Navamorales

Coordenaes: 40°28′34″N 5°28′34″W / 40.476111111111°N 5.4761111111111°O / 40.476111111111; -5.4761111111111
De Wikipedia
(Redirixío dende Navamorales (Salamanca))
Navamorales
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Béjar
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Navamorales (es) Traducir Sergio Santana Regalado (es) Traducir
Nome oficial Navamorales (es)[1]
Códigu postal 37749
Xeografía
Coordenaes 40°28′34″N 5°28′34″W / 40.476111111111°N 5.4761111111111°O / 40.476111111111; -5.4761111111111
Navamorales alcuéntrase n'España
Navamorales
Navamorales
Navamorales (España)
Superficie 17.53 km²
Altitú 992 m[2]
Llenda con Gallegos de Solmirón, Santa María del Berrocal, Villar de Corneja, La Horcajada, El Tejado y Puente del Congosto
Demografía
Población 43 hab. (2023)
- 32 homes (2019)

- 19 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,45 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Navamorales ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de Guijuelo y la subcomarca del Alto Tormes. Pertenez al partíu xudicial de Béjar.[3]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 17,53 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 64 habitantes.

Percorrer el Ríu Corneja y el Ríu Tormes, desaguando'l primeru nésti. Pertenez a la Contorna natural del Alto Tormes y parte con Puente del Congosto (xunto a Bercimuelle, na actualidá pedanía d'ésti), Valdemolinos, Villar de Corneja, Santa María del Berrocal, La Horcajada y El Tejado.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Navamorales ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Nel conceyu se documenta poblamientu dende la Prehistoria, con dellos afayos de material lítico hipotéticamente paleolíticu. Esiste un dolmen de cronoloxía neolítica. Hanse documentáu materiales tipu Cogotas y cerámica campaniforme tipu marítimu.

Dolmen d'El Torrión

Esiste un xacimientu calcolíticu y otru de la Edá del Bronce investigaos en prospeciones llevaes a cabu mientres l'añu 1998.

Dómina romana[editar | editar la fonte]

Nel momentu de la conquista romana la zona taba ocupada polos vettones. Esiste tamién un poblamientu tardorromano, con un pequeñu nucleu nel que se documentaron afayos de Terra Sigilata Hispánica y afayos numismáticos que podríen allugase nel s. IV d.C. Ye posible qu'esistiera tamién un poblamientu de dómina visigoda, anque nun ta abondo documentáu.

Monedes romanes, Navamorales

Edá Media[editar | editar la fonte]

Respectu al periodu islámicu nun esiste apenes información. Namái se topó una moneda árabe de cronoloxía bien posterior yá que ye del sieglu XIX. Sí paez qu'habría ciertos topónimos que podríen unviase a esti periodu.

Felus marroquín del sultán Mohamed IV del añu 1860 (1277 de la Hegira) atopáu en Navamorales.

Esistieron dos nucleos de población ( Los Casillas y Les Berrocosas) qu'esistiría ente fines de la Baxa Edá Media y entamos del s. XIX, amás de la ermita de les Santes Xusta y Rufina (que les sos talles pueden reparase güei día na Ilesia Parroquial) que'l conceyu decide treslladar del so allugamientu orixinal (la zona que recibe a día de güei el topónimu) a la cortil del actual campusantu. Dicha decisión tomar en 1695 y l'obra taría terminada en redol a 1743,[4] como consta na documentación del archivu municipal.

Alfonsu VII (1105-1157), rei de Castiella y de Llión, a la so muerte dixebró los dos reinos y al establecer les llendes ente ellos na frontera (na llamada entós Estremadura de Estrema Durii = "más allá del Duero"), concedió a Castiella la zona de la Sierra de Béjar hasta la calzada de Quinea o de la Plata. Esta zona de la Sierra de Béjar, onde s'atopa Navamorales, pasó a pertenecer a Castiella, formando parte del conceyu d'Ávila, que se va encargar de la repoblación de la contorna y tamién de la so cabecera, Béjar, repoblación llevada a cabu por castellanos, principalmente por xentes procedentes de l'alfoz abulense.

Esisten distintes versiones de tipu "llexendariu" sobre los oríxenes del conceyu. La más estendida fala de la unificación de dellos nucleos más pequeños que corresponderíen a los llugares mentaos primeramente. Sicasí, por non esistir coetáneamente esa versión queda refugada. Probablemente los oríxenes del conceyu tendríen d'allugase, como llueu, nos procesos de Repoblación derivaos de Reconquistar y, de xuru, en momentos más tardíos en redol al sieglu XV d. C.

No relativo a la repoblación, Navamorales paez que ye un casu peculiar. Paez que nos primeros años de la repoblación esta zona del Altu Tormes, al tar más cercana a la sierra yera un llugar peligrosu, inseguru. Los habitantes autóctonos buscaron abellugu nes sierres pa nun sometese al poder cristianu, criando ganáu y asaltando poblaciones cristianes. Por ello, Alfonsu VII en 1140 mandó quemar la sierra nuna estensión de 70 km. Esos pobladores abandonaron los sos llugares y asitiáronse nos terrenes llanos en convivencia colos colonos repobladores recién llegaos; esta sería la hipótesis del medievalista Ángel Barrios.

