Nicolás Avellaneda

De Wikipedia
Nicolás Avellaneda
senador d'Arxentina

30 abril 1883 - 30 abril 1886
Distritu: Provincia de Tucumán
Presidente d'Arxentina

12 ochobre 1874 - 12 ochobre 1880
Domingo Faustino Sarmiento - Julio Argentino Roca
senador d'Arxentina

12 mayu 1874 - 12 ochobre 1874
Distritu: Provincia de Tucumán
diputáu d'Arxentina

Vida
Nacimientu San Miguel de Tucumán1 d'ochobre de 1837
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Océanu Atlánticu26 d'avientu de 1885 (48 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Familia
Padre Marco Avellaneda
Casáu con Carmen Miguens de Avellaneda
Estudios
Estudios Universidá de Buenos Aires
Direutor de tesis de Manuel D. Pizarro
Llingües falaes castellanu
Oficiu abogáu, periodistapolíticu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Emplegadores Universidá de Buenos Aires
Creencies
Partíu políticu Partido Autonomista Nacional (línea modernista) (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Nicolás Remigio Aurelio Avellaneda (1 d'ochobre de 1837San Miguel de Tucumán – 26 d'avientu de 1885Océanu Atlánticu) foi un abogáu, periodista, políticu y estadista arxentín; ministru de Xusticia ya Instrucción Pública d'Arxentina ente 1868 y 1873, senador nacional pola Provincia de Tucumán. En 1874 resultó escoyíu presidente de la Nación pol Partíu Autonomista Nacional, del que foi fundador esi añu, fuercia político que se caltendría 42 años nel poder ensin nenguna alternanza. En 1882 foi nuevamente senador nacional pola so provincia natal, hasta'l so fallecimientu.

Entamu[editar | editar la fonte]

Nicolás Avellaneda nació en San Miguel de Tucumán, el 3 d'ochobre de 1837. Foi fíu de Marco Manuel Avellaneda y Dolores de Silva y Zavaleta.

El so hermanu, Marco Aurelio Avellaneda, foi un destacáu llexislador y funcionariu arxentín. Foi diputáu y senador de la Nación y exerció el ministeriu en tres oportunidad.

Nicolás empezó nel periodismu como collaborador del diariu El Comercio De la Plata, que fundara Florencio Varela mientres la dómina de Rosas.

En Buenos Aires desempeñóse, a partir de 1860, como profesor d'economía de la Universidá de Buenos Aires, siendo recordáu como un escelente docente y meyor espositor.

En 1865 publicó'l so llibru "Estudio sobre les lleis de Tierres", ensayu que trata sobre los derechos de propiedá de los predivos rurales.

Ministru del presidente Domingo Faustino Sarmiento[editar | editar la fonte]

Al asumir Domingo Faustino Sarmiento como Presidente de la Nación Arxentina nomó a Nicolás Avellaneda como Ministru de Xusticia ya Instrucción Pública, cargu que desempeñó con gran maña, ente'l 12 d'ochobre de 1868 hasta'l 23 de payares de 1874.

Avellaneda participó de les idees sarmientinas respectu de la educación popular, al que consideró'l verdaderu basamento pal afianzamientu de la democracia de los pueblos.

Mientres el so ministeriu fundáronse les primeres escueles normales pa la formación de maestros d'Arxentina y reorganizóse tamién el sistema d'enseñanza primaria y obligatoria.

Sarmiento tuvo d'encargase de graves problemes socioeconómicos que lu atendíen gran parte del so tiempu, polo que decidió delegar el so proyeutu de renovación educativa al so flamante Ministru, Nicolás Avellaneda. La so coincidencia nes pilastres de la nueva educación que se buscaba dexó a Sarmiento delegar toles decisiones a Avellaneda. Tanto ye asina, que foi'l Ministru quien impulsó la creación d'escueles normales en toles provincies de la República, la renovación de los programes primarios, secundarios y universitarios. Impulsó la escuela secundaria, qu'entós daquella solo se podía llograr en Buenos Aires, Córdoba y Concepción del Uruguay, col fin d'estendela a tolos pagos de la República.

