Movimientu autónomu

De Wikipedia

El movimientu autónomu o marxismu autónomu (simplificáu munches vegaes como autonomismu) ye una corriente política surdida dende la izquierda política y ye, en dellos casos, parte de les interpretaciones del marxismu llibertariu[1][2] (principalmente) y llega a coincidir con dellos postulaos del anarquismu. Promueve un desendolque democráticu y socializante del poder políticu, la democracia participativa, la horizontalidá, y una constante adecuación de les estratexes y táctiques a les realidaes concretes de cada espaciu.

Carauterizar por criticar y evitar el vanguardismu y el burocratismu de los partíos y los sindicatos d'izquierda clásicos dende un discursu anticapitalista[1][2] y antiestatista[ensin referencies]. Esto apunta a analizar, criticar y evitar na vivencia la determinación de les estructures de poder de la sociedá capitalista y estatal, p'asina crear una autodeterminación de la vida que se base na capacidá positivo y granible de los sectores subalternos dientro de la modernidá y asina tamién determinar a la sociedá.

Los sos partidarios suelen ser llamaos "autónomos" o "autonomistes". Tamién esiste l'enclín importante de enfatizar la política prefigurativa[ensin referencies], o aquella que n'aición yá contién les formes sociales que desea sían la norma de la sociedá. Asina tamién la idea rellacionada de la posibilidá d'esperimentación social y rebeldía nel agora y per ende la crítica a les visiones que miren al mundu meyor solo capaz de faese realidá dempués de realizar la revolución.

Historia[editar | editar la fonte]

Revolución de payares de 1918: soldaos revolucionarios cola bandera colorada na Puerta de Brandeburgu, Berlín.

Tien antecedentes importantes en posiciones de marxismu llibertariu como'l comunismu consejista y la izquierda comunista según nel anarquismu, enantes identificábase como operaísmu. Dempués de les revueltes europees de fines de los sesenta remanecería la posición autónoma con más fuercia liderada por movimientos de trabayadores y d'estudiantes que se remontaben contra'l vanguardismu y burocratismu de los partíos comunistes.

Al llegar el fin de la década de los setenta, esta posición influyiría posteriores que tomaríen más diversidá al incorporar nueves lluches, como les de los migrantes o les del feminismu y tendría nueves espresiones, como les de los centros sociales y el movimientu okupa polo xeneral, y yá na década de 2000 la iniciativa renovadora del primero de mayu tradicional conocida como EuroMayDay o n'América Llatina'l neozapatismu, alloñar d'esta manera, del tradicional suxetu revolucionariu, siquier perdiendo ésti'l so exclusividad. Sía que non, hai que tomar en cuenta que la crítica al escesivu énfasis o la identificación del suxetu privilexáu revolucionariu como la clase obrera esistió siempres dientro del socialismu. Podría dicise que l'anarquismu promueve les posiciones autonomistes en forma más constante que'l marxismu anque ye claro que munchos que s'identifiquen como "autónomos" nun se xunten al anarquismu o tampoco necesariamente al marxismu. Asina mesmu esisten dalgunos anarquistes que se xunten a les posiciones y movimientos autónomos.

Los sesenta y setenta: la crítica a los partíos comunistes y les revueltes obreres y estudiantiles[editar | editar la fonte]

Na metá de los años sesenta la izquierda mundial viose impactada por eventos como les descolonizaciones y los nel Tercer mundu. Per otru llau na China de Mao Tse Tung impulsábase'l procesu conocíu como la Revolución Cultural. Esti movimientu carauterizar por querer criticar el burocratismu y n'enforma yera lleváu a la práutica por estudiantes radicalizaos que denunciaben a los vieyos dirixentes del partíu nes sos práutiques burocrátiques o nos sos privilexos. Anque esti movimientu calteníase dientro del proyeutu de partíu únicu dirigista y por tanto dientro del leninismu, de toes formes foi fonte d'inspiración en tol mundu pa una nueva xeneración de militancia revolucionaria que quería anovar a la izquierda no que vía como estancamientu nes posiciones, sobremanera de los Partíos Comunistes tradicionales y de la socialdemocracia.

El fin de los años sesenta vería una revuelta estudiantil d'algame global. Ye famosa la revuelta estudiantil del Mayu de 1968 en Francia. Tamién habría que considerar les revueltes en países como EEXX, Alemaña, Bélxica y Xapón. Nel contestu de la Primavera de Praga en Checoslovaquia estudiantes fueron actores principales de los acontecimientos, según en Polonia y Yugoslavia. Nel contestu llatinoamericanu son famosos los eventos de la matanza de Tlatelolco, na cual estudiantes na Ciudá de Méxicu fueron acribillaos pol Exércitu mexicanu. En particular ye interesante notar que dientro del movimientu estudiantil mexicanu d'esa dómina esistíen delles corrientes de pensamientu de marxismu llibertariu y freudomarxismu influyíes pensadores de la Escuela de Frankfurtsobremanera Herbert Marcuse. Tamién n'Arxentina, especialmente na revuelta del Cordobazo, los estudiantes tuvieron protagonismu esencial.

Lo que puede xunir a estes lluches tan distantes nel globu ye en dellos casos la crítica a les concepciones y práutica de la izquierda tradicional per parte d'estudiantes radicalizaos con un discursu más llibertariu que la izquierda marxista clásica y en dellos casos articuláu a nociones de freudomarxismu, de relecturas de marxistes heterodoxos antes mentaos o de profundización del conceutu de l'alienación.

La influencia de la Internacional Situacionista[editar | editar la fonte]

Exemplares de la revista francesa Socialismu o barbarie.

