Montemayor del Río

Coordenaes: 40°20′55″N 5°53′43″W / 40.348611111111°N 5.8952777777778°O / 40.348611111111; -5.8952777777778
De Wikipedia
Montemayor del Río
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Béjar
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Montemayor del Río (es) Traducir Jacinto Gómez Arroyo
Nome oficial Montemayor del Río (es)[1]
Códigu postal 37727
Xeografía
Coordenaes 40°20′55″N 5°53′43″W / 40.348611111111°N 5.8952777777778°O / 40.348611111111; -5.8952777777778
Montemayor del Río alcuéntrase n'España
Montemayor del Río
Montemayor del Río
Montemayor del Río (España)
Superficie 15.3 km²
Altitú 675 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 266 hab. (2023)
- 141 homes (2019)

- 122 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 17,39 hab/km²
aytomontemayordelrio.com
Cambiar los datos en Wikidata

Montemayor del Río ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Béjar y pertenez al partíu xudicial de Béjar.

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 15,30 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 272 habitantes.

La llocalidá tien una altitú de 677 m sobre'l nivel del mar. La villa de Montemayor ta nel sistema Central, na Sierra de Béjar. Asitiada al sureste de la provincia de Salamanca, mui cerca de la provincia de Cáceres, el so términu municipal llega hasta la llinia de separación de les dos provincies. Pa llegar a la llocalidá, tantu pel norte como pel sur, hai que faelo al traviés de la N-630 o l'autovía de la Plata, esviándose al altor de Peñacaballera. Hai que percorrer siete km por una estrecha y difícil carretera llocal.

La llocalidá ta hermanada cola villa homónima de Montemayor na provincia de Córdoba. Montemayor del Río foi declarada Conxuntu Históricu Artísticu en 1982. Allugada xunto a l'antigua Calzada de la Plata, mientres la Edá Media tuvo xurisdicción sobre catorce pueblos, en creándose el so conceyu en redol a 1227 pol rei Alfonsu IX de Llión que buscaba reforzar demográficamente esta zona estratéxica del Reinu de Llión, polo que dalgunes de dichos pueblos dependientes de la villa caltienen anguaño parte del so nome, como Colmenar de Montemayor, Baños de Montemayor y Horcajo de Montemayor.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El topónimu Montemayor del Río ye parlante, describe l'asentamientu del pueblu: Monte, alzáu pol que pasa un ríu. El topónimu tuvo de nacer a partir de la llingua lleonesa meridional y darréu tuvo de ser acastellanáu, siendo na edá media'l topónimu Monti Mayó, coles traces típiques de dicha llingua. Hasta apocayá, Montemayor escribir por separáu, siendo'l topónimu Monte Mayor, ensin el del ríu, que s'añader pa nun confundir delles llocalidaes d'España.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 677 msnm.
Noroeste: Lagunilla Norte: Aldeacipreste y Valbuena Nordeste: Puerto de Béjar
Oeste: Lagunilla Este: Peñacaballera
Suroeste: El Cueto Sur: El Cueto Sureste: Baños de Montemayor

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Castiellu de San Vicente.
Ilesia de l'Asunción.
Vista xeneral del castiellu.
Ilesia de Nª Sra. de l'Asunción.
Vista xeneral del pueblu.
Vista del pueblu dende'l ríu.
Vista de la ponte.
La Ermita, la cruz y la ponte.
Artesanía de la castañal.
Vista del pueblu.

Castiellu de San Vicente: Montemayor tien un castiellu medieval que'l so nome ye Castiellu de San Vicente, apocayá restauráu. Ta asitiáu nel visu de la llomba sobre la que s'asitia la llocalidá.Tou la cortil taba protexíu por una muralla que llegaba hasta l'actual Plaza Mayor. Dientro de l'antigua cortil cercada. Este tien seis torres de les cualos cuatro son cuadraes y los dos restantes son semicirculares, esti castiellu dexaba'l pasu de la submeseta sur (Estremadura) al reinu de Llión o bien al reinu de Castiella una y bones la vía de la plata faía de separación ente dambos reinos.