Mientres la so xestión como Ministru, amestáronse 800 escueles a les 1000 yá esistentes antes de 1868. La cantidá d'alumnos pasó de 30.000 a 100.000 mozos en tol país.

En 1873 empieza a entamar la so candidatura presidencial. Col sofitu de Sarmiento, Alsina y Roca, llanza oficialmente la so candidatura en Córdoba, onde recibe un ampliu sofitu. L'únicu que podría da-y engarradiella nes urnes al tucumano yera'l ex-presidente, Bartolomé Mitre. Pero a diferencia del tucumano, Mitre nun cuntaba col sofitu del Interior del país.

Col fin d'afitar la so candidatura decide llanzar una xira pel Interior del país. Sabiendo qu'esto diba interferir y casi imposibilitar el so llabor como Ministru, presenta'l so arrenunciu al presidente Sarmiento, quien namái la acepta reconociendo que ye pol bien xeneral del país. Sarmiento vía a Avellaneda como'l so socesor natural, y sofitó la so candidatura mientres tola campaña.

Presidencia d'Avellaneda[editar | editar la fonte]

El 14 d'abril de 1874, metanes una gran tensión político, realizáronse eleiciones presidenciales. Nicolás Avellaneda impúnxose sobre Bartolomé Mitre, quien namái trunfó en Buenos Aires, Santiago del Estero y San Juan.

Avellaneda foi'l tercer y últimu mandatariu del periodu de les presidencies históriques arxentines. Como presidente compartió colos sos antecesores un mesmu proyeutu de país que resultó fundacional pal estáu arxentín y que se basó en trés metas: “nación, constitución y llibertá”. La nación entendida como la entidá cimera qu'unificó a toes y cada una de les provincies nun estáu común. La constitución como un catálogu de derechos que regulen les rellaciones de les persones y llinda a los trés poderes d'estáu. La llibertá como principiu básicu del lliberalismu.

Foi'l primer presidente civil, nun pertenecía a nenguna de les fuercies armaes. Como-y diz Sarmiento al apurri-y la banda presidencial: "Ye usté'l primer presidente que nun sabe usar una pistola".

Políticamente opuestu a les aspiraciones autonomistes de la provincia de Buenos Aires, asumió la presidencia'l 12 d'ochobre de 1874, a la edá de 37 años.

El 14 de febreru de 1879 fuercies chilenes ocuparon la provincia d'Antofagasta —hasta esi momentu perteneciente al territoriu de la República de Bolivia— y daben entamu a la denominada Guerra del Pacíficu, del Guanu o del Salitre. Inda cuando l'Arxentina caltenía fuertes disputes territoriales con Chile, l'Arxentina nun intervieno nesi conflictu, lo que dexó'l aplastante trunfu chilenu na mesma. Ello ye que mientres la presidencia de Julio Argentino Roca, socesor d'Avellaneda, y en plenu conflictu bélicu, l'Arxentina y Chile suscribiríen el tratáu de Llendes de 1881.

La economía y la crisis[editar | editar la fonte]

El permanente déficit presupuestariu y l'urxencia d'encarar el pagu de les deldes públiques foi la causa de la sanción mientres la presidencia d'Avellaneda, a principios de 1875, d'una Llei d'Aduanes qu'aumentaba un 40 % los derechos d'importación de productos industriales. A fines de 1875 fíxose evidente la crisis financiera del gobiernu, causada polos desmanejos financieros del gobiernu y pola baxa de los precios de les materies primes nel mercáu mundial. El Bancu Nacional foi utilizáu p'arreglar parte de les necesidaes de fondos del gobiernu nacional, pero pa ello tuvo d'allegar, de la mesma, a un creitu tomáu al Bancu de la Provincia de Buenos Aires.[1]

Finalmente, en buscando infructuosamente otres salíes, el presidente decidir a un amenorgamientu masivu del gastu públicu, despidiendo 6000 emplegaos públicos y baxando los sueldos nun 15 %. Nun discursu bien conocíu, afirmó que[2]

Hai dos millones d'arxentinos que van economizar hasta sobre la so fame y la so sede, pa responder nuna situación suprema a los compromisos de la nuesa fe pública nos mercaos estranxeros.