Habría que mentar equí al apurra reflexivu del situacionismu, que inspirábase nel comunismu consejista y na reflexón na tema de l'alienación y la reificación. Esti enclín llogró internacionalizarse y tendría influencia importante nos movimientos autónomos de los setenta. Asina les crítiques principales a los partíos d'izquierda tradicionales, a les universidaes, al sistema del capitalismu y al estáu diben escontra'l burocratismu, el autoritarismu y la centralización d'estes instituciones. El legáu principal pa los movimientos autónomos de los setenta del situacionismu sería la problematización de la vida diaria y la so esperiencia suxetiva y la non intermediación na resistencia y la llucha per parte de sindicatos, partíos o otres entidaes burocrátiques. Asina nestos aspeutos el situacionismu yera seique la corriente más radical y renovadora de les esistentes dientro del mayu francés que tamién incluyó a diversos tipos de marxismos-leninismos.

El discutiniu en redol a estes nueves temes tamién llegó a enfusar a sectores d'obreros entamaos. Nel mayu del '68 los obreros franceses acompañaron nes protestes a los estudiantes pa dempués de llograr una alza salarial tornar al trabayu de normal, tal como mandó'l Partíu Comunista Francés. N'Italia, sicasí les revueltes obreres siguieron en forma importante hasta casi fines de la década de los setenta y, como vamos ver, en munchos casos tomaren unos caminos teóricu-práuticos a los que se dio en llamar la llinia del operaísmu.

El movimientu autónomu n'Italia y el so legáu teóricu[editar | editar la fonte]

La llinia autonomista extraparlamentaria dientro de la izquierda comunista italiana empezó a tomar fuercia na década de los sesenta. Nesi entós empezaba a faese más fuerte la insatisfaición de los comunistes obreros y estudiantes cola llinia política del Partíu Comunista Italianu según colos sindicatos cercanos a él o los de la socialdemocracia. Estes posiciones motivaron cada vez más la autoorganización d'estos sectores.

Dende estes posiciones apaecieron reflexones inspiraes nos escritos de Socialismu o barbarie en Francia y la Enclín Johnson-Forest d'EEXX de décades anteriores. Estos escritos trataben d'estudiar les vides de los trabayadores y les resistencies obreres qu'incluyíen delles formes d'aición direuta. Estes influyeron a revistes de reflexón teórica militante como Quaderni Rossi, xunto col so socesor Classe Operaia, que fueron influyentes nel desenvolvimientu de la perspeutiva autónoma italiana. Estos dos revistas fueron fundaes por Antonio Negri y Mario Tronti. La primera esistió ente 1961 y 1965 y la segunda ente 1963 y 1966.

Antonio Negri, teóricu principal del autonomismu italianu

Yá a fines de la década de los años sesenta taben activos dos grupos d'obreros entamaos so esta perspeutiva. Per un sitiu taba Lotta Continua, lideráu por Adriano Sofri y Potere Operaio, lideráu por Antonio Negri, Franco Piperno, Oreste Scalzone, y Valerio Morucci. Estos desenvolvieron reflexones y práutiques d'aición direuta frente a los patrones y l'estáu en dellos casos reminiscentes del anarcosindicalismu.

El movimientu estudiantil autónomu apaeció con fuercia dende 1966 y realizaba delles aiciones direutes como revueltes, ocupaciones d'edificios universitarios y otres midíes, como'l refugase a pagar por servicios públicos como tresporte, la eletricidá, gas, renta y comida. Munchos enfrentamientos asocedieron ente los estudiantes y la policía mientres les ocupaciones d'universidaes nel iviernu de 1967-1968, mientres les ocupaciones obreres de Fiat en marzu de 1968, y en Roma mientres la "Batalla de Valle Giulia". El conteníu básico d'estes aiciones yera desafiar abiertamente les formes del capitalismu según la propaganda pol fechu. Les organizaciones como Potere operaio y Lotta continua sumieron a empiezos y mediaos de los setenta. El periódicu Lotta continua siguió esistiendo hasta 1982.

A mediaos de los setenta empezó a xestase un importante movimientu de Radio llibre entamáu polos nuevu militantes autónomos. Ente les más importantes radios tuvieron Radio Onda Rossa de Roma, Radio Alice de Bolonia, Controradio de Florencia, Radio Sherwood de Padua y otres menores, n'Italia. Les nueves formes qu'impulsaben los movimientos autónomos desafiaben les vieyes estructures y formes de la izquierda tradicional. Asina describe un participante nesos movimientos, el filósofu militante Franco Berardi (Bifo):

"Pensemos nes radios llibres italianes de los años '70. Naquellos años n'Italia esistía un monopoliu estatal de la telecomunicación y taba prohibida la emisión privada. La izquierda política, cuantimás el PCI, denunciaba a los activistes mediáticos de Radio Alice a los qu'acusaba de romper el sistema públicu de comunicación y d'abrir asina'l camín a los medios privaos. ¿Hai que pensar que tenía razón la izquierda estatista que s'oponía a al proliferación comunicativa en nome de la defensa del sistema públicu? Nun lo creo asina. Creo que la izquierda tradicional equivocar por delles razones. Primero de too, porque'l fin del monopoliu públicu taba yá inscritu na evolución de la teunoloxía de la comunicación. De segundes, porque la llibertá d'espresión ye meyor que la centralización estatal de los medios. Nesi momentu la izquierda representaba una fuercia de caltenimientu estatista, tantu n'Italia como nos países del Este d'Europa".
Franco Berardi (Bifo)[3]

La dispersión del movimientu a mediaos de los setenta foi correxida ente 1976 y 1978 pol nuevu movimientu conocíu como Autonomía Operaia. N'este siguieron participando figures más antigües como Oreste Scalzone, Franco Piperno, Antonio Negri y Franco Berardi, tamién conocíu como "Bifo" (na Radio Alice). El movimientu púnxose activu especialmente en 1977 dempués del asesinatu per parte de la policía del miembru de Lotta Continua Francesco Lo Russo en Bolonia. Esti eventu causó una serie de demostraciones en toa Italia. La universidá de Bolonia y La Sapienza de Roma fueron ocupaes pol movimientu d'estudiantes. La dura represión estatal foi denunciada dende Francia por intelectuales simpatizantes del movimientu como Michel Foucault, Jean-Paul Sartre, Gilles Deleuze y Félix Guattari, que tamién oponer a la crítica del Partíu Comunista Italianu de la ocupación de la universidá de Bolonia. Nesti tiempu'l PCI taba promoviendo la so nueva política d'eurocomunismu y el llamáu "Compromisu históricu" cola Democracia Cristiana.