Fonte de la plaza o antigua (Picota):La fonte que'l so cuerpu central constituyir una columna de piedra granítica procedente d'una antigua picota o rollu. Na columna puede reparase el blasón de los Silva, marqueses de Montemayor, les cabeces de cuatro león y, na parte más alta, unes figures humanes.

Ponte de piedra: La ponte de piedra, d'un solu güeyu, construyíu sobre'l Ríu Cuerpu d'Home en redol a 1700. Yera propiedá particular del marqués y sometíu al portalgu.

Ermita de San Antonio y cruz: A la vera del ríu y xunto a la ponte de piedra allúguense la ermita y la cruz de San Antonio. La ermita dátase en redol a 1670 y construyóse, al paecer, por encargu de los marqueses de Montemayor. Frente a la ermita atopa la Cruz. Ta dafechu decorada con medies granaes, posiblemente en conmemoración de tomar de Granada polos Reis Católicos y na que tomó parte Juan de Silva y Rivera, entós señor de Montemayor.

Ilesia de La nuesa señora de l'Asunción: Montemayor tien una ilesia románica de transición al góticu. La ilesia La nuesa señora de l'Asunción del sieglu XIII ta fecha de granitu. La torre foi posterior al cuerpu de la ilesia yá que ta facer nel sieglu XVI. Nel interior atopa'l retablu d'orixe renacentista anque foi retocáu en delles ocasiones. La ilesia atópase como'l castiellu dientro del recintu cercáu.

Muralles: De les muralles anguaño caltiénse pocu, por cuenta de que la xente empezólo a utilizar como paré pa faese una casa o bien, coyíen les piedres de granitu pa faer les cases. Caltiénense restos na parte trasera del castiellu, y nos llaterales de la plaza del castiellu y de la plaza mayor, colo cual pueden apreciase dos muralles. Una pa la plaza mayor qu'arrodia tamién la del castiellu y una que namái arrodia la plaza del castiellu.

Plaza Mayor: El centru de vida del pueblu ensin dulda, atópase'l conceyu amás de delles cases señoriales, el rollu o picota convertíu agora en fonte. D'antiguo taba empedrada y faíense corríes de toros.

Plaza del castiellu: Atópase'l castiellu, la ilesia y una plaza bien grande na cual entá puede apreciase restos d'una especie de plaza de toros, amás atópense les escueles y la residencia (antigua casa del guardían de Montemayor).

Historia[editar | editar la fonte]

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

La conquista romana produzse aproximao nel 138 a.C de resultes del asesinatu de Viriato, momentu en que los Lusitanos probablemente xunto colos Vettones, son derrotaos y les tropes romanes pasen al norte del Sistema Central. La ruta siguida foi la del Camín (calzada) de la Plata, utilizada enantes por Aníbal na so incursión contra los Vacceos, polo que la contorna foi de xuru pasu obligáu de les tropes.

Mientres la guerra que la sulevación de Sertorio anicia na península a estes tierres llega Quintu C. Metelo (79-78 a C.) quien establez una llinia sólida sobre'l Camín de la Plata dende "Castro Metellinum" (Medellín) hasta'l pasu del Sistema Central col puestu militar de Vicus Caecilius, que s'alluga cerca de la llende de Salamanca con Cáceres. Dambos llugares fueron fundaos por él y esti postreru convertir nel bastión más avanzáu. Darréu la calzada romana ampliar escontra'l norte cruciando les tierres de Montemayor.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Dómina visigoda[editar | editar la fonte]

Escontra'l s.V d.C. dase la llegada de los "los pueblos bárbaros" y empecípiase na península un periodu d'inestabilidá y tracamundiu, que caltiénse hasta'l dominiu de los visigodos. Adulces danse unos cambeos como la conversión del arrianismu al catolicismu por Recaredo y l'eliminación de la monarquía electiva, que van dar pasu a la entrada musulmana.

