Napster

De Wikipedia
Napster
Información xeneral
URL https://www.napster.com/
Comercial Non
Rexistru 1999
Creador John Fanning, Shawn Fanning, Sean Parker
Adoptada por Telefonica
Llanzamientu Xunu de 1999
Rellanzamientu 3 de setiembre de 2002 (21 años, 7 meses y 15 díes)
Ranking Alexa 26 556
Estáu actual Serviciu de Streaming de Música
[editar datos en Wikidata]

Napster ye un serviciu de distribución d'archivos de música (en formatu MP3). Foi la primera gran rede P2P d'intercambiu creáu por Sean Parker y Shawn Fanning. La so popularidá empezó mientres l'añu 2000. La so teunoloxía dexaba a los aficionaos a la música compartir les sos coleiciones de MP3 fácilmente con otros usuarios, lo qu'anició les protestes de les instituciones de proteición de derechos d'autor.

El serviciu ye llamáu Napster ("apigazador") pol seudónimu de Fanning (dizse que solía dormir enforma'l pigazu).

La primer versión de Napster foi publicada a finales de 1999. Foi'l primeru de los sistemes de distribución d'archivos ente pares de popularidá masiva, y yera una rede centralizada, yá que utilizaba un servidor principal pa caltener la llista d'usuarios coneutaos y archivos compartíos per caúnu d'ellos. Les tresferencies d'archivos, sicasí, yeren realizaes ente los usuarios ensin intermediarios.

A empiezos de 2000, delles empreses discográfiques empecipiaron un xuiciu en contra de Napster. Esto traxo a Napster una enorme popularidá y dellos millones de nuevos usuarios. Napster algamó'l so picu con 26,4 millones d'usuarios en febreru del añu 2001.[1]

Pa los siguidores de Napster el xuiciu foi daqué confusu. Pa ellos l'habilidá de compartir archivos yera una carauterística propia d'Internet, y non de Napster, que actuaba a cencielles como un motor de busca. Munchos argumentaben que de cerrar Napster namái se consiguiría que los sos usuarios emigraren escontra otros sistemes d'intercambiu d'archivos. Esto postreru de fechu asocedió, con software como Ares Galaxy, Audiogalaxy, Morpheus, Gnutella, Kazaa, Emule, LimeWire y eDonkey2000.

En xunetu de 2001 un xuez ordenó'l zarru de los servidores Napster pa prevenir más violaciones de derechos d'autor. Escontra'l 24 de setiembre del 2001, había práuticamente llegáu al so fin. Napster aceptó pagar a les empreses discográfiques 26 millones de dólares por daños y otros 10 millones de dólares por futures llicencies.

El batería de Metallica, Lars Ulrich foi'l primera famosu en demandar a Napster por derechos d'autor.

El 19 de mayu de 2008 Napster anunció'l llanzamientu de la tienda más grande y más detallada de MP3 del mundu, con 6 millones de cantares, en free.napster.com.[2] L'avisu tamién indicó que toles ventes de descargues n'Estaos Xuníos feches con Napster agora van tar en formatu MP3.

El 1 d'avientu de 2011 Napster fundir con Rhapsody y empezó a operar en diversos países d'América y Europa como un nuevu serviciu de pagu.