Miembros del movimientu social italianu Tute bianche.

Habría que tomar tamién en cuenta otres corrientes que participaron nes revueltes de 1977, o lo que se llegó a llamar el movimientu del '77. Per un sitiu este foi protagonizáu pol grupu Indiani Metropolitani, que recuperaba apurrir del situacionismu, el dadaísmu y el happening na llucha. Per otru llau ta'l sector que decidió tomar les armes, como foi'l casu de les Brigaes Rojas, que fixéronse internacionalmente famoses pol secuestru y asesinatu del diputáu democristiano Aldo Moro.

Tres esti incidente los grupos autónomos sufrieron una folada represiva que terminó encarcelando a munchos de los militantes, como foi'l casu del mesmu Antonio Negri, que foi acusáu de participar nel plan qu'asesinó a Aldo Moro. Esta folada represiva debilitó enforma al movimientu. Este terminó influyendo a nuevos militantes nuevos en los ochenta y noventa, sobremanera nel movimientu de centros sociales y nel de sindicalismu de base. El movimientu autónomu italianu actual tamién participa nel movimientu de migrantes y paraos. N'enforma xira anguaño alredor de los Centros sociales. Organizaciones que ganaron notoriedá dempués de los eventos de la cume del G8 en Xénova son Tute Bianche y l'Asociación Yá Basta.

El desenvolvimientu teóricu del operaísmu y autonomismu italianos[editar | editar la fonte]

Michael Hardt afirmó que nel movimientu autónomu italianu de los sesenta y setenta "la diferencia del pensamientu italianu respectu al d'otros países, sicasí, nun puede entendese ensin entender, de dalguna manera, la diferencia señalada de los movimientos sociales y políticos italianos. La teorización, ello ye que nos últimos trenta años, acaballó na onda de los movimientos, remaneciendo como parte d'una práutica coleutiva. Los escritos siempres tuvieron una inmediatez política real: daben la impresión de ser realizaos en momentos robaos, asemeyaos a una nueche fonda, con cuenta d'interpretar la llucha política del día previu y preparar les lluches socesives. Mientres enforma tiempu, munchos d'esti autores yeren per un sitiu teóricos, por otru siguíen diariamente cola so militancia política activa".[4] Asina pos s'ellaboró una serie d'allugamientos y ellaboraciones teóricu-estratéxiques sobre la llucha anticapitalista dende la práutica mesma.

En tantu pos remanecen dellos conceutos importantes y una llinia argumentativa qu'habría que considerar (les cursives nun tán nel testu orixinal):

"La teorización política radical más significativa d'esti periodu tuvo que ver cola autonomía emerxente de la clase trabayadora respectu al capital, el poder d'esta clase pa xenerar y sostener formes sociales y estructures de valoración independientes de les rellaciones de producción capitalista y, análogamente, l'autonomía potencial de la fuercia social del dominiu del Estáu. Unu de los eslóganes principales del movimientu foi "el refugu del trabayu", que nun significaba un refugu de l'actividá creativa o granible, sinón más bien un refugu del trabayu dientro de les rellaciones de producción determinaes del capital. El anticapitalismu de los grupos de trabayadores y estudiantes traduzse direutamente nuna oposición xeneralizada al Estáu, a los partíos tradicionales y a los sindicatos institucionales".[4]

Na autovaloración per parte de los sectores subalternos ta'l fechu autonómicu:

"La teoría política que remanecía d'estos movimientos intentaba formular nociones democrátiques alternatives de poder y aportunaba sobre l'autonomía de lo social contra'l dominiu del Estáu y el capital. La autovaloración yera'l conceutu principal que circulaba nel movimientu, y referíase a les formes sociales y les estructures de valorización que yeren relativamente autónomes y supóníen una alternativa efectiva a los circuitos de valorización capitalista. La autovaloración yera considerada la piedra sobre la cual construyir una nueva forma de socialidad, una nueva sociedá.[4]

Asina pos:

"...que la vida social nun depende namái de la regulación disciplinar impuesta pol poder económicu, sinón tamién de los desplazamientos, los deslizamientos y les disoluciones que constitúin el procesu de autocomposición de la sociedá viva. Llucha, retirada, alienación, sabotaxe, llinies de fuga del sistema de dominiu capitalista. Esi ye'l significáu de la espresión "refugu del trabayu". Refugu del trabayu significa bien cenciellamente: "nun quiero dir trabayar porque prefiero dormir". Esta galbana ye la fonte de la intelixencia, de la teunoloxía y del progresu. Autonomía ye la autorregulación del cuerpu social, na so independencia y nes sos interaiciones cola norma disciplinar

En tantu una comprensión sobre la esperiencia teóricu-práutica del operaísmu italianu implica entender conceutos como autonomía, autovaloración, y refugu del trabayu. Pero d'esta conceptualización esprender l'enfoque analíticu que foi llamáu obrerista en tanto toma como puntu de partida a la clase trabayadora nel analís y non al sistema social hexemónicu, como suel ser bien común nel marxismu tradicional. Asina lo que quier llograse ye una evaluación de torgues y posibilidaes na llucha y autovaloración de los sectores subalternos tomando en cuenta la constante recomposición del texíu social que se da por cuenta de la llucha de clases.

