nel mercáu llocal y nos de los pueblos colindantes.

Como s'hai mentada enantes, hubo producción d'esencia de lavanda, que yera una industria estacional mientres la dómina de floriamientu del espliegu y acabó cuando esta variedá convertir en cultivu. Anque entá se sigue recoyendo non se porcesa la esencia n'el mesmu pueblu.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Amás de la típica de la contorna destaquen platos propios, tales como: ayu atáu, tayaes de fideos, rosquíes de vinu, etc.


Patrimoniu[editar | editar la fonte]

De la so arquiteutura destaquen:

Casa Consistorial

Tipoloxía habitual del sieglu XVII pa esti tipu de construcciones.[61]

Antiguu Hospital y Cárcel

Esti edificiu civil, atópase na plaza, xunto al conceyu. Fechóse la so construcción en 1776.[61]

Ilesia Parroquial de La nuesa Señora de les Nieves

Fábrica de mampostería con sillares nes esquines. Con dos portaes, la del Mediudía con arcu de mediu puntu; sobre'l entablamente fornica de mediu puntu enmarcada ente boles. Espadaña, nel piecero, gradiada de dos güeyos. Na ventana que da lluz al coru pel Mediudía, escelente rexa del s. XVI. Interior de tres naves, estremada la central en tres tramos por arcos formeros. El cabecero en forma de cruz ta cubiertu por cúpula de media naranxa, y les naves llaterales cubiertes por bóvedes vaídas elipsoidales sobre pechines. Interesante'l frente del coru con ménsulas del s. XVI y canciellu del s.XVIII.[62]

Nel interior y les sos dependencies puede atopase tou aquello que sobrevivió a los saqueos de la Guerra Civil, como son: el retablu barrocu, un relicariu con ventana de cuarzu de la Vera Cruz, un crucifixu de marfil, orfebrería barroca, etc., tou ello de los sieglos XVI al XVIII.[38]

Fonte del Chorrillo

Probablemente construyida pol autor de la Ilesia Parroquial,[63] anque otres fontes citar como romana, inclusive aludiendo a una yá borrada inscripción en llatín.[30]

Casona de llabranza De los

sieglos XV ó XVI, conserva na fachada principal restos de la primitiva arcada de mediu puntu adovelada, según les jambes y dinteles de la fenestración orixinaria.[64]

Feries y Fiestes[editar | editar la fonte]

Selmana de la Virxe de la Nieves

Na selmana del 5 d'agostu celebra esta fiesta, habitual nos branos de los pueblos españoles. Eventos deportivos, muestres culinaries, música, etc. Esta fiesta, relativamente nueva, ta coyendo puxanza por cuenta de que coincide coles selmanes de máxima ocupación del pueblu pola torna veraniegu de los emigrantes naturales de la Olmeda del Rey.

Fiesta del Santu Cristu de la Paz

Ye la fiesta patronal del pueblu y celébrase nos díes alredor del 14 de setiembre. Mientres eses xornaes suéltense vaquillas.

Otres celebraciones

Tresportes y comunicaciones[editar | editar la fonte]

Carreteres

Olmeda del Rey atópase na interseición de les carreteres comarcales CU-V-7124 y CU-V-7123.

La CU-V-7123 empieza en Olmeda del Rey sigue pol sureste, cruciando a Chumillas (puntu quilométricu 6), 5,5 km dempués facer a Solera de Gabaldón y termina na confluencia cola N-320 na llocalidá d'Almodóvar del Pinar, completando una distancia de 18 km.[65]
La CU-V-7124 empieza en Valeria (Las Valeras), crucia Olmeda del Rey nel puntu quilométricu 6,4 y remata na N-320 nel so puntu quilométricu 108,6, con una distancia total de 13 km.[65]
Tresporte públicu Dende la Estación

d'Autobuses de Cuenca, na C/ Fermín Caballero, salen coches de llinia de la empresa Autolíneas Conquenses que comuniquen la capital con Olmeda del Rey.[66]