Non toos taben acordies con esa solución; esistía una fracción del autonomismo –en que sobresalíen Dardu Rocha, Miguel Cané, Carlos Pellegrini y Vicente Fidel López– que mientres socesivos discutinios parllamentarios a lo llargo del añu 1875 propunxeron dalguna forma de proteicionismu pa promover la industrialización, por que'l país dexara de depender de les esportaciones de productos primarios y les importaciones de productos industriales. Tres un periodu mientres el cual tuvieron dalguna acoyida na prensa, les sos propuestes terminaríen per ser dexaes de llau ante la progresiva solución de la crisis. Solución que namái en parte deber a l'austeridá gubernamental: foi l'aumentu del preciu de la llana'l que revirtió'l déficit comercial.[3][4]

Apenes tuvo en claru que se taba saliendo de la crisis, el presidente propunxo una Llei d'Inmigración y Colonización –la Llei Avellaneda– que promovía viviegamente un ingresu de persones qu'hasta entós yera un procesu caóticu. Pola mesma, garantizar a los inmigrantes l'agospiamientu nel puertu de llegada y nel puntu del interior en que decidieren aniciase, y facilitábase-yos consiguir el so primer trabayu.[5] Producióse un nuevu aumentu del númberu d'inmigrantes, que s'instalaron nes colonies agrícoles de Santa Fe, Entre Ríos y Córdoba –ya inclusive unes poques en Buenos Aires– en mayor proporción qu'hasta entós.[6]

Avellaneda foi'l más claru realizador de les idees del fomentu de la inmigración, cuantimás la europea, que la Constitución de 1853, definió na so famosa "clausa del progresu". Compartía esi mesmu ideariu col politólogu Juan Bautista Alberdi, sostenedor de la frase N'América gobernar ye poblar y tamién col so antecesor nel cargu del Poder Executivu Nacional, el ex-presidente Sarmiento.

En 1876 realizóse'l primer embarque de carne conxelao escontra Europa, y al añu siguiente les primeres esportaciones de ceberes.[7] Estes actividaes diríen creciendo gradualmente hasta convertise nos dos renglones más importantes de les esportaciones arxentines a partir de la década de 1890.[8]

En 1875 inauguróse la primer Esposición Rural de Buenos Aires, entamada pola Sociedá Rural Arxentina, que foi siguida añalmente hasta l'actualidá.[9]

De resultes –y tamién como condición necesaria– d'esa espansión agrícola, la estensión de la rede ferroviaria tuvo un gran impulsu mientres al gobiernu d'Avellaneda, llegándose a los 2516 quilómetros a la fin del so mandatu, lo qu'equival a un aumentu del 89 % en seis años. El mesmu presidente inauguró'l ramal hasta San Miguel de Tucumán –empecipiáu mientres la presidencia de Sarmiento– y estendiéronse los dos ferrocarriles de la provincia de Buenos Aires: l'oeste y el Sur. Tamién s'estendió'l ramal que tenía de dir escontra Chile, llegando hasta Villa Mercedes, en San Luis.[10]

La conciliación de los partíos[editar | editar la fonte]

Nicolás Avellaneda.