El movimientu autónomu en Francia y Alemaña[editar | editar la fonte]

Francia La situación foi bien distinta en Francia que n'Italia dempués de 1968. Ente que les revueltes obreres fueron constantes hasta los setenta n'Italia, en Francia estes fueron casi inesistentes. De toes formes el movimientu y la reflexón del autonomismu italianu influyo en Francia en formes diverses. Asina pos tenemos la publicación llamada Matériaux pour l'intervention (1972-1973) de Yann Moulier-Boutang, un economista francés cercanu a Antonio Negri. Esto conduciría a la creación del grupu Camarades (1974-78) por Moulier-Boutang. Xunto con otros, Moulier-Boutang xunir al Centre International pour des Nouveaux Espaces de Lliberté (CINEL), fundáu trés años antes por Félix Guattari, y daría abellugu a 300 activistes italianos en Francia acusaos de terrorismu.

El movimientu autónomu asina s'entamó na AGPA (Assemblée Parisienne des Groupes Autonomes 1977-78). Munchos enclinos taben presentes nesta, como por casu la Organisation communiste libertaire (OCL - un grupu anarco-comunista), el grupu conocíu como "Autonomía deseante" de Bob Nadoulek, y tamién okupes y otru tipu de grupos. Los autónomos franceses tamién sofitaron a prisioneros políticos de la guerrilla Rote Armee Fraktion alemana (RAF).

Nesti contestu apaeció'l grupu militante Action Directe en 1979. Aparentemente'l grupu asumió responsabilidá polos asesinatos del Xerente de Renault Georges Besse. Dempués suxurióse que l'asesinatu en realidá fuera provocáu polos servicios d'intelixencia iranines. Action Directe eslleir en 1987.

Nos 1980s, el movimientu autónomu francés menguó n'actividá anque permaneció activu en delles revueltes y okupes. Nesta década publicó los periódicos CAT Pages (1981-1982), Rebelles (1981-1993), Tout ! (1982-1985), Molotov et Confeti (1984), Les Fossoyeurs du Vieux Pulgue, La Chôme (1984-1985) y Contre (1987-1989).

Nos noventa y 2000 tuvo envueltu nes lluches de los migrantes (Collective Des Papiers pour tous (1996) y Collectif Anti-Expulsion (1998-2005)), de los paraos (Travailleurs, Chômeurs, et Précaires en colère TCP), y l'Assemblée générale des chômeurs de Jussieu ("Asamblea Xeneral de los paraos de Jussieu"). Tamién s'envolubró nes lluches del movimientu antiglobalización. Delles publicaciones importantes son Quilombo (1988-1993), Apache (1990-1998), Tic-Tac (1995-1997), Karoshi (1998-1999), y Tiqqun (1999-2001).

Nel añu de 2003 n'avientu ciento de paraos aprucieron nun supermercáu bien conocíu y llevaron una aición que llamaron autoreducción de precios. Asina mesmu'l movimientu participó nes protestes de 2006 contra la nueva llei d'educación.

Alemaña

Bloque negru mientres una manifestación en Hamburgu, Alemaña, el 15 d'avientu de 2007.

N'Alemaña, el términu Autonome usar a fines de los años setenta pa llamar a los sectores más radicales de la izquierda y en dellos casos a los sectores anarquistes y anarco-comunistes. Estos movimientos participaben n'aiciones como aquelles en contra de les plantes nucleares d'enerxía (Brokdorf 1981, Wackersdorf 1986) y aquelles en contra de la construcción d'aeropuertos (Frankfurt 1976-1986). El movimientu okupa tamién foi bien activu dende los sesenta y n'este participaben los autonome.

Les táctiques de los autonome incluyíen la construcción de barricaes y el llanzamientu de piedres y cócteles molotov a la policía. Por cuenta de el so paxellu (ropa negro, mázcares d'esquí, escudos) los autonome fueron llamaos Der Schwarze Block pelos medios de comunicación alemanes masivos, y estes táctiques son similares y anunciaron les actuales de Bloque Negru.

Anguaño'l movimientu autónomu alemán concentrar nel antifascismu, l'ecoloxismu, el movimientu de migrantes, el feminismu, y otres causes.

Autonomismu n'América Llatina[editar | editar la fonte]

Les visiones de marxismu llibertariu tuvieron poco espardimientu ya influencia n'América Llatina hasta los años sesenta. Nesta década de toes formes el freudomarxismu y les postures de la Escuela de Frankfurt tuvieron una fuerte influencia nel movimientu estudiantil mexicanu que careció la matanza de Tlatelolco en 1968. Sía que non la mayoría de la nueva militancia nueva d'izquierda n'América Llatina hasta los ochenta asumió posiciones dientro del espectru de la socialdemocracia o del marxismu-leninismu nes sos variantes típiques de la dómina, como'l guevarismu, el maoísmu o'l trosquismu. Les idees autonomistes italianes o europees tuvieron poco o nulu espardimientu n'América Llatina hasta esta dómina. En dellos llugares, como Brasil o Arxentina, esistíen grupos d'enclín anarquista con dalguna influencia en sectores d'obreros y estudiantes. De toes formes val la pena resaltar como una cultura más llibertaria d'izquierda política venía amodo en xestación dende los sesenta, sobremanera motivada, como n'Europa, pola insatisfaición pol burocratismu, autoritarismu y vanguardismu de la izquierda política tradicional.

