Musicoloxía

De Wikipedia
Musicoloxía
disciplina académica, especialidá y grau académicu
music (en) Traducir, Geisteswissenschaft (es) Traducir y culturología (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La musicoloxía ye l'estudiu científicu o académicu de tolos fenómenos rellacionaos cola música, como les sos bases físiques, la so historia y la so rellación col ser humanu y la sociedá. Les sos orientaciones son bien diverses, faen énfasis en distintes árees de trabayu, oxetos d'estudiu y problemes d'investigación. La musicoloxía se definió y desenvolvió de manera bien distinta según les diverses tradiciones nacionales. Por casu, na academia inglesa, la teoría de la música nun pertenez a la musicoloxía; dambes enséñense en departamentos universitarios distintos y tienen asociaciones y revistes específiques.

Campos de la musicoloxía[editar | editar la fonte]

La musicoloxía na historia[editar | editar la fonte]

La historia de la música ye un subcampo de la musicoloxía qu'estudia cómo se desenvolvió la música a lo llargo del tiempu. Esti campu tamién ye llamáu dacuando musicoloxía histórica. En teoría, la historia de la música puede referise al estudiu de la historia de cualquier tipu de xéneru musical (por casu la historia de la música india o la historia del rock). Na práutica, la historia de la música tópase direutamente rellacionada col estudiu de la música clásica europea.

Les ferramientes p'abastecer la historia de la música inclúin l'estudiu de manuscritos, estudiu de trabayos de compositores (dacuando realizando crítica testual), estudiu de les biografíes de compositores y músicos, iconografía, estudiu de la rellación ente la pallabra y la música o ente la música y la sociedá. L'usu del analís musical pa consiguir estes metes ye de cutiu una parte de la historia de la música, anque l'analís puru” o'l desenvolvimientu de ferramientes nueves del analís de la música ye más probable que s'incluya nel campu de la teoría de la música.

Na mayor parte d'Occidente, la heitoria de la música enséñanos xeneralmente qu'esiste cronológicamente un equilibriu nel repertoriu (al traviés d'audiciones), l'estudiu y l'analís d'estos trabayos, los detalles biográficu y cultural de la música y los músicos, y l'escribir sobre música, davezu al traviés de la crítica musical.

La musicoloxía n'España[editar | editar la fonte]

La musicoloxía empecipiar n'España nel sieglu d'oru y, paradóxicamente, algama nel exiliu italianu del xesuita espulso Antonio Eximeno el so cume teóricu ilustrada pa Europa por aciu Del orixe y regles de la música (Roma, 1774, n'italianu; Madrid, 1796).

L'estudiu de la música sacra, per parte de monxos franceses que'l so oxetivu yera restaurar los cantares llitúrxicos a partir de los documentos orixinales foi la grana de l'actividá musicolóxica nel país. Como resultáu d'esta actividá a nivel européu, surde de la mano de cuatro profesor del Conservatoriu de Madrid la intención de dar a conocer y protexer el patrimoniu de la música española, non solamente nel ámbitu relixosu yá. Estos son Hilarión Eslava (Curtia Memoria de la Música Relixosa n'España, 1860), Baltasar Saldoni (Diccionariu Biográficu-Bibliográficu d'Efemérides de Músicos Españoles I, 1860), Francisco Asenjo Barbieri (Cancioneru Musical de Palaciu, 1894) y José Inzenga (Cantares y Bailles Populares d'España, 1874). Tres los esfuercios de Barbieri, puede considerase a Felipe Pedrell (1841-1922) padre de la musicoloxía española moderna en plenu sentíu. Con tou, l'estudiu de la música relixosa per parte de clérigos caltúvose como base de la musicoloxía española hasta los trés cuartes partes del sieglu XX, si tomar en cuenta ciertes importantes figures, asina Higinio Anglés, que de la mesma tamién se dedicó al estudiu del repertoriu popular, según yá trazaba l'incipiente nacionalismu musical de Barbieri y asitió Pedrell.

