O Saviñao

Coordenaes: 42°38′42″N 7°38′22″W / 42.6449°N 7.6395°O / 42.6449; -7.6395
De Wikipedia
O Saviñao
Alministración
País España
Autonomía Galicia
Provincia provincia de Lugo
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Nome oficial Saviñao, O (es)[2]
Códigu postal 27...
Xeografía
Coordenaes 42°38′42″N 7°38′22″W / 42.6449°N 7.6395°O / 42.6449; -7.6395
O Saviñao alcuéntrase n'España
O Saviñao
O Saviñao
O Saviñao (España)
Superficie 197 km²
Altitú 600 m
Llenda con Pantón, Chantada, Taboada, Paradela, Bóveda y Monforte de Lemos
Demografía
Población 3504 hab. (2023)
- 1892 homes (2019)

- 1843 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.07% de provincia de Lugo
0.13% de Galicia
0.01% de España
Densidá 17,79 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concellodosavinao.com
Cambiar los datos en Wikidata

O Saviñao[3] ye un conceyu de la provincia de Lugo en Galicia perteneciente a la contorna de Tierra de Lemos n'España.

Situación[editar | editar la fonte]

El conceyu d'O Saviñao ta enclaváu na Ribeira Sacra, dientro de la Contorna de Tierra de Lemos, asitiáu al sur de la provincia de Lugo, llenda colos conceyos de: al norte con Paradela y Taboada, al sur con Pantón, al este con Pantón, Monforte de Lemos y Bóveda y oeste con Taboada y Chantada. L'altitú media ye de 600 metros sobre'l nivel del mar, crucien les sos tierres los ríos Miño, Sardiñeira, O Saviñao, Pez, Barrantes y Portiño.

Entiende 29 parroquies, la so capital, Escairón, con aproximao unos mil habitantes, el segundu nucleu de población ye Currelos qu'en realidá ye la cabecera de la zona norte del conceyu.

La potenciación del turismu rural y cultural d'esta zona supón un emburrie pal mesmu.

La economía del conceyu fundamentalmente ye agrícola, cuenta tamién con industries lácteas, vinícoles, de construcción, etc.

Nel aspeutu comercial destaquen les feries que se celebren mensualmente, en Escairón los díes 8 y 19, en Currelos el día 26.

Historia[editar | editar la fonte]

Na historia d'O Saviñao, vemos que les primeres muestres d'ocupación que conocemos son la mámoa d'Abuime y los numberosos restos de la cultura castreña que, ponen de manifiestu la humanización temprana d'estes tierres del sur de la provincia de Lugo. Mientres la cultura castreña, los habitantes de los castros d'O Saviñao, pertenecieron a la tribu de los Lemavi, citada por Tolomes, y fueron vecinos de los Seurri, habitantes de los actuales conceyos de Sarria-Taboada. Mientres esta dómina O Saviñao rexistró una importante ocupación del espaciu.

Ente'l S. I y IV de nuesa yera desenvolvióse l'asentamientu y dominiu romanu sobre'l Noroeste lucense, periodu nel cual podemos datar la construcción de la vía romana quién en tierres d'O Saviñao concluyía nos Coldos de Belesar. Trátase d'una vía secundaria dientro del esquema viario romanu.

Otros restos de la presencia romana provienen de distintos afayos atopaos en castros romanizados: cerámica del tipu "terra sigillata", monedes, la pieza pedresa d'Abuíme o la mesma escultura de Mourelos. Col derrumbe del Imperiu Romanu a finales del S. IV va empecipiase una etapa que va sirvir de transición hasta la Edá Media.

D'esta etapa apenes queden una serie de topónimos como Sixiriz, Arxeriz, Meitriz, Alperiz o Reiriz, ente otros.

Va Ser nel S. VI, al calor del llabor de Martín de Dumio, gran impulsor del monacato, cuando atopemos referencies esplícites de la "Ribeira Sacra".

Fachada románica de la ilesia del antiguu monesteriu de Santu Estevo de Ribas de Miño.