Asina pos esta cultura espresar en delles seiciones del movimientu estudiantil llatinoamericanu a partir de la década de los ochenta. N'eventos como les revueltes contra la dictadura d'Augusto Pinochet en Chile, les aiciones yeren coordinaes en forma más en rede y el vanguardismu de la izquierda tradicional pesaba pocu. Nestes aiciones participaben movimientos estudiantiles, barriales, o de trabayadores. Similares situaciones dar nes lluches contra les dictadures de los setenta y ochenta peros la mayor atención y lideralgu tener la izquierda tradicional y les guerrilles marxistes-leninistes, como'l FPMR, de Chile, la guerrilla maoísta Senderu Lluminosu, de Perú, o'l FMLN, el FSLN y la UNRG n'América Central.

La Comandanta Ramona (1959-2006) del Exércitu Zapatista de Lliberación Nacional.

Un quebre importante tantu nes formes como na teoría dar cola cayida del Muriu de Berlín. La situación llamaba al replantegamientu de les táctiques y les formes fora del vanguardismu, el burocratismu y l'autoritarismu. El movimientu más importante qu'influyó una llinia política más autónoma y llibertaria foi'l EZLN cuando s'alzó n'armes públicamente, el primeru de xineru de 1994, xusto cuando se ponía en práutica'l TLCAN. Esti plantegóse como un movimientu de resistencia más qu'unu de toma del poder, según unu con base social nes comunidaes indíxenes del estáu mexicanu de Chiapas. Esto significaba un quebre significativu coles formes del marxismu-leninismu clásicu. La cultura política del EZLN empezó a influyir a movimientos estudiantiles y de too tipu en Méxicu según motivó la solidaridá y l'adhesión d'una gran diversidá de movimientos sociales na iniciativa conocida como Frente Zapatista de Lliberación Nacional o FZLN.

El EZLN en 1995 decidió entamar un Alcuentru Intercontinental pola Humanidá y contra el neolliberalismu al cual asistieron munches organizaciones políticu y social de tol mundu. Nesti alcuentru y los siguientes sería bultable la participación de movimientos autonomistes y llibertarios europeos d'España ya Italia. Estos movimientos europeos xiren n'enforma alredor de les iniciatives autónomes nes cualos tienen especial importancia les de centros sociales y okupas. La influencia posterior del neozapatismu nestos movimientos sería importante según la solidaridá que se manifestó na organización n'Europa de comités de solidaridá cola causa zapatista.

Nel siguiente estractu d'una entrevista al militante autónomu italianu contemporaneu Luca Casarini podemos ver l'alcuentru que se dio ente les perspectives autónomes italianes col neozapatismu llatinoamericanu:

"El '94 ye l'añu fundamental nel qu'algamamos l'espíritu de lo que yá yéramos, consiguimos ver un suañu nuevamente. Hasta entós hubiera un gran trabayu de automotivación, de construcción de resistencia, de pequeñes hipótesis de perspeutiva, pero faltaba daqué, faltaba un suañu común, un emburrión d'imaxinariu, daquién que nos dixera que tenemos hermanos y hermanes n'otres partes del mundu, que nos indicara daqué. El 94 foi para nós la salvación: el llevantamientu zapatista. Empezamos a aprender de los hermanos zapatistas tou aquello que nos sirvía pa poder movenos nesti nuevu mundu, aprender a producir esperiencies innovadores, nuevos llinguaxes, nuevos llugares, nueva política. El llevantamientu zapatista ruempe tolos paradigmes, y danos tamién una estraordinaria fuercia d'imaxinariu y de suañu, y ruempe tamién los paradigmes de tola izquierda, inclusive la extraparlamentaria; el paradigma de tomar del poder, del enfrentamientu militar, de la dictadura del proletariáu, de la configuración unívoca de la clase. El zapatismu dirixir a los gais, a les lesbianes, a los mozos, precarios y paraos, nun usa'l términu "proletariáu", que podía convertise nun fetiche que nun esplicara los cambeos de la sociedá postfordista na que la figura social granible dase como atomización y multiplicación de les figures sociales granibles, que yá nun teníen como centro la gran fábrica, sinón la transmigración de la gran fábrica a la fábrica social. Falamos d'una dimensión biopolítica, que llevaba al capital neolliberal a trespasar la frontera de la vida, y a ocupase del ADN, a producir logos y comportamientos sociales, non yá como dinámiques de control y disciplina, sinón como dinámiques de producción. Yera necesariu aprender lo que significaba construyir movimientu, tar dientro de los movimientos, el significáu de l'aición política de parte pero non autosuficiente.
Tou esto los zapatistas empiecen a introducilo y pa nós ye daqué estraordinariu, ye un respiru increíble d'aliviu. Ayúdanos tamién a nun tener mieu d'equivocar, ayúdanos a tener un gran aguiyo pa dicir que lo únicu que podemos perder son les cadenes, que naide tien la verdá nel bolsu, que los "templarios" y los que curien la memoria son los nuesos peores enemigos, porque la hestoria ta inda por construyir, que nun hai una llinia política, sinón esperimentaciones, esperiencies, exemplos. Ayúdanos a dicir que la comunicación ye un terrén non yá de producción, non yá de control y disciplina, sinón un terrén de llucha política y tamién un terrén d'organización. Consíguese una alternativa, que tien una perspeutiva diversa de les clásiques formes d'organización, como'l partíu y el sindicatu, a les cualos nun sabíamos dar respuesta. Fálanos de comunidá, que nun ye una comunidá biolóxica, sinón una comunidá de destín. Fálanos de ciudadanía, de derechos de ciudadanía. El zapatismu ayúdanos a dicir que local y global son dos esferes que se deben cruciar, que tienen de vivir na actividá política que faemos ensin determinar la superioridá de nenguna d'elles. El conflictu y el consensu, tou lo referío, nes sociedaes modernes, a la producción d'opinión, a encomalo de convencer, coses qu'hasta entós taben na nuesa cabeza, nel nuesu estómagu, pero ensin entamase. Empezar a escribir una nueva hestoria, una nueva pallabra de la lliberación. Dende equí damos un saltu, y empiecen les esperiencies más innovadores; l'entamu nel nordeste de los trabayos sobre federalismu, la reapropiación de los medios alministrativos como dinámica de radicalidad, d'un nuevu mecanismu de la práutica del conflictu, etc.".
Luca Casarini[5]