Anguaño tien un conveniu cola empresa de telefonía móvil Movistar como serviciu de streaming pa Llatinoamérica compitiendo con otres plataformes como Deezer y Spotify.[3]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Shawn Fanning en xunto con dos amigos que conoció en llinia; Jordan Ritter, el so amigu de Boston, y Sean Parker[4][5][6][7][8][9][10][11] de Virginia, crearon Napster en xunu de 1999. Fanning quería un métodu más fácil p'atopar música, en llugar de buscar en IRC o en Lycos. John Fanning, el tíu de Shawn en Hull, Massachusetts, encargar de toles operaciones de la compañía mientres el periodu en que caltuvieron la so oficina en Nantasket Beach. L'alcuerdu final dio-y a Shawn el control sobre'l 30% de la compañía, y el restu foi pal so tíu. Foi'l primeru de los sistemes de distribución peer-to-peer masivamente populares, anque nun yera totalmente peer-to-peer por cuenta de qu'usaba servidores centrales pa caltener una llista de tolos sistemes coneutaos y los archivos que yeren distribuyíos, ente que les transaiciones yeren de fechu realizaes ente les máquines. Anque yá esistíen redes que facilitaben la distribución d'archivos al traviés del internet como IRC, Hotline y USENET, Napster especializábase direutamente en música na forma d'archivos MP3, presentaos al traviés d'una interfaz amigable al usuariu. El sistema back-end foi diseñáu pol principal arquiteutu, Jordan Mendelson.[12] La resultancia foi un sistema que la so popularidá xeneró una enorme selección de música pa descargar.

Anque la industria discográfico denunció'l fechu de "compartir" música como equivalente a robar, munchos usuarios de Napster sintiéronse xustificaos n'usar el serviciu por delles razones. Munchos creíen que la calidá de los nuevos álbumes menguara a finales de los 90, so la forma del típicu álbum ésitu en ventes namái por una o dos canciones, ente dellos cantares "de rellenu" de menor calidá. Coles mesmes, el costu del CD virxe cayera inmensamente, pero'l preciu de los álbumes en CD calteníase constante. La xente emponderaba a Napster porque-yos dexaba llograr gratuitamente canciones éxito ensin tener que mercar tou un álbum. Napster tamién fixo relativamente senciellu pa los entusiastes de la música la descarga de copies de cantares que d'otra manera seríen difíciles de llograr, como cantares antiguos, grabaciones ensin distribuyir, y cantares grabaos llibremente en conciertos. Dellos usuarios xustificaron la descarga de copies dixitales de grabaciones que yá mercaren n'otros formatos, como en LP y casete, primero que el CD remaneciera como'l formatu dominante de distribución de música.

Más allá d'estes xustificaciones, otros usuarios a cencielles esfrutaben l'intercambiar y descargar música gratuitamente. Colos archivos llograos al traviés de Napster, la xente frecuentemente faía los sos propios álbumes d'escoyeta en CD grabables, ensin pagar n'absolutu a la discográfica y/o distribuidora. Les redes d'alta velocidá nos cuartos de les universidaes se sobresaturaron, xenerando alredor del 80% del tráficu esternu por cuenta de la tresferencia d'archivos MP3. Delles universidaes bloquiaron el so usu nos campus por esta razón,[13] inclusive antes de tener problemes por facilitar la violación de copyright.

El serviciu y programa yeren primeramente namái para Windows, pero nel 2000 Black Hole Media realizó un veceru llamáu Macster. Macster foi darréu mercáu por Napster y designáu el veceru oficial en Mac; nesi puntu'l nome de "Macster" dexar de llau.[14] Inclusive dempués de l'adquisición de Macster, la comunidá Macintosh tenía una variedá de veceros Napster desenvueltos independientemente. El más notable foi'l veceru de códigu abiertu llamáu MacStar, creáu por Squirrel Software a empiezos de 2000 y Rapster, creáu por Overcaster Family en Brasil.[15] La publicación del códigu fonte de MacStar pavimentó el camín pa veceros Napster de terceros al traviés de toles plataformes, que-y daba a los usuarios opciones de distribución de música ensin anuncios.

