Nelly Lemus

De Wikipedia
Nelly Lemus
Vida
Nacimientu Potrerillos (es) Traduciragostu de 1938 (85 años)
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu escritora
Cambiar los datos en Wikidata

Nelly Lemus Villa (agostu de 1938Potrerillos (es) Traducir) ye una poeta chilena.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació na oficina salitrera Bellavista un 26 d'agostu de 1938, na primer Rexón de Chile, depués la so familia treslladar al mineral de Potrerillos pa depués siguir la so infancia y mocedá nel puertu de Chañaral, ciudá que ye reconocida pola escritora como la so tierra natal. Al concluyir la Escuela Primaria viaxó a La Serena onde estudió na Escuela Normal de Preceptores, egresando col títulu de Profesora Primaria.

Foi na ciudá de La Serena onde Nelly empezó a desenvolver los sos dos grandes facetes: El de Poeta y Maestra de danza, y pa llograr una poesía basada nel sentimientu del Norte y lo social de la so patria, y una danza que represente la pertinencia del pueblu, ella convive y repara "en terrén", realizando'l rescate de los contestos sociales y históricos propios de cada comunidá y llugar que visita. Foi na Escuela Normal y nel so propiu llar onde ella adquier toles ferramientes que se van tresformar nes sos estratexes metodolóxiques arramaes nos sos poemes y trabayu en danza al traviés del métodu "Pacarisca".

Al egresar volvió a Chañaral onde exerció como profesora, amás nesi tiempu caltién un importante intercambiu epistolar colos poetes nortinos. Tamién incursionó na dramaturxa afalada pol profesor Pedro de la Barra, depués de participar nel alcuentru nacional de Teatru en Antofagasta.

En 1967 parte a exercer a la zona central de Chile, en Santa Cruz - Colchagua-, onde perfecciona cada vez más el so trabayu de danza y lliterariu, llogrando'l tercer llugar nun certame nacional de poesía, nel que participen los más importantes poetes nacionales del momentu, el mesmu añu edita la primer edición del llibru Descripciones.

En 1968 treslladar a la ciudá d'Antofagasta realizando una intensa actividá cultural, como eventos coreográficos masivos con mozos, formación d'agrupaciones de danza, participación n'eventos lliterarios, etc. Nesta ciudá conoz al poeta Andrés Sabella. Dende entós acompañó al poeta nos escenarios de los sindicatos compartiendo fondamente colos obreros nortinos.

Más tarde y hasta l'añu 1972, la escritora venceyar a una fuerte actividá gremial y política que la sustrai momentáneamente de la danza y la poesía.

En 1973, depués del sangrientu golpe militar que derroca al presidente constitucional de Chile, Salvador Allende,retoma la so actividá como profesora y somórguiase con fuercia na investigación de les dances promesantes, espresaes al traviés de la relixosidá popular apurriendo a los neños la mayor parte de la so actividá creativa. Nel ámbitu del so trabayu como docente forma'l grupu de Los Pacarisca na Escuela "Xapón" allugada en "Corvallis" na ciudá d'Antofagasta, col cual realicen un ensin númberu de presentaciones nel Tambo Atacameño, importante centru de resistencia cultural mientres la Dictadura Militar, onde proyeuta les sos creaciones coreográfiques y les sos investigaciones nel ámbitu folklórico.

Ye miembru fundador del Círculu lliterariu d'Antofagasta.

En 1985 ye exonerada y permanez cinco años ensin posibilidá de desempeñase como profesora, polo cual xúnese a organizaciones de muyeres pa trabayar viviegamente pola recuperación de la democracia en Chile.

Ente los años 1990 y 1992, trabaya nel Serviciu de Paz y Xusticia, onde empieza a aplicar el so métodu d'Investigación como educadora popular. Les muyeres de Arica, Iquique, Tocopilla, Calama, Antofagasta, Chañaral, Copiapó, la Serena y Coquimbo, van conociendo y compartiendo les riqueces de la identidá nortina de forma, color y movimientu. Ente 1993 y 1994, Nelly trabaya como Coordinadora Rexonal del área de formación en Prodemu, onde percuerre la rexón perfeccionando la so propuesta.

En 1995 decide partir al so puertu de Chañaral pa escribir el so nuevu llibru "La Pacarisca", col importante estímulu de la relixosa colombiana Cecilia Vargas y de la Comunidá Santa Ana.

Dende l'añu 1996 a la fecha crea y caltién de manera permanente'l Taller de Dances "Pampina', en Antofagasta, con muyeres y neños de distintes edaes y corporalidades, onde plantega que toos podemos y tenemos de ser protagonistes del arte, porque, según ella: "el pueblu ta cansáu de ser espectador". Col trabayu d'esti taller llogró dos proyeutos Fondart Nacional, "Aición d'arte masivo" en 1998 y el postreru d'ellos denomináu "Dances de la tierra en manes y mázcares" en 1999. Nel añu 2015, estiéndese'l trabayu con muyeres a la ciudá de Tocopilla..

L'añu 2000 foi gallardoniada col Ancla d'Oru máxima reconocencia que da la ciudá d'Antofagasta a los sos ciudadanos destacaos y cola Medaya del Centenariu de Neruda apurrida pol Gobiernu de Chile.

Na actualidá, Nelly Lemus Villa, ye considerada una Investigadora que fizo apurras sustanciales a la tema del estudiu de la integralidad del ser humanu y ye convidada a distintes ciudaes onde realiza charres, conferencies, cursos y monitorías. Amás caltién vivu un espaciu onde realiza "Conxustes artístiques", espaciu qu'amás ye facilitáu a distintos creadores y espositores del arte.