Equí pos se dio un interesante alcuentru ente realidaes bien distintes al traviés de perspectives similares de la llucha y el cambéu social revolucionariu. Pero en forma inda más importante lo que s'empezaba a dar equí ye seique los entamos del movimientu alterglobalización, que desapegaría sobremanera dempués de les Manifestaciones contra'l cume de la OMC en Seattle, en 1999. Los alcuentros zapatistas internacionales fueron quiciabes les primeres iniciatives d'esti movimientu de calter global.

Nel ámbitu llatinoamericanu la influencia zapatista empezó a tomar fuercia espresivo al traviés de los movimientos alterglobalización de la rexón, visibles al traviés de les manifestaciones contra'l "llibre comerciu" dende los noventa. De toes formes alviértense especificidaes nesta tema:

"La influencia del zapatismu puede rastrexase en bona parte de los movimientos xuveniles y estudiantiles de tol continente; esiste fuerte empatía ente los movimientos indíxenes continentales y el zapatismu, ensin dulda, porque comparten una mesma cosmovisión; otra manera, fora d'estos espacios, l'impautu del zapatismu nun ye tan evidente, anque la crisis de les izquierdes partidaries y les dificultaes que traviesa'l movimientu popular convirtieron al EZLN nun referente necesariu, anque entá alloñáu. En llinies xenerales, les buelgues que va dexando'l zapatismu n'América Llatina son más visibles nel movimientu social arxentín que remaneció nes xornaes del 19 y 20 d'avientu de 2001 que nel restu del continente. Quiciabes, por tratase del más recién, menos institucionalizáu y más abiertu de los movimientos que percuerren la rexón.


Vale la pena destacar que bona parte de los referentes de la Coordinadora Aníbal Verón son nueves que se formaron en llectures zapatistas, cuando a mediaos de los noventa los comunicaos del subcomandante Marcos cautivaben a los mozos, dende los estudiantes universitarios hasta los sacupaos de barrios marxinales. Una de les peculiaridaes del casu arxentín respectu al zapatismu ye la identificación d'un sector del públicu roqueru, y de les bandes de rock, con Marcos y el EZLN.
Dende mediaos de los noventa, gracies al doble influxu de la esperiencia zapatista y de les nueves cultures xuveniles, foi ganando terrenal la idea d'horizontalidá. Nun principiu, tratar d'un refugu visceral de les práutiques centralista y xerárquicu de la izquierda y los sindicatos. Puesta a andar, la mesma horizontalidá foi ganando espacios, espandiéndose, y terminó arriqueciendo la vida cotidiana de grupos de muyeres, de moces y cada vez más de sacupaos y llabradores. Merez destacar el casu de la organización FÍOS (Fíes y fíos pola Identidá y la Xusticia contra l'Olvidu y el Silenciu), de sumíos pola dictadura, d'Arxentina. La fondura de les sos definiciones cuerre pareya cola fondura de les sos aiciones: en pocos años ganaron el respetu del conxuntu del movimientu popular, de los medios y los intelectuales y, sobremanera, consiguieron que l'aición que los caracteriza, el “escrache” (concentración frente a la casa d'un xenocida por que lo conoza tola comunidá), fuera adoptada por amplies franxa de la sociedá nos periodos de mayores movilizaciones.

Detenese na esperiencia de FÍOS supón allumar una forma de parase nes lluches sociales bien similar a la del zapatismu. FÍOS defínese como una organización horizontal con voluntá de consensu”. Fixo de l'asimetría una seña d'identidá: “Nun tien sentíu referencianos tol tiempu nel enemigu, y como l'enemigu diz ‘blancu' nós, pa combatir al sistema, tenemos de dicir ‘negru'” (Situaciones, 2002a). Nun busquen que la xusticia castigue a los xenocides nin proponen siquier un castigu popular”, sinón daqué más fondu: que cada barriu nel que viven sía la so cárcel, que cada vecín el so carceleru. Al apostar pol castigu social busquen implicar (y facer) al conxuntu de les redes y organizaciones de cada llugar nos “escraches”, de cuenta que trabayen mientres meses con ellos, deslindando colos tiempos del sistema y de los medios y atendiendo namái los tiempos interiores” del movimientu social. Les resultancies son sorprendentes: non yá decenes d'asamblees vecinales realizaron a lo llargo de 2002 cientos de escraches a militares xenocides, sinón que munchos tuvieron de treslladase, por culpa de que los vecinos negáben-yos el saludu y teníen grandes dificultaes pa mercar el pan y el diariu nel barriu. Pa FÍOS, la horizontalidá y la reconstrucción de los llazos solidarios destruyíos pola dictadura son exes tan importantes como'l castigu a los xenocides. Esto ye, cuestiones de principios
Raul Zibechi[6]