Al asumir la presidencia de l'Arxentina, Avellaneda nomara un gabinete ministerial formáu por cuatro provincianos y un porteño, Adolfo Alsina, qu'exercía como Ministru de Guerra.[11]

En 1875, una alteria d'anticlerical y masones escaló y amburó la Ilesia del Salvador, de los padres xesuites. Yera una manifestación violenta de la crecedera del anticlericalismu nes clases sociales más altes, en parte provocada pol conocíu catolicismu del presidente.[12]

Tamién a principiu d'esi añu producieron les eleiciones de gobernador en Buenos Aires, nes que'l mitrismo negar a participar; sicasí enfrentáronse dos sectores del autonomismo: unu, sosteníu pol presidente, llevó como candidatu a Carlos Casares, un estanciero propensu a averar posiciones col mitrismo que ganó al sector más radicalizáu, en que figuraben Dardu Rocha, Aristóbulo del Valle y Leandro N. Alem.[3]

Ante la perspeutiva d'un enfrentamientu permanente col mitrismo, Avellaneda prefirió apautar con él. Amnistió a los xefes militares de la revolución del 74, incluyó nomes d'esi partíu nes llistes autonomistes pa les eleiciones de diputaos, y nos socesivos recambios de ministros prefirió nomar a los amigos de Mitre. Unu d'éstos, Saturnino Laspiur, foi nomáu ministru del Interior. Nes eleiciones porteñas de 1878, la llista de la Conciliación llevó a la gobernación a un autonomista bien cercanu al mitrismo, Carlos Texedor.[13]

Sicasí, la muerte del ministru Alsina en xineru de 1878 empecipió'l distanciamientu de dambos partíos. La intervención del presidente a favor del gobernador rioxanu —a mediaos d'esi añu— causó l'arrenunciu de Laspiur, xunto al cual retiráronse los demás mitristas. Buscando ampliar los sos sofitos, el presidente allegó a Sarmiento, quien foi socesivamente ministru del Interior y de Rellaciones Esteriores, pero finalmente decidióse a sofitase puramente nel so partíu y na Lliga de Gobernadores; ésta pasó a llamase oficialmente Partíu Autonomista Nacional. Pela so parte, Mitre anunció la creación oficial del Partíu Nacionalista. El xeneral Gainza y el gobernador Texedor incorporar al Partíu Nacionalista.[14]

La Conquista del Desiertu[editar | editar la fonte]

En 1867 promulgárase la Llei 215, qu'ordenaba al gobiernu nacional llevar les fronteres al Ríu Negru; nun pudo tener aplicación por cuenta de la Guerra del Paraguay.[15]

La ofensiva contra los indíxenes tuvo d'esperar hasta l'añu 1872; ante les señales de que s'entamaben ataques contra los sos tolderíes, el cacique mayor Calfucurá ordenó'l malón más grande de la hestoria, que –en marzu d'esi añu– atacó y escaló gran parte del centru de la provincia de Buenos Aires. Una rápida reacción del xeneral Rivas con sofitu d'indios ranqueles dexó-y una completa victoria na batalla de San Carlos.[16]

A partir d'entós, favorecíu'l gobiernu nacional pola muerte de Calfucurá, empecipióse una serie de meyores na frontera, especialmente nel oeste de Buenos Aires. A principiu de 1876, los caciques Juan José Catriel y Manuel Namuncurá –fíu y socesor de Calfucurá— llanzaron otru gran malón sobre'l sur de la Provincia de Buenos Aires.[17]

El ministru Alsina llanzó entós una agresiva campaña pa ocupar l'oeste de la provincia: a lo llargo de 1876 avanzó con cinco columnes paraleles sobre los principales asentamientos d'avanzada de los indíxenes, ocupándolos. Pa evitar nueves incursiones, ordenó la construcción de la llamada Cabiana de Alsina: una llinia de fortines xuníos por una cabiana de 3,50 metros d'anchu por 2,60 metros de fondura, que sirvió como llende pa los territorios ensin conquistar de 374 km ente Italó –nel sur de Córdoba– y Nueva Roma, a curtia distancia de Bahía Blanca.[18][19]

