Monterrubio de la Serena

Coordenaes: 38°35′24″N 5°26′36″W / 38.59°N 5.4433333333333°O / 38.59; -5.4433333333333
De Wikipedia
Monterrubio de la Serena
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Monterrubio de la Serena (es) Traducir Antonio Blázquez Rodríguez
Nome oficial Monterrubio de la Serena (es)[1]
Códigu postal 06427
Xeografía
Coordenaes 38°35′24″N 5°26′36″W / 38.59°N 5.4433333333333°O / 38.59; -5.4433333333333
Monterrubio de la Serena alcuéntrase n'España
Monterrubio de la Serena
Monterrubio de la Serena
Monterrubio de la Serena (España)
Superficie 314.9 km²
Altitú 557 m
Llenda con
Demografía
Población 2237 hab. (2023)
- 1168 homes (2019)

- 1204 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.33% de provincia de Badayoz
0.21% de Estremadura
0% de España
Densidá 7,1 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
monterrubiodelaserena.es
Cambiar los datos en Wikidata

Monterrubio de la Serena ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Situación[editar | editar la fonte]

El nucleu tópase enclaváu nel estremu oriental de la Baxa Estremadura sobre les estribaciones de Sierra Morena, bien próximu a los dominios cordobeses de Los Pedroches.

Topar a una ventena de quilómetros d'Esparragosa de la Serena en direición a poniente, sobre la llende de La Serena cola tierra cordobesa de Belalcázar. Ente dambes llocalidá alcen la sierra del Oru y el pequeñu enclave de Puerto Hurraco. Al norte atiesta con Felechal, Benquerencia y La Nava. Al sur atiesta con Peraleda del Zaucejo.

Pertenez a la contorna de La Serena y al Partíu xudicial de Castuera.

Pola so estructura morfolóxica tratar d'un asentamientu típicamente llabrador onde l'arquiteutura popular representativa de la zona ye'l lladriyu de folla.

Historia[editar | editar la fonte]

Escudu de piedra na fachada de la Casa consistorial
Casa consistorial
La casa del Gordón

Monterrubio, según la tradición, tien el so orixe na antigua Alcantariella, treslladada d'allugamientu nel sieglu XII tres la destrucción del so castiellu pol rei Alfonsu IX. La villa perteneció a la Orde d'Alcántara, como llugar dependiente del Prioratu de Magacela, con calidá d'aldega de Benquerencia.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura, conocíu antaño como Monterubio y Monterrubio. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Castuera.[2] Nel censu de 1842 cuntaba con 750 llares y 2500 vecinos.[3]

Monumentos[editar | editar la fonte]

La so morfoloxía constructivo y urbanístico ufierta unu de los exemplos más representativos de los modelos propios de la contorna, configurando un curiosu conxuntu d'edificaciones encaladas, con vistoses fachaes nes que resalten los componentes graníticos y les piedres armeres.

Pieza de valor sobresaliente como testimoniu de les formes constructives del sieglu XVI, perfectamente caltenida, ye la casa llamada "del Gordón" por llabrar de la so magnífica portada, que s'asitia na Plaza frente a la ilesia. Tamién resulta d'interés otra cercana con portada conopial enmarcada en alfiz y ventana cimera con escudu. Realizaciones de calter asemeyáu abonden en callar Mesones, Mercadín, Maestres Isabel y Antonia, etc.

El nucleu más antiguu articúlase en redol a la ilesia parroquial y del mesmu proyéctense texíos modernos que dan llugar a cais d'enorme estensión que s'allinien sobre los vieyos caminos.

Ilesia parroquial católica so la advocación de Nuesa Señora de la Consolación, n'otru tiempu a la de Armentera, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz.[4] Esti templu constitúi, xunto col de Malpartida de la Serena, que la so estructura remembra, la realización más significada na so especie de los pequeños enclaves de la Serena.Trátase d'una escelente obra gótica del sieglu XVI, executada en piedra y sillería, con formoses portaes d'ellaborada llabra, cabecera d'acusáu volume, torre a los pies y bóveda de crucería nel interior.

Edificación singular tamién ye la ermita de los Cuarenta Mártires, llevantada nel sieglu XVIII pela rodiada de la población, n'agradecimientu pola estinción d'una tarrecible plaga de llagosta.