Asina pos se manifestó la influencia del zapatismu nel continente n'espresiones activistes de nuevos militantes nuevos en munchos casos inclusive ayenos a la esperiencia formativa dientro del marixsmo-leninismu clásicu o la social democracia. El casu arxentín merez atención asina anque similares casos dar n'otros llaos del continente. Nesti casu pos val la pena mentar apurrir recién a la teoría autonomista que surdieron al calor de la esperiencia zapatista mexicana como son los del sociólogu escocés aniciáu en Méxicu John Holloway. Nel so famosu tratáu Camudar el mundu ensin tomar el poder atópense les reflexones de marxismu llibertariu de la Escuela de Frankfurt coles práutiques del neozapatismu y les reflexones autonomistes italianes y d'otros llaos. Estes reflexones asina pos tuvieron ecu n'otros llugares:

"L'impautu del “nun tomar el poder estatal” nel movimientu piquetero y asambleariu, puede verificase de forma bien direuta: Arxentina ye'l país onde tantu les tesis de Holloway como les del EZLN trespasaron les fronteres de la intelectualidá y la militancia pa faese carne n'amplies franxes del movimientu social, cuntando con un espardimientu inusitada n'otros países llatinoamericanos".
Raul Zibechi[6]

Cola influencia del zapatismu en Méxicu, tamién se vio'l surdimientu de nueves organizaciones armaes que representaron un puntu de rotura importante cola visión tradicional del marxismu leninismu, según cola tradición del vanguardismu guerrilleru y el foquismu. Ye de notar el casu en Méxicu del Exércitu Revolucionariu del Pueblu Insurxente (ERPI). Esta organización sostién que la construcción d'una nueva sociedá nun ye un procesu a posteriori, esto ye, que la revolución nun ye una promesa futura, sinón que se lleva a cabu "equí y agora" a partir de la construcción del "poder popular". Según Jacobo Silva Nozales, excomandante fundador del ERPI:

"El poder popular necesariamente tien d'impulsar cambeos fondos, que tomen tamién el nivel microsocial: que quier acabar cola represión na familia, na escuela, nel trabayu, nes cultures. Por eso ye que'l poder popular tien de construyise, ensin escusa nin sida, nel equí, nel agora, dende embaxo y hasta les sos últimes consecuencies"

Anque esta organización nun se define necesariamente como autonomista, los sos planteamientos enmarcar nos enclinos del autonomismu llatinoamericanu. A pesar de ser una organización guerrillera, los oxetivos plantegaos pola organización que fala d'autoxestión y autonomía tán más lloñe del guevarismu que del autonomismu. Y en esto puédense ver munches coincidencies col zapatismu. Na so páxina web puede lleese que:

"Nun queremos tomar el poder político pa nós, nin pa dalguna otra organización en particular, nin que sía exercíu por dalguna organización –del tipu que sía- n'interés del pueblu. Nin el poder d'una sola clase social. Queremos el poder del pueblu nel so propiu interés. Va Ser precisamente'l pueblu quien decida les formes y modalidá del so gobiernu, amás de la forma en qu'ésti sía xixiláu pol mesmu pueblu. La máxima zapatista pa toos tou, nada pa nós espresa claramente esti planteamientu... La nuesa organización plantégase, primero de nada, construyir el poder popular que dexe l'exerciciu de la soberanía popular, por que'l pueblu pueda gobernase a sigo mesmu, de manera democrática. Lluchamos, n'otres pallabres, por un tresformamientu revolucionaria de la sociedá."

Ye claro que na cultura de los nuevos militantes nuevos radicales llatinoamericanos tamién pesen la influencia de movimientos de mases como'l MST brasilanu o los movimientos indíxenes como la CONAIE n'Ecuador y darréu los movimientos arxentinos que tomaron visibilidá dempués del argentinazo o los movimientos indíxenes, llabradores y barriales de Bolivia. Estos movimientos en dalguna o otra forma amosaben alternatives reales al vanguardismu, burocratismu y dogmatismu de la izquierda marxista-leninista tradicional o al electoralismu y reformismu de la socialdemocracia, nestes dómines tan afincada en posiciones light.

En dellos países nos años 2000 n'América Llatina empezar a ensayar en forma importante esperiencies alredor de centros sociales según yá esistíen dende décades anteriores esperiencies de radio llibre. Esto espacios suelen tener un marcáu enclín xuvenil cuando son urbanos y nellos coesisten la subcultures xuveniles radicales xunto cola militancia autónoma anticapitalista, casu nel cual podemos asitiar les esperiencies coleutives llevaes a cabu en Valparaíso, Chile, por Columna Negra. Nes esperiencies de radio llibre de movimientos rurales como les emisores de radio del EZLN los conteníos son distintos anque les carauterístiques de medios de comunicación alternativos calténganse.

A la metá de los años 2000 la entrada de los gobiernos progresistes de centru izquierda causó que dellos sectores de movimientos sociales primeramente autónomos entren dientro de la esfera d'influencia y lideralgu d'estos. L'alderique nel área presenta nueves condiciones a considerar y nesti inclusive decidió tomar parte Antonio Negri col so llibru escritu con Giuseppe Cocco tituláu GLOBAL: Biopoder y lluches nuna América Llatina globalizada. Nesti él propón un conflictu ente'l "gobiernu de la interdependencia" y el bloque biopolítico” del capital. Esti postreru podría entendese como l'imperialismu y el primeru'l bloque de gobiernos y movimientos sociales progresistes llatinoamericanos actuando en creciente conciencia d'interdependencia na llucha.