Ensin dase cuenta, al tomar les llagunes del oeste, Alsina destruyó les bases de la prosperidá de los indíxenes, una y bones les llagunes ocupaes yeren utilizaes pa caltener alimentaos a los sos caballos y p'engordar los animales arreaos polos malones; per otru llau, nesos años la población indíxena foi atacada por una epidemia de viruela que costó la vida a miles d'ellos.[20]

Tres la muerte de Alsina, Avellaneda nomó nel so reemplazu al xeneral Julio Argentino Roca, que criticara la supuesta actitú defensiva de Alsina. En contraste col so antecesor, qu'intentara incorporar a los indíxenes a la civilización occidental, Roca creía que la única solución contra l'amenaza de los indíxenes yera'l so sometimientu, la so espulsión o la so eliminación. Sobre la base d'esa premisa propunxo un proyeutu de llei pa ocupar tol territoriu indíxena hasta los ríos Negru y Neuquén en dos años. La llei foi sancionada'l 4 d'ochobre de 1878, alcordando 1 700 000 pesos al proyeutu, cuando'l plan yá taba en marcha.[21]

A lo llargo del añu 1878 llanzáronse socesives ofensives sobre les posiciones indíxenes, causando centenares de baxes a les fuercies de Namuncurá y la captura de los tarrecíos caciques ranqueles Pincén, Catriel y Epumer. Unos 4000 indíxenes –na so mayoría muyeres y neños– fueron prindaos nestes campañes.[22]

El 11 d'ochobre de 1878, por aciu la Llei 954, creóse la Gobernación de la Patagonia, con sede en Mercedes de Patagones, actual Viedma, que'l so primer gobernador foi'l coronel Álvaro Folles; la so xurisdicción algamaba hasta'l cabu de Fornos.[23]

N'abril de 1879 llanzóse l'ataque final: cinco divisiones que sumaben 6000 homes –incluyendo 820 indíxenes aliaos – avanzaron n'abanicu escontra'l ríu Negru; el ministru Roca festexó'l 25 de mayu na isla Choele Choel.[24] D'alcuerdu a la Memoria presentada pol ministru de Guerra, 1313 indios de llanza resultaron muertos y 1271 tomaos prisioneros; cinco caciques principales fueron tomaos prisioneros y unu foi muertu; 10 513 indios de canaya –muyeres y neños– fueron tomaos prisioneros, y otros 1049 fueron amenorgaos.[25]

Asina la presidencia d'Avellaneda empecipiaba la integración xeopolítica d'aproximao un terciu de l'actual superficie continental d'Arxentina.

Depués de la culminación de les esitoses espediciones, l'Arxentina llogró incorporar definitivamente a la so soberanía territorial tola pampa y la Patagonia. Coles mesmes millones d'hectárees pudieron empezar a ser utilizaes pola población de raza blanca, formándose pueblos, puertos, estancies, al fomentase'l progresu al traviés del establecimientu de la meyora de les comunicaciones, los caminos, les postas y los telégrafos.

La revolución de 1880[editar | editar la fonte]

Tres el fracasu de la Conciliación, los nacionalistes promovieron la candidatura presidencial de Texedor, que cuntaba col respaldu de Buenos Aires y dellos sofitos provinciales. Tres la muerte de Alsina –candidatu natural de los autonomistes– l'únicu personaxe abondo prestixosu nesi partíu yera'l xeneral Roca, que foi propuestu como candidatu pol so cuñáu, el gobernador cordobés Miguel Juárez Celman, y en Buenos Aires pol médicu Eduardo Wilde; llueu tuvo'l sofitu de la mayor parte de los gobernadores.[26]

Poco antes, Avellaneda propunxera la federalización de la ciudá de Buenos Aires como solución definitiva a la "cuestión capital".[27]