Desafíos llegales[editar | editar la fonte]

La banda de Heavy metal Metallica afayó qu'un demo del so cantar 'I Disappear' tuviera circulando al traviés de la rede de Napster, inclusive dende primero que fuera distribuyíu. Esto eventualmente dio pasu a que'l cantar llegara a delles estaciones de radio al traviés d'América, y atraxo l'atención de Metallica sobre'l fechu de que'l so catálogu enteru de cantares tamién tuviera disponible. La banda respondió nel 2000 con un xuiciu en contra del serviciu ufiertáu por Napster. Un mes dempués, el raperu Dr. Dre, quien compartía la situación de Metallica, tamién realizó un xuiciu similar dempués de que Napster nun esanició les sos obres del so serviciu, inclusive dempués d'unviar un pidimientu por escritu. Por separáu, Metallica y Dr. Dre apurriéron-y miles de nomes d'usuariu a Napster, qu'ellos creíen que taben piratiando los sos cantares. Un añu dempués, Napster estenó a dambos, pero namái dempués de ser cerráu pola corte de Ninth Circuit nun xuiciu por separáu, per parte de delles de les mayores discográfiques.

Tamién nel 2000, Madonna, quien tuviera alcuentros enantes colos executivos de Napster p'aldericar sobre una posible alianza, fadióse cuando'l so senciellu Music llegara a la web y a Napster antes del so llanzamientu comercial, causando una amplia cobertoria nos medios.[16] L'usu de Napster fuera verificáu en 26,4 millones d'usuarios en tol mundu, en febreru del 2001.[17]

Nel 2000, A&M Records y delles otres compañíes discográfiques demandaron a Napster, por contribución indireuta a la violación de derechos d'autor so la Digital Millennium Copyright Act n'Estaos Xuníos.[18] La industria musical fadría les siguientes afirmaciones alrodiu de Napster:

  1. Los sos usuarios taben direutamente infringiendo los derechos d'autor.
  2. Napster yera responsable por contribuyir a les infracciones de derechos d'autor.
  3. Napster yera responsable per violación indireuta a los derechos d'autor.

La corte atopó a Napster responsable de los trés afirmaciones.

Napster perdió'l casu nel District Court y apeló a la Corte d'Apelaciones de los Estaos Xuníos pal Ninth Circuit. Anque'l Ninth Circuit atopó que Napster yera capaz d'usos non-infractorios comercialmente importantes, afirmó la decisión del District Court. Darréu, el District Court ordenó a Napster monitorear les actividaes de la so rede, y de torgar l'accesu a material infractorio cuando fuera notificada la esistencia del material. Napster foi incapaz de faer esto, polo que cerró'l so serviciu en xunetu del 2001. Napster finalmente declaróse en bancarrota nel 2002 y vendió los sos activos. Declarárase fora de llinia dende l'añu anterior por cuenta de les regles de la corte.[19]

Compañíes y proyeutos posteriores siguieron el so modelu P2P d'intercambiu d'archivos exitosamente como Gnutella, Freenet y munchos otros. Dellos servicios, como Grokster, Madster y la rede EDonkey2000 orixinal, fueron baltaes o camudaes por circunstancies similares.

Poder de promoción[editar | editar la fonte]

Picu de Napster en febreru de 2001.

La banda The Offspring arreyar en manifestaciones en favor de Napster. Llegó l'añu 2000 y la banda viose envolubrada en problemes cola so discográfica, Columbia Records. La idea de la banda de Dexter Holland yera llanzar el so nuevu discu al traviés d'internet, por aciu la so web oficial. Amás, como se mentó enantes, la banda empezó a abanderar una serie de protestes en favor de Napster, llegando inclusive a distribuyir gratuitamente tou tipu de merchandising col logo de la compañía y lemas como "salvemos a Napster". Sicasí y irónicamente, Napster realizó un comunicáu prohibiendo a la banda californiana l'usu de publicidá de la empresa cola so logo porque violaben los sos derechos ya imáxenes de copyright. La contradicción en qu'incurrió la empresa enfureció a los sos veceros, que consideraben que Napster siempres abogara pola llibre distribución de conteníos na rede y, amás, yera esbardiar una oportunidá que-yos brindaben artistes y grupos como los mesmos Offspring, Smashing Pumpkins, Limp Bizkit o Courtney Love.

