Nacha Guevara

De Wikipedia
Nacha Guevara
Vida
Nacimientu Mar del Plata[1]3 d'ochobre de 1940[1] (83 años)
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina [2]
Llingua materna castellanu
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu actriz, cantantecompositora de cantares
Instrumentu musical voz
IMDb nm0346485
nachaguevaraweb.com
Cambiar los datos en Wikidata

Clotilde Acosta Badaluco (3 d'ochobre de 1940Mar del Plata), más conocida como Nacha Guevara, ye una baillarina, actriz, direutora teatral y cantante arxentina.

Biografía[editar | editar la fonte]

Entamos[editar | editar la fonte]

Nacha Guevara en 1969

Nació col nome de Clotilde Acosta. Estudió Danza clásiques y Actuación Nel Teatru Colón, foi modelu y fixo teatru dirixida por Juan Silber en Locos de verano de Gregorio de Laferrère en 1968. A los 28 años, dempués d'una curtia carrera como actriz en teatru independiente y en pequeñes intervenciones cinematográfiques, presentar nel teatru Payró con un espectáculu esperimental de cantares tituláu Nacha de nueche. Un añu más tarde, en 1969 llegó Anastasia Quería al pie del so compañeru Alberto Favero, músicu d'estracción clásica que compunxo la Suite Trane n'homenaxe a John Coltrane y que la acompañará mientres la so carrera. Estudia cantar y perfeccionar cola mezzosopranu y pedagoga Susana Naidich.

En 1969, en plenu gobiernu de facto y na mesma vena de Nacha de nueche respondida por pol ámbitu trasgresor del Institutu Di Tella tien el so primer ésitu col recital Anastasia quería («Anastasia» yera'l nome que se-y daba a la censura en Francia mientres el mayu francés y los tumultuosos años que siguieron a 1968) gracies a la invitación de Roberto Villanueva, entós direutor del Centru d'Esperimentación del institutu.

Nacha Guevara y Alberto Favero en 1970

L'espectáculu, integráu con versiones llibres de cantares de Jacques Brel, Boris Vian, Georges Brassens, Serge Gainsbourg, Tom Lehrer, Violeta Parra y los arxentinos Griselda Gambaro, Julio Cortázar, Jorge de la Vega y Ernesto Schoo[4] atacaba de manera irreverente y despiadada les instituciones y costumes, escupuliciando al públicu porteño qu'allegaba al templu de la vanguardia arxentina» dirixíu por Jorge Romero Brest.[5] Anastasia quería recibió la mención como l'espectáculu del añu dau pola revista Primer Plana y apaeció na portada del so primer LP sentada nun retrete.

Con El ejército de la nueva canción, Las damas de beneficencia, Un buen par de patadas y El tiempo no tiene nada que ver basados en la canción protesta argentina integrará el grupo de artistas formado con Oscar Araiz, Nora Blay, Oscar Bony, Norman Briski, Jorge de la Vega, Jorge Schussheim, León Ferrari, Antonio Gasalla, Ernesto Deira, Edda Díaz, Nicolás García Uriburu, Edgardo Giménez, Kado Kostzer, Jorge Lavelli, Julio Le Parc, Les Luthiers, Rómulo Macció, Marilú Marini, Marta Minujín, Horacio Molina, Marikena Monti, Luis Felipe Noé, Eduardo Pavlovsky, Carlos Perciavalle, Enrique Pinti, Dalila Puzzovio, Clorindo Testa, Susana Rinaldi, Humberto Rivas, Josefina Robirosa, Alfredo Arias, Iris Scaccheri, Renata Schussheim, Antonio Seguí, etc.

Nacha Guevara xunto a la vedette Norma Pons nel Teatru Maipo, 1970

En 1970, la dictadura militar d'Onganía clausuró l'Institutu Di Tella y Nacha pasa al underground del café-concert, canta na mítica La botica del ánxel d'Eduardo Bergara Leumann (onde asonsañó a Libertad Lamarque y otres cantantes), en El gallu coxu de Lino Patalano, en La Fusa de Punta del Este y La cebolla en Mar del Plata, onde -por una cuestión de celos profesionales- afrelló a Marcos Mundstock, integrante del grupu Les Luthiers, fechu pol cual foi sentenciada a dos meses de prisión en suspensu per falta d'antecedentes.[6]

Personaxe polémicu en programes d'opinión en televisión prosigue con una serie de recitales de mayor valumbu vocal y compromisu ideolóxicu con cantares sobre poemes de Pablo Neruda, José Agustín Goytisolo y de la granible collaboración col escritor uruguayu Mario Benedetti musicalizados por Favero, l'álbum Cantares pa los mios fíos y un espectáculu nel teatru IFT col nome de Anguaño foi'l que foi sobre testos propios y de Tom Lehrer, Juca Chávez, Nicolás Guillén y otros satirizando'l soceder nacional y mundial.