Los Alanos (procedentes del Cáucasu), Los Vándalos (de procedencia xermánica) y los Suevos, enfusen na Península al traviés de los Pirineos. Esta invasión realizar con gran facilidá y ocuparon gran parte de la península, pero esto duru pocu tiempu pos los romanos, por orde del emperador Honorio, unvien a Hispania a los Visigodos pa sometelos a toos. Anque nun lo consiguieron colos Suevos, que se van quedar como reinu independiente mientres 200 años.

Montemayor atopar nun enclave onde s'encruciaben delles calzaes, de manera que taba ente los Suevos y los Visigodos, anque hai nicios que perteneció probablemente a éstos últimos.

Hacia l'añu 585 d.C, los Suevos van ser ganaos polos Hispanorromanos y van ser unificaos finalmente escontra'l 589, cola so conversión al cristianismu. Va Ser nel añu 625 cuando la Península quede reunificada, cola derrota y espulsión de los Bizantinos, establecíos na zona sur.

A principios del s.VIII apaecen los primeres musulmanes, que lluchen na Batalla de Guadalete a favor de los fíos de Vitiza y en contra de Rodrigo..

La ocupación musulmana foi rápida, pudiendo dase como completada sobre la mayor parte de la Península escontra'l 714, cuando ye tomada la capital de los Visigodos, Toledo.

Montemayor topábase probablemente so la ocupación musulmana, pero al nun ser homoxénea, pue que hubiera espacios vacíos y que nel pueblu y contorna hubiera comunidaes cuasi-independientes.

Reconquistar[editar | editar la fonte]

Reconquistar de la Península empecipiar na zona norte hacia l'añu 711, por D. Pelayo. Los cristianos empiecen la so espansión sobre'l territoriu adulces, ensin a penes resistencia musulmana, bien pola so incapacidá pa face-yos frente o bien por indiferencia. Ordoño II de Llión (914-924) pasa la frontera del Sistema Cantábricu y establez a Llión como la capital del reinu ástur-lleonés.

Ordoño II va participar xunto a Sancho Garcés I de Pamplona nel ataque a Calahorra, lo que va provocar la reaición de los musulmanes, concretamente la de Abd Al-Rahman III, quien llancen un ataque destructivu contra'l reinu lleonés, llogrando frenar la espansión cristiana.

Finalmente, con Ramiro II de Llión (931-951) dase un gran impulsu a la frontera moviéndola escontra'l sur. Los cristianos llogren mover la frontera lleonesa al ganar a los musulmanes en Simancas (939), que pasa del Duero al Tormes, repoblándose de cristianos eses tierres. Los musulmanes, al traviés de Almanzor, empecipien una serie de campañes contra los cristianos, col fin d'evitar la meyora. Parte de les sos campañes van dir dirixíes a les zones de repoblación y colonización militar, sirviéndose en parte d'elles de la exa pel camín de la "Vía de la Plata".

Los cristianos nun se van echar tras y por mano d'Alfonsu VI de Llión (1042 - 1109) dase un gran impulsu, llográndose avanzar hasta Toledo en 1085. Anque la llegada de los almorávides frena la so espansión ganándo-y en Sagrajas y Uclés. Alfonsu VI va ser promotor de repoblación y fortalecimientu de ciudaes y conceyos fronterizos colos musulmanes.

La so fía Urraca I de Llión asocéde-y a la so muerte y entramos nun periodu de conflictos internos, tres la so boda con Alfonso'l Batallador d'Aragón, que van rematar col ascensu a la corona del so fíu Alfonsu VII. Alfonsu VII de Llión "l'emperador" (1105-1157) da-y un nuevu impulsu a la conquista de la zona salmantina, empecipiando aiciones escontra'l sur del Sistema Central, en direición a Coria, que conquista en 1142.

La formación del conceyu de Montemayor[editar | editar la fonte]

A la so muerte Alfonsu VII partió los sos reinos ente los sos dos fíos. A Fernandu II déxa-y el reinu de Llión y a Sancho III déxa-y el de Castiella, lo que va suponer una discordia ente dambos reinos, hasta la unificación definitiva con Fernandu III.