Xunto coles acusaciones de que Napster taba afectando les ventes de la industria discográfico, tamién taben aquellos que sentíen xusto lo contrario, de que l'intercambiu d'archivos realmente aguiyaba, más qu'afectar, les ventes. Les pruebes pudieron venir en xunetu del 2000 cuando les pistes del álbum Kid A de la banda inglesa de rock Radiohead toparon el so camín a Napster tres meses antes del llanzamientu del CD. Al contrariu de Madonna, Dr. Dre o Metallica, Radiohead nunca llegara al top 20 nos Estaos Xuníos. Amás, Kid A yera un álbum esperimental ensin senciellos, y recibió relativamente pocu espaciu de radio. Mientres el llanzamientu del discu, envalorárase que l'álbum fuera descargáu gratuitamente por millones de persones en tol mundu, y n'ochobre del 2000, Kid A llegó al númberu unu nel Billboard 200 na so selmana debú. D'alcuerdu a Richard Menta de MP3 Newswire,[20] l'efectu de Napster nesta instancia foi aislláu d'otros elementos a los que se-yos podría acreitar les ventes, y l'ésitu inesperáu del álbum foi prueba de que Napster yera una bona ferramienta promocional pa la música.

Una de les bandes más esitoses gracies al ésitu que Napster apurrió foi Dispatch. Siendo una banda independiente, ellos nun teníen nenguna forma de promoción formal o espaciu en radio, y aun así fueron capaces de dise de xira a ciudaes nes que nunca habíen tocáu nin fechu conciertos, gracies a la distribución del so trabayu en Napster. En xunetu del 2007, la banda convertir na primer banda independiente en titular el Madison Square Garden de Nueva York, vendiendo por trés nueches consecutives. Los miembros de la banda yeren conocíos defensores de Napster. Shawn Fanning, el fundador de Napster, ye un conocíu fan de Dispatch.

Dende'l 2000, munchos otros artistes, particularmente aquellos que nun pertenecíen a nenguna discográfica, o que nun teníen accesu a los medios masivos de comunicación como la televisión y la radio, dixeron que Napster y les demás redes d'intercambios d'archivos ayudaron a que la so música sía escuchada, a aumentar el consentimientu del públicu y qu'ameyoraron les sos ventes a gran escala. Un músicu que defendió públicamente a Napster como una ferramienta de promoción p'artistes independientes foi Dj xealot, quien s'envolubró direutamente na demanda d'A&M Records en contra de Napster.[21] Chuck D de Public Enemy tamién salió a sofitar públicamente a Napster.[22] Anque dellos músicos Underground y les marques independientes espresaron el so sofitu por Napster y el P2P que popularizaron, otros criticaron la irregulación y naturaleza extra-llegal d'estes redes, y dalgunos busquen implementar modelos de promoción n'Internet na cual puedan controlar la distribución de la so propia música, como aprovir cantares gratuitos en descarga o enllaz dende los sos propios sitios web, o cooperando con servicios de pagu como Insound, Rhapsody , ITunes Music Store d'Apple según el recién serviciu Apple Music d'Apple.

Zarru[editar | editar la fonte]

La facilidá de tresferencia de material con derechos d'autor fizo que la Recording Industry Association of America o RIAA (n'español Asociación de la Industria Musical Norteamericana) tomara cartes nel asuntu, quien darréu'l 7 d'avientu de 1999 dir a xuiciu contra'l popular serviciu,[23][24] lo cual dio-y a Napster una enorme publicidá. Llueu millones d'usuarios, en mayoría universitarios, taríen usándolo.

Dempués d'una fallida apelación ante la corte del Ninth Circuit d'Estaos Xuníos, un mandatu xudicial foi emitíu'l 5 de marzu de 2001, ordenóse-y a Napster que previniera l'intercambiu de música con derechos d'autor na so rede.[25] En xunetu del 2001, Napster cerraría la so rede dafechu pa cumplir coles esixencies.