Gran cantidá de porteños mercaron armes y formaron una fuercia militar de voluntarios nel Tiro Federal, mientres Texedor ordenó la formación de milicies provinciales.[28] Avellaneda respondió prohibiendo por decretu, crear cuerpos armaos voluntarios provinciales.[29]

Tres una agresiva manifestación porteña que tuvo a puntu d'atacar la Casa Rosada, el 17 de febreru Texedor axuntar con Avellaneda, que se comprometió a nun ocupar la capital col Exércitu.[30]

El 11 d'abril realizaron les eleiciones pa presidente, de les que surdió una amplia victoria pa los eleutores de Roca, sacante en Buenos Aires y Corrientes.[31] Texedor ufiertó a Roca que dambos arrenunciaren a les sos respeutives candidatures, lo que foi tornáu por Roca.[32] El desembarcu de 3500 fusiles y miles de municiones nel Regatu causó un tirotéu ente fuercies porteñas y nacionales.[33]

El 13 de xunu, Avellaneda decretó'l treslláu del gobiernu federal al pueblu de Belgrano como capital provisional, y el Senáu y parte de la Cámara de Diputaos treslladáronse ellí.[34] Esi mesmu día axuntó'l Colexu Eleutoral, qu'escoyó presidente al xeneral Roca.[35]

Cuatro díes más tarde empezaron los combates; tres dos batalles sobre'l Regatu, les fuercies porteñas llograron detener per tercer vegada a les nacionales nos Corrolades, pero terminaron per retirar se ante l'amenaza d'un nuevu ataque.[36]

Produxérense unos 3000 muertos, y la situación de Buenos Aires yera desesperada: apenes cuntaba con 4000 homes y les fuercies nacionales siguíen avanzando,[37] de cuenta que Texedor encargó a Mitre axustar col presidente. El día 25 de xunu roblóse un alcuerdu qu'incluyía una amplia amnistía, l'arrenunciu de Texedor, la reconocencia de la eleición presidencial de Roca y la federalización de Buenos Aires si'l Congresu asina lu decidía. Les milicies fueron desarmaes, y Texedor arrenunció'l día 30.[38]

La solución de la cuestión capital[editar | editar la fonte]

El 24 d'agostu'l presidente Avellaneda unvió'l proyeutu de llei pa federalizar la ciudá de Buenos Aires, que foi sancionada'l 21 de setiembre.[39]

El 12 d'ochobre de 1880, el xeneral Julio Argentino Roca asumió la presidencia de la Nación, empecipiando'l periodu de la República Conservadora.[40]

Inda faltaba –acordies con lo establecío pola reforma constitucional de 1860– l'aprobación de la federalización per parte de la llexislatura porteña. Ésta empecipió l'alderique'l 12 de payares, destacar nel so defensa'l diputáu, periodista y poeta José Hernández, ente que'l principal opositor foi Leandro N. Alem, dambos autonomistes. El 25 de payares la llei foi aprobada por mayoría.[41]

La desvinculación política de la capital cola provincia na que s'asitiaba fuera una aspiración constante de les provincies arxentines —con esceición de la de Buenos Aires, que reaccionó enérxicamente ante la midida— mientres tol procesu de formación del estáu arxentín.

Gabinete de ministros[editar | editar la fonte]