Pero antes d'esto, Fernandu II de Llión (1137-1188) realiza un gran esfuerciu y consolida el so pasu escontra'l sur nes tierres salmantinas, llabor que conclúi'l so fíu Alfonsu IX. Fernandu II quería espandise y pallo tenía dos caminos: la vía romana de Dalmacia escontra Coria y la vía romana de la Vía de la Plata. Nun podía utilizar esta última vía por cuenta de un tratáu que roblara col so hermanu (Reinu de Castiella) pa caltener la llinia divisoria de dambos reinos. Quedába-y, poro, la vía Dalmacia. Pero esta podía ser cortada polos portugueses, polo que trata de reforzala pa poder ser utilizada. D'esta miente crea'l Conceyu de Ledesma (1161), ente Ciudad Rodrigo y Salamanca, qu'anicia la rebelión d'ésti conceyu y lleva al enfrentamientu de Valmuza, que acaba cola victoria del rei lleonés.

Al consiguir reforzar esta vía, facer col control de la Transierra (zona sur de la sierra de Béjar, Francia y Gata) y avérase hasta Cáceres y Badayoz. Los almohades van reaccionar y en 1174 apóstren-yos nuevamente a les zones aledañas de la sierra.

A finales del so reináu apaez la fortaleza de Granada, güei Granadilla, al sur de Montemayor. D'esta manera Montemayor queda definitivamente dientro del territoriu lleonés, anque siguimos ensin conocer si taba habitáu.

Alfonsu IX de Llión (1171-1230), fíu del anterior, acaba la obra del so padre. Anque sigue coles tensiones colos portugueses, castellanos y musulmanes, llogra caltener los sos dominios ya inclusive espandise escontra'l sur. Va roblar dellos trataos col so tíu Alfonsu VIII pa roblar tregües que van ser difíciles de caltener. Y en 1215 Alfonsu IX afitó los términos del Conceyu de Miranda del Castañar, dientro de los cualos taría Montemayor.

Finalmente, escontra 1228 apaez como nuevu conceyu'l de Montemayor, creáu por disposición d'Alfonsu IX de Llión, polo que la repoblación de la zona de la sierra paez acabada. En 1230 muerre Alfonsu IX y asocéde-y el so hijo Fernandu III, que yá yera rei de Castiella y acábense los conflictos ente dambos reinos. Reconquistar cristiana va dar un pasu xigantescu en pocos años, cola ocupación de Xaén, Sevilla y Córdoba.

Montemayor del Río y el so conceyu, quedó inscritu dientro del reinu de Llión anque a dos escasos km de Peñacaballera atopábase la llende del reinu, que yera dixebráu pela vía de la plata. A la derecha atopábase'l reinu de Castiella y faía embaxo atopábase Estremadura la cual yera apoderada hasta Plasencia pol reinu de Castiella y hasta Ahigal pol reinu de Llión a partir de baxo yera zona mozárabe. En Montemayor falábase la llingua lleonesa anque con grandes interferencies del castellán dau a la so proximidá a Béjar (entós parte del reinu de Castiella). D'ende vien esa fala tan peculiar qu'hai na contorna de Béjar, castellán con grandes influencies lleoneses añader l'echo de la poca distancia a Estremadura.

Llocalidaes del conceyu de Montemayor:

El señoríu de Montemayor del Río[editar | editar la fonte]

Sepulcru de Sancho el de la Paz na ilesia de Santa María la Mayor de Ledesma. (Provincia de Salamanca).