El 24 de setiembre de 2001, el casu estenárase parcialmente. Napster alcordara en pagar a los creadores de música y dueños de los derechos d'autor nuna cantidá de cerca de 26 millones pol usu ensin autorización de la música, amás de 10 millones en meyora contra futures regalías. Pa poder pagar estes sumes, Napster convirtió'l so serviciu gratuitu nun serviciu de subscripción, lo que provocó que'l tráficu menguara. Una solución prototipu foi probada na primavera del 2002: el Napster 3.0 Alpha, usando'l formatu ".nap" que tenía implementada seguridá per parte de PlayMedia Systems[26] y una teunoloxía de autentificación dixital per parte de Relatable. Napster 3.0 taba, d'alcuerdu a dellos emplegaos de Napster, llistu pa ser distribuyíu, pero llogró importantes problemes al llograr llicencies pa distribuyir música de les grandes compañíes de música.

El 17 de mayu de 2002, Napster anunció que los sos activos seríen adquiríos pola marca alemana de multimedia Bertelsmann por 85 millones. Sobre la base d'esi alcuerdu, el 3 de xunu, Napster aspiraba a siguir el capítulu 11 de proteición so les lleis de bancarrota d'Estaos Xuníos. El 3 de setiembre de 2002, foi bloquiada la venta de Napster per parte d'un xuez, y forzó a Napster a liquidar les sos deldes d'alcuerdu al capítulu 7 de la llei.[27]

Estáu actual[editar | editar la fonte]

Dempués d'una ufierta de 2,43 millones per parte de Private Media Group, una compañía d'entretenimientu p'adultos,[28] la marca y logos de Napster fueron adquiríos nuna puya por Roxio Inc., quien lo emplegaron en llugar del so serviciu pressplay de distribución de música.

En setiembre del 2008, Napster foi mercada por Best Buy por 121 millones.[29]

El 1 d'avientu de 2011, nun arreglu con Best Buy, Napster fundir con Rhapsody. Best Buy va recibir un interés minoritariu de Rhapsody.[30]

Napster ta habilitáu pa otros dominios y pa cualquier dispositivu como tablets, iPad y plataforma web.

El 15 de xunu de 2016 la empresa Rhapsody anunció que camudaría'l so nome pol de la compañía pa tratar de sacar provechu del gran pesu de Napster na historia de la música dixital.[31] El so nome volverá asitiase al convertise nuna alternativa más nel mercáu de los servicios de música en streaming, como Spotify y Apple Music.[32][33]

Alianza con Movistar[editar | editar la fonte]

El 10 d'ochobre de 2013, Napster y Telefónica Dixital (Unidá de Negocios dixitales del Grupu Telefónica) roblaron un alcuerdu d'operación y distribución esclusiva del serviciu de streaming de música pa Llatinoamérica. Como parte del alcuerdu, los veceros de Sonora, el serviciu de música per suscripción qu'ufierta Terra, la filial de Telefónica, fueron tresferíos a Napster mientres Telefónica, qu'a raigañu del alcuerdu adquier una participación accionaria en Rhapsody; va poder ufiertar tamién paquetes de servicios de música Napster a los sos cientos de millones de veceros en tou mundu. A la fecha, el Serviciu de Napster atópase disponible en Méxicu, Colombia, Chile, Arxentina y Brasil en dos modalidaes: Napster Web y Premium, ente qu'en Costa Rica ufiértase'l serviciu premium pa ciertos veceros. La primer opción dexa a los usuarios aportar a los conteníos ensin cargu al traviés del sitiu web cola posibilidá d'escuchar música per tiempu ilimitáu. La versión Premium ufierta l'accesu con un mesmu usuariu dende la PC y hasta en 3 dispositivos móviles, dexando escuchar música de forma online y offline. Al traviés d'una suscripción mensual, los veceros de los operadores móviles de Telefónica van poder abonalo coles sos respeutives factures.