La mayoría d'estos estudios nun empezar a considerase musicoloxía como tal hasta mediaos del sieglu XX. Efeutivamente, les obres hasta la fecha centrábense o bien nel ámbitu históricu de la música, dexando de llau los demás aspeutos críticos qu'anguaño s'inclúin na definición, o lo contrario, ensin llegar a usar dambos. Calificaos de “positivistes”, nun principiu los estudios musicolóxicos centráronse na escoyeta de datos, creación d'esquemes cronolóxicos (como por casu pueden ser les diverses escoyetes, trataos, diccionarios, trescripciones, etc.), llegando inclusive a dexar de lado aspecto básicos como son la teoría musical por casu. Magar la importancia de felicidaes obres nun dexa llugar a duldes, l'enclín anguaño ye d'utilizales como ferramientes, más que como oxetivu, p'apurrir un analís críticu, al par qu'analíticu y téunicu de la obra (o'l conxuntu d'obres) estudiaes.

Primeramente, la enseñanza de musicoloxía impartíase namái en conservatorios. Tres la supresión de la cátedra en 1842 a la muerte de Manuel José Doyagüe (rexente na Universidá de Salamanca), nun foi hasta 1985, sol impulsu d'Emilio Casares Rodicio y el Padre Samuel Rubio cuando tornó de forma definitiva a les aules d'universitaries. Encruciáronse dos caminos: los musicólogos d'universidá, supuestamente especializaos nel puntu de vista humanísticu y los de conservatoriu, supuestamente especializaos nos aspeutos práuticu-teóricos de la mesma música. Na actualidá, tán yá superaes les rivalidaes que pudieron esistir ente dambes escueles, como demuestra la composición de la xunta direutiva de la Sociedá Española de Musicoloxía, que los sos miembros provienen de dambos ámbitos.

La nueva musicoloxía[editar | editar la fonte]

La nueva musicoloxía ye un términu que s'aplica grosso modo pa designar al estudiu, analís y crítica de la música dende nueves perspectives. Esti estudiu puede llevase a cabu dende dellos puntos de vista: el feminismu, les matemátiques, l'estudiu de los xéneros musicales, teoríes desconocíes, el poscolonialismu, nueves hipótesis o l'estudiu de Theodor Adorno, por casu.

Anque la nueva musicoloxía remaneció dientro de la musicoloxía histórica, la énfasis nel estudiu cultural dientro de la tradición occidental de la música del arte asitia a la nueva musicoloxía ente la investigación histórica y la etnomusicoloxía. A partir de los años 90, munchos de los estudios acomuñaos a la nueva musicoloxía aportaron a oxetu d'estudiu de la musicoloxía tradicional. Asina, munchos musicólogos yá nun faen más distinciones ente musicoloxía y nueva musicoloxía.

L'últimu enclín surdíu nel mundu anglosaxón ye conocida como postmusicology o postmusicoloxía, y caracterízase pol usu de recursos intertextuales pa crear redes semiótiques enfocaes a retener la conocencia coleutiva, dixebrándolo de les llinies de pensamientos personales. El términu apaez per primer vegada na revista Contemporary Music Review, en 2007.

Etnomusicoloxía[editar | editar la fonte]

La etnomusicoloxía ye l'estudiu de la música nel so contestu cultural. Puede ser consideráu l'antropoloxía de la música. Siempres se considera dientro de la etnomusicoloxía toa aquella música que nun tea dientro d'occidente. Jeff Todd Titon denominar l'estudiu de la "xente que fai música". La etnomusicoloxía puede incluyir tamién l'estudiu de la música clásica occidental dende una perspeutiva antropolóxica y frecuentemente, en llugar de reparar a la música con una cultura, repara la música como un reflexu de la cultura.