 Estandarte presidencial
Ministerios del Gobiernu de
Nicolás Avellaneda
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Simón de Iriondo
Bernardo de Irigoyen
Saturnino Laspiur
Domingo Faustino Sarmiento
Benjamín Zorrilla
12 d'ochobre de 187425 d'agostu de 1877
2 d'ochobre de 18776 de mayu de 1878
8 de mayu de 187825 d'agostu de 1878
29 d'agostu de 18789 d'ochobre de 1879
9 d'ochobre de 1879 - 12 d'ochobre de 1880
Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Cultu Pedro A. Pardo
Bernardo de Irigoyen
Rufino de Elizalde
Manuel Montes de Oca
Domingo F. Sarmiento
Lucas González
Benjamín Zorrilla
12 d'ochobre de 18742 d'agostu de 1875
2 d'agostu de 18752 d'ochobre de 1877
2 d'ochobre de 18778 de mayu de 1878
8 de mayu de 1878 - 6 de setiembre de 1879
6 de setiembre de 1879 - 9 d'ochobre de 1879
9 d'ochobre de 1879 - 7 de xunu de 1880
7 de xunu de 1880 - 12 d'ochobre de 1880
Ministeriu de Guerra y Marina Adolfo Alsina
Julio Argentino Roca
Carlos Pellegrini
12 d'ochobre de 18744 de xineru de 1878
4 de xineru de 18789 d'ochobre de 1879
9 d'ochobre de 1879 - 12 d'ochobre de 1880
Ministeriu de Facienda Santiago Cortínez
Lucas González
Norberto de la Riestra
Victorino de la Plaza
Bonifacio Lastra
Victorino de la Plaza
12 d'ochobre de 18742 d'agostu de 1875
2 d'agostu de 187520 de mayu de 1876
20 de mayu de 1876 - 26 d'agostu de 1876
26 d'agostu de 1876 – abril de 1878
abril de 18789 d'ochobre de 1879
9 d'ochobre de 1879 - 12 d'ochobre de 1880
Ministeriu de Xusticia ya Instrucción Pública Onésimo Leguizamón
José María Gutiérrez
Bonifacio Lastra
Miguel Goyena
12 d'ochobre de 18743 d'ochobre de 1877
4 d'ochobre de 18778 de mayu de 1878
8 de mayu de 18789 d'ochobre de 1879
9 d'ochobre de 1879 - 12 d'ochobre de 1880

Carrera posterior[editar | editar la fonte]

Llibru publicáu en 1883

Nicolás Avellaneda, siempres amestáu al ámbitu educativu, en 1881 foi designáu rector de la Universidá de Buenos Aires.

En 1882 foi designáu senador nacional pola Provincia de Tucumán, onde naciera, cargu qu'exerció hasta la so muerte.

Otra importante llei que llevó'l so nome foi la Llei d'Universidaes, de 1885, que dio a los centros educativos d'enseñanza cimera autonomía universitaria a nivel académicu, respetando la llibertá d'enseñanza y de pensamientu y que constituyó unu de los antecedentes de la Reforma Universitaria de 1918. Solamente dexó al estáu la responsabilidá financiera universitaria. Unu de los principales cambeos d'esta Llei yera'l nomamientu de los profesores, que dexaba de ser por afinidá y pasaba a ser por concursu.

Inda caltenía intactu'l so espíritu d'educador, tantu ye asina que cuando dalgunos de los profesores d'ausentaba, el mesmu tomaba la suplencia de la clase, nun importaba la materia que fora, el doctor Avellaneda taba preparáu pa dar lleición.

La so xestión foi bien bona y reconocida por alumnos y profesores. Ye por eso mesmu qu'en 1885 anuéven-y el so cargu como rector por trés años más, pero que nun va llegar a cumplir.

Avellaneda tamién manifestó un natural enclín escontra la lliteratura. La so producción lliteraria, na que s'atopen aconceyaos —ente otros trabayos— los sos discursos presidenciales, ta arrexuntada col títulu Escritos lliterarios.

Dende los díes de la so presidencia notar aveyuscáu, fráxil y sonce físicamente. Pero nos sos últimos años la so salú empezó a empiorar, foi diagnosticáu cola enfermedá de Bright, mal que lo acarretaría hasta la so muerte.

Muerte[editar | editar la fonte]

Balta de Nicolás Avellaneda nel Campusantu de la Recoleta.

Cola esperanza de poder tratar la so enfermedá, Avellaneda viaxó a Francia a consultar a un grupu de médicos especialistes.