Napster na cultura popular[editar | editar la fonte]

  • Nel remake de la película The Italian Job, amosar a Shawn Fanning robando'l programa d'un espertu en computación. Darréu nos controles de tráficu de Los Angeles amuésase la frase "Nunca van cerrar al verdaderu Napster".
  • Un episodiu de les series animaes Futurama, centrar na distribución illegal de clones robótiques de celebridaes per internet. La organización responsable faíase llamar "Nappster", como referencia a Napster. Más tarde revélase, sicasí, que'l nome completu yera "Kidnappster" (secuestrador), con "Kid" siendo cubiertu del logo.
  • Nun episodiu de South Park, Stan, Kyle y Kenny descarguen música illegalmente pa inspirase al componer cantares propios de la so banda 'Moop'. Son atrapaos pola policía y amuésense-yos -con aceda ironía- los "horrores" que los provoca a los artistes que la so música sía "piratiada". Dempués de ver esto, empiecen una fuelga y dellos famosos músicos/bandes xúnense-yos, ente ellos tán Rancid, Master P, Ozzy Osbourne, Meat Loaf, Blink-182, Horny Toad, Metallica, Britney Spears, Missy Elliott, Alanis Morissette y The Lords of the Underworld (ensin Timmy).
  • Na película Get Him to the Greek Aldous Snow, interpretáu por Rusell Brand, gláya-y a Lars Ulrich de Metallica "¡Por que non te vas Denunciar a Napster... (Spoiler)!".
  • Nun episodiu de les series animaes La familia Proud de Disney, Penny adquier una adicción a un sitiu llamáu EZ Jackster, una parodia de Napster que dexaba descargar música illegalmente.
  • Un cantar tributo, "Napster and Gnutella" foi escrita al ritmu de Puff, the Magic Dragon y distribuyida por aciu los servidores OpenNap, mientres el conflictu.
  • Johnny Crass, satirizó musicalmente'l conflictu de Metallica y Napster, nel so cantar "Internet Sandman", una parodia del cantar "Enter Sandman". Crass amosar nuna fuerte oposición a Metallica na so parodia, amosando a la banda y al co-fundador Lars Ulrich en particular como vengatibles proteutores de la propiedá privada, que les sos remanes sobre'l discutiniu "alteriaben a los fans".
  • Tom Smith escribió un cantar llamáu "Quiero la mio música en Napster" (I Want My Music On Napster).
  • El cantante "Weird A el" Yankovic, nel so discu Straight Outta Lynwood tien una tema llamada Don't download this song, onde n'unu de los coros diz Even Lars Ulrich knows it's wrong (Inclusive Lars Ulrich sabe que ta mal), faciendo alusión a la demanda impuesta pol batería a Napster.
  • Na película The social network, Justin Timberlake interpreta a Sean Parker como cocreador de Napster.[34]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Jupiter Media Metrix (20 de xunetu de 2001) (n'inglés). Global Napster Usage Plummets, But New File-Sharing Alternatives Gaining Ground. ComScore.com. http://www.comscore.com/press/release.asp?id=249. 
  2. free.napster.com.
  3. Napster ta de vuelta.
  4. Pollack, Neal. Spotify Is the Coolest Music Service You Can't Use. Wired. 27 d'avientu de 2010.
  5. Schonfeld, Erick. Shawn Fanning And Sean Parker Talk About Airtime And “Smashing People Together”. TechCrunch, 6 d'ochobre de 2011.
  6. Rosen, Ellen. Student's Start-Up Draws Attention and $13 Million. The New York Times. 26 de mayu de 2005.
  7. Bradshaw, Tim. Spotify-MOG battle heats up. Financial Times, 28 de febreru de 2010.
  8. Emerson, Ramona. Sean Parker At Web 2.0 Summit Defends 'Creepy' Facebook. The Huffington Post, 18 d'ochobre de 2011.