Otros elementos d'interés son el cruceru de la carretera de Belalcázar (Provincia de Córdoba) y la so pilastra; la pilastra de la Rivera, y la fonte llamada de la Fontanica asitiada nel otru estremu de l'aldega, na carretera de Peraleda del Zaucejo .

Fiestes[editar | editar la fonte]

El día 2 de febreru celebren les Fiestes de les Candeles o Candelaria, con una comida campera en distintos llugares de la zona. Sígen-y los Antroxos (febreru) y San Isidro Llabrador (15 de mayu), dos fiestes con muncha participación popular. Na Selmana Santa, dende va dellos años, vien celebrándose una representación de la Pasión empobinada y escenificada por habitantes de Monterrubio. Esta escenificación va adquiriendo cada añu mayor puxanza siendo guardada non solo polos habitantes de la llocalidá sinón otros munchos de poblaciones vecines.

A postreros d'agostu celebren les fiestes n'honor de la so patrona, La nuesa Señora de la Consolación. Nestes feches, celébrase amás la Feria de Muestres del Aceite d'Oliva, na que los visitantes pueden mercar y tastiar l'aceite d'oliva ellaboráu nestes tierres. Podemos tastiar aceitunes de mesa, migues, caldereta de corderu, quesu d'oveya, los distintos derivaos de la matanza del gochu y de repostería destaquen les rosquíes, pestiños y flores.

Tradiciones y costumes[editar | editar la fonte]

El Coru Romero "Ente Xarales" ,[5] empecipiar nel 2010 hasta l'actualidá, lleva'l nome de Monterrubio por tolos rincones d'Estremadura y Andalucía. Realiza actuaciones n'eventos, bodes, fesivales... los sos fesivales de Navidá son típicos de Monterrubio onde la mayoría de los sos habitantes van escuchar la so gran actuación.

Los llunes y xueves na llocalidá esiste un mercadín en callar Feria, onde puede adquirise artesaníes locales, instrumentos de cocina, ropes, frutos secos y flores. Los mesmos díes nel centru cerca de la Plaza mayor, na cai del Coto, nel mercáu de abastos viéndense los productos comestibles frescos.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Monterrubio de la Serena ye población de reconocida fama pol so magníficu aceite d'oliva, con denominación d'orixe: "D.O. Monterrubio". Ye por ello, que la gastronomía de la llocalidá ta presidida pol usu del bon aceite.

Amás, son afamaos los dulces caseros ellaboraos especialmente n'Antroxu, destacando los pestiños, flores, rosquíes... y platos tan típicos de la cocina estremeña como'l gazpachu estremeñu, migues, caldereta, etc.

El conceyu forma parte de la zona de producción de cuatro productos que sobresalen pola so calidá: el quesu, el vinu, el xamón y l'aceite d'oliva virxe extra.

Comercializar coles etiquetes calidable de:

  1. Denominación d'Orixe "Quesu de la Sele".
  2. Denominación d'Orixe "Ribera del Guadiana".
  3. Denominación d'Orixe "Devesa d'Estremadura".
  4. Denominación d'Orixe "Aceite Monterrubio".

Personalidaes pernomaes[editar | editar la fonte]

  • Manuel Benítez Ablondu (1917-2004). Nes eleiciones xenerales españoles de 1977 foi escoyíu diputáu por Sevilla como miembru de les Cortes Constituyentes. Dos años más tarde, nes eleiciones municipales de 1979, Manuel Benítez Ablondu presentar a l'alcaldía de Dos Hermanas. En ganando'l PCE por mayoría simple, foi investido como alcalde'l 19 d'abril pal periodu 1979-1983. Foi'l primer alcalde democráticu de Dos Hermanas, provincia de Sevilla y tien una cai homónima nesa llocalidá sevillana.


Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Rojas Blanc, Antonia. Si pregúntennos d'onde somos... de Monterrubio de la Serena. 515 páxines, Editáu pola Diputación de Badayoz, Badayoz 2009,

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Cervantes Virtual [1]
  3. Conceyu Códigu INE -06-087. [2]
  4. Archidiócesis de Mérida-Badayoz - Llistáu de Parroquies [3]
  5. Coru Romero"Ente Xarales" 2013 Monterrubio de la Serena[4]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]