Otra hipótesis, siguiendo a José María Mínguez podría indicar que col deterioru de la situación de los mozárabes a finales del sieglu IX dalgunos emigraríen escontra'l Norte, escontra zones so control cristianu de manera que contribuyiríen a la colonización del territoriu lleonés y n'otros casos en " tierra de naide" como sería'l casu del área del actual Navamorales. Nesti sentíu J.Mª Mínguez cita topónimos d'esta zona de la sierra salmantina como Medinilla, Navamorisca... El topónimu Navamorales indicaría precisamente esto, un orixe moriscu, "moru" (al igual que Bercimuelle, Medinilla y Navamorisca). "Nava", según la real academia ye una pallabra d'orixe prerromanu que significa "tierra ensin árboles y llana, dacuando pantanosa, asitiada xeneralmente ente montes".

Edá Moderna y Contemporánea[editar | editar la fonte]

Virxe del Rosario. Navamorales (Salamanca, España). Segunda metá s. XVI. Autor desconocíu.
Retablu mayor de la Ilesia de la Natividá de Navamorales (Salamanca, España). Obra de Lucas Barragán Ortega. 1730-32

Ye posible, anque nun lo sabemos, que los pobladores de la entós aldega de Navamorales caltuvieren dalgún tiempu les sos creencies y costumes. Comoquier, nel S.XV ( tres tres siglos) yá taben dafechu integraos y formaben parte de la unidá xurídicu-alministrativa del restu de la Villa y Tierra de La Puente del Congosto.

Dalgunes de les primeres noticies documentaes con que cuntamos son los documentos eclesiásticos de la diócesis d'Ávila y de la Parroquia de Puente del Congosto. La ilesia de La nuesa señora de la Natividá terminar de construyir, na so primer fase nel añu 1506. Dicha parroquia yera dependiente de la Ilesia Matriz de Puente del Congosto y la patrona actual ye la Virxe del Rosario, anque hasta entamos del sieglu XX lo foi la Virxe de la Natividá. Esta postrera ye titular del templu y copatrona de la llocalidá. Tres la so restauración en 2016 la so imaxe foi repuesta nel altar mayor, pal que s'esculpió espresamente nel sieglu XVIII. La Ilesia taba yá acabada en 1507 na so primer fase, tal que reflexa un pleitu sobre los diezmos de 1613 calteníu nel Archivu Diocesanu d'Ávila y citáu por Tomás Sánchez.[5]

Navamorales dexó de formar parte de la provincia d'Ávila pa integrase na provincia de Salamanca en pasando a formar parte de los territorios de los Duques d'Alba a finales del sieglu XVI,[6] fechu gracies al cual Navamorales pasó a integrase nel Reinu de Llión, dependiendo dende entós de Salamanca pal votu en Cortes.[7] Hasta entós perteneciera a Ávila dende'l so reconquista y repoblación.[8] Sicasí, la creación de les actuales provincies en 1833 nun fixo sinón reafitar el pasu a territoriu lleonés de Navamorales acaecíu dos sieglos antes, quedando encuadrada la llocalidá na provincia de Salamanca y la Rexón Lleonesa.[9]

Hai delles fontes documentales interesantes pa conocer la hestoria del conceyu práuticamente dende'l so orixe: unos escelentes y completos archivos municipales ( informatizados, restauraos y clasificaos nos años 90 pola Diputación de Salamanca) y los archivos parroquiales. Per otru llau tamién cuntamos coles informaciones del Catastru d'Ensenada (1751) con abondoses informaciones sobre la población y actividaes económiques.

Fiestes y tradiciones[editar | editar la fonte]

Les principales fiestes del conceyu son les de la patrona, la Virxe del Rosario el primer fin de selmana d'ochobre. Sicasí, tradicionalmente esistieron munches más fiestes que col procesu d'emigración rural y despoblamientu del conceyu, amás de los cambeos nes actividaes económiques tradicionales perdiéronse.

Pendón de Navamorales. Semeya de 2008

Yeren fiestes importantes tamién, siquier hasta mediaos del sieglos s. XIX les de les Santes Xusta y Rufina y les de la Novietela ( una pequeña talla de la Virxe María que se caltién nel retablu de la Nave derecha de la parroquia na actualidá).