En 1973 y 1974 nel remocicáu pa café-concert, Teatro Margarita Xirgu de Buenos Aires presenta Los mil y una Naches. Un music-hall de inusuales carauterístiques pa Buenos Aires onde cantaba dieciséis personaxes nun espectacular marcu del escenógrafu Claudio Segovia, con coreografía d'Lía Jelín y orquesta empobinada por Favero que tamién participaba en dellos sketches.

Esta revista musical presentó a un públicu más ampliu otra Nacha Guevara, menos combativa, igualmente satírica y que demostraba la combinación de los sos talentos de cantante, actriz y baillarina. Llogra'l premiu «Estrella 1973» de los críticos del Informe del Espectáculu encimentando una perceición distinta de la so actividá artística.

Exiliu[editar | editar la fonte]

Nacha Guevara nun reportaxe pa Siete díes ilustraos, 1974

El primer exiliu de l'artista tuvo llugar n'ochobre del añu 1974 tornando a Arxentina meses dempués. En 1975 realizó una versión aumentao y modernizao de Los Mil y una Naches nel nuevu complexu teatral Estrelles pero, depués del ensayu xeneral y antes del estrenu españó una bomba nel teatru, matando a un operario y dexando numberosos mancaos.

Simultáneamente, foi amenazada de muerte xunto a otros ventiséis artistes, pola organización terrorista de derecha Triple A. Abandonó'l país con Favero y los sos trés fíos, Ariel, Gastón y Juan Pablo (de Anteo del Mastro, Norman Briski y Favero respeutivamente) instalándose primeru en Perú y depués en Méxicu, onde recibió'l Premiu Especial 1975 de la Unión de Críticos y Cronistes de Teatru (de Méxicu).

Percuerre'l continente iberoamericanu con Nacha de nueche y participa nel 2ᵘ Festival Internacional de Teatru de São Paulo. El so ésitu en Brasil obligar a quedase tres meses más de lo previsto. Incorpora temes de Pablo Milanés, Silvio Rodríguez, Gian Franco Pagliaro, Mike Porcel y Amaury Pérez y preséntase nel Teatru Hubert Le Blanc, en L'Habana (Cuba). N'España estrenó nel Teatru Valle-Inclán de Madrid permaneciendo en cartel nueve meses consecutivos.

Ente 1978 y 1982 establecer n'España (onde grabó discos y fixo numberoses xires) con visites periódiques a Nueva York onde interesó al productor y direutor teatral Harold Prince que la introduz al mercáu estauxunidense con presentaciones en Nueva York, Washington y Chicago. Por aquella dómina y pola redolada nel que se remanaba toma contautu cola cábala.

Regresu a l'Arxentina[editar | editar la fonte]

En 1984 tornó a Arxentina col reestablecimientu de la democracia. Con Equí toi marca una torna importante que demuestra la so crecedera artística y l'asimilación de la esperiencia internacional. Reedita y arrexunta los sos trabayos discográficos: los d'Arxentina de los años sesenta y setenta y los d'España nel so primer discu arxentín en nueve años. Col so nuevu álbum d'estudiu, Los patitos feos, consigue unu de los ésitos más grandes de la so carrera con clásicos como Fuimos los patitos feos, La mio ciudá, Vuelvo y Por qué cantamos.

En 1986 presenta nel Teatru Maipo otra visión d'Eva Perón nun musical dafechu opuestu al Evita d'Andrew Lloyd Weber (del que canta en recitales el cantar Nun llores por mi, Arxentina) robláu por Pedro Orgambide y con música de Favero: Eva que llogra un respetable ésitu.

Retorna al cine como actriz nun papel secundariu en Miss Mary de María Luisa Bemberg y en 1989 filma Cuatro cares pa Victoria d'Oscar Barney Finn sobre la escritora Victoria Ocampo (les otres trés Victories son Carola Reyna, Julia von Grolman y China Zorrilla).

En 1991 enceta'l so trabayu más cuestionáu, Heavy Tangu, que fundió tangu con otros ritmos. Nél compartió un dúu con Tita Merello, l'últimu rexistru musical de la famosa artista. Tamién esi añu trabayó en Sevilla, grabó dellos programes de televisión xunto al periodista Jesús Quintero y realizó una serie d'actuaciones por cuenta de la EXPO 92.