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

El 26 d'ochobre de 2001 foi nomáu Fíu Predilectu de la villa'l Padre Franciscanu Víctor Chumillas Fernández, nacíu en 1902 y muertu en 1936 en Fonte'l Fresnu (Ciudá Real) mientres la Guerra Civil Española. En 2007 foi beatificado pol Papa Benitu XVI.[67]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Rubio, 2003, p. 25
  3. Guía de la Real Facienda, 1830, p. 150
  4. Enríquez, 1992, p. 92 D2
  5. IGN (1987)
  6. IGN (2004)
  7. Direición Xeneral de Política Forestal. Conseyería d'Agricultura y Desenvolvimientu Rural (7 d'abril de 2009). «Montes d'Utilidá Pública integrantes del sistema de xestión forestal sostenible de la provincia de Cuenca». Consultáu'l 9 de mayu de 2010.
  8. IGN (2004), 39°48′40″N 2°05′00″W / 39.81111°N 2.08333°O / 39.81111; -2.08333
  9. Rubio, 2003, p. 26
  10. Porral, A.. «Atalaya de Cuenca. Olmeda del Rey». Consultáu'l 21 de mayu de 2010.
  11. Porral, A.. «localidaes_en_la provincia Atalaya de Cuenca. Airón (dios de les agües)». Consultáu'l 18 de mayu de 2010. «Indica la posibilidá que la torca Airón sía la de Valeria (Las Valeras) en cuenta de la de Olmeda del Rey»
  12. IGN (2004), 39°49′10″N 2°03′17″W / 39.81944°N 2.05472°O / 39.81944; -2.05472
  13. IGN (2004), 39°49′55″N 2°02′45″W / 39.83194°N 2.04583°O / 39.83194; -2.04583
  14. Rubio, 2003, p. 47
  15. 15,0 15,1 Crespo, 1993, p. 139
  16. IGME (1974),, Memories, páx. 14
  17. Rubio, 2003, p. 45
  18. 18,0 18,1 18,2 Crespo, 1993, p. 142
  19. IGME (1974),, Memories, páx. 10
  20. Crespo, 1993, p. 140
  21. «Dato de la estación de Cuenca capital, a 39 km de Olmeda del Rey». Consultáu'l 22 de marzu de 2010.
  22. Crespo, 1993, p. 141
  23. Serviciu Hidrolóxicu y Forestal de Cuenca (1971). «Mapa del perímetru repoblación obligatoria». Consultáu'l 3 d'abril de 2010. «Nel mesmu documentu amuésense los planes pal añu 1972, 63 Hai más.»
  24. Institutu d'Estadística de Castiella-La Mancha. «Información Municipal. Olmeda del Rey». Consultáu'l 26 de mayu de 2010. «Censo agrariu de 1999»
  25. Serviciu de Montes, Caza y Pesca. Delegación Provincial de Cuenca (xineru-1991). «Planu d'Esllinde del Monte d'Utilidá Pública, núm 142, denomináu Devesa Boyal». Consultáu'l 9 de mayu de 2010.
  26. L'Inxenieru Xefe del Serviciu. «Planu de finsamientu. Monte "La Sierra" Nᵘ16 del C.O.P.». Consultáu'l 9 de mayu de 2010.
  27. L'Inxenieru, Xefe de Brigada. «Planu». Consultáu'l 9 de mayu de 2010.
  28. Rubio, 2003, p. 50
  29. Lorrio, 2001
  30. 30,0 30,1 «La Talaya de Cuenca. olmeda del Rey». Consultáu'l 22 de mayu de 2010.
  31. Flórez, 1752, p. 191
  32. Rubio, 2003, p. 23
  33. Mártir, 1629, p. 311
  34. Berni y Catalá, 1769, p. 373
  35. Guía de la Real Facienda, 1830, p. 151
  36. 36,0 36,1 López, 1997, pp. 381 ss.
  37. En 1934 refundada col nome d'Aición Popular Agraria de Cuenca (APAC), ya integrada na CEDA na so fundación.
  38. 38,0 38,1 Vega, 2007, p. 256
  39. Rubio, 2003, p. xx
  40. González, 2009, p. 76
  41. 41,0 41,1 Corneille, 1830, p. 473
  42. 42,0 42,1 42,2 Madoz, 1849, p. 250
  43. Rubio, 2003, p. 19
  44. Institutu Nacional d'Estadística (INE) España (ed.): «Series históriques de población». Consultáu'l 16 de febreru de 2010.
  45. Institutu Nacional d'Estadística (INE) España (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842». Consultáu'l 7 d'abril de 2010.
