Nhialac

De Wikipedia
Nhialac
Información
[editar datos en Wikidata]

Nhialac, dacuando escritu Nyalitch, ye la divinidá suprema pa los dinka. Nhialac creó'l mundu de la nada, y depués a los humanos, empezando por Abuk, la primer muyer, y Garang, el primer home. Estos tuvieron trés fíos y dellos nació'l restu de los seres humanos.

Nhialac utiliza dos entidaes espirituales como intermediarios pa tratar colos humanos, Yath y Jak. Según el contestu, Nhialac puede ser el cielu o "lo que ta nel cielu", el "padre" y el "creador".

El mitu[editar | editar la fonte]

Hai delles versiones del mitu de la creación a partir de Nhialac. Dalgunos dicen que sopló pela ñariz y produció a los humanos. Otros que los humanos vinieron del cielu y fueron asitiaos nel ríu, del cual remanecieron yá formaos. La versión más conocida fala de que fueron moldiaos en magre y asitiaos dientro d'una vasía. Una vegada formaos, y al abrir el recipiente, Galang apaeció dafechu formáu, con un gran pene, y Abuk, coles glándules mamaries completes. Pero en dellos mitos, Abuk nació demasiáu pequeña, como un grillu, y Nhialac tuvo que metela nun depósitu con agua un tiempu por qu'absorbiera l'agua y algamara el so tamañu real.[1]

Nhialac, que vivía xunto a los humanos y protexíalos de la enfermedá y la muerte, díxo-yos que teníen de reproducise, pero yá que solo diéra-yos pa comer un granu de miyu al día, Garang llamentó que si teníen munchos fíos nun podríen alimentalos. Nhialac díxo-yos que los sos fíos podríen morrer, pero que solo taríen muertos quince díes, y que nun teníen d'esmolecer se.[2] Abuk, la primer muyer, decidió entós llantar una de cada dos granes recibíes p'alimentar a los sos fíos, desobedeciéndole. Nhialac tolerar, hasta qu'Abuk construyó un palu tan grande pa moler el miyu que cutió al dios, anque n'otros casos falar d'una fesoria cola que taba trabayando la tierra.

La resultancia foi que Nhialac enoxóse y decidió romper colos humanos. Unvió a un pequeñu páxaru azul llamao atoc y rompió la escalera que xunía'l cielu cola tierra, dexando a los humanos a mercé de la muerte, la enfermedá y la fame.

La desobediencia[editar | editar la fonte]

Hai una cierta rellación nel actu de la desobediencia per parte de la muyer a les órdenes daes pola divinidá, cuando ella decide llantar la grana y trabayar la tierra, similar a la muyer comiendo la mazana del árbol prohibíu y adquiriendo la conocencia na Biblia. Nel casu de los dinkas, Nhialac, enfurecido, decide romper colos humanos, de la mesma que na Biblia, Dios ruempe colos humanos, dexar a la so mercé y apaecen la muerte, el dolor y les enfermedaes, por culpa de la muyer, que cai en desgracia y asítiase dende esi momentu nuna situación inferior a la del home.[3]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Molefi Kete Asante, Ama Mazama, Encyclopedia of african religion, sage, 2009, páx.5
  2. David Adams Leeming, Creation Myths of the World: Parts I-II, páxs.95
  3. David Adams Leeming, Creation Myths of the World: Parts I-II, páxs.96

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Jamie Stokes, Encyclopedia of the Peoples of Africa and the Middle East, Fast on file Inc., 2000
  • Molefi Kete Asante, Ama Mazama, Encyclopedia of african religion, sage, 2009
  • David Adams Leeming, Creation Myths of the World: Parts I-II, David Adams, 2010