Nos finales del sieglu XX, promueve un aproximamientu ecolóxico y espiritual (yoga, meditación, autoayuda estilu Deepak Chopra, etc.) en programes de televisión como Gústame ser muyer (1993).

Nacha Guevara presentó Nacha Guevara 100%: del Di Tella al 2000 nel que repasó 20 años de carrera.[7]

La última década[editar | editar la fonte]

Nacha Guevara aconceyada cola presidenta Cristina Fernández na Casa Rosada, 2009.

El sieglu XXI atopar como figura mediática firmemente establecida que gocia del respetu de quien la vieron crecer como artista y de los mozos qu'almiren la so enerxía y llogros artísticos. Los últimos años tuvieron apoderaos por importantes montaxes escénicos como'l que presentó n'España de xineru a mayu de 2000, La vida en tiempu de tangu (nel 2000 tamién), otru finxu na so carrera. En 2002, presentó nel Teatru Calderón de Madrid 60 años nun ye nada.

L'añu 2002 marcó'l llanzamientu del so llibru 60 años nun ye nada, publicáu por editorial Planeta n'España, un ésitu de ventes merecedor del Premiu Allegría. N'agostu de 2002 realizó l'estrenu mundial de Qué me van a falar d'amor, show musical qu'axunta cantares d'amor de grandes autores, nel Festival Internacional de Teatru y Danza d'Islles Canaries. En setiembre y ochobre d'esi añu realizó una xira per Méxicu col espectáculu La vida en tiempu de tangu.

Nel 2003 volvió a la cai Corrientes de Buenos Aires, al Teatru El Nacional con Qué me van a falar d'amor, col cual salió de xira por Arxentina y Uruguái y el Festival Internacional de Tamaulipas (Méxicu, ochobre de 2003) y el Festival Internacional de Teatru de Monterrey (Méxicu, payares de 2003). Tamién visitó con él Puertu Ricu y Chile, actuando per primer vegada nesi país.

Al añu siguiente xunir al músicu y compositor Lito Vitale pa crear Passion, un show de cantares eclécticos, que pasaben d'un tangu, a un aria o a una canzonetta.

Nacha Guevara na inauguración de la sala Martín Coronado del Teatro San Martín, 2015.

En 2004 interpretó na telenovela Padre coraje a una cantante llírica, pol que ganó'l premiu Martin Fierro como la Meyor Actriz Convidada. En 2005 protagonizó la obra teatral de The Graduate xunto a Felipe Colombo, permaneciendo nueve meses en cartel, con escelentes crítiques. Participó nel ciclu televisivu Botinos, papel pol que foi nuevamente candidata un premiu pa Meyor Actriz, y nel ciclu televisivu Mujeres asesinas, onde personificó a la envelenadora arxentina Yiya Murano. Protagonizó la tira de Canal 9 de Buenos Aires El tiempu nun para y na revista Un país de revista.

Mientres 2007 foi xuráu del reality show Coronaos de gloria, concursu onde pretende escoyese al meyor representante y cantante de folclor arxentín.

En 2008 estrenó la obra Eva, el gran musical arxentín en Buenos Aires y Teatru Arxentín de La Plata, un re ellaboración del musical Eva de 1986.

En 2011, estrena un espectáculu n'homenaxe a Tita Merello onde la encarna.

En 2013 foi xuráu del reality llamáu L'artista del añu emitíu por Canal 13.

Ente 2014 y 2015, Guevara foi convocada pa xuráu en Bailando por un Sueño, presentáu por Marcelo Tinelli.

Participación política[editar | editar la fonte]

En 1999 cerró l'actu de campaña presidencial de la fórmula Duhalde-Ortega, personificada como Eva Perón y cantó Nun llores por mi, Arxentina y la Marcha Peronista nel Estadiu Monumental.