Hai constancia de qu'en 1282 yá yera señor de la villa de Montemayor del Río'l infante Don Pedro,[3] que yera fíu del rei Alfonsu X "el Sabiu" y de la reina Violante d'Aragón. L'infante don Pedro tamién foi señor de Ledesma,[4] Cabra,[5] Alba de Tormes,[6] Salvatierra, Miranda del Castañar y Granadilla,[7] y tamién tenía tola ribera del Río Coa y les villes de Sabugal, Castelo Rodrigo,[4] y Alfaiates, qu'anguaño s'atopen en territoriu portugués.[8]

Y a la muerte del infante don Pedro, que finó n'ochobre de 1283, la mayoría de los sos señoríos fueron heredaos pol so únicu fíu llexítimu, Sancho "el de la Paz", que finó en 1312 ensin dexar descendencia llexítima, polo qu'a la so muerte toos ellos, incluyendo los de Montemayor del Río y Ledesma,[9] volvieron a la Corona, nel últimu periodu del reináu de Fernandu IV, que yera primu carnal de Sancho el de la Paz.[10]

Alfonsu XI "el Xusticieru" apurrió socesivamente la villa de Montemayor del Río a dalgunos de los fíos que tuvo con Leonor de Guzmán, y en 1358, Pedru I "el Cruel" recuperar una vegada más pa la Corona. Pero nuevamente va durar pocu esta situación porque, de resultes de la guerra civil que caltién col so hermanascu Enrique de Trastámara, Pedro muerre y el nuevu monarca empieza a pagar les deldes con quien lu ayudaron apurriendo villes y mercés. Mientres el sieglu XVII la Corona va intentar recuperales.

Enrique dona Ledesma y los cinco villes (Montemayor, Salvatierra, Granadilla, Miranda y Galisteo) al so hermanu Sancho, que va contraer matrimoniu con Beatriz de Portugal.

Sancho va morrer y la so vilba va encargar de recuperar tou pa la so fía Leonor, a la cual va conocese como "la rica fema". Leonor casóse col infante Fernando, el de "Antequera", colo que se forma un enorme patrimoniu territorial.

Fernando va ser rei d'Aragón y el patrimoniu va empezar a estremase ente los fíos en 1418, cuando a Enrique concédenlu'l Maestrazgo de Santiago y, ente otres, tamién va recibir la villa de Montemayor. Finalmente Montemayor pierde la so condición de realengu y va pasar los años como un señoríu nobiliar más hasta'l sieglu XIX, cuando sumen. Mientres esti tiempu va haber cambéu de manes, dexando de ser de parientes direutos de los monarques y pasando a la familia Silva.

L'infante Enrique, señor de Montemayor dende 1418, foi un importante personaxe na hestoria de la Corona de Castiella y Llión yá que intentó faese col poder efectivo del reinu, aprovechando la minoría d'edá de Xuan II, col sofitu de los sos hermanos y otru señores como Diego Gómez de Sandoval conde de Castro. va enfrentar con Álvaro de Luna quien acaba siendo'l so destructor na batalla de Olmedo. La batalla resolver con una victoria de les tropes reales y l'infante fuxe anque va morrer de resultes de les firíes de guerra, en 1445. Arriendes de esto, produzse la repartida de los bienes del infante y de los que-y sofitaron. Montemayor paez ser que pasa a Pedro García d'Herrera, mariscal de Castiella, anque nun ta del tou confirmáu.

Dende 1446 hai constancia que'l señor de la villa ye Juan de Silva pos ye nesa fecha cuando arrienda les tercies y alcabalas de la mesma. Juan ye noble d'un llinaxe asitiáu en Toledo, anque d'orixe portugués. Esti caballeru va sirvir a Álvaro de Luna y cásase con una prima so. Foi embaxador del rei de Castiella y Llión nel Concilio de Basilea (1434-36), onde tuvo un episodiu interesáu col embaxador d'Inglaterra, obligándo-y a dexar el so sillón diciendo que nun tenía'l so reinu categoría pa tar per delantre de la Corona de Castiella y Llión.

Al morrer, estremó en dos mayoralgos los bienes. Al so fíu mayor apúrrelu'l señoríu y condáu de Cifuentes y al so segundu fíu, Juan de Ribera, apúrre-y el señoríu de Montemayor.

