New criticism

De Wikipedia

New criticism ("Nueva crítica", en idioma inglés) o formalismu norteamericanu ye una corriente de la teoría lliteraria del sieglu XX, aniciada nel sur de los Estaos Xuníos. Propón una llectura "interior" del testu (close reading), qu'empreste particular atención a les sos ambigüedáes y contradicciones internes, puramente llingüísticas y lliteraries, cola voluntá d'escluyir los componentes históricos y psicolóxicos de los estudios lliterarios, na creencia de qu'hai qu'analizar la obra en sí, prescindiendo del fundamentu científicu, lo que yera en gran midida la clave del formalismu rusu. En reacción clara a esti movimientu surdió, años más tarde, el neohistoricismo.

Historia, conceutu y evolución[editar | editar la fonte]

Ye un movimientu formalista que surde n'Estaos Xuníos ente la década de 1930 y 1940 y ganó importancia ente 1940 y 1960, algamando la máxima representación na enseñanza americana. John Crowe Ranson da-y nome al movimientu en The New Criticism (1941), un llibru sobre Yvor Winters y T. S. Eliot, ente otros. Ye una escuela independiente del formalismu rusu, anque s'asitia na mesma llinia de inmanentismo críticu; estremar del formalismu rusu en que van más allá d'él buscando lo humano universal, non lo humano individual. Pero'l poema ye impenetrable racionalmente y concíbese orgánicamente (nun hai separación ente forma y conteníu).

Ente los autores principales del movimientu new criticism tán una serie de críticos estauxunidenses y ingleses bien distintos ente sigo (pos nun constitúin una escuela puramente dicha): T. S. Eliot, F. R. Leavis, I. A. Richards, Charles Kay Ogden, W. K. Wimsatt, William Empson, Robert Penn Warren, John Crowe Ransom, Cleanth Brooks etc.

Nos años trenta, con independencia de lo que pasaba na Europa continental y lo que pasara nel formalismu rusu y checu, hai una serie d'autores que se plantegen una crítica profesoral, esto ye, una crítica lliteraria que fuera transmisible de profesor a alumnu y pudiera educar el gustu pa estremar lo que ye bona lliteratura de lo que nun lo ye. Los primeros enclinos xiren alredor del nome de John Crowe Ransom. Esti autor denunciaba que la crítica académica taba más esmolecida pola erudición histórica que pola "téunica" de la poesía; per otru llau, esta escuela y estos primeros autores –precedentes del que va ser llamáu new criticism- ven con esmolición la nacencia d'una crítica lliteraria marxista n'Estaos Xuníos.

La crítica de T. S. Eliot, coherente cola so concepción de la poesía, va representar un papel importante nesta corriente crítica. Eliot defende que namái puede ser bon críticu aquel que tien capacidá de creador, prexuiciu que va ser atacáu pol new criticism y que suel tar presente nos críticos que son al empar creadores. Les aportaciones de Eliot a esta corriente son básicamente dos:

  • 1) Una teoría de la oxetividá: la crítica lliteraria interesar pola poesía con independencia de la biografía del autor y con independencia de la historia. La conocencia del poema va ser, pos, ahistórico. Toles obres lliteraries perteneceríen a una mesma tradición: a la tradición de les obres llograes.
  • 2) Una teoría del axugu oxetivu: esi descubrimientu que lleva a una obra llograda precisa un tresvase llingüísticu fayadizu. Un poema puede fallar, pos, por dos causes: porque nun hai nengún descubrimientu, o bien porque, anque se dea tal descubrimientu, l'autor nun sepa da-y forma llingüística fayadiza.