La so lliteratura[editar | editar la fonte]

Ye una poeta de versos senciellos, dedicaos a los homes y muyeres del norte grande, siguiendo'l proyeutu lliterariu qu'empecipiara'l so maestru Andrés Sabella. Nel so primer llibru "Descripciones" publicáu en 1966 gracies a la solidaridá de Dagoberto Barrales, direutor de la Escuela onde trabayaba, el poeta chilenu Juvencio Valle escribe nel prólogu:

Crez escomanáu'l silenciu de la piedra muda; la soledá espresar col so silenciu de sieglos; l'home siéntese ellí como nel primer día del planeta, he ellí la razón de la so guapura (Nelly Lemus, Descripciones, páxina 10)

Nel so siguiente llibru "La Pacarisca" cánta-y a la muyer nortina, dedicando los sos versos a les folcloristes, a les muyeres promesantes y sobremanera a les sos fíes y hermanes.

Na so continua caminada lliteraria y coreográfica, nacen nel añu 2016 los versos musicalizados ”Muyeres Invisibles”, presentando a la muyer del Norte Grande nos sos roles y sentimientos, onde Nelly recrea la so creación permanente. En “Poemes pa nomar”, que la so primer edición foi nel añu 2015, Nelly Lemus Villa vuelve poner a los neños y neñes como los protagonistes d'una hestoria que nun se debe dexar de cuntar, tal como una vegada declarar... “Pero ye que soi la maestra, la Pacarisca llámenme, la que'l sábadu pela nueche con trenta diablos que dancien, voi sacando del mio Tierra los sones de bombu y caxa, pequeñina de seis años, de diez, de dolce, quince y hasta dalgún guaina de dieciocho va formando la mio comparsa, esa que ruempe la nueche como la estrella más clara”. Da la bienvenida al 2018, añu que va ser re encantáu pola continuidá del so trabayu lliterario y coreográfico na incansable llucha pol respetu escontra los neños y neñes, reeditando “Poemes pa Nomar”, y “La Pacarisca”, según la creación permanente de poemes, que anguaño trabaya con músicos como Roberto Márquez y Fernando Chepu Sepúlveda, preparando igualmente la Muestra Añal del Taller de Dances “Pampina” onde se converten n'obra coreográfica los sos versos.

Poesía y música[editar | editar la fonte]

Variaos ya importantes compositores chilenos punxeron música a los sos testos, como Claudio Araya, Claudio Molina, Alejandro Castillo, Sergio Cerda, Meison Stubing, Mario Vernal, Roberto Márquez y otros.

Amás, distintos cantores populares como [Illapu] y Punahue grabaron los sos poemes en discos .

Los siguientes poemes fueron musicalizados:

Escribo por casu (Roberto Márquez)
Arrurú la xera (Roberto Márquez)
Dos sobreviviendo (Roberto Márquez)
Mamá Aida (Roberto Márquez)
Buscando la to mirada (Roberto Márquez)
Hermana de les gaviluetes (Roberto Márquez)
Morica Esperanza (Roberto Márquez)
Zampoña, quexa del indiu (José Miguel Márquez)
Cantar por que nun duermas (Mario Vernal)
Landó (Sergio Cerda)
Voi dexando (Sergio Cerda)
Ladroncita de camín (Jorge Jofré)

Obra[editar | editar la fonte]

  • Descripciones, Sandra, 1967, Poesía.
  • La Pacarisca, 1995 Zicus, Poesía.
  • Descripciones (Reedición), Zicus, 2002, Poesía.
  • Versos caminantes ente música y danza, 2005, Poesía.
  • Antoloxía de la Poesía Nortina, 1966, Ediciones de la Universidá de Chile, Poesía.

(Selección de Mario Bahamonde)

  • Antoloxía Atacameña, 1978, Nascimento, Poesía.

(Prólogu y notes d'Alfredo Aranda)

  • Descripciones 2002, 2da. Edición
  • " Presentaciones en Sociedá" 2014. GPD - Gráfica Publicitaria Dixital. Antofagasta
  • " Presentaciones en Sociedá" 2015, 2da. Edición. GPD - Gráfica Publicitaria Dixital. Antofagasta
  • " Poemes pa Nomar" 2015. GPD - Gráfica Publicitaria Dixital. Antofagasta
  • " Muyeres Invisibles" 2016. GPD - Gráfica Publicitaria Dixital. Antofagasta
  • " Poemes pa Nomar" 2018, 2da. Edición. GPD - Gráfica Publicitaria Dixital. Antofagasta
  • " La Pacarisca" 2018, 2da. Edición. GPD - Gráfica Publicitaria Dixital. Antofagasta

Premios[editar | editar la fonte]

  • Segundu llugar, Concursu de poesía del círculu lliterariu Carlos Mondaca 1957
  • Segundu llugar, Concursu Institutu Hispánicu de Cultura de La Serena, 1957
  • Mención Honrosa, Certame de poesía, Universidá de Chile, see Antofagasta, 1965
  • Mención Honrosa, Certame de crónica, Universidá de Chile, see Antofagasta, 1965
  • Ancla d'Oru, Pernomada Municipalidá d'Antofagasta, 2000
  • Medaya del Centenariu de Neruda, Gobiernu de Chile, 2000

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Aranda, Alfredo. Antoloxía Atacameña, Santiago de Chile, Nascimento, 1978, 175 - 179 pp.
Szumulewicz, Efraín. Diccionariu de la Lliteratura Chilena, Santiago de Chile, Aldos, 1997, Páx.473.
Yamal, Ricardo. La Poesía Chilena Actual, Santiago de Chile, Llar, 1988, páx.73

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

[1] Toos pueden danzar
[2] Nelly Lemus
hestoria-canta/ El grupu Les Pampinas
[3] Patrimoniu inmaterial de Chile.