Ente los S. VI y VII, hai qu'encuadrar la creación de los primeros cenobios en tierres d'O Saviñao, pos anque nun hai una documentación específica, si esisten documentos que falen de fundaciones y donaciones a partir del S. X, lo cual fai suponer qu'esistíen, siendo exemplos d'ellos Santu Estevo y San Vitorio de Ribas de Miño. D'esta etapa medieval tamién se caltienen una serie de sarcófagos (Louredo y San Sadurniño de Piñeiró), restos residuales de lo que fueron les tumbes de personaxes importantes nel contestu sociopolítico d'O Saviñao.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

El términu municipal d'O Saviñao tien un abondosu y pervalible patrimoniu. N'arqueoloxía cabo destacar l'Alce d'Abuíme o campu de Mamoas d'Abuíme; asitiáu nuna llanura de la parroquia d'O Saviñao a unos cuatro quilómetros del Escairón, d'él caltiénense gran parte d'ellos.

Cultura castreña[editar | editar la fonte]

Ilesia del antiguu monesteriu de San Paio de Diomondi.

Esisten numberosos castros nesti conceyu, contabilícense unos ventisiete (Capo d'Abuíme, Capo da Torre en Freán, Capo d'Illón en Licín, Capo da Portela en Diomondi, O Castro de Mourelos, Capo da Besta en Vilelos, Capo de Vilacaíz, etc.). Destaquen el de Vilacaíz y el d'Abuíme pol so fácil visibilidá.

N'arquiteutura civil esisten distintes muestres ente les que podemos resaltar:

  • El palaciu de Vilelos, de planta en L, con una capiya d'unos cien metros cuadraos y flanqueada polos escudos de los Ulloa, que rexentaron esti palaciu mientres delles xeneraciones; los sos fundadores fueron don Juan González d'Ulloa y doña Catalina López de Sober.
  • El palaciu d'Arxeriz que foi propiedá de Juan López Suárez (Xan de Forcados), el so primer fundador foi Gonzalo Raxo, caballeru de la Orde de Santiago a mediaos del sieglu XVI. Tien planta cuadrada y destaquen los sos dos blasones asitiaos na fachada norte del palaciu; tien numberoses dependencies anejas que fueron restauraes apocayá.
  • Palaciu das Cortes, asitiáu enfrente de la ilesia románica de San Paio de Diomondi, tien planta n'O y adosada una capiya dedicada a La nuesa Señora de l'Asunción. Al llau de la portada tien los escudos de los Somoza, del sieglu XVIII.
  • Casa da Abadía de Santu Estevo de Ribas de Miño, ta arrodiada por un muriu de piedra y apuértase por un portalón con arcu de mediu puntu, tien planta rectangular y una capiya esterior de pequeñes dimensiones.

Amás d'estos palacios podemos citar: el palaciu de Lamaquebrada en Fión, el palaciu de Casadonas en Licín, el palaciu de Fragua en Louredo, la Casa Grande de Mosiños, el palaciu de Tornu en Mourelos, la casa grande d'Eirexe en Mourelos, la casa en ruines de Pena De Quil tamién en Mourelos, etc. y más cases que formen parte del patrimoniu d'O Saviñao.

L'únicu edificiu que podemos considerar d'arquiteutura militar n'O Saviñao ye la Torre-Fuerte de la Candaira en Rebordaos, ye del sieglu XII, con planta cuadrada de 9,81 por 9,94 metros; consta de cuatro plantes, na postrera tán les almenes. Foi propietariu de la torre don Francisco de Garza de Quiroga Taboada y Álvarez de Castro, señor de Tor. Na actualidá ye'l so propietariu un descendiente so Don Álvaro Taboada de Zúñiga y Romero.

Socio-Economía[editar | editar la fonte]

La principal actividá económica ye l'agricultura y la ganadería; estos sectores nel pasáu fueron casi esclusivos, prevalez el cultivu de productos de güerta. Comercialícense les críes de ganáu vacuno, ovín, gochu y tolos productos derivaos de la lleche.

Los trabayadores agrarios por cuenta ayena realicen actividaes na llucha contra quemes, repoblación forestal, etc. xeres bien importantes na zona pal cuidu del mediu ambiente y pola ufierta d'empleos pa trabayadores ensin cualificar.