Estructura territorial del Señoríu Marquesáu[editar | editar la fonte]

Hai constancia de que nel sieglu XVIII el Conceyu de Montemayor, orixinalmente señoríu y darréu marquesáu, estremar en dos "quartos", los de Hojeda y del Río, y la villa de Montemayor, que s'asitiaba ente dambos, fechu que paez foi heredáu de los sieglos precedentes. Asina, la estructura del Partíu de Montemayor que se recueye na división de Floridablanca ye la siguiente (pónense les denominaciones orixinales que tienen nel documentu de 1789):[11]

  • Villa de Montemayor

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Juan de Ribera, segundu señor de Montemayor, va ser un personaxe batallador, participando nel bandu isabelín frente al rei Enrique IV. Los Reis Católicos unviaránlu a defender la frontera de Navarra frente a les intromisiones franceses, polo cual va morar dellos años en Logroño. Tamién va defender los intereses del so llinaxe cuando surden problemes ente Silvas y Ayalas, en Toledo.

Juan de Silva, tercer señor de Montemayor, va ser un personaxe destacáu na llucha de les Comunidaes y va defender los intereses reales na contorna toledana y a la fin de la so vida l'emperador Carlos I premiará-y el so servicios otorgándo-y el títulu de marqués de Montemayor, nel añu 1538.

Los marqueses de Silva van ser los qu'ostenten tola autoridá na villa hasta la estinción de los señoríos a principios del XIX. Vamos Faer un curtiu resume de lo asocedío entós: Montemayor taba alloñáu de Toledo, llugar de residencia de los marqueses, onde teníen los sos cargos y posesiones pervalibles, polo que les visites nun tuvieron de ser munches.

A lo llargo del XVI, la casa de Montemayor pasa por una situación daqué forfugada por cuenta de los gastos que traía la vida nobiliar, tales como'l caltenimientu de cases, patrimoniu, criaos, etc. Por tal causa produzse un enllaz doble cola casa de los Condes de Cantillana, bien importante nel futuru: Juan Francisco de Silva casóse con María de Toledo y Vicentelo, y la so hermana Teresa de Silva facer con Juan Luis Antonio Vicentelo de Leca y Toledo, que va ser el II Conde de Cantillana.

Unu de los hermanos de Juan Francisco, Pedro de Silva, herieda unos bienes del so tíu Felipe de Silva, virréi de Cataluña y el rei otorgará-y primeramente'l títulu de Vizconde de la Sagra y de Marqués de la Sagra darréu. Pero va vese envueltu nunos sucesos raros con Portugal, polo que va ser acusáu de traición y axusticiáu en 1648, de manera que los sos bienes pasen a la casa del so hermanu mayor.

Montemayor foi zona de camín pa les tropes franceses y na so redoma asitiar pa evitar el pasu de les tropes portugueses que s'averaben dende Estremadura. Los sos pueblos fueron abellugu d'habitantes de les villes ocupaes o en peligru, munchos procedentes de Alcántara, Coria, Artu de Alcántar, etc. pero hasta ella nun consiguieron llegar.

A mediaos de sieglu escastar ensin herederos esta caña de la familia Silva y pasa el marquesáu a una colateral, la llinia de los condes de Cantillana, xuniéndose los títulos de Cantillana y Montemayor y Castromonte. Tienen De vencer unu de los títulos por imperativu de les condiciones de fundación d'un mayoralgu, quedando la casa formada finalmente polos marqueses de Castromonte y Montemayor. Porsteriormente van añader por enllaz a la casa de Montemar y a les de Astorga y Altamira, englobando dellos títulos y grandores d'España.

La Guerra d'Independencia va ser, como en munchos otros llugares d'España, una catástrofe humano y económico que va dexar empobrecidada a la contorna. Los pueblos contribuyeron al sostenimientu de les tropes español y británicu, ente les que sirvieron bastantes homes de la zona coles sos acémilas yá que los mulares convertir nel mediu de tresporte principal pela zona. Pero tamién tuvieron de contribuyir, a encomalo, al caltenimientu del exércitu francés y soportar los sos saqueos, robos y violencies.