Al respective de fiestes menos venceyaes a la relixón católica esistíen la Bendición de los panes o les cruces, una especie de pequeña romería destinada a bendicir les colleches de la "fueya" en cultivu esi añu. Per otru llau, taben dalgunes como la Cachetía, de xacíu los antroxos o les de los quintos. Nes de los Quintos llevar a cabu una práutica común en munches zones del Pandu: correr los gallos. Los mozos quintos teníen de pasar so una cuerda horizontal colgada a ciertu altor montando una caballería ( caballu, mular, pollín). De la cinta ensobiaos poles sos pates, colgaben los gallu; los quintos, al pasar per debaxo al galopie, teníen d'arrincar la cabeza d'esos gallos. Nos últimos años d'esta práutica sustituyeron los gallos por cintes de tela. Como xuegos populares de la llocalidá hubo hai dalgunos como'l Marro ( sobremanera pa neños), les tabas, La Calva (deporte) o una variante de la Llucha.Sacante la Calva, toos han práuticamente dexáu de practicase.

Puesta de sol, yera cerrada, navamorales

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Delibes de Castro G.; Rodríguez Marco J. A.; Santonja Gómez M.(1991): "Cuatro hallazgo d'oru de la Edá del Bronce nel Pandu Norte." Trabayos de prehistoria 1991, vol. 48, páxs. 203-213

Hernández López, Benjamín y Mª de la Vega Gómez González: “Los retablos barrocos de Navamorales (Salamanca)” en Revista d'Estudios Bejaranos,17 (2013), páxs. 83-105.

Santonja Gómez, M.; J. Cerrillo, José Francisco Fabián García, María García Morales, Antonio Fernández Moyano(1984): "El túmulu megalíticu d'El Turrión (Navamorales): observaciones sobre la estensión del megalitismo nel sur de Salamanca." Salamanca Revista d'estudios Nº. 13, 1984, páxs. 109-118

Sánchez García, Tomás: La Villa de Puente del Congosto y la so tierra: Bercimuelle, Navamorales y El Tejado nel sieglu XVI. Ed. Tomás Sánchez-Copicentro, Santander, 2002.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/navamorales-id37218.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «Un casu de zona mal definida que nun pertenez a nenguna de les contornes tradicionales, ye la que se topa nel estremu nordeste del actual partíu xudicial de Béjar, a lo llargo del Tormes, dende la so entrada na provincia hasta les llendes de Salvatierra; esta zona perteneció a Castiella non a Llión, ya inclusive nel sieglu XVIII formaba parte de la provincia d'Ávila, non de Salamanca (…) Ye una contorna qu'hai gravitado siempres más escontra Barco de Ávila y Piedrahita qu'escontra Béjar o Ávila, y nun tien nada de particular que nun tea englobada en nenguna contorna salmatina, anque por pertenecer alministrativamente a Salamanca y a Béjar, los sos habitantes, o a lo menos los sos secretarios, considérense salmantinos y bejaranos. Nesta zona tán incluyíos los pueblos d'El Tejado, Navamorales, Puente del Congosto, Bercimuelle, Gallegos de Solmirón, Cespedosa de Tormes y Guijo de Ávila. Unu de los secretarios consultaos, precisamente'l de Guijo de Ávila diose perfectamente cunta de la situación particular d'estos pueblos riberanos del Tormes, y diznos na so respuesta al Cuestionariu: Esti conceyu de Guijo de Ávila, al igual qu'otros estremeros, siendo casi toos del Partíu de Béjar, nun pertenecen nengunu d'ellos a la Contorna de Sierra de Béjar, constituyendo una contorna entemedia ente ésta y la de Salvatierra, con calteres bastante difinidos y distintos a los d'aquelles, que perbién puediera considerase como Contorna Media del Tormes (páxina 97)»
  4. Hernández López, Benjamín; Gómez González, Mª de la Vega (2013). Centro d'Estudios Bejaranos: Los retablos barrocos de Navamorales (Salamanca) Revista d'Estudios Bejaranos,17 (2013), páx. 100-101.
  5. Sánchez García, Tomás (2012). Tomás Sánchez: La Ilesia de Puente del Congosto (1614-1850):. Santander: Copicentro, páx. 53. ISBN SA-585-2012.
  6. Lorenzo Pinar, Francisco Javier (2003). Ventes xurisdiccionales n'Ávila en tiempos de los Austrias Mayores, en Norba. Revista d'Historia. Vol. 16
  7. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2015). Tesis Doctoral (Universidá de Salamanca): La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León) (en castellanu), páx. 142. «Navamorales, El Tejado y Bercimuelle pasaron a formar parte de Llión a lo llargo del sieglu XVII, de resultes de la desvinculación de la Orde de Calatrava que se fixo de los mesmos enantes, en 1539, qu'acabó derivando a lo llargo del sieglu XVI na representación en Cortes per Salamanca y l'integración na so provincia, al pasar a manes de los Duques d'Alba. D'esta manera, en 1769, Tomás López en ‘Mapa de la provincia d'Ávila, estremáu en ſus Territorios y Sexmos’, recoyer dientro de Salamanca, fechu confirmáu nes socesives divisiones territoriales.»
  8. Sánchez García, Tomás (2002). Tomás Sánchez: La villa de la Puente del Congosto y la so tierra, Bercimuelle, Navamorales y El Tejado, nel sieglu XVI:. Santander: Copicentro, páx. 21. ISBN SA-43-2002.
  9. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]