Dempués d'estudiar publicaciones previes, los etnomusicólogos reparen la música in situ nos llugares onde se dan (pero non siempres). Esti trabayu de campu puede implicar la grabación y trescripción de la música nos sos llugares orixinarios, entevistes colos músicos autóctonos y aprender a realizase dientro d'esi estilu musical (llamáu biomusicalidad).

Teoría de la música[editar | editar la fonte]

La teoría de la música ye un campu d'estudiu que describe los elementos de la música ya inclúi el desenvolvimientu y l'usu de los métodos pa componer y analizar la música al traviés de la notación musical y, n'ocasiones, del soníu musical en sí mesmu. Xeneralmente la teoría puede incluyir cualquier opinión, creencia o conceutu sobre la música (Boretz, 1995).

Los estudiosos de la teoría de la música son teóricos musicales. Dalgunos d'estos teóricos intenten esplicar l'usu de les téuniques de los compositores estableciendo les sos regles y patrones, otros investiguen l'audición o instrumentación de les obres. Con éses esti campu ye bien ampliu. Munchos teóricos creen que les composiciones, execuciones y audiciones pueden ser esplicaes con muncho detalle. Xeneralmente estos trabayos son descriptivos y preceptivos, y traten d'investigar pa poder prever l'aportar de la música nel futuru.

El musicólogu estudia la teoría pa entender la estructura de les obres, ente que'l músicu (compositor) utilizar pa estructurar los sos propios trabayos. D'una manera xenérica, la teoría de la música basar na tradición occidental de composición, centrar na harmonía y nel contrapuntu como pilastres fundamentales, y usa éstos pa esplicar la estructura de les obres a gran escala y la creación de la melodía.

Preparación académica en musicoloxía[editar | editar la fonte]

Estudio de musicoloxía n'universidaes españoles[editar | editar la fonte]

Estudios de musicoloxía en Conservatorios Cimeres de Música[editar | editar la fonte]

Conservatoriu Cimera de Música de Valencia * Conservatoriu Cimera de Música Manuel Castiellu de Sevilla * Conservatoriu Cimera de Música de Salamanca * Conservatoriu Cimera de Música de Murcia * Conservatoriu Cimera de Música de les Islles Baleares

  • Conservatoriu Cimera de Música Oscar Esplá d'Alicante *

Conservatoriu Cimera de Música de Canaries

  • Conservatoriu Cimera de Música de Vigo
  • Conservatoriu Cimera de Música de Llión
  • Conservatoriu Cimera de Música de Málaga

Estudios de musicoloxía n'universidaes Venezolanes[editar | editar la fonte]

Estudios de Musicoloxía n'Arxentina[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Beard, David y Gloag, Kenneth (2005). Musicology: The Key Concepts. London: Routledge.
  • Duckles, Vincent et al. (2001). “Musicology”. En Macy, L. (ed.), Grove Music Online <http://www.grovemusic.com>.
  • Kerman, Joseph (1985). Contemplating Music. Challenges to Musicology. Cambridge: Harvard University Press.
  • López Cano, Rubén (2007). “Musicoloxía. Manual d'usuariu”. Testu didácticu disponible en <http://www.lopezcano.net>.
  • Merriam, Alan. 1960. “Ethnomusicology: A Discussion and Definition of the Field.” Ethnomusicology 4(3): 107-114
  • Pegg, Carole, Helen Myers, Philip V. Bohlman, and Martin Stokes. 2001. “Ethnomusicology.” In The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol.8, ed. S. Sadie, 367-403. London: Macmillan.
  • Seeger, Charles (1994). Studies in Musicology. California: University of California Press.
  • Titon, Jeff Todd (1997). “Knowing Fieldwork”. En Shadows in the Field. New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. Ed. Gregory Barz y Timothy Cooley, 87-100. New York: OxfordUniversity Press.
  • Williams, Alastair (2001). Constructing Musicology. Aldershot: Ashgate.
  • Brocar: Cuadiernos d'investigación histórica, vol. 37 (2013), monográficu "¿Qué ye la música?". On-line.


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]