Finalmente, otra de les consecuencies de la guerra foi la llegada de cambeos nel sistema políticu. La Constitución de 1812 (la famosa "Viva la Pepa") plantegó l'abolición del feudalismu y la desapaición de los señoríos. El procesu ye llargu, pero nel casu de Montemayor, que yera un señoríu xurisdiccional (el titular tenía l'exerciciu de la xusticia pero nun yera'l dueñu del territoriu, solo d'aquelles propiedaes qu'adquiriera por compra, etc) , solucionóse llueu pos el problema taba nos señoríos solariegos poles dulda plantegaes sobre la propiedá de la tierra. Sicasí, los duques de Montemar caltuvieron la so rellación ya intereses con Montemayor.

A lo último, cola creación de les actuales provincies en 1833, Montemayor del Río quedó integráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[12]

Demografía[editar | editar la fonte]

La llocalidá foi perdiendo población por cuenta de la emigración a grandes ciudaes d'España y a países como Suecia y Francia. Por eso en Montemayor hai tanta diversidá cultural, anque pel branu puede triplicar la población d'iviernu por cuenta de que muncha xente caltién cases na villa y va ellí a pasar los calorosos meses de branu colos fíos, nietos, sobrinos...

Gráfica d'evolución demográfica de Montemayor del Río ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Cultura[editar | editar la fonte]

Gastronomía[editar | editar la fonte]

En Montemayor ye típicu los domingos y díes de fiesta, dase un vueltu polos chigres tomase unes tapitas acompañaes de daqué de beber. Los platos más típicos de la llocalidá son les pataques rebozadas, les pataques revolconas, les pataques escabechadas, el pistu de Montemayor, el zarangollo, la ensalada de naranxa, el hornazo, la bolla y les flores.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • La fiesta mayor de la villa celébrase los díes 14, 15 y 16 de setiembre n'honor al Santísimu Cristu de les Batalles.
  • Les fiestes de San Blas, patrón de la villa, tienen llugar los díes 3, 4 y 5 de febreru.
  • Tamién ye tradición celebrar la fiesta de San Antonio, el 13 de xunu, na que se tresllada la imaxe del santu dende la ermita y en procesión hasta la ilesia parroquial. Permanez nella hasta'l día de San Pedro.
  • Ye tradición salir al campu de merienda pa celebrar el día del hornazo, de los calbotes y del chorizu. El día del hornazo -especie d'empanada de chorizu celebra'l domingu de Pascua. El día de los calbotes - castañes asaes- celébrase'l 1 de payares y el día del chorizu'l día 17 de xineru, festividá de San Antón.
  • Dende l'añu 2015 celébrase la romería n'honor a la Virxe de Montemayor, qu'arrexunta a les llocalidaes de la contorna en redol a esta advocación de la Virxe orixinaria de Moguer (Huelva).

Artesanía[editar | editar la fonte]

Tola villa ta arrodiada de montes nos que predomina la castañal. D'ende surdió yá na antigüedá la dedicación de los paisanos al trabayu de la madera de la castañal. Primeramente los artesanos, denominaos banasteros, realizaben cestos de distintos tamaños. Cola xeneralización del plásticu la industria de la castañal reconvirtióse y na actualidá realicen tou tipu d'elementos decorativos. L'actividá artesana empieza nel monte cola recoyida mientres l'iviernu de los meyores árboles nuevos; d'ellos aprovéchase solamente una parte del tueru, utilizándose'l restu pa lleña. Depués síguese cola cocción de la madera nun fornu xeneralmente soterrañu y col moyáu de los palos, si ye necesariu, antes de pasar a la siguiente fase, llamada fender.Ésta consiste en coyer los palos entá calientes, pos asina son más flexibles y afechiscos, y con ayuda d'un cuchiellu y un mazu dir abriendo'l palu en tires cada vez más fines, llamaes verganchas. Una vegada cepillaes les verganchas, pasar a la fase de trenzado, que consiste en diles enxareyando hasta consiguir una superficie que va ser la base del cestu. A partir d'ende vase trabayando hasta consiguir cerrar el cestu.