  46. BOE (25 d'ochobre de 2000). «ORDE de 2 d'ochobre de 2000 pola que se constitúin nueves Agrupaciones de Secretaríes de Xulgaos de Paz na Comunidá Autónoma de Castiella-La Mancha y determinar la so plantía». BOE (España) (256):  páxs. 36803-36807. http://www.boe.es/boe/dias/2000/10/25/pdfs/A36803-36807.pdf. Consultáu'l 6 d'abril de 2010. 
  47. 47,0 47,1 47,2 47,3 Rubio, 2003, p. 53
  48. INE. «Revisión del Padrón municipal 2009. Datos por conceyos. Cuenca». Consultáu'l 8 d'abril de 2010. «Escueya'l conceyu de Olmeda del Rey y los demás campos de forma apropiada»
  49. Ministeriu d'Alministraciones Públiques. «Presupuestos de conceyos de Cuenca». Consultáu'l 6 d'abril de 2010.
  50. INE (1999). «Censo agrariu. Unidaes ganaderes». Consultáu'l 8 d'abril de 2010. «Escoyer conceyu (16141 Olmeda del Rey) y tipu (toos)»
  51. 51,0 51,1 JCM (2009)
  52. INE. «Censo agrariu 1999. Cultivos». Consultáu'l 23 de mayu de 2010. «Escoyer el conceyu (16141 Olmeda del Rey) y los cultivos (toos) pa llograr los resutlados»
  53. INE. «Encuesta sobre la Estructura de les Esplotaciones Agrícoles 1997 / Metodoloxía». Consultáu'l 23 de mayu de 2010. «Definición de cultivu herbal»
  54. Conseyu Regulador del DO "Azafrán de la Mancha". «Zona de producción». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de mayu de 2010. Consultáu'l 6 d'abril de 2010.
  55. «"L'Oru de la Mancha" relluma más cada añu». Revista Caxa Rural de Toledo (240):  páxs. 26-27. ochobre 2009. http://www.doazafrandelamancha.com/doc/RevistaFundacionCajaRural240-Ochobre2009.pdf. Consultáu'l 9 de mayu de 2010. «El 90% de la collecha concentrar en 9 llocalidaes, de les cualos Motilla del Palancar ye la única de Cuenca». 
  56. Rubio, 2003, p. 55
  57. Diariu ABC (2 d'avientu de 1962). Cuenca. Homenaxe al Serviciu de Concentración Parcelaria. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1962/12/02/095.html. Consultáu'l 6 d'abril de 2010. 
  58. Delegación provincial d'Agricultura y Mediu Ambiente de Cuenca. Conseyería d'Agricultura y Mediu Ambiente (30 abril 2003). Anuncio de 30/04/2003, pa la declaración de vedáu de caza del monte d'utilidá pública númberu 16, denomináu la Sierra sito nel términu municipal de Olmeda del Rey, na provincia de Cuenca. http://docm.jccm.es/portaldocm/verDisposicionAntigua.do?ruta=2003/05/19&idDisposicion=123062975284530860. Consultáu'l 8 d'abril de 2010. 
  59. Rubio, 2003, p. 111
  60. IGN (2004), 39°47′47″N 2°00′20″W / 39.79639°N 2.00556°O / 39.79639; -2.00556
  61. 61,0 61,1 Institutu de Promoción Turística de Castiella-La Mancha. «Web oficial de Turismu de Castiella-La Mancha. Olmeda del Rey». Consultáu'l 4 d'abril de 2010.
  62. Diputación Provincial de Cuenca. «Ficha de la Ilesia Parroquial». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de xineru de 2010. Consultáu'l 2 d'abril de 2010.
  63. Rubio, 2003, p. 51
  64. Turismu de Castiella-La Mancha. «Castiella-La Mancha. Afaya y siente. Olmeda del Rey». Consultáu'l 22 de mayu de 2010.
  65. 65,0 65,1 Repsol, 2009, mapa 50 A2
  66. «Empresa de tresportes Autolíneas Conqueses». Consultáu'l 14 de marzu de 2010. «Consulta d'horarios, rutes, etc.»
  67. Rubio, 2003, p. 108

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]