  9. Simon, Dan. Internet pioneer Sean Parker: 'I'm blazing a new path'. CNN, 27 de setiembre de 2011.
  10. Menn, Joseph (2003). All the Rave: The Rise and Fall of Shawn Fanning's Napster. Crown Business. ISBN 0-609-61093-7.
  11. Kirkpatrick, David (ochobre de 2010). «With a Little Help From His Friends». Vanity Fair. http://www.vanityfair.com/culture/features/2010/10/sían-parker-201010?currentPage=all. Consultáu'l 1 de xunetu de 2011. 
  12. All the Rave: The Rise and Fall of Shawn Fanning's Napster. http://www.amazon.com/dp/0609610937. 
  13. Anderson, Kevin (26 de setiembre de 2000). Napster expelled by universities. BBC News. http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/942090.stm. 
  14. Official Napster Client For Mac OS, OS X || The Mac Observer
  15. Eight MP3 Players For The Macintosh Archiváu el 12 de payares de 2013 na Wayback Machine.. Applelinks.com (31 d'ochobre de 2003).
  16. Borland, John (1 de xunu de 2000). Unreleased Madonna Single Slips On To Net. CNET News.com. http://news.com.com/2100-1023-241341.html?legacy=cnet. 
  17. Jupiter Media Metrix (20 de xunetu de 2001). Global Napster Usage Plummets, But New File-Sharing Alternatives Gaining Ground. Press Release.
  18. 17 U.S.C. A&M Records. Inc. v. Napster. Inc. 114 F. Supp. 2d 896 (N. D. Cal. 2000).
  19. .A&M Records, Inc. v. Napster, Inc., 239 F.3d 1004 (9th Cir. 2001). For a summary and analysis, see Guy Douglas, Copyright and Peer-To-Peer Music File Sharing: The Napster Case and the Argument Against Legislative Reform http://www.murdoch.edu.au/elaw/issues/v11n1/douglas111.html
  20. Menta, Richard (28 d'ochobre de 2000). Did Napster Take Radiohead's New Album to Number 1?. MP3 Newswire. http://www.mp3newswire.net/stories/2000/radiohead.html. 
  21. «Case Nos. C 99-5183 and C 00-0074 MHP (ADR)». FindLaw.com. Consultáu'l 12 de febreru de 2009.
  22. Rapper Chuck D throws weight behind Napster. Cnet News. 1 de mayu de 2000. http://news.cnet.com/2100-1023-239917.html. 
  23. A&M Records, Inc. v. Napster, Inc., 114 F. Supp. 2d 896 (N.D. Cal. 2000), aff'd in part, rev'd in part, 239 F.3d 1004 (9th Cir. 2001)
  24. Menta, Richard (9 d'avientu de 1999). RIAA Sues Music Startup Napster for $20 Billion. MP3 Newswire. http://www.mp3newswire.net/stories/napster.html. 
  25. 2001 US Dist. LEXIS 2186 (N.D. Cal. Mar. 5, 2001), aff'd, 284 F. 3d 1091 (9th Cir. 2002).
  26. http://www.theregister.co.uk/2001/07/23/napster_to_ditch_mp3/
  27. Evanxelista, Benny (4 de setiembre de 2002). Napster runs out of lives – judge rules against sale. San Francisco Chronicle. http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/chronicle/archive/2002/09/04/BU138263.DTL. 
  28. Porno company offers to buy Napster. CNET News.com. 12 de setiembre de 2002. http://news.com.com/2100-1023-957784.html?tag=fd_top. 
  29. «The Next Chapter: Best Buy To Acquire Napste121 Million». paidContent.org. Archiváu dende l'orixinal, el 21 de mayu de 2009.
  30. http://money.cnn.com/2011/11/30/technology/napster_rhapsody/?source=cnn_bin
  31. http://www.20minutos.es/noticia/2773458/0/rhapsody-rellanzamientu-napster/
  32. http://diario.mx/Economia/2016-06-15_c68daf21/vuelve-napster-pa-competir-con-spotify/
  33. http://expansion.mx/tecnologia/2016/06/15/napster-esta-de-vuelta-de-cierta manera
  34. Kirkpatrick, David. With a Little Help From His Friends. Vanity Fair. Ochobre de 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]