Llingua[editar | editar la fonte]

A día de güei la única llingua falada nel conceyu ye'l castellán. Sicasí la llingua tradicional del pueblu y del antiguu Marquesáu ye'l estremeñu o llingua lleonesa. D'esta inda se caltienen munches muertes sobremanera nel campu léxico y fonético.

Muertes como:

  • El diminutivu -ino, -ina. Exemplu: Chiquinino, manina.
  • El zarru de vocales. Exemplu: Dispensa, intierro...
  • Léxicu: Abangar, achiperres, pardal, gorrupendulo..
  • Formes verbales del perfectu. Exemplu: Dixi, dijisti, dixo, diximos, dijistis, dijon.
  • Anteposición d'artículu ante posesivu. Exemplu: La la mio casa, los los sos amigos.
  • Apaición de yod epántica. Exemplu: Andanciu, matancia.
  • Elisión de la preposición de xenitivu. Exemplu: La fía (de) Carmen.
  • Prótesis en distintes circunstancies: Amoto, arrascar.
  • Insertamientu de preposición ante alverbiu: En dientro.

Ente otres carauterístiques.

Turismu[editar | editar la fonte]

En Montemayor hai visites empuestes del Castillo. Puédese igualmente visitar el centru d'interpretación de la castañal, asitiáu a la entrada de la llocalidá nes cercaníes de la ponte de piedra, la ilesia de La nuesa señora de l'Asunción, la ermita y llueu una masera. Hai zones pela redolada bien interesantes pal turista, como Béjar, Baños de Montemayor, Hervás, Candelario, La Alberca, Miranda del Castañar, Barco de Ávila, Santibáñez de Béjar y Puente del Congosto.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/montemayor-del-rio-id37201.
  3. Fernández Gómez, 1984, p. 71.
  4. 4,0 4,1 Velu y Nieto, 1968, p. 241.
  5. González Jiménez, 2004, p. 335.
  6. Monsalvo Antón, 1997, páxs. 282-283.
  7. Salazar y Acha, 2000, p. 60.
  8. Ibáñez de Segovia Peralta y Mendoza, 1777, p. 534.
  9. Monsalvo Antón, 1997, p. 282.
  10. González Crespo, 1988, p. 295.
  11. España estremada en provincies ya intendencies, y subdividida en partíos correximientos, alcaldíes mayores, gobiernos políticos y militares, asina realengos como d'ordes, abadengo y señoríu. Obra formada poles rellación orixinales de los respeutivos intendentes del reyno, a quien se pidieron d'orde de S.M. pol Conde de Floridablanca en 22 de marzu de 1785. Con un nomenclator o diccionariu de tolos pueblos del Reyno, que compón la segunda parte. Tomu I. Madrid: Imprenta Real. 1789. Páx. 453
  12. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • González Crespo, Esther (1988). «L'afianzamientu económico y social de los fíos de Leonor de Guzmán». Anuariu d'estudios medievales (Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, CSIC: Institución Milá y Fontanals. Departamentu d'Estudios Medievales) (18):  páxs. 289-304. ISSN 0066-5061. 
  • González Jiménez, Manuel (2004). Alfonsu X el Sabiu, 1ª, Barcelona: Editorial Ariel S. A.. ISBN 84-344-6758-5.
  • Salazar y Acha, Jaime de (2000). Centro d'Estudios Políticos y Constitucionales: La casa del Rei de Castiella y Llión na Edá Media, Coleición Historia de la Sociedá Política, dirixida por Bartolomé Clavero Salvador, 1ª, Madrid: Rumagraf S.A.. ISBN 978-84-259-1128-6.
  • Velo y Nieto, Gervasio (1968). Castillo d'Estremadura: tierra de conquistadores, 1ª, Madrid: Escueles Profesionales "Sagráu Corazón de Jesús".

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]