El denominador común de los autores del new criticism foi sistematizado por William K. Wimsatt nuna serie de puntos que critiquen dellos supuestos de los estudios lliterarios tradicionales:

  1. Falacia intencional: consiste en creer que puede identificase el valor esternu del poema, lo que'l poema ye, colo que l'autor quier que sía, colo que l'autor quier dicir. Asina, l'oxetu de la crítica tiende a sumir. Dexaría de ser el poema pa pasar a ser l'autor. Por eso, nes investigaciones lliteraries hai qu'estremar ente un posible estudiu psicolóxicu del autor, que puede dar llugar a una tipoloxía d'autores, y un estudiu de poética, qu'hai de centrase nel poema mesmu.
  2. Falacia afeutiva o psicolóxica: consiste n'afirmar que'l valor del poema o lo que quier dicir el poema depende del llector. Si la falacia intencional derrota pel llau de la psicoloxía del autor, l'afeutiva entepasar pol llau de la psicoloxía del llector. Si la primera llevaba a un estudiu fuera del testu, la segunda lleva a un relativismu total: si resulta que la entidá del poema depende de lo que'l llector atopa nél, ye posible, arriendes d'ello, que cada llector atope daqué distintu.
  3. Falacia biografista: el new criticism desabrir de los aspeutos biográficos de los autores. La esperiencia del autor y la so intención nel momentu de la escritura escarecen del mínimu interés. El poema ye, primero de nada, un oxetu de dominiu públicu.
  4. Falacia del mensaxe: la que considera que la obra lliteraria enconta'l so valor nel ser tresmisora de doctrines particulares y que considera misión de la crítica sacar a la lluz eses doctrines implicaes nel testu. El new criticism denuncia la falacia por considerar que si'l valor lliterariu tuviera encontáu nel sustratu ideolóxicu, entós lo que tendría más valor dende esti puntu de vista sería un tratáu cualesquier. Acéptase, pos, el lema de que «un poema nun tendría de significar, sinón ser».

La doctrina de los nuevos críticos conduz a una conclusión próxima a la de los formalistes rusos nel sentíu d'abolir la tradicional diferencia ente una forma y un fondu. Nun ye posible dixebrar dambos conceutos yá que los elementos de conteníu reciben una ellaboración formal y los elementos significantes reciben valores de significación o conteníu. Nel new criticism llegar a falar de materiales, tantu de forma como de fondu, y de construcción al traviés de la cual constitúyese'l poema. Nesto coincide col formalismu rusu, pero estremar en tou lo demás. Si'l new criticism cunta que la construcción nel poema ye daqué a que'l so serviciu ta la manipulación, el formalismu rusu piensa que lo que constitúi'l poema ye, precisamente, la manipulación, esto ye, la literariedad.[1][2][3]

Derivaciones[editar | editar la fonte]

El analís temáticu-estructural del hispanismo británicu exercíu sobre'l teatru del Sieglu d'Oru ye un procedimientu deriváu de la Nueva Crítica; derivó d'Edward M. Wilson, foi consolidáu por Alexander A. Parker y completáu por Robert Pring-Mill.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Keith Cohen, -y New Criticism aux États Unis, 1972.
  • John Crowe Ransom, The World's Body (1934)
  • Íd., Criticism, Inc. (1937)
  • Íd., The New Criticism (1941).
  • Allan Tate, The Tipes of Poetry (1934)
  • Íd., The Angelic Imagination (1951)
  • Íd., The Symbolic Imagination (1951).
  • Cleanth Brooks, Modern Poetry and the Tradition (1939)
  • Íd., con Wimsatt, Literary Criticism: A Short Story (1957).
  • Rene Wellek, Hestoria de la crítica moderna, 1988.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Félix Rodríguez Rodríguez, "Teoría lliteraria norteamericana I: De la Nueva Crítica al Estructuralismu", en Liceus: http://www.liceus.com/cgi-bin/aco/lit/02/115490.asp
  2. http://pendientedemigracion.ucm.es/info/guias/obres/teoriaUKprosa/Teor%EDa%20discursu%20cr%EDtico/Tema%207.%20New%20Criticism..doc
  3. Nel blogue "Sobre poética", https://peripoietikes.hypotheses.org/266