Dende otros sectores asociables al autonomismu les perspectives fueron analizaes menos entusiastamente que les que'l "gurú" teóricu del autonomismu italianu Antonio Negri realiza en GLOBAL. Asina pos l'uruguayu Raúl Zibechi manifestó que "hasta agora, namái los movimientos sociales tienen esperiencies concretes de construcción de contrapoderes o, si prefierse, de poderes non estatales, que nun son calcu y copia del centralismu estatista. En dellos países, de manera bien particular en Bolivia y Ecuador, esisten potentes movimientos dende muncho primero de la llegada a palaciu de Evo Morales y Rafael Correa. Ende pueden –namái pueden- consolidase y espandise esperiencies qu'hasta agora se verificaron a escala local y territorial, esperiencies puntuales si quierse, pero que pueden marcar l'aldu de formes de faer –que d'eso se trata- distintes a les yá conocíes. Falta por ver si l'aparatu estatal, en manes agora de persones allegaes a los movimientos, puede representar un pasu alantre na espansión d'estes esperiencies o, como asocedió en tantes otres ocasiones, la so ocaso, yá sía pela vía de la cooptación o de l'aniquilación burocrática".[9]

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 "La realidá ye que nenguna idea surde de la nada, y que, yá nos entamos del movimientu anticapitalista, el autonomismu tenía una llarga trayeutoria a los sos llombos." lluches sociales/#.VmuLg_krJgo El Autonomismu y les lluches sociales por Albert García. En llucha, 7 d'abril de 2010.
  2. 2,0 2,1 "Una de les principales corrientes del movimientu anticapitalista ye'l autonomismu." Toni Negri en perspeutiva, por Alex Callinicos
  3. 3,0 3,1 ¿Qué significa güei autonomía?
  4. 4,0 4,1 4,2 Michael Hardt, El llaboratoriu Italianu
  5. Parolando con Luca Casarini. Ciclos de movimientu n'Italia. Por Pablo Iglesias. Nuevu Proyeutu Históricu, 8 de marzu del 2003
  6. 6,0 6,1 Los impautos del zapatismu n'América Llatina. Por Raul Zibechi. Ekintza Zuzena, nº 31.
  7. Nuesu pensar - La estratexa revolucionaria nos tiempos de la globalización: Poder Popular. Por Antonio (Jacobo Silva Nozales).
  8. Páxina web del Exércitu Revolucionariu del Pueblu Insurxente (ERPI). Introducció. Lo que somos - oxetivos, principios y métodos.
  9. Pa más profundización sobre l'alderique alredor d'esta tema chequear:

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • "Autonomism as a global social movement" by Patrick Cuninghame The Journal of Labor and Society · 1089-7011 · Volume 13 · December 2010 · páxs. 451–464
  • FIRE AND FLAMES: A History of the German Autonomist Movement by Geronimo. AK Press. 2012. ISBN 978-1-60486-097-9
  • (en francés) L'Autonomie. Le mouvement autonome en France et en Italie, éditions Spartacus 1978
  • (en francés) Autonomes, Jan Bucquoy and Jacques Santi, ANSALDI 1985
  • (en francés) Action Directe. Du terrorisme français à l'euroterrorisme, Alain Hamon and Jean-Charles Marchand, SEUIL 1986
  • (en francés) Paroles Direutes. Légitimité, révolte et révolution : autour d'Action Directe, Loïc Debray, Jean-Pierre Duteuil, Philippe Godard, Henri Lefebvre, Catherine Régulier, Anne Sveva, Jacques Wajnsztejn, ACRATIE 1990
  • (en francés) Un Traître chez les totos, Guy Dardel, ACTES SUD 1999 (novel)
  • (en francés) Bac + 2 + crime : l'affaire Florence Rei, Frédéric Couderc, CASTELLS 1998
  • (en francés) Italie 77. -y « Mouvement », Les intellectuels, Fabrizio Calvi, SEUIL 1977
  • (n'italianu) L'operaismu degli anni Sessanta. Da 'Quaderni rossi' a 'classe operaia', Giuseppe Trotta y Fabio Milana edd., DERIVEAPPRODI 2008
  • (n'italianu) Una sparatoria tranquilla. Per una storia orale del '77, ODRADEK 1997
  • (n'alemán) Die Autonomen, Thomas Schultze et Almut Gross, KONKRET LITERATUR 1997
  • (n'alemán) Autonome in Bewegung, AG Grauwacke aus dean ersten 23 Jahren, ASSOCIATION A 2003
  • (n'inglés) The Subversion of Politics: European Autonomous Social Movements and the Decolonization of Everyday Life Georgy Katsiaficas, AK Press 2006
  • (n'inglés) Negativity and Revolution: Adornu and Political Activism London: Pluto Press, 2009 John Holloway ed. with Fernando Matamoros & Sergio Tischler ISBN 978-0-7453-2836-2
  • (n'inglés) Autonomia: Post-Political Politics, ed. Sylvere Lotringer & Christian Marazzi. New York: Semiotext(y), 1980, 2007. ISBN 1-58435-053-9, ISBN 978-1-58435-053-8
  • (n'inglés) Vos Cangaceiros A Crime Called Freedom: The Writings of Vos Cangaceiros (Volume One) Eberhardt Press 2006
  • (n'inglés) Storming Heaven: Class composition and struggle in Italian Autonomist Marxism, Steve Wright, University of Michigan Press ISBN 0-7453-1607-7
  • Plantía:El Νοέμβρης 73. Αυτοί οι αγώνες συνεχίζονται, δεν εξαγοράζονται, δεν δικαιώθηκαν, ed. Αυτόνομη Πρωτοβουλία Πολιτών. Athens 1983.
  • Plantía:El' Αναμνήσεις, Άγης Στίνας, υψιλον, Αθήνα 1985
  • Plantía:El Το επαναστατικό πρόβλημα σήμερα, Κορνήλιος Καστοριάδης, υψιλον, Αθήνα 2000


Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • El llaboratoriu italianu, por Michael Hardt. Descripción de la teoría/praxis de los movimientos de l'autonomía na Italia de los setenta *

"Obrerismu y política", por Mario Tronti. Testu de la conferencia pronunciada nel alcuentru internacional "Historical Materialism 2006. New Direutions in Marxist Theory", en Londres, 8-10 d'avientu de 2006.