El primeru de xunu del 2004 los diarios anunciaron el nomamientu de Nacha como direutora executiva del Fondu Nacional de les Artes, cargu que nun esistía na organigrama del fondu. A pesar d'esto'l 11 d'agostu arrenunció al cargu qu'inda nun asumiera por cuenta de la falta de presupuestu pa financiar el sueldu de la futura direutora executiva.[8]

En 2009 presentóse como candidata a diputada nacional pa les eleiciones llexislatives de dichu añu ocupando'l tercer llugar na llista del Frente Pa la Victoria, sofitando a Néstor Kirchner. La fórmula perdió pero igual facer entrar al Congresu. A díes d'asumir la so banca de diputada arrenunció. Sobre esta tema, Nacha comentó que: foi Patricia Vaca Narvaja la responsable de la so temprana salida de la vida polítíca, habida cuenta que foi esta quién-y señaló: "esti (pola Cámara de Diputaos de la Nación Arxentina) nun ye un llugar pa llibrepensadores". La respuesta de Guevara a esti comentariu foi: "esto terminó"[9] El so llugar ocupar Juliana Di Tullio, con quien s'axuntó «a efeutos de interiorizarla de los proyeutos nos que vieno trabayando tou este últimu tiempu» y aseguró qu'ella va siguir trabayando dende'l so «llugar de ciudadana».[10]

Filmografía[editar | editar la fonte]

Televisión[editar | editar la fonte]

Añu Programa Rol Notes
1993 Gústame ser muyer Presentadora Ella mesma
1998 Alas, poder y pasión Gala Protagonista
2003 Disputes Melina Participación especial
2004 Padre coraje Asunta Camelieri Participación especial (6 capítulos)
2005 Botinos Julia Cap. 6
2006 Mujeres asesinas 2 Yiya Murano Cap. 1 (2da temporada)
2006 El tiempu nun para Lluna Participación estelar
2012 La dueña Carmen Salguero Solar Participación especial
2013 L'artista del añu Mentora Participación estelar
2014 Bailando por un Sueño 2014 Xuráu Participación estelar
2015 Bailando por un Sueño 2015 Xuráu Participación estelar
2016 Bailando por un Sueño 2016 Xuráu Reemplazu de Carolina Ardohain (Gala 4ᵘ, 5ᵘ y 6ᵘ)
2016 Susana Giménez Ella mesma Participación especial en sketch
2017 Bailando por un Sueño 2017 Xuráu Reemplazu de Moria Casán (Gala 14ᵘ)
2018 Morrer d'amor Participación especial

Discografía[editar | editar la fonte]

Los Patitos Feos (1984). Sellu CBS Columbia

Espectáculos en teatru[editar | editar la fonte]

Premios y nominaciones[editar | editar la fonte]

Premiu Konex[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Resultáu
1991 Konex de Platín Actriz de musical Ganadora
2001 Konex de Platín Actriz de musical Ganadora

Premiu Martín Fierro[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Programa Resultáu
1991 Meyor llabor en show musical

style="background: #ddffdd"|Ganadora

1998

Ales, poder y pasión

Nomada
2003

Disputes

Nomada
2004 Participación especial en Ficción Padre coraje Ganadora
2005 Actriz Protagonista d'Unitariu y/o Miniserie |

Botinos

Nomada
2006 Mujeres asesinas Ganadora

El tiempu nun para

Nomada

Premios Clarín[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Programa Resultáu
2006

El tiempu nun para

Nomada

Premiu ACE[editar | editar la fonte]

Añu !align="center"|Categoría !align="center"|Obra !align="center"|Resultáu
2009 ACE de Oro

bgcolor="#ddffdd"|Ganadora

Premios VOS[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Resultáu
2016 Consagración Ganadora

style="background: #ddffdd"|Ganadora

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: cinenacional.com. Data de consulta: 28 mayu 2017. Llingua de la obra o nome: castellanu.
  2. Afirmao en: cinenacional.com. Data de consulta: 31 mayu 2017. Llingua de la obra o nome: castellanu.
  3. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 3 mayu 2020.
  4. «YouTube - Nacha Guevara - Llamentu Indiu».
  5. «YouTube - Nacha Guevara - El Canil».
  6. Masana, Gerardo. «La fundación de les Luthiers». Sitiu oficial de Gerardo Masana. Consultáu'l 25 de mayu de 2009.
  7. «YouTube - Nacha Guevara - Yo soi la Nacha».
  8. Beatriz Sarlo: La audacia y el cálculu, Kirchner 2003-2010, páx. 29, 30 y 31.
  9. Nacha Guevara, enoxada col Gobiernugobiernu"
  10. «so banca nacha-guevara-prometio-collaborar-dende-el so-llugar-de-ciudadana Anque nun asumió la so banca, Nacha Guevara prometió collaborar "dende'l so llugar de ciudadana"». La Nación (8 d'avientu de 2009). Consultáu'l 17 de marzu de 2013.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Ficha de Nacha Guevara en Cine Nacional (Buenos Aires) (castellán)