Sicasí, el diagnostico nun yera bonu, nun había nada que pudieren faer. Depués de tres meses, Avellaneda decidió volver pa morrer na so patria. Pero'l so últimu deséu nun pudo ser cumplíu, a metá del trayeutu confesó-y a la so esposa Carmen Miguens d'Avellaneda:

Quería, creo que voi morrer embarcáu.

Y asina foi: morrió n'alta mar, a los 49 años, el 25 de payares de 1885 nos brazos de la so compañera de tola vida.

Foi baxáu de la embarcación nun ataúd cubiertu cola bandera arxentina. El presidente Julio Argentino Roca decretó ocho díes de duelu nacional, y los sos restos fueron despidíos con tolos honores. Los sos restos fuelguen nel Campusantu de la Recoleta.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Gasió, Guillermo H.; San Román, María C. (1984). La conquista del progresu, páx. 47-57.
  2. Cabral, César Augusto (1967). Alem, informe sobre la frustración arxentina. Peña Lillo, páx. 177.
  3. 3,0 3,1 Barba, Fernando Enrique (1982). Los autonomistes del 70. Centro Editor d'América Llatina.
  4. Caravaca, Jimena (2011). ¿Lliberalismu o intervencionismu?. Suramericana, páx. 22-29.
  5. Gasió y San Román (1984): 77-84.
  6. Gasió y San Román (1984): 80-84.
  7. Gasió y San Román (1984): 88-89.
  8. Hora, Roy (2010). Historia económica de l'Arxentina nel sieglu XIX. Sieglu XXI, páx. 192-193.
  9. Gasió y San Román (1984): 80.
  10. Cuccorese, Horacio Juan (1969). Historia de los ferrocarriles na Arxentina. Macchi, páx. 69.
  11. Gasió y San Román (1984): 42-43.
  12. Ibarra, P. (1967). ¡Hai qu'amburar el Salvador!. 
  13. Gasió y San Román (1984): 93-105.
  14. Gasió y San Román (1984): 105-112 y 187-198.
  15. Ratto, Silvia. «L'atayáu proyeutu de meyora territorial del estáu nacional ente 1869 y 1872». Memoria americana.
  16. Ras, Norberto (2006). La guerra poles vaques. Galerna, páx. 347-349.
  17. Ras (2006): 355, 364-366 y 372.
  18. «cabiana-de-alsina Los perdíos repulgos de la cabiana de alsina». Diariu La Nación (13 de marzu de 2010).
  19. Ras (2006): 374-376.
  20. Ras (2006): 379.
  21. Gasió y San Román (1984): 126-132.
  22. Ras (2006): 382-389.
  23. Ras (2006): 390.
  24. Ras (2006): 391-392.
  25. (1879) Memoria del Departamentu de Guerra y Marina. Imprenta del Porvenir., citáu en Zeballos, Estanislao S.; Durán, Juan Guillermo (2004). Episodio nos territorios del sur, 1879. Elefante Blancu, páx. 131.
  26. Gasió y San Román (1984): 190-191.
  27. Vedoya, Juan Carlos (1980). 1880: a la fin la capitalización. 
  28. Serrano, Mario Arturo (1995). La capitalización de Buenos Aires y la revolución de Carlos Texedor. Círculu Militar, páx. 119.
  29. Sábato, Hilda (2008). Buenos Aires n'armes editorial=Sieglu XXI, páx. 67-70.
  30. Sábato (2008): 70-79.
  31. Serrano (1995): 122-123.
  32. Serrano (1995): 111-112.
  33. Serrano (1995): 131.
  34. Sáenz Quesada, María (1972). Arxentina, capital Belgrano. 
  35. Serrano (1995): 129.
  36. Serrano (1995): 147-164.
  37. Sábato (2008): 241-250.
  38. Serrano (1995): 164-168.
  39. Serrano (1995): 171-175.
  40. Carretero, Andrés M. (1988). Orde, paz, entrega, páx. 10.
  41. Serrano (1995): 175-186.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Plantía:Wikisource autor