La hostelería ye otra actividá en puxanza, por cuenta de la aceptación creciente del turismu rural y la promoción que se ta faciendo de la zona pola so guapura natural. Producióse pero un cayente na actividá turística dende mediaos del 2007, con un importante descensu de les reserves. Estes hanse centráu práuticamente en branos y feches señalaes.

L'albañilería ye tamién otra actividá en puxanza, especialmente pola rehabilitación y construcción de viviendes.

Les pensiones son una de les principales fontes d'ingresos debíu al eleváu númberu de persones de la tercer edá, xuníu al númberu de pensionistes por otros conceutos distintos a los de la xubilación como pueden ser les pensiones d'invalidez, les xubilaciones antemanaes.

La renta familiar por habitante atopar ente 7.800 y 8.275 €, que vienen de los ingresos d'actividaes agrícoles y de les pensiones de xubilación.

El conceyu tien una estensión de 197 km², a la cual correspuenden a una densidá de población de 25 habitantes per quilómetru cuadráu. Los servicios principales tán asitiaos en mayor númberu en Escairón (Gasolinera, CAP, Escuela, Farmacies, Supermercaos), y en menor en Currelos (Farmacia, Supermercaos, Escuela y Ambulatoriu). Bastante ye que Currelos ye la capital del Norte del Conceyu, a 12 km de la capital.

En cuanto al nivel d'estudios, el mayor porcentaxe rexistrar nel nivel d'estudios primarios.

Población[editar | editar la fonte]

El númberu d'habitantes al día de güei ye de 5.077, de los cualos 2.480 son homes y 2.597 son muyeres, el númberu más eleváu d'habitantes rexistrar nes edaes entendíes ente 70 y 79 años, y el porcentaxe más baxu nes edaes entendíes de 0 a 9 años.

Festividaes, feries y mercaos[editar | editar la fonte]

Carrera de pollinos(Escairón 2006).

La feria d'Escairón trescurre los díes 8 y 19 de cada mes y en Currelos ye'l 26 de cada mes.

Na primer selmana del mes d'agostu celebren cada añu les fiestes patronales d'Escairón n'honor a Ntra. Sra. de los Dolores. Estes fiestes duren aproximao cinco díes y nelles cada vixilia celebren conciertos na plaza mayor visitando'l pueblu cantantes como Patricia Manterola, Tamara Seisdedos, Raúl, Lucía y munches orquestes. Tamién mientres les fiestes hai atraiciones de feria y xuegos pa los neños. Amás d'esto una mañana dedicar a competiciones deportives: maratón, carrera de sacos y carrera de bicicleta lenta».

Pero sobremanera caracterícense pola «carreira de pollinos» que se celebra la mañana del últimu día de fiesta. Ye una carrera de pollinos que monten los sos respeutivos caballeros na que se dan vueltes al campu de fútbol vieyo y qu'acueye a un gran númberu de públicu, habiendo premiu pal ganador y el segundu y tercer puestos. De siguío realízase la tradicional competición del tiru de cuerda por parroquies.

Parroquies[editar | editar la fonte]

Categoría principal: Parroquies d'O Saviñao

Según el nomenclátor de [2009], el municipìo entiende les parroquies de:[4]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Llingua de la obra o nome: gallegu.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. «VARIACIONES DE LOS CONCEYOS D'ESPAÑA DENDE 1842» páx. 219. Ministeriu d'Alministraciones Públiques. Secretaría Xeneral Téunica. Archiváu dende l'orixinal, el 20 de xunu de 2010. Consultáu'l 15 de payares de 2010.
  4. * Institutu Nacional d'Estadística. «INEbase / Nomenclátor. Rellación d'unidaes poblacionales». Consultáu'l 15 de payares de 2010.
  5. 5,00 5,01 5,02 5,03 5,04 5,05 5,06 5,07 5,08 5,09 5,10 5,11 5,12 5,13 5,14 5,15 5,16 5,17 5,18 5,19 